Hop til indhold

Min nye hvalp :D


Gæst Smut
 Share

Recommended Posts

Vil lige starte med at sige HEJ og undskylde for hvis jeg laver nogle fejl..

jeg er ret ny her på hundeforum (oprettede mig for en halv time siden):-D

 

I overmorgen skal mig og mine forældre og søskende have en lille bernersennen hvalp, på 9 uger!:-D

Vi har har/ har haft andre hunde, men aldrig før berner sennen, så ville lige høre om der er noget vi skal være ekstra opmerksomme på, den første tid?

Og om I har nogle gode råd til os?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chaddin

Tillykke med jeres lille berner-pus :lun: Der er intet dejlige end en berner bamse :hjerte:

 

I skal være opmærksomme på HD osv, men det er jeg ikke den bedste til at give råd om :blink: Men er sikker på at der kommer nogle berner-ejere på banen :engel:

 

Tillykke igen med den lille :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med den kommende familieforøgelse :-D

 

Som Chaddin skriver, skal I være opmærksomme på HD (hofteledsdysplasi) og AD (albueledsdysplasi).

 

Det er knogleskader, som hvalpen kan tilegne sig, hvis den ikke får den rigtige kost (sørg for at finde et GODT tørfodermærke og stil jer absolut ikke tilfreds med supermarkedernes mærker) eller bliver motioneret for meget. Derudover er der også en stor del arvelighed i det og det kan springe generationer over.

 

En regel siger, at man ikke må gå flere minutter med hvalpen, end den er gammel i uger. Dvs. I må gå 9minutter med jeres hvalp, da den er 9 uger, når I får den.

 

Det er en tommelfingerregel. Det monotone trav i line er "farligst".

 

Derudover bør den ikke springe ned fra eller op ad noget, der er højere end den selv over skulderen. Og slet ikke noget der er højere!

 

 

Derudover, så er det en skøn fornøjelse at have en berner! Det er en selvstændig vuf, der kræver at man lægger et godt arbejde I, at få den til at synes, at du bare er det sjoveste og fedeste og bedste, der nogensinde er hændt den, hvis man vil have en "lydig" og arbejdsom hund. Heldigvis er de fleste vist ret så madglade (med undtagelser, selvfølgelig), så det plejer ikke at være det store problem :lol: Ellers synes mange også rigtig godt om leg ;-) Men den ydre verden er jo også en stor motivator.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Velkommen til og tillykke med hvalpen:-D. Er det en hanhund eller tævehvalp I skal have??

 

Først vil jeg sige, at en berner er familiehund med stort F og den vil meget gerne være sammen med sin familie. Hvis I ikke allerede har læst bogen om berner sennen hunde, skulle I tage og gøre det.

Dernæst skal I være opmærksomme på, at den skal have en kærlig men konsekvent opdragelse(ikke at forstå som hård tværtimod).

 

Med hensyn til foder så barfer jeg og er rigtig glad for det og ham af min vokser støt og roligt.

 

Spg. bare igen hvis er er mere du vil høre om;-).

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for svaret, Sille12:-D

Det sidste års tid har jeg læst rigtig meget om bernere, og så har min onkel en, som jeg ofte passer, så jeg ved rigtig meget om den :-D

Vi har overvejet Barf foderet, men jeg kan ikke helt finde ud af, om det også egner sig til hvalpe, eller om man måske kan få noget Barf specielt til hvalpe..?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay:-D

 

Så venter jeg bare på at få min hvalp hjem :hjerte: Ihh hvor jeg syntes at tiden går langsomt!;-)

 

Jeg har tænkt meget på at træne vognkørsel med den, bare sådan for hyggens skyld.. men jeg kan ikke rigtig finde nogle hjemmesider, hvor de skriver om det? Kender I nogle? Og har i nogle gode råd om det?:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Okay:-D

 

Så venter jeg bare på at få min hvalp hjem :hjerte: Ihh hvor jeg syntes at tiden går langsomt!;-)

 

Jeg har tænkt meget på at træne vognkørsel med den, bare sådan for hyggens skyld.. men jeg kan ikke rigtig finde nogle hjemmesider, hvor de skriver om det? Kender I nogle? Og har i nogle gode råd om det?:genert:

 

Tillykke med din hvalp:-D

 

Her er lidt læsestof:-D

 

berner-ekvipagen

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med din nye hvalp.

