Hop til indhold

Flere spørgsmål


Gæst FuzzyFriend
 Share

Recommended Posts

Gæst FuzzyFriend

Flere steder står der at flatcoated retrievers nemt kommer til at kede sig, når man træner med dem, hvis man ikke varierer sine træningsmetoder meget. Er det et udtryk for at den ikke er ret madglad? Labrador retrievers har jo et ry for at være nogle madhoveder - og de er af samme årsag også ret nemme at træne. Hvordan med flatcoated retrievere?

 

/ FB

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Jeg har 2 Flatcoated og de er begge voldsomt madglade. Men især den ene melder sig ud af træningen hvis jeg ikke er god nok til at gøre det spændene, lækre godbidder eller ej. Lige nu er jeg i gang med et klikkertrænerkursus ved Canis og jeg er kommet voldsomt på prøve. For hvis jeg træner på det samme for meget eller for længe af gangen, sætter han sig bare og glor på mig. Og det er selv om jeg har de lækreste godbidder.

Den anden vi har er ldit mere på når der træne og han køre ikke træt i de samme æøvelser på samme måde som Mickey gør. Jeg har ikke hørt før at det skulle ligge til racen. men nu du nævner det, tror jeg da det er det der går galt i Mickeys og min træning, jeg gør det ikke spændene nok.

 

Jeg syntes Flatten kan være lidt "tung" at træne med. Godt nok er de meget madglade og det er da klart en fordel, men de kan altså ikke prale af at have en høj IQ :stupid: Og jeg syntes det tager ualmindelig lang tid at få det til at "sive ind" hos dem i forhold til vores labrador som fatter tingene lynhurtigt.

 

Har du en Flatcoated eller overvejer du at få en ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FuzzyFriend

Jeg har ikke en - vi går lidt og vindues-shopper mht. vores næste hund, men endnu ikke på seriøs basis :-)

 

Jeg kan ret godt lide labrador af temperament og sind, men synes flatcoats er meget smukke - så en lille del af mig håbede vist at de havde mere tilfælles, men i sidste ende er det naturligvis forskellige hunde med hver deres charme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Nu har vi selv både labrador og Flatcoated og begge racer besider jo mange af de samme egenskaber. Men de har selvfølgelig deres forskelligheder. Min erfraing med vores er at de er blødere af sind end labradoren. Vores 2 er ekstremt bløde af sind og tåler ikke at man "hæver stemmen" det bruger vi nu slet ikke her hjemem hos os så det er ikke noget problem. De er lidt mere vedholdene hvis de gerne vil noget og man skal være noget mere konsekvent i opdragelsen (på en bløde og venlig måde) end ved labradoren.

Den er mere aktiv end labradoren og kræver en del mere mental aktivering for at trives. Vores labrador bliver bare mere sløv jo mindre der sker, hvorimod flatterne bliver tresset og mere flyvske hvis de er understimuleret, men det er noget at det jeg godt kan lidt ved racen, for de minder en om hvis man lige har "hvilet på lauerbærene" lidt for meget :blink:

 

Nu er vores labrador ud af aktive jagt og schweiss linier og har også brug for en del mental aktivering, men han sætter sig bedre til tåls med hvis der ikke er sket så meget et par dage i forhold til de 2 flatter.

 

En anden forskel er den eksta pelspleje flatten kræver. De slæber en del mere sand og skidt ind, end vores labrador gør. Pelsen skal børstes igennem jævnligt og især hårene omring ørene da der ellers danner sig en masse små filtertotter. Om vinteren er det er god ide at klippe hårene mellem trædepuderne/under poterne for ellers danner der sig små isklumper under poterne.

 

En Flatcoated har et meget stort kontaktbehov og har et stort behov for at være sammen med sin familie. Vores er meget kælne og vil helst være hvor jeg er.

 

Jeg syntes flatten er en ualmindelig dejlig hund og hvis jeg skal være ærlig er jeg klart mere til flatten end labradoren. Men man skal jo gøre op med hvad man vil med hunden og hvad man har af ønsker og krav. At vælge den fordi den er smukkere end labradorn, er en fejl. Man skal vælge den fordi dens sind passer til den man ønsker.

 

Når alt det er sagt, så er min erfaring med flatten ret begrænset. Vores er kun lige knap 3 år og så er de kuldbrøde, samt det er de føste vi har af racen. Så det jeg har skrevet ovenfor er udelukkende min egen erfaring og mening om racen.

 

Ascha herinde fra har noget mere erfaring med flatten, så mon ikke hun kommer på banen. Du kan evt. læse de ting vi har skrevet om i de andre ndlæg, hvis du ikke allerede har gjort det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FuzzyFriend

Hej - mange tak for den gode info! Jeg har allerede læst de andre indlæg, men dit var særligt godt, fordi det netop sammenlignede labrador (som jeg kender lidt mere til) og flatcoat.

 

Som sagt står vi ikke og skal have hund lige her og nu, så vi er stadig i lure-fasen :-) Vi har også kig på bernen sennen, broholmer, cocker spaniel og alle mulige andre, men tak for beskrivelsen i hvert fald!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst lillian53

Jeg er den glade ejer af en flat tæve på 16 mdr og hun er simpelthen fantastisk lærenem. Jeg bruger flittigt klikkeren og hun har siden feb. lært: at rydde op (alle hendes legesager hentes og gives til mig eller puttes i kasse), ligge død, lukke skuffer op, bære avisen o.s.v.

Hun har også gået til næsearbejde, hvilket hun er rigtigt god til.

Vores store udfordring har været at hun nemt stresser. Når der kommer gæster, nye steder, hundepension o.s.v., men det går fremad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...