Hop til indhold

Erfaring med parring ved specialdogs.dk ?


Gæst buliosse
 Share

Recommended Posts

Gæst MissLuna
Man kan jo også godt lade børnene sige farvel ude ved bilen, på gårdspladsen, whatever og stadig selv gå med hunden bagefter, hvis det er det man ønsker.

 

Ja, jeg ved mine børn ville blive dybt ulykkelige hvis deres elskede hund bare sådan blev taget væk...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 81
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Buddha

Hm, ja nu skal det jo ikke ende med at blive en diskussion om farvel eller ej - men må nu sige, jeg er helt enig i, at en masse farvel bare vil gøre hunden forvirret, den er et helt nyt sted og børn er jo så ærlige, så hvis de begynder at græde tænker hunden da først, åh gud hvad sker der med mig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg vil ikke tage parti her, da der altid er flere sider af samme sag og man som part kan komme med de oplysninger man synes man vil dele og måske tilbageholder andre.

 

Det er flere ting som virker underlige på mig, blandt andet at man bare afleverer sin tæve til en fremmed person, som bor flere timers kørsel væk og tilsyneladende suverænt lader denne person køre løbet.

 

Noget andet er, at selvom en tæve har fået hvalpe tidligere, kan man ikke bare gå ud fra at den aktuelle kombination giver hvalpe.

 

Falsk drægtighed har intet med evt. parring at gøre, men kommer ifm. selve løbetiden. Derfor er en evt. falsk drægtighed ikke vidnesbyrd om hvorvidt der har været parret eller ej.

 

Når en tæve har så uregelmæssig løbetidscyklus som trådstarters fars tæve, er der sandsynlighed for at der er hormonelle ubalancer og dermed kan det blive vanskeligere at blive drægtig.

 

Det undrer også mig at man fra begge sider vil gennemføre en parring på en tæve som åbenbart ikke er i topform.

 

Vi får oplyst at sidste tæve har været meget stresset. Ulve bruger stress som middel til at undgå levedygtige hvalpe på konkurrenter på trods af effektive parringer. Ældste han, "førerhannen" stresser de øvrige hanner og "førertæven" stresser de øvrige tæver.

Derfor kan sidste tæve godt have været drægtig men systemet kan have resorberet embryoerne indenfor de første uger på grund af nævnte stress.

 

Og så er der flere oplysninger som får mig til at undres, men ovenstående er de mest iøjnefaldende

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rugård

Egentlig syne sjeg, at begge parter er galt på den/useriøse.

Jeg ville da aldrig aflevere min hund et sted jeg ikke havde været inde at se - ejheller bare aflevere den på gårdspladsen - den slags gør altid mig mistænksom.

 

Men hvordan en hanhunde-ejer, der anser sig for at være professionel, alligevel vil forsøge at parre en stærkt overvægtig hund mod bedre vidende - det fatter jeg heller ikke. Det er da dårlig reklame når tæven ikke får hvalpe af det.

 

Og så kan jeg altså heller ikke se, at børn bare skal have lov at hilse på en hvalp. Hvorfor skal de det? Hvalpe er da ikke hverken legetøj, eller underholdning for børn.

 

Jeg ville heller ikke aflevere min hund i så mange dage iøvrigt.

 

Og sådan kunne man blive ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se, at der er noget forkert i at man får lov til at sige farvel ved bilen. Det gjorde de jo ikke engang, iflg trådstarter.

 

Det behøver ikke være tårevædet afsked, men et klap på hovedet og hejhej vi ses snart igen..

 

Det ser jeg nu heller ikke noget forkert i. Men jeg kan tilgengæld godt forestille mig at man kan blive lidt forskrækket og stødt over det, hvis ikke årsagen og proceduren er blevet forklaret for vedkommende. Måske er det et spørgsmål om kommunikation?

 

Jeg har altså også enormt svært ved at forstå hvordan man kan avle i DJR og samtidig lave blandingshunde med fuldt overlæg?? Tillader DJR virkelig det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser jeg nu heller ikke noget forkert i. Men jeg kan tilgengæld godt forestille mig at man kan blive lidt forskrækket og stødt over det, hvis ikke årsagen og proceduren er blevet forklaret for vedkommende. Måske er det et spørgsmål om kommunikation?

