Hop til indhold

Hvorfor den grimme bagpart (ja sorry)


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Gæst n1nna
Glad for at høre at Kommisær Rex ikke vækker afsky :engel: :blink: Han er af højavlslinier og har samme linier i sig som de fleste andre tyske højavlslinier og mange/de fleste danske højavlslinier. Så han er nok ikke så meget forskellig i form som de fleste danske højavlslinier. I hvert fald ikke mine tidligere schæfere (som jeg vil betragte som meget gennemsnitlige)

 

Jeg elsker schæferhunden - uanset farve og linier - og synes det er en skøn hund :lun::lun::lun::lun::lun::lun:

 

Selvom jeg har og altid har haft schæferhunde af højavlslinier så ved jeg ikke meget omkring eksteriør, vinkler osv, da jeg ikke har beskæftiget mig med udstilling.

 

Jeg vil gerne slå fast at jeg ikke er et øjeblik interesseret i at få en hund med "banan-ryg" og ønsker at folkene (dommere, klub, opdrættere osv) har stort fokus på at vores race skal være en sund hund i en sund og ikke overdrevet krop. Og jeg er enig i at der bla. skal være stor opmærksomhed på at forhindre over-vinkling. Ønsker ingen ekstremer i nogen retning!

 

Jeg oplever bare også tit at have lidt svært ved at genkende det skræmmebillede jeg tit læser om. Mine schæfere af udstillingslinier/højavlslinier har fungeret upåklageligt som loyale og stabile følgesvende/familiemedlemmer og træningskammerater på det plan jeg ønsker at have hund på (en dejlig frisk hund der elsker at træne og er meget føreropmærksom - (og som selvfølgelig kan bevæge sig frit og sundt)). Havde jeg ambitioner om en ny WUSV vinder skulle jeg vælge en anden linie (altså bruglinien). Men hvad angår sundhed så tror jeg ikke den ene linie har noget at lade den anden høre for (et andet sted i denne tråd nævnes der noget med sundhed (HD) og de to linier. Læste for et års tid siden en artikel i Schæferbladet at de to ting ikke hører sammen og at højavl ikke er mere usund, når det kommer til hofter, set i forhold til brugslinier. Min egen dyrlæge (mangeårig ejer af brugslinier) har samme mening).

 

Tak for oplysningerne, det er nok bare fordi man ikke har set Rex til en udstilling så, hvis det er normalt at de skal stå så specielt for at blive bedømt :hmm: Men der vil nok altid være nogen der driver det ud i ekstremerne, og det er så dem der bliver lagt ekstra mærke til, når man ser det.

 

Og når vi nu er ved de dejlige vovser, mangler vi så ikke et stort billede af din i denne tråd? :engel: billeder kan man ikke få nok af :mrgreen:

 

---edit---

 

Doh! :stupid: det er lige gået op for mig, at det er Enzo, som jeg har hørt så meget om og faktisk også set billeder af! :lol: Ham vil jeg gerne møde en dag :vuf:

Redigeret af n1nna
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 66
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Glad for at høre at Kommisær Rex ikke vækker afsky :engel: :blink: Han er af højavlslinier og har samme linier i sig som de fleste andre tyske højavlslinier og mange/de fleste danske højavlslinier. Så han er nok ikke så meget forskellig i form som de fleste danske højavlslinier. I hvert fald ikke mine tidligere schæfere (som jeg vil betragte som meget gennemsnitlige)

 

Jeg elsker schæferhunden - uanset farve og linier - og synes det er en skøn hund :lun::lun::lun::lun::lun::lun:

 

Selvom jeg har og altid har haft schæferhunde af højavlslinier så ved jeg ikke meget omkring eksteriør, vinkler osv, da jeg ikke har beskæftiget mig med udstilling.

 

Jeg vil gerne slå fast at jeg ikke er et øjeblik interesseret i at få en hund med "banan-ryg" og ønsker at folkene (dommere, klub, opdrættere osv) har stort fokus på at vores race skal være en sund hund i en sund og ikke overdrevet krop. Og jeg er enig i at der bla. skal være stor opmærksomhed på at forhindre over-vinkling. Ønsker ingen ekstremer i nogen retning!

