Hop til indhold

Erfaring med parring ved specialdogs.dk ?


Gæst buliosse
 Share

Recommended Posts

Gæst buliosse

Hej Allesammen.

 

Jeg står i en meget uheldig situation med ejeren af Specialdogs.dk, og vil nu fortælle min historie, så hvis nogen af jer har samme/lign, oplevelse, eller har nogen erfaring med dette/hende, vil jeg meget gerne hører fra jer.

 

Det hele startede med jeg så en Golden Retriever på en hundeside, jeg kontaktede Jeanette ang. mulighed for at få min far's tæve parret af den han, og der var ikke noget problem. Prisen hed 3500 kr ved afhentning af tæven, ville vi først betale når hvalpene blev født hed prisen 7000 kr for parringen. Jeg spurgte ang. hvis tæven ikke blev med hvalpe, så ville vi få en omparring, men ingen hunde gik tomme fra hende, og hun kunne inseminere osv.. så der skulle nok komme hvalpe ud af det. Da min fars hund så kommer i løbetid kontakter jeg hende igen, hun vil have hans hund ned hurtigst muligt, da hun ved bedst hvornår den er parringsvillig. Vi kører Binna til Ølgod (2 timers kørsel hver vej) efter nogle dage, hvor hun starter med at fortælle at min fars hund får forkert mad, og den er godt i stand osv. Også tager hun hunden med sig, uden at vise os hvor den skulle stå, og vi står bare ude på gårdspladsen i snevejr, og ved dårligt hvad der sker, dog havde vi travlt, så vi regnede med det var årsagen. Nå jeg modtager så sms'er fra hende løbende om at Binna er parret, og vi kan hente hende, desværre måtte vi udsætte at hente hende et par dage (da det var mens der var snestorm her hjemme, lidt før jul). Da vi henter Binna fortæller hun igen om hendes hundefoder som hun mener min fars hund skal have. (Det var kun min mand og jeg der aflevede Binna, da kunne kører turen). Men da vi så henter Binna er det min Far og jeg som kommer efter hende. Binna er lukket ind i et rum tæt ved hundefoderet, som hun fortæller min far om + hun fortæller at Binna har fedtet pels og skulle også have fiskeolie (mener jeg det var). Min far siger så han gerne vil købe det fiskeolie af hende, hvor hendes svar til ham er "Det vil jeg kun sælge til dig hvis du også køber mit foder, ellers snyder du bare med hvordan hunden har det, da det vil gøre pelsen fin, så den ser sund og rask ud", Min far vil så ikke købe hendes foder, så han betaler de 3500 kr og vi tager hjem med vores "drægtige hund". Nå men sagen går så videre.. efter små 9 uger er Binna ikke blevet størrer, jeg taler igen med Jeanette, og fortæller hende vi vil tage hunden til dyrelæge, for der skulle nødig bare være en stor hvalp eller lign. Vi får Binna tjekket ved dyrelægen, og der er så ingen hvalpe.. og den er ikke engang indbilsk gravid eller lign. Noget skuffet tager vi hjem fra dyrelægen igen, og jeg ringer så endnu engang til Jeanette og fortæller det skuffede meddelse, nu var alt ellers gjort klar til hvalpene, med kasse, godt foder osv.

 

Nå men vi vil så få en omparring, jeg taler med Jeanette om at få min tæve parret i stedet (der måtte jo være noget i vejen med min far's tæve, siden den ikke blev drægtig, når hun nu havde (ud fra jeanettes sms'er havde hængt sammen og blevet parret 3 gange)). Dertil forklarede jeg hende også at en omparring af min fars hund ville passe meget dårligt, fordi så ville hvalpene være salgsklare næste jul (da hun går mindst 8 måneder tiltider længere imellem hendes løbetid), og det ville passe os meget skidt at have dem inde hele vinteren. Vi får lov til at få vores tæve parret i stedet, hun har haft hvalpe før, så vi ved hun får store kuld og bliver drægtig. Trille (min golden), kommer i løbetid 2-3 måneder efter Binna, så vi kontakter Jeanette igen, vi skal igen komme hurtigt med Trille, selv om jeg også fortæller at vi har en "gammel hanhund (kasteret (Trilles Far)) her hjemme" og han skal nok vise os hvornår hun er klar, men Jeanette fortæller det er forskelligt hvornår de er parringsvillige, og da jeg så nævner for hende vi ellers ikke skulle have hvalpe med Trille mere, nu var hun jo 6 år, får vi afvide det bestemt ikke er et problem, så hun ser gerne vi kommer efter nogle dage med Trille. Vi kører igen de 2 timer hver vej med Trille.. Vi har vores 2 små børn med i bilen, og igen bliver vores hund hentet ude på gårdspladsen, og min Mand får afvide han ikke behøver at tage børnene ud, selv om de har sat i bilen i 2 timer i træk, og der også var 2 timer hjem. Også går hun afsted med vores Trille, og børnene bliver kede af det, da de ikke engang får lov til at sige farvel til deres hund (de er 5 og 3½ år). Nå men jeg spørger pænt om børnene ikke lige må se deres Golden Hvalp som står ud mod vejen i en hundegård, hvor hun fortæller mig at vi ikke må gå hen' til den, vi kan se den igennem bilruden, da de ellers bare hopper op af hegnet og det vil hun ikke have.. Nå tænker vi, og lader børnene kigge fra bilen.

