Hop til indhold

Løbetids-hysteri


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Gæst Sigurd

Jeg skrev et indlæg tidligere på dagen, men har senere opdaget at det står under racelinien. Da jeg gerne vil høre flere kommentarer til mine meninger starter jeg her en ny tråd om dette emne.

Mit tidligere indlæg:

 

Denne tråd omkring løbetid giver mig lyst til at komme med nogle generelle kommentarer, så det hele bliver måske ikke direkte til TS, men forhåbentlig kan h*n bruge det.

Jeg har kun tæver, og har haft en del gennem de sidste 20 år. Mine tæver bliver aldrig sterilliseret, så det er blevet til en del "løbetids erfaring"

 

Når jeg læser herinde og taler med tævehundeejere i dag synes jeg de fleste gør "alt for stort nummer" ud af tævens løbetid. Al den snak om , at tæver helt ændrer sind og adfærd i løbetidsperioden og den deraf følgende store opmærksomhed på hunden, er helt sikkert med til at få hunden til at føle usikkerhed og utilpashed.

Så derfor vil jeg foreslå, at man giver løbetiden så lidt opmærksomhed som muligt.

Fra hvalp af skal en tævehund vænnes til at få checket sine kønsorganer, på samme måde som man vænner den til ørerens, negleklipning osv.

Nemmeste måde at checke på, er ved at lægge et stykke køkkenrulle på en flad hånd, og så føre hånden ind bag fra, mellem bagbenene på en stående hund. Man kan på denne måde mærke om hunden er hævet og man kan på papiret se om hun bløder. Hvis hunden er vant til denne type berøring, er det noget der kan gøre på få sekunder uden den store virvar.

Når tæven begynder at bløde, så giv det så lidt opmærksomhed som muligt. Gør de ting du plejer at gøre med din hund, ros hende hvis hun gør sig selv - eller sine omgivelser rene. Hvis hun ikke gør det, så må du bare selv tørre op. Mange tæver gør ikke rent i deres første løbetid, men lærer det senere, sikkert godt hjulpet på vej, af den ros de får. Nogle tæver lærer det bare aldrig, og vil blive nogle dryppere hele livet, mens andre igen er helt renlige fra første løbetid, så renlige at det kan være vanskeligt overhovedet at se, at de er kommet i løbetid.

Hvis man har en tæve, som ikke gør sig selv ren, er det nemmest at vente til blodet i pelsen er helt indtørret, og så børste det væk med en stiv (stål) børste. Hvis pelsen er blevet farvet, kan man vaske den når tæven er holdt op med at bløde (efter 10-14 dage)

progress.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg kun prøvet løbetid hvor der også var en intakt hanhund i huset, så det blev til hysteri helt af sig selv ;-)

 

Men ellers vil jeg da nogenlunde give dig ret. Jeg synes dog at tæveejere bør vise det hensyn overfor andre hundeejere, at de ikke går i hundeskove eller andre steder hvor der kommer mange løse hunde, når tæven er i løb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke helt hvad du vil diskutere i tråden. Jeg har aldrig haft brug for at undersøge om min tæve var i løb, for det kunne jeg mærke på hende (hun tog mig også lidt med bukserne nede da hun kun var 5 mdr. gammel første gang). Hun holdt sig selv ren fra den første løbetid af men forandringer i humøret/ adfærden, det oplevede jeg i høj grad og det startede jo inden at hun begyndte at bløde, :vedikke: faktisk så jeg gik til dyrlæge med hende.

 

...... hvis altså du vil hen i at "hormonsvingninger" er relateret til ejerens opførsel, for så tror jeg ikke at jeg er helt enig i at det er den største medvirkende faktor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Nu har jeg kun prøvet løbetid hvor der også var en intakt hanhund i huset, så det blev til hysteri helt af sig selv ;-)

 

Men ellers vil jeg da nogenlunde give dig ret. Jeg synes dog at tæveejere bør vise det hensyn overfor andre hundeejere, at de ikke går i hundeskove eller andre steder hvor der kommer mange løse hunde, når tæven er i løb.

 

Jeg gør selv det, at mine hunde i løbetid er altid i snor, når vi bevæger os uden for egen grund. Vi benytter løbetidsperioden til at besøge steder hvor andre hunde også skal være i snor, hvis andre så har deres hunde løse på disse steder, kan jeg godt komme til at tale med lidt store bogstaver.

