Hop til indhold

Kan ikke holde hende?


Gæst trunte--musen
 Share

Recommended Posts

Gæst trunte--musen

Heej..

 

Min berner er blevet 9 måneder..

 

og nu er hun så stærk at jeg knapt kan holde hende mere når vi går, så har været ved at blive trukket ud foran en bil og vi har været ved at vælte en cykellist.. :S

 

Så nu skal jeg ha hjælp, hvad gør jeg for at holde hende? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst trunte--musen

Joh sys at vi har trænet det, altså ikk noget bestemt, men det er først blevet et problem nu her hvor hun er blevet ældre..

 

Vi har ikke gået til hundetræning.

 

Hun trækker så snart hun ser, mennesker, dyr. osv..

 

Hun er selv hjemme i ca. 8 timer om dagen i hverdagene og i weekenderne er vi så meget sammen med hende som muligt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du fysisk ikke kan holde hende, ville jeg anbefale dig at anskaffe en Halti-grime. Petshoppen » Liner & halsbånd » Halti » Halti træningsele/grime str. 3

 

Denne gør det meget let for dig at styre din hund uden at bruge alt for mange kræfter og vil gøre gåturssituationen mere sikker for Jer begge. Grimen skal dog ikke bruges som en hvilepude, men til at få skabt kontrol over situationen således at I kan træne den uønskede adfærd væk og på sigt komme tilbage til almindeligt halsbånd/sele.

 

Afledning og belønning for kontakt er en god metode til at træne i situationerne efter. Dette betyder at du altid skal have godbidder på dig og være forudseende i situationerne.

 

Du skal starte med så vidt muligt at skabe den afstand din hund har brug for, og få belønnet staraks for at hun tager kontakt til dig fremfor at koncentrere sig om den udefrakommende påvirkning. Husk at belønne løbende (i starten hele tiden med få sekunders mellemrum) også for at hun holder kontakten. Hvis hun ikke kan, så er afstanden for lille.

Derfra kan I arbejde Jer op ad og tættere og tættere på de forskellige stimuli.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at du skulle melde jer til hundetræning, så du kan få nogle teknikker du kan bruge, det er nogen gange også lettere, for én der kigger udefra, at bedømme hvor der lige skal sættes ind, for man kommer let til, at gøre de samme "fejl" hele tiden, og lægge fokus de forkerte steder ( taler af egen erfaring :blink: ).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chaddin

Er enig, hundetræning ville være super! Går selv til noget og vores træner er SÅ fantastisk, hun kan bare det med hunde! :5up: Hun har givet os nogle rigtig gode redskaber til at lære Darwin at gå pænt på venstre side i slap line, og selvom han langt fra kan finde ud af det endnu (han er jo kun en lille hvalp) så kan jeg tydeligt mærke forskel :-D Og det er meget svært at forklare på tekst så derfor synes jeg at det ville være bedst hvis du gik til træning hvor din træner kan vise dig hvad du skal gøre ;-) Altså.. det er sikkert muligt at forklare med tekst af en der er god til at formulere sig, men jeg tror at jeg ville have meget svært ved at fatte det på den måde..

 

Hov det blev lidt langt :oops:

 

men held og lykke! :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Der findes nogle forskellige metoder til at bedre situationen, men det kan godt være I mens træningen står på, skal overveje sådan en grime som omtalt tidligere, så der ikke opstår farlige situationer for to- eller firbenede medlemmer af familien.

 

Det handler om god kontakt mellem hund og fører, så udover at træne specifikt på det at gå pænt, syntes jeg også I skal kaste jer over en masse gode samarbejds og kontaktøvelser. For at undgå at skulle skrive en bog af (og forsøge at tage æren for andres kloge ord), vil jeg foreslå at du låner bogen "Familiehunden" (alternativt bogen "Hvalpen") af Lone Greva. Hun skriver utroligt godt og letfordøjeligt, og kommer ind over alle de hverdagsproblemer man kan ramle ind i med sin hund. Derudover har hun gode beskrivelser en mængde øvelser og det hun kalder "den gode gåtur".

 

Træning er rigtig godt at gå til med sin hund. Mest af alt fordi hunden også bør have noget at tage sig til i sit liv, andet end bare at gå hjemme. Så selvom man ikke påtænker at gå til konkurrencer eller andet, syntes jeg i princippet en ugentlig træningsdag med vuf er et must. Det gør også noget rigtig godt ved egen samvittighed, og gør bare samvær mellem hund og ejere bedre. Samtidig har man muligheden for kompetent hjælp til de ting der driller. Det er lettere at rådgive person til person, fremfor skriftligt som her.

 

Måske nogle kender gode træningspladser i dit område? Er det 4330 Smidstrup?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Tak.. :D

 

Nej det er 7000 Smidstrup, det hører under Fredericia..

 

Så må der nogle andre på banen med forslag til gode træningssteder, for det er langt fra min hjemmebane.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Heej..

 

Min berner er blevet 9 måneder..

 

og nu er hun så stærk at jeg knapt kan holde hende mere når vi går, så har været ved at blive trukket ud foran en bil og vi har været ved at vælte en cykellist.. :S

 

Så nu skal jeg ha hjælp, hvad gør jeg for at holde hende? :hmm:

Har du haft hende siden hun var 8 uger??

 

Jeg vil som de andre siger, kom i gang med noget hundetræning:blink: Du kan sagtens selv gå i gang mens du leder efter en trænings plads. Nogle supergodbidder i lommen og så ud og træn med hende.

 

Jeg ville nok træne noget opmærksomhed allerførst så hun finder udaf at det betaler sig at tage/holde kontakt til dig, også i lidt mere krævende situationer, derefter ville jeg gå igang med plads og gå pænt øvelserne

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg har selv en berner, der i princippet godt ved hvad det vil sige at gå pænt, men som også "glemmer" det når han møder dyr eller mennesker:stupid:.

 

Som de andre siger, så gå til træning med hende og få nogle gode råd.

 

Indtil da kan du gøre som jeg prøver, ´nemlig at vende om/stoppe hver gang snoren bliver stram. Det kan godt være jeres ture bliver korte i begyndelsen, men mon ikke hun fatter det i løbet af lidt tid.

Du kan også lave kontakt øvelser med hende når i går, så du belønner, når hun tager kontakt til dig og naturligvis rose hende når hun ikke trækker.

 

Jeg har ikke selv gode erfaringer med haltien. Ham af min nægtede at have den på, så nu træner vi uden:engel:.

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cæsar
Hej,

 

Jeg har selv en berner, der i princippet godt ved hvad det vil sige at gå pænt, men som også "glemmer" det når han møder dyr eller mennesker:stupid:.

 

Som de andre siger, så gå til træning med hende og få nogle gode råd.

 

Indtil da kan du gøre som jeg prøver, ´nemlig at vende om/stoppe hver gang snoren bliver stram. Det kan godt være jeres ture bliver korte i begyndelsen, men mon ikke hun fatter det i løbet af lidt tid.

Du kan også lave kontakt øvelser med hende når i går, så du belønner, når hun tager kontakt til dig og naturligvis rose hende når hun ikke trækker.

 

Jeg har ikke selv gode erfaringer med haltien. Ham af min nægtede at have den på, så nu træner vi uden:engel:.

 

V.H.

Sille

 

Det er lige præcis sådan vi gjorte med Cæsar og ressultatet kom meget hurtigt. Vi stoppede bare op indtil han slappede af, nogle gange ventede vi til han satte sig ned, og så gik vi videre. Held og lykke med det

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...