 

Nå jeg modtager igen sms'er om nu er Trille parret, og jeg skriver tilbage om de nu har hængt sammen, og det har de.. Balu har parret Trille 3 gange. Fint tænker vi, og kører ned for at hente Trille. Jeg sender Jeanette en sms på vejen ang. vi skal have Balu's kryp. test, samt vi har Trilles stambog med, som skal udfyldes med parringsbevis osv. Da vi ankommer tager hun os med indenfor (for første gang på 4 gange), hun skal jo udfylde vores papir. Det tager noget tid, for der skal først findes papir til at printe på osv. Nå men til sagen, vi får så Trille ud i bilen, vi har fået afvide hun var meget stresset eller gøede i hvert fald en del, men parret var hunden. Også haltede hun, og havde en del sår i hovedet, men lækkert tænkte vi, og tog hjem og fortalte børnene at nu skulle de passe godt på trille's mave, der var (med deres ord Babyvovser i). Tiden går.. og Trille forbliver stadig tynd.. og ja, nu har hun "termin 63 dag siden parringen" på mandag, og vi står igen med en hund uden hvalpe.

 

Jeg kontakter endnu engang Jeanette, som først siger vi kan få endnu en omparring, og jeg skriver tilbage at vores hund er for gammel til hvalpe næste gang, og vi ikke kan blive ved med at få en omparring, samt tage hunden til dyrelæge, kører frem og tilbage, lave hvalpekasser osv.. uden at hunden bliver parret. Så vi ønsker vores penge retur, da vi ikke mener vi har fået hvad vi var betalt for = en drægtig tæve. Hun blev noget irriteret på mig, og trækker så sit foreslag med en ekstra omparring tilbage, fordi hun har ydet det hun skulle. Også nævner hun pludselig at hun normalt tager 700 kr for at have en hund til parring, foruden de 3500 kr.. jeg havde ellers spurgt til det, og den gang var det med i prisen. Nå men vi skriver noget frem og tilbage, og hun siger jeg skal kontakte min dyrelæge, for han ville nok sige det var naturens gang (at vi har haft 2 tæver dernede, som begge er parret 3 gange, og begge er gået tomme, selv om det aldrig var sket før at nogen hunde var gået tomme fra hende). Dog siger min dyrelæge noget andet, han kender vores tæve, og siger at når hun har hængt sammen med deres hanhund 3 gange, og hun 2 gange før har haft hvalpe med 8 i kuldet, så var det lig 0 at der ingen hvalpe er. Og det ville slet ikke ske med 2 hunde, at ingen af dem bliver med hvalpe, så han synes jeg skal ringe til forbrugerstyrrelsen og spørge hvad man gør i sådan en situation. Jeg kontakter forbrugerstyrrelsen, for Jeanette vil ikke betale pengene retur, og har trukket hendes "omparring" tilbage. De fortæller mig så hun ikke har "ret" til pengene for parringen, ud over vi rent faktisk har hvalpe i vores hund, eller hun kan bevise hunden er parret i form af billeder eller lign. Jeg kontakter hende igen, og siger det videre til hende, hvor hun bliver mere sur, og spørger om jeg har fortalt div. instandser at Binna ikke var i løbetid hver 6'te måned.. osv. Men Binna bruger ikke en kalender og ser "hov nu er det 6 måneder siden jeg var i løbetid sidst" så nej, Binna kan godt se at gå 8 måneder eller mere. Nå men jeg skriver så til hende at vi vil så gå med til hun tager de 700 kr til ophold, som hun skrev det ellers normalt kostede, også kunne hun overfører resten til min konto.. Det vil hun heller ikke.. Så hun siger jeg kan gøre hvad jeg mener der skal gøres..

Nå hun sender mig endda en mail om jeg ikke bedes kontakte hende mere, fordi vi har ikke mere at tale om ?!?! Det er jeg noget uforstående overfor, fordi jeg netop mener der er noget der skal ordnes her, så jeg skriver tilbage, at det er vores sidste tilbud for at ordne det her på en ordenlig måde, ellers vil jeg gå videre med sagen. Igen skriver hun at hun har gjort hvad hun skulle, og jeg kan gøre hvad jeg mener der skal gøres.. Nu skriver hun også det pludselig er 13 dage hun skulle have ophold (penge for at hundene var der), fordi hun havde haft 2 tæver dernede.. og det var ikke et tilbud men et konstatering.. at hun skulle have penge for de 13 dage, dog var det hende selv som ville have vi kom med tæverne tideligt hvor de slet ikke var parringsvillige.

