Hop til indhold

Stress hos hunde


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor

Jeg er blevet bedt om at skrive lidt om stress i en anden tråd. Da emnet passer ind i "adfærd" bringes det også her :-)

 

Nogle racer er mere sensitive overfor stressinducerende stimuli, som det så pænt hedder på fagsproget, end andre.

 

Nemt stressede racer er typisk de lettere hyrdehunde (border collie, schäfer, belgierne, islandsk fårehund m. fl.)

Hos jagthundene er det typisk "næse og ben" hundene: Setterne og til dels også labrador samt flatcoat retrieveren samt nogle af de mindre: Breton og spaniels som er mest udsatte for stress.

 

Hos de små og hurtige gårdhunde og terriers ligger stresstærskelen også lavt.

 

Man kan med meget god vilje godt sige, at jo hurtigere hunden kan løbe, des kortere reaktionstid samt des mere jagt der er i den, des nemmere kan den stresses.

 

Jo tungere en hund er des højere stresstærskel - altså jo mere skal der til.

 

Hunde med en "kort lunte" = hurtig reaktionstid, samt hunde som meget gerne løber efter kasteskyts eller holder haven ren for uvedkommende ved at løbe og gø er i farezonen, hvis de får mulighed for disse aktiviteter.

 

Hyrdehunden med vagttendens, f.eks schäfer, kan blive utrolig stresset af at skulle holde rede på "flokken" - familien, hvis denne splittes og hvis der f.eks. kommer mange besøgende.

 

En hurtig hund som leger med kastet bold, pind eller andet som gentagne gange kastes og bringes tilbage til kasteren vil blive meget stresset.

 

Meget firkantet kan man sige: Gider hunden lege bold er denne leg ikke god for hunden andet end i små doser!

 

Når hunden har løbet efter bolden nogle gange og gerne vil fortsætte er den på vej til at blive for opkørt og herefter stresser den.

 

Efter en stressende oplevelse skal hunden have flere timers ro før stresshormonniveauet er normalt igen.

 

Kommer hunden i samme eller anden stressende situation dag efter dag vil stressen hurtigt blive af mere kronisk karakter.

 

Når hunden kommer op i høj opkørthed/stress har den ikke selv mulighed for at stoppe sin aktivitet. Adrenalinet pumper i blodet og kræver handling.

 

Når vi ser en hoppende og gøende hund, som leger "bold" siger vi ofte "nej hvor er den glad"!

I stedet burde man sige "Øv hvor er den stresset!"

 

Kan hunden ikke sige "nej tak" til bolden, kan den ikke selv kontrollere sin adfærd.

Dette kan blive farligt for hunden, idet den i den overopkørte tilstand ikke passer på sig selv.

Hunden hamrer totalt sindsforvirret ind i et træ eller anden fast forhindring, da den ikke registrerer faren i denne tilstand, den ænser kun bolden.

 

Hvis en hund efter en aktivitet ikke hurtigt falder til ro, men går rastløst rundt og måske ligefrem småpiber, har oplevelsen været en overbelastning i stedet for tilfredsstillende. Hundens grænser for hvad den kan kapere er overskredet.

Dette er en måde hvorpå man kan vurdere om oplevelsen var tilpas eller for meget.

 

Opdrætteren kan hjælpe hvalpen til at tolerere stress bedre ved at udsætte den for lidt henad vejen.

Hvalpen som ikke har oplevet at skulle forholde sig til stressende situationer kan ikke stå imod stressen og vil dermed meget nemt blive stresset.

 

Hvalpe er specielt udsatte for stress indtil de kan se. Især når hvalpen løftes op skal dette gøres roligt og varsomt med støtte til kroppen, idet det ikke at kunne holde balancen er en stressbelastning. Det er vanskeligt for hvalpen at holde balancen, når den ikke kan se.

 

Jeg gør meget for at få hundeejere til at lære deres hunde selvkontrol. Hunden har bedst af at kunne mestre en situation med ro og overblik. Dette giver en god selvtillid hvorimod stress giver uro og intet overblik - intet overskud.

 

Selvkontrol er blandt andet at lade være med at gø ad alt, at undlade at dreje rundt om sig selv i cirkler, at gå roligt i stedet for at springe op osv osv.

