Hop til indhold

Første hund - er en hvid scæfer det rigtige valg?


Gæst vettefromm
 Share

Recommended Posts

Gæst vettefromm

(er ny på forumet, så håber det er okay jeg opretter et emne om dette)..

 

Jeg har altid drømt om at få hund, lige siden jeg var helt lille, på trods af dårlige oplevelser med ustyrlige hunde. Jeg studerer til dagligt og bor sammen med min kæreste på 4. år. Om et par måneder er jeg 22, og flytter forhåbentligt inden for det næste halve år fra en lejlighed til et lille rækkehus.

 

Jeg har det sidste års tid gået og spekuleret på, hvilken hunderace der er den rigtige for os - og det er et svært valg. Den skal passe til vores behov, og samtidig vores "erfaring", og jeg håbede, erfarne hundeejere evt. kunne rådgive os om vores drømmerace er et realistisk ønske.

 

Hvad vi forventer af en hund:

Den skal være en trofast, vagtsom, livlig, lærenem familiehund, der også holder af at dovne i sofaen om aftenen, og udover det drømmer jeg om at gå til agility/anden sport med den.

 

Hvad vi kan tilbyde:

Lille have, 100 kvm hus, masser af daglige gåture (da jeg studerer/arbejder i hverdagene, min kæreste i weekenden, så der er altid en hjemme), kærlighed, hvalpetræning... og en masse tricks/lydighedstræningtræning derhjemme! Det er faktisk det jeg ser mest frem til :)

 

Ingen af os har haft hund før, men det er noget, vi begge har drømt om - vi elsker dyr af alle størrelser. Vi er klar på sætte os ind i alle aspekter, inden vi skriver os op til en hvalp, og er allerede forberedt på, at få en hund der skal lære den ikke skal styre det hele ;) Er en hvid schæfer et godt valg?

 

På forhånd tak for svar :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart synes jeg, at I lyder klar - hvis bare I har taget fremtiden i perspektiv :-D I får jo nok begge arbejde en dag og hvad skal det være - hvor mange timer dagligt/om ugen... Og så skal hunden jo lære at være alene hjemme til den tid.

 

Derudover, så vil jeg anbefalde at I fortsætter med hundetræning udover hvalpestadiet :-D Det er i unghundeperioden hunden bliver "besværlig" og man kan bruge nogle objektive øjne. Og derudover, så bliver det bare så meget mere intensivt, når man står på træningspladsen, synes jeg. Husk dog at tjekke træneren ud, inden i starte - den findes lige så mange træningsideologier, som der findes hundeejere ;-)

 

Kender ikke så meget til schæfer, ved bare, at den hvide ikke rigtig avles i brugsøjemed og i Dansk Kennel Klub har de omdøbt den til "Hvid Schweisisk Hyrdehund". Derudover er den lidt højere end de traditionelle schæfere. Den er sikkert nok fin til agility. Hvis I er interesseret i brugsarbejde (altså, bidearbejde, rundering, spor osv.), så bør I kigge efter de grå og sorte linier (brugsschæfere), da disse blive avlet nærmest udelukkende på sundhed og egenskaber istedet for udseende (højavlen, de gule med sort saddel og skæv ryg).

 

 

Puh, og misforstå mig nu ikke, hehe. Men hårene i nakken rejser sig hos mig ved denne sætning (du glor nok, når du ser det):

 

og er allerede forberedt på, at få en hund der skal lære den ikke skal styre det hele ;)

 

Beklager, og jeg kan sagtens fejlfortolke (det er jo så let), men jeg tænker bare på alle de der f*ndens lederskabsteorier, der overhovedet slet ikke har hold i virkeligheden :oops: Har selv en race, som mange mener, er kendt for "at forsøge at tage magten" og det holder altså bare ikke i retten. I en pjece (staveplade) jeg fik fra en træningsplads for berner sennen stod der endda, at min hund på ét eller andet tidspukt VILLE forsøge at overtage magten :shock: Det er ikke sket endnu :engel:

Det handler ene og alene om opdragelse og træning (indlæringspsykologi hele vejen igennem), der er ikke noget med magspil imo. Folk lægger bare så meget mere i, at hunden ikke gør, som de siger, eller bjæffer af dem, fordi de er lidt kedelige, så der måske kunne gøs lidt leg ind i dem, end de bør.

 

Håber du forstår :-D

 

Vil lige anbefale et par bøger i vendingen :-D

 

Især, når nu I er så interesseret i træning: "Klikkertræning for din hund" af Morten Egtved og Cecilie Køste (det er dem, der står bag hundemagasinet Canis og deres træningsfilm, som man kan se gratis nu :banan: www.canis.tv). Bogen er hamrende teoretisk og samtidig vildt interessant (og tiltider endda sjov), man er bare tændt på det bagefter! Trods teorien, var den ikke kedelig at læse, overhovedet (for mig, hundenørd :cool:) og den giver virkelig indblik i, hvordan hundes hjerne fungerer.

