Hop til indhold

Spørgsmål om racen...?


Gæst Culpa
 Share

Recommended Posts

Gæst Culpa

Af ren nysgerrighed - når man taler om schæfere opdeler man gerne i brugs- og højavlslinjer. Hvilken af disse ligger den hvide schweiziske hyrdehund tættest på mht. temperament og drifter?

 

Det tiltaler mig ved den hvide schæfer at den har en lidt sundere udseende positur end højavlsschæferen, men er der også mindre HD blandt de hvide end blandt højavlsschæferne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Af ren nysgerrighed - når man taler om schæfere opdeler man gerne i brugs- og højavlslinjer. Hvilken af disse ligger den hvide schweiziske hyrdehund tættest på mht. temperament og drifter?

 

Det tiltaler mig ved den hvide schæfer at den har en lidt sundere udseende positur end højavlsschæferen, men er der også mindre HD blandt de hvide end blandt højavlsschæferne?

 

Jamen vel ingen af dem. Den hvide schweiziske hyrdehund er jo ikke en schæfer....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, ikke ifølge DKK, men ikke desto mindre har de samme genetiske oprindelse og deler derfor i vid udstrækning temperament :-)

 

Derudover er "ingen" ikke et svar på mit spørgsmål, eftersom den vel temperamentsmæssigt må lægge tættere på den ene eller den anden, uanset om man måtte anse den for at være en "schæfer" eller ej (på samme måde som man sikkert kunne sige at en schæfer har mere temperament som en spids end en terrier, uagtet at den ikke er nogle af delene).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, ikke ifølge DKK, men ikke desto mindre har de samme genetiske oprindelse og deler derfor i vid udstrækning temperament :-)

 

Derudover er "ingen" ikke et svar på mit spørgsmål, eftersom den vel temperamentsmæssigt må lægge tættere på den ene eller den anden, uanset om man måtte anse den for at være en "schæfer" eller ej (på samme måde som man sikkert kunne sige at en schæfer har mere temperament som en spids end en terrier, uagtet at den ikke er nogle af delene).

 

Så så, mit svar var ikke ment som en kritik. Bare en konstatering af, at de ikke er samme race og vel derfor ikke ligner hinanden.

 

MEN hvis det bare er hvorvidt en eller anden hund mest ligner den eller den udgave af en anden hund, så ligner den hvide schweiziske hyrdehund vel mest en højavls schæfer. Den har ikke samme drev som en brugshund og er mere blød af sind...mere udstillingshund....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Jeg stemmer i med Zaz-zaz. Selvom den hvide schæfer/hvide hyrdehund oprindeligt var samme race som schæferen, så er det altså MANGE år siden de to racers veje skiltes, og der er derfor avlet efter forskellige mål.

 

Den hvide hyrdehund har da fællestræk med schæferen, men eftersom der ikke avles synderligt på brugsegenskaber i racen, må den jo ligne mest højavlsschæferen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så så, mit svar var ikke ment som en kritik. Bare en konstatering af, at de ikke er samme race og vel derfor ikke ligner hinanden.

 

At to hunde ikke er samme race udelukker ikke at de kan ligne hinanden utroligt meget mht. temperament. Se f.eks. f.eks. de belgiske hyrdehunde der er fire forskellige racer, men i praksis minder utroligt meget om hinanden mht. temperament og drift.

 

MEN hvis det bare er hvorvidt en eller anden hund mest ligner den eller den udgave af en anden hund, så ligner den hvide schweiziske hyrdehund vel mest en højavls schæfer. Den har ikke samme drev som en brugshund og er mere blød af sind...mere udstillingshund....

 

Det var den slags svar jeg ledte efter - takker :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er netop min pointe - at "race" er en arbitrært begreb i den sammenhæng :-)

 

Der er kæmpe forskel på Hvid Schweizisk Hyrdehund og Tysk Hyrdehund aka schæferen, og det uanset om du vælger højavls-, sports- eller brugslinierne (ja, der er 3 linier indenfor den tyske schæfer).

 

Men skal man sammenligne de 2 racer, så ligner schweizeren mest højsavlslinierne, men schweizeren ikke så driftig eller nervestærk som højavlshundene.