Selvkontrol vises også ved at hunden faktisk kan blive i en aktivitet og være fokuseret længere tid af gangen og at den kan blive i f.eks. en "sit" et stykke tid.

Disse adfærd skal læres gradvis, så hunden oplever succes og netop får oplevelsen af at kunne mestre den situation VI har sat den i.

 

Stress giver overreaktioner og det er blandt andet pga stress vi ser mange hidsige hundemøder som ender skidt.

 

Hunden som er meget urolig, muligvis gøende, lige op til en opgave, men som, når den sættes på opgaven, arbejder koncentreret og struktureret, er ikke stresset, der kører bare i en meget høj motivation.

 

Du kan læse mere om stress på www.hundeliv.dk hvis du har lyst :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Jeg har også først set dette indlæg nu, og synes det er rigtig godt. Og tankevækkende!!

 

Jeg synes, som Gryn, også at der gerne må komme mere fokus på stress ved hunde, men jeg tror det er svært. Det bliver rigtig svært at overbevise nogle hundeejere om at deres boldglade hund eks. ikke er glad, men faktisk er stresset...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser også først dit indlæg nu. Og jeg har lige været inde på din hjemmeside og læse din artikel om stress.

 

Det er både et godt indlæg og en god artikel.

 

Når jeg læser om den grå stress, kan jeg ikke lade være med at tænke på om det ikke mere er en depresion som hunden har end det er stress.

 

Jeg syntes emnet er meget interesant som alt andet omkring adfærd er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ser først dette indlæg nu.

Jeg synes det er godt skrevet, vil gerne have mere fokus på stress hos hunde.

Meget af det du skriver kan jeg nikke genkendende til.

" næse-ben" hunde, hvad mener du med det, forstå ikke lige helt.

 

Det er typisk hunde som tager vindfært og har lange ben. Hunde som løber stærkt.

 

De stående jagthunde f.eks. setterne, som i forvejen har "en nerve".

 

Hvis man vil undgå stress som følge af forkert aktivering skal man tænke på at hjernearbejde og bebarbejde skal være nogenlunde ligeligt repræsenteret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg ser også først dit indlæg nu. Og jeg har lige været inde på din hjemmeside og læse din artikel om stress.

 

Det er både et godt indlæg og en god artikel.

 

Når jeg læser om den grå stress, kan jeg ikke lade være med at tænke på om det ikke mere er en depresion som hunden har end det er stress.

 

Jeg syntes emnet er meget interesant som alt andet omkring adfærd er.

 

Hunden kan få en depression, men den skal udvikles først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er typisk hunde som tager vindfært og har lange ben. Hunde som løber stærkt.

 

De stående jagthunde f.eks. setterne, som i forvejen har "en nerve".

 

Hvis man vil undgå stress som følge af forkert aktivering skal man tænke på at hjernearbejde og bebarbejde skal være nogenlunde ligeligt repræsenteret.

 

Tak, nu forstår jeg. Der er en i familien der har haft en Setter, den var om nogen stresset, den var meget understimuleret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jeg synes at stress er noget som vi ofte ikke opdager, og derfor er der mange som ikke tænker over det.

 

En ting er, at genkende symptomer på stress, en anden ting er at se dem - med det sidste mener jeg, at vi ofte 'bliver vandt til' at vores hund reagerer på en bestemt måde i visse situatinoer, så meget, at vi ikke længere ser det.

 

Disse to faktorer er med til at mange ikke føler at de har det tæt inde på livet. Derfor er der mange, som har hunde med stress af forskellig grad, som ikke føler at emnet er relevant for dem fordi de ikke ser at det har med dem at gøre.

 

De fleste opdager det først når hunden er helt ude i tovene,,,og ikke engang nødvendigvis da.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jeg synes det kunne være rigtigt interessant, hvis der blev lavet en tråd - hvor man kan 'teste' sin egen hund - og derved få øjnene op for emnet stress.

 

Altså hvor man har en liste af spørgsmål med valgmuligheder. Har man så svaret flest (A), så er resultatet eventuelt "der er stor risiko for at din hund har en form for stress", (B), "..en anden form for stress..., C) .... etc

 

Nej, der er selvfølgelig ikke så enkelt at finde ud af om ens hund har stress og det kan man jo gøre opmærksom på. Men det åbner op for at ejere kan SE stressen, hvis den er der.

