Hop til indhold

Agression... Hvad pokker gør jeg?

Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Pajko har haft et par dårlige møder med (løse) hanhunde, som ikke respekterede eller forstod hans "gå nu væk". Pajko var godt nok i snor og jeg burde måske ha' taget linien af ham, men så langt tænkte jeg ikke i øjeblikket. :genert:

I torsdags blev han vred på en anden Kooikerhan, som ikke havde gjort andet end ligge op til leg. (De legede fint sammen ugen før Pajkos uheldige møde).

Efter træningstimen fik han lov til at hilse på en ældre, meget rar hanhund, som har et rigtig godt hundesprog og som bare flyttede sig, da Pajko knurrede. :mrgreen:

Men eftersom Pajkos far har/har haft problemer med egetkønsagression er jeg blevet lidt nervøs for at Pajko skal gå hen og blive rigtig agressiv. :vedikke::cry:

Jeg er nervøs for at gå ture med ham steder hvor vi kan møde hanhunde, som jeg ikke ved om er rare. Vil jo ikke have han skal ha' flere trælse oplevelser. :oops:

Men hvad kan jeg gøre ud over at give ham god møder med rare hanhunde?

Og skal kastration ind i billedet?

Link til indlæg
Del på andre sites

tja, vi gjorde det at cujo kun hilste på dem vi ved han kunne med i en periode.

Endda skiftede fortov ect.

Nej en kastration vil ikke hjælpe, hvis der er en snert af usikker/angst i hans adfærd også, var der hos cujo også, kan det forstærke det.

Beløn alt dæmpende adfærd han udviser.

Hvor gammel er han nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

tja, vi gjorde det at cujo kun hilste på dem vi ved han kunne med i en periode.

Endda skiftede fortov ect.

Nej en kastration vil ikke hjælpe, hvis der er en snert af usikker/angst i hans adfærd også, var der hos cujo også, kan det forstærke det.

Beløn alt dæmpende adfærd han udviser.

Hvor gammel er han nu?

Okay.... Jeg tror det bunder i noget usikkerhed :hmm:

Han er kun 6 måneder, så homonerne er også så småt begyndt at rase..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Måske det var en idé, at lade en anden person holde" i den anden ende af snoren" i en periode.

Hvis man selv har angsten i sig, vil hunden kunnne mærke det, og så reagerer efter det, specielt når den er så ung, som din hund er.

Bare en idé :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sånt af ren uvidenhed kombineret med nysgerrighed - Hvorfor skal han absolut mødes med andre hanhunde?

Det skal han heller ikke, men er bange for det bliver lidt svært helt at undgå det, når vi flytter til Århus og på banen.

Herhjemme er det ikke et problem - vi møder ingen hunde på gåture...

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske det var en idé, at lade en anden person holde" i den anden ende af snoren" i en periode.

Hvis man selv har angsten i sig, vil hunden kunnne mærke det, og så reagerer efter det, specielt når den er så ung, som din hund er.

Bare en idé :vedikke:

Det kunne måske hjælpe, men tror desværre ikke det er muligt. Min mor er endnu mere nervøs end jeg, da hun ikke kan li' hunde og ikke ved hvordan møderne skal tackles.... Min far er ikke til gåture...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Det kunne måske hjælpe, men tror desværre ikke det er muligt. Min mor er endnu mere nervøs end jeg, da hun ikke kan li' hunde og ikke ved hvordan møderne skal tackles.... Min far er ikke til gåture...

Prøv alligevel om du ikke kan finde en, bare for at prøve om det gør nogen forskel på din hunds adfærd. :vedikke:

Som ejer kan man også få øjnene op for utrolig mange ting, når man ser sin hund gå tur med en anden person. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Det skal han heller ikke, men er bange for det bliver lidt svært helt at undgå det, når vi flytter til Århus og på banen.

Herhjemme er det ikke et problem - vi møder ingen hunde på gåture...

Jeg tænker bare at man vel har ret til at fravælge hundemøder, hvis man ikke ønsker det... også i Århus!? :vedikke:

Er ikke selv tilhænger af at hunde absolut SKAL kunne med alle andre hunde. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker bare at man vel har ret til at fravælge hundemøder, hvis man ikke ønsker det... også i Århus!? :vedikke:

Ja, helt sikkert og det er jeg også enig i.:-D Pajko møder, normalt, kun de hunde jeg synes han skal møde. Nemlig fordi jeg ikke vil ende med en hund der er agressiv eller ikke kan gå en tur uden at skulle hilse/lege med alle på vores vej.