 

Jeg oplever bare også tit at have lidt svært ved at genkende det skræmmebillede jeg tit læser om. Mine schæfere af udstillingslinier/højavlslinier har fungeret upåklageligt som loyale og stabile følgesvende/familiemedlemmer og træningskammerater på det plan jeg ønsker at have hund på (en dejlig frisk hund der elsker at træne og er meget føreropmærksom - (og som selvfølgelig kan bevæge sig frit og sundt)). Havde jeg ambitioner om en ny WUSV vinder skulle jeg vælge en anden linie (altså bruglinien). Men hvad angår sundhed så tror jeg ikke den ene linie har noget at lade den anden høre for (et andet sted i denne tråd nævnes der noget med sundhed (HD) og de to linier. Læste for et års tid siden en artikel i Schæferbladet at de to ting ikke hører sammen og at højavl ikke er mere usund, når det kommer til hofter, set i forhold til brugslinier. Min egen dyrlæge (mangeårig ejer af brugslinier) har samme mening).

 

Jeg tror egentlig heller ikke at højavl har dårligere hofter end brugslinierne, for avlskravene er jo ens.

Men ryggen er mere skrå, og det er det jeg synes er grimt. Man måler heller ikke den effekt den ekstreme benstilling evt. har, og jeg har set rigtig mange der går helt grotesk, også i slap line.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for oplysningerne, det er nok bare fordi man ikke har set Rex til en udstilling så, hvis det er normalt at de skal stå så specielt for at blive bedømt :hmm: Men der vil nok altid være nogen der driver det ud i ekstremerne, og det er så dem der bliver lagt ekstra mærke til, når man ser det.

 

De er stillet "specielt" op til "stand"-billederne. Nogle mere ekstremt end andre. Og nogen er selvf. mere ekstreme ærgerligt nok.

 

Og når vi nu er ved de dejlige vovser, mangler vi så ikke et stort billede af din i denne tråd? :engel: billeder kan man ikke få nok af :mrgreen:

---edit---

 

Doh! :stupid: det er lige gået op for mig, at det er Enzo, som jeg har hørt så meget om og faktisk også set billeder af! :lol: Ham vil jeg gerne møde en dag :vuf:

 

Jeps Enzo-Benzo er min lille uharmoniske frække og ukoordinerede hvalpe-guldklump. Og du skal være velkommen. Enzo elsker at blive nusset og få opmærksomhed :blink: Vi har også hørt meget om dejlige Mio :klap:

 

Og jeps billeder skal du få.

Først Tikki (2-3 år fra 1996-1997)

Tikki2-3r.jpg

 

Så Zigo (8 år på billedet 2005/2006)

Zigo.jpg

 

Og Frække Enzo-Benzo (6 næsten 7 mdr)

Enzo3.jpg

 

enzo1.jpg

 

Ingen af dem firkantet i form, men altså heller ikke rumper der slæber hen langs jorden....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror egentlig heller ikke at højavl har dårligere hofter end brugslinierne, for avlskravene er jo ens.

Men ryggen er mere skrå, og det er det jeg synes er grimt. Man måler heller ikke den effekt den ekstreme benstilling evt. har, og jeg har set rigtig mange der går helt grotesk, også i slap line.

 

Næh ikke umiddelbart efter hvad jeg har læst, set og hørt.

 

Effekt på hvad, tænker du?

 

Smag og behag, og det bliver vi aldrige enige om, så fred være med det. Som sagt tidligere elsker jeg schæferhunden - brugs som højavl linierne. Sidstnævnte er så dem der passer bedst ind i den dagligdag jeg kan tilbyde og det jeg søger i en hund. Men igen... Jeg er ikke til ekstremer og ønsker en sund hund (mentalt og fysisk) i en sund og funktionel krop.. Altså en hund som kan holde til at være fysisk aktiv og fungerer i dagligdagen med alt hvad det indebærer. Og der er da heller ingen tvivl hos mig om at opdrættere, dommere, avlsvejleder osv skal holde godt øje med bla. vinklingen. Der findes ekstremer derude, der intet gør for racen imo.

 

Jeg ønskede med mit indlæg, at der blev lidt fokus på nuancerne. Og det er - imo - at der findes skræmme-eksempler, men også dejlige velfungerende og sunde hunde, som uagtet at de ikke er alles preferencer, fungerer rigtigt godt hos os, der er vilde med dem :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Enzo er lækker :lun:

Der kommer en schæfer på besøg herhjemme i weekenden, samme alder som Motor, den er faktisk ret skæv bagpå (eller var han i hvert fald sidst jeg så ham), men TOTALT charmetrold, jeg er dybt forelsket i ham :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Den hvide er næsten lige og har almindelig benstilling og ikke de lange stænger som den sort/brune har. De ligner næsten ben fra en hare! :???:

 

Nu er den hvide jo hvad der kaldes "hvid schweisisk hyrdehund" (og ikke hvid schæfter), og har sin egen standard. Dens konstruktion skal ikke være lig schæferens, så vel ikke så mærkeligt, at de netop ikke ligner hinanden?

