Hop til indhold

Hvor skal hunden sove?


guanomo
 Share

Recommended Posts

Tre hunde i sengen fylder også en del, :shock: så jeg kan godt forstå jer.

 

Næste gang jeg får hund er der heller ikke "plads" til den i sengen. Er efterhånden træt af at finde flåter (de går i dvale om dagen) i min seng. :evil: Tror de kan fornemme at Thailo er giftig og kravler så af, i håb om at finde et andet offer. :shock:

 

Nå ja, flåter og andet godt havde jeg lige glemt og dem kommer jeg bestemt ikke til at savne i sengen... *adr* Efter en enkelt tur i skoven i tirsdags kravlede der ikke mindre end 6 stk.s rundt i hovedet på Mollie - normalt er jeg ikke sart, men det kunne jeg ikke tage *gys*

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der er desværre en meget gammeldags måde at se hundens knurren på, en metode der skaber aggressivitet og mistillid :)

 

Jeg vil rigtigt gerne anbefale dig at læse Anders Hallgrens Alfasyndromet :)

 

Hvis du behandler din muskelhund på den måde så leger du med ilden og skaber virkelig problemer, du har tidligere beskrevet nogle udfald din hund laver overfor andre hunde, hvis du behandler ham på den måde så forstærker du den adfærd!

 

Skælder du ham altid ud for at knurre?

 

Nej det gør jeg bestemt ikke. Men hvis han knurrede af mig for alvor ville jeg da bestemt skælde ham ud. Selvfølgelig med maade. hvis det er over hans mad, eller et kødben ville jeg nok træne det væk. Men over at ligge i sengen? Det kan du tro!

 

Nu er min hund lidt special med knurren. For han knurrer meget naar han har det sjovt. Men man kan sagten se det ikke er for alvor. Han knurrer sindsygt meget naar jeg kommer hjem, af glæde. Hvorfor han bruger den form for tale ved jeg ikke hehe. Naar vi leget knurrer han. Det er lidt sjovt at intruducerer ham for mennesker der ikke kender ham pga det hehe. Men man lærer hurtigt at skelne om han er alvorlig eller glad.

 

Med andre hunde knurrer han ikke rigtig. Det er sjældent. han betrakter dem, og hvis de knurrer af han ryger han efter dem. Men jeg har ham altid under kontroll. Saa det er ikke noget problem. Jeg har desværre ikke nogen at træne med. Altsaa jeg kender ikke nogen der har en hanhund der er ligeglad med andre hanhunde, derfor er det svært at træne ham fra det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det gør jeg bestemt ikke. Men hvis han knurrede af mig for alvor ville jeg da bestemt skælde ham ud. Selvfølgelig med maade. hvis det er over hans mad, eller et kødben ville jeg nok træne det væk. Men over at ligge i sengen? Det kan du tro!

 

Nu er min hund lidt special med knurren. For han knurrer meget naar han har det sjovt. Men man kan sagten se det ikke er for alvor. Han knurrer sindsygt meget naar jeg kommer hjem, af glæde. Hvorfor han bruger den form for tale ved jeg ikke hehe. Naar vi leget knurrer han. Det er lidt sjovt at intruducerer ham for mennesker der ikke kender ham pga det hehe. Men man lærer hurtigt at skelne om han er alvorlig eller glad.

 

Med andre hunde knurrer han ikke rigtig. Det er sjældent. han betrakter dem, og hvis de knurrer af han ryger han efter dem. Men jeg har ham altid under kontroll. Saa det er ikke noget problem. Jeg har desværre ikke nogen at træne med. Altsaa jeg kender ikke nogen der har en hanhund der er ligeglad med andre hanhunde, derfor er det svært at træne ham fra det.

 

Det med rødt:

 

Der er noget her jeg ikke kan få til at stemme.

 

Jeg har både hørt og læst og lært at når en hund knurrer, så betyder det: "Hold lige afstand, jeg har ikke lyst til at du kommer nærmere".

Men sådan opfatter din hund ikke den anden hunds sprog? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med rødt:

 

Der er noget her jeg ikke kan få til at stemme.