 

Jeg har altså også enormt svært ved at forstå hvordan man kan avle i DJR og samtidig lave blandingshunde med fuldt overlæg?? Tillader DJR virkelig det?

 

Det burde de da ikke, ihvertfald.. Så går lidt af stamtavle-ideen jo lissom fløjten:hmm::hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det burde de da ikke, ihvertfald.. Så går lidt af stamtavle-ideen jo lissom fløjten:hmm::hmm:

 

Ja, ikke? Der bliver også avlet både med og uden stambog - det forstår jeg simpelthen ikke og har godt nok svært ved at tage det seriøst! Og så kunne jeg i øvrigt aldrig drømme om hverken at købe hund eller få en parret hos nogle der har over 30 hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altså også enormt svært ved at forstå hvordan man kan avle i DJR og samtidig lave blandingshunde med fuldt overlæg?? Tillader DJR virkelig det?

 

Mange racer har jo en gang været blandingshunde. Man har gennem tiderne udviklet nye racer, nogen gange ved tilfælde, andre gange med overlæg.

De traditionele klubber er efterhånden blevet forstenede i deres standarder som de klamrer sig til og overfortolker i en sådan grad at hundene bliver syge. Standarderne er hugget i sten. Det der står der, står der, intet kan tilføjes, intet ændres. Sådan kommer man heller ikke videre. Der var en gang man udviklede hunderacer til at udøve bestemte opgaver. I dag består hovedopgaven i at hente farvede bånd (den rigtige farve!) i en udstillingsring. Måske har man stadig nogle intentioner med egenskaber, men dt er udstillingsringen der har diet sidste ord at skulle have sagt.

 

Når etablissementer som DKK tager sådan afstand fra blandingshunde ser jeg det som grådighed idet den der anskaffer sig en blandingshund jo så ikke har købt en racehund, og det giver ikke penge i kassen.

De hævder godt nok at en stamtavle er en "garanti for en vis kvalitet", men se på schæferne og deres dinglende bagkroppe, de kortsnudede hunde der ikke kan trække vejret, racer der kun kan føde ved kejsersnit etc.. Gode gamle forstenede FCI har forfejlet målet totalt, og mange brugsracer er i dag ødelagte som brugshunde.

 

De der eksperimenterer med at blande racer og har en vis bagtanke med det kan næppe forårsage større skader end FCI allerede har opnået.

Jeg kan ikke se noget problem i at nogen blander racer for at søge at skabe noget som kan blive en velegnet familiehund, eller evt handicaphund - ingen race er endu avlet til det formål. Til dato anvender man primært en race/racer der er udviklet til at være apporterende jagthunde der er gode til at svømme...

Og bare se, hvis "blandingsracen" viser sig at blive populær i antal skal FCI nok finde ud af at anerkende den så snart det kan betale sig, og man har fået hugget en standard i sten. Der findes vist ingen printere der kan det endnu.

 

Naturligvis har vi jo også set "Brian" der søger en ulv til at krydse med sin "ambaff" (den inficerede tungepiercing gør at han ikke kan udstale "st"), afkommet skal herefter krydses med en snetiger og en alligator eller kongepythonen hjemme i badekarret for at få noget der imponerer de andre på bænken henne ved busstationen. Nå, men det er vist ikke aktuelt her i denne tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange racer har jo en gang været blandingshunde. Man har gennem tiderne udviklet nye racer, nogen gange ved tilfælde, andre gange med overlæg.

De traditionele klubber er forstenede i deres standarder som de klamrer sig til og overfortolker i en sådan grad at hundene bliver syge. Standarderne er hugget i sten. Det der står der, står der, intet kan tilføjes, intet ændres. Sådan kommer man heller ikke videre.

 

Når etablissementer som DKK tager sådan afstand fra blandingshunde ser jeg det som grådighed idet den der anskaffer sig en blandingshund jo så ikke har købt en racehund, og det giver ikke penge i kassen.

De hævder godt nok at en stamtavle er en "garanti for en vis kvalitet", men se på schæferne og deres dinglende bagkroppe, de kortsnudede hunde der ikke kan trække vejret, racer der kun kan føde ved kejsersnit. Gode gamle forstenede FCI har forfejlet målet totalt, og mange brugsracer er i dag ødelagte som brugshunde.

 

De der eksperimenterer med at blande racer og har en vis bagtanke med det kan næppe forårsage større skader end FCI allerede har opnået.