 

Lone Grevas "Hvalpen" og "Familiehunden"

Irene H. Jarnveds "Helhjertet Hundetræning" og "Fra Hvalp Til Hund"

 

Lang tid siden jeg har læst dem, men de var alle rimelig gode. Kan ikke lige anbefalde den ene fra den anden, blander dem lidt sammen i mit hoved :lol: Men i hvert fald et par stykker af dem er inden om hundes mentale udvikling (hvis ikke alle fire?), som er ret rar at kende til, så man ikke får et chok, den dag, man står med en snotforvirret hormon-påvirket-teenage unghund, der ikke er til at komme i kontakt med - og så man ved, hvordan man positivt kommer gennem denne periode af hundens liv uden at få smadret forholdet (ok, nogle er mere ekstreme end andre og nogen hunde mærker man næsten intet hos).

 

Tror jeg kom rundt om det hele :genert: Sådan, nogen lunde :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst vettefromm

Mange tak for dit lange og grundige svar :)

 

Min kæreste har allerede fuldtidsjob i weekenden, og har ikke planer om at ændre på det medmindre der bliver skåret ned på jobbet, selvfølgelig. Man ved aldrig i disse tider.

 

Jeg drømmer om en kreativ uddannelse, men absolut ikke om fuldtidsjob. 20-25 timer i løbet af ugen er det jeg stiler efter. Skulle min kæreste ende med et fuldtidsjob i hverdagene, ville vi ende med henholdsvis 40 og 25 timer som maximum, før kørsel. Er en schæfer okay med at være alene 6-7 timer dagligt, såfremt den bliver aktiveret nok morgen, eftermiddag og aften, når man er hjemme, og den vænnes gradvist til det?

 

Udover daglige gåture inkl en længere gåtur om eftermiddagen er jeg mest interesseret i at træne dens "hjerne", så at sige - med opgaver, lydighed og evt. agility, hvis vi kan finde en god bane i området. Er der 2 linier indenfor den hvide schæfer, eller skal man snakke med den enkelte opdrætter om, hvad der ligger i dens gener, så at sige?

Det er kun for sjov, for hundens velvære og min underholdning, at den skal trænes og aktiveres - altså ingen konkurrence ;) Udstilling er heller ikke mig.

 

Jeg er ked af, at min sætning kan fortolkes som voldsom - og nu jeg læser det, kan jeg udemærket forstå hvorfor du reagerer som du gør :) Det var slet ikke meningen, det skulle lyde så voldsomt. Jeg er stødt på mange, der er negative overfor schæfere, og selvom jeg forklarer om de metoder, man kan bruge, hvis de er dominerende, er de meget skeptiske og mener, at den VIL overtage styringen. Fordomme.. ak ja.

Det, jeg har tænkt mig indtil videre, er, at den skal lære ikke at tigge ved bordet, ikke være i møblerne, ikke springe op af fremmede, osv.

 

Jeg læste et sted, at man skal gå ved siden af ens hund, når man går tur med den, og ikke lade den løbe i forvejen (løs snor), fordi den tror den skal "lede" en. Er det fair at træne en hund til at gå ved ens side, eller er føler den sig trynet af det? Den skal selvfølgelig også kunne få frit løb på en sportsplads eller lignende, hvor den kan fræse rundt og te sig ;) Jeg har mange spørgsmål, som dukker op hen af vejen - håber det er okay :oops:

 

Tusind tak for boganbefalingerne, jeg vil bestemt ned på biblioteket efter et par stykker og ønske mig nogen i fødselsdagsgave :) Jeg tvivler på, at man kan forberede sig nok til at få den første hund.

 

Klikkertræning er noget af det, der altid har tændt mig ved at få en hund, så dén bog skal jeg bestemt undersøge! En hvid schæfer egner sig til dette, også?

 

Glemte også at spørge, om en hvid schæfer gør meget, hvis den blir aktiveret nok - da vi flytter i rækkehus, er det nok ikke så smart med en meget højlydt race af hensyn til naboerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for dit lange og grundige svar :)

 

Så lidt da :-D

 

Min kæreste har allerede fuldtidsjob i weekenden, og har ikke planer om at ændre på det medmindre der bliver skåret ned på jobbet, selvfølgelig. Man ved aldrig i disse tider.

 

Jeg drømmer om en kreativ uddannelse, men absolut ikke om fuldtidsjob. 20-25 timer i løbet af ugen er det jeg stiler efter. Skulle min kæreste ende med et fuldtidsjob i hverdagene, ville vi ende med henholdsvis 40 og 25 timer som maximum, før kørsel. Er en schæfer okay med at være alene 6-7 timer dagligt, såfremt den bliver aktiveret nok morgen, eftermiddag og aften, når man er hjemme, og den vænnes gradvist til det?

 

Altså, jeg ville ikke have skrupler ved det. Nogen mener, at en hund max. bør være alene 5 timer dagligt, men jeg mener, at aktiveres den nok og har lært at det ikke er farligt at være alene hjemme, så bør det ikke være et problem. Hunden sover alligevel. Man må så bare ikke forlade den alene igen den dag.

 

Udover daglige gåture inkl en længere gåtur om eftermiddagen er jeg mest interesseret i at træne dens "hjerne", så at sige - med opgaver, lydighed og evt. agility, hvis vi kan finde en god bane i området. Er der 2 linier indenfor den hvide schæfer, eller skal man snakke med den enkelte opdrætter om, hvad der ligger i dens gener, så at sige?