 

Da min far betalte hende 3500 kr, fik han heller ingen Kvitt. Så derfor var jeg meget interesseret i hun udfyldte vores stambog, for ellers havde vi jo ingen bevis på hun rent faktisk havde fået penge af os. Det har vi heldigvis nu. Jeg er dog meget skuffet over den måde at takle tingene på, vi har betalt hende, haft udgifter til dyrelæge, gjort klar hjemme, kørsel frem og tilbage, uden det har haft noget som helst på sig, og hun vil ikke engang betale os tilbage eller lign. Og en af de ting hun også mailer mig er ordret : Pastet fra mailen : Jeg kan ikke leve af at være sød over for alle personer der vil have at tingene skal forgå kun på deres premisser. Feks er der ca 10-15 personer der vær år vælger af aflyse deres hundepensionsplads i sidste øjeblik fordi deres svigermor har tilbudt at passe deres hund, det koster mig mange tusinde kroner og skal jeg så sige "kunderne" frem for alt.?!

Det kan i hvert fald aldrig være min familie der skal betale for andre ikke vil have deres hunde passet der alligevel. Så er der nogen af jer derude som har en historie som du kan dele med mig, ja så vil jeg meget gerne hører den. Jeg har tænkt mig at gå videre med dette, da vi nu står i en situation hvor vi rent faktisk ikke ved om vores hunde er parret (forsøgt på det), eller om de har stået i et bur vi ikke ved hvor, hele tiden mens de var hos hende.. og stod der helt alene, derfor de ikke er med hvalpe.

Skriv endeligt tilbage.. positivt som negativt. Vil gerne hører hvad i mener om denne situation. Og beklager den lange skrivelse, ville have så meget med som muligt.

Mvh Maria

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 81
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst buliosse

Hej.

 

Tak for dit svar, og fordi du ville læse det hele igennem. Nu skal det lige siges at vi faktisk (og desværre.. ikke havde læst om hende før), og vi ringede til hende ud fra en ann. hvor hun solgte golden hvalpe, så vi anede slet ikke hun havde alle de forskellige hunderacer, samt hvordan det hele foregik der. Vi havde bare set en hvalpeann. også at hun skrev hun selv havde faren også, og det var jo ham vi ville hører om han kunne parre vores tæve.

 

Og ja.. du har bestemt ret i at vi er en erfaring rigere.. selv om det var en af de negative af slagsen.. også derfor jeg/vi ikke ønsker at lade hende slippe ved at sige vi ikke skal kontakte hende mere..

 

Men endnu engang tak fordi du tog dig tid til at læse den smørre, og kunne vi gøre det om her, ja så havde vi bestemt aldrig sat vores ben dernede :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Tak for dit svar, og fordi du ville læse det hele igennem. Nu skal det lige siges at vi faktisk (og desværre.. ikke havde læst om hende før), og vi ringede til hende ud fra en ann. hvor hun solgte golden hvalpe, så vi anede slet ikke hun havde alle de forskellige hunderacer, samt hvordan det hele foregik der. Vi havde bare set en hvalpeann. også at hun skrev hun selv havde faren også, og det var jo ham vi ville hører om han kunne parre vores tæve.

 

Og ja.. du har bestemt ret i at vi er en erfaring rigere.. selv om det var en af de negative af slagsen.. også derfor jeg/vi ikke ønsker at lade hende slippe ved at sige vi ikke skal kontakte hende mere..

 

Men endnu engang tak fordi du tog dig tid til at læse den smørre, og kunne vi gøre det om her, ja så havde vi bestemt aldrig sat vores ben dernede :)

 

Sorry, havde ikke lige fået læst det sidste med småt:oops: Men nej, det er ikke jer, der skal betale for hendes pensions-kunder. Og jeg mener heller ikke at I skal finde jer i dette.. Men forresten, så mener jeg at hun er bruger herinde.. Vi har haft en tråd om specialdogs før..

 

http://www.hunde-forum.dk/golden-retrievers/12939-specialdogs-dk.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Jeg har også læst smøren og er meget uforstående over, at du vælger en hanhund, du ikke har set .Ikke har sundhedsoplysninger og lignende på.

Det normale er, at man taler sammen og aftaler priser og så underskriver en parringsaftale med alle forbehold og tænkelige ting nedskrevet.

Også selv og ejeren af hanhund er en særdeles god bekendt eller veninde.