Og bare se, hvis "blandingsracen" viser sig at blive populær i antal skal FCI nok finde ud af at anerkende den så snart det kan betale sig.

 

Singing the same old song again!! Den har vi hørt en million gange før. Jeg siger på ingen måde at FCI er løsningen på alt, men det er en måde at strukturere avlen på. Du har ingen forudsætninger what so ever for at vide hvad der kommer ud af en given parring, når man bare krydser efter forgodtbefindende! At man så vælger at give blandingerne et fornemt "navn" for at gøre det mere legalt er endnu mere ude i hampen.

 

Blandingshunde er dejlige hunde, men at avle bevidst på forældredyr hvor man ikke kender sundhedsstatus og linjer mener jeg er forkert. Jeg ved desuden ikke hvem der har sagt at DKK tager afstand fra blandingshunde? Det må være noget du selv har fundet på! Vi er rigtig glade for alle hunde og byder derfor alle hunde velkomne i klubben, uanset tavle eller mangel på samme. De er velkomne til både prøver og træning!

 

Jeg ved at der er visse racer der lider under FCI. Det er blandt andet schæferen, bulldogen og flere. Men der findes altså også prima arbejdshunde i DKKregi - både schæfere og andre brugshunde. Jeg har selv en Border Collie af arbejdslinjer med DKK-bog. Det kan godt være at han aldrig kommer til at brillere i udstillingsringen, men han kan arbejde. Så i FCIregi laves der altså også lækre arbejdshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bestemt ikke ønskeligt at have store afskedsscener med børn og hunde (børnene bliver nemt opkørte og begynder at hvine eller lignende), det giver hundene meget stress, og hvor jeg arbejder tillader vi heller ikke ejerne at komme med ind.

De siger farvel ved porten :-D

Nej, men det var også det jeg mente.. Jeg er helt med på at det ikke altid er optimalt at lade folk komme med ind og sige farvel, men jeg synes alligevel at ejeren og deres børn skal have lov til at sige farvel på en eller anden måde. Måske mest for ens egen skyld :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, men det var også det jeg mente.. Jeg er helt med på at det ikke altid er optimalt at lade folk komme med ind og sige farvel, men jeg synes alligevel at ejeren og deres børn skal have lov til at sige farvel på en eller anden måde. Måske mest for ens egen skyld :-)

selvfølgelig skal man sige farvel, ved porten eller bilen.. men jeg kan love dig for at det ikke er fedt at slæbe afsted med en hund hvor ungerne (eller voksne ejere for den sags skyld! :shock:) står og bliver ved at kalde dens navn og råbe faaaarveeel mens du prøver at distrahere det stakkels kræ og ikke traumatisere det :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Singing the same old song again!! Den har vi hørt en million gange før. Jeg siger på ingen måde at FCI er løsningen på alt, men det er en måde at strukturere avlen på. Du har ingen forudsætninger what so ever for at vide hvad der kommer ud af en given parring, når man bare krydser efter forgodtbefindende! At man så vælger at give blandingerne et fornemt "navn" for at gøre det mere legalt er endnu mere ude i hampen.

 

Men hvordan har manså fundet frem til nogen af de "nyere" racer, som f.eks flatteren? Den er jo også oprindelig en krydsning mellem nogle allerede kendte racer. Man havde ikke DNA teknologi, eller EDB til hjælp, alligevel blev det en brugbar race.

Evolutionen bygger jo netop på at der opstår sideskud som enten viser sig at være en licskraftig art, eller uddør i løbet af få generationer.

 

Inden for hundeavlen er det som om at al nytænkning er gået i stå. Man er frosset fast til det der var en gang, og forsøger at anvende de allerede eksisterende racer til nye formål som de slet ikke er avlet til.

Og hvad ved du om hvilke overvejelser der ligger bag ved at krydse visse racer for at prøve noget nyt? Du lufter fordomme, men hvor er fakta?

 

Blandingshunde er dejlige hunde, men at avle bevidst på forældredyr hvor man ikke kender sundhedsstatus og linjer mener jeg er forkert. Jeg ved desuden ikke hvem der har sagt at DKK tager afstand fra blandingshunde? Det må være noget du selv har fundet på! Vi er rigtig glade for alle hunde og byder derfor alle hunde velkomne i klubben, uanset tavle eller mangel på samme. De er velkomne til både prøver og træning!

