Hop til indhold

Børster i tænder på jeres hund(e)?.


Jane
 Share

Recommended Posts

Ja, vi børster basses tænder, men det er nu nærmest for at øve, at det er ok at få rørt ved tænderne. Rent tandhygiejnisk tror jeg nu det er bedre bare at stikke kræet et eller andet den gider ligge og tygge i...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 89
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst anne-marie

Man kan også bruge hjemmelavet mad, her forsvinder belægningerne også :-)

 

Det gik faktisk hurtigt med mine, jeg kalder det en 'bivirkning'.

Jannis løver/hunde har også lige smidt belægningerne på hjemmelavet mad :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Virker det pudsigt at jeg finder et bedre og imo, mere naturligt alternativ til et ellers godt foderprodukt?

 

Skulle jeg vende tilbage til fuldfoder af den ene eller den anden grund så ville det blive RC. Hvad er der så svært at forstå ved det?

 

Glem det... glem også kulhydratindholdet i RC

 

Ok.

Mine hundes behov blev undersøgt gennem læsning på nettet og i fagbøger. I samråd med slagtere, veterinærer, Cand Brom´er fra Kvl, læger, og fagfolk indenfor levnedsmiddelvidenskab på DtU, drog jeg/vi den konklution at det fra hundens fysiologiske synsvinkel var at foretrække at fodre med råt kød.

Alle mine argumenter er blevet postet både her og i andet fora.

 

Slagtere?

 

Har du ligefrem været i konsultation hos alle disse folk?

 

Ja da. Det er jo det jeg finder er godt at fodre med. Finder du at det er "forbudt" at opfordre?

 

Nej og nu skal du ikke lægge mig ord i munden...

 

I så fald hvad er der galt med en opfordring, det kunne jo være at en hund eller to slap for alle mulige former for allergier, o.lign.

 

Ved du hvad Priceman? Når du skriver på denne måde, passivt aggressivt, kan jeg vælge enten at skulle forsvare det jeg egentligt skrev, eller at skrive lange tirader for først at forsvare mig, forholde mig til det du skrev og derefter sige hvad jeg mener nu.

 

Det bliver for langt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover

Alice får ikke børstet tænder.

 

Hun har en enkelt gang fået renset plak af. Det var stort set ingenting og var kun på hjørnetænderne.

 

Hun spiser meget ben og gnaver i grene og det tror jeg da hjælper en del.

I hvertfald danner hun ikke særlig meget plak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Emma har aldrig fået børstet tænder, hun får kun ben og de grene der skal dø og lemlæstes:-D

 

Da hun var til Dr. Dyr her i foråret blev hun rost for sine fine bisser...

 

Min søster børstede og børstede sin hunds tænder.

 

Alligevel måtte hunden af med nogle hvert år som gammel og hun endte med kun få tænder i munden :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hmm.....hvorfor????

 

 

Hvorfor skulle jeg skynde mig at hjælpe din evolution med rissiko for at ødelæggen en hunds knogler?

Hvis hunde udvikler sig ligesom mennesker gør....er de så ikke efterhånden udviklet til at udemærket kunne fungere på tørfodder og færdigmad?

 

SKAL vi "dovne" mennesker ikke have ret til en hund, selv om at vi ikke GIDER at stå med råt kød kl 5 om morgenen?

Aslan har det ikke ligeså godt som dine selv om at han får tørfodder?

 

Hvad gør du med hunde der er alergisk overfor råt kød?

Hvis de skal hjælpe din evolution....burde de så aflives?

 

Nej jeg føler mig ikke trådt på og alt det der, men jeg kan slet ikke forholde mig til din udtalelse, heller ikke selv om jeg KUN er grøn og ikke ved noget om noget som helst :roll:

 

 

Om jeg så skal tvinge RC giant baby dog i aslan, så help me god...jeg vil finde en måde at få ham friviiligt til at æde det, for jeg vil ikke rissikere at ødelægge hans vækst, knogler osv...

 

Ja, du skal dælme have lov at fodre med det du vil og som du tror på!