 

Ved hvid schæfer er det den enkelte opdrætter man må undersøge. Jeg synes at have set et en opdrætter gå BHP med sin schæfer, ellers er der et par hvide schæfer-ejere herinde, der nok skal komme på banen :-D

 

Men racen er ikke så stor igen, så tror ikke, der er de STORE forskelle på opdrætternes hunde, selvom der selvfølgelig er nogen.

 

Det er kun for sjov, for hundens velvære og min underholdning, at den skal trænes og aktiveres - altså ingen konkurrence ;) Udstilling er heller ikke mig.

 

Det er ellers hyggeligt :engel: Er selv blevet bidt af udstilling og er ved at træne kræet op til lydighed (forhåbentligt, han er lidt træg, men han er også unghund for tiden og vi har været lidt hæmmet af at han forstuvede et forben). Det er super hyggeligt, man møder folk med samme passion som en selv osv., så man kan virkelig få snakket igennem - og set andre hunde :klap:

 

Jeg er ked af, at min sætning kan fortolkes som voldsom - og nu jeg læser det, kan jeg udemærket forstå hvorfor du reagerer som du gør :) Det var slet ikke meningen, det skulle lyde så voldsomt. Jeg er stødt på mange, der er negative overfor schæfere, og selvom jeg forklarer om de metoder, man kan bruge, hvis de er dominerende, er de meget skeptiske og mener, at den VIL overtage styringen. Fordomme.. ak ja.

 

Ja, især schæfere har et ry hængene over sig.. Folk, der klikkertræner og dermed ikke gøre brug af straf og/eller korrigering i træning står meget alene, selvom de gør et strålende stykke arbejde - man skulle opleve ikke så lidt grimt i den verden ifølge de schæferejere jeg kender, fordi hunden "skal vide hvem der bestemmer" og ellers bare løber om hjørner med én :cry:

 

Det, jeg har tænkt mig indtil videre, er, at den skal lære ikke at tigge ved bordet, ikke være i møblerne, ikke springe op af fremmede, osv.

 

Kan ikke forstå, du ikke vil have vuffen i møblerne :mrgreen: Det er virkelig super hyggeligt og styrker forholdet :lun:

 

Jeg læste et sted, at man skal gå ved siden af ens hund, når man går tur med den, og ikke lade den løbe i forvejen (løs snor), fordi den tror den skal "lede" en. Er det fair at træne en hund til at gå ved ens side, eller er føler den sig trynet af det? Den skal selvfølgelig også kunne få frit løb på en sportsplads eller lignende, hvor den kan fræse rundt og te sig ;) Jeg har mange spørgsmål, som dukker op hen af vejen - håber det er okay :oops:

 

Det er synd, hvis hunden ikke dagligt får lov at strække ud og få brugt musklerne og læst hundeavisen. Men ellers, så er det sådan set ok at lære hunden, at når man er i line, så går man ved fars/mors side. Har selv indført det, når jeg skal passere en vej med Møffe. Tager fat i selen og så roses han stort, hvis han går pænt og evt. en godbid. Man skal bare huske, at man ikke kan være sikker på, at hunden kan være løs i unghundeperioden eller efter, hvis den nu udvikler nogle uheldige adfærdsmønstre (egenkønsaggession, indkald ikke indlært ordentligt fx)

 

Jeg kan så ikke se anden grund til det, end, hvis man ikke gider vente på hunden, når den snuser.

 

Skal dog siges, at nogle få hunde KAN have tendens til, at mene, at den skal beskytte sin ejer mod eventuelle trusler, fordi det er den, der møder truslen først, når den er foran. Ved disse hunde er det en god idé at lære hunden, at man aldrig er foran, så man ligesom "tager styringen", hvis du forstår. Men en normalt fungerende hund får det ikke sådan :-D

 

Lad være med at tænke på ting som lederskab, når du holder hund. Bare brug din sunde fornuft. Tilpas forholdene. Stresser noget din hund, så forhindr disse situationer (som den med linen) eller tilpas forholdende, så hunden kan klare det og stille og roligt opbyg dens tolerance. Det kan man læse meget mere om i bøgerne.

 

Tusind tak for boganbefalingerne, jeg vil bestemt ned på biblioteket efter et par stykker og ønske mig nogen i fødselsdagsgave :) Jeg tvivler på, at man kan forberede sig nok til at få den første hund.

 

Velbekommen :-D Kan kun sige: Glæd dig til klikkerbogen! :banan:

 

Klikkertræning er noget af det, der altid har tændt mig ved at få en hund, så dén bog skal jeg bestemt undersøge! En hvid schæfer egner sig til dette, også?

 

ALLE dyr kan klikkertrænes. Fugle, kaniner, hunde, heste, katte, ja, selv fisk (så længe de ikke lider af korttidshukommelsestab - eller jo, de kan lære, og så glemme igen med det samme :lol:), bare søg på youtube.

 

Når selv en kanin kan lære det her, skal ingen sige, at nogen hunderace ikke kan :mrgreen: Og den er klikkertrænet ;-)

YouTube - Bunnydance 2009 - powered by bunnydance.de

 

Undskyld, synes bare den er så sød :oops:

 

Kort sagt: Indlæringspsykologi virker på alle dyr :-D Og det er hamrende effektivt, hvis man bruger det korrekt.