 

Men DKK opdrættere må ikke have blandingshunde i husstanden vel ?

Lidt komisk er det at alle hunde med anden stambog end DKK automatisk er blandingshunde.

Men naturligvis kan man jo godt træne sin blandingshund i DKK. De penge tager man da gerne med...

 

Jeg ved at der er visse racer der lider under FCI. Det er blandt andet schæferen, bulldogen og flere. Men der findes altså også prima arbejdshunde i DKKregi - både schæfere og andre brugshunde. Jeg har selv en Border Collie af arbejdslinjer med DKK-bog. Det kan godt være at han aldrig kommer til at brillere i udstillingsringen, men han kan arbejde. Så i FCIregi laves der altså også lækre arbejdshunde.

 

Men de får garanteret ingen stambog uden at have været i udstillingsringen. Hvorimod man godt kan få en stambog uden at brugsegenskaberne nogensinde er afprøvet. Bevares, der mangler nogen påtegninger, men bogen er der.

 

- Ja, jeg synger the old song again, og det bliver jeg ved med så længe FCI synger på sidste vers.

FCI og dets tilsluttede klubber har absolut intet at kritisere andre så længe de end ikke er i stand til at løse de problemer de selv skaber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige sat svaret ind her:

 

Men hvordan har manså fundet frem til nogen af de "nyere" racer, som f.eks flatteren? Den er jo også oprindelig en krydsning mellem nogle allerede kendte racer. Man havde ikke DNA teknologi, eller EDB til hjælp, alligevel blev det en brugbar race.

Evolutionen bygger jo netop på at der opstår sideskud som enten viser sig at være en licskraftig art, eller uddør i løbet af få generationer.

 

Der findes heldigvis folk, der arbejder seriøst på at udvikle nye racer eller forny ældre racer. Det er folk der sætter sig grundigt ind i sundhed og linjer og laver et kæmpe arbejde. Blandt andet derfor har vi dogo argentinoen i dag - den blev til på kun 25 år. Der er bare milevidt fra seriøst avslarbejde til tilfældig avl på blandingshunde.

 

Inden for hundeavlen er det som om at al nytænkning er gået i stå. Man er frosset fast til det der var en gang, og forsøger at anvende de allerede eksisterende racer til nye formål som de slet ikke er avlet til.

Og hvad ved du om hvilke overvejelser der ligger bag ved at krydse visse racer for at prøve noget nyt? Du lufter fordomme, men hvor er fakta?

 

Jeg har personligt ikke set eksempler på at man bruger racer til noget de ikke er avlet til. Hvad tænker du på her??

Jeg ved på ingen måde hvad der ligger bag krydsningen af visse racer, men hvis man registrerer individer og resultater er det i mine øjne den sikre vej til at skabe en ny race, der en dag kan blive registreret. At krydse to hunde, fordi de er blevet populære og har fået et smart navn er derimod ikk,e.

Men DKK opdrættere må ikke have blandingshunde i husstanden vel ?

Lidt komisk er det at alle hunde med anden stambog end DKK automatisk er blandingshunde.

Men naturligvis kan man jo godt træne sin blandingshund i DKK. De penge tager man da gerne med...

 

De må sgu have alle de blandingshunde de gider:-D DKK er ikke en pengemaskine, som du forsøger at få dem til at fremstå som. Jeg kender flere DKK opdrættere som også har blandingshunde. Men de må ikke avle på dem, hvis de opdrætter i DKKregi. Og hvem siger at alle hunde med anden stambog end DKK er blandingshunde? For så skal jeg da have omregistreret min coton. Hun har DRU stamtavle, men det betyder sgu da ikke at hun er en blanding.

 

 

 

Men de får garanteret ingen stambog uden at have været i udstillingsringen. Hvorimod man godt kan få en stambog uden at brugsegenskaberne nogensinde er afprøvet. Bevares, der mangler nogen påtegninger, men bogen er der.

 

Alle DKK opdrættede hunde får stambog med fra sælger. De fleste kan ikke bruges i avl uden at have opnået en vis præmiering i udstillingsringen. Der er dog undtagelser herfra. Min egen race, border collien, skal eksempelvis ikke være udstillet. Det er sgu ikke alle arbejdshunde der er lige kønne og jeg er sikker på at en del af dem ville klare sig elendigt i ringen - men de kan arbejde!

