Hop til indhold

Stress hos hunde


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

]Det er desværre ofte sådan det er: Hunden viser ikke noget før det hele bliver alt for meget.[/b]

 

Til markeringen: Jo' date=' det drejer sig bare om at få ham ud af situationen :lol:[/quote']

 

 

Nej, og så skal man bare være en nærværende hundeejer og kunne sige "stop, stands, holdt!" i tide....

- og det var jeg bare slet ikke nok igår :oops:

 

Men det er dejligt at vide at jeg ikke er helt på vildspor, jeg synes også der er sket meget positivt med ham i de sidste mange måneder, men nu hvor jeg selv er lidt er lidt på hælene kan jeg mærke at han nemmere bliver kørt op.....

 

Så når vi engang finder vores balance igen, så kan det godt være at jeg intensivere min "jagt" på hund nummer to, tror det vil være rigtigt godt for flipsedyret at få en kammerat og dele hverdagen med :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt det ikke er mig du spørger, men kan varmt anbefale Pia fra Positiv træning:5up:Holder til i Hasselager ved Århus

Stort fokus på dig og din hund. Og stor erfaring med stressede hunde..

 

Men det kommer jo også an på hvad du ønsker at træne?

 

Vi har fået rigtig god kontrol med Mios stress efter vi er begyndt hos Pia, og hun er god til at udfordre en, uden at kræve for meget af hverken ejer eller hund :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Hej :-D

 

 

 

Selv tak

 

 

 

Ja, det er jo sådan der fungerer

 

 

 

God ide at kunne belønne med leg

 

 

 

Hvis man får trykket på den "rigtige knap" udkonkurrerer leg gerne mad

 

 

 

Hvad er formålet med denne gremgangsmåde?

 

Det er egentlig ikke noget jeg har tænkt så meget over, men fordi jeg altid har belønnet med mad, er det nok fordi at det falder mig mest naturligt og så er jeg nok lidt bange for at for meget leg under træning vil stresse ham for meget og gøre at jeg mister hans fokus (som i forvejen ikke er for god).

 

 

Her fik jeg lige hikke... Uden at vide hvad grundfærdighederne er, så er det skidt at have tidspres, for hunde lærer med individuel hastighed

 

Åhh ja og jeg har det dagligt skidt over det. Jeg har givet mange penge for et kursus (12.000 kr. + over 1000 kr. til bøger) og vil jo gerne havde noget ud af det. Men jeg inderømmer at jeg har overvurderet Mickeys evner (og mine ikke mindst) og jeg er kommer hårdt på prøve. Han er 3 år og har aldrig rigtig fået så meget træning. Han er en glad og ukompliceret dreng og jeg tænkte at han ville være god at have med. Men da han ikke er trænet med før, har jeg meget sværet ved at følge med og jeg er en del bagefter i forhold til de andre. så jeg har virkeligt et kæmpe press hængende på mine skuldre. Til næste samling SKAL jeg have nået alt det vi skal, ellers får jeg ikke noget ud af at være med de sidste 2 weekender siger hun og det har jeg altså bare betalt for mange penge til at jeg syntes er fedt.

Men når det var jo egentlig ikke det det handlede om, men nej jeg giver dig fuldstændig ret, et tidspress er meget dårligt og giver bestemt ikke træningsglæde for hverken hund eller træner

 

 

 

Du skal skelne mellem at han tænder og stresser for det er ikke det samme.

"Høj tænding" kan han sagtens tåle hvis han bare får tilpas hvile mellem lektionerne. Og så er det vigtigt med selvkontrol, altså at hundene lærer at køre højt og stadig bevare opmærksomhed og koncentration. Lærer de dette stresser de ikke.

 

Hmmm okay, det har jeg slet ikke tænkt over :hmm:jeg tror egentlig at han under træningen har en okay selvkontrol. Jeg træner som regel 5 repertationer i streg (5 klik + godbid) og så kommer han ind i hans bur (som er indlært til at være et dejligt sted) til en kort pause. Her ligger han fuldstænig roligt og slapper af, selvom jeg lige har kort ham helt op på leg, inden han kom ind. Jeg træner så små pas med pauser indlagt, da han har meget svært ved at holde fokus og arbejdsiveren (han melder sig ud af træningen med det same hvis han bliver det mindste i tvivl om hvad jeg vil have ham til) men ved at træne så korte pas, kan jeg bedre styre ikke at stille for store krav til ham og det kan jeg godt være slem til pga. tidspresset :oops: Så ud fra hvad du skriver, vil jeg egentlig ikke mene at han så stresser under træningen selvom jeg køre ham op på leg, når han nu kan finde ud af at slappe af i pauserne.

Den info var faktisk rigtig betydningsfuld for mig, for så kan jeg godt begynde at bruge mere leg under træningen, uden at frygte stress.

