Hop til indhold

Spørgsmål vores hund blev pludselig syg og måtte aflives men hvorfor??


Gæst P-R
 Share

Recommended Posts

Venligst læs det hele.

 

Jeg skriver til jer fordi det gør ondt i mit hjerte at vores hund ikke er her mere :cry: og har brug for nogle svar.

 

Vores hund Buller som var en Labrador retriever på næsten 10 år om et par måneder blev meget syg og måtte aflives :cry:

 

Han har her det sidste 3/4 år været lidt sløv, det jeg mener er at hvis konen gik en lang tur med ham, og hun mødte nogen hun snakket med lagde hunden sig ned,men ikke noget med han pustet osv.

 

Han har tit haft opkast især hvis han fik et grisse øre, så dagen efter kunne han godt kaste op. men det har vi tit oplevet.

 

Når vi var ude og gå fik han næsten altid lov til at løbe fridt omkring og hvor han nød det,han skulle altid finde en pind han kunne gå med i munden :-D

 

Men så kommer vi til tirsdag D.18-05-2008 Drengen kommer hjem med et grisseøre (det sker han kommer forbi med sådan et) fordi det er også en hund han holder af.

 

Hunden er bare så glad han vrider sig og gnasker løs.Han spiser også sin aftensmad uden problemer.Onsdag morgen kastet han op men virket ellers ok.onsdag spiste han hans aftensmad men var lidt sløj på gåturen.

 

Torsdag var han lidt mere sløj men det havde vi oplevet før at der går et par dage hvor han er sløj,og så gik det over.der havde han ikke den vilde appetit.

 

Fredag var det ved at være slemt han drak ganske lidt og spiste ingen ting.Men viste ingen tegn på smerte eller andet.

Lørdag tog vi til dyrelæge med ham kl 14 og han kunne godt se han var skidt og undersøgt ham og da han trykket på hans lever kunne vi se han ikke kunne lide det.

 

Han fik penicillin smertestillende og han lagde et drop så han kunne få væske.Målte hans temp og den var 43 grader som er meget.

Dyrlægen sagde at han havde tegn på kræft men var ikke sikker derfor fik han behandling.

Han sagde at hvis det var en infektion ville det hele hjælpe med det samme.Vi aftalte så at jeg kunne hente ham om aftende og han ville give ham lidt mere væske inden vi kom (kl22) for at hente ham,fordi der var ingen grund til at han skulle blive der natten over,hvis det var hans sidste nat så skulle han sove hjemme i vandte omgivelser.

 

Søndag morgen kl 7 var han endnu mere sløj,konen skulle på arbejde og inden hun gik kaldte hun på mig, og jeg gik straks ud til hunden og kunne se med det samme den var helt gal,men stadig ingen tegn på smerte andet men han trak vejret tungt som om der var noget i lungerne.

 

Vi havde aftalt med dyrlægen at vi skulle kontakte vejle dyrhospital så han kunne komme op til dem og fortsætte behandlingen,og jeg skulle ringe til dem kl 8 om morgen.

 

Jeg kontakter dyrlægen og forklare ham hvordan det ser ud, og var godt klar over at jeg ikke fik ham hjem igen :cry:.

 

Da vi kom der op kom dyrlægen ud til bilen og så vores hund og sagde at det så meget skidt ud og han undersøgt ham og sage at det var med 95-98% sikkert han havde kræft med de symptomer han kunne se.Han ville gerne tage ham med ind og fortsætte behandlingen,men han sagde at med den behandling han fik lørdag skulle han allerede være i lidt bedring.

 

Jeg sagde at det var der ingen grund til han har det så skidt at der var ingen grund til at fortsætte og trække pinen ud.Stadig ingen tegn på smerte fra hunden.

 

Han fin sprøjten og sov stille ind.:cry::cry::cry::cry::cry::cry: men der kom blod ud af begge ender.

 

Spørgsmål....