Jeg synes, I har været temmelig skødesløse med dette valg af opdrætter, men måske har hun været een der tog rumpen på folk. Kender hende jo ikke. Tror ikke I kommer så langt fordi et privat søgsmål er for dyrt.Hvis hun havde haft lidt seriøsitet, ville hun have bedt om en undersøgelse af tæven for ægløsningstidspunktet hos en anerkendt dyrlæge med speciale i dette. Altså istedet for at skulle have tæven gående i længerer tid.

Men hvis du finder på at parre igen så lav en ordenlig aftale med en ordenlig hanhund, hvis ejer er seriøs mht opdræt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst buliosse

I har helt ret, og tak for jeres svar. Siden vores oplevelse (ja jeg må indrømme vi blev nok blændet af alle de fine titler hun "har", samt at hun bestemt måtte have styr på tingene).

Nu har vi siden oplevelsen læst hvad vi kunne finde om hende, og havde vi da bare set det før.. ja jeg kan slå mig selv i hovedet for ikke at have undersøgt hende på nettet først.

 

Men det er desværre let at være bagklog når man bare er alm. hundeejer, som har en hund som et familie-medlem, og regner med alle andre har samme dejlige forhold til deres hunde som vi har til vores. Vi havde aldrig i vores vildeste fantasi regnet med noget kunne foregå på denne måde.. og jeg er ked af at stå i denne situation, men vi måtte ud med det, da jeg desværre føler os noget røvrendt i denne sammenhæng. Men jeg sætter meget pris på i tager jer tid til at læse min oplevelse, og vælger at kommentere på det. Og ja.. havde vi da bare været klogere på hende inden, så havde vi aldrig så meget som overvejet at tage derned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er desværre let at være bagklog når man bare er alm. hundeejer, som har en hund som et familie-medlem, og regner med alle andre har samme dejlige forhold til deres hunde som vi har til vores.

 

Det har du helt ret i, og jeg kender også godt følelsen af at illusionerne brister, men desværre er der mange skrupelløse personer i verden.

 

Synes det er flot af dig at skrive om din oplevelse her :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna

Er ked af at dig og din families har måtte gennem denne oplevelse, det lyder ikke til at have været sjovt for hverken Jer eller hundene :ae:

 

Jeg ved ikke om der er så meget at gøre udover at fortælle historien som du har gjort, så andre kan drage nytte af Jeres erfaringer med parrings-forløb.

 

Men hvis i gerne vil videre med det, kan jeg da anbefale jer at kontakte Forbrugerrådgivningen - Velkommen i Århus, og høre om der er noget at "komme efter" - Jeg mener det koster 150kr at få hjælp, og plejer at være nogle dygtige Jura-studerende der sidder derinde :5up:

 

 

Lidt OT, er Trille mon mor til min Mio 7/7-08? :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst buliosse

Hej ninna :)

 

Ja Trille er mor til din dejlige hund. Hvor sjovt du er herinde :) Og ja det er bestemt ikke en positiv oplevelse.. og vi skulle ikke have hvalpe mere, men da min far's hund åbenbart ikke kunne blive parret, så valgte vi at give den et sidste forsøg med Trille, inden vi bestemt mente hun ville være for gammel. Og når man så selv har et kuld hvalpe som hyggehunde, og for at stimulere dem, børnene kunne lege med dem osv.. så er det her bestemt ikke den oplevelse vi havde regnet med :(

 

Hvordan går det med Mio ? :) Han ser fin ud på billedet. Ej hvor dejligt at hører fra dig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

I har helt ret, og tak for jeres svar. Siden vores oplevelse (ja jeg må indrømme vi blev nok blændet af alle de fine titler hun "har", samt at hun bestemt måtte have styr på tingene).

Nu har vi siden oplevelsen læst hvad vi kunne finde om hende, og havde vi da bare set det før.. ja jeg kan slå mig selv i hovedet for ikke at have undersøgt hende på nettet først.

 

Men det er desværre let at være bagklog når man bare er alm. hundeejer, som har en hund som et familie-medlem, og regner med alle andre har samme dejlige forhold til deres hunde som vi har til vores. Vi havde aldrig i vores vildeste fantasi regnet med noget kunne foregå på denne måde.. og jeg er ked af at stå i denne situation, men vi måtte ud med det, da jeg desværre føler os noget røvrendt i denne sammenhæng. Men jeg sætter meget pris på i tager jer tid til at læse min oplevelse, og vælger at kommentere på det. Og ja.. havde vi da bare været klogere på hende inden, så havde vi aldrig så meget som overvejet at tage derned.

 

Øv, en dårlig situation, at I står i.. Men desværre er det (undskyld udtrykket :oops:) sådan nogen som jer, hun laver sine penge på..