 

Her er lidt med en hvid schæfer, der bliver trænet (den samme hele vejen igennem) :-D

 

Fodtargettræning (klikkeren er vist ikke betinget ordentligt endnu)

YouTube - Ringo target mat training

 

Targetstick træning

YouTube - Ringo target stick training

 

Udgangsstilling og plads

YouTube - White german shepherd Ringo obedience training

 

Glemte også at spørge, om en hvid schæfer gør meget, hvis den blir aktiveret nok - da vi flytter i rækkehus, er det nok ikke så smart med en meget højlydt race af hensyn til naboerne.

 

Der må så nogle hvide schæferejere på banen - den kan jeg ikke svare på :-D

 

Skulle ikke men, at det er det store problem, slet ikke hvis du træner fra hvalp af, men kender jo ikke rigtig racen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan lige komme på banen mht. sidste spørgsmål. Schæfere er kendt for at have meget "lyd på". Ikke nødvendigvis gøen, men skrigen/hylen. En utålmodig schæfer kan sagtens overdøve en hundetræner der holder foredrag for holdet :lol: Især den hvide er kendt for at være meget "snakkende".

 

Jeg har selv haft en hvid schæfer blanding, og han holdt stort set aldrig kæft! På den anden side set var det faktisk ret hyggeligt :lun: Det var den bedste hund jeg har haft.

 

Jeg vil helt klart anbefale den hvide til Jer når det er første hund. Den er mere blid og ligevægtig af temperament og kører i lidt lavere gear end de andre typer. Det skal dog siges at jeg ikke ved hvordan de avles i DKK! Men jeg har kendt flere af den "gamle" type (fra DHL, tror jeg), og det har alle været meget behagelige hunde, uden de tendenser til hvad jeg vil kalde hysteri, man sommetider ser især hos højavlsschæferen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan lige komme på banen mht. sidste spørgsmål. Schæfere er kendt for at have meget "lyd på". Ikke nødvendigvis gøen, men skrigen/hylen. En utålmodig schæfer kan sagtens overdøve en hundetræner der holder foredrag for holdet :lol: Især den hvide er kendt for at være meget "snakkende".

 

Sjovt den hvide schæfer jeg kender kan stort set ikke sige noget som helst :lol: han virkelig ikke gø :lol:

har kun hørt ham "brumme" lidt når han leger vildt med sin "madfar" :lol:

 

skægt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

En af mine bedste veninder har en hvid schæfer (eller hyrdehund, som den hedder i DKK). Han er lige blevet 11 (eller er det 12:hmm:) år. Han er en hystade nøjagtig som de almindelige schæfere:-D

 

Jeg vil mene at den er alt for tung en hund at bruge til agility.

 

Tung? :confused: De eksemplarer, jeg har mødt, har da været ok lette i det i forhold til størrelsen. I hvert fald ikke tungere end labradorerne, som man da ser nogle stykker af på agilitybanerne. Måske ikke den hund, man skal vælge, hvis man vil konkurrere på højt plan, men det vil trådstarter jo heller ikke. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tung? :confused: De eksemplarer, jeg har mødt, har da været ok lette i det i forhold til størrelsen. I hvert fald ikke tungere end labradorerne, som man da ser nogle stykker af på agilitybanerne. Måske ikke den hund, man skal vælge, hvis man vil konkurrere på højt plan, men det vil trådstarter jo heller ikke. :-)

 

Dem jeg har set har været meget større end en labrador. Selv de tæver, jeg har set:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst vettefromm

Tusind tak for alle input, sikke et lækkert og venligt forum :)

 

Bernerazuro, det er kæresten der ikke vil have hunden i møblerne, jeg ville skam gerne - men jeg må hellere føje mig, så den stakkels hund ikke bliver forvirret :) Den skal i hvert fald have en kurv tæt på sofaen, så vi kan hygge med den når vi slapper af om aftenen :lun:

 

Hvis vi ender med fuldtid/deltid overlappende, skal den bestemt ikke være alene når jeg endelig har tid til den! Da jeg ofte er hjemme ved mine forældre, vil jeg også sørge for at de er okay med den kommer med ud til dem - de er ikke glade for hunde, men må acceptere, at det bliver mit "barn", og børn efterlader man jo heller ikke hjemme når man skal i by ;)

 

Jeg er sikker på, at mange af mine spørgsmål vil blive besvaret når jeg får fat i et par bøger, kommer ud og besøger en avler og når vi endelig får en hvalp, er der sikkert en masse, der skal tilpasses :) Men det er rigtig rart at høre nogle af de generelle meninger omkring at tage styringen, eksempelvis - tak for indsigten :)

 

WOW, en kanin der er klikkertrænet! Jeg er nødt til at få fat i den bog hurtigst muligt, og øve på vores egen kanin, haha! Tusind tak for linket - også dem med den hvide schæfer... Hold da op hvor bliver jeg blød om hjertet når jeg ser den logre og røre ved den røde måtte for at få en belønning <3

 

Umulia, mht. til hylen/snakken - gælder det også, når den er alene hjemme? (når den er voksen, og vant til at være alene) Jeg har intet imod en snakkende hund, slet ikke når jeg er alene hjemme - det lyder enormt hyggeligt :-) Men min største frygt er, at få problemer med naboerne, hvis den hyler lige fra vi går til vi kommer hjem igen - det undgåes måske, hvis man holder den beskæftiget og den bliver vant til at være alene?