 

Spørgsmålene kunne tage udgangspunkt i hverdagsting, hvor det er tydeligere at se hvordan hunden reagerer, f.eks. 1. Når du forlader hjemmet.... 2. Når du går forbi en anden hund på gaden.... 3. Når du træner osv - og så er der svarmuligheder til hver A) så har din hund lav hale, etc B) så er din hund urolig og følger dig etc, C) osv.

 

Denne tråd har fået mig til at tænke over hvordan vinter reagerer - har hun fundet sig til rette med nogle ting, fordi der bare ikke er andre muligheder? Stresser hun i visse situationer?

 

Jeg vil gerne se nærmere på hvordan jeg kan se det i forskellige dagligdags situationer, hvilket jeg synes en lille test kan gøre. Og så er jeg interesseret i en diskussion om hvordan man så kan rette op på de forskellige situationer.

 

Bare en ide :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at stress er noget som vi ofte ikke opdager, og derfor er der mange som ikke tænker over det.

 

En ting er, at genkende symptomer på stress, en anden ting er at se dem - med det sidste mener jeg, at vi ofte 'bliver vandt til' at vores hund reagerer på en bestemt måde i visse situatinoer, så meget, at vi ikke længere ser det.

 

Disse to faktorer er med til at mange ikke føler at de har det tæt inde på livet. Derfor er der mange, som har hunde med stress af forskellig grad, som ikke føler at emnet er relevant for dem fordi de ikke ser at det har med dem at gøre.

 

De fleste opdager det først når hunden er helt ude i tovene,,,og ikke engang nødvendigvis da.

 

Noget tredie er at anerkende, at hunde kan få stress, selvom det burde være logik for burhøns, at et pattedyr med hjerne kan blive stresset.

 

Dertil kommer årsager til stress - alle kender understimulering, men få tænker over boligforhold (skænderier i familien, flytning, familieforøgelse osv.), fysisk sygdom eller overstimulering kan have en indflydelse på "et dumt umælende dyr uden følelser, der bare skal fungere uanset hvad vi udsætter dem for".... I år 2008 lever den holdning om dyr/hunde ganske vel på trods af, at vi lever i et oplysningssamfund selv blandt hundeejere eller x-hundeejere.

 

Jeg er helt holdt op med at kalde Mollie "stresset" overfor visse mennesker - hun er blevet til en hund, der kører i voldsomt højt gear og så udelader jeg årsagerne... Jeg mener hun til en stor del er menneskeskabt (som Irene siger: næse/ben-hunderace og forkerte aktiviteter); andre i familien vil henlægge det på hendes gener og mener derfor ikke, at der er grund for at prøve at ændre det (genetikken kan jo ikke ændres på *suk*).

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden kan få en depression, men den skal udvikles først.

 

Ja det er klart. :-)

 

Men har hunde med den grå stress ikke nem ved at udvikle en depresion, hvis der ikke bliver gjort noget for at få den ud af den grå stress. ( Det lyder lidt kringlet). Men håber du forstår hvor jeg vil hen med mit spørgsmål?. Jeg tænker her på de hunde der helt har opgivet og man kan se i deres øjne at de ikke har noget håb eller livsglæde tilbage.

 

Og kan depresion hos hunde kureres uden brug af antidepresiv medicin?. Og/eller hvordan behandler man en hund med depresion?. Jeg syntes det må være en meget svær opgave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja det er klart. :-)

 

Men har hunde med den grå stress ikke nem ved at udvikle en depresion, hvis der ikke bliver gjort noget for at få den ud af den grå stress. ( Det lyder lidt kringlet). Men håber du forstår hvor jeg vil hen med mit spørgsmål?. Jeg tænker her på de hunde der helt har opgivet og man kan se i deres øjne at de ikke har noget håb eller livsglæde tilbage.

 

Og kan depresion hos hunde kureres uden brug af antidepresiv medicin?. Og/eller hvordan behandler man en hund med depresion?. Jeg syntes det må være en meget svær opgave.

 

Jo det er hunde som "llder i stilhed" med deres frustration som typisk får depression.

 

Eller hunde som mister en livsven.