 

Det gør jeg også, og det må vi alle, vi kan fortælle hinanden om det vi gør, og hvis nogen synes at det priceman gør, det du gør eller det jeg gør lyder godt og bliver inspirerede, så er det fint :-D

 

Jeg selv bruger ikke RC (af tørfoder er mine foretrukne canidae og eaglepack), jeg fodrer med hjemmelavet mad, det er fordi det er mine hundes behov og jeg tror på at det er godt for dem :-)

De kan ikke trives på råt kød udelukkende, men de vil rigtigt gerne have et godt ben eller lår m.m.

 

Hunde er meget forskellige, efter flere år på debatter er det det jeg kan konkludere, der findes ikke en sandhed der gælder alle, det samme gør sig gældende med mennesker :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg trækker lige den her lidt ældre tråd frem i lyset... Har kigget lidt på hundetandpasta hos dyrehandleren, men synes ikke der står noget om leversmag på dem :confused:

 

Er det noget specielt i køber et eller andet sted? Eller er der dejlig smag i dem selvom det ikke står på dem?

 

Kridtpulver (CaCO3) med vand.

Kridtet har jeg enten fået af min søn fra Stevns Klint, eller jeg har knust et stykke børne-tavlekridt.

Og så har Silke en svaghed for det, der før hed Wolles Wow. Nu hedder det Wolles Dogpower. Det er lavet af tørrede urter og indeholder osse hvidløg. Jeg tror det er den smag Silke elsker.

 

Så jeg tager et lille bæger (snapseglas) og rører lidt pulverkridt op med vand. Og så kommer jeg et lille drys Dogpower i. Sådan et halvt snapsebæger er nok til måske 5-10 tandbørstninger. Bægeret opbevarer jeg i køleskabet. Med låg på.

--Man kan sikkert osse bare komme lidt hvidløgspulver i, --eller lidt lakseolie.. Eller benmel. --Ja, Silke BEHØVER ikke noget smag i mere. Hun er så vant til at oplevelsen med at få børstet tænder er rar og dejlig, så hun sagtens kan nyde det selv om tandpastaen bare er lavet af kridt og vand.

 

Kridtet virker svagt slibende. Og hvis vi mennesker brugte det daglig ville vi få alvorlige slibeskader i løbet af et langt liv. Men hunde lever jo ikke længe nok til at få skadet tandhalsene. Og hunde får sjældent børstet tænder flere gange om dagen. Silke får børstet tænder ca. hver anden dag.

 

---De færdige hundetandpastaer er jeg ikke så vild med.

KW laver en med leversmag. Men den koster altså 79 kr for en lille tube...

Der findes også hundetandpasta med kyllingesmag...

 

Hvis man vælger færdig-tandpasta trods prisen, så er det nok en god ide at nærlæse tuben inden man køber den hvis man godt vil undgå helt unødvendige ingredienser. For hunden spiser helt garanteret det allermeste af tandpastaen, så der skal f.eks. helst ikke være flour eller enzymer i. Der skal ikke være noget i, som ikke egner sig til en hundemave. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min søster børstede og børstede sin hunds tænder.

 

Alligevel måtte hunden af med nogle hvert år som gammel og hun endte med kun få tænder i munden :(

Hun har måske kommet til at slide emaljen af?? eller hvad ved jeg...

 

Men Emma er jo 9 år gammel og vi fik af vide at hvis vi fortsatte den måde hvor hun fik lov til at gnave på noget lettere hårdt et par gange om ugen ville hun nok kun komme til at midste 2-3 tænder i løbet af hendes sidste år, og det er jo heller ikke unormalt at gamle mennesker midster tænder så hvorfor ikke også hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg har børstet tænder på sheila 2 gange på 6 år! Det var mest for lige at prøve det..

 

Hun er ikke den store benspiser og har da også haft lidt mindre belægninger på tænderne, men så opfandt jeg trikket med at smørre leverpostej indeni tyggeben og SÅ ville hun gerne gnave ben. Rå ben gider hun meget, meget sjældent, så det får hun ikke.. Men jeg tror egentlig heller ikke det hjælper ret meget med et marvben. Skal tænderne renses på begge sider og helt op til tandkødet skal hunden tygge IGENNEM noget, ikke bare gnave på det.

 

Så de mindre knogler med kød på, som eksempelvis et stykke rå kylling, må være bedre til at fjerne belægninger.

 

Men nu får både hende og Mysla ofte lækre tyggeting, som oksehaler, kofangere, tørret luftrør mm og fordi det er det bedre, er deres tænder blevet finere.

