Hop til indhold

Coton de tulear - hanhund eller tæve?


Gæst pinto
 Share

Recommended Posts

Er ny på forummet, så bær over med mig :)

 

Min kæreste og jeg er efterhånden kommet rigtig langt i vores overvejelser ang. at få os en hund. Vi har tænkt meget for og imod, og om det kan lade sig gøre. Derudfra er vi kommet frem til en beslutning om at få os en coton de tulear. Vores eneste "problem" er om der skal være en hanhund eller en tæve?

 

Hvad er fordele og ulemper ved denne race ang. køn?

Er det ene køn lettere at træne end det andet osv?

 

På forhånd tak.

 

Mvh Thomas

 

Ps. Har prøvet at søge i forummet om der skulle være tråde magen tit. Men det er svært når man skriver ord som "coton de tulear, hanhund og tæve. Så kommer der rigtig mange tråde frem :) )

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til! :vinken:

 

Jeg synes det er meget svært at råde om køn til førsteganges hundeejere og om, hvad der vil være bedste for lige netop jer...

 

Mit bedste råd i den sammenhæng er at opsøge så mange opdrætter og hunde af racen, snakke med ejerene og opdrætterne, nusse og snakke med hundene og så føl jer frem.

 

Hvad fortæller jeres mave fornemmelse jer mens i nusser og kæler med den ene og den anden og den tredie hund.

 

Inde for race og køn er der så store individ forskelle + i er to om at bestemme og skulle finde jer til rette og have en god følelse over for hunden, nogle kan lide det ene pga.....og andre andet pga.....

 

Tag på udstillinger de dage hvor racen kommer, de aller fleste elsker at snakke om lige deres race og deres hunde, efter de har stillet i ringen eller i god tid før ;-)

 

Jeg selv har haft begge dele, både intakte og ikke-intakte hanner og hunner i mit liv og jeg er kommet dertil at den næste er jeg åben over for, det bliver ting som sindet, brugs egenskaber mv. som bliver det afgørende for hvilken hunde hvalp der vil passe til mig og ikke kønnet! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der har været mange tråde om hanhund eller tæve - men nok ikke specifikt i forhold til coton'er. :blink:

 

Det er vel mest en smagssag, hvad man vælger. Tæver kommer i løbetid et par gange om året, hvor man ikke kan have dem gående løs, der kan komme lidt blod, og de kan være hormonpåvirkede. Desuden kan de risikere at blive falsk drægtige. Hanhunde har ikke hormonsvingninger på samme måde, men til gengæld kan de blive påvirkede af tæver i løbetid - nogle mere end andre. Nogle hanner sulter sig, stikker af for at finde tæverne osv., mens andre ikke er specielt påvirkede.

 

Jeg vil ikke tro, at der er forskel i hvor lette de er at træne. Jeg har hørt nogle sige, at tæver er mere lunefulde, men det har jeg ikke selv oplevet. :vedikke: Jeg har en han og en tæve, og de er begge glade for at træne.

 

Hvis man har en hanhund, skal man være opmærksom på, at der er en del andre hanhunde, der er egetkønsaggresive. Det er der selvfølgelig også nogle tæver, der er, man der er flere hanner - det er i hvert fald min oplevelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo en coton-tæve, men jeg har ikke observeret at der er andre forskelle mellem tæver og hanner end dem, som Sonja nævner ovenfor.

 

Cleo er/var jo så meget hormonpåvirket, og hun er min første hund, der måtte sterilliseres. Hun var meget sløv og knurrende under de 3 ugers løbetid 2 gange om året. Desuden var hun også falsk drægtig 2 måneder senere efter hver løbetid. Det var rigtig rigtig øv for både hende og mig/os. Det blev ialt 14 uger om året med markant hormonændring. Læste et sted at tæver er hormonpåvirkede i 8 ud af 12 mdr. Cleo kom under kniven for et par uger siden og om 3ugers tid, skulle alle hormoner være ude af kroppen, og så er jeg spændt på, om hun får en roligere/anderledes adfærd.

4000 kr fattigere, slipper vi jo nu så for alle de tøse-ting:banan::banan:

 

Hanner har som Sonja skriver andre problematikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Yvonne Frederiksen

Hej Thomas

 

Nu vd jeg ikke hvor I bor, men alle selskabshundene udstiller i Hillerød (DKK) på lørdag - incl. Coton

 

Det begynder kl. 10 og der er masser at se på.

 

Peter

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar, det har helt bestemt hjulpet og givet en lidt dybere indsigt.

 

Jeg må ud og se/føle mig frem til hvilken hund der falder for lige netop os.

 

Jeg bor i Århus, så det er ikke lige sådan at komme til Hillerød ;) Men tak for tippet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...