Hop til indhold

Gode hvalperåd?


Imba
 Share

Recommended Posts

Hejsa :mrgreen:

 

Som jeg skriver i en anden tråd (erfaringer med løwchen?) er jeg så priviligeret, at jeg må købe en lille hvalp fra Janni, Kennel Lions of Denmark. Han er 2 uger nu, så min kæreste og jeg har 8 (laaange) uger at forberede os i. Derfor vil vi gerne høre, om I har nogle ideer til, hvad vi skal huske at tænke på/være opmærksomme på/bør læse (selvom jeg har skrabet en lang lækker liste over bøger op som skal købes på opfordring af Jer herinde). Og især sikkerhedstips vil vi rigtig gerne have- hvad vi skal passe på i lejligheden osv.

 

Jeg fik en masse gode råd i den anden tråd, men som anne-marie så rigtigt skriver, bør det foregå sådan, at alle kan være med, og få glæde af Jeres gode råd.

 

Jeg glæder mig sådan til at få den lille hjem, men vil også have det så sikkert som muligt. Og være parat ikke mindst :cool:

 

Mvh. Eva

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Flot tråd :lol:

 

Jeg tror du har taget mine boganbefalinger til dig :-D

 

Hundemad er du sikkert også igang med at overveje, valg af dyrlæge sikkert også :lol:

 

Jeg synes det er vigtigt at diskutere og blive enige om nogle retningslinjer og regler man skal agere indenfor, hvilke ord man vil bruge for det ene og det andet også :-)

 

Selv har jeg altid, helt fra første hund, brugt ord som stop når hunden skal stå stille og blive der, jeg bruger ordet slip, når der skal slippes, ned når det er ned og en masse andre ting, ordene skal være logiske og nemme at bruge for jer begge :-)

 

Regler, fx må hvalpen sove i sengen og er begge enige?

Og alle de andre ting :-D

 

Det er vigtigt for den lille at tingene er så enkelte at forstå som muligt og når i læser bøger så find ud af om i forstår metoderne ens :-D

 

Så er der selvfølgelig en masse sikkerhed omkring ledninger m.m., og planter, man kan sagtens få jord over hele lejligheden ret hurtigt :-D

 

Der er mange ting, jeg er sikker på du vil få mange gode indlæg her i tråden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Af sikkerhedstips har jeg umiddelbart disse: Pas på med at have stueplanter stående i "nå højde". En del er meget giftige.

 

Hvis du har mange ledninger liggende kan det være en god idè at samle dem sammen og få dem lidt af vejen. Man kan evt bruge nogle store urtepotte skjulere, vendt på hovedet til at stille i vejen for hvalpen.

 

Hav altid en eller andet bideting liggende fremme og skift den jævnligt ud, så hvalpen hele tiden har en ting som er ny og spændende at bide i. Så kan det være at dine sokker klarer frisag. Nogle hvalpe kan finde på at spise tøj. Pas på med tyggeting der er hul i. Jeg har hørt om en hund der har fået en hjørnetand ind på den forkerte side og måtte til dyrlæge og få savet legetøjet over. Også størrelsen skal man tænke over, så hunden ikke kan komme til at sluge den.

 

Tillykke med din kommende hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige et råd, som jeg nu gerne selv ville have haft. Noomi har nemlig fået nogle blærer i øjnene som hun skal dryppes for og evt. have skrabet væk, hvis ikke drypperiet tager dem. Så når I træner hvalpen i at få kigget tænder, ører osv. så HUSK også at lære den at få dryppet øjne fra helt lille, for det kan være lidt af et problem at få det gjort når den er blevet lidt større (Noomi er nu 4 mdr.). Man kan købe nogle saltvandspipetter som man kan træne med og det ville jeg SÅ meget ønske at jeg havde vidst så jeg ikke skulle "kæmpe" med hende nu, hvor det er vigtigt at hun får det gjort 4-6 gange dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flot tråd :lol:

 

Jeg tror du har taget mine boganbefalinger til dig :-D

 

Hundemad er du sikkert også igang med at overveje, valg af dyrlæge sikkert også :lol:

 

Jeg synes det er vigtigt at diskutere og blive enige om nogle retningslinjer og regler man skal agere indenfor, hvilke ord man vil bruge for det ene og det andet også :-)

 

Selv har jeg altid, helt fra første hund, brugt ord som stop når hunden skal stå stille og blive der, jeg bruger ordet slip, når der skal slippes, ned når det er ned og en masse andre ting, ordene skal være logiske og nemme at bruge for jer begge :-)

 

Regler, fx må hvalpen sove i sengen og er begge enige?

Og alle de andre ting :-D

 

Det er vigtigt for den lille at tingene er så enkelte at forstå som muligt og når i læser bøger så find ud af om i forstår metoderne ens :-D

 

Så er der selvfølgelig en masse sikkerhed omkring ledninger m.m., og planter, man kan sagtens få jord over hele lejligheden ret hurtigt :-D

 

Der er mange ting, jeg er sikker på du vil få mange gode indlæg her i tråden :-D

 

Tak for det udførlige svar :mrgreen: Du kan tro, at jeg har taget dine anbefalinger til mig.