Især mysla havde faktisk en del tandsten på kindtænderne, det er stort set væk nu, ret imponerende:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten

Hmmm - Jeg sidder lige og tænker på om jeg skulle lade min gamle kone af en hund lave bidearbejde hver dag. Hendes tænder bliver ihvertfald "slebet" på alle kanterne når hun tygger sammen om ærmet. :mrgreen:

 

Nogle gange bliver der vist også tygget lidt for godt sammen, eller også er det bare en svipser ved slipkomandoen :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm - Jeg sidder lige og tænker på om jeg skulle lade min gamle kone af en hund lave bidearbejde hver dag. Hendes tænder bliver ihvertfald "slebet" på alle kanterne når hun tygger sammen om ærmet. :mrgreen:

 

Nogle gange bliver der vist også tygget lidt for godt sammen, eller også er det bare en svipser ved slipkomandoen :engel:

Meget betryggende at din hund ikke kan finde ud af at slippe:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Hmm.....hvorfor????

 

 

Hvorfor skulle jeg skynde mig at hjælpe din evolution med rissiko for at ødelæggen en hunds knogler?

Hvis hunde udvikler sig ligesom mennesker gør....er de så ikke efterhånden udviklet til at udemærket kunne fungere på tørfodder og færdigmad?

 

Jo dade fungerer da fint. Jeg er bareaf en anden holdning til mine hundes mad.

 

 

SKAL vi "dovne" mennesker ikke have ret til en hund, selv om at vi ikke GIDER at stå med råt kød kl 5 om morgenen?

 

Jeg undres over at du hidser dig op.

Har ikke kaldt nogen doven. Det må stå for egen regning.

 

Aslan har det ikke ligeså godt som dine selv om at han får tørfodder?

 

Kender ikke din hund så det ved jeg da ikke .Men jeg tror han har det godt.

 

Hvad gør du med hunde der er alergisk overfor råt kød?

Hvis de skal hjælpe din evolution....burde de så aflives?

 

Nu er det ikke min evolution, men når du nu spørger så ville jeg ihvertfald ikke avle på dem.

 

 

Nej jeg føler mig ikke trådt på og alt det der,

 

Det lød det ellers til. Eller så ud til.

 

men jeg kan slet ikke forholde mig til din udtalelse

 

Det gjorde du jo så alligevel.

 

Om jeg så skal tvinge RC giant baby dog i aslan, så help me god...jeg vil finde en måde at få ham friviiligt til at æde det, for jeg vil ikke rissikere at ødelægge hans vækst, knogler osv..

 

Det er vist heller ikke det jeg foreslår. Jeg taler faktisk slet ikke om hvalpe, da deres opvækst ikke er noget at spøge med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er vist heller ikke det jeg foreslår. Jeg taler faktisk slet ikke om hvalpe, da deres opvækst ikke er noget at spøge med.

 

Hvad ville du fodre en evt ny hvalp op på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Hvad ville du fodre en evt ny hvalp op på?

 

Det har jeg ikke sat mig ind i nå nuværende tidspunkt, da det ikke er aktuelt for mig.

Men jeg kunne sagtens forestille mig en kost bygget på det foder som hvalpens mor får.

Der skulle en et par ændringer til i forhold til voksenr foder, men som sagt det ville jeg først skulle sætte mig ind i.

 

Skulle jeg komme med et bud så ville , mængden ikke være de ca. 2% af kropsvægten som tæven typisk ville få men istedet omkring 10 % af hvalpend kropsvægt. Og da det ville være råt foder så ville jeg nok sørge for tilpas med indmad, og ekstra fedt i forhold til tævens kost.

Men det er kun hvad jeg forestiller mig lige pt. da jeg ikke har sat mig ind i om hvalpen har specielle behov i forbindelse med rå fodring.

 

Efter samtaler med Givskud, Skadinavisk dyrepark , Zoo Kbh, så er det normalt at Omega ulven ,dvs den lavest rangerende ulv fungerer som "barnepige" og efter at ulvene har indtaget et måltid så tigger hvalpene om føde fra hende/ham.

Hun gylper derefter foder op der er tygget/flået i mindre stykker og er semi fordøjet.