 

JeanetteH, det er på ingen måde meningen, at den skal kunne konkurrere eller gennemføre en bane hurtigt og "effektivt" - den skal bare ha' det sjovt :) Så med mindre den absolut ikke er egnet pga. kropsbygning (at det er skadeligt for den), tror jeg det er noget jeg vil prøve med den, i hvert fald.

 

Tak igen for alle de gode råd og et lækkert forum - jeg kan få mange timer til at gå med at læse gamle tråde om adfærd osv :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er hunde jo individuelle individer, så derfor kan man ikke generaliser og sige at en Schæfer hyler/gør meget, min siger faktisk kun noget når der er nogle som banker på døren, samt en sjælden gang, hvis der er en anden hund der står og gør af ham.

 

I skal også være opmærksom på at hunden bliver hvad i gør den til, det vil sige, hvis man lærer den at hjemme er man rolig og afslappet, så det sådan den bliver. Så brænder man energien af når man er ude eller til træning.

 

For mig at se., skulle der ikke være noget til hindrer for at i vælger at få en Hvid Schæfer, det lyder som om i har sat jer ind i tingene og ved hvad i vil med jeres hund.

 

Jeg ville ikke lade mig skrive op hos en speciel opdrætter, men undersøge marked og besøge så mange forskellige opdrættere som mulig, for at finde den rigtige hvalp til jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst vettefromm

fhk2507, det lyder meget fornuftigt, at den bliver hvad vi gør den til :) Jeg noterer mig lige bag ørene, at hjemme kan vi lege "gemmeleg", øve tricks, og alt det vilde skal foregå når vi er ude og få rørt benene :-D

 

Vi har hverken bil eller kørekort, så at besøge mange opdrættere bliver nok svært. Jeg har kontaktet en opdrætter der ligger tæt på, for at høre, om vi må komme på besøg og se, om schæferen nu også ER racen, når det kommer til stykket. Man vil jo så gerne det bliver et perfekt match :)

 

Måske man skulle høre familien ad, om ikke de er friske på en udflugt når de har sommerferie :hmm: så vi kan besøge to som minimum. Jeg har læst artikelen herinde ang. de ting, man skal kigge efter, når man er ude og se på opdrættere, så vi ikke lader os forblænde af en kær lille snebold :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle input, sikke et lækkert og venligt forum :)

 

Bernerazuro, det er kæresten der ikke vil have hunden i møblerne, jeg ville skam gerne - men jeg må hellere føje mig, så den stakkels hund ikke bliver forvirret :) Den skal i hvert fald have en kurv tæt på sofaen, så vi kan hygge med den når vi slapper af om aftenen :lun:

 

Lyder dejligt :lun: Har også selv måttet gå på kompromis herhjemme - trælst! :lol:

 

Hvis vi ender med fuldtid/deltid overlappende, skal den bestemt ikke være alene når jeg endelig har tid til den! Da jeg ofte er hjemme ved mine forældre, vil jeg også sørge for at de er okay med den kommer med ud til dem - de er ikke glade for hunde, men må acceptere, at det bliver mit "barn", og børn efterlader man jo heller ikke hjemme når man skal i by ;)

 

Præcist :o) Håber de forstår :-D

 

Jeg er sikker på, at mange af mine spørgsmål vil blive besvaret når jeg får fat i et par bøger, kommer ud og besøger en avler og når vi endelig får en hvalp, er der sikkert en masse, der skal tilpasses :) Men det er rigtig rart at høre nogle af de generelle meninger omkring at tage styringen, eksempelvis - tak for indsigten :)

 

WOW, en kanin der er klikkertrænet! Jeg er nødt til at få fat i den bog hurtigst muligt, og øve på vores egen kanin, haha! Tusind tak for linket - også dem med den hvide schæfer... Hold da op hvor bliver jeg blød om hjertet når jeg ser den logre og røre ved den røde måtte for at få en belønning <3

 

Haha, ja, det er imponerende! Tror aldrig jeg ville kunne have lært mine kaniner det, om jeg havde forsøgt - selvom jeg elsker at træne, tror jeg, at der skulle liiiige en grad eller to mere tålmodighed til end jeg formår :lol: Nok virker indlæringspsykologi hos alle dyr, men alle dyr er jo heller ikke lige intelligente :mrgreen:

 

Held og lykke med at forsøge dig med egen kanin - husk at lægge video herind, hvis I formår noget :klap: :blink:

 

Og ja, det er det herlige ved klikkertræning, hundene simpelthen ælsker det!

 

Umulia, mht. til hylen/snakken - gælder det også, når den er alene hjemme? (når den er voksen, og vant til at være alene) Jeg har intet imod en snakkende hund, slet ikke når jeg er alene hjemme - det lyder enormt hyggeligt :-) Men min største frygt er, at få problemer med naboerne, hvis den hyler lige fra vi går til vi kommer hjem igen - det undgåes måske, hvis man holder den beskæftiget og den bliver vant til at være alene?

 

JeanetteH, det er på ingen måde meningen, at den skal kunne konkurrere eller gennemføre en bane hurtigt og "effektivt" - den skal bare ha' det sjovt :) Så med mindre den absolut ikke er egnet pga. kropsbygning (at det er skadeligt for den), tror jeg det er noget jeg vil prøve med den, i hvert fald.