Selvom jeg siger til folk, at min hund ikke vil hilse, virker de fleste ret ligeglade, indtil han snapper/bider ud efter deres hund...:evil:

Jeg forventer ikke at han vil elske alle hanhund. Det vil nok aldrig ske, men jeg kunne godt ønske mig at han ikke følte sig så usikker, at han bliver nødt til at "gå til angreb"... :genert:

Og jeg gå heller ikke normalt i hundskov, da jeg ikke vil risikere han møder en hund, som ikke respektere hans nej. Så det var rigtig træls, at komme i Risskov og ikke vide, at den ene del er hundeskov. Og så ovenikøbet møde 4 løse hanhunde, som ikke flyttede sig selvom han klart sagde "skrid!!"..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse

jeg kunne godt gøre det :)

jeg er meget god til at være sikker og ikke-tvivlende når jeg går med hund i snor.

vi lærte vores border collie (som hader andre hanner!) i det mindste at gå forbi dem uden at springe på dem, det var egentlig meget vellykket :)

så hvis du kommer til århus kan vi prøve en lille tur i den del af riisskoven (eller et andet sted) hvor hundene SKAL være i snor, hvor du går 5 meter bagved eller sådan noget? :)

føler mig lidt skyldig i Pajkos sidste dårlige møde med de tre border collier i Riisskoven sidst du var i århus :oops:

jeg er i hvert fald frisk på at gøre en indsats for det og evt gentage det et par gange :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kunne godt gøre det :)

jeg er meget god til at være sikker og ikke-tvivlende når jeg går med hund i snor.

vi lærte vores border collie (som hader andre hanner!) i det mindste at gå forbi dem uden at springe på dem, det var egentlig meget vellykket :)

så hvis du kommer til århus kan vi prøve en lille tur i den del af riisskoven (eller et andet sted) hvor hundene SKAL være i snor, hvor du går 5 meter bagved eller sådan noget? :)

føler mig lidt skyldig i Pajkos sidste dårlige møde med de tre border collier i Riisskoven sidst du var i århus :oops:

jeg er i hvert fald frisk på at gøre en indsats for det og evt gentage det et par gange :)

Jeg er bange for du ikke får lov at gå med ham - ikke for mig, men Pajko. Hvis han er klare over jeg går bag ved er han ligeglad med almindelig tur. Det skal nok være en der kender ham bedre eller som han har mere tillid til... :hmm:

Det var ikke din skyld. Nok nærmere min egen. Bare du er opmærksom på det med din egen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tænker at du bare skal holde dig til ene positive hundemøder fremover.

Hvis du er god til at læse Pajko er der heller ingen problemer i møder med nye hunde - Bare det igen kun er positive møder.

Sørg altid for at være udstyret med gode godbidder, og afled ham hver gang der er optræk til det mindste - På den måde vil du få tillid til, at du kan stoppe situationen før det tager overhånd, og han får positive oplevelser, som eller kunne være negative.

Altså: Fremmede hanhunde = godbidder! Og dermed er der jo ikke noget at være bange for eller være sur over!

Det der med andre i den anden ende af snoren.... Tja, måske virker det for nogen, hvis det i den grad er dig der er usikker.

For os virker det bestemt ikke.

Hvis Bamse ikke har en tæt på, som han er tryg ved, så er udfaldene meget, meget voldsommere, end hvis det er mig eller Thomas der går med ham. Med det resultat at han får flere dårlige oplevelser som forstærker hans adfærd - Så det prøvede vi to gange, og så var det slut!

Så jeg vil være helt sikker på, at den der evt. skulle holde snoren, kan læse hans kropssprog, så du er sikker på, at han undgår at hans grænser bliver overskredet.

Det kommer jo an på, hvad hans adfærd bunder i - Utryghed/angst eller?

For jeg tænker, at det kan blive en meget utryg situation for ham, at stå overfor en hanhund han er bange for, uden at have én han er 100% tryg ved tæt på, som kan sætte grænserne før han bliver nød til det.