 

Jeg ved, at du er interesseret i bidearbejdet, og ønsker du at dyrke den del af brugshundesporten, vil jeg foreslå, at du importerer en schweizer af brugslinier - med en dansk opdrættet får du ikke en hund, der vil blive rigtig god til den del af brugssporten. Dermed ikke sagt, at en schweizer ikke kan bestå en brugsprøve (BHO/IPO/PH) men pointene kan slet ikke sammenlignes med nogen af de 3 linier schæfere

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg nu ikke de er... Det er jo ikke meget værd at sige at en schæfer ligner mere en beagel end en husky når den reelt ikke ligner nogen af dem:blink:

 

Nu kommer vi ud i petitesser, men som udgangspunkt vil jeg mene at hvorvidt en vurdering er noget "værd", må være op til den der efterspørger den. At du ikke kan bruge den til noget er jo ikke det samme som at jeg ikke kan :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er kæmpe forskel på Hvid Schweizisk Hyrdehund og Tysk Hyrdehund aka schæferen, og det uanset om du vælger højavls-, sports- eller brugslinierne (ja, der er 3 linier indenfor den tyske schæfer).

 

Men skal man sammenligne de 2 racer, så ligner schweizeren mest højsavlslinierne, men schweizeren ikke så driftig eller nervestærk som højavlshundene.

 

Jeg ved, at du er interesseret i bidearbejdet, og ønsker du at dyrke den del af brugshundesporten, vil jeg foreslå, at du importerer en schweizer af brugslinier - med en dansk opdrættet får du ikke en hund, der vil blive rigtig god til den del af brugssporten. Dermed ikke sagt, at en schweizer ikke kan bestå en brugsprøve (BHO/IPO/PH) men pointene kan slet ikke sammenlignes med nogen af de 3 linier schæfere

 

Jeg er bestemt interesseret i bidearbejdet og brugshundesport i det hele taget, men det er som en del af et større dilemma der egentlig ikke har noget med mit spørgsmål her at gøre.

 

Det er lidt OT, men eftersom du bringer det op, så beretter jeg gerne :-)

 

Jeg synes brugshundesport virker rigtig interessant. Af samme årsag har jeg prøvet at læse en masse om det, se et par videoer, snakket med kenneller og aftalt tilskuerbesøg med den lokale schæferhundeklub til træning (både lydighed og beskyttelse) samt planlagt at gå til konkurrencer og få snakket med og oplevet så meget af sporten som jeg nu engang kan uden selv at dyrke den.

 

Jeg helst ikke vil anskaffe en schæfer af brugshundelinjen, hvis ikke jeg er sikker på at jeg kan bruge den til det formål som den er avlet (og antageligt trives med?). Dertil kommer at jeg ganske vist har en god portion erfaring med hunde, men samtidig også ved at brugslinjeschæferne kan være en stor mundfuld og jeg synes ikke jeg har erfaring nok til at vurdere om jeg i praksis vil kunne håndtere den - særligt fordi at vi i forvejen har en tæve og det derfor vil være nødt til at være en han, der så vidt jeg har kunnet spørge mig frem til, kan være en endnu større udfordring end tæverne :-)

 

Derfor hælder jeg i øjeblikket til at anskaffe en almindelig schæfer af højavlslinjen og så gå til lidt mere "light" træning med den - og hvis jeg stadig har smag for det om et par år eller fem, så til den tid anskaffe mig en af brugslinjen.

 

En af de ting der tiltaler mig meget ved brugslinjen er også at man avler på temperament og drifter, snarere end på udseende og jeg bryder mig ikke meget om de svært skrånende schæfere, som jeg (ganske vist helt subjektivt) synes ser temmelig usundt ud. Den hvide schweiziske hyrdehund deler ifølge de beskrivelser jeg har kunnet researche mig frem til, mange træk med schæferen, men har en pænt lige ryg og lidt færre problemer med hofteledsdysplasi og den slags, hvilket var årsagen til at jeg blev nysgerrig på racen.

 

Det blev til lidt af en fortælling, hehe :-)

 

Edit: Der er også en forklaring på, hvorfor jeg er lidt tilbageholdende med beskyttelsesarbejdet, men det er en fortælling til en anden dag - lydighed og sporarbejde synes jeg dog er udelt spændende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Derfor hælder jeg i øjeblikket til at anskaffe en almindelig schæfer af højavlslinjen og så gå til lidt mere "light" træning med den - og hvis jeg stadig har smag for det om et par år eller fem, så til den tid anskaffe mig en af brugslinjen.

 

Synes det lyder til en god plan :-D

 

Må jeg anbefale, at du studere DKKs hundeweb nøje :genert:

 

Og at du, når du når dertil, vælger forældrene til dit kommende vidunder udfra beviste gode hofter i afkommet og ikke kun, hvor forældredyrene har gode hofter (hd-indeks) selv.

