Hop til indhold

Når hunden knurrer


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Ham ville jeg gerne se i leg! Stakkels lille Noomi, det er ikke sådan at lege med de store larmende drenge. :lol: Jeg synes det kunne være fint med et videoklip af Pelle, der blæser Noomi halvt omkuld. :-D

 

 

Hi hi, ja. Jeg tror bare hun har lært lektien - at man ikke skal være "fræk" overfor "de store drenge".

 

Men hun er sjov, hun gik direkte i ørene på ham i aftes som en helt naturlig ting. Det gør man åbenbart med "onkler" :-)

 

Bide, bide, bide...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 53
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst anne-marie
Prøv lige at spørge Nollike, hvorfor hun kalder Pelle for "brøleaben"...

Han legeknurrer, legegør og så BRØLEEER han også i leg, han var lige ved at blæse lille Noomi bagover en aften, hun gøede af ham vif vif vif hvortil han svarede VAUV VUAV VUAV. OG vi var ødelagte af grin d050.gifd050.gifd050.gif

 

Nå, dejligt, så vil han ikke se på Mika længere med ''hvorfor, hvorfor'' i hele sit udtryk :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja, uha sådan en knurrende schæfer er en tikkende bombe... Især hvis den ruller rundt og fjoller imens. :lol: En dag Ozzie lå og fjumrede rundt på noget græs og knurrede lystigt advarede en flink mand mig om at hun "sad" i benet på mig lige om lidt, hvis jeg ikke passede på. :lol:

 

Jeg troede egentlig at cairner blev lettere forstået mht legeknurren, men det er åbenbart alt for farligt det knurren uanset race. SUK!

:lol: tænk du har schæfer og ved ikke noget om det :shock:

 

Problemet er nok at mange mener at al knurren er udtryk for aggressivitet, folk tror ikke der er nuancer i det, men det meste betyder noget helt andet :???:

 

Cairner med propelhale og allle mulige andre tegn på lystighed kan skam godt se farlige ud :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ham ville jeg gerne se i leg! Stakkels lille Noomi, det er ikke sådan at lege med de store larmende drenge. :lol: Jeg synes det kunne være fint med et videoklip af Pelle, der blæser Noomi halvt omkuld. :-D

 

Du kan også være HELT sikker på at jeg ærgrer mig gul og blå over at jeg ikke havde videokameraet fremme!!! Det så bare SÅ sjovt ud!!! d015.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol: tænk du har schæfer og ved ikke noget om det :shock:

 

Problemet er nok at mange mener at al knurren er udtryk for aggressivitet, folk tror ikke der er nuancer i det, men det meste betyder noget helt andet :???:

 

Cairner med propelhale og allle mulige andre tegn på lystighed kan skam godt se farlige ud :roll:

 

Altså. hvis du spørger Dolph, så er det godt lige at vide hvor man har de der Cairn'er..

Lige pludselig kommer de efter en - med lyd på! :shock: Så skal chihuahuabenene nok spæne da..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Altså. hvis du spørger Dolph, så er det godt lige at vide hvor man har de der Cairn'er..

Lige pludselig kommer de efter en - med lyd på! :shock: Så skal chihuahuabenene nok spæne da..

 

De har da været rigtigt søde ved ham :hmm:

 

Er det legeknurren han har været bange for eller er det for sjovt?

Link til indlæg
Del på andre sites

De har da været rigtigt søde ved ham :hmm:

 

Er det legeknurren han har været bange for eller er det for sjovt?

 

Det var første gang de såes - og en af dem tog Dolph's lege opfordring "på ordet" og løb efter ham.. Jeg tror ikke han troede sådan en kunne løbe SÅ stærkt, og med lyd på endda! :-D

 

Så måtte han hjem til moar :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det var første gang de såes - og en af dem tog Dolph's lege opfordring "på ordet" og løb efter ham.. Jeg tror ikke han troede sådan en kunne løbe SÅ stærkt, og med lyd på endda! :-D

 

Så måtte han hjem til moar :lol:

 

Nå, ja nu kan jeg huske det :lol:

 

Mika tog hans legeopfordring alvorligt på helt almindelig vis og det var alt for skrækindjagende :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst achoj

Hej.

 

Tino legeknurrer også og vild leg = vild knurren = han har det rigtig sjovt.