 

Altså, godmodige folk, der tror det bedste om "erfarende" hundeejere

 

Jeg har også fået en del overraskelser, i min labrador-verden. Respekterede hanhunde ejere, der ved deres hanhunde er bærer af arvelige sygdomme, men som tæveejere ikke får noget at vide om, inden parringen. Pøj, siger jeg bare.. PØJ...

 

I mine øjne er Specieldogs plattenslageri..

 

Hvid labrador :roll:

Redigeret af Lab-lover
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst buliosse

Hej Lab-Lover.

 

Ja du har (desværre) helt ret, det er os hun tjener penge på, men tænk at man vil gøre det på sådan en måde.. Ja undskyld det forstår jeg nok ikke.. og når man nu læser de titler hun har skrevet om sig selv er selvlært, ja så føler man sig sgu endnu mere taget ved røven, når man regner (og tror på det bedste i folk) hende for at være loyal og har styr på det hele :(

 

Alle de fine titler er med til at gøre man tror det er troværdigt..og det gjorde vi også selv. Havde aldrig troet vi ville ende i denne situation her. Ja ved ikke engang hvad jeg skal sige.. er sgu mere og mere målløs.. øv :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
Hej ninna :)

 

Ja Trille er mor til din dejlige hund. Hvor sjovt du er herinde :) Og ja det er bestemt ikke en positiv oplevelse.. og vi skulle ikke have hvalpe mere, men da min far's hund åbenbart ikke kunne blive parret, så valgte vi at give den et sidste forsøg med Trille, inden vi bestemt mente hun ville være for gammel. Og når man så selv har et kuld hvalpe som hyggehunde, og for at stimulere dem, børnene kunne lege med dem osv.. så er det her bestemt ikke den oplevelse vi havde regnet med :(

 

Hvordan går det med Mio ? :) Han ser fin ud på billedet. Ej hvor dejligt at hører fra dig :)

 

Har skrevet en PrivatBesked til dig så jeg ik fylder tråden med noget der er lidt OT :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Hej Lab-Lover.

 

Ja du har (desværre) helt ret, det er os hun tjener penge på, men tænk at man vil gøre det på sådan en måde.. Ja undskyld det forstår jeg nok ikke.. og når man nu læser de titler hun har skrevet om sig selv er selvlært, ja så føler man sig sgu endnu mere taget ved røven, når man regner (og tror på det bedste i folk) hende for at være loyal og har styr på det hele :(

 

Alle de fine titler er med til at gøre man tror det er troværdigt..og det gjorde vi også selv. Havde aldrig troet vi ville ende i denne situation her. Ja ved ikke engang hvad jeg skal sige.. er sgu mere og mere målløs.. øv :(

 

Jeg synes det er fint at du fortæller din historie. Det kan forhåbentlig oplyse andre om, at hundeverdenen kan være både dyr og svær, at "finde rundt i"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Rigtig ærgelig situation i står I, men ...

 

Normen er faktisk at man ikke får sine penge retur hvis tæven ikke kan omparres eller dør efter parringen. Nogle vælger så at indskrive at man kan få én omparring med anden tæve.

 

Jeg er stærkt imod denne opdrætter, men på dette punkt følger hun faktisk "reglerne".

 

Jeg har selv stået i samme situation: tæven fødte én dødfødt hvalp og var for gammel til omparring. Da jeg ikke kunne parre min anden tæve med denne hanhund (pga. deres respektive farver som ikke bør parres) mistede jeg altså krav på denne parring og pengene herfor.

Kunne ellers have været rart da den døde hvalp måtte "forløses" med kejsersnit = knap kr. 10.000,- i dyrlæge udgifter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst buliosse

Hej.

 

Tak for dit svar. Og kan fuldt forstå det hvis det er vores tæver som ikke kan parres.. så mener jeg det er vores problem. Men efter som der ingen bevis er for de rent faktisk er forsøgt parret, og vi har 2 forskellige tæver, så begynder vi at tvivle meget på det. Dertil har den ene tæve haft hvalpe før uden problemer :)

 

Også det med at hun endnu engang vil give en omparring (det virker som om hun ikke mener hun har noget at tabe), indtil vi har kontaktet dyrelæge osv. Så trækker hun sin omparring tilbage og vil ikke have os som kunder, når vi åbenbart ikke behandler hende ordenligt, ved at tale med andre om sagen. Og der var intet på skrift fra hende.. heller ikke da hun modtog pengene, så heldigvis fik jeg udfyldt parringsbevis i vores stambog. Men som seriøst (det kalder hun sig selv) opdrætter, burde hun have parringsbevis og kvitt samt aftale lavet, vil jeg mene :)

 

God nok vil jeg gå videre med det her, men hvis min erfaring er med til at hjælpe andre, så de i hvert fald ikke bruger pengene der, uden at få noget for dem, så har det heldigvis også hjulpet noget. Har jo intet at tabe i denne sag :)

 

Mvh Maria

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Jeg har også læst smøren og er meget uforstående over, at du vælger en hanhund, du ikke har set .Ikke har sundhedsoplysninger og lignende på.

