Hop til indhold

Aktivering


Gæst Cobra
 Share

Recommended Posts

Gæst Cobra

Hejsa

 

Jeg har tidligere fået gode råd her i foraet, så nu håber jeg at kunne få det også på disse spørgsmål.

Vi har to schæfer piger, en på 3½ og en på 9mdr., men selvom de er to er den yngste begyndt at lave ulykker når de er alene, hvilket kun sker 2-3 gange om ugen og max. 4 timer ad gangen.

Jeg ved godt hun stadig kun er en stor hvalp men jeg ved også at det er nu vi skal have de sidste unoder pillet af hende for at undgå problemer når hun bliver ældre.

Hun er ellers lydig nok og adlyder de grundlæggende kommandoer som sit, dæk og at komme når der bliver kaldt.

Det hun finder på når de er alene er bl.a. at hive blomster ned fra vindueskarmen, rive ting ud af reolen og bide det i stykker, her kan nævnes nipsgenstande, som jo ikke er det bedste hvis hun sluger noget af det, og det sidste hun forgreb sig på var et billede hvor hun havde gnavet rammen helt i stykker. :cry:

Jeg har selv en teori om at hendes hærgen skyldes at hun er ved at være i puberteten, og at det måske klinger af når hun kommer i løbetid for første gang, hvilket jeg tror måske snart kommer, men indtil da ville det være dejligt med et godt råd til hvordan vi kan dæmme op for hendes ødelæggelsestrang, for det er jo også træls at skulle gå og flytte alt udenfor hendes rækkevidde når vi skal forlade hjemmet, og så vil hun jo sikkert også bare finde på noget andet. Vi sørger ellers for at have dem luftet godt af inden de skal være alene, men det er åbenbart ikke nok. Jeg har overvejet om det vil være en ide at købe noget af det ´pædagogiske´aktivitetslegetøj som er i handlen, eller om man kan lave noget selv som kan holde til hende.:hmm:

Jeg har også et problem med at hun godt kan finde på at nappe og bide i mig når jeg går alene med dem, jeg gør altid det at jeg med det samme vender ryggen til hende, men det er ikke altid nok, jeg har også prøvet at stirre hende fast ind i øjnene, men hun har en stærk psyke, så det er heller ikke altid det virker, og måske er det heller ikke det rigtige at gøre, så hvis jeg kan få et råd også omkring dette vil det være dejligt.

Håber der er nogen som kan hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Jeg har tidligere fået gode råd her i foraet, så nu håber jeg at kunne få det også på disse spørgsmål.

Vi har to schæfer piger, en på 3½ og en på 9mdr., men selvom de er to er den yngste begyndt at lave ulykker når de er alene, hvilket kun sker 2-3 gange om ugen og max. 4 timer ad gangen.

Jeg ved godt hun stadig kun er en stor hvalp men jeg ved også at det er nu vi skal have de sidste unoder pillet af hende for at undgå problemer når hun bliver ældre.

Hun er ellers lydig nok og adlyder de grundlæggende kommandoer som sit, dæk og at komme når der bliver kaldt.

Det hun finder på når de er alene er bl.a. at hive blomster ned fra vindueskarmen, rive ting ud af reolen og bide det i stykker, her kan nævnes nipsgenstande, som jo ikke er det bedste hvis hun sluger noget af det, og det sidste hun forgreb sig på var et billede hvor hun havde gnavet rammen helt i stykker. :cry:

Jeg har selv en teori om at hendes hærgen skyldes at hun er ved at være i puberteten, og at det måske klinger af når hun kommer i løbetid for første gang, hvilket jeg tror måske snart kommer, men indtil da ville det være dejligt med et godt råd til hvordan vi kan dæmme op for hendes ødelæggelsestrang, for det er jo også træls at skulle gå og flytte alt udenfor hendes rækkevidde når vi skal forlade hjemmet, og så vil hun jo sikkert også bare finde på noget andet. Vi sørger ellers for at have dem luftet godt af inden de skal være alene, men det er åbenbart ikke nok. Jeg har overvejet om det vil være en ide at købe noget af det ´pædagogiske´aktivitetslegetøj som er i handlen, eller om man kan lave noget selv som kan holde til hende.:hmm:

Jeg har også et problem med at hun godt kan finde på at nappe og bide i mig når jeg går alene med dem, jeg gør altid det at jeg med det samme vender ryggen til hende, men det er ikke altid nok, jeg har også prøvet at stirre hende fast ind i øjnene, men hun har en stærk psyke, så det er heller ikke altid det virker, og måske er det heller ikke det rigtige at gøre, så hvis jeg kan få et råd også omkring dette vil det være dejligt.

Håber der er nogen som kan hjælpe.

Har I nogensinde lavet alene-hjemmetræning med hende? Min familie og jeg har selv haft to hunde, og vi arbejdede aldrig i at lære den yngste i at være alene, fordi vi jo netop mente, at det ikke var nødvendigt, når de var to. Det viste sig at være en helt forkert opfattelse, fordi han fik alene-hjemme problemer, da han blev ældre. Måske har I tænkt det samme som os?

 

Ellers er det jo altid en god ide at lade hunde stresse ned inden man forlader hjemmet, så de er klar til at lægge sig til at sove, når du går.