 

Han knurrer endda så meget at hans legekammerat, som aldrig larmer, hverken gør eller noget, har tillært sig at det gør man når man hygger. Så det lyder måske også voldsomt når de 2 drenge render rundt og knurrer, men folk er sikre på at der er en slåskamp på vej, så det er ofte bare de 2 brumbasser, kunne godt tænke mig at der var nogle flere legekammerater ind i mellem. Men jeg synes nu godt at man kan høre forskel på legeknurren og advarselsknurren også selvom det er fremmede hunde.

 

Venligst jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
:lol: tænk du har schæfer og ved ikke noget om det :shock:

 

Problemet er nok at mange mener at al knurren er udtryk for aggressivitet, folk tror ikke der er nuancer i det, men det meste betyder noget helt andet :???:

 

Cairner med propelhale og allle mulige andre tegn på lystighed kan skam godt se farlige ud :roll:

 

Åh Marie, jeg savner Trilles lille propel :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Ja, uha sådan en knurrende schæfer er en tikkende bombe... Især hvis den ruller rundt og fjoller imens. :lol: En dag Ozzie lå og fjumrede rundt på noget græs og knurrede lystigt advarede en flink mand mig om at hun "sad" i benet på mig lige om lidt, hvis jeg ikke passede på. :lol:

Altså Trei! Ved du ikke engang at når en hund knurre, uanset situationen betyder det "NU æder jeg dig:rolleyes::blink::lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha når nu både I og den flinke mand forstår det, så der jo være noget om det. Næste gang Ozzie begynder at legeknurre så skal jeg følge samme eksempel som den flinke mand eller hvad mener I er bedst for at undgå at blive bidt? Han nærmest listede i en stor bue udenom Ozzie imens han stirrede intenst på hende, sådan for at sikre sig at han var klar hvis hun nu angreb ham. :lol: :lol: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Haha når nu både I og den flinke mand forstår det, så der jo være noget om det. Næste gang Ozzie begynder at legeknurre så skal jeg følge samme eksempel som den flinke mand eller hvad mener I er bedst for at undgå at blive bidt? Han nærmest listede i en stor bue udenom Ozzie imens han stirrede intenst på hende, sådan for at sikre sig at han var klar hvis hun nu angreb ham. :lol: :lol: :lol:

LOOOOOL!! Jeg ville ligge mig i :sut:foster stilling og afvente Ozzie's reaktion og håbe på det er hurtigt overstået:lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Åh Marie, jeg savner Trilles lille propel :(

 

Ja, det kan jeg godt forstå du gør :(:(

 

Jeg sys os du skal have en ny cairn, sårn at Mika og Susi kan lære den lille noget om cairnadfærd :mrgreen:

 

Den lille hale propel kan god få et hjerte til at smelte, det er sjovt når vi får gæster de er glade for, så står jeg og kigger på halerne, og siger hej til gæster imens :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Uff - sikke en situation at stå i. Det er jo bestemt ikke behageligt.

 

Hektor har normalt ikke eet ondt ben i kroppen, men hvis han får et rigtigt slagterben med råt kød, scener, marv og hele molevitten, så er han meget beskyttende overfor det.

 

Jeg lader ham have det i fred, men jeg vil ikke have at han bærer det ind på mine pæne tæpper og sviner med det dér. Derfor tager jeg benet fra ham og bærer det "på plads" henne på hans eget tæppe igen hvis han forvilder sig hen hvor han ikke må.

 

Første gang jeg ville tage det fra ham, stivnede han totalt og så stift på benet...et klart signal til mig om at "det er MIT og jeg giver det ikke frivilligt fra mig". Men jeg VIL ikke have snask på mine tæpper, så jeg satte mig ved siden af ham, gabte og talte stille og roligt til ham.

 

...hjalp slet ikke. Han slappede lidt af, men så snart jeg bevægede hånden mod benet så knurrede han og blottede tænder af mig! Min lille SØDE hund, knurrede sgu ad mig!!! Det var ALDRIG sket før! Men jeg vidste jo godt at det ville komme...hans kropssprog var jo soleklart.

 

Jeg er ikke hundetræner...jeg er ikke professionel...jeg har hund for hyggens skyld og that's it! Derfor ved jeg på ingen måde om jeg reagerede korrekt, men jeg blev så gal på ham at jeg skææældte ham ud...med det resultat at han slap benet, som jeg så skubbede hen foran mig med foden. Da han prøvede at tage det, gik jeg bare i vejen for ham og blokkerede benet. Til sidst gav han op, hvorefter jeg samlede det op og bar det væk.