 

Stressen opstår pga. at hunden ikke kan honorere de krav der stilles og derfor ikke oplever succes.

Men du vil hurtigt opdage hvis han stresser, for så ændrer han adfærd og får svært ved at opføre sig afslappet. Sker dette, skal noget i træningen ændres.

 

Igen rammer du hovedet på sømmet og sætter nogle tanker igang. Jeg var i starten ikke god nok til at sætte fornuftige kriterier når vi trænede og jeg forventede tit for meget af ham (igen pga. tidspresset). Det resulterede i at han lukkede fuldstændig ned hver gang jeg fandt træningsudstyret frem og vores træning gik helt i stå. Men inden han begyndte på det med at lukke ned, stressede han voldsomt op og lavede små overspingshandlinger hver gang han ikke vidste hvad han skulle (hoppede volsomt rundt, slikkede voldsomt på mine hænder og klikkeren, kløede sig og kørte egentlig bare sig selv op). Det er jeg heldigvis blevet meget bevidst om at undgå og når vi træner nu arbejder jeg ud fra at vi skal have det sjovt sammen og at det foregår på han premisser. Så lige nu handler det om at han nyder træningen og at jeg kan holde hans fokus og træningslyst under træningen. Derfår for han så mange små pauser ind i melem og så sidder vi tit også bare og hygger med nogle små kontakt øvelser.

 

.

Det LuckyLuna skriver ovenover kan jeg tilslutte mig. Pia er dygtig

 

Jeg vil da prøve at kigge nærmere på hendes hjemmeside. Kan se at jeg har været inde på den før og det ser meget fornuftigt ud. Tror jeg gik fra det den gang fordi det tager 1 timer herfra ca. men da der ikke er noget tættere på er jeg villigt til at køre efter det.

 

Tak for dit svar, det belyste en masse samt satte en masse tanker og dårlig samvittighed i gang :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg vil da prøve at kigge nærmere på hendes hjemmeside. Kan se at jeg har været inde på den før og det ser meget fornuftigt ud. Tror jeg gik fra det den gang fordi det tager 1 timer herfra ca. men da der ikke er noget tættere på er jeg villigt til at køre efter det.

 

Tak for dit svar, det belyste en masse samt satte en masse tanker og dårlig samvittighed i gang :oops:

 

Selv tak og god fornøjelse.

 

Nysgerrig: Hører dette emne ikke ind under uddannelsen? Jeg mener, så er der jo en instruktør til rådighed med vejledning.

 

Du er forhåbentlig meget opmærksom på at retriverne nemt stresser hvis de arbejder for længe af gangen?

 

Du kan kikke på, hvorvidt det er dette som gør sig gældende eller for høje succeskriterier - eller en blanding af begge faktorer.

 

Jeg ved det ikke er populært at sige det, men jeg har ikke så forfærdeligt til overs for en dyr uddannelse, hvor der ikke tages højde for de idividuelle evner og muligheder hos hundene.

Selv ville jeg blæse på at underviseren siger at min hund skal kunne det og det, (jeg tror det var Lonny som viste listen over færdigheder pog den var fanme lang) og tage udgangspunkt i det min hund kan yde og så få det bedste ud af det.

Men det er selvfølgelig kun min mening om det og vi er jo forskellige :lol:

 

Hyg dig med det, nu vil jeg tage til Fyn og være sammen med en flok "unger" og deres hunde en lille uge, DMI lover dejligt vejr :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Selv tak og god fornøjelse.

 

Nysgerrig: Hører dette emne ikke ind under uddannelsen? Jeg mener, så er der jo en instruktør til rådighed med vejledning.

 

Man kan sagtens skrive til hende for råd og vejliedning. Men hvis man vil have ekstra hjælp skal man melde sig på et hold hos hende. Det er rimelig dyrt og jeg er nok lidt af den overbevidsning at det ikke burde være nødvendigt at betale sig fra ekstra undervisning når man nu i forvejen har betalt 12.000 kr. Jeg er bare bedst til hjælp hvor jeg står over for træneren, så hun kan vejlede og evt. demonstrere. Jeg får ikke så meget ud af mailhjælp, for jeg ved jo egentlig godt hvor fejlene ligger. Det jeg har brug for er at blive hjulpet mens jeg træner, for jeg har det med at blive ldit frustreret hvis jeg ikke kan få det til at virke og så mister jeg lynhurtigt modet.

Og ja listen er monster lang og nu er der enda kommet ekstra på. Men fejlen er jo ikke Ninas (instruktøren) men min egen. Jeg har ikke sat mig godt nok ind i hvad det krævede og så har jeg lavet en fejl ved at tage Mickey med i stedet for en af de andre 2, der er mere trænet.