 

Vi køber det samme tørfoder som Janni, da jeg føler mig sikkert på, at det dur. Derudover vil vi forsøge at fortsætte med råt, da jeg kan se mange fordele i det... og ikke mindst er det lidt mere spændende og varieret end bare tørfoder :mums:

 

Det med at diskutere retningslinjer har vi haft "på bordet" helt fra starten, og hver gang en af os kommer i tanke om noget nyt, så diskuterer vi det, eller skriver det ned til senere diskussion. Dig havde vi faktisk overset den med at blive enige om kommandoer. Den er jo faktisk rigtig vigtig! Super godt råd :blink: Jeg tænkte faktisk i den sammenhæng, at det kunne være interessant at høre, hvad I bruger, når den gør noget, den ikke må? Nej? Ah-ah? Kalder på den? Har lidt svært ved de "grove" kommandoer, og ønsker ikke at skræmme den, men kun at bremse den "uønskede" adfærd. "Nej" kan jo også være så meget, men det kommer vel lidt an på, hvordan det bliver brugt. Måske er jeg bare for blød om hjertet :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Af sikkerhedstips har jeg umiddelbart disse: Pas på med at have stueplanter stående i "nå højde". En del er meget giftige.

 

Hvis du har mange ledninger liggende kan det være en god idè at samle dem sammen og få dem lidt af vejen. Man kan evt bruge nogle store urtepotte skjulere, vendt på hovedet til at stille i vejen for hvalpen.

 

Hav altid en eller andet bideting liggende fremme og skift den jævnligt ud, så hvalpen hele tiden har en ting som er ny og spændende at bide i. Så kan det være at dine sokker klarer frisag. Nogle hvalpe kan finde på at spise tøj. Pas på med tyggeting der er hul i. Jeg har hørt om en hund der har fået en hjørnetand ind på den forkerte side og måtte til dyrlæge og få savet legetøjet over. Også størrelsen skal man tænke over, så hunden ikke kan komme til at sluge den.

 

Tillykke med din kommende hvalp.

 

Uha ja, især det med potteplanterne skal jeg passe godt på- har rigtig rigtig mange, og det er min store skræk at den lille bliver forgiftet.

 

Vi er gået i tænkeboks for at finde ud af, hvordan vi klarer ledninger. Dem, der ligsom ligger "fast" og ikke behøver at kunne flyttes kan vi jo (som jeg får foreslået i den anden tråd) banke fast til væggen. Men der er stadig et problem med vores computere- vi har i alt 3 bærbare og 2 printere for ikke at tale om en masse spillemaskiner/consoller. (Man er vel lidt nørdet :oops:), og de skal jo kunne flyttes rundt, og gerne med strømmen :blink: Men der kan vi sikkert bruge din ide med potteskjulere. Der skal i hvert fald findes en løsning.

 

Dejligt at se så mange gode råd ^^

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige et råd, som jeg nu gerne selv ville have haft. Noomi har nemlig fået nogle blærer i øjnene som hun skal dryppes for og evt. have skrabet væk, hvis ikke drypperiet tager dem. Så når I træner hvalpen i at få kigget tænder, ører osv. så HUSK også at lære den at få dryppet øjne fra helt lille, for det kan være lidt af et problem at få det gjort når den er blevet lidt større (Noomi er nu 4 mdr.). Man kan købe nogle saltvandspipetter som man kan træne med og det ville jeg SÅ meget ønske at jeg havde vidst så jeg ikke skulle "kæmpe" med hende nu, hvor det er vigtigt at hun får det gjort 4-6 gange dagligt.

 

Ejj, det er en super træls situation I er kommet i der, og kan sagtens se, hvorfor man ikke liiiige havde gjort det. Det er jo aldrig nogensinde noget man ville overveje at træne, og selv hvis man gjorde ville det være nemt at sige "det får jeg jo aldrig brug for alligevel"... Men det kan man jo altså ikke vide. Så et super godt råd :mrgreen: Det vil jeg tage til mig, og samtidig lade det inspirere mig til at træne ting, som jeg ikke nødvendigvis tror bliver relevante såfremt jeg skulle komme på noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige et råd, som jeg nu gerne selv ville have haft. Noomi har nemlig fået nogle blærer i øjnene som hun skal dryppes for og evt. have skrabet væk, hvis ikke drypperiet tager dem. Så når I træner hvalpen i at få kigget tænder, ører osv. så HUSK også at lære den at få dryppet øjne fra helt lille, for det kan være lidt af et problem at få det gjort når den er blevet lidt større (Noomi er nu 4 mdr.). Man kan købe nogle saltvandspipetter som man kan træne med og det ville jeg SÅ meget ønske at jeg havde vidst så jeg ikke skulle "kæmpe" med hende nu, hvor det er vigtigt at hun får det gjort 4-6 gange dagligt.

Det er et rigtig godt råd!