 

Derudover vælg forældre med prøver aflagt i Danmark og ikke i Tyskland :genert: Det er desværre set, at hunde uddannet i Tyskland og er kommet hjem med Schh3 svarende til vores BHP3, ikke ville kunne bestå en BHP1 herhjemme :shock:

 

Edit: Der er også en forklaring på, hvorfor jeg er lidt tilbageholdende med beskyttelsesarbejdet, men det er en fortælling til en anden dag - lydighed og sporarbejde synes jeg dog er udelt spændende.

 

Den historie glæder jeg mig til :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst cv2002
Jeg er bestemt interesseret i bidearbejdet og brugshundesport i det hele taget, men det er som en del af et større dilemma der egentlig ikke har noget med mit spørgsmål her at gøre.

 

Det er lidt OT, men eftersom du bringer det op, så beretter jeg gerne :-)

 

Jeg synes brugshundesport virker rigtig interessant. Af samme årsag har jeg prøvet at læse en masse om det, se et par videoer, snakket med kenneller og aftalt tilskuerbesøg med den lokale schæferhundeklub til træning (både lydighed og beskyttelse) samt planlagt at gå til konkurrencer og få snakket med og oplevet så meget af sporten som jeg nu engang kan uden selv at dyrke den.

 

Jeg helst ikke vil anskaffe en schæfer af brugshundelinjen, hvis ikke jeg er sikker på at jeg kan bruge den til det formål som den er avlet (og antageligt trives med?). Dertil kommer at jeg ganske vist har en god portion erfaring med hunde, men samtidig også ved at brugslinjeschæferne kan være en stor mundfuld og jeg synes ikke jeg har erfaring nok til at vurdere om jeg i praksis vil kunne håndtere den - særligt fordi at vi i forvejen har en tæve og det derfor vil være nødt til at være en han, der så vidt jeg har kunnet spørge mig frem til, kan være en endnu større udfordring end tæverne :-)

 

Derfor hælder jeg i øjeblikket til at anskaffe en almindelig schæfer af højavlslinjen og så gå til lidt mere "light" træning med den - og hvis jeg stadig har smag for det om et par år eller fem, så til den tid anskaffe mig en af brugslinjen.

 

En af de ting der tiltaler mig meget ved brugslinjen er også at man avler på temperament og drifter, snarere end på udseende og jeg bryder mig ikke meget om de svært skrånende schæfere, som jeg (ganske vist helt subjektivt) synes ser temmelig usundt ud. Den hvide schweiziske hyrdehund deler ifølge de beskrivelser jeg har kunnet researche mig frem til, mange træk med schæferen, men har en pænt lige ryg og lidt færre problemer med hofteledsdysplasi og den slags, hvilket var årsagen til at jeg blev nysgerrig på racen.

 

Det blev til lidt af en fortælling, hehe :-)

 

Edit: Der er også en forklaring på, hvorfor jeg er lidt tilbageholdende med beskyttelsesarbejdet, men det er en fortælling til en anden dag - lydighed og sporarbejde synes jeg dog er udelt spændende.

 

Har ikke set tråden her før nu! Jeg har selv en hvid schæfer og uden at diskutere det, så er det en schæfer uanset hvad de kalder den!

 

Min er registreret i DDH, hvor den hedder hvid schæfer. Som du er inde på er det ikke en hund du kan træne IPO med osv. Lydighed, spor agility redningsarbejde er de lige så gode til som dem med de andre farver.

 

Så hvis det er noget af ovenstående du vil, så er den hvid klart et godt valg. Deres sundhed er bedre end de andre schæfere. I DDH må der kun avles på hunde med højst B-hofter, jeg ved ikke hvad de må i DKK. Det er klart noget man skal være OBS på. Nu er der kun ca. 2000 hvide i DK, så at kigge på stamtavler er også en god ting. Så det ikke er de samme hunde der går igen som forældre, bedste osv.

 

De er noget reserveret over for fremmede, så det er noget man skal arbejde med, men de er meget rolige og gode som familiehunde uden at de skal en hele masse. Lære vil de dog gerne. De er også gode til det. Smukke er de også. Der er mange der giver mig og min hund nogle flotte kommentar med på vejen. Det er altid dejligt, selvom det ikke er derfor jeg har hende. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Hej

Jeg har en schaefer-dreng, han er 9 mdr her om en uge. Her taler vi om hoejavl, og jeg har godt nok faaet et chok, hvor driftig han er, foer havde jeg en golden, som blev 14 aar. Der er meget forskel paa de forskellige schaeferhunde, brugshundelinjen er meget mere driftig end de anden

Ellen

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...