 

Jeg har både hørt og læst og lært at når en hund knurrer, så betyder det: "Hold lige afstand, jeg har ikke lyst til at du kommer nærmere".

Men sådan opfatter din hund ikke den anden hunds sprog? :confused:

Det gjorde Sitto heller ikke engang. Derved er der også opstået en del konflikter mellem Kency og Sitto. Hvis Kency fx lå med et kødben, og Sitto skulle gå forbi, glemte Sitto at sende signaler om at hun ikke ville tage Kencys ting, så Kency knurrede forsigtigt, for at fortælle at Sitto liiiige skulle holde afstand - så røg Sitto ellers hen til Kency, tog fat i hende, holdt hende nede og knurrede helt vildt, og holdt også fast med tænderne. Jeg var nødt til at fjerne hende, for hun fortsatte lang tid efter at Kency havde overgivet sig.. det er fordi hun var så enormt dårlig til hundesprog!

 

Det er heldigvis blevet bedre, og hun er blevet god til at selv huske at sende de forskellige signaler og hun er blevet bedre til at læse andre hunde, og accepetere fx deres "afstands-knurren". :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gjorde Sitto heller ikke engang. Derved er der også opstået en del konflikter mellem Kency og Sitto. Hvis Kency fx lå med et kødben, og Sitto skulle gå forbi, glemte Sitto at sende signaler om at hun ikke ville tage Kencys ting, så Kency knurrede forsigtigt, for at fortælle at Sitto liiiige skulle holde afstand - så røg Sitto ellers hen til Kency, tog fat i hende, holdt hende nede og knurrede helt vildt, og holdt også fast med tænderne. Jeg var nødt til at fjerne hende, for hun fortsatte lang tid efter at Kency havde overgivet sig.. det er fordi hun var så enormt dårlig til hundesprog!

 

Det er heldigvis blevet bedre, og hun er blevet god til at selv huske at sende de forskellige signaler og hun er blevet bedre til at læse andre hunde, og accepetere fx deres "afstands-knurren". :-D

 

Hold da op, det lyder ikke til at have været nemt :???:, men flot at det er lykkedes. Ved du hvorfor Sittos hundesprog ikke var godt? Har hun ikke haft omgang med ret mange andre hunde, eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja, flåter og andet godt havde jeg lige glemt og dem kommer jeg bestemt ikke til at savne i sengen... *adr* Efter en enkelt tur i skoven i tirsdags kravlede der ikke mindre end 6 stk.s rundt i hovedet på Mollie - normalt er jeg ikke sart, men det kunne jeg ikke tage *gys*

 

Jeg synes heller ikke at jeg er sart men det kan da blive for ulækkert. Kan huske en enkelt gang efter en tur i Tokkekøb Hegn, at jeg pillede mindst 15 flåter af Thailo inden vi kørte hjem og endnu 8- 10 stk da vi kom hjem. Så får man altså paranoia.:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Saaby
Det med rødt:

 

Der er noget her jeg ikke kan få til at stemme.

 

Jeg har både hørt og læst og lært at når en hund knurrer, så betyder det: "Hold lige afstand, jeg har ikke lyst til at du kommer nærmere".

Men sådan opfatter din hund ikke den anden hunds sprog? :confused:

 

Jamen det er desværre det der er med laban. han er ligeglad med om den anden hund ikke vil have han kommer tættere paa. Han syntes ikke der skulle være andre hanhunde i verdenen end han =/ Men som sagt før, hvis det er en hunhund der knurrer af han kan han sagtens forstaa beskeden, og tar det meget stille og roligt, og gaar langsomt frem. Han gaar stadig hen til dem, men viser virkelig at han ikke er farlig, og er meget beskeden. Hunhunde maa ogsaa gerne hoppe op paa ham (dog kun fra siden) og staa halvt ovenpaa ham, general maa hunhunde alt med ham. Bortset fra at dominere (altsaa humpe ham bagfra)

 

Men med andre hanhunde og knurren. Hvis den anden hanhund bare kigger paa ham, eller ignorerer ham, saa kigger han bare efter dem, og gaar sa videre efter et lille stykke tid. Men hvis de knurrer af ham saadan hen over vejen er det nogenlunde ok. Saa blir han som regel staaende, nogle gange gaar han stille fremad klar til det helt store. Men hvis de er tæt på og knurrer saa hopper han lige i skallen paa dem.