 

Behandlingen er individuel. Nogle hunde kan have stor gavn af medicinsk hjælp andre kan klare det uden. Men kyndig hjælp skal de have.

Omlægning af rutiner samt at indføre nogle nye glædesinducerende aktiviteter er en del af recepten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Kan hunde have både 'almindelig' stress (f.eks. ved for megen aktivitet) og grå stress samtidigt?

 

For eksempel, hvis den bliver efterladt meget i løbet af dagen, ikke har mange rutiner, og der er uro i hjemmet, og samtidigt når den endelig aktiveres, så er det på en vild måde - kan det så ske at den får begge typer stress?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Kan hunde have både 'almindelig' stress (f.eks. ved for megen aktivitet) og grå stress samtidigt?

 

For eksempel, hvis den bliver efterladt meget i løbet af dagen, ikke har mange rutiner, og der er uro i hjemmet, og samtidigt når den endelig aktiveres, så er det på en vild måde - kan det så ske at den får begge typer stress?

 

Ja.

 

Både adrenalin, noradrenalin og kortisol er til stede ved den "højtkørende" type stress og den kan alle hunde få i situationer som de ikke kan håndtere på fornuftig vis.

 

Sideløbende kan samme hund godt have en trist hverdag med konstant forhøjet indhold af kortisol.

 

Det afgørende er hundens oplevelse af kontrol - ikke kontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

fint indlæg. :5up:

 

Jeg sidder lige og tænker mine tanker igen:

 

Jeg tror man skal passe på ikke at putte diagnosen "stress" på alle hunde der står højt i tændingen, i alle situationer.

 

Stress betyder for mig at hunden er uønsket tændt. Måske endda i et leje hvor hunden selv ikke vil kunne udføre et givent arbejde tilfredsstillende. Overgearet, ville måske være et passende ord?

 

At en hund står højt i tændingen, betyder for mig at man har let ved at få den tændt, og at man skal passe på den ikke forbliver tændt (stresser)

 

Ved retrieverne siger man gerne, at en hund der ikke kan knaldapportere, ikke har lysten i sig nok.

Det er selvfølgelig lidt en halv sandhed, men så alligevel......

 

I brugshundearbejdet, (her tænker jeg retriever på jagt og markprøver, da jeg ikke kender meget til "de andre") er det for mig essentielt at hundens "tænd-knap" er let at aktivere.

Jeg ser hellere at hunden kommer til at knaldapportere, end at dens bagdel sidder næsten uløseligt fast til underlaget.

Jovist er det en stresstilstand, her er det dog ønskeligt at et vist niveau er tilstede, da netop de hormoner som frigives er med til at gøre hunden mere fokuseret, hurtigere, stærkere, og mere udholdende.

 

Essentielt er det dog, at kunne få hunden ligeså hurtigt "slukket" igen.

(som Irene også har skrevet, er det at træne ro, velnok en af de vigtigste ting overhovedet)

 

hvis jeg står med en hund der kører højt, fortæller det mig at jeg skal bruge mere energi på at holde hunden "tilbage", dæmpe den, at få ro på den, end jeg skal bruge på at få den ud.

Det fortæller mig dog også, at jeg står med en hund jeg kan få til at arbejde en hel dag, hvis det skulle være nødvendigt.

 

Så stress er ikke altid af "det onde"

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg sidder lige og tænker mine tanker igen:

 

Jeg tror man skal passe på ikke at putte diagnosen "stress" på alle hunde der står højt i tændingen, i alle situationer.

 

Bestemt, stress kan defineres og betyder ikke bare at en hund kører højt i motivation

 

Stress betyder for mig at hunden er uønsket tændt. Måske endda i et leje hvor hunden selv ikke vil kunne udføre et givent arbejde tilfredsstillende. Overgearet, ville måske være et passende ord?

 

Det er som sådan ligegyldigt hvad din eller min definition på stress er, når der findes en videnskabeligt anerkendt definition :-)

 

At en hund står højt i tændingen, betyder for mig at man har let ved at få den tændt, og at man skal passe på den ikke forbliver tændt (stresser)

 

OK

 

Ved retrieverne siger man gerne, at en hund der ikke kan knaldapportere, ikke har lysten i sig nok.

Det er selvfølgelig lidt en halv sandhed, men så alligevel......