 

Du er forhåbentlig meget opmærksom på at retriverne nemt stresser hvis de arbejder for længe af gangen?

 

Nej det vidste jeg faktisk ikke. Jeg har altid fået smidt i hovedet at en flatter kan arbejde længe uden at "stå af".

Jeg vil så skynde mig at sige at i starten da vi startede med at træne. Trænede jeg kun 5 min. af gangen, så er det blevet sat op til 10 min. og ellers har jeg normalt trænet max 15 min om dagen (med et par "fridage" i ugen), da jeg faktsik helller ikke kan holde koncentrationen i længer tid, når jeg selv står med det. Det er noget andet hvis man står på et hold. Så jeg mener bestemt ikke at jeg har overtrænet med ham i starten, men følte mig faktisk slet ikke klar til at skulle gå i gang med så mange øvelser efter kun 2 dages intruduktion, hvor den ene var mest teori. og jeg greb det ret forkert an og fik stillet for høje krav til ham, derfor valgte han at stå af (forståeligt nok). Men efter 2 weekend vi var af sted (for 3 uger siden) kunne jeg godt se at jeg var meget bagefter de andre og at jeg skal oppe mig helt ekstremt for at følge med eller bare komme op på nogenlunde samme nivau som de andre. Og jeg begyndte derfor langsom at træne længere tid hver dag. Så nu er jeg oppe på 20-40 min om dagen. Men det er med små pauser indlagt mens vi træner og så er det spredt ud over hele dagen (10 min. af gangen ca. og det er med pauserne) Så det er ikke mere end 6-7 min. intensiv træning i hver ræningspas, fordelt på 3-4 gange om dagen. så jeg mener bestemt ikke at jeg har presset ham ved at træne for lang tid af gangen, men jeg har simpelthen bare stillet krav han ikke kunne opfylde og det er det jeg har dårlig samvittighed over.

Du kan kikke på, hvorvidt det er dette som gør sig gældende eller for høje succeskriterier - eller en blanding af begge faktorer.

 

helt kart for høje kriterier, det er jeg slet ikke i tvivl om. Det er ikke varrigheden af træningen.

 

Jeg ved det ikke er populært at sige det, men jeg har ikke så forfærdeligt til overs for en dyr uddannelse, hvor der ikke tages højde for de idividuelle evner og muligheder hos hundene.

Selv ville jeg blæse på at underviseren siger at min hund skal kunne det og det, (jeg tror det var Lonny som viste listen over færdigheder pog den var fanme lang) og tage udgangspunkt i det min hund kan yde og så få det bedste ud af det.

Men det er selvfølgelig kun min mening om det og vi er jo forskellige :lol:

 

Ja og igen er jeg ret enig. Men det er jo min egen fejl at jeg har skudt over mål for hvad det krævede at være med.

Jeg har så også valgt at sige at vi når hvad vi når og jeg kan jo så heller ikke gøre så meget andet :blink:

Hyg dig med det, nu vil jeg tage til Fyn og være sammen med en flok "unger" og deres hunde en lille uge, DMI lover dejligt vejr :banan:

Uhh lyder ikke dårligt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinne og Hugo

Jeg vil godt brokke mig lidt til Ninjamor...:blink:

 

Hvorfor har du ikke lavet dette emne som en artikel? Du har jo en super viden og det er relevant for alle hundeejere.

 

Hvis det ligger som artikel er det let at finde. Denne tråd kan jo godt drukne lidt i alle de andre. Jeg synes i hvert fald det var virkelig anvendelig viden. Tak for det. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst Ninjamor

Jeg vil godt brokke mig lidt til Ninjamor...:blink:

 

Hvorfor har du ikke lavet dette emne som en artikel? Du har jo en super viden og det er relevant for alle hundeejere.

 

Det er virkelig også for ringe :-D

 

Hvis det ligger som artikel er det let at finde. Denne tråd kan jo godt drukne lidt i alle de andre. Jeg synes i hvert fald det var virkelig anvendelig viden. Tak for det. :vinken:

 

Selv tak :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

er der øvelser man kan lave for at nedsætte stress hvis skaden er sket?
Jeg tror spor er en rigtig god aktivitet for stressede hunde. Det har det i hvert fald været for mine, og jeg har hørt andre fortælle det samme.

 

Og så generelt afstressende aktiviteter som problemløsningsopgaver eller andet, hvor hunden skal bruge hovedet og koncentrere sig om det.

 

Og så selvfølgelig undgå lege, der stresser hunden såsom boldkast og lign. Eller andet, der stresser din hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger selv søge arbejde når mine beagler har været ude og støve rundt her og der - og måske lige er en anesle oppe at "køre" når vi vender hjem.

