Hop til indhold

Zigi/lexus og adfærd


Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

Gæst Dogue1

Jeg har skrevet lidt med Ninjamor over pb om lidt adfærd ang. Lexus og en af hundene der hvor vi træner. Vi blev enige om at jeg skulle ligge det på forum, så here goes....:

 

Oprindeligt skrevet af Dogue1

Da vi var til træning i onsdags, gik vi som altid tisse turen inden træning.

En af schæfere hannerne gik foran os. En ellers altid venlig hund også over for andre hanner.

Men onsdag skete der et eller andet mellem zigi og lexus, som jeg ikke har kunne finde en forklaring på.

Vi går jo så bag zigi (der er kun zigi+ejer og mig+lexus)

PÅ et split sekund vender zigi rundt og løber hen mod os, det er der ikke noget unormalt i han er jo venlig og har altid været god ved lexus.

Der var ingen "negative" signaler fra zigi, og lexus viser med hele kroppen "respekt" for ham som han altid gør :)

Men zigi vælter ham og holder ham nede. Jeg vil jo helst ikke blande mig for meget i hundes små "diskutioner"

Nå men zigi slipper og lunter vidre på tisse turen, der er intet overhovedet at mærke på lexus...

Vi går så lidt længere, så kommer zigi igen denne gang brummer "snakker" han lidt dog ikke noget jeg tager mig noget af for det gør schæfere jo meget i, de løber et par små cirkler omkrig mig, igen tegn på anden end hygge ;)

Zigi smider lexus ned igen, denne gang har han fat i nakken/hals-siden på lexus, og lexus underkaster sig øjeblikkeligt. Her vil jeg jo så mene at zigi skulle acceptere underkastelsen og lade det være ved det. Men han holder fast og lexus nu liggende på ryggen halen mellem benene og piver. Nu bryder jeg så ind og stopper "legen" og får zigi lidt væk.

Igen der er ikke noget at mærke eller se på lexus, udover jeg havde en følelse af lexus i retning af "wow hvad var nu det"

Efter tisse turen gik vi ned på træningspladsen igen og der var der ingen problemer og de to "drenge" var igen "glade" for at se hinanden.

Jeg undre mig lidt over zigis stunt, hvorfor to gange i træk og hvorfor så voldsomt anden gang?? Var det rigtig af mig at bryde ind anden gang??

 

Jeg har oplevet meget med hunde. Men det her aldrig *GG*

Oprindeligt skrevet af Ninjamor

Hej Frank

 

Jeg kan kun komme på to forklaringer, den ene er at Zigi af en eller anden årsag har været frustreret over et eller andet og så lige skulle køre det af på Lexus

 

Den anden forklaring er, at Lexus er begyndt at lugte mere af hanhund og MÅSKE med sin udstråling har ramt en "nerve" i Zigi, som har ment han lige måtte stadfæste sin position og derfor har "sat Lexus på plads".

Citat:

Oprindeligt skrevet af Dogue

Tja det kunne jo både være den første og den anden:-D Jeg var ude i noget helt andet(:oops:)

som jeg slet ikke kunne få til at passe med adfærden, det var territorie og "over/under hund"

Men de VIL drikke af samme vandskål, først drikker zigi af lexus vandskåls bagefter drikker lexus, og så går de til zigi' skål. De letter også ben op af det samme altså efter tur *GG*

Står de afbundet ved bilerne og en af de andre hunde siger rrrøvhul til lexus bliver zigi "lidt" muggen, det må de ikke (Det er som regel en af Snauzerne (sp?)) der ikke er så vild med lexus*GG*

 

 

Han ser også stor ud og de lyse øjne kan virke stirrende.

 

Citat:

Oprindeligt skrevet af Ninjamor

Hvis hunde ikke får den respons de vil fra en underdanig hund holde de fast i adfærden, her at holde Lexus nede, til de får den tilkendegivelse de vil have.