 

Kan det virkelig gå så stærkt, weekenden før løb han glad rundt og ingen tegn på sygdom kun alderdom.Kan han virkelig havde haft kræft uden vi har kunne mærke det på ham og så lige pludselig springe som en ballon ??

Nogen der har oplevet noget der minder om det.?

 

Han ligger oppe på dyrhospitalet på køl og venter på at blive kremeret.

Vi har valgt ikke at få ham opdukseret da det ikke bringer ham tilbage.

 

Vi har valgt at få ham kremeret og i en urne hvor han skal begraves nede i vores have,den dejlige hund hvor vi dog savner ham.

 

 

Vh

 

Poul

Link til indlæg
Del på andre sites

Først vil jeg sige, at det gør mig ondt, at I har mistet jeres dejlige hund:cry:

 

Dernæst vil jeg sige, at det ikke lyder som en hurtig og pludselig sygdom. Han har, som jeg læser det, skrantet lidt på det sidste. Så måske har kræften været der længe, men er kommet i udbrud (eller hvad man kalder det) nu og så har det været for sent:cry:

 

Har I overvejet at få ham obduceret og se om I kan finde årsagen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil ikke bringe ham tilbage :cry: og dr dyr har sagt at det er med 95-98% sikkert han havde kræft.I kan se det sidste billede af ham som blev taget lørdag aften hjemme.bemærk hans hovede hvor spids det er.

 

Drengen havde også nævnt nogle gange om hans hovede ikke var blevet lidt mindre, men det lægger man jo ikke mærke til når man går sammen med ham dag og nat.

 

Jeg kan bare ikke få det ud af mit hovede at han blødte fra begge ender :cry: jeg har spurt om det kan være gift der var årsagen, og til dette svare dr dyr nej til, at det var der er ingen tegn på.Men alt tydet på kræft

 

Men på dette billede ligner han jo ikke en der har smærte eller andet,han ser bare træt ud, og man skal regne med at sådan hunde bliver omkring 10år alt derover er kun bonus sagde dr dyr

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh en fin gammel dreng:lun:

 

Nej, det vil ikke brunge ham tilbage, men så ville du måske sidde med et svar istedet for at være i uvished. Men ellers ville jeg nok mene at dyrlægen har ret. Og ja de kan vel egentlig godt bløde fra begge ender, hvis nu lever eller andre organer har fået læsioner af kræften:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min egen gamle hund blev aflivet for to år siden pga. kræft, og jeg tror muligvis det kan være samme kræftform jeres har haft. Det kaldes hæmangiosarkom.

 

Min hund var meget frisk og ungdommelig af sin alder. Jeg gik stadig til træning med ham selv om han var næsten 13 år. De forandringer der skete med ham, tog jeg som almindelige alderstegn. Han sov lidt mere og blev lidt tynd.

Pludselig en dag blev hans mave meget tyk, og så var det afsted til dyrlægen. Han blev scannet og dyrlægen sagde at det var hæmangiosarkom - hurtigtvoksende kræft i milten. Der var intet at gøre.

 

Der er sandsynligvis gået hul på jeres hunds sarkom - deraf blødningen. Det samme ville være sket hos min, hvis det var blevet opdaget senere.

 

Det gør mig meget ondt at I har mistet jeres hund på den måde - jeg ved hvor ondt det gør :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

JEg er ked af det på jeres vegne. Min labrador, døde også af kræft kun 7 år gammel. Men jeg kan fortælle at det også gik meget hurtigt med ham, det var lidt ligesom fra dne ene til den anden dag. Jeg kender to andre, som også har oplevet det således med deres hunde og kræft, at pludselige, så bliver de meget dårlige. Jeg ved ikk hvad jeg ellers lige skal skrive.

 

Bantus

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja han var en dejlig dreng og vi har nydt alle de år vi har haft sammen med ham,og er meget taknemmelig over at han var sådan en nem/dejlig hund.