 

Det undrer mig selv nogle gange. Fordi forleden mødte vi en rottweiler. Den var ogsaa agressiv. Men de stod og saa hinanden an i 2-3 minutteter før rottweileren knurrede og saa blev han ogsaa lidt sur. Saa tog vi dem lidt fra hinanden og stod og snakkede, saa lagde han sig sku ned og legede med en pind, og ville gerne (syntes jeg kunne se) have rottweileren til at komme over og være med. Nogle gange kan jeg ikke helt regne den ud.

 

Andre gange naar han møder hanhunde ligger han sig ned, lige med det samme. Naar de saa kommer over springer han op og puster sig op og staar snude mod snude og kigger paa hinanden, heeelt stille. Efter en 10-15 sec's vil han saa gerne slaas, og nogle gange staar de bare længere tid. Men som regel kan han ikke dy sig.

 

Haaber det svarede det du ikke forstod.

 

Som en sidste bemærkning. Jeg tro godt han kan skelne mellem Alvor og leg. Altsaa med knurren. Han kan 100% mned hunhunde. Men "tror" ogsaa han kan med hanhunde. Jeg tror desværre bare han er pisse ligeglad om de vil lege eller slaas eller hvade vil. Han har allerede bestemt sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Saaby
Det med rødt:

 

Der er noget her jeg ikke kan få til at stemme.

 

Jeg har både hørt og læst og lært at når en hund knurrer, så betyder det: "Hold lige afstand, jeg har ikke lyst til at du kommer nærmere".

Men sådan opfatter din hund ikke den anden hunds sprog? :confused:

 

Glemte lige at skrive, hvis han vil nusses, eller lege, saa knurrer han af mig paa fuld hammer. Saa sætter han sig op af mig og knurrer hehe. Men man kan sagtens se det ikk er dominans eller noget. Bare somom det er helt naturligt for ham. Hvis han tar sin bamse i munden og knurrer helt vildt og halv gør. Saa vil han have mig til at jagte ham og tage bamsen hehe. Men han har aldrig knurret af mig for alvor nogensinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
Hold da op, det lyder ikke til at have været nemt :???:, men flot at det er lykkedes. Ved du hvorfor Sittos hundesprog ikke var godt? Har hun ikke haft omgang med ret mange andre hunde, eller?

Jeg tror jeg ved hvorfor, men kan ikke sige det med sikkerhed da jeg først fik hende 10 mdr gammel.

 

Men Sitto blev jo solgt til et ældre ægtepar som hvalp, efter hun var blevet kasseret som avlshund, det skulle hun ha' været i Sverige, men så opdagede de hendes lille underbid, og så kunne hun jo ikke bruges til det. Så blev hun som sagt solgt til det her ældre ægtepar, som så igen afleverede hende tilbage til kennelen lidt over 9 mdr gammel. Noget i stil med "de kunne ikke styre hende.." :roll: men kennelen fik en meget angst/nervøs/usikker/bange hvalp tilbage. Så gættet går på at hun har fået tæsk hos det ældre ægtepar, jeg tror simpelthen ikke en hund kan udvise den adfærd Sitto gjorde 9-10 mdr gammel, uden at hunden har fået tæsk!!

 

Men på kennelen havde de jo en lille hundeflok bestående af D/S Gårdhunde og Norsk Lundehunde. Sitto kunne ikke falde tilbage i flokken, de andre var konstant efter hende, de var virkelig ikke søde ved hende! Og det skyldtes jo nok at hun kom tilbage som en SÅ nervøs/bange hund, så hun turde ikke sige fra eller noget.. de andre kunne behandle hende lige så skidt de ville, for hun gjorde ikke noget. Derfor sov hun også inde i sengen hos kennelejeren, blev fodret i seperat rum osv., fordi de andre ikke ville lade hende være. Derfor søgte de hurtigst muligt et nyt hjem til hende!