For os lyder piben fra en underkastende hund bare som piben, men en anden hund kan høre (og se) om underkastelsen er ærligt ment eller bare en adfærd, som vises for at redde skindet lige nu og her.

 

Citat:

Oprindeligt skrevet af Dogue1

Vil det sige at hunde "lyver" overfor hinanden?

 

Det vil jeg ikke kalde det. Jeg har set mange gange at en stor hvalp/unghund egentlig godt ved, den er på gyngende grund, så går den ned i passiv underkastelse velvidende at så sker der den ikke mere. Hundene har jo deres regelsæt...

Dette kan disse hunde bruge i det uendelige og blive frækkere og frækkere til den anden hund en dag får nok og ikke mere er tilfreds med en passiv underkastelse men vil have mere fra hunden.

Og så ser det pludseligt mere voldsomt ud end vi er vant til.

 

Det er typisk der hvor den ældre hund bliver stående over den anden selvom denne har lagt sig ned og piber. Og vi så plejer at sige, at så skal "afstraffelsen" stoppe...

Men hundene læser jo hinanden langt bedre end vi søle amatører til mennesker.

 

Men egentlig lyve gør hunden ikke, den bruger bare "jeg underkaster mig og så skal du stoppe" kortet :-P

Genialt gjort...

Det er den sprogsikre hund, som gør dette - altså kører på den andens goodwill..

Det er den samme hund, som har lederkvalitet i sig :blink:

 

Irene:Det er adfærden bagefter som fortæller hvad der er mellem hundene og hvis de legede som normalt, ville jeg ud fra din beskrivelse mene, at Lexus trængte til at underkaste sig Zigi - eller at Zigi trængte til underkastelsen for at bevare sin status de to imellem.

 

Giver det mening?Citat:

Oprindeligt skrevet af Dogue1

Tja det gør det da.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88

Det er jeg glad for I skriver herinde - jeg havde en episode for noget tid siden, som minder lidt om det du beskriver der. Og nu giver det da meget mere mening :-) Havde det ligesom dig, kunne ikke forstå hvorfor King blev ved, når nu den anden hund underkastede sig. Men det kan jo have været lidt hen af det du oplevede - Basse, som han hedder, er også lige i lømmelalderen :mrgreen:

 

Så tak for det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en god samtale I to har haft. :-D Og lærerigt for os andre også.

 

Da jeg fik Ascha var der en schæfertæve (Kiki) i skoven der var 4-5 år gammel. Den forlangte at Ascha skulle underkaste sig hele tiden, så jeg undgik dem helst da hun var lille. Men da hun blev større kunne jeg se at hendes underkastelse ændrede sig. Hun lagde sig ned på maven og hendes ansigt viste dæmpende signaler men halen var hævet over jorden. Kiki holdt aldrig op med at skulle have Ascha ned at ligge, når vi mødtes. Jeg var faktisk lidt irriteret over det, på min hunds vegne men hun virkede til at være ligeglad og undgik jo konflikterne (noget som hun absolut ikke brød sig om).

 

Når jeg læser sådan et indlæg tænker jeg på, at alt ikke bare er enten/ eller, indenfor hundekommunikation. Det hvide og det sorte er jo egentlig til at forstå,..... det er gråzonen der gør det svært men også meget spændende. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er en god samtale I to har haft. :-D Og lærerigt for os andre også.

 

Da jeg fik Ascha var der en schæfertæve (Kiki) i skoven der var 4-5 år gammel. Den forlangte at Ascha skulle underkaste sig hele tiden, så jeg undgik dem helst da hun var lille. Men da hun blev større kunne jeg se at hendes underkastelse ændrede sig. Hun lagde sig ned på maven og hendes ansigt viste dæmpende signaler men halen var hævet over jorden. Kiki holdt aldrig op med at skulle have Ascha ned at ligge, når vi mødtes. Jeg var faktisk lidt irriteret over det, på min hunds vegne men hun virkede til at være ligeglad og undgik jo konflikterne (noget som hun absolut ikke brød sig om).