Det normale er, at man taler sammen og aftaler priser og så underskriver en parringsaftale med alle forbehold og tænkelige ting nedskrevet.

Også selv og ejeren af hanhund er en særdeles god bekendt eller veninde.

Jeg synes, I har været temmelig skødesløse med dette valg af opdrætter, men måske har hun været een der tog rumpen på folk. Kender hende jo ikke. Tror ikke I kommer så langt fordi et privat søgsmål er for dyrt.Hvis hun havde haft lidt seriøsitet, ville hun have bedt om en undersøgelse af tæven for ægløsningstidspunktet hos en anerkendt dyrlæge med speciale i dette. Altså istedet for at skulle have tæven gående i længerer tid.

Men hvis du finder på at parre igen så lav en ordenlig aftale med en ordenlig hanhund, hvis ejer er seriøs mht opdræt.

Helt enig i ovenstående. Undkyld, men dit opdræt virker ikke ligefrem seriøst og jeg forstår heller ikke hvordan du kan ønske at bruge en hund fra sådan en hundefabrik!

Hvis du stadig ønsker at parre din hund, må jeg foreslå at du kigger lidt mere seriøst på dens stærke og svage sider og vælger hanhund derefter.

En han der passer godt til en tæve, passer jo ikke nødvendigvis også til en anden.

 

Når det er sagt, så et det selvfølgeligt en ærgelig oplevelse du har været udsat for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst buliosse

Hej Lykkeliv.

 

Mit opdræt virker ikke seriøst ? Det forstår jeg ikke, altså fordi man ikke undersøger alt om en hanhund inden, betyder det bestemt ikke vi ikek selv gør det så godt som muligt. Når man er alm. hundeejer, og ikke bare avler for at avle, men rent faktisk får et kuld hvalpe fordi man nyder det, og vil skabe nogle gode, aktive, glade børnevenlige hvalpe.. så kan man altså desværre ikke altid vide alt om hanhundens ejer. Vi ved bare hvordan vi selv ønsker at gøre tingene, og hvordan vores hvalpe får den bedst mulige opvækst.

 

Det gjorde mig faktisk lidt ked af at det læse det du skrev, fordi jeg også forklarede før at man blev forblændet af det med fine titler, seriøs opdrætter osv. Og når man selv ønsker det bedste for hunden, ja så må en som er hundepsy. blindehunde træner, politihundetræner osvosv. da klart være en fornuftig og dygtig opdrætter.. Kan ikke helt se hvordan vi kunne tro andet ?

 

Vi kan jo kun tro på det bedste i andre personer man ikke kender, og i samtalen i telefonen, ja der fortalte hun jo også meget grundigt om fine hofter, ingen sygdomme, meget sporty han osv. Og når vi nu kun har 1 hund, som betyder alt.. ja så ønsker man det bedste for hunden, hvilket vi rent faktisk troede vi havde fundet ud fra alt det hun vidste/kunne/gjorde til dagligt. At vi så er det endt i denne situation havde vores vildeste fantasi ikke forestillet os.

 

Mvh Maria

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se at mit indlæg virker lidt hårdere end det var ment, det var ikke skrevet for at gøre dig ked af det.

 

Jeg er bare meget stor modstander af at avle på hunde "bare fordi", både generelt men særligt lige nu, hvor selv de seriøse opdrættere med gode hvalpe og DKK tavler har svært ved at komme af med deres kuld :???:

Noget andet er også, at valg af hanhund er meget vigtigt også selvom han ikke har noget med hvalpene at gøre som sådan. En hanhund skal psykisk og fysisk opveje for de mangler tæven måtte have, og skal generelt have et robust og godt temperament.

 

Jeg kan godt forstå at du er skuffet og ked af det ovenpå den oplevelse, og at du handlede i god tro :-)

Jeg håber bare I har lært af oplevelsen og undersøger tingene til bunds næste gang. Google er super og her på HF er vi jo nærmest så kloge at vi kan undvære hovedet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Ærgerlig historie som måske i bedste fald kan spare andre for sure lærepenge.

 

Forstår godt hvad der menes, når opdrættet betegnes som useriøst. Uanset hvor amatør og "almindelig" hundeejer man er, bør man kun sætte hvalpe i verden for at være med til at bedre racen. Ikke blot fordi det er sjovt. I hvert fald ikke uden man gør brug af det bedste mulige materiale til at lave hvalpe af.

 

Jeg vil også kalde det useriøst, hvis folk parrer uden at få tjekket øjne, hofter og albuer på sin retriever, da det er skavanker racen døjer med. Det er lidt af en sorteper at give videre til uvidende hvalpekøbere, når der skal så lidt til at gøre arbejdet ordentligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst buliosse

Hej mk101.

