Hop til indhold

Hvornår er det nok.

Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige hørt om en hund som har så svært HD at den er på kronisk smertestillende.

Men hvornår er det nok?

Kan en hund leve på smertestillende?

Hvad gør det lige ved de indre organer i længden?

Hvor langt tid ville i lade jeres hund gå med svær HD?

Det piner mig at skulle tænke tanken, men jeg tror faktisk at jeg ville give Aslan fred :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Kender een der havde en hund på smertestillende i 3-4 år. Det var Metacam, og egentlig står der jo at dette ikke må bruges i længere tid, men hendes dyrlæge sagde god for det, og hunden levede faktisk fint i årevis, kunne osse gå til træning og alting.

Jeg har tidligere haft samme holdning som dig, nemlig at så var det nok bedre at aflive. Men nu ved jeg ikke rigtig, efter at have set denne hund, så tror jeg nok, jeg i hvert fald ville prøve en tid, og så undervejs overveje om hunden ikke havde en fin livskvalitet.

Hvorfor egentlig aflive, hvis hundens livskvalitet ikke er forringet ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi det jo må være slemt :genert:

Men hvorfra ved vi hvordan hunden ser sin livskvalitet?

Jeg ved godt man skal ikke overfortolke hundens følelser osv, men hvem siger egentlig ikke at vi måske nogle gange Antager for meget?

En hund kan jo godt virke glad, men have ondt alligevel.

Der er jo mange der mener at hunde skjuler deres skader så vidt det er muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

...hunde er lige så forskellige som mennesker...

Nogle hunde lader sig slet ikke mærke med at de har ondt. Andre piver forskrækket ved det mindste tryk/ryk..

Så det er heller ikke sært hvis nogle hunde lever med smerterne i årevis uden at miste glæden ved livet. Mens andre bliver ulykkelige og desperate selv efter en kort periode med smerter, f.eks efter en operation..

Vi kan ikke gøre så meget andet end at være rigtig meget opmærksomme på vores egen hund. For VI kender den bedst. Og kun VI ved hvornår "nok er nok".

--Det ville ikke genere mig at give Silke store mængder af smertestillende medicin mod HD hvis der ikke var andet at gøre. Men når medicinen ikke virker mere, så håber jeg, at jeg magter at kikke ind i hendes øjne og helt ærligt aflæse OM hun ønsker at leve mere.. :cry:

---Det hører med til at have hund... Vi skal sige farvel til dem en dag..

Vil du helst sige farvel til Aslan når han en dag er blevet gammel og gigtplaget med kroniske smerter? Eller foretrækker du en afsked i utide, efter et kort og heftigt sygdomsforløb -eller en ulykke, der ikke levner noget valg?

Ikke engang DET kan vi bestemme, kun ønske.. Vi må tage livet, -og døden- som det kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan bliver gammel, og han bliver aldrig syg!!!!

Men hvis det nu skulle ske, så ved jeg ikke selv hvad jeg ville gører, men håber at jeg vælger det rette.

Men når jeg så ser andre mennesker, fylde deres hund med smertestillende, så er jeg mere neutral tænkende :oops: og har svært ved a forstå at man fylder sin hund, men ja, de kender vel deres egen hund bedst :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Må indrømme, at jeg havde samme tanker om Bamse, efter han fik konstateret lungeorm, og permanente skader på lungerne.

Det er selvfølgelig ikke HD, men princippet er jo det samme... Det handler om livskvalitet.

Hvis han livskvalitet ikke blev væsentligt forbedret efter behandlingen, så havde vi aflivet ham.

Det er den heldigvis og han har det fint nu, men han er jo en aktiv og intelligent hund - Han vil ikke kunne leve et liv som sofa hund, med få og korte gåture.

Så kommer det en dag dertil, at han i den unge og aktive del af livet, ikke kan de alm. hundeting og det der ligger i hans gener - Jamen så er det bedre at sige stop i tide.

Kan man få en medicin uden bivirkninger, der om ikke andet, så udskyder sygdommen en periode, så skal det selvfølgelig prøves, men jeg må indrømme at jeg hellere vil sige stop for tidligt end for sent.

Kommer det først i den sene del af hans liv, så håber jeg han i forvejen har sat tempoet lidt ned, og dermed kan klare sig med mindre end han har brug for nu og kan leve et godt liv med de begrænsninger en sygdom vil sætte for ham.

Men det er så individuelt og det kan godt være at jeg gør det modsatte af, hvad jeg påstår nu, hvis jeg står i situationen... :vedikke:

Men med HD, kommer det så ikke også an på graden, om hunden kan få et godt liv med medicin eller ej?