 

Dér tror jeg grunden er for hendes dårlige hundesprog. Også det at hun begyndte at sætte andre hunde lynhurtigt på plads (uden at sende dæmpende siganler først) hvis de kom bare en millimeter for tæt på. Mit gæt er at da hun endelig kom væk fra hundeflokken dernede, og blev enehund - så begyndte hun at sætte andre hunde på plads, al for hurtigt, inden de fik en chance osv., hun havde slet ikke styr på hendes hundesprog. Men hun var så nervøs at de skulle slet ikke komme ret tæt på, før hun snappede ud efter dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Glemte lige at skrive, hvis han vil nusses, eller lege, saa knurrer han af mig paa fuld hammer. Saa sætter han sig op af mig og knurrer hehe. Men man kan sagtens se det ikk er dominans eller noget. Bare somom det er helt naturligt for ham. Hvis han tar sin bamse i munden og knurrer helt vildt og halv gør. Saa vil han have mig til at jagte ham og tage bamsen hehe. Men han har aldrig knurret af mig for alvor nogensinde.

 

Det er helt almindeligt med legeknurren, det gør mine osse, terriere gør det typisk :)

 

Men hvis han så knurrede af dig for alvor så ville det sandsynligvis være fordi du overskred hans grænser meget, og hvad ville du så gøre, trække dig og undlade at overskride grænserne yderligere, eller ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hørte i radioen i går at tyske forskere havde lavet en undersøgelse på 9.000 børn/babyer, som de har fulgt over en årrække - og dem der var "udsat" for hunde fra dag 1, havde mindre anlæg for allergi end andre - så det kan være at anbefalingen fra astma og allergi foreningen snart laves om :hmm:

 

 

.....Der er jo altså meget stor forskel på at være "udsat for" hund og at "sove sammen med" hund...

 

Undersøgelserne har vist, at børn måske ikke lige så let får allergi hvis der er en hund i familien.....

-----Jeg tror ikke, at spædbørn og hunde har sovet i samme seng i så mange år, så man ligefrem har kunnet lave en undersøgelse på 9000 børn og har kunnet følge dem i en årrække.........

 

Det ER altså ikke så mange år siden, at man ikke havde hunde i sengen...

 

---Og jeg får dag flåter jævnligt bare af at sidde i sofa med Silke... Jeg har haft borreliose 3 gange... --det er da rimelig farligt for et spædbarn...

 

Nå, men det er forældrenes valg..... Min pointe er bare, at HVIS man planlægger børn, så skal man overveje, om hvalpen til den tid skal have lov til at sove i sengen/soveværelset eller hvor det nu skal være .. Det er meget nemmere og mere nænsomt, at lære hvalpen hvor den må være fra starten af... Så den ikke pludselig som ung eller voksen oplever, at den ryger ud fordi der er kommet en baby.. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Saaby
Det er helt almindeligt med legeknurren, det gør mine osse, terriere gør det typisk :)

 

Men hvis han så knurrede af dig for alvor så ville det sandsynligvis være fordi du overskred hans grænser meget, og hvad ville du så gøre, trække dig og undlade at overskride grænserne yderligere, eller ?

 

Det kommer helt an paa hvad for en grænse det var. Altsaa hvis han nu havde taget min sko, og laa og tyggede i den, og jeg saa gik hen for at tage den og han knurrede ville jeg straks sætte ham paa plads. Det er min sko, ikke hans, og han skal bestemt ikke tro han bestemmer over mine ting eller mig.

 

Hvis det nu var hans mad skaal ville jeg i første omgang lade det passere og træne det med ham.

 

Det kommer helt an paa under hvilken situation han gjorde det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer helt an paa hvad for en grænse det var. Altsaa hvis han nu havde taget min sko, og laa og tyggede i den, og jeg saa gik hen for at tage den og han knurrede ville jeg straks sætte ham paa plads. Det er min sko, ikke hans, og han skal bestemt ikke tro han bestemmer over mine ting eller mig.

 

Hvis det nu var hans mad skaal ville jeg i første omgang lade det passere og træne det med ham.

 

Det kommer helt an paa under hvilken situation han gjorde det.