 

Han fik det igen som "belønning" for at sitte/dække/basale kommandoer...og nu kan jeg nemt tage et ben fra ham. Han vrisser ikke og stirrer ikke engang stift på det længere. Han har vel forstået at jeg ikke vil stjæle det lækre ben, men blot omplacere det.

 

Anyway...Den metode virkede for mig. Om det er upædagogisk at skææælde sin hund sådan ud er en anden ting :( Jeg bryder mig bare virkelig ikke om at blive knurret af ...slet ikke af så stor en hund. Han SKAL være godmodig og tolerant - ellers er det jo umuligt at have en hund i den størrelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Hvis/når jason fik/får et stykke råt kød ville han snerre og fare lige i hovedet på kattene i et skinangreb hvis de kom for tæt på, men hvis jeg kommer så siger han ikke noget og siger jeg "ah" (i et roligt tonefald - han forstår ikke kommandoen hvis jeg ændrer mit toneleje) så bakker han bagud, mens han kigger på mig (fx hvis jeg taber noget kød jeg har stået og skåret i e.l.) - ingen problemer. Jeg har aldrig trænet det og har faktisk ikke tænkt over det før

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde knurrer aldrig af mig over mad, men knurrer af hinanden hvis de kommer for tæt på når der er lækkerier... og også af kattene, som heldigvis har lært at en hund der "spinder" ikke er en glad hund :lol:

 

Som Nanett, greb jeg det lidt "hands on" an da Akita var lille (for 11 lange år siden)... vi skulle ud, men hun havde et grise¢re, og knurrede af mig da jeg ville hente hende. Jeg tog hende i nakken og sagde det g¢r du aldrig mere. Overhovedet ikke hvordan jeg ville gribe det an i dag! ... men man kan jo sige at det virkede. Hun er slet ikke ked af at give mig noget, der er ingen "nedslåethed" eller lignende over hende hvis jeg vil tage noget fra hende. Vi er senere gået over til at bytte i stedet.

Jeg praktiserer dog ikke at stjæle mine hundes mad, da jeg mener det ikke er n¢dvendigt at hævde sig på den måde! Men nogle gange får de jo fat i noget der ikke er deres eller kan være farligt etc, og så er det nu meget godt at KUNNE få det fra dem.

Med Indy har jeg altid trænet at bytte. Jeg siger spyt ud, og det g¢r hun så, og så får hun noget andet i stedet, i sidste uge byttede hun et lækkert ben for et lille stykke t¢rt hundefoder... tror måske hun f¢lte sig lidt snydt senere, men hun opdagede ikke med det samme hvad hun havde indvilget i :lol:

Jeg lyder vist rigtig som en ond hundemor! Men normalt bytter jeg uegnede ting (f.eks pinde, som jeg ikke vil have hun tygger), men hundeguffer, så jeg er ikke så slem ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hvordan ville I reagerer, hvis en hund knurrede af jer, uden anden grund end en lækker bøf, som man er ved at tilberede på bordet?

 

Måske et spøjst spørgsmål... Men nu har jeg lige læst et par af Anders Hallgrens bøger, og han fokuserer meget på ressourceforsvar, hvilket jeg har fuld respekt for, ikke noget der. Men så kommer min moster lige idag og fortæller om en rottweiler hun kender/kendte, som var i lømmelalderen. Og da hun så skulle ordne en bøf, kom hunden hen og knurrede af hende:confused: Det er jo bare stik imod hvad Anders Hallgren (og absolut størstedelen af andre proff.) siger, at en hund vil gøre - de burde jo respekterer, at det vedkommende har, er dennes ejendom, indtil dette forlades.

 

Det har jo så nok noget at gøre med, at hunden var i lømmelalderen, men hvordan bør man tackle situationen? Hun gjorde det sådan, at hun skubbede hunden væk med foden og tog en avis, som hun slog hårdt ned i bordet, hvilket fik hunden til at stoppe. Men når jeg læser Anders Hallgren, Turid Rugaas, Irene Jarnved etc., så siger de jo, at man skal ignorere det, kigge væk, gabe osv. Er det det rette i sådan en situation? Skal siges at det er mange år siden, og min moster nok ikke lige kender til dæmpende signaler og hun og hunden var normalt rigtig gode venner ellers;-)

 

 

 

jeg synes meget disse eksperter som de kaldes forsvarer hundesprog med hvordan ulve gør og hvordan de er med hinanden i flokken synes bare man glemmer at hunde ikke er ulve selvom de har mange ligheder med vore hunde mange ihvertfald er avlet med henblik på andre ting end overlevelse i flokken og med langt højere dominans osv end ulve

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes meget disse eksperter som de kaldes forsvarer hundesprog med hvordan ulve gør og hvordan de er med hinanden i flokken synes bare man glemmer at hunde ikke er ulve selvom de har mange ligheder med vore hunde mange ihvertfald er avlet med henblik på andre ting end overlevelse i flokken og med langt højere dominans osv end ulve

 

Det understregede: Hvad mener du med dette? Kan du sætte eksempler på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det understregede: Hvad mener du med dette? Kan du sætte eksempler på?