 

Tjah... Hvis retrieveren ikke har LYST til at knaldapportere vil jeg også mene, at der mangler en del motivation

 

I brugshundearbejdet, (her tænker jeg retriever på jagt og markprøver, da jeg ikke kender meget til "de andre") er det for mig essentielt at hundens "tænd-knap" er let at aktivere.

 

Vel også hundens "sluk-knap"?

 

Jeg ser hellere at hunden kommer til at knaldapportere, end at dens bagdel sidder næsten uløseligt fast til underlaget.

 

ja

 

 

Jovist er det en stresstilstand, her er det dog ønskeligt at et vist niveau er tilstede, da netop de hormoner som frigives er med til at gøre hunden mere fokuseret, hurtigere, stærkere, og mere udholdende.

 

Hvis hunden knaldapporterer og render ud og arbejder med høj motivation - men er fokuseret - passer definitionen "stress" (som i at hunden ikke kan tackle situationen) ikke.

Men det er klart, at en hund i høj motivation også har forhøjede stressværdier i blodet og det er så den positive "stress".

 

Essentielt er det dog, at kunne få hunden ligeså hurtigt "slukket" igen.

(som Irene også har skrevet, er det at træne ro, velnok en af de vigtigste ting overhovedet)

 

Nå, der kom slukknappen på bane. Godt...

 

hvis jeg står med en hund der kører højt, fortæller det mig at jeg skal bruge mere energi på at holde hunden "tilbage", dæmpe den, at få ro på den, end jeg skal bruge på at få den ud.

Det fortæller mig dog også, at jeg står med en hund jeg kan få til at arbejde en hel dag, hvis det skulle være nødvendigt.

 

Hunde kan køre højt på forskellige hensigtsmæssige eller uhensigtsmæssige niveauer.

 

Så stress er ikke altid af "det onde"

 

Stress efter definitionen "kan ikke mestre situationen" er noget skidt...

 

Og i virkeligheden viser emnet "stress" at der er behov for en definition af begrebet.

Som med så mange andre begreber og udtryk indenfor hundeverden, så man ikke taler forbi hinanden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er som sådan ligegyldigt hvad din eller min definition på stress er, når der findes en videnskabeligt anerkendt definition

 

Både og. Jeg gav min definition, min forståelse af hvad der er hvad, istarten af indlægget, for at udrydde muligheden for en misforståelse af det jeg skrev efterfølgende

Den videnskabelige definition er så en helt anden sag. Hvad er den iøvrigt?? :lol:

 

Og i virkeligheden viser emnet "stress" at der er behov for en definition af begrebet.

Som med så mange andre begreber og udtryk indenfor hundeverden, så man ikke taler forbi hinanden

 

..eller kører ens forståelse af tingene ud i ekstremer, såsom "alt stress er skidt" (ikke at nogen har gjort det, endnu.) ;-)

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Den videnskabelige definition er så en helt anden sag. Hvad er den iøvrigt?? :lol:

 

At en hunds oplevelse afgør om den stresser.

 

Stress beskrives som den tilstand individet kommer i, når det står i en situation, det ikke kan mestre.

 

Eller når individet har opgivet at påvirke sin egen (ubehagelige) situation.

 

Når f.eks. en lille person i et akut stresset situation kan løfte en bil for at befri en anden person, er der naturligvis stresshormoner til stede, men da personen klarer at handle sig ud af situationen, beskrives h*n ikke som værende stresset.

 

At stress ikke kun kan måles ved blodprøver, men i høj grad også skal ses på adfærden.

 

Forskning har vist, at der kan være meget forhøjede værdier af stresshormoner i blodet uden individet er stresset.

 

Og at et tilsyneladende roligt og fattet individ kan være endog særdeles stresset.

Målt ved blodprøver og ved at se efter mavesår.

 

Det kan være svært lige at gennemskue den rolige hunds stress og derfor tror en del hundeejere, at deres hund har det fint når den i virkeligheden har det skidt (og måske er ved at udvikle et mavesår) men har opgivet at forsøge at ændre sin situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst Advantage

Hej Ninjamor

 

Tak for et rigtig fint indlæg. Stress er noget jeg titi tænker over, vi har en labrador og han lider bestemt ikke af stress, han kan tændes meget nemt, men "slukkes" lige så nemt. Men udover ham har vi 2 flatcoated retriever og de har tendens til lidt stress. Når de køre op i højt gear, kan de nogen gange være lidt svære at få ned igen.