 

Lad os sige at han en skønne dag ligger med en giftig plante / mørk chokolade, eller andet for en hund giftigt, og du vil tage det fra ham. Noget der er meget vigtigt for ham at beholde.

 

Hvis du nu har lært ham at han ikke skal bestemme og knurre ad dig i den situation, kan du risikere at han ser 2 valg:

Enten at bide ud efter dig (som er det sprog der kommer næst efter knurren, knurren har han jo lært at han ikke må i den situation) eller at sluge det forbudte i en vis fart!

 

De 2 løsninger er lige uheldige.

 

Han knurrer fordi han beder dig holde afstand. Fordi han ikke stoler på dine hensigter. Så du kunne jo vælge at lære ham at du faktisk ikke vil ham noget grimt. At han ikke behøver at frygte dine hensigter.

Og det kan du gøre ved at tilbyde ham noget der er endnu bedre end din sko. F.eks. ½ frikadelle :mums:. Og samtidig sætte "bytte"-signal på.

 

Så får du en hund der giver slip når du beder ham roligt om det, f.eks. siger/hvisker "bytte".

Det ser meget sejere ud end f.eks. at skulle slås om magten ved at lyde hård og bestemt :5up:

 

Ninjamor kunne til hendes foredrag få sin hund til at lystre ved blot at hviske til ham. Det var der altså granvoksne mænd, der var ganske imponerede over.

 

Jeg har lært Toffi bytte, og kan få hende til at slippe alt uden at jeg har mad i hånden. Men hun ved at vi så går til køleskabet og får noget lækkert bagefter. Det er vigtigt at hun aldrig bliver snydt.

Sommetider siger hun nej tak til det jeg så tilbyder, hun er ikke madglad, men i hendes hjerne ved hun at det er positivt at give slip på mit signal, og det er åbenbart nok "drive" til at give slip, uanset om hun er lækkersulten eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Saaby
Lad os sige at han en skønne dag ligger med en giftig plante / mørk chokolade, eller andet for en hund giftigt, og du vil tage det fra ham. Noget der er meget vigtigt for ham at beholde.

 

Hvis du nu har lært ham at han ikke skal bestemme og knurre ad dig i den situation, kan du risikere at han ser 2 valg:

Enten at bide ud efter dig (som er det sprog der kommer næst efter knurren, knurren har han jo lært at han ikke må i den situation) eller at sluge det forbudte i en vis fart!

 

De 2 løsninger er lige uheldige.

 

Han knurrer fordi han beder dig holde afstand. Fordi han ikke stoler på dine hensigter. Så du kunne jo vælge at lære ham at du faktisk ikke vil ham noget grimt. At han ikke behøver at frygte dine hensigter.

Og det kan du gøre ved at tilbyde ham noget der er endnu bedre end din sko. F.eks. ½ frikadelle :mums:. Og samtidig sætte "bytte"-signal på.

 

Så får du en hund der giver slip når du beder ham roligt om det, f.eks. siger/hvisker "bytte".

Det ser meget sejere ud end f.eks. at skulle slås om magten ved at lyde hård og bestemt :5up:

 

Ninjamor kunne til hendes foredrag få sin hund til at lystre ved blot at hviske til ham. Det var der altså granvoksne mænd, der var ganske imponerede over.

 

Jeg har lært Toffi bytte, og kan få hende til at slippe alt uden at jeg har mad i hånden. Men hun ved at vi så går til køleskabet og får noget lækkert bagefter. Det er vigtigt at hun aldrig bliver snydt.

Sommetider siger hun nej tak til det jeg så tilbyder, hun er ikke madglad, men i hendes hjerne ved hun at det er positivt at give slip på mit signal, og det er åbenbart nok "drive" til at give slip, uanset om hun er lækkersulten eller ej.

 

Hvis han er fri løber han fra mig hvis jeg vil tage hans ting, men i rent leg. Altsaa man kan see paa ham han vil have jeg jagter ham. Men jeg kan tage en pind eller anden og saa kommer han hen til mig.

 

Han har før spist ting jeg ikke vill have han skulle, han sluger det hvis jeg ikke kommer hen til ham hurtigt. Men han er blevet god til at lade det ligge paa jorden, og overhoved ikke samle det op hvis jeg siger "Ah ah!"