 

Tak igen for alle de gode råd og et lækkert forum - jeg kan få mange timer til at gå med at læse gamle tråde om adfærd osv :)

 

Angående det med agility, så kan I jo prøve soft agility i stedet? Her er forhindringerne ikke lige så ekstreme + det gælder ikke om at komme absolut hurtigt gennem banen :-D Kender ikke reglerne helt, men noget derhenad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002
(er ny på forumet, så håber det er okay jeg opretter et emne om dette)..

 

Jeg har altid drømt om at få hund, lige siden jeg var helt lille, på trods af dårlige oplevelser med ustyrlige hunde. Jeg studerer til dagligt og bor sammen med min kæreste på 4. år. Om et par måneder er jeg 22, og flytter forhåbentligt inden for det næste halve år fra en lejlighed til et lille rækkehus.

 

Jeg har det sidste års tid gået og spekuleret på, hvilken hunderace der er den rigtige for os - og det er et svært valg. Den skal passe til vores behov, og samtidig vores "erfaring", og jeg håbede, erfarne hundeejere evt. kunne rådgive os om vores drømmerace er et realistisk ønske.

 

Hvad vi forventer af en hund:

Den skal være en trofast, vagtsom, livlig, lærenem familiehund, der også holder af at dovne i sofaen om aftenen, og udover det drømmer jeg om at gå til agility/anden sport med den.

 

Hvad vi kan tilbyde:

Lille have, 100 kvm hus, masser af daglige gåture (da jeg studerer/arbejder i hverdagene, min kæreste i weekenden, så der er altid en hjemme), kærlighed, hvalpetræning... og en masse tricks/lydighedstræningtræning derhjemme! Det er faktisk det jeg ser mest frem til :)

 

Ingen af os har haft hund før, men det er noget, vi begge har drømt om - vi elsker dyr af alle størrelser. Vi er klar på sætte os ind i alle aspekter, inden vi skriver os op til en hvalp, og er allerede forberedt på, at få en hund der skal lære den ikke skal styre det hele ;) Er en hvid schæfer et godt valg?

 

På forhånd tak for svar :)

 

Hej med dig. Ser først dit indlæg nu. Jeg har en hvid schæfer. Den er registreret i DDH og hedder hvid schæfer. Hos DKK hedder de hvid hyrdehund. Det er dog en og samme hund. Hvis du vil købe en hund der er registreret hos DKK, skal du huske at tjeke om de lige som hos DDH IKKE avler på hunde med andet end A eller B hofter. På andre schæfere er det tilladt i DKK at avle på C-hofter. Det vil jeg holde mig fra.

 

Ellers en dejlig hund. Roligt sind. Min gøer når det banker på døren. Det kan dog sagtens kontroleres til en enkelt vov eller 2, hvis det ønskes. JEg arbejder selv på at mindske det. Hun gør ikke ellers. Hun piver dog hvis hun bliver utålmodig, hvis vi er ude og jeg falder i snak. Det er med hendes alder (fra marts sidste år) blevet mindre.

 

Hvad jeres tid og bolig angår kan jeg ikke se noget galt der. Jeg bor i lejlighed på 61 kvm og har 40 kvm have. De er meget lydige og lærenemme. Netop det at i vil bruge dens hoved er godt. Derved får i en rolig hund. Alt det bold-pindekast stresser. Leg er nu fint, sålænge et ikke tager overhånd.

 

Min dame er fra Fyn. Der kommer der ikke hvalpe fra lige med et, men jeg kan da høre ham ad om han kan anbefale nogen.

 

Min er stor. Hun er nok større en damerne er flest og hun vejer 37 kg. Jeg har selv tænkt mig at gå til agility med hende. Det kan de sagtens. Tror dog man skal satse på hyggeplan og så se hvad det bliver til.

 

Den hvide kan være reserveret. Det er min. Hun er dog efter sin første løbetid blevet mere ok med fremmede, men der nogen hun ikke vil snakke med. Det er fint med mig. Jeg vil ikke have en hund er går til alle. Det skal dog trænes. Børn ka hun ikke lide. De spræller for meget. :banan:Det kan dog også trænes. Jeg har ikke brug for at hun skal kunne med dem.

 

Af alle schæfere vil jeg sige at den hvide er den mest familieegnede, uden den skal arbejdes med i alt muligt. Jeg har ikke min i møblerene, men den vil uden tvivl kunne lide det. Jeg inviterer nogle gange min oppe i sengen, når jeg ligger og læser, eller rettere sagt prøver. For hvis hun er oppe, vil hun hygge, nusse og fjole.

 

Jeg går til svømning med min og traver lange ture hver dag. Hun skal også være servicehund og med en el-scooter får hun rigligt med motion.

 

Jeg har haft flere schæfere. Både sort/brun og grå. De grå vil jeg kun anbefale hvis i vil lave forsvarsarbejde. De kører ret højt. Den Sort/brune er da også et valg, men vær obs på stamtavle mht. HD

 

Da jeg første gang kom hjem til dem, hvor min hvid kommer fra mødte jeg 2 voksne og så min da var 3 måneder. Ingen sprang op, drønnede rundt eller lavede anden uro. Det var dejligt.

