Hop til indhold

Gåture... sammen eller hver for sig?


Trei
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne godt tænke mig at spørge jer med flere hunde om hvordan I typisk gør med hundenes gåture... om I typisk går med hundene sammen eller om I deler dem op?

 

Jeg har talt med folk, der sværgede til at man så vidt muligt skulle gå med sine hunde hver for sig og andre folk, der sværgede til at hundene skulle følges ud på tur og nu synes jeg så det kunne være spændende at høre hvordan I ser på det. :-D

 

I andre med kun en hund, hvordan ser I på det? Hvis I skal have flere hunde, har I så nogle planer for om I vil dele hundene op hele tiden, nogle gange eller bestemt ikke på gåture?

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg havde to hunde gik de både ture sammen og hver for sig. Især gik vi meget hver for sig med Speedy og Groa, vi viste jo deres tid sammen ville være kort.

 

Hvis jeg/vi igen får to hunde så vil jeg gøre meget i de skal gå ture sammen, men også hver for sig. Synes de skal ud at hilse og opleve verden alene, men så sandelig også sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer

Både og.

Da vi fik Bailey var hun en lille forsigtig én og tiltider noget nervøs. Derfor har det været vigtig for os at hun kan færdes alene. dvs. uden Mollie til at gå forrest. Vi har fået bygget noget selvtillid i hende på den måde. Og det tror jeg at gåture alene med hende har hjulpet på. For der er slet ingen nervøsitet tilbage. Men stadigvæk så tør hun mere når Mollie er med hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Jeg synes det er vigtigt at hundene kan fungere alene. Mine tre tøser bliver ofte luftet sammen, men jeg sørger også for at de kommer ud enkeltvis eller parvis. Især som hvalpe, føler jeg det er vigtigt. Når de så bliver ældre, handler det bare om at holde det ved lige, som med alt anden miljø-/træning:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tinka

Som så mange andre synes jeg også det er vigtigt at hundene kan hver for sig, og som min hundetræner siger:

 

Den første hund SKAL være der.

Den anden hun KAN være der.

 

I mit tilfælde er det mor og hvalp, og moren kommer altid i første række, når de fx skal have mad, så får Tinka først, og så får Santa baefter.

Når jeg tager til Træning med Santa plejer min mor at løbe tur med Tinka alene, ellers går de altid sammen :)

De hører ligesom sammen nu, når man møder folk i skoven så siger de "der kommer Santa og Tinka jo!" For vi går altid derude, med dem begge to :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tulle og Bella bliver mest luftet sammen - men de får også gåture hver for sig ... Tulle har brug for ture i sit helt eget tempo uden bettebimsen på slæb ... og hun har brug for længere ture end den lille kan holde til ... og Bellabimsen har brug for at lære at klare sig uden Tullen ... Bella kan helt klart bedst lide at gå sammen med Tullen - og derfor er det endnu mere vigtigt at hun får ture alene ... vi gør tit det, at vi starter sammen - og så går min mand en kortere tur med Bellabimsen og jeg en længere med Tullen ... så det er sådan meget både og-agtigt ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har p.t 3 stk. Ind imellem går vi alle tur sammen, men ellers er der tur for hver især, specielt lige nu hvor der er 2, der lige skal lære at gå pænt.

Når vi så evt. er på besøg nogen steder, tager vi en enkelt med, alt efter hvem vi skal besøge, om der er større hunde, katte eller børn. Nogen gange er det rart at have den ældste og roligste med, andre gange er det én af de små, der lige skal lære noget nyt at kende.

Men men jeg glæder mig til, at de er blevet lidt større, ( og velopdragne ;)) så vi kan tage hele banden med, ud og gå tur på samme tid, det er unægtelig noget nemmere, men det er også rart at have dem hver for sig, der kommer en fin kontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Som så mange andre synes jeg også det er vigtigt at hundene kan hver for sig, og som min hundetræner siger:

 

Den første hund SKAL være der.

Den anden hun KAN være der.

 

I mit tilfælde er det mor og hvalp, og moren kommer altid i første række, når de fx skal have mad, så får Tinka først, og så får Santa baefter.

Når jeg tager til Træning med Santa plejer min mor at løbe tur med Tinka alene, ellers går de altid sammen :)

De hører ligesom sammen nu, når man møder folk i skoven så siger de "der kommer Santa og Tinka jo!" For vi går altid derude, med dem begge to :)

 

Nu er jeg ikke helt med på hvad hun mener, men hvis det er som jeg forstår det, så syntes jeg det er en underlig holdning at have :???:

 

Her i huset skal begge hunde kunne være her og der er ingen der bliver favoriseret på den måde. Hundene spiser på samme tid og det er forskelligt hvem der får dagens 1. 'alenetur' - på den måde lærer de begge at vente og de behøver ikke selv tage stilling til, hvem af dem det nu er, der skal med - det skal jeg nok vise dem.

 

Den der bliver tilbage, bliver der ikke lavet andet med - den får lov at slappe af.

Jeg har valgt den metode fra starten, udfra at jeg ofte har dem begge med til træning og det er forskelligt hvem af dem der skal 'på' først - så de ved at det er 'afslapningstime', når jeg tager den ene hund med mig.

 

Mht gåturene, så kommer de begge ud på tur sammen dagligt.

 

Med Joey har jeg gjort det, at han også får en tur alene, så han lærer at stå på egne ben og komme til mig, hvis der er noget han bliver usikker på - han er også mere opmærksom på mig, når Zacho ikke er med ude, som støttehund - ligeledes får han flere indtryk med sig hjem, end når han er ude med Zacho, da han ellers mest holder øje med, hvor Zacho er henne - er han på egen hånd opsøger ham mere nye indtryk i et langsommere og grundigere tempo, hvilket jeg anser som positivt :-)

 

Hvis vi skal ud til noget, hvor jeg ikke er 100% sikker på, at han tager det i stiv pote, så tager jeg Zacho med som støtte til ham - da Zacho ved og stoler på, at jeg ikke bringer ham i en dum situation og derfor altid tager tingene oppefra og ned og viser dermed Joey 'vejen frem' :-)

 

Zacho får også en tur alene, da hans tempo er helt anderledes (endnu) end Joeys - Zacho tur er ofte en del længere og i et højere tempo (raskt travetempo) og han får derved stillet sit behov for motion, badeture osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...