 

Når jeg læser sådan et indlæg tænker jeg på, at alt ikke bare er enten/ eller, indenfor hundekommunikation. Det hvide og det sorte er jo egentlig til at forstå,..... det er gråzonen der gør det svært men også meget spændende. :-D

 

Ja, det "grå" er spændende!

 

Lobo, Maj-Britts lab, var en meget selvtillidsfuld hund med en meget stor aura af ro og venlighed.

Da han kom til huset som 8 uger, var Rasmus 2½ år gammel.

Rasmus lærte Lobo alt, opdrog ham når han var for flabet og viste ham ellers hvordan verden hænger sammen for en hanhund.

 

Lobo blev meget sprogkyndig og brugte sproget (det vi tolker som sprog, som jo bare er adfærd) så bevidst, at han kunne køre Rasmus fra at være i "nej, lad mig være mode", til "OK, for helvede så leger vi" bare ved at gå til Rasmus og vise vedvarende aktiv underkastelse og "irritere" Rasmus til en reaktion.

Rasmus knurrede og brummede, men så blev Lobo bare endnu mere ivrig i sin underkastelse

Fordi Lobo brugte den aktive underkastelse i disse pågående situationer, kunne Rasmus jo ikke "give ham høvl"!

Det er bare så genialt brugt af en hund.

 

Det ses også overfor mennesker, at en hund ved tegn på at NU ER DET FOR MEGET bare smider sig ned i passiv underkastelse.

DØØØ... Så kan du ikke gøre mere ved det, vel?

 

Man kan SE, ligesom på Ascha, at dette bare er spil for galleriet og det er fascinerende at iagttage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Ja, det "grå" er spændende!

 

Lobo, Maj-Britts lab, var en meget selvtillidsfuld hund med en meget stor aura af ro og venlighed.

Da han kom til huset som 8 uger, var Rasmus 2½ år gammel.

Rasmus lærte Lobo alt, opdrog ham når han var for flabet og viste ham ellers hvordan verden hænger sammen for en hanhund.

 

Lobo blev meget sprogkyndig og brugte sproget (det vi tolker som sprog, som jo bare er adfærd) så bevidst, at han kunne køre Rasmus fra at være i "nej, lad mig være mode", til "OK, for helvede så leger vi" bare ved at gå til Rasmus og vise vedvarende aktiv underkastelse og "irritere" Rasmus til en reaktion.

Rasmus knurrede og brummede, men så blev Lobo bare endnu mere ivrig i sin underkastelse

Fordi Lobo brugte den aktive underkastelse i disse pågående situationer, kunne Rasmus jo ikke "give ham høvl"!

Det er bare så genialt brugt af en hund.

 

Det ses også overfor mennesker, at en hund ved tegn på at NU ER DET FOR MEGET bare smider sig ned i passiv underkastelse.

DØØØ... Så kan du ikke gøre mere ved det, vel?

 

Man kan SE, ligesom på Ascha, at dette bare er spil for galleriet og det er fascinerende at iagttage.

Rigtig meget af det du skriver kan jeg genkende og huske fra "tøserne"

Billie var den ubestritte leder, beskytter, og bedste ven for Zantie, Billie hjalp zantie igennem rigtig meget, var der en hund som ville noget var billie der med det samme og passede på zantie. Men hun var også den der fortalte zantie når noget var nok. Stod zantie i vejen for billie fik hun besked ren besked, der blev ikke lagt silke imellem var beskeden SKRID

Se billede:blink:

picture.php?albumid=68&pictureid=522

 

Billie var også "hygge veninde" for zantie. Jeg synes bare ikke billie ligner en leder på dette billede. Men det var hun;-)

picture.php?albumid=68&pictureid=521

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...