Jeg kaster lidt foder ud på græsplænen - sørger for at sprede det meget - og lader beaglerne fise rundt og lede. Det er noget der dur :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger selv søge arbejde når mine beagler har været ude og støve rundt her og der - og måske lige er en anesle oppe at "køre" når vi vender hjem.

Jeg kaster lidt foder ud på græsplænen - sørger for at sprede det meget - og lader beaglerne fise rundt og lede. Det er noget der dur :5up:

ja hundene elsker det :-D
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror spor er en rigtig god aktivitet for stressede hunde. Det har det i hvert fald været for mine, og jeg har hørt andre fortælle det samme.

 

Og så generelt afstressende aktiviteter som problemløsningsopgaver eller andet, hvor hunden skal bruge hovedet og koncentrere sig om det.

 

Og så selvfølgelig undgå lege, der stresser hunden såsom boldkast og lign. Eller andet, der stresser din hund.

 

:5up:

Spor har virkelig været godt for Groas stress, hun er meget mere rolig. Fodersøg er heller ikke dumt, eller andre ting hvor hunden skal bruge sin hjerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 months later...
Gæst 01-Molly

Hej :)

Min franske bulldog er blevet underlig her inde for den sidste måned når hun spiser så tager hun nogle af hendes piller ud og ligger dem på gulvet synes det virker underligt men kan det skyldes stress ?

 

Håber at finde svar da hun altid har spist sin mad normalt ...

 

Hilsen Sabina

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 years later...

Long time no see ;-) Jeg sad og googlede stress hos hunde og så dukkede denne tråd op i min søgning og så var det jo nærliggende lige at skrive her og håbe at du ser det Ninjamor (jeg kan ikke huske hvad dit brugernavn er nu hvis ikke det er Ninjamor? :-D)

 

Linket til din artikel virker ikke længere, så har du mulighed for at sende den eller lægge den herind?

 

Zaros epilepsi viser sig jo ved stressanfald og jeg er derfor i gang med at finde ud af hvordan jeg kan minimere hans stress. Jeg har fået nogle tips og tricks af Gudrun (holde ham i halsbåndet og ae ham blidt når han kører op over noget, lave små øvelser med ham hvis han magter det og den slags), men jeg kunne godt tænke mig nogle tricks til at højne hans selvtillid så han bedre kan håndtere nye situationer. P.t. har vi lagt agilityen på hylden (det kom af sig selv, sæsonen sluttede og det er uvist om vi starter op igen næste år :cry:) og har et nosework kursus i støbeskeen fordi jeg tænker at hjernearbejde må være godt for ham :-) Lydighedstræning går fint, det kan han sagtens koncentrere sig om og har det dejligt uden at køre for meget op og gør han det alligevel, trækker jeg lidt væk og får ro på og det går som regel fint. Eneste undtagelse var da vi gik fællestur en dag, det kunne han ikke håndtere, men heldigvis udløste det ikke et anfald :-)

 

Men altså, hvordan ruster jeg ham til at håndtere nye situationer? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Long time no see ;-) Jeg sad og googlede stress hos hunde og så dukkede denne tråd op i min søgning og så var det jo nærliggende lige at skrive her og håbe at du ser det Ninjamor (jeg kan ikke huske hvad dit brugernavn er nu hvis ikke det er Ninjamor? :-D)

 

Linket til din artikel virker ikke længere, så har du mulighed for at sende den eller lægge den herind?

 

Zaros epilepsi viser sig jo ved stressanfald og jeg er derfor i gang med at finde ud af hvordan jeg kan minimere hans stress. Jeg har fået nogle tips og tricks af Gudrun (holde ham i halsbåndet og ae ham blidt når han kører op over noget, lave små øvelser med ham hvis han magter det og den slags), men jeg kunne godt tænke mig nogle tricks til at højne hans selvtillid så han bedre kan håndtere nye situationer. P.t. har vi lagt agilityen på hylden (det kom af sig selv, sæsonen sluttede og det er uvist om vi starter op igen næste år :cry:) og har et nosework kursus i støbeskeen fordi jeg tænker at hjernearbejde må være godt for ham :-) Lydighedstræning går fint, det kan han sagtens koncentrere sig om og har det dejligt uden at køre for meget op og gør han det alligevel, trækker jeg lidt væk og får ro på og det går som regel fint. Eneste undtagelse var da vi gik fællestur en dag, det kunne han ikke håndtere, men heldigvis udløste det ikke et anfald :-)

 

Men altså, hvordan ruster jeg ham til at håndtere nye situationer? :-)

 

Det var ellers noget af et spørgsmål :-)

 

Jeg mener, vi har talt om, at du kunne føre logbog over hans rutiner/oplevelser for der at kunne se hvilke rutiner/oplevelser der fører til stress? Husker jeg korrekt?

