Hop til indhold

Første trim af cairn + godt sted?


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Vi har læst forskellige steder at en cairn skal trimmes første gang i en alder af 4-6mdr... Vi har så fået anbefalet en trimmer i Viborg. Vi havde fået at vide at hun skulle være rigtig god også til cairn og at hun skulle være sød.

Der var vi så inde i dag. Vi må komme med ind og alt mulig, men hun syntes ikke Nova skal trimmes før i 9mdrs alderen (hun var med inde så hun kunne se hende), så vi har fået en tid til d.12 juli, men jeg syntes nu Nova er ved at være noget langpelset... og jeg tænker lidt at det måske er fordi hun vil trimme hende helt i bund, men det er der vel ingen grund til hvis man kan få gjort det tidligere?

 

Hun ser sådan ud nu:

[ATTACH]24570[/ATTACH]

 

[ATTACH]24571[/ATTACH]

 

[ATTACH]24572[/ATTACH]

 

[ATTACH]24573[/ATTACH]

 

Ikke helt nemt at se på billederne egentlig, men hendes pels er meget tæt/tyk, egentlig ikke så lang. Det er jo heller ikke fordi jeg syntes hun skal være total kortpelset, men vil gerne have det rettet til som det skal være og så regner jeg med at købe den der trimme dvd og så se om jeg selv kan finde ud af det fremover.

 

Så bør vi vente eller bør vi se om vi kan finde et andet godt sted der måske kan finde tid tidligere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina
Jo, kan jeg godt, gør vi også allerede, men det er stadig temmelig tykt. Det er nu heller ikke fordi det genere, men "pandehåret" begynder efterhånden at falde ned i øjnene :lol:

 

Pandehåret klipper de alligevel, så det kan man sagtens gøre selv. Ellers må hun jo have sløjfe i :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina
Gør de? Når jamen så skader det vel ikke lige at snappe lidt af længden :mrgreen:

 

 

 

Taark :-D

 

De to forskellige trimmere, vi har været hos, gør det i hvert fald sådan. Jeg tror ikke rigtigt, at man kan trimme i ansigtet. Der er pelsen jo også blødere, og de er sikkert også mere følsomme. Jeg klipper selv Stasias øjenbryn ved at tage det, jeg vil klippe af mellem to fingre, og så klipper jeg det, der stikker ud. Derudover klipper jeg på hver side af næsen, da det ellers gror ind i øjnene. Det gør jeg med en saks med rund spids og klipper langs næseryggen.

Link til indlæg
Del på andre sites

De to forskellige trimmere, vi har været hos, gør det i hvert fald sådan. Jeg tror ikke rigtigt, at man kan trimme i ansigtet. Der er pelsen jo også blødere, og de er sikkert også mere følsomme. Jeg klipper selv Stasias øjenbryn ved at tage det, jeg vil klippe af mellem to fingre, og så klipper jeg det, der stikker ud. Derudover klipper jeg på hver side af næsen, da det ellers gror ind i øjnene. Det gør jeg med en saks med rund spids og klipper langs næseryggen.

Okay. Var fordi jeg har været ved at kigge på denne: Cairn Terrier Trimmevejledning men der står jo nærmest at de skal plukkes over det hele og jeg kunne måske heller ikke helt forestille mig det på det ømme maveskind :???: og det er jo også hvis man altid gør det eller :hmm:

 

En fin lille rød sløjfe :blink::lol:

 

Så tror jeg altså alligevel hellere jeg vælger saksen :???::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Holder opdrætteren ikke et kursus når de er ved at være gamle nok? Plejer de at være flinke til - i hvert fald hvis du spørger!

 

Hvis du vælger at trimmeren skal bruges, så sørg for at være til stede under hele forløbet... Mange trimmere vil ikke have det, og det har jeg det personligt ret svært med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Holder opdrætteren ikke et kursus når de er ved at være gamle nok? Plejer de at være flinke til - i hvert fald hvis du spørger!