Nu skal vi ikke til at ligge og gylpe på gulvet , men hvalpene i de forskellige parker har en længere die periode end hundehvale og overgår stille og roligt til fast føde der er magen til forældredyrets.

 

Set i lyset af disse oplysninger fra diverse Zoo parker ville jeg ikke være bange for at fodre med råt til en hvalp. Problemet er overgangen som desværre forkortes af at hunden sikkert skal med de nye jere hjem når den er 8 uger. Men jeg tror det ville kunne lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det har jeg ikke sat mig ind i nå nuværende tidspunkt, da det ikke er aktuelt for mig.

Men jeg kunne sagtens forestille mig en kost bygget på det foder som hvalpens mor får.

Der skulle en et par ændringer til i forhold til voksenr foder, men som sagt det ville jeg først skulle sætte mig ind i.

 

Nu taler jeg ikke en specifik hvalp men "hvalp" i almindelighed.

Hvalpe som flest er fodret med tørt foder ligesom tæven har fået dette under drægtigheden.

Går vi så bare over til råt eller hvad mener du?

 

 

Skulle jeg komme med et bud så ville , mængden ikke være de ca. 2% af kropsvægten som tæven typisk ville få men istedet omkring 10 % af hvalpend kropsvægt. Og da det ville være råt foder så ville jeg nok sørge for tilpas med indmad, og ekstra fedt i forhold til tævens kost.

Men det er kun hvad jeg forestiller mig lige pt. da jeg ikke har sat mig ind i om hvalpen har specielle behov i forbindelse med rå fodring.

 

Det er slet ikke der jeg er, udregningen %vis er nem nok.. Jeg kan bare ikke forstå, og det er i forsøget på dette jeg stiller spørgsmål, at du på den ene side kan anbefale RC og på den anden side sværge til råt.

 

Efter samtaler med Givskud, Skadinavisk dyrepark , Zoo Kbh, så er det normalt at Omega ulven ,dvs den lavest rangerende ulv fungerer som "barnepige" og efter at ulvene har indtaget et måltid så tigger hvalpene om føde fra hende/ham.

 

Ifølge FWC er det kun forældredyrene som gylper op, men det er et sidespor at komme ind på...

 

Set i lyset af disse oplysninger fra diverse Zoo parker ville jeg ikke være bange for at fodre med råt til en hvalp. Problemet er overgangen som desværre forkortes af at hunden sikkert skal med de nye jere hjem når den er 8 uger. Men jeg tror det ville kunne lade sig gøre.

 

Naturligvis. Jeg kender en opdrætter som har fodret råt i mange år. Også på hvalpene.

 

Hun har så nu måttet konstatere at et par af hendes (få)hunde ikke kan klare det rå mere som ældre. De fordøjer det simpelthen ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

:confused: Den må du gerne lige forklarer - jeg kan ikke helt forstå hvad du mener.

Jeg mener hvis hun ikke kan/vil slippe er hun måske ikke så god at bruge, det er lidt ligesom at lade en foder sæk stående åben til en labrador, det kan blive et mindre kønt syn...

 

Irene og Priceman, kunne i ikke tage jeres flueknepperi et andet sted hen??

(og Priceman man giver bare ikke en hvalp råt kød, de er ikke udvikleet nok til det, arghh pis nu blandede jeg mig)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Jeg mener hvis hun ikke kan/vil slippe er hun måske ikke så god at bruge, det er lidt ligesom at lade en foder sæk stående åben til en labrador, det kan blive et mindre kønt syn...

 

 

Ok - Tak dit syn på den sag - Men jeg er ikke enig......... Tror ikke der er nogle der kan risikere at dø af det

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg mener hvis hun ikke kan/vil slippe er hun måske ikke så god at bruge, det er lidt ligesom at lade en foder sæk stående åben til en labrador, det kan blive et mindre kønt syn...

 

Irene og Priceman, kunne i ikke tage jeres flueknepperi et andet sted hen??

(og Priceman man giver bare ikke en hvalp råt kød, de er ikke udvikleet nok til det, arghh pis nu blandede jeg mig)

 

Kan du ikke bare læse udenom det du kalder for flue.....?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg mener hvis hun ikke kan/vil slippe er hun måske ikke så god at bruge, det er lidt ligesom at lade en foder sæk stående åben til en labrador, det kan blive et mindre kønt syn...