 

Hvis hans stresstærskel skal blive højere er vi nødt til at kunne identificere stresstriggerne. Vi skal vide, hvorfor han stresser op.

 

Vi kan sagtens lave en masse øvelser, som højner Zaros selvtillid, men skal selvtilliden højnes ift. en situation, dig, andre sociale situationer som involverer kendte og /eller fremmede hunde, transport eller andre situationer igen? Dette er vigtigt at vide, for det er ikke det samme arbejde der skal laves hvis en hund føler sig presset af sin ejer eller den føler sig presset af ikke at kunne overskue en situation. Den selvtillid man bygger op ved øvelser er specifikt rettede til den enkelte situation.

Muligheden for at han godt kan håndtere 2 - 3 af de nævnte (eller andre) situationer efter hinanden, men når at fylde bægeret så du ser hans stressadfærd ved den 4. situation er til stede. Han kan gå og akkumulere stress til han pludselig og nærmest ude af det blå viser stress.

Så der er noget at gå i gang med.

Jeg vil gerne kikke på det live, det er uoverskueligt at lave en plan uden at se ham og gerne se ham i en stresssituation.

 

De fif du har fået af Gudrun er fine i situationen, hvis de virker på Zaro, men det er brandslukning og noget som ikke får ham styrket videre, idet han jo har stresset op, når du opdager det, så der skal noget dybere arbejde til.

 

Artiklen lå på den pc som brændte sammen, så jeg kan ikke lægge den op igen, men den skal sikkert også opdateres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ellers noget af et spørgsmål :-)

 

Jeps! Men sådan er jeg jo :mrgreen:

 

Jeg mener, vi har talt om, at du kunne føre logbog over hans rutiner/oplevelser for der at kunne se hvilke rutiner/oplevelser der fører til stress? Husker jeg korrekt?

 

Jeg har ikke ført en decideret logbog, men har nogenlunde styr på det alligevel bilder jeg mig ind :-D

 

Hvis hans stresstærskel skal blive højere er vi nødt til at kunne identificere stresstriggerne. Vi skal vide, hvorfor han stresser op.

 

Vi kan sagtens lave en masse øvelser, som højner Zaros selvtillid, men skal selvtilliden højnes ift. en situation, dig, andre sociale situationer som involverer kendte og /eller fremmede hunde, transport eller andre situationer igen? Dette er vigtigt at vide, for det er ikke det samme arbejde der skal laves hvis en hund føler sig presset af sin ejer eller den føler sig presset af ikke at kunne overskue en situation. Den selvtillid man bygger op ved øvelser er specifikt rettede til den enkelte situation.

Muligheden for at han godt kan håndtere 2 - 3 af de nævnte (eller andre) situationer efter hinanden, men når at fylde bægeret så du ser hans stressadfærd ved den 4. situation er til stede. Han kan gå og akkumulere stress til han pludselig og nærmest ude af det blå viser stress.

Så der er noget at gå i gang med.

 

Det er hovedsageligt nye situationer han stresser over. Og så er han ikke god til at gå tur i snor sammen med andre :( Vi kan sagtens gå til hundetræning. Han kører naturligvis lidt op i starten, men så bruger jeg Gudruns teknikker til at få ro på og når først vi går i gang med at træne, så er der ikke mere, så træner han og har det dejligt :hjerte: Men et eksempel på stress er f.eks. sidste søndag: Heino havde en Bambi med hjem fra jagt, som en jeg kender skulle have. Han har aldrig prøvet at ordne en Bambi, så det skulle Heino hjælpe ham med. Det foregik ude i værkstedet og alle hundene kom ud for at se på (de skulle have mad og løb ud i værkstedet for at se hvad der foregik). Zaro kom helt op at køre over den Bambi :-( Han var meget nysgerrig på den, men også lidt bange for den, så han snusede meget til den, men med "lange bagben" forstået på den måde, at han var klar til at stikke af. Han kørte så meget op over den, at han ikke ville spise sin aftensmad (det er første gang det nogensinde er sket) og forsøgte på alle måder at komme ud og kigge på dyret igen. Jeg tog så alle hundene og satte dem ind i stuen/gangen (i den anden ende af huset). Jeg kunne godt høre at han skrabede på døren og peb lidt, men fangede desværre ikke hvor galt det var :damn:Da vi var færdige med dyret og Dennis var kørt hjem (ham som skulle have dyret) gik vi ind til hundene og da var Zaro helt oppe i det røde felt :cry: Peb og gik hvileløst rundt og halsede... Jeg tog ham ud for at se at dyret var væk og gav ham derefter hans mad (som han så spiste, så lidt hjalp det dog), men han var stadig stresset. Så måtte jeg lave øvelser med ham og et søg (som var lidt ukoncentreret, men fungerede dog) og til sidst faldt han til ro.