 

Jeg ved ikke lige hvad en gepard og en schæfer skulle have med hinanden at gøre? Geparden er født sådan af sig selv, så at sige, mens schæferen er lavet sådan af os mærkelige væsner.

 

Tror ikke du har læst hvorfor sammenligningen finder sted. Det var en understregning af, at et faldende kryds per definition ikke er en skidt ting, som det blev gjort til i et af indlæggene i tråden.

 

Schæferen er bygget til en god, effektfuld og kraftfulde bevægelser, hvilket dens konstruktion med den lange lænd og det faldende kryds indikerer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
jeg er ikke vild med skrå ryg, men det er de banan-ryggede der får det til at vende sig i mig, det ser bare for sygt ud.

 

Hvordan ser en bananryg ud?! :hmm: (har de mærkeligste billeder i hovedet :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
De er stillet "specielt" op til "stand"-billederne. Nogle mere ekstremt end andre. Og nogen er selvf. mere ekstreme ærgerligt nok.

 

 

 

Jeps Enzo-Benzo er min lille uharmoniske frække og ukoordinerede hvalpe-guldklump. Og du skal være velkommen. Enzo elsker at blive nusset og få opmærksomhed :blink: Vi har også hørt meget om dejlige Mio :klap:

 

Og jeps billeder skal du få.

Først Tikki (2-3 år fra 1996-1997)

Tikki2-3r.jpg

 

Så Zigo (8 år på billedet 2005/2006)

Zigo.jpg

 

Og Frække Enzo-Benzo (6 næsten 7 mdr)

Enzo3.jpg

 

enzo1.jpg

 

Ingen af dem firkantet i form, men altså heller ikke rumper der slæber hen langs jorden....

 

Wee.. billeder! :klap:

Ja de ser jo alle sunde og raske ud, for ikke at sige meget dejlige! :lun: Glæder mig til at møde Enzo en dag :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
scroll ned til billederne fra 2000's. De ser ufatteligt vamle ud, kan slet ikke forene de billeder med en BRUGSHUND. Ryggen er ikke bare skrånende, men bananformet.

 

Google Image Result for http://www.royalair.org/p2p.036.png

 

Dem hvor ryggen først buer opad for så at slutte med halen inde under benene? Det ser godt nok også galt ud synes jeg :cry:

 

Jeg ved ikke om hundene ser sådan ud til hverdag også, men de ekstreme positioner synes jeg godt nok heller ikke om, jeg kan meget bedre lide de "typer" der bliver vist på billederne fra 1940-1960.. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Jeg ejer selv 3 schæferhunde.

Hundene af schæferracen deles op i højavlslinierne----og brugshundelinierne.

Den sidste er typen på en brugshundelinie.

Højavlen er den som er avlet længere og overdreven vinklet bagtil. Den er altid med sort gyldne farver hvor farverne også skal være placeret korrekt.

Dens temp. er mere som en familiehund.

Brugshundeavlen har bl. farverne grå i forskellige mørkere og lysere nuancer og sortgule. Den er avlet med henblik på brugsarbejde og hundesport for schæferhunde....Den er MEGET MERE aktiv i temp. så den er kun egnet i familier som vil bruge den eller aktiver den. Altså den kan ikke klare at være sofahund.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Wee.. billeder! :klap:

Ja de ser jo alle sunde og raske ud, for ikke at sige meget dejlige! :lun: Glæder mig til at møde Enzo en dag :vuf:

 

Og I har bare at tage mig med nåh! Kæft Mysla får travlt så:lol:

 

Og jeg synes ikke Enzo benzos ryg er slem, han er jo lidt ranglet endnu, men han har da i hvertfald ingen hoppe springe problemer:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og I har bare at tage mig med nåh! Kæft Mysla får travlt så:lol:

 

Og jeg synes ikke Enzo benzos ryg er slem, han er jo lidt ranglet endnu, men han har da i hvertfald ingen hoppe springe problemer:slem:

 

haha ja det gør hun, den bette :blink: Men jeg er sikker på at hun kan styre dem :-D

 

Ja Enzo er meget ranglet og passer ikke sammen, lige nu - det kommer forhåbentligt. Det har været værre :shock::lol:

 

Forstår ikke din sidste sætning - det kender vi intet til.... :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...