 

Jeg har lige vedhæftet et dejligt billede hvor han sidder og tigger :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

JEg er ked af det på jeres vegne. Min labrador, døde også af kræft kun 7 år gammel. Men jeg kan fortælle at det også gik meget hurtigt med ham, det var lidt ligesom fra dne ene til den anden dag. Jeg kender to andre, som også har oplevet det således med deres hunde og kræft, at pludselige, så bliver de meget dårlige. Jeg ved ikk hvad jeg ellers lige skal skrive.

 

Bantus

 

Var det på nogenlunde samme måde det skete for deres hunde, altså det gik lige så stærkt ?? med deres som med vores?? og uden tegn på sygdom?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det er hårdt at miste sin gode hundeven og jeg føler med jer :ae:

 

Hvis det er muligt så prøv at trøste dig med, at Buller nu har det godt. Du kunne intet have gjort for ham.

 

Det kan, som med mennesker, gå uhyggeligt stærkt når hunde bliver syge og det er hårdt at miste dem uden tid til at forberede sig følelsesmæssigt og mentalt.

 

Han ser vel nok dejlig ud på fotoet :-D

 

Har du lyst til at fortælle hvordan han var og hvad I lavede med ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Jeg ved intet om kræft hos hunde - jeg vil bare skrive at det gør mig rigtig ondt at høre i har mistet jeres dejlige hund! :megaked: I må tænke tilbage på alle de dejlige år i har haft med ham :hjerte:

Jeg sagde farvel til min egen hund for 3 måneder siden, kun 6½ år. Det er fandme hårdt.. :megaked: Ved hvordan det er.. Så en masse varme tanker sender jeg til jer :ae:

 

Hvil i fred :lun:

Og smuk det var han godt nok!

Link til indlæg
Del på andre sites

Buller har altid været en rigtig glad hund, der har aldrig været ondt i ham.Han har været ude og gå lange ture i skoven ved vandet, badet osvosv.

 

De sidste par år han han altid skulle finde en pind han kunne gå med i munden der skulle kastet med den også.Han har været på camping, med ud og sejle,skulle altid hjælpe mig i haven, ja også hjælpe med at skifte hjul på bilen.

 

Hvor var det dejligt at havde sådan en trofast ven,altid glad,altid dejligt at komme hjem til ham.

 

Han har altid været en rigtig nem hund,har aldrig bidt noget i stykker var renlig efter en uge,kunne nemt holde sig i 12 timer,her de sidste 3-4 år,

når vi stod op i weekenderne hvor man sov lidt længe havde han aldrig travlt med at skulle ud og luftes.

 

Så alt i alt har det været en rigtig dejlig hund,som vi altid vil savne.

 

Men vi skal ikke havde en anden hund fordi man er så afhængig af dem,og vi vil aldrig få en som ham den gamle Buller :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Buller har været en dejlig hund. Og I var slet ikke klar til at tage afsked med ham.

Men sådan går det nogen gange...

--Og det er ekstra hårdt, når det går så stærkt som det gjorde i jeres tilfælde.

 

Jeg har fundet detteher om hæmangiosarkom:

http://www.netdyrlæge.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=190&Itemid=189

 

Jeg tror osse, at det kan være den form for kræft, han havde.

I kunne sikkert have opdaget det for måneder siden.............. Men der er ikke så meget at gøre ved det, for selv om man fjerner tumoren i lever eller milt, så lever hunden alligevel kun i få måneder..:cry:

 

Så prøv på at glæde jer over, at jeres dejlige ven blev sparet for en stor og nyttesløs operation som man næsten ikke KAN sige nej til, når man elsker sin hund..

 

--Nu må I prøve at få det bedste ud af sommeren. Der er mange ting man kan lave, når man ikke har en gammel hund, der venter derhjemme. Sådan er der mange, der føler.

 

Men der er også mange, der senere slet ikke har lyst til at gøre alle de ting som de ikke kunne før. De ender med at få en lille ny hvalp. Vel vidende, at de køber endnu en hjertesorg. Men også tusindvis af glæder..