Så ud over at jeg skal arbejde med Zaro skal jeg også arbejde med mig selv, så jeg bliver bedre til at se "faresignalerne". Jeg har klokket i den nogle gange efterhånden og jeg bliver så ked af det bagefter og bruger de næste to døgn på at være skide bange for, om det udløser et anfald :(

 

Jeg vil gerne kikke på det live, det er uoverskueligt at lave en plan uden at se ham og gerne se ham i en stresssituation.

 

Skønt! :klap: Det kan evt. være i kombination med at jeg snupper din lampe med hjem til Heino så han kan fikse den? :-D

 

De fif du har fået af Gudrun er fine i situationen, hvis de virker på Zaro, men det er brandslukning og noget som ikke får ham styrket videre, idet han jo har stresset op, når du opdager det, så der skal noget dybere arbejde til.

 

Ja det ved jeg, det er også derfor jeg forsøger at finde ud af hvordan jeg kan styrke ham (ud over med Gudruns urtemedicin og hans olier) så vi kan undgå stress :-)

 

Artiklen lå på den pc som brændte sammen, så jeg kan ikke lægge den op igen, men den skal sikkert også opdateres.

 

Ok :-) Men der har åbenbart stået noget om "grå stress", hvad er det? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps! Men sådan er jeg jo :mrgreen:

 

Jup...

 

 

Jeg har ikke ført en decideret logbog, men har nogenlunde styr på det alligevel bilder jeg mig ind :-D

 

Jeg ville altså mægtig gerne have en logbog.

 

Det er hovedsageligt nye situationer han stresser over. Og så er han ikke god til at gå tur i snor sammen med andre :( Vi kan sagtens gå til hundetræning. Han kører naturligvis lidt op i starten, men så bruger jeg Gudruns teknikker til at få ro på og når først vi går i gang med at træne, så er der ikke mere, så træner han og har det dejligt :hjerte:

 

OK, nu skriver du, at Zaro "naturligvis" kører op i starten, hvad mener du med det altså hvorfor er det naturligt?

Når du skriver at han kører op, hvad ser du så hos ham?

 

Men et eksempel på stress er f.eks. sidste søndag: Heino havde en Bambi med hjem fra jagt, som en jeg kender skulle have. Han har aldrig prøvet at ordne en Bambi, så det skulle Heino hjælpe ham med. Det foregik ude i værkstedet og alle hundene kom ud for at se på (de skulle have mad og løb ud i værkstedet for at se hvad der foregik). Zaro kom helt op at køre over den Bambi :-( Han var meget nysgerrig på den, men også lidt bange for den, så han snusede meget til den, men med "lange bagben" forstået på den måde, at han var klar til at stikke af. Han kørte så meget op over den, at han ikke ville spise sin aftensmad (det er første gang det nogensinde er sket) og forsøgte på alle måder at komme ud og kigge på dyret igen. Jeg tog så alle hundene og satte dem ind i stuen/gangen (i den anden ende af huset). Jeg kunne godt høre at han skrabede på døren og peb lidt, men fangede desværre ikke hvor galt det var :damn:Da vi var færdige med dyret og Dennis var kørt hjem (ham som skulle have dyret) gik vi ind til hundene og da var Zaro helt oppe i det røde felt :cry: Peb og gik hvileløst rundt og halsede... Jeg tog ham ud for at se at dyret var væk og gav ham derefter hans mad (som han så spiste, så lidt hjalp det dog), men han var stadig stresset. Så måtte jeg lave øvelser med ham og et søg (som var lidt ukoncentreret, men fungerede dog) og til sidst faldt han til ro.

 

Jeg skal lige være sikker på at vi har samme definition af stress her.

Det du beskriver lyder for mig som en opkørt hund, men ikke nødvendigvis stresset. Han kan dog sagtens være stresset alligevel, jeg så ham jo ikke.

 

Når jeg skriver stress, taler jeg om den negative side af øget stresshormonproduktion og definerer stress som det fysiske og mentale resultat af at være i en situation man ikke kan håndtere.

Hvis det ikke er det samme du mener, kan vi kalde det opkørthed, arousal eller andet bare vi taler om det samme.

 

Så ud over at jeg skal arbejde med Zaro skal jeg også arbejde med mig selv, så jeg bliver bedre til at se "faresignalerne". Jeg har klokket i den nogle gange efterhånden og jeg bliver så ked af det bagefter og bruger de næste to døgn på at være skide bange for, om det udløser et anfald :(

 

Psssstt.. Logbog

 

Hvis du fører logbog over aktiviteter, oplevelser og uforudsete hændelser samt hans reaktion på disse vil du højst sandsynligt kunne opdage hvad der er for meget for ham.