 

Vi bruger Olivers lammefoder, men det er helt på til jer, i skal bare sørge for at finde noget foder der er beregnet til Store hundehvalpe.

 

Mht. hvilket foder i skal vælge skal jeg ikke spille ekspert, men der er meget modstridende oplysninger om hvilket foder der er godt, min personlige mening er at branchen er gennemråden når det gælder dette spørgsmål.

Folk har mange meninger og mange er farvet af et sponsorskab fra et bestemt mærke.

 

Du kan prøve at google dig frem, men jeg tror bare man skal finde et mærke som fungerer, og ifølge en nylig undersøgelse fra DR´s forbruger program så er forskellen meget minimal, og selv de billige mærker kan være gode nok.

 

Ifølge en undersøgelse som ligger nogle år tilbage som TÆNK lavede så skulle Olivers være det bedste.

 

Men jeg ville ikke råde dig til noget bestemt, men start med et mærke som er velegnet til store hvalpe.

 

Vi brugte et billigt mærke de første 9 måneder til Cæsar, men så gik vi over til Olivers da han skulle til voksenfoder, men det var grundet han har sart mave og lam var godt til dette formål.

 

Held og lykke med ham, vi glæder os til at se billeder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak!

 

men jeg tænker bare at der da må være en grund til at det ene er billigere end det andet.. :hmm:.. Men det kan jo også godt være at det bare er for at tjene penge:hmm::vedikke:

 

 

Jeg kan sletslet ikke vente til jeg får min lille berner hjem:hjerte::hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak!

 

men jeg tænker bare at der da må være en grund til at det ene er billigere end det andet.. :hmm:.. Men det kan jo også godt være at det bare er for at tjene penge:hmm::vedikke:

 

 

Jeg kan sletslet ikke vente til jeg får min lille berner hjem:hjerte::hjerte:

 

Absolut er der en grund og du finder hurtigt nogle af dem, hvis du læser indholdsfortegnelser :blink:

 

Fx. er jeg endnu ikke støt på et supermarkedsfoder, hvor "kort" ikke var hovedingredienser. Jeg tror ej heller, at jeg er støt på ét, hvor der stod rent kød, fx. kyllingekødmel, men derimod har der altid stået kød og animalske biprodukter (minimum 4% oksekød i de brune bidder :engel: elsker simpelthen den kommentar! Quote: Pedigree).

 

Men bare fordi dyrlægen sælger det, er det heller ikke lig med, at det er det bedste (både i overordnet forstand, men også i den forstand at hunde er individuelle!).

 

Gå efter et nogenlunde højt kødindhold og en rimelig høj fedtprocent også, da fedt er vigtig for optagelsen af næringsstoffer (dvs. 15%+). Derudover, så lidt korn og biprodukter som muligt. Bare et par overordnede hovedregler :engel:

 

Derudover bør der ikke være voldsomt meget calcium i - omkring 1g pr 100g, det samme med phosfor. Der skal være en rimelig ligevægtig balancere mellem de to, da de begge er vigtige, men modarbejder hinanden - sådan har jeg i hvert fald forstået det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst mk101
Hej og velkommen!

 

 

Enig, pas på hofterne, og for ***s skyld ingen trapper det første års tid..

 

 

Held og lykke med hvalpen :)

 

Ja, velkommen til.

 

Med hensyn til trapper, så er jeg ikke helt enig. Hvis vores hunde ikke kan tåle at gå på trapper det første år, så er der altså noget galt. Hvorfor trapper har fået ry for at være ødelæggende for hofterne, har jeg stadig ikke forstået.

 

Trappegang vil styrke muskulaturen i lårene, mens lange gåture i et monotont tempo og overdreven motion vil tære mere på ledene.

 

Nu har jeg ikke selv så stor en race, men har altid haft hund i lejlighed, og kender andre, der har haft hund mens de har boet på henholdsvis 3. og 4. sal. De hunde har gået på mange trapper flere gange dagligt, og har alle A-hofter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...