 

Hvis du vælger at trimmeren skal bruges, så sørg for at være til stede under hele forløbet... Mange trimmere vil ikke have det, og det har jeg det personligt ret svært med...

 

Desværre ikke. Hun er jo uden stamtavle, men opdrætteren fik selv trimmet deres ved en trimmer.

Det var også det jeg er så glad for at have fundet et sted hvor jeg må være til stede og hun lød overhovedet ikke til at have noget imod det, sagde bare "ork ja, men du må regne med det måske tager et par timer".

 

ved airedales trimmer man dem også i ansigtet - der klipper man ikke... aner ikke om det er det samme ved cairns... men har da læst / hørt flere steder, at man ødelægger en terrierpels ved at klippe i den? men det er måske slet ikke korrekt? :vedikke:

 

Det er jo også hvad jeg har hørt, og vil jo ikke ødelægge pelsen, men kunne altså godt forestille mig at snude, pande, maveskind og poter kunne gøre rigtig nas :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina
Okay. Var fordi jeg har været ved at kigge på denne: Cairn Terrier Trimmevejledning men der står jo nærmest at de skal plukkes over det hele og jeg kunne måske heller ikke helt forestille mig det på det ømme maveskind :???: og det er jo også hvis man altid gør det eller :hmm:

 

 

 

Så tror jeg altså alligevel hellere jeg vælger saksen :???::lol:

 

Stasia er blevet trimmet hos hende, som har udgivet en trimme-dvd for DKK, og som har vundet DM i trimning af cairn, og hun bruger i hvert fald saks i ansigtet. Det gør hun ikke på maven, og det medførte, at Stasia var lidt rød på huden efter trimningen. Derfor er jeg faktisk holdt op med at få hende trimmet og holder det bare selv nede med coatkingen og nogle sakse.

 

Den første trimmer, vi havde var så god, og Stasia elskede at komme der. Desværre lukkede hun, men Stasia trækker stadig hen i retning af det hus, hvor salonen lå, når vi kommer forbi :lol:

Den næste trimmer blev hun desværre ikke lige så glad for, og hun ville ikke ind, når vi kom derhen, så derfor er vi stoppet.

Link til indlæg
Del på andre sites

og så fandt man lige den her side SeaJay Cairns - Grooming your Cairn

Syntes specielt afsnittet "Eliminating or minimizing skin disease" med de 5 faser forklarer det hele meget godt. Der står så også længere nede at man kan klippe hvis ikke man vil trække hårene ud, men at det man bare skal være opmærksom på er, at hårene dør og man så skal sørge for at børste grundigt... aha :idea:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Det ville virkelig være synd at klippe i en trimmehund og din lille hund ser absolut ud til at trænge til en trim.

 

Hun er blevet trimmet herhjemme :blink: Jeg købte trimmevideoen og fulgte trimmevejledningen på nettet ved siden af. Sammen gav de god mening. Det blev ikke perfekt og hun blev lidt for lang i hovedet, men hun skal ikke udstilles, det skal bare være praktisk og så hun ikke får hudallergi e.l. pga. død pels.

 

Jeg besluttede at gøre det herhjemme fordi jeg syntes det så noget voldsomt ud ved trimmeren og da vi var derinde var hun bestemt ikke tryg ved stedet. Herhjemme klarede vi den med godbidder, hygge og uden "galge". Nova brokkede sig ikke en eneste gang. Halen og snuden forsøgte jeg roligt og ville klippe hvis det blev for meget, men hun tog det bare så flot. Det var bare en rigtig hyggestund og så var det jo faktisk utrolig nemt at mærke at den "gamle" pels sad ret løs :5up: Selv negleklipning, som racen har ry for ikke at kunne lide, klarer hun til U.G. Hun er simpelthen sådan en sej lille hund :lun:

 

Helt godt er det måske ikke blevet, men praktisk var det og Nova kunne se igen. Ved heller ikke helt hvornår det er tid igen, men indtil videre er vi godt tilfredse :lol:

 

Hun ser sådan ud i dag:

[ATTACH]27410[/ATTACH]

 

[ATTACH]27411[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...