For eksempel kan en (fiktiv) hund måske håndtere at gå i snor sammen med andre, men blive noget brugt af det uden det ses, få besøg af bambislagteren uden det kan ses på den, men på næste gåtur "flippe" helt ud over en person som vil hilse. De to første oplevelser har sammenlagt været lige til randen og den tredje oplevelse får bægeret til at løbe over. var den tredje hændelse ikke sket havde ejeren ikke mulighed for at finde ud af at det var hændelse et og to, som i virkeligheden var de "farlige".

Hunde er nogle skiderikker til at bygge op, ja, vi gør det jo også selv, og derfor skal vi have fat i hvilke oplevelser Zaro bygger op på.

 

 

Skønt! :klap: Det kan evt. være i kombination med at jeg snupper din lampe med hjem til Heino så han kan fikse den? :-D

 

Det kunne det godt, det er en gulvlampe så den er lidt lang i det..

 

 

Ja det ved jeg, det er også derfor jeg forsøger at finde ud af hvordan jeg kan styrke ham (ud over med Gudruns urtemedicin og hans olier) så vi kan undgå stress :-)

 

Undgå stress helt tror jeg ikke på, men han bør kunne lære at håndtere situationer, så han ikke behøver blive stresset.

 

 

 

Ok :-) Men der har åbenbart stået noget om "grå stress", hvad er det? :-)

 

Den grå stress er den nagende følelse af ikke at have kontrolover hvad der sker. Livstidsfanger har ofte denne type stress.

 

Denne stress får ikke individet til at fare og være i alarmberedskab som akut stress gør. Den grå stress kommer med lang tids stress og fasen kaldes også "depressionsfasen".

Det vil typisk være den hund som har opgivet at få sine behov dækket og tilsyneladende tilpasser sig. Det er den tillært hjælpeløse hund, som har erfaret at den ingen indflydelse har på sin tilværelse.

 

Når en hund stresser akut, er der en overvægt af adrenalin i blodet. Adrenalin tilskynder til handling.

Ved den grå stress (langtidsstress) er der en overvægt af cortisol i blodet og det er ikke den samme adfærd man ser. Her ser man typisk ikke handling bare opgivenhed.

 

Det Zaro oplever er akut stress.

 

B Mega Stress (Solaray) er godt, ved stress. Tidligere troede jeg, at disse vitaminer udelukkende sikrede, at man ikke fik for lidt vitaminer (da den stressede krop ikke altid kan optage næringen godt nok) men jeg har nu lært at B vitamin faktisk afhjælper stress. Det var den ene af de to eneste nye ting jeg fik med fra Anders Hallgrens stress seminar i september :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jup...

 

:drille:

 

 

 

 

Jeg ville altså mægtig gerne have en logbog.

 

Men der går bare typisk flere uger mellem hans anfald, så det bliver et digert værk... :???:

 

 

 

OK, nu skriver du, at Zaro "naturligvis" kører op i starten, hvad mener du med det altså hvorfor er det naturligt?

Når du skriver at han kører op, hvad ser du så hos ham?

 

Alt efter hvor vi træner henne, så er det mere eller mindre. "Naturligvis" er fordi det jo er spændende at komme til træning, der er andre hunde inkl. hans søster og han ved godt hvad der skal ske (og han ELSKER at træne sammen med moar :hjerte:) Så på den måde du skriver nedenunder, kan jeg godt se at han måske nærmere er opkørt end stresset, men det er afgjort en del af problemstillingen, at jeg har svært ved at skelne mellem opkørthed, god og dårlig stress :???:

 

Sidste gang vi var ude at træne var det på et nyt sted. Zaro kørte vildt op (her vil jeg mene at han var stresset, for han spyttede sine hundeguffer ud og det er det jeg bl.a. bruger som retningslinje for om det er godt eller skidt). Han tissede op af ALLE buske og hvad han ellers kunne komme i nærheden af og var bare "på". Da vi så kom rigtigt i gang med træningen var det fint, det var som det plejer. Vi blev færdige før tid og blev enige om at gå en tur hen på en naturlegeplads, hvor hundene kunne hoppe op på tingene osv. Jeg havde Noomi i bilen fordi Heino var på jagt med de to andre, så jeg fik lokket træneren til at tage hende og så gik vi alle derudaf. Men det var ikke godt for Zaro :cry: Det skal siges at ALLE hundene var opkørte, men det gik desværre ikke op for mig hvor galt det var, før vi havde gået et stykke, hvor Zaro igen ikke ville tage hundeguffer. Jeg forsøgte med Gudruns tricks, men med totalt svigtende held og valgte så at sige at jeg var nødt til at gå tilbage til bilen med Zaro. De andre valgte også at gå tilbage, så vi fulgtes nærmest ad (med Zaro og mig forrest) og det var ikke nogen sjov tur, jeg stressede, hunden stressede og jeg havde mest af alt lyst til at slå mig selv oven i hovedet med en våd søndagsberlinger :megaked: Heldigvis udløste det ikke noget, men det lægger jo oveni... Jeg har talt med Gudrun om det og hun siger at Zaro læser stemninger rigtig meget og bliver "smittet", så min stress har afgjort ikke gjort det bedre i situationen.