 

Irene og Priceman, kunne i ikke tage jeres flueknepperi et andet sted hen??

(og Priceman man giver bare ikke en hvalp råt kød, de er ikke udvikleet nok til det, arghh pis nu blandede jeg mig)

 

Jo det kunne vi da godt og emnet hører nok også mest til under foder.

Men det er alligevel et interessant emne for nogen af os.

Men jeg beklager hvis du er blevet stødt af mit skriveri i denn tråd.

 

Je ghar ikke tænkt over hvornår ulve hvalpe overgår til mere fast føde eller hvor længe de dier og får fast føde samtidigt eller hvordan det nu hænger sammen.

Om hvalpen er klar til fast råt føde efter 8 uger eller om den kun kan klare opblødt tørfoder, osv osv.

Jeg har talt med de nævnte dyreparker idag og det er udfra det jeg skriver. :vinken: Så det var ikke noget jeg bare fandt på for sjov. Jeg havde spurgt mig frem.

 

 

Priceman nu som passiv Aggresiv. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har talt med de nævnte dyreparker idag og det er udfra det jeg skriver. :vinken:Så det var ikke noget jeg bare fandt på for sjov. Jeg havde spurgt mig frem.

Priceman nu som passiv Aggresiv. :cool:

 

Det troede jeg heller ikke! :-)

 

Irene kaldte Priceman for passiv aggressiv :pift:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

 

Nu taler jeg ikke en specifik hvalp men "hvalp" i almindelighed.

Hvalpe som flest er fodret med tørt foder ligesom tæven har fået dette under drægtigheden.

Går vi så bare over til råt eller hvad mener du?

 

Jamen det ved jeg ikke med sikkerhed. Det var defor jeg ringede til de nævnte dyreparker idag for at lære om hvad der foregik hod dem. Og det var som jeg har beskrevet.

Jeg ville aldrig gå over på råt hvis det var en tæve og hvalpe der var på fuldfoder . Jeg tænkte mere på at tæven i forvejen var på råt og så lade hvalpe fortsætte på den kost.

 

Det er slet ikke der jeg er, udregningen %vis er nem nok.. Jeg kan bare ikke forstå, og det er i forsøget på dette jeg stiller spørgsmål, at du på den ene side kan anbefale RC og på den anden side sværge til råt.

 

Jeg er vel ikke nødig at afsværge RC fordi jeg mener råt er bedre?

Min dyrlæge ville også foreslå råt men sælger alligevel RC. Ja Ja der er et økonomiske aspekt men alligevel.

 

Det er der jo egentligt også for mig, for det er betydeligt billigere at fodre råt end at købe fuldfoder, selv med de billige.

 

Ifølge FWC er det kun forældredyrene som gylper op, men det er et sidespor at komme ind på...

 

Jaaae men ikke uvæsentligt da gylpningen i sig selv er naturens måde at behandle råvarerne på så hvalpen får let opløst føde der indeholder bakterier som den måske ikke af sig selv ville producere i tarmen. Hmmm

 

 

 

Naturligvis. Jeg kender en opdrætter som har fodret råt i mange år. Også på hvalpene.

Hun har så nu måttet konstatere at et par af hendes (få)hunde ikke kan klare det rå mere som ældre. De fordøjer det simpelthen ikke.

 

Jamen det er da ærgeligt. Men som sagt jeg tror på at rå fodring er det rigtige, men der vil være situationer og tilfælde der vil sige det modsatte.

 

Hvad er det for hunde. Hvor gamle de de der har problemer?

 

Hvordan ahr hunden i øvrigt haft det i deres levetid?

Tandproblemer?

Avlsdygtighed? ( kuldstørelse)

Almindeligt velbefindende?

 

Det er ok hvis du ikke gider svare. Jeg er bare ski.. nysgerrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jamen der er da en del der ikke kan tåle eller ikke trives på råt foder.

 

Ligesom nogen ikke trives på tørfoder eller hjemmelavet mad, jeg tror ikke på en sandhed!

 

Mine kan ikke trives på råt mad, men de elsker at få kyllingelår/ben flere gange om ugen, specielt kyllingelår bliver de lykkelige for for tiden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...