 

Jeg har altid været meget obs på IKKE at lege tress lege med dem (pinde og boldkast, samt andre "vilde" lege) men nu er jeg startet på et klikkertrænerkursus ved canis og hun vil have at vi skal lege med hunden for at motivere den til at kunne belønnes med leg. Jeg kan sagtens følge hendes og kan også se at Mickey tænder utrolig meget på leg som belønning. Hans arbejdsglæde stiger lige en tand og det er på trods af at han er et madøre uden lige. Men jeg kan godt være lidt "bekymret" for om det er godt for ham eller ej. Når jeg belønner ham med leg under træningen, syntes jeg egentlig ikke at han køre op da jeg mest belønner ham med godbidder (hvis jeg træner 5 repertioner, belønner jeg 4 gange med mad og 1 gang med leg/bold). Men lige nu træner jeg ca. 30-40 min. hver dag da jeg har en meget stram tidsplan jeg skal nå (jeg skal lære ham alle grundfærdighedene her de næste 2.5 mdr.). Normalt træner jeg ikke så meget med ham, men resten af året her vil jeg skulle træne rigtig rigtig meget med ham hver dag for at nå alt det ham og jeg skal kunne til eksamen. Jeg kan da godt være lidt nervøs for at alt det leg vil tresse ham mere end han i forvejen er, især fordi jeg aldrig har brugt det før. Hvad er din mening om det ?

 

Jeg er meget interesseret i at kunne træne et sted der har lidt fokus på stress. For vores anden flatter stresser meget under træningen og de steder jeg har trænet indtil videre har ikke været optimale for ham desværre. kan du evt. anbefale et sted i jyllan, jeg bor omkring Horsens og vil gerne køre efter det, dog max 1 times kørsel væk ca. da jeg ellers ikke kan få det til at gå op med arbejde og familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej Ninjamor

 

Hej :-D

 

Tak for et rigtig fint indlæg.

 

Selv tak

 

Stress er noget jeg titi tænker over, vi har en labrador og han lider bestemt ikke af stress, han kan tændes meget nemt, men "slukkes" lige så nemt. Men udover ham har vi 2 flatcoated retriever og de har tendens til lidt stress. Når de køre op i højt gear, kan de nogen gange være lidt svære at få ned igen.

 

Ja, det er jo sådan der fungerer

 

Jeg har altid været meget obs på IKKE at lege tress lege med dem (pinde og boldkast, samt andre "vilde" lege) men nu er jeg startet på et klikkertrænerkursus ved canis og hun vil have at vi skal lege med hunden for at motivere den til at kunne belønnes med leg.

 

God ide at kunne belønne med leg

 

Jeg kan sagtens følge hendes og kan også se at Mickey tænder utrolig meget på leg som belønning. Hans arbejdsglæde stiger lige en tand og det er på trods af at han er et madøre uden lige.

 

Hvis man får trykket på den "rigtige knap" udkonkurrerer leg gerne mad

 

Men jeg kan godt være lidt "bekymret" for om det er godt for ham eller ej. Når jeg belønner ham med leg under træningen, syntes jeg egentlig ikke at han køre op da jeg mest belønner ham med godbidder (hvis jeg træner 5 repertioner, belønner jeg 4 gange med mad og 1 gang med leg/bold).

 

Hvad er formålet med denne gremgangsmåde?

 

Men lige nu træner jeg ca. 30-40 min. hver dag da jeg har en meget stram tidsplan jeg skal nå (jeg skal lære ham alle grundfærdighedene her de næste 2.5 mdr.).

 

Her fik jeg lige hikke... Uden at vide hvad grundfærdighederne er, så er det skidt at have tidspres, for hunde lærer med individuel hastighed

 

Normalt træner jeg ikke så meget med ham, men resten af året her vil jeg skulle træne rigtig rigtig meget med ham hver dag for at nå alt det ham og jeg skal kunne til eksamen. Jeg kan da godt være lidt nervøs for at alt det leg vil tresse ham mere end han i forvejen er, især fordi jeg aldrig har brugt det før. Hvad er din mening om det ?