En mild HD kunne jeg måske godt forstille mig kunne behandles, så hunden kan få mange gode år?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Jeg ved godt man skal ikke overfortolke hundens følelser osv, men hvem siger egentlig ikke at vi måske nogle gange Antager for meget?

Man kan vel godt se det, når den har været smerteplaget og man derfor er gået til dyrlægen, og har fået smertestillende, og den så ikke længere er smerteplaget. Så må den jo nødvendigvis opføre sig anderledes end før f.eks. ikke længere halte (hvis det er HD vi taler om).

Jeg tror og håber de fleste kender deres hund godt nok til at kunne se om den har livskvalitet eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Men det er så individuelt og det kan godt være at jeg gør det modsatte af, hvad jeg påstår nu, hvis jeg står i situationen... :vedikke:

Men med HD, kommer det så ikke også an på graden, om hunden kan få et godt liv med medicin eller ej?

En mild HD kunne jeg måske godt forstille mig kunne behandles, så hunden kan få mange gode år?

Vores ene hund har jo haft HD fra vi fik hende, og det betyder ikke andet end hun ikke må blive for kold f.eks svømme i koldt vand, og så vralter hun lidt underligt når hun går (dog ikke noget man lægger mærke til umiddelbart). Hun lever fint nu i sit 8. år, og som dyrlægen sagde: Hun skal bare motioneres, så hun udvikler muskler til at holde sammen på den smule knogle hun har.:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har selv stået med spørgsmålet tæt ind på livet med Lucki og hans spondylose :( og den oplevelse ændrede mig.

Min holdning efter Lucki er sålænge hunden kan holdes smertefri (ikke viser smerter) kan deltage i aktiviteter, den synes er sjovt og der er lys i øjnene på hunden, så køre på med smertestillende :-D uden at dope hunden til ukendelighed :blink:

Vi mennesker fylder os med smertestillende til miliard trilloner uden at tænke nærmere over det - har vi ondt, tager vi en pille, vupti vi har ikke mere ondt ;-) hvorfor er det tabu at gøre det samme med en hund :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Puha det er et svært spørgsmål :megaked:.

Jeg tror ikke man kan svare helt på det før man står i situationen (Håber aldrig jeg kommer til det).

Umiddelbart vil jeg sige at hunden skal kunne holdes smertefri og kunne have et værdigt hundeliv, med gåture og leg med andre hunde.

Jeg ved ikke om jeg synes det er tabu at give smertestillende, det kommer vel an på hvor meget og hvordan det påvirker hunden. Mange mennesker lever jo på smertesillende medicin og har stadig et godt liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Fie lever på fast smertestillende og har været på det 2 år nu.

Har endnu ikke oplevet nogen bivirkninger.

Jeg har ingen problemer med at smide en hel eller halv pille i gabet på hende hver morgen og på den måde holde hende smertefri !

Kan slet ikke se hvorfor man skulle aflive en hund der er fuld af liv og har massere af gnist, blot fordi man skal give en pille.

Hun bliver begrænset i fri leg og får ikke lov at lege i timevis med andre hunde, det er så eneste "hindring" hun har, hun er stadig i skoven 1 time om dagen og div. andre ture

Den dag de smertestillende ikke kan hjælpe hende mere, ja der er det på gensyn

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

En hund kan sagtens virke glad også selvom der er smerter.

Min erfaring er at de sender bitte små signaler, eller det gør Fie og nogen af dem er typisk

Mere lydfølsom

Trækker sig i legen med andre hunde

sover mere

Halen går til den ene side (hunden kompensere for den dårlige side)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pia J

Altså nu er det sådan at Zacko og mig har en aftale om at han aldrig bliver gammel og syg, og dø det er ikke noget vi gør her i huset :fornaermet:

Nå men altså hvis det mod forventning skulle blive sådan at han kun kan klare den på piller, ja så har jeg ingen problem med det så længe jeg føler han har et værdigt liv :genert: og det håber jeg så at min fornuft og mavefornæmelse og en masse andre ting siger mig hvornår det ikke er værdigt mere.

Så jeg kan ikke sige hvornår nok er nok, det håber jeg på at vide når det er :megaked: men altså zacko og mig har jo aftalt........

Link til indlæg
Del på andre sites

Min holdning er, at kan hunden holdes glad og smertefri, så stikker jeg gerne en pille i gabet på den. Den ved jo ikke at den "har ondt", hvis man medicinere, og jeg synes et aktivt liv er at ønske frem for måske et længere liv, så hvis hunden må aflives i en tidligere alder pga bivirkninger af medicin, så var den i det mindste smertefri den tid den var her.

Link til indlæg
Del på andre sites