 

Og husk på regnbuebroen...

Petloss.com - Regnbuebroen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krainer

Hvor er jeg ked af det på jeres vegne.

Det lyder nogenlunde som det der skete for min pige i efteråret - kun lige fyldt 2 år:megaked: - har aldrig oplevet noget så hårdt i mit liv, så forstår jeres smerte.

Hun havde væske i bughulen der pressede på hendes lunger. Vi fik også til at starte med penicillin mod infektion, det hjalp så til at starte med, men så blev det værre igen. Hun blev frygtelig tynd og til sidst sagde dyrlægen også at han mente det var kræft og at der ikke var mere at gøre. Hun hev efter vejret, havde feber og var meget sløv og slet ikke sig selv. Den hun der normalt elskede at gå lange ture og komme med ud og opleve noget forsøgte pludselig at gemme sig i køkkenet når vi fandt snoren frem. Vi blev spurgt om vi ville have hende obduceret, men som du siger, det ville ikke bringe hende tilbage, og vi ville helst bare have hende med så vi kunne begrave hende. Spiste din hund under sygdomsforløbet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Øv hvor jeg føler med jer, det må være ubeskriveligt hårdt at miste ens bedste ven så pludseligt :cry:.

 

Jeg kender også en som mistede sin hund til kræften. Det skete også stort set fra den ene dag til den anden.. Den var helt frisk men hang lidt med hovedet torsdag og spiste og drak heller ikke ret meget. Fredag var den rigtig dårlig og blev aflivet pga kræft.

 

Det er frygteligt det kan ske så hurtigt, men det høre man jo desværre også om at det gør hos mennesker en gang imellem :cry:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle de venlige ord og alle de besvarelser.

Ja det gør ondt at miste en rigtig god ven som man har haft igennem 10 dejlige år.

Som dr dyr sagde at det er da godt man kan hjælpe dyr som er meget syge ved at lade dem sove ind,og ikke lide.Men mennesker skal proppes med morfin til de selv sover ind.

 

Jeg vil gå i den tro at han havde en form for kræft efter alle de beskrivelser der er kommet her på forum (og tak for dem) vi havde håbet på han kunne blive 12-13 år men sådan skulle det ikke være.Vi har prøvet på at holde ham sund,han har fået tørkost som fik lov til at trække i vand så det fyldte mere,han har spist salat,agurk tomater osvosv kunne han godt lide :-D,hver gang vi tog posen frem med osten i,stod han ved vores side med det samme,også selv om han lå ov sov under vores sofabord, men lyden af posten med osten fik han op,og slf skulle han havde en skive :-D

Redigeret af P-R
Link til indlæg
Del på andre sites

Øv hvor jeg føler med jer, det må være ubeskriveligt hårdt at miste ens bedste ven så pludseligt :cry:.

 

Jeg kender også en som mistede sin hund til kræften. Det skete også stort set fra den ene dag til den anden.. Den var helt frisk men hang lidt med hovedet torsdag og spiste og drak heller ikke ret meget. Fredag var den rigtig dårlig og blev aflivet pga kræft.

 

Det er frygteligt det kan ske så hurtigt, men det høre man jo desværre også om at det gør hos mennesker en gang imellem :cry:.

 

 

Hvordan fandt man ud af at den havde kræft og hvilken hund var det samt hvorgammel blev den??

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, det gør mig ondt at høre med jeres dejlige hund. :cry:

 

Hvor var han smuk - og det lyder til at han har været en rigtig stor del af jeres liv og har beriget det med mange fantastiske oplevelser. Godt I altid har minderne at tænke på, og forhåbentligt en masse billeder af den smukke dreng. :lun:

 

Glæd jer over at han har haft et langt, godt liv, og at han ikke skulle igennem et langt sygdomsforløb. Jeg kender ikke til kræft hos hunde og har heldigvis ikke selv mistet en hund endnu, men jeg havde en kat der blev 19 år, som var min bedste ven... jeg savner ham stadig selvom det er 5 år siden jeg måtte sige farvel.