Med hensyn til træningsbaner holder jeg kun tæven hjemme i de dage den er højløbsk. At tage hende med på træningsbanen uden for denne periode, er måske ikke altid lige populært, men hun holdes i snor, er afvisende, så hanhundeejerne får mulighed for at træne " disse dufte" med deres hanhunde.

En del aktiviteter kan man godt møde op til selvom tæven er løbsk, f.eks. udstilling, andre har forbud mod løbske tæver, det må man undersøge særskilt.

Men selvfølgelig bør man tage hensyn, til en vis grænse, når man har en tæve i løbetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke den helt store erfaring med løbetider, dette er min første tæve og det er kun hendes anden løbetid.

 

I den første løbetid blev hun ekstremt træt og pivet, ydermere begyndte hun at kaste op og have diaré, så jeg gik til dyrlæge med hende, og her mente de at hun havde lidt maveonde og bare skulle have noget pencilin. Deres grund for ikke at undersøge hende nærmere var, at hun var i løbetid og de mente derfor at hendes nedtrykthed og pivethed skyldes hormonelle forandringer. Derfor må jeg udlede at dyrlæger altså ser tæver som er voldsomt påvirkede af deres løbetider, det viste sig nemlig at Luna var ved at dø af tarmslyng...

 

I denne løbetid har der intet været at mærke på hende, det har ihvertfald været småting, men efter at jeg oplevede at dyrlægen kunne forveksle tarmslyng med løbetids problemer, så er jeg ikke i tvivl om at nogen hunde må have det rigtig skidt når de gennemgår deres løbetid.

 

Men jeg vil dog helt sikkert også give dig ret i, at vores måde at håndtere løbetiden på kan have en stor indflydelse på hvorledes denne tid forløber, men ikke alle hormonsvingninger kan man tale sig ud af...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Jeg forstår ikke helt hvad du vil diskutere i tråden. Jeg har aldrig haft brug for at undersøge om min tæve var i løb, for det kunne jeg mærke på hende (hun tog mig også lidt med bukserne nede da hun kun var 5 mdr. gammel første gang). Hun holdt sig selv ren fra den første løbetid af men forandringer i humøret/ adfærden, det oplevede jeg i høj grad og det startede jo inden at hun begyndte at bløde, :vedikke: faktisk så jeg gik til dyrlæge med hende.

 

...... hvis altså du vil hen i at "hormonsvingninger" er relateret til ejerens opførsel, for så tror jeg ikke at jeg er helt enig i at det er den største medvirkende faktor.

 

Mit ønske med denne tråd er egentlig både at debatere og informere.

Tilsyneladende er mange nye hundeejere meget usikre på, hvad en løbetid er - og hvad der kan ske med tæver i denne periode.

Bemærk jeg skriver "kan ske" for langt de fleste tæver jeg kender til sker der ingen særlige ændringer.

De bløder i de første dage, men holder sig selv rene, de skal luftes i snor i hele perioden, bare for en sikkerheds skyld, men udover dette fungerer alt som det plejer og der er intet at mærke på hunden.

Men når jeg læser indlæg herinde, kan jeg da frygte at mange tævehundeejere får problemer, som kan relateres til ejernes opførsel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine kan undersøges i alle ender og kanter, både mellem trædepuderne og i dåsen, men at jeg på nogen måde skulle have påvirket hende til at sulte længe før løbetiden (anede ikke der var en sammenhæng, og var oprigtigt overrasket), gå i fuldstændigt sultestrejke i næsten en uge under løbetiden (jeg pylrer ikke, er rå og fjerner maden), at jeg påvirkede hende fra at ignorere fremmede hunde, til at være voldsomt aggresiv overfor tæver og ekstremt indladende overfor hanner (fra et par uger før løbetid, til pænt længe efter) etc. det ville godt nok overraske mig.

 

Under sulte-perioden gik hun over ½ kg ned, hvilket er meget for en i forvejen slank hund på dengang 2½ kg.

 

Tilgengæld har falsk graviditet været hurtigt overstået, gider bare slet ikke sådan noget hysteri og er fuldstændigt Milan ondskabsfuld :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Har en ekstremt pylret hormonfyldt teenager lige nu.

Var ikke i tvivl om at hun var på vej i løb, for der var en tydelig adfærdsændring, som allerede er ved at aftage nu hun er ovre det værste - Og jeg havde faktisk ikke forventet det kom så tidligt.

 

Men vi har ikke pylret ekstra om hende, eller taget specielle hensyn, andet end at prøve at få hende passet og holde hundene adskilte, så de ikke hyggede sig for meget :slem:

 

Dog har vi benyttet hendes kræsenhed, der opstod sammen med løbetiden, til at køre hende helt over på barf - Det skulle vi alligevel, så kunne lige så godt benytte lejligheden til det, når nu hun alligevel ikke ville æde andet :fornaermet:

 

Hun er i snor på ture og kommer ikke på træningsbanen - Har jo selv en hanhund, så ved hvor belastende det er, at prøve at følge en træningstime, hvis der er en løbetidstæve i nærheden.

Selvfølgelig kan det ses som en mulighed for at lære hanhunden at styre sine lyster...

Men det vil jeg egentlig gerne selv have lov at vælge hvornår jeg vil træne det og i stedet kunne koncentrere mig om, at lære det der nu engang bliver gennemgået i timerne.

 

Men jeg ved ikke helt hvad problemer det skulle give, at man er opmærksom på, at der kan ske ændringer i adfærden under en løbetid og spørger til det - Tror tværtimod at folk finder ud af, gennem de svar de får, at man bare skal opføre sig normalt og gøre de fleste ting som man plejer.

 

Synes det er rart nok at vide, at andre har haft samme oplevelser som mig, med en pylret teenager, der fatter hat af hvad der foregår - Og at det er helt normalt og hun bare skal have den ro hun har brug for og ikke en masse ekstra pylren ;-)

 

Tager det mere som udtryk for, at folk interessere sig for deres hunds udvikling og spørger, så de ved at det de kan blive udsat for er helt normalt - Og så selvom man kan have en helt anden hund nogle uger om året :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes egenligt at Sigurd har ret i ,at nogle beskriver ungtævers løbetid , nærmest som en sygdom og ikke noget naturligt.

Min yngste tæve på nu 4 år er nr 9 tæve i mit liv.

Jeg har haft tæver totalt upåvirkede af løbetid og ungtæver, hvor f.eks træning måtte droppes pga deres underlige usikkerhed og adfærdsændring.

Man må vurderede dem individuelt.

Men for hundenes skyld synes jeg det er trist, at de starter så tidligt med løbetid, hvor de stadig selv er hvalpe.

En 5 mdr´s hund er jo ikke voksen, men det samme problem er der jo også med vore piger.Der er ulven da smarterer ved ikke at bruge kræfter på dette, før den legemligt er udvokset og har lidt pzykisk ballast.

Og menneskene smartere ved, at de efter en alder ikke som hunkøn er fertile mere.

Jeg ser jo ikke noget fornuft i ,at naturen lader min 10 årige tæve komme i løb, hun bliver da ikke en optimal moder, som da hun var ung.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilsyneladende er mange nye hundeejere meget usikre på, hvad en løbetid er - og hvad der kan ske med tæver i denne periode.

Det har jeg også bemærket og kan godt forstå. De fleste unge piger har de samme tanker mht. menstruation.

 

Bemærk jeg skriver "kan ske" for langt de fleste tæver jeg kender til sker der ingen særlige ændringer.

Pudsigt, for dem jeg taler med oplever en del ændringer i forbindelse med løbetid. Det gør kvinder også i forbindelse med deres cyklus så hvorfor skulle det være anderledes med hundene,.... det er jo hormoner det hele.

 

De bløder i de første dage, men holder sig selv rene, de skal luftes i snor i hele perioden, bare for en sikkerheds skyld, men udover dette fungerer alt som det plejer og der er intet at mærke på hunden.

Som min dyrlæge siger: nogle observerer ikke det andre observerer. Ikke fordi det ikke er der,.... men fordi de ikke ser det. :blink:

Men når jeg læser indlæg herinde, kan jeg da frygte at mange tævehundeejere får problemer, som kan relateres til ejernes opførsel.

Såsom hvad?. Det er ikke nemt at følge hvad du mener når du ikke er mere specifik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg forstår hvor Sigurd vil hen med det (?).

 

Hvis en uerfaren tæveejer mistænker sin hund for at komme i løbetid og derpå læser på nettet om andre folks erfaringer med "problemløbetider" (i mangel af bedre ord) kan de blive alt for pylrende og det kan påvirke nogle hunde til at føle en slags "medlidenhed" med sig selv, hvor løbetiden så måske bliver værre end den egentlig ville have været, hvis ejeren havde set det som en naturlig ting, der ikke krævede en større opmærksomhed.

 

Men hunde er jo forskellige; nogle hunde reagerer meget fysisk og psykisk på løbetiden, hvor andre nærmest ikke mærkes med det. Det bedste, som ejer, må vel være at "holde hovedet koldt" og observere sin hund i stedet for at forvente, at løbetiden bliver slem og derfor gå direkte i "pylre-mode".