 

En ting der virkelig irreterer mig er at han spiser grene. Først leger han med dem, saa spiser han dem. Ikke noget med bare at tygge det i stykker, næh nej, de skal spises. Som lille fik han spist noget som ikke kunne komme ud igen. Efter 5-6 dage med parafin olie og ymer med vand indsprøjtninger i nakken fik han det endelig ud. Samme dag som han ellers skulle have været opereret. Saa er lidt paranioa med han spiser ting som mavesyre ikke kan nedbryde hehe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Saaby

Sommetider siger hun nej tak til det jeg så tilbyder, hun er ikke madglad, men i hendes hjerne ved hun at det er positivt at give slip på mit signal, og det er åbenbart nok "drive" til at give slip, uanset om hun er lækkersulten eller ej

 

De er lidt sjovt, for Laban gider heller ikke godbider. Nogle gange er det ok. Paa gaature vil han ablosut ikke have noget. Om det saa er bacon eller pølser, rager ham en høst blomst. Snuser til det og siger nej tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han er fri løber han fra mig hvis jeg vil tage hans ting, men i rent leg. Altsaa man kan see paa ham han vil have jeg jagter ham. Men jeg kan tage en pind eller anden og saa kommer han hen til mig.

 

Han har før spist ting jeg ikke vill have han skulle, han sluger det hvis jeg ikke kommer hen til ham hurtigt. Men han er blevet god til at lade det ligge paa jorden, og overhoved ikke samle det op hvis jeg siger "Ah ah!"

 

En ting der virkelig irreterer mig er at han spiser grene. Først leger han med dem, saa spiser han dem. Ikke noget med bare at tygge det i stykker, næh nej, de skal spises. Som lille fik han spist noget som ikke kunne komme ud igen. Efter 5-6 dage med parafin olie og ymer med vand indsprøjtninger i nakken fik han det endelig ud. Samme dag som han ellers skulle have været opereret. Saa er lidt paranioa med han spiser ting som mavesyre ikke kan nedbryde hehe.

 

Jeg kan godt forstå hvis du har lidt "paranoia" efter sådan en oplevelse, det ville jeg også have! :shock:

Men du kan jo prøve at lege bytte med ikke-vigtige ting, lære ham ord-signalet, ved at bytte flere gange dagligt med ting, som du ved han uden problemer giver slip på. Måske kan du få signalet til at sidde fast. Belønningen kunne være et par minutters fælles leg med yndlingslegetøjet. Bagefter lægger du det væk, og tager det frem igen ved næste "Bytte-signal".

 

Sommetider siger hun nej tak til det jeg så tilbyder, hun er ikke madglad, men i hendes hjerne ved hun at det er positivt at give slip på mit signal, og det er åbenbart nok "drive" til at give slip, uanset om hun er lækkersulten eller ej

 

De er lidt sjovt, for Laban gider heller ikke godbider. Nogle gange er det ok. Paa gaature vil han ablosut ikke have noget. Om det saa er bacon eller pølser, rager ham en høst blomst. Snuser til det og siger nej tak.

 

Ja, vi med ikke-madglade hunde har en større opgave når vi vil lære hunden ting.

Men vi kan også bruge andre ting som belønninger: Lidt leg med yndlingslegetøjet, at klø hunden på yndlingsstedet. Men det er noget sværere end med en madglad hund.

Jeg støvsugede en overgang butikkerne for mulige godbidder, men uden at finde de vises sten.

 

Men hun er lettere at få noget i når der er andre hunde til stede ;-)

Kogte svinehjerter er p.t. favoritten, men det svinger lidt. Kogt lam er heller ikke tosset. Jeg skærer det i mikrobidder og fryser det ned i små portionsposer. Nå, men nu er vi vist ovre i et andet emne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 years later...
Gæst maik friedrichsen

hej

 

:oops: alle vores hunde (4 stk.) sover ved os i sengen, ved fodenden.

 

vi har ingen problemer med det. vi har også en rigtig stor seng. hvors SOFA hunde er som børn for os.

 

mvh. maik

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...