 

Sig til hvis der er andet du vil have at vide om de hvide, eller jeg skal forhøre mig om avlere.

 

Godt valg med en hvid. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst vettefromm

Bernerazuro, soft agility lyder perfekt :-D Det vil jeg bestemt undersøge om der findes i nærheden når den kommer. Tak igen for dine gode råd :)

 

cv2002, jeg går ud fra det er din hvide dame på dit profilbillede? Hun ser rigtig lækker ud :lun:

 

Er det tilladt at avle på C-hofter på alm. schæfere? Wow, det skal jeg godt nok være obs på, så. Det er jeg bestemt ikke interesseret i. Tak for advarslen! :)

 

Haha, jeg er faktisk selv begyndt at kalde racen hvid hyrdehund, når jeg snakker med folk der ikke er så glad for schæfere - når jeg får en hund for den sørme sit arbejde for at modbevise de fordomme, folk har ;-)

 

Det er primært mig, der vil træne hovedet, min kæreste er nok mere til at "børle", kaste bolde og den slags, men det er nok fint nok, når vi står 50/50 med ansvaret :)

 

Jeg vil MEGET gerne have anbefalinger på opdrættere - jeg ser mange til salg på DBA.dk og lignende sider, men det virker til at være stueopdræt og det er svært at finde noget om deres hunde, "erfaring" og mål med opdrættet.

 

Hjælper det på humøret, hvis man neutraliserer den? Det var i hvert fald planen, da vi kender folk med hanhunde der ikke er kastreret..

 

Hvis vi kommer til at bo der, vi drømmer om, er det ikke langt fra en skole/fritidshjem og jeg har planer om at tage den med på gåtur derhen allerede fra hvalp så hun ka vænne sig til børn :)

 

En reserveret hund gør mig ikke spor - jeg kan godt lide tanken om, at det er "min" hund, at man trods alt kan se de foretrækker deres familie.

 

Tusind tak for at du gad dele din erfaring - jeg kan kun sige, at jeg er blevet mere hooked på den end nogensinde :lun: Det bliver nok først til sommer, vi skal have en - under alle omstændigheder skal vi først finde et andet sted at bo hvor de tillader hund, men det er rart at være i god tid med spørgsmålene når man nu aldrig har haft hund før :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke noget særligt om hvid hyrdehund, mit indlæg er lidt off topic - jeg vil bare byde dig velkommen på forum og sige at jeg glæææder mig til at du får en hvalp og begynder at skrive en masse indlæg om tvivlsspørgsmål, glædesindlæg, gode råd og ideer (og selvfølgelig poster en milliard billeder! :mrgreen:).

 

Det er dejligt at læse indlæg fra en der virkelig har overvejet sagen inden de anskaffer sig en hund. Jeg fik utroligt meget hjælp herinde da jeg fik Sascha, som også er min første hund. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

 

Jeg vil MEGET gerne have anbefalinger på opdrættere - jeg ser mange til salg på DBA.dk og lignende sider, men det virker til at være stueopdræt og det er svært at finde noget om deres hunde, "erfaring" og mål med opdrættet.

 

Hjælper det på humøret, hvis man neutraliserer den? Det var i hvert fald planen, da vi kender folk med hanhunde der ikke er kastreret..

 

 

Hold dig langt, langt væk fra DBA... Gå gennem DKK eller den anden klub nævnt tidligere og find en registreret opdrætter derigennem. Så kan man samtidig tjekke stambog (også hoftestatus) på anerne til hvalpen :genert:

 

De vil ofte vide om der er kuld på vej sådan så man allerede nu kunne besøge en opdrætter og finde et sted med en god mavefornemmelse. Når først der er hvalpe et sted er det fuldstændig UMULIGT for enhver hvalpeskruk person at tænke noget som helst rationelt :damn::lun:

 

Husk at betegnelsen "stueopdræt" blot betyder at hvalpene er vokset op indendørs, blandt mennesker (som alle hvalpe skal) og ikke i en stald et eller andet sted. Det du skal lede efter er en registreret kennel, der har et enkelt kuld hvalpe af gangen og har dem inde i stuen. De fleste ordentlige opdrættere vil have en hjemmeside hvor man kan danne sig et rigtig godt indtryk af dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lusen

Efter at have ligget på den lade side i en tid vil jeg gerne byde ind med lidt i denne tråd...

 

Min gamle hvide schæfer var fra en meget aktiv hanhund fra Canada og en meget aktiv brughunde linie på hans mor´s side (tyskland).

Han havde så meget energi at han tilbagelagde flere km om dagen på vores grundstykke, trods cykelture og træning hos DCH og daglige ture til skov og strand. Han løb på væggen og på vores luftfoto af gården kan man se hans løbebander langs hestefolde og ned gennem haven :shock:

MEN.. han var kærlig (MEGET), han var god til alle slags dyr, store som små. Han elskede børn og var en stille hund som kun gøede når der var noget som vækkede hans vagtinstinkt.

 

i en alder af 6 år måtte jeg finde et andet hjem til ham da jeg havde solgt gården og købt en mindre, samt da dyrlægen sagde at hans hyrdehunde instinkt åbenbart var så stærkt at det stressede ham at vores hestehold nu gik lige op af vores have. Han var "på" konstant og vi kunne til sidst ikke holde ham i ro på noget tidspunkt.