 

 

et eksembel er feks at mange mener at hunde ikke kan finde på og dominere mennesket fordi vi ikke er samme art

 

2

at hunde kun knurrer af os mht madforsvar pga manglende tillid

 

3

og feks at hunde ikke prøver at overtage lederposotionen

alt dette fordi nogle adfærdsforskere påstår at ulve og hundesprog er ens hvilket ikke er helt rigtigt hunde er ikke ulve og hunde er domesticerede og mange ting hos hunde og deres måde og reagere på stemmer ikke helt med ulvens da den er skabt til overlevelse og visse egenskaber som skal være tilstede

hvilket hos familehunde man har avlet efter andre egenskaber alt efter hvilken race det er og hunde med langt større dominans end ulve

Link til indlæg
Del på andre sites

et eksembel er feks at mange mener at hunde ikke kan finde på og dominere mennesket fordi vi ikke er samme art

 

2

at hunde kun knurrer af os mht madforsvar pga manglende tillid

 

3

og feks at hunde ikke prøver at overtage lederposotionen

alt dette fordi nogle adfærdsforskere påstår at ulve og hundesprog er ens hvilket ikke er helt rigtigt hunde er ikke ulve og hunde er domesticerede og mange ting hos hunde og deres måde og reagere på stemmer ikke helt med ulvens da den er skabt til overlevelse og visse egenskaber som skal være tilstede

hvilket hos familehunde man har avlet efter andre egenskaber alt efter hvilken race det er og hunde med langt større dominans end ulve

Men sproget er da det samme? Måske er hundens ikke så fint som ulvens, men det er stadig de samme signaler de bruger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sætter lige teksten ind igen, så vi kan følge bedre med :-)

 

jeg synes meget disse eksperter som de kaldes forsvarer hundesprog med hvordan ulve gør og hvordan de er med hinanden i flokken synes bare man glemmer at hunde ikke er ulve selvom de har mange ligheder med vore hunde mange ihvertfald er avlet med henblik på andre ting end overlevelse i flokken og med langt højere dominans osv end ulve

Og her spurgte jeg så efter eksempler på det markerede

 

et eksembel er feks at mange mener at hunde ikke kan finde på og dominere mennesket fordi vi ikke er samme art

 

Den har jeg så ikke hørt, men det var ikke helt det jeg mente med spørgsmålet.

Jeg mente om du kunne give eksempler på, at hunde har større dominans end hunde

 

2

at hunde kun knurrer af os mht madforsvar pga manglende tillid

 

OK, dette besvarer heller ikke spørgsmålet :-)

 

3

og feks at hunde ikke prøver at overtage lederposotionen

alt dette fordi nogle adfærdsforskere påstår at ulve og hundesprog er ens hvilket ikke er helt rigtigt hunde er ikke ulve og hunde er domesticerede og mange ting hos hunde og deres måde og reagere på stemmer ikke helt med ulvens da den er skabt til overlevelse og visse egenskaber som skal være tilstede

hvilket hos familehunde man har avlet efter andre egenskaber alt efter hvilken race det er og hunde med langt større dominans end ulve

 

Egenskaberne hos ulv og hund er lidt forskellige pga. avl hvor hundes tærskelværdier hos de enkelte racer har ændret sig fra hundens tid som ulv.

Grundegenskaberne er stadig de samme.

 

Sprog og adfærd har stadig kun ændret sig en anelse og hund og ulv har ingen problemer med at forstå hinanden.

 

Forskerne mener at hunden har mistet ca. 100 små nuancer, detaljer, i sproget. Selve sproget er stort set det samme hos ulv og hund.

 

Jeg mener ikke, at eksperter hentyder til hundesproget som værende det samme, men at hundeadfærden og adfærdsbehovene stadig er de samme hos ulv og de fleste hunderacer.

Og at det er det, eksperter lægger til grund for hvorfor vi f.eks. ikke skal slå vore hunde, hvorfor de gerne må ligge i sengen osv. osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...