Hop til indhold

Hvem er du, når hunde mødes?


Gæst snevinter
 Share

Recommended Posts

Gæst snevinter

Jeg kommer meget i en hundepark hvor vinter ser de samme hunde ret tit, men også nogle nye hist og pist.

 

Hundene har det fint sammen, så der er ingen grund til, at nogle af os mennesker blander os meget.

 

Men jeg synes, det er lidt interessant at tænke over hvor vi står, os hundejere, når hunde samles - for jeg ser, at hundene forholder sig forskelligt til de forskellige hundeejere.

 

Hvilken rolle spiller du blandt din hunds venner?

 

Og er der ting, som vi hundejere gør, bevidst og ubevidst, som giver os en vis rolle set fra hundenes synspunkt? Hvor vi står i forhold til hundene og hundeejerne, om vi står stille, hvordan vi står, hvordan vi forholder os til andre hundeejere og hunde, hvordan vi snakker til hundene, hvordan vi tackler små situationer, osv osv?

 

Og hvordan ser man hvilken rolle man har, set fra hundenes synspunkt?

 

Hvad oplever i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer meget i en hundepark hvor vinter ser de samme hunde ret tit, men også nogle nye hist og pist.

 

Hundene har det fint sammen, så der er ingen grund til, at nogle af os mennesker blander os meget.

 

Men jeg synes, det er lidt interessant at tænke over hvor vi står, os hundejere, når hunde samles - for jeg ser, at hundene forholder sig forskelligt til de forskellige hundeejere.

 

Hvilken rolle spiller du blandt din hunds venner?

 

Og er der ting, som vi hundejere gør, bevidst og ubevidst, som giver os en vis rolle set fra hundenes synspunkt? Hvor vi står i forhold til hundene og hundeejerne, om vi står stille, hvordan vi står, hvordan vi forholder os til andre hundeejere og hunde, hvordan vi snakker til hundene, hvordan vi tackler små situationer, osv osv?

 

Og hvordan ser man hvilken rolle man har, set fra hundenes synspunkt?

 

Hvad oplever i?

Det er afhængig af hvem det er - nu går der jo lidt tid mellem jeg går med Vita og det er lang tid siden Vita havde en bred bekendtskabskreds.

 

Vita har en beagle veninde som jeg tit har haft med på ture. Beaglens ejer er dårligt gående så jeg går med tøserne alene.

 

Når jeg ser hende - har hun sååå travlt med at hilse og bliver så glad. Hun piver lidt af bar glæde og kan også hyle når jeg kommer.

Jeg er ikke i tvivl om at hun forbinder mig med gode oplevelser - store søg og lange gåture, hvor hun løber løs.

 

Vitas veninde er langt mere interesseret i mig hvorimod andre hunde - der er det Vita det gælder og så kan jeg lige få et hej med på vejen:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det er afhængig af hvem det er - nu går der jo lidt tid mellem jeg går med Vita og det er lang tid siden Vita havde en bred bekendtskabskreds.

 

Vita har en beagle veninde som jeg tit har haft med på ture. Beaglens ejer er dårligt gående så jeg går med tøserne alene.

 

Når jeg ser hende - har hun sååå travlt med at hilse og bliver så glad. Hun piver lidt af bar glæde og kan også hyle når jeg kommer.

Jeg er ikke i tvivl om at hun forbinder mig med gode oplevelser - store søg og lange gåture, hvor hun løber løs.

 

Vitas veninde er langt mere interesseret i mig hvorimod andre hunde - der er det Vita det gælder og så kan jeg lige få et hej med på vejen:blink:

 

Jeg tror også at det har meget med det 'at man får, hvad man giver'

 

Jeg hilser en del på hundene i hundeparken, og de kommer derfor oftere lige hen forbi mig, når de tager en pause fra leg eller snusen rundt.

 

Nogle gange er jeg med i legen, af eget eller pga hundes initiativ.

 

Men jeg undrer mig, om man fra hundens synspunkt ender med at få en vis rolle - f.eks. faderrollen i hundeflokken (selvom det ikke drejer sig om en flok), legeonklen, hyggetanten, eller hvad nu.

 

Og desuden synes jeg det kunne være interessant at finde ud af, om den rolle man selv skaber, også ender med at have en indvirkning på hvor ens egen hund så står i forhold til de andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt står/går jeg bare stille og snakker hunde.

Er hunden sød og har jeg mødt ejerne et par gange (og disse også er flinke) er jeg egentligt meget mere åben og mig selv når jeg er ude med Dumle.

Hunde er jo min store interresse, så det er det der bliver snakket mest om, og her er der som regel ingen der ser mig som åndsvag fordi jeg går så meget op i min hund.

Derudover kan jeg godt komme til at gå og tænke over udseende, opførsel o.l. når jeg er ude uden Dumle. Når jeg er ude med Dumle har jeg hundetøjet på og er fuldstændig ligeglad med hvordan jeg ser ud og vil jeg tage en tumletur med min hund er det det jeg gør.

 

Andre hunde syntes jeg som regel tager det meget afslappet med mig. Måske kommer de og hilser, måske ikke.

Men generelt afholder jeg mig fra at hilse da Dumle har en dårlig vane med hop-i-hovedet-på-anden-hund-fordi-du-skal-lege-med-mig, og det er ikke alle hunde der bryder sig om det, så for at undgå det :)

Nogle af de hunde Dumle leger meget med hilser jeg lige på hvis de kommer hen for at blive nusset, for så har Dumle som regel fået leget nok inden og snuser lidt rundt imens, men jeg er (for andre hunde) vist bare mest Dumle-påhæng :lol:

 

Dumle tager sig normalt ikke så meget af andre hundeejere selvom han er meeeget glad for mennesker så er det hundene der er sjovest, men der er igen den med at kender hundene hinanden godt så kan Dumle også få hilst på ejerne :)

 

Med hvordan man snakker med andre hunde har jeg den dårlige vane med at bukke mig ind over hunden. Ingen hunde har dog taget sig af det endnu, men jeg husker det som regel først når jeg har hilst på hunden :???:

 

Puh. Det blev vist rimelig langt :|

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er afhængig af hvem det er - nu går der jo lidt tid mellem jeg går med Vita og det er lang tid siden Vita havde en bred bekendtskabskreds.

 

Vita har en beagle veninde som jeg tit har haft med på ture. Beaglens ejer er dårligt gående så jeg går med tøserne alene.

 

Når jeg ser hende - har hun sååå travlt med at hilse og bliver så glad. Hun piver lidt af bar glæde og kan også hyle når jeg kommer.

Jeg er ikke i tvivl om at hun forbinder mig med gode oplevelser - store søg og lange gåture, hvor hun løber løs.

 

Vitas veninde er langt mere interesseret i mig hvorimod andre hunde - der er det Vita det gælder og så kan jeg lige få et hej med på vejen:blink:

 

Jeg tror helt klart også at det er fordi hun forbinder dig med noget godt :)

 

Mange af hundene blev også ekstremt glade når jeg kom for at gå med dem da jeg var hundelufter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...