 

Jeg skal lige være sikker på at vi har samme definition af stress her.

Det du beskriver lyder for mig som en opkørt hund, men ikke nødvendigvis stresset. Han kan dog sagtens være stresset alligevel, jeg så ham jo ikke.

 

Når jeg skriver stress, taler jeg om den negative side af øget stresshormonproduktion og definerer stress som det fysiske og mentale resultat af at være i en situation man ikke kan håndtere.

Hvis det ikke er det samme du mener, kan vi kalde det opkørthed, arousal eller andet bare vi taler om det samme.

 

Det er nok nærmere mig vi skal træne? Jeg kan ikke se forskel, tror jeg :oops:

 

 

Psssstt.. Logbog

 

Hvis du fører logbog over aktiviteter, oplevelser og uforudsete hændelser samt hans reaktion på disse vil du højst sandsynligt kunne opdage hvad der er for meget for ham.

For eksempel kan en (fiktiv) hund måske håndtere at gå i snor sammen med andre, men blive noget brugt af det uden det ses, få besøg af bambislagteren uden det kan ses på den, men på næste gåtur "flippe" helt ud over en person som vil hilse. De to første oplevelser har sammenlagt været lige til randen og den tredje oplevelse får bægeret til at løbe over. var den tredje hændelse ikke sket havde ejeren ikke mulighed for at finde ud af at det var hændelse et og to, som i virkeligheden var de "farlige".

Hunde er nogle skiderikker til at bygge op, ja, vi gør det jo også selv, og derfor skal vi have fat i hvilke oplevelser Zaro bygger op på.

 

Bambislagteren er Heino, det var Dennis der ikke havde prøvet det før :mrgreen: Jeg kan godt se hvad du mener, men der går bare mange uger imellem anfaldene (heldigvis!!) så det kan jo være svært at se hvad det lige er, når ikke jeg er så god til at kende forskel på det ene og det andet. Ud over at da han havde været på Belgiertræf fik han alligevel et anfald selv om han holdt hviledag om lørdagen = det var for meget for ham osv. Men den der stress han opbygger stille og roligt, den har jeg altså virkelig svært ved.

 

 

 

Det kunne det godt, det er en gulvlampe så den er lidt lang i det..

 

Jeg har også en lang bil, men ellers må vi få Heino til at tage med så han måske kan ordne den på stedet :-)

 

 

Undgå stress helt tror jeg ikke på, men han bør kunne lære at håndtere situationer, så han ikke behøver blive stresset.

 

Det er det jeg håber på :5up:

 

 

 

 

Den grå stress er den nagende følelse af ikke at have kontrolover hvad der sker. Livstidsfanger har ofte denne type stress.

 

Denne stress får ikke individet til at fare og være i alarmberedskab som akut stress gør. Den grå stress kommer med lang tids stress og fasen kaldes også "depressionsfasen".

Det vil typisk være den hund som har opgivet at få sine behov dækket og tilsyneladende tilpasser sig. Det er den tillært hjælpeløse hund, som har erfaret at den ingen indflydelse har på sin tilværelse.

 

Når en hund stresser akut, er der en overvægt af adrenalin i blodet. Adrenalin tilskynder til handling.

Ved den grå stress (langtidsstress) er der en overvægt af cortisol i blodet og det er ikke den samme adfærd man ser. Her ser man typisk ikke handling bare opgivenhed.

 

Det Zaro oplever er akut stress.

 

B Mega Stress (Solaray) er godt, ved stress. Tidligere troede jeg, at disse vitaminer udelukkende sikrede, at man ikke fik for lidt vitaminer (da den stressede krop ikke altid kan optage næringen godt nok) men jeg har nu lært at B vitamin faktisk afhjælper stress. Det var den ene af de to eneste nye ting jeg fik med fra Anders Hallgrens stress seminar i september :-)

 

Ok, tak :kys:

 

Det var ikke meget du fik med af Anders... :???: Hvad var den anden? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh... Det var sådan set spildte penge.

 

Den anden nyhed er sådan set ubrugelig i hundesammenhæng: Det kød som indeholder mest tryptofan (samarbejder med serotoninoptaget) er søløvekød! Nå fint nok, men hvem fodrer hunde med søløvekød? :-P

 

Nu syntes jeg at det var helt vildt sjovt at skrive "grønlænderne", men så så jeg at det var søløve og ikke sæl og så røg den vittighed ligesom til jorden... :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...