 

Du skal skelne mellem at han tænder og stresser for det er ikke det samme.

"Høj tænding" kan han sagtens tåle hvis han bare får tilpas hvile mellem lektionerne. Og så er det vigtigt med selvkontrol, altså at hundene lærer at køre højt og stadig bevare opmærksomhed og koncentration. Lærer de dette stresser de ikke.

 

Stressen opstår pga. at hunden ikke kan honorere de krav der stilles og derfor ikke oplever succes.

Men du vil hurtigt opdage hvis han stresser, for så ændrer han adfærd og får svært ved at opføre sig afslappet. Sker dette, skal noget i træningen ændres.

 

Jeg er meget interesseret i at kunne træne et sted der har lidt fokus på stress. For vores anden flatter stresser meget under træningen og de steder jeg har trænet indtil videre har ikke været optimale for ham desværre. kan du evt. anbefale et sted i jyllan, jeg bor omkring Horsens og vil gerne køre efter det, dog max 1 times kørsel væk ca. da jeg ellers ikke kan få det til at gå op med arbejde og familie
.

 

Det LuckyLuna skriver ovenover kan jeg tilslutte mig. Pia er dygtig

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad skal der da ske i eftermiddag?

 

 

Jeg har såmænd bare weekend :genert:

- og tid til at fordybe mig :blink:

 

 

Vi var til Sankt Hans i aftes og det håndterede jeg altså ikke så godt, der kom en smuk golden-dreng, som var ret insisterende og overskred i den grad overskred flipsedyrets grænser, flipsedyret er generelt meget glad for og fokuseret på andre hunde - men han måtte alligevel knurre dog uden det gav nogen reaktion fra Golden-drengen :???:

nå men udover den anmasende fætter, så var der jo en masse mennesker og andre hunde at forholde sig til og det klarede Flipsedyret flot, lige indtil at vi kom hjem!

Vi var næsten lige kommet ind af døren og Flipsedyret havde indtaget vindueskigger-skamlen, nede på gaden kom "ærkefjenden" også flegnede flipsedyret fuldstændigt - og det var med skrige-bjæf og hele molevitten :shock:

 

Jeg plejer at rulle gardinet ned og få ham ned på gulvet for at prøve at aflede ham, MEN er det rigtigt at gøre?

Jeg tænker bare, at der kan jo ikke ryge særligt meget ind på lystavlen når han er oppe i det røde felt, så det handler vel mest om at få ham væk fra situationen, eller?

 

Jeg plejer jo at give ham enten "godbidder til den humørsyge" eller SereneUm hver dag, men er desværre løbet tør lige nu....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har såmænd bare weekend :genert:

- og tid til at fordybe mig :blink:

 

 

Vi var til Sankt Hans i aftes og det håndterede jeg altså ikke så godt, der kom en smuk golden-dreng, som var ret insisterende og overskred i den grad overskred flipsedyrets grænser, flipsedyret er generelt meget glad for og fokuseret på andre hunde - men han måtte alligevel knurre dog uden det gav nogen reaktion fra Golden-drengen :???:

nå men udover den anmasende fætter, så var der jo en masse mennesker og andre hunde at forholde sig til og det klarede Flipsedyret flot, lige indtil at vi kom hjem!

Vi var næsten lige kommet ind af døren og Flipsedyret havde indtaget vindueskigger-skamlen, nede på gaden kom "ærkefjenden" også flegnede flipsedyret fuldstændigt - og det var med skrige-bjæf og hele molevitten :shock:

 

Jeg plejer at rulle gardinet ned og få ham ned på gulvet for at prøve at aflede ham, MEN er det rigtigt at gøre?

Jeg tænker bare, at der kan jo ikke ryge særligt meget ind på lystavlen når han er oppe i det røde felt, så det handler vel mest om at få ham væk fra situationen, eller?

 

Jeg plejer jo at give ham enten "godbidder til den humørsyge" eller SereneUm hver dag, men er desværre løbet tør lige nu....

 

Det er desværre ofte sådan det er: Hunden viser ikke noget før det hele bliver alt for meget.

 

Til markeringen: Jo, det drejer sig bare om at få ham ud af situationen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...