Vi træner vores fra de er omkring 4 uger med øjendrypning (kogt vand i en pipette), pille slugning (en lille pølsestump etc), og så bruger vi en sprøjte til at sprøjte væske ind bag i munden... Men det vigtigste er sådan set ikke at øve det. Men at fastholde hvalpens/hundens hovede. Jeg tror det er det den ikke bryder sig om. Det gør vi fra de er født. Selvfølgelig ikke hårdt. I starten placerer vi bare hvalpens hovede hvilende mellem tommel og pegefinger.. Siden ligger jeg hånden om hele hovedet. Og senere vender jeg hovedet i den retning jeg ønsker.

EN god ting når man træner "få set tænder" er at huske at ikke alle dommere/dyrlæger tænker på at have hånden på siden af hovedet. Mange dækker øjnene når de kigger tænder. Væn hunden til det ellers kan den nemt føle det som et overgreb når den bliver hindret i at se noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha ja, især det med potteplanterne skal jeg passe godt på- har rigtig rigtig mange, og det er min store skræk at den lille bliver forgiftet.

 

Vi er gået i tænkeboks for at finde ud af, hvordan vi klarer ledninger. Dem, der ligsom ligger "fast" og ikke behøver at kunne flyttes kan vi jo (som jeg får foreslået i den anden tråd) banke fast til væggen. Men der er stadig et problem med vores computere- vi har i alt 3 bærbare og 2 printere for ikke at tale om en masse spillemaskiner/consoller. (Man er vel lidt nørdet :oops:), og de skal jo kunne flyttes rundt, og gerne med strømmen :blink: Men der kan vi sikkert bruge din ide med potteskjulere. Der skal i hvert fald findes en løsning.

 

Dejligt at se så mange gode råd ^^

Hvis du har store planter så læg hønsenet over jorden så han ikke kan grave.. For grave det gør han hvis han kan se sit snit til det :-D

Stil vandskålen på fx en bradepande med et håndklæde i bunden (medmindre I har linoleum eller klinker på gulvet), eller også må du opdrage ham til ikke at sjaske.

Ledninger har jeg ikke oplevet Löwchen være interesseret i, men ellers hvis det er løse ledninger og du godt vil have styr på dem, så brug de der plastic"slanger" man bruger til at samle ledninger i en bunke med (Forstår du hvad jeg mener? det er svært at forklare) dem kan han ikke sådan lige gnave igennem.

Til gengæld så red dine kasser osv med pileflet eller ja de der kasser du ved jeg har, som de bare ikke kan tåle at se :roll:. Dem synes løver skal dø.

Har I altan? så sørg for den er sikker i bunden (ingen huller mellem bund og væg) de klemmer sig ud alle vegne. Til gengæld er det kun få af dem der hopper over noget. Men de hopper op på alt, så pas på med stole tæt på åbne vinduer/altan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte faktisk i den sammenhæng, at det kunne være interessant at høre, hvad I bruger, når den gør noget, den ikke må? Nej? Ah-ah? Kalder på den? Har lidt svært ved de "grove" kommandoer, og ønsker ikke at skræmme den, men kun at bremse den "uønskede" adfærd. "Nej" kan jo også være så meget, men det kommer vel lidt an på, hvordan det bliver brugt. Måske er jeg bare for blød om hjertet :oops:

Hvis nogle af mine gør noget de ikke må så rømmer jeg mig hm..hm..

NEJ (Højt og dybt) bruger jeg kun hvis der er fare på færde så jeg skal have den/dem stoppet nu.

Ellers bruger jeg afledning hvis jeg kan se de skal til noget de ikke må. Jeg kan fx finde på at bruge indkald.. hvis det er flere der skal til noget forbudt kalder jeg "Løver".. og giver selvfølgelig godbidder når de kommer. Eller hvis vi er på stranden så bruger jeg fløjten (Især hvis der pludselig dukker en løs hund op i det fjerne).

Men generelt prøver jeg at forudsige hvad de kan finde på, især hvalpene. Så fjerner jeg hvad de ikke må gnave i. Så hele deres hverdag ikke bliver fyldt med forbud.

Vi har meget få ting som de ikke absolut ikke må. Fx vil jeg ikke have dem op i vindueskarmene. Ikke fordi jeg har noget mod det som sådan, men 30 hunde der står og hopper ovenpå hinanden og gør, kan nemt få skubbet andre (fx en drægtig tæve) ned. Bordet må de heller ikke komme på (hm...). Jeg ved nogle af dem gør det når jeg ikke er inde. Kommer jeg ind og ser det vender jeg ryggen til og piller ved noget på et skab og hoster. SÅ har de en chance for at komme ned "så får pokker nu kommer hun sq ind", men i ro og fred så de ikke falder ned eller hopper ned i andre hunde.

Så bruger jeg flere håndtegn, fordi det er nemmere at dirigere en flok med håndtegn end stemmen. Håndflade vendt mod dem betyder bliv (fx når der er mange i bilen og de skal ud en af gangen.)..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...