Jeg ville inderligt ønske at DKK begyndte at bruge tests af brugsegenskaber som kriterie for avl! Det ville godt nok gøre mig glad. I SKK (Svenska kennel klub) har de blandt andet hyrdeprøve for en del racer. Det ville virkelig klæde det danske opdræt at skele lidt til Sverige!

- Ja, jeg synger the old song again, og det bliver jeg ved med så længe FCI synger på sidste vers.

FCI og dets tilsluttede klubber har absolut intet at kritisere andre så længe de end ikke er i stand til at løse de problemer de selv skaber.

Link til indlæg
Del på andre sites

selvfølgelig skal man sige farvel, ved porten eller bilen.. men jeg kan love dig for at det ikke er fedt at slæbe afsted med en hund hvor ungerne (eller voksne ejere for den sags skyld! :shock:) står og bliver ved at kalde dens navn og råbe faaaarveeel mens du prøver at distrahere det stakkels kræ og ikke traumatisere det :???:
Voksne mennesker? Seriøst? Det fatter jeg slet ikke. En ting er, at børn, der måske ikke helt forstår eller ikke har fået forklaret, at de ikke skal kalde på hunden, når den er på vej væk, men voksne mennesker burde da vide bedre.

Man behøver jo ikke gøre afskeden sværere end det er, og det må da være forvirrende og frustrerende for hunden, at den ikke kan komme hen til ejerene, når de kalder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissLuna
selvfølgelig skal man sige farvel, ved porten eller bilen.. men jeg kan love dig for at det ikke er fedt at slæbe afsted med en hund hvor ungerne (eller voksne ejere for den sags skyld! :shock:) står og bliver ved at kalde dens navn og råbe faaaarveeel mens du prøver at distrahere det stakkels kræ og ikke traumatisere det :???:

 

Jeg fik det nok ikke skrevet, men jeg synes heller ikke det skal køres op på den måde som du beskriver...

Link til indlæg
Del på andre sites

Voksne mennesker? Seriøst? Det fatter jeg slet ikke. En ting er, at børn, der måske ikke helt forstår eller ikke har fået forklaret, at de ikke skal kalde på hunden, når den er på vej væk, men voksne mennesker burde da vide bedre.

Man behøver jo ikke gøre afskeden sværere end det er, og det må da være forvirrende og frustrerende for hunden, at den ikke kan komme hen til ejerene, når de kalder.

ja, voksne mennesker :roll: .....det samme når de henter deres hunde, de kan se at man kommer ned med den, og prøver at komme forbi de andre hunde/sektioner/mennesker osv, og de kalder så vildt på deres hund, så den trækker som en sindssyg! Jeg er skide ligeglad med hundens hals og nakke de 30 sekunder det varer, men MIN ryg holder bare ikke til det stunt flere gange om dagen :damn:

 

...det var så lige dagens galdeudledning :rolleyes::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må de da.. de må bare ikke avle på dem..

 

 

Jo, det må de rent faktisk gerne. De må også gerne lave hvalpe i DRU, DJR, DHL osv. osv. osv.....

 

Bare det er klart adskilt fra deres DKK opdræt.

 

Dvs. konen i huset ejer alle DKK hunde og er DKK opdrætter, mens manden i huset har sit opdræt i DRU osv. eller blandingshunde. Bare de ikke mixer DKK hundene ind i det.

 

DKK er ikke meget for at indrømme det, men alle de sager der har været kørt med ovenstående tema har DKK tabt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et spørgsmål ang. hunde i DJR..

 

Hvad kan man bruge den stamtavle til?

Har de deres egne udstillinger og markprøver?

Hvor kan man tjekke at påstået HD/AD status er korrekt?

 

Og så synes jeg i øvrigt, at priserne er tårnhøje på visse hvalpe. De ligger jo på samme niveau som en DKK-labhvalp efter forældre med højt præmieret FCI-godkendte prøver og udstillinger

 

Og ja.. Forældrene blir brugt til praktisk jagt.. Det kan enhver jo påstå..

Cody kan skal også komme med på jagt, men pt må jeg nok hente fuglene selv, når han ikke gider mere efter nr 2..

 

:hmm: Bare lidt tænke-tænke jeg har grublet over.. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...