Heldigvis bor han nu hos en skøn Dame som tidliger har haft schæfere og som kan aktiver ham tilstrækkeligt (kast. hjalp ham meget) hun bor på landet men uden folde og dyr omkring sig. Han er stadig en glad og aktiv dreng som er god til at holde sin familie i form :blink:

 

Hvor vil jeg hen med denne smørre.... Jow.. kik på brugen af din hunds forældre og tidliger generationer. Find en opdrætter som kan hjælpe dig og som ligeledes kan støtte dig i den første tid.. specielt når du/I er nye i hundeverden.

Du skal nok ikke købe en hvalp efter en linie af hyper aktive brugshunde, men mere gå efter rolige stabile forældre.

 

HELD OG LYKKE... en hvid schæfer er skøn oplevelse og ikke noget I vil fortryde hvis I blot går efter en sund hvalp med et godt sind hos en god opdrætter. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man må ikke avle på C-hofter hos hvid schweizisk hydehund hos DKK :-D

 

Velkommen til Dansk Kennel Klub for hundeejere

På den alm. schæfer (og derfor også brugslinien - det er samme racer, den kan bare godkendes på forskellige måde) må man godt, desværre, men så er det heldigvis ikke værre end, at man kan styre laaaang uden om det.

 

(det er godt nok nogle forvirrende regler :shock:)

 

Velkommen til Dansk Kennel Klub for hundeejere

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002
Bernerazuro, soft agility lyder perfekt :-D Det vil jeg bestemt undersøge om der findes i nærheden når den kommer. Tak igen for dine gode råd :)

 

cv2002, jeg går ud fra det er din hvide dame på dit profilbillede? Hun ser rigtig lækker ud :lun:

 

Er det tilladt at avle på C-hofter på alm. schæfere? Wow, det skal jeg godt nok være obs på, så. Det er jeg bestemt ikke interesseret i. Tak for advarslen! :)

 

Haha, jeg er faktisk selv begyndt at kalde racen hvid hyrdehund, når jeg snakker med folk der ikke er så glad for schæfere - når jeg får en hund for den sørme sit arbejde for at modbevise de fordomme, folk har ;-)

 

Det er primært mig, der vil træne hovedet, min kæreste er nok mere til at "børle", kaste bolde og den slags, men det er nok fint nok, når vi står 50/50 med ansvaret :)

 

Jeg vil MEGET gerne have anbefalinger på opdrættere - jeg ser mange til salg på DBA.dk og lignende sider, men det virker til at være stueopdræt og det er svært at finde noget om deres hunde, "erfaring" og mål med opdrættet.

 

Hjælper det på humøret, hvis man neutraliserer den? Det var i hvert fald planen, da vi kender folk med hanhunde der ikke er kastreret..

 

Hvis vi kommer til at bo der, vi drømmer om, er det ikke langt fra en skole/fritidshjem og jeg har planer om at tage den med på gåtur derhen allerede fra hvalp så hun ka vænne sig til børn :)

 

En reserveret hund gør mig ikke spor - jeg kan godt lide tanken om, at det er "min" hund, at man trods alt kan se de foretrækker deres familie.

 

Tusind tak for at du gad dele din erfaring - jeg kan kun sige, at jeg er blevet mere hooked på den end nogensinde :lun: Det bliver nok først til sommer, vi skal have en - under alle omstændigheder skal vi først finde et andet sted at bo hvor de tillader hund, men det er rart at være i god tid med spørgsmålene når man nu aldrig har haft hund før :)

 

 

Jeg skal høre ad om ham jeg har fra kender nogen der har planer om hvalpe. Du kan sagtens bruge DBA. Der fandt jeg min opdtrætter. Det er et spørgsmål om at snakke med dem og skrive med dem og besøge dem. Så finder du ud af om de har gode hunde, forhold, er rare mennesker osv. Husk når du køber hunden, så skal alle papirer være der. Tit har jeg hørt fra folk der er blevet lovet en stamtavle men har aldrig fået en. Du har trods alt betalt for den.

 

Jeg vender tilbage når jeg har snakket med ham. Det gør jeg dog først lørdag eller søndag. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst vettefromm

Mange tak for alle de gode råd - jeg har haft travlt med at ordne lejekontrakt de seneste par dage, men nu skulle alt være på plads og vi flytter allerede om en måned! :) Har også aftalt besøg med en kennel næste uge, der ikke har hvalpe, så vi kan se om det er racen for os. Jeg er stensikker, men alligevel ;) kennelen venter hvalpe engang her i løbet af sommeren, så måske vi bliver skrevet op også :lun: Glæder mig i hvert fald utrolig meget!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle de gode råd - jeg har haft travlt med at ordne lejekontrakt de seneste par dage, men nu skulle alt være på plads og vi flytter allerede om en måned! :) Har også aftalt besøg med en kennel næste uge, der ikke har hvalpe, så vi kan se om det er racen for os. Jeg er stensikker, men alligevel ;) kennelen venter hvalpe engang her i løbet af sommeren, så måske vi bliver skrevet op også :lun: Glæder mig i hvert fald utrolig meget!

 

Uha, må nysgerrige mig spørge hvilken kennel? :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...