Måske Ninjamor kan komme på banen med nogle gode råd?

Hun har i hvertfald styr på den slags! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

nej skal hunde hellere ikke hos mig, men man skal så allerede nu hjælpe pajko at andre hunde er gode nok, på afstand, cujo's usikker ect. udmøntert sig i han lavede udfald hvis andre hunde gjorde det, vi har bare trænet at andre hunde er okay og man ikke skal hilse på alle :-) han behøver ikke gå og "råbe" og puste brystet op fordi de andre gør det...

og ja man ar ret til at fravælge hundemøder, men da ikke alle der har deres hund løs kan "styre" dem kan man nogengange komme ud for at få en løs hund i hovedet og så er det rart at kunne lære sine hund nogle ting hvis den er usikker.

Men det er du sikkert ikke uenig i :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Dolph er virkelig ikke super hooked på andre hanhunde, det ved jeg. Jeg har ikke behov for at han skal møde andre og jeg er udemærket klar over han aldrig vil synes at andre hanner er fantastiske..

Jeg kan sagtens følge dig i din tankegang, men på banen synes jeg egentlig der er ret god respekt for at hunde ikke SKAL hilse på hinanden.. Så der behøver du ikke være nervøs ;-)

Nu er Pajkos race også kendt for at være lidt skarp over for eget køn, og sådan er det jo.. Han er desuden RET godt på vej i det der kønsmodning.. Så det er nok en god cocktail..

Hvis jeg var dig tror jeg at jeg ville minimere møder med andre hanner, jeg tror ikke der kommer noget vildt godt ud af det pt.. Bare lad ham forholde sig på afstand..

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså Dolph er virkelig ikke super hooked på andre hanhunde, det ved jeg. Jeg har ikke behov for at han skal møde andre og jeg er udemærket klar over han aldrig vil synes at andre hanner er fantastiske..

Jeg kan sagtens følge dig i din tankegang, men på banen synes jeg egentlig der er ret god respekt for at hunde ikke SKAL hilse på hinanden.. Så der behøver du ikke være nervøs ;-)

Nu er Pajkos race også kendt for at være lidt skarp over for eget køn, og sådan er det jo.. Han er desuden RET godt på vej i det der kønsmodning.. Så det er nok en god cocktail..

Hvis jeg var dig tror jeg at jeg ville minimere møder med andre hanner, jeg tror ikke der kommer noget vildt godt ud af det pt.. Bare lad ham forholde sig på afstand..

Det var også meningen, at han i en periode ikke skulle hilse, men så kom de der bordere. Men vil forsøge helt at holde ham fra hanhunde i et stykke tid. :5up:

Hvor lang tid tror du der skal til? Helt til kønsmodningen er ovre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også meningen, at han i en periode ikke skulle hilse, men så kom de der bordere. Men vil forsøge helt at holde ham fra hanhunde i et stykke tid. :5up:

Hvor lang tid tror du der skal til? Helt til kønsmodningen er ovre?

Du behøver jo ikke isolere ham, bare ikke lade ham komme tæt nok på til at blive bisset.. Måske han kommer over det, måske han aldrig synes det er rigtig sjovt.. Either way, så tror jeg i hvert fald ikke at en masse "I skal skal skal være venner" møder vil hjælpe specielt..

Sårh - bare hæng ud på banen og med andre tøsehundevenner, sig til andre hanhundeejere de skal holde afstand.. Og ved eventuelle løse hunde, well.. Det kan jo ske for os alle, desværre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Ja, helt sikkert og det er jeg også enig i.:-D Pajko møder, normalt, kun de hunde jeg synes han skal møde. Nemlig fordi jeg ikke vil ende med en hund der er agressiv eller ikke kan gå en tur uden at skulle hilse/lege med alle på vores vej.