 

Hvil i fred, skønne dreng...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Jeg har ikke noget klog at sige ang. kræften - vil bare lige vise jer min medføelse, det er frygteligt at miste sin bedste ven. Håber at tanken om, at i har givet jeres hund et rigtigt dejligt hundeliv med masser af omsorg og kærlighed kan trøste jer lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også prøvet at miste min hund pludseligt pga kræft.

 

Forløbet var at jeg om aftenen lagde mærke til at bughulen var let udspilet og at han var lidt stille, humøret fejlede ikke noget. Næste morgen var bughulen meget udspilet, og vi blev enige om at han skulle tjekkes af dyrlægen. Bughulen viste sig at være at være fuld af blod som stammede fra en kræftknude der sad på milten. Knuden var sprængt og blødte kraftigt, samtidigt havde kræften spredt sig til det omkringliggende væv.

Hunden blev aflivet under operationen.

 

Det var en hård oplevelse, især da vi ikke havde mistanke om at han fejlede noget alvorligt da han blev kørt til dyrlægen. Hans humør fejlede ikke noget og han sprang selv op i bilen og løb selv ind til dyrlægen.

 

Gizmo, en boxerhan blev 8 år

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 years later...

Hej... ja ved godt dette er en gammel tråd...men vil godt have lov at skrive alligevel, da man tit sidder og googler efter svar når man er i vildrede....som hundeejer.
Først så vil jeg godt lige sige....men kan ikke efter en skanning sige om en hund har kræft (om en tumor er ondartet)....det skal altså tages prøver og sendes ind. Derefter vil jeg godt sige at dyrlæger har det med at kaste om sig med diagnoser og især kræft, før de faktisk har taget prøver (fordi de mangler tid og kompetance). Hvis jeg havde lyttet til min første dyrlæge, som ville aflive min hund (den havde en 3 kg tumor på milten), og hun sagde det var helt sikkert kræft (og at den var fyldt af kræft!!!)...hun (min hund) var også pludselig blevet dårlig...ja så var hun død nu. Det er 2,5 år senere og hun lever stadig, fordi jeg kørte hende på et universitet dyrehospital (jeg tager aldrig til en privat igen) og de fjernede milt ud og tumor og fandt ud af at tumor var god artet. Jeg genopbyggede min kære hund og hun er her stadig (ligge rog snorker ind ei sofaen..12 år gammel). Så pas på med at slynge kræft ud og alverdens ting før i faktisk har fået taget vævsprøver eller en anden dyrlæges mening, jeg fik to private dyrlæger ( der sagde det samme), men på et universitets dyrhospital har de kompetente dyrlæger der kan både operere og undersøge ordentlig...tit har private klinikker ikke tiden, kompetancen eller udstyr til at lave alle slags operationer. På universitetshospitalet ønsker de at lærer/oplærer og forske....STOR FORSKEL. Jeg har lært utrolig meget siden denne oplevelse og jeg ved nu at de fleste dyrlæger ikke anser min hunds liv som særlig vigtigt i forhold til hvad jeg gør. Håber hvis du sidder derude og elsker din hund som jeg gør at du ringer og snakker med Københavns dyrehospital (de fortalte mig at man ikke kan sige om en hund har kræft via skanning...den skal åbnes op og undersøges og ja hvis en tumor springer...min var tolid...selv om de første to sagde at den sikkert kunne springe...så kan hunden dø pludselig....men den selv hvis den springer og man får den indlagt hurtigt kan de ofte redes hvis det så ikke er kræft)....de hjælper gerne på tlf med spørgsmål også og så er de så søde og har god tid og priserne er det samme...men en verden til foreskel i service og deres indsigt....og jeg har været ved 5-6 dyrlæger op gennem min hunds tid...såååHHHH!!! Sender jer min dybeste empati....det er så hårdt at miste sin ven :( 

Redigeret af Henrik Bl
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...