 

Beklager det sene svar, der er jo sommerferie :) Ang. det med hanhunden, så var han netop valgt ud fra en modsætning til min fars tæve. Og alt det med hofter osv. Var der selvfølgelig også tjekket op på, tæverne er begge øjnlyst, hd fotografert og albue fotograferet. Så det er som sådan ikke hundene der er et problem i denne sag :) Ud over selvfølgelig "hanhunden" som ikke kunne finde ud af at parre en tæve. Og der var spurgt ind til stambog, kryp. test, hofter osv. på hanhunden, så derfor var vi sikker på han skulle være iorden til formålet, vi ønsker skam ikke hvalpe sat i verden med problemer.

 

Dog er det nu stadig sådan vi føler ikke vi har bevis for tæverne er forsøgt parret, når vi nu netop havde fået det andet på plads, så håber ikke andre begår samme fejl med stedet. (Nu vil jeg dog undskylde jeg skriver "ud over hanhunden", fordi har han slet ikke været sammen med vores tæver, ja så er han jo ikke problemet, men nærmere ejeren af ham. Og i den her situation mener jeg ikke det er hundens skyld, men netop specialdogs.dk som har fyldt os med lovninger, "hendes erfaring" og alt det kun kan og står for, uden det viser sig at holde stik. Så i den sag er det bare et sted som tænker på pengene, og sådan set er ligeglad med kunderne/dyrene i den forstand, og det er synd. Her betyder vores hunde alt, og havde jeg på nogen måde vidst min hund kunne ske at stå i et bur i flere dage, ja så havde jeg nok meldt personen.. desværre har vi bare intet bevis for hvad min hund har foretaget sig i de dage den var dernede, men det er heldigvis op til hende at bevise.

 

Med Venlig Hilsen

 

Maria

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst specialdogs

Nå så er det vist min tur til at fortælle min side af denne lille historie, egentligt gider jeg ikke bruge tid på de personer og kun formår at se tingene fra en side og som er direkte snæversynet. Men jeg er blevet opfordret af flere personer til at reagere på denne her debat.

Jeg er ejer af Specialdogs.

Da jeg første gang mødte hunden Binna, gav jeg straks udtryk for at hunden var i meget dårlig stand, pelsen var meget fedtet og hunden meget overvægtig og jeg informerede Maria at hunde i denne dårlige form ikke altid var egnet til at bære hvalpe, sådan er naturen indrettet. Maria var dengang enig med mig i, at hunden var i dårlig form generelt og hun bad mig senere pr telefon informere hendes far som var ejer af Binna om korrekt fodring af hunden når de afhentede Binna igen. Da de afhentede hunden brugte jeg så en halv time på at informere ham om foder generelt, ikke kun om mit foder, men faderen var ikke interesseret i at skifte fra hans nuværende foder, men ville da godt købe fiskeolie, og ganske rigtigt sagde jeg ”nej” da det jo er at snyde sig selv til en hund med pæn pels og dårligt indre pga fodret. Senere undskyldte Maria hendes fars afgørelse og sagde at fodret vi havde virkede for dyrt for hendes far. (For dyrt til deres elskede hund?? 400,- for 15 kg).

Først da det viser sig at Binna ikke var med hvalpe informere Maria mig om at de ikke vil omparre hende igen da hun var ret ustabil i hendes løbetider, indimellem var der gået 1,5 år imellem løbetiderne fortæller hun mig da, dog først efter at det er mislykkes og hun i stedet ønsker sin egen hund parret for den samme pris. Hunde med så ustabil løbetid bliver ofte ikke gravide, det viste Maria også allerede. Hun taler ikke med mig om dårlig tidspunkt for hvalpe (Jul). Hun beder altså om at få lov at parre sig egen tæve i stedet, ja og jeg er jo bare sådan en uretfærdigt hanhundejer, men jeg vælger altså at sige ja til Marias ønske, selvom det ikke var aftalen, men jeg ville jo gerne hjælpe, jeg kunne jo bare have sagt nej og så var den sag afsluttet .

Og nej jeg har ikke altid tid til at alle børn der har lyst får lov at tale med mine hvalpe, det kræver at jeg sætter tid at til det og det havde jeg åbenbart ikke den dag, skal jeg også høre for det?!

Ville det i øvrigt ikke stresse hunden unødvendigt med ”afskeds scener” med børnene?

Vores kunderne får normalt ikke lov at følge hunden til deres bure i pensionsområdet, hundeejerne bliver altid efterladt på gårdspladsen, det er mit valg og det fungere bedst for hundene på denne måde, vi (hunden og jeg) forlader ejeren, det er ikke ejeren der forlader hunden i buret, det virker bedst! Ønsker man at se hundepensionen og jeg har tid (helst ikke i højsæsonen), fremviser vi meget gerne vores dejlige område, men hunden skal vente i bilen.