Selvom jeg siger til folk, at min hund ikke vil hilse, virker de fleste ret ligeglade, indtil han snapper/bider ud efter deres hund...:evil:

Måske det hjælper, hvis du siger at DU ikke vil have at han skal hilse?? Det virker for mig, men det er seføli også en lidt anden type vovhund :lol:

Jeg forventer ikke at han vil elske alle hanhund. Det vil nok aldrig ske, men jeg kunne godt ønske mig at han ikke følte sig så usikker, at han bliver nødt til at "gå til angreb"... :genert:

Hvis han lærer at fravælge "faren" vil det sandsynligvis gøre ham mere sikker og stabil... Det betyder også at det er dig der styrer hvem og hvornår det er ok at lege med andre. Altså skal han tilvælge dig, når der er andre hunde, good or bad, i nærheden hvis du forstår :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
nej skal hunde hellere ikke hos mig, men man skal så allerede nu hjælpe pajko at andre hunde er gode nok, på afstand, cujo's usikker ect. udmøntert sig i han lavede udfald hvis andre hunde gjorde det, vi har bare trænet at andre hunde er okay og man ikke skal hilse på alle :-) han behøver ikke gå og "råbe" og puste brystet op fordi de andre gør det...

og ja man ar ret til at fravælge hundemøder, men da ikke alle der har deres hund løs kan "styre" dem kan man nogengange komme ud for at få en løs hund i hovedet og så er det rart at kunne lære sine hund nogle ting hvis den er usikker.

Men det er du sikkert ikke uenig i :blink:

Jeg er absolut ikke uenig :-)

Men hvad angår det markerede, så kan man træne lige så åndsvagt man vil for at stabilisere usikre momenter, men ved pludselige angreb er det altså forsvarsmekanismen der slår til og så kan træning være træning.. En usikker hund vil ikke tøve med at bruge alle 42 våben. Den reflex er lige så sikker som at blinke med øjnene :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er absolut ikke uenig :-)

Men hvad angår det markerede, så kan man træne lige så åndsvagt man vil for at stabilisere usikre momenter, men ved pludselige angreb er det altså forsvarsmekanismen der slår til og så kan træning være træning.. En usikker hund vil ikke tøve med at bruge alle 42 våben. Den reflex er lige så sikker som at blinke med øjnene :blink:

Helt enig da.

Jeg tænker hellere ikke så meget på en hund der vil angribe, men "bare" en nysgerrig hund og så er det jo fint hvis hund "stoler" på sin ejer har styr på sagen end straks at knurre og brøle.

Jeg ved godt min hund aldrig ville underkaste sig en sur løs hund der hoppede på ham, men har da trænet imod at styrke "tilliden" til os når vi møder andre hunde som brøler at han ikke bare brøler med fordi han dybest set er usikker. Er han specielt i mørke f.eks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte på om hunden har været udsat for et overfald eller om det "bare" er pga. at løse hunde er kommet over til den?? specielt når man tænker på hunden kun er 6 mdr. nu, hvor den jo egentlig bare burde ville lege og omgås andre hunde..

Jeg ved ikke om hunde kan være genetisk disponibel for at udvikle angst? som gør den reagerer som den gør..

men ellers er det vel bare med at komme igang med at træne selvtillidsøvelser med hunden, så den kan opbygge noget selvtillid, samt undgå hanhunde i et stykke tid og kun omgås hunhunde.

Som andre også er inde på, så er det jo ikke nødvendig at din hund kan med alle andre hunde, bare man tager højde for det, samt at andre respekter, hvis man beder dem om at holde afstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg ved ikke om hunde kan være genetisk disponibel for at udvikle angst?

Jo det kan hunde sagtens være

men ellers er det vel bare med at komme igang med at træne selvtillidsøvelser med hunden, så den kan opbygge noget selvtillid,

Det ville jeg være meget påpasselig med at gøre, hvis vi taler mistillid/begyndende frygt.

Det er TILLID der bør indgydes først, tillid til at andre hunde ikke er farlige.

Hvis vi fokuserer på netop selvtillid, som vist er det mest almindelige at gøre ift. frygtsomhed, så er der en pæn risiko for at hunden pudselig tør gøre det den før ikke turde, og derfor lagde en hæmning på, nemlig at gå i afværgeangreb som det første den gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan jo også vælge at tage et "hanhunde"kursus på et adfærdscenter.

Ricki og jeg gik hos Irene Jarnved, og selvom det ikke umiddelbart hjalp på hans humør i nærheden af andre hanhunde, så lærte jeg rutinerne i at tackle det på den rigtige måde.

Og på længere sigt, det, at jeg havde lært at reagere "korrekt", gjorde, at Ricki kunne stole på, at jeg håndterede situationen ordentligt.

Vi gik faktisk sammen med en kooiker:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites