Hop til indhold

Har hunde en særlig fornemmelse???


Nollike
 Share

Recommended Posts

Min mor er halvsidigt lammet efter en blodprop i hjernen for mange år siden og sidder i kørestol når hun skal længere end bare ud til bilen. Min far ville derfor gerne prøve om han kunne gå med kørestol og Noomi på samme tid, for så kunne de jo gå en tur i mosen engang imellem alle tre. I går gjorde vi så forsøget og jeg gik med som "back up". Men det var faktisk ikke nødvendigt... Noomi er jo ikke ligefrem 100 meter-mester i at gå i snor endnu, men hun gik bare helt fantastisk pænt ved siden af kørestolen, jeg har ikke oplevet hende gå så pænt så langt før... Det er lige ved at jeg tror at hun kunne have evner som servicehund eller sådan noget (ikke at det bliver aktuelt forhåbentlig), men det virkede som om hun havde en fornemmelse for, at nu skulle hun altså gå pænt. Det var faktisk mig som måtte instruere min far i, at han også skulle give hende tid til at snuse og sådan, hun gik bare derudaf i samme tempo som min far :mrgreen:

Og så er mit spørgsmål, er det noget hunde "automatisk" fornemmer, er det goldens som er særligt "følsomme" for den slags eller er det Noomi som bare er helt fantastisk (ej, det VED jeg selvfølgelig at hun er, men lige på dette punkt :blink:)? (Vi KAN selvfølgelig også bare have fanget hende på en god dag, men det var altså ret vildt! Og da jeg på et tidspunkt overtog snoren for lige at give hende en pause, så klovnede hun rundt igen som hun plejer, snusede og fandt pinde osv. :-D )

Jeg blev sgu lidt stolt af den lille bisse :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Jeg er sikker på at hunde har en eller anden form for særlig evne til at fornemme ting.

Alle de hunde jeg har haft har gået helt anderledes og forsigtigt de dage om året når min arm skaber sig, end de ellers gør. Lexus gør det også

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Noomi har jo før vist exceptionelle evner ud i det hensyntagende. Hendes behandling af lille bange Pelle første gang til træning var langt mere end man kan regne med fra en langt ældre hund.

 

Naturligvis har hunde en sans, en fornemmelse for andre og evt. svagheder.

 

Når det ofte ikke ses komme til udtryk, tror jeg det hænger sammen med, at alt for mange hunde i dag lever et frustreret liv, så de mærker sg* ikk meget andet end deres egne uopfyldte behov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Noomi har jo før vist exceptionelle evner ud i det hensyntagende. Hendes behandling af lille bange Pelle første gang til træning var langt mere end man kan regne med fra en langt ældre hund.

 

Naturligvis har hunde en sans, en fornemmelse for andre og evt. svagheder.

 

Når det ofte ikke ses komme til udtryk, tror jeg det hænger sammen med, at alt for mange hunde i dag lever et frustreret liv, så de mærker sg* ikk meget andet end deres egne uopfyldte behov.

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Noomi har jo før vist exceptionelle evner ud i det hensyntagende. Hendes behandling af lille bange Pelle første gang til træning var langt mere end man kan regne med fra en langt ældre hund.

 

Naturligvis har hunde en sans, en fornemmelse for andre og evt. svagheder.

 

Når det ofte ikke ses komme til udtryk, tror jeg det hænger sammen med, at alt for mange hunde i dag lever et frustreret liv, så de mærker sg* ikk meget andet end deres egne uopfyldte behov.

 

Jeg har også oplevet det mange gange :-D

 

Fx Tøsen med ældre mennesker :lun:

 

Ja, og mine andre hunde, de ''går ned'' i tempo og ja, vi kender det fra os selv, ''vi går ned og ind'' ligesom i energi, eller sådan oplever jeg det i hvert fald :hmm:

 

Det sidste tror jeg også er rigtigt, hvis man ikke trives, er frustreret, så mærker man ikke andre på samme måde :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Noomi har jo før vist exceptionelle evner ud i det hensyntagende. Hendes behandling af lille bange Pelle første gang til træning var langt mere end man kan regne med fra en langt ældre hund.

 

Naturligvis har hunde en sans, en fornemmelse for andre og evt. svagheder.

 

Når det ofte ikke ses komme til udtryk, tror jeg det hænger sammen med, at alt for mange hunde i dag lever et frustreret liv, så de mærker sg* ikk meget andet end deres egne uopfyldte behov.

 

Nej, hun er vist ikke så ringe i den retning :mrgreen:

 

Så gælder det bare om at få opfyldt hendes behov, så hun kan bibeholde og udvikle sine evner :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina

Efterhånden har jeg hørt så mange historier om hunde, der kan fornemme det ene eller det andet, så jeg tror, at det er mere exceptionelt, hvis de IKKE fornemmer noget. For nyligt stod der i avisen om en hund, der havde reddet et barn fra at dø vuggedøden. Vi har sikkert også alle sammen læst om dalmatineren Nala, der kan forudse ejerens epilepsianfald. Og der er desværre også mange eksempler på hunde, der godt har vidst, hvad der skulle ske, når deres ejer ville have dem aflivet :( Så det er nok ikke altid en evne, der er rar at have. :cry:

 

Stasia ved altid, når der skal komme gæster. Hun sætter sig hen foran hoveddøren op til en halv time før, at de skal komme. Og det er altså ikke fordi, at jeg er typen, der render rundt med en støvsuger, inden vi får gæster :oops::mrgreen:

 

Hun kan også fornemme, at der er "noget galt" i mine bedsteforældres hus. Hun er meget glad for dem, men hun kan ikke være hjemme hos dem. Hun hyler og piver og vil ud. Flere andre i familien bryder sig heller ikke om huset. Om det er fordi, at der kan være sket et eller andet slemt engang, eller at det har noget at gøre med husets katastrofale indretning og placering i henhold til feng shui principperne, skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...