 

Mht. at bide og nappe, ville jeg nok indlære en god "nej-kommando," (hvis du ikke allerede har gjort det?) og bruge den, når hun napper dig.

 

Held og lykke :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Det hun finder på når de er alene er bl.a. at hive blomster ned fra vindueskarmen, rive ting ud af reolen og bide det i stykker, her kan nævnes nipsgenstande, som jo ikke er det bedste hvis hun sluger noget af det, og det sidste hun forgreb sig på var et billede hvor hun havde gnavet rammen helt i stykker. :cry:

 

Jeg har selv en teori om at hendes hærgen skyldes at hun er ved at være i puberteten, og at det måske klinger af når hun kommer i løbetid for første gang, hvilket jeg tror måske snart kommer, men indtil da ville det være dejligt med et godt råd til hvordan vi kan dæmme op for hendes ødelæggelsestrang, for det er jo også træls at skulle gå og flytte alt udenfor hendes rækkevidde når vi skal forlade hjemmet, og så vil hun jo sikkert også bare finde på noget andet.

 

Vi sørger ellers for at have dem luftet godt af inden de skal være alene, men det er åbenbart ikke nok. Jeg har overvejet om det vil være en ide at købe noget af det ´pædagogiske´aktivitetslegetøj som er i handlen, eller om man kan lave noget selv som kan holde til hende.:hmm:

 

Nogle hunde får problemer med det at være alene, når de er ved at ramme puberteten. De voldsomme forandringer i hormonerne, kan sætte gang i usikkerhed på andre punkter. Det kan selvfølgelig også være, at det at være alene er trænet godt nok, men det kan du afklare for os.

 

Personligt ville jeg fjerne de ting, der ikke må ødelægges. Hellere det end at ærgre mig over, at de er forsvundet i et flænser gab. Kan ikke se det store problem i, at skulle gøre det indtil hunden er så sikker på at være alene, at tingene kan stå uberørt. Alternativt kan hundene gå i gang og køkken (begrænset adgang til hjemmet), så de ikke er i rum hvor det ikke er muligt at finde noget der kan hærges. For nogle hunde har det også den fordel, at de bedre kan finde ro, fordi de ikke føler de skal holde styr på hele hjemmet.

 

Jeg har også et problem med at hun godt kan finde på at nappe og bide i mig når jeg går alene med dem, jeg gør altid det at jeg med det samme vender ryggen til hende, men det er ikke altid nok, jeg har også prøvet at stirre hende fast ind i øjnene, men hun har en stærk psyke, så det er heller ikke altid det virker, og måske er det heller ikke det rigtige at gøre, så hvis jeg kan få et råd også omkring dette vil det være dejligt.

Håber der er nogen som kan hjælpe.

 

Har hun idé om hvorfor hun gør det? Prøv at tænke situationen i gennem fra hendes side, og se om det giver et bud på hvad der foregår i hendes hoved. Min yngste der bliver to om et par uger, bliver noget overstadig når det er tid til gåtur, hvilket betyder at hvis hun er i snor fra vi kommer ud af døren, vil hun gå og tygge i den eller hoppe op af os. Får hun lov til at gå de første 20-30 meter uden (nu siger jeg gå, men mener tonse), så kan hun komme i snor og gå pænt.

 

Da hun var yngre kunne hun også finde på at nappe i os, hvilket skyldes at hun var overgearet og stresset i den givne situation. For mange sanseindtryk, som hun ikke kunne bearbejde hurtigt nok.

 

Det der med at stirre en hund i øjnene som "magtmiddel" er mig ganske meget i mod, og noget jeg syntes du straks skal lade være med. Især at tolke det som om hunden har en stærk psyke og ønsker sig at sætte sig op mod dig, fordi hun stirrer tilbage. Hjemme hos os kigger mennesker og hunde gerne hinanden (dybt) i øjnene når vi hygger og snakker sammen. Det giver grobund for et rigtigt godt samarbejde, og en hund der ønsker at lave noget med en.

 

Og så bliver jeg lidt nysgerrig når du skriver, at det ikke er altid det virker, det med at stirre i øjnene. Når det i dine øjne virker, hvad sker der så?

 

Må jeg foreslå at du læser bogen "Familiehunden" af Lone Greva? Bare for at gøre lidt op med noget af den tanke om magt og magtdemonstrationer som jeg gætter på du tidligere er blevet udsat for? Hun er rigtig dygtig til meget jordnært og godt at beskrive hvordan hunden fungerer mentalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

schæferhunde knytter sig oftest enormt til deres fører og de har behov for et job ellers kan kedsomhed udmunde i overdrevent gøen,ødelæggen af ting,aggresion imod fremmede eller andre hunde disse ting er oftest en reaktion fra hundens side på kedsomhed og det er ofte sådan at schæferhunde reagere når de intet job har. de elsker al form for aktivering både leg med bolde og brug af hovedet.

 

og indlæring af alenehjemme skal selvfølgelig læres fra bunden af så er det sjældent et problem som ikke går over med alderen :-D

 

min den ene har også ødelagt en del det første år men det fik i sig selv med tiden og nu ødelægger han kun når jeg er hjemme:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...