 

Sascha var ikke specielt påvirket af sin løbetid. Hun var måske lidt mere kontaktsøgende, men det var så også det. Jeg håber det bliver på samme måde med Nellie når hun kommer i sin første løbetid. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Det har jeg også bemærket og kan godt forstå. De fleste unge piger har de samme tanker mht. menstruation.

 

Pudsigt, for dem jeg taler med oplever en del ændringer i forbindelse med løbetid. Det gør kvinder også i forbindelse med deres cyklus så hvorfor skulle det være anderledes med hundene,.... det er jo hormoner det hele.

 

Som min dyrlæge siger: nogle observerer ikke det andre observerer. Ikke fordi det ikke er der,.... men fordi de ikke ser det. :blink:

Såsom hvad?. Det er ikke nemt at følge hvad du mener når du ikke er mere specifik.

 

Nu kan det godt være, at du drejer emnet ind på et spor, som jeg " af gode grunde" ikke har nogen erfaring i.

Men når jeg tænker nærmere over det, så er det vel egentlig, som oftest kvinder, der gør et stort problem ud af tævens løbetider. Måske fordi de, fejlagtigt, sammeligner blødningen med deres egen menustration.

 

Jeg synes man, også som kvindelig hundejer, skulle tage det lidt mere afslappet og acceptere, at når man har købt en tævehund, så KAN der være perioder, hvor den har en lidt anderledes adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan det godt være, at du drejer emnet ind på et spor, som jeg " af gode grunde" ikke har nogen erfaring i.

Men når jeg tænker nærmere over det, så er det vel egentlig, som oftest kvinder, der gør et stort problem ud af tævens løbetider. Måske fordi de, fejlagtigt, sammeligner blødningen med deres egen menustration.

 

Jeg synes man, også som kvindelig hundejer, skulle tage det lidt mere afslappet og acceptere, at når man har købt en tævehund, så KAN der være perioder, hvor den har en lidt anderledes adfærd.

 

Kunne du evt. uddybe hvori fejlen består?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Nu vi er ved sammenligningen tæver og kvinder, så vil enhver kvinde som har oplevet besvær/smerter omkring sin menstruationscyklus kunne fortælle hvor ubehageligt det er både fysisk og psykisk.

 

Hunde siges at forholde sig anderledes til amerter end vi mennesker, men da systemerne er de samme hund/menneske kan jeg ikke gennemskue hvorfor tæver ikke skulle være mærkede i en eller anden grad af løbetiden, som tilmed varer længere tid med de tre forskellige hormonelle tilstande.

 

Og nu kommer den så: Det er lidt nemt for en mand, som ikke selv har prøvet dette på sin krop, at kalde det hysteri, når nogle (kvindelige) hundeejere reagerer på deres tævers løbetid.

 

Kvinder er typisk mere omsorgsfulde og med dette hører ofte en øget observationsevne overfor "flokken".

 

Jeg har haft tæver hvor jeg intet bemærkede og tæver som reagerede synigt på løbetid, det samme med perioden efter med falsk drægtighed.

 

Min steriliserede tæve vidste jeg altid hvor befandt sig i sin løbetidscyklus fordi hendes adfærd ændredes under "løbetiden".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Kunne du evt. uddybe hvori fejlen består?

 

Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert :genert:

 

Men forskellen ligger i ægløsningstidspunktet.

Hvor dette, hos kvinder ligger mellem menustrationerne, får hunde ægløsning i forbindelse med blødningen.

Hos kvinder har menustrationen det formål, at udstøde et ubefrugtet æg, mens blødningen hos hunde har det formål, at "kalde hanhundene til sig" for at få æg befrugtet.

 

Uha Uha jeg har vist bragt mig selv ud i noget jeg nok ikke ved nok om :genert:

Men vil da gerne lære, hvis nogen vil

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Sigurd.

Da jeg var ung undrede netop denne forskel på mennesker og dyr mig meget. Tillige med intervaller for ægløsning hos forskellige pattedyr.

Men fraset det, så har jeg da undret mig over, at folk kan købe en tævehvalp af stor race og så undre sig over at den kan grisse i huset i løbetiden.Nogle har slet ikke tænkt den tanke.Og beskriver deres lyse gulvtæpper.Og hunden må pludselig ikke mere være i senge eller møbler, netop i sin måske mest forvirrede periode.Taler her om store hvalpe i løb.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...