Ja og Maria´s hund blev også parret flere gange. Hunden stressede en del under sit ophold her, Maria informere mig ved afhentning om at hunden jo er vant til at have min. en anden hund omkring sig i hjemmet, altså den er ikke vant til at være alene, derfor stressede den unormalt meget under fravær af disse andre hunde. Hunden havde ikke sår eller lignende i hoved??!!.

Tænk engang skal jeg høre for at der ikke var papir i printeren??!! Nej, jeg tager dog normalt ikke kunder med ind i min privat bolig (med mindre de skal benytte vores wc), lidt privat liv må jeg vil have, hele min ejendom er ellers lavet om til ”hundeområde/kundeområde”. Hvordan kan man være i tvivl om at vi kun ånder og lever for hunden og de "seriøse" hundeejere, måske skulle i tage jer sammen og sætte jer ind i div. forhold omkring os inden i udtaler jer og Maria, tænk før du udtaler dig.

Vi har bla en flok dejlige, stabile og super sunde hunde som lever under perfekte og meget naturlige forhold og som bla fodres med super kvalitets foder mv. der bliver ikke sparet på noget til hundene. Hverken tid eller penge. Vores personlige økonomiske fortjenste er minimal, men det er ikke af betydning, for dette er vores livsstil ,altså hundene og deres liv og sådan har det altid været. Vi "arbejder" gerne med hundene og kunderne hver eneste dag i ugen, vi har bla aldrig kundefri dage.

Men vi kan ikke leve op til alle personers " normer" omkring hunde hold, opdragelse, fodreing mv. og det ønsker vi heller ikke. Vi blander os ikke i jeres måde at gøre tingene på, og døm venligst heller ikke os uden omtanke. Vi behøves vel ikke at være "ens" alle sammen.

Skal jeg også offentligt gøre de mail Maria skrev til mig?? Ja jeg var så venlig at tilbyde endnu en omparring og beder Maria kontakte dyrlægen igen og forhøre sig om at det faktisk er muligt at to tæver går tomme, uden at hanhunden har et problem. Maria begynder dog nu at tale grimt til mig pr. mail, jeg føler mig ret fornærmet over at hun nærer så stor mistro til mig og mit fortagende, citere : ”har hunden overhoved været i bur sammen” osv, nej helt ærligt det gider jeg ikke finde mig i, så derfor afslutter jeg vores samarbejde. Maria og hendes far har fået det de bad mig om, nemlig en parring og endda en omparring med en anden tæve. At der ingen hvalpe kom ud af det er rigtigt trist, men det var naturens vilje. Vi havde ingen aftale om at pengene skulle returneres hvis der ikke kom hvalpe i tæverne, da vi ikke regnet med at det kunne ske, men det skete og Maria ødelagde vores samarbejde med sine uendelige lange bebrejdende mails.

Vi har aldrig tidligere haft hunde til parring her hos os som skulle omparres eller lignende pga manglende graviditet, men vi ved det kan ske, også hos to tæver, prøv bare at spørg en upartisk dyrlæge. Sandsynligheden er lille men den er der! Tror I virkelig at vi ville gøre det med vilje?!..helt ærligt.

Hvis I ellers har noget i gerne vil vide eller se her ude hos os, feks vores hundeforhold eller HD/AA resultater på vores hunde, så kontakt os venligst for et besøg, på vores mail [email protected] eller telefon 75241524.

Måske skulle I sætte jer lidt bedre ”personligt” ind i mit eller andres arbejde før i dømmer mig eller andre, det er for nemt bare at dømme folk her på nettet pga en eller to personers udtalelser.

Ps. prøv lige at læs i min gæstebog på min hjemmeside, betyder det intet for jer der ude at der er så mange der har positive oplevelser med at samarbejde med mig.?? Nej jeg kan ikke tilfredsstille alle, men jeg prøver faktisk ret så meget!.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissLuna

Synes det er sjovt at ejeren af han-hunden åbenbart ingen fejl overhovedet kan have...

 

 

Ville det i øvrigt ikke stresse hunden unødvendigt med ”afskeds scener” med børnene?

Det må i princippet været op til ejerne af tæven at afgøre om det ville stresse tæve at hendes børn fik lov at sige farvel eller ej!

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er sjovt at ejeren af han-hunden åbenbart ingen fejl overhovedet kan have...

 

 

 

Det må i princippet været op til ejerne af tæven at afgøre om det ville stresse tæve at hendes børn fik lov at sige farvel eller ej!

Man kan jo også godt lade børnene sige farvel ude ved bilen, på gårdspladsen, whatever og stadig selv gå med hunden bagefter, hvis det er det man ønsker.
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...