Hop til indhold

FT cocker og springers aktivitetsniveau?


Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Danmark er faktisk det eneste land i Norden, hvor det ikke fungerer. Både Sverige, Norge og Finland har de to typer stambogsført i samme klub. Det er sjældent man blander de to alligevel, men begge kan altså få stambogsført - og kan blandes hvis man lyster.

 

Så vidt jeg kan forstå gør man sådan i de forskellige kennelklubber, at der er forskellige priser på at stambogsføre hvalpene. Jo flere meritter hunden har (på tværs af udstilling og prøve), jo billigere bliver det. Så hvis forældredyr begge er både udstillings- og prøve præmieret er det billigere at stambogsføre end hvis blot en af forældrene har - eller hvis de eksempelvis kun er præmieret på prøve.

 

Hvad der kan undre mig er, at Danmark samtidig er det eneste land hvor man i sådan en udstrækning ser konkurrende stambogsførende organisationer. Ligesom det er imponerende at vi herhjemme (med 5 millioner indbyggere) blot har ca. 30.000 medlemmer af Dansk Kennel Klub, mens der i den finske kennel klub er 135.000 på baggrund af ca. 5,4 millioner indbyggere.

 

Ved ikke om det egentlig ville blive sværere for hvalpekøbere at gennemskue hvad de får, hvis begge stambogsføres samme sted? Ville der så i højere grad ikke blive sat lighedstegn mellem de to selvom hver opdrætter har sin egen tanke med sit opdræt?

 

Umiddelbart tænker jeg, at så længe folk er villige til at købe "ægte uden tavle", så vil der ofte være nogen, der køber katten i sækken. Har en opdrætter nogle gode hvalpe og et godt avlsprogram, så har de næppe svært ved at komme af med deres hunde. Syntes jeg i langt højere grad oplever at det er familier med et kuld "min tæve ville så gerne have hvalpe", der undlader at fortælle deres hvalpekøbere hvad det er de reelt køber.

 

På mange punkter syntes jeg det ville være fint, om de to typer kunne finde fælles fodslag - selvom jeg tror det er utopi. Begge kunne lære noget af hinanden. På standardtypen efterlyser jeg i højere grad at folk afprøver deres hunde, og på FT typen savner jeg en seriøs tilgang til sundhedstjek.

 

hej igen

 

Nu bliver jeg nød til at anfægte din udtalelse citat" ægte uden tavle" FT spaniels er både ægte og med stamtavle som i mange tilfælde kan føres længere tilbage en hvad der er gældende for mange standardspaniels.

 

Du behøver ikke undre dig over hvorfor det ikke kan lade sig gøre i Danmark, Så længe den nuværende formand har opbakning vil vi have dette problem. Han så FT typen, som en direkte konkurrence til sit eget opdræt, hvilket de helt sikkert også er, derfor var han bannerfører for en udelukkelse, vel vidende at det kunne fungere i England.

 

Det sørgelige i dette er efter min mening den forandring standard springeren har undergået på 35 år jeg har været med. Da jeg startede var standard springeren en eftertragtet jagthund, let dresserbar og med udmærket jagtlyst. Det har over årene efter min mening ændret sig og specielt har en kennel udmærket sig med denne ændring (ikke til det bedre) og da vekommende bogstavelig talt sidder på klubben både udstillings og prøvemæssigt, har de fleste bare fulgt trop.

 

Tro mig; men jeg er en af de få som har holdt fast ved standarptypen længe med den begrundelse at man må da kunne avle både udstillingshund og jagthund i samme individ. For tre år siden købte jeg en FT springer og nu skal jeg aldrig have standardspringer igen, der er himmelvid forskel. Jeg kan kun beklage at jeg ikke kan få FT typen med en DKK stambog.

 

Med hensyn til sundhedd er den midst ligeså god som hos standardspringeren. Ovennævnte opdrætter har selv fortalt mig de har gemt sæd efter en hanhund som er kendt bærer af arvelig PRA, så efter min bedste overbevisning hjælper al den øjenlysning kun på dyrlægernes økonomi.

Der er i øvrigt mange FT opdrættere som frivilligt både øjenlyser og HD fotograferer, hvilket man kan læse om på deres hjemmesider, så det med sundheden er bare endnu en undskyldning for ikke at tillade typen.

 

Nu tror jeg slet ikke Klubben for FT spaniels er interesseret i et samarbejde. Den er jo stor nok til at klare sig selv.

 

Og så undrer jeg mig også over de mange stambogsførende klubber i DK som du nævner og forslaget med pris efter meriter lyder ikke så tosset.

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

hej igen

 

Nu bliver jeg nød til at anfægte din udtalelse citat" ægte uden tavle" FT spaniels er både ægte og med stamtavle som i mange tilfælde kan føres længere tilbage en hvad der er gældende for mange standardspaniels.

 

Du behøver ikke undre dig over hvorfor det ikke kan lade sig gøre i Danmark, Så længe den nuværende formand har opbakning vil vi have dette problem. Han så FT typen, som en direkte konkurrence til sit eget opdræt, hvilket de helt sikkert også er, derfor var han bannerfører for en udelukkelse, vel vidende at det kunne fungere i England.

 

Det sørgelige i dette er efter min mening den forandring standard springeren har undergået på 35 år jeg har været med. Da jeg startede var standard springeren en eftertragtet jagthund, let dresserbar og med udmærket jagtlyst. Det har over årene efter min mening ændret sig og specielt har en kennel udmærket sig med denne ændring (ikke til det bedre) og da vekommende bogstavelig talt sidder på klubben både udstillings og prøvemæssigt, har de fleste bare fulgt trop.

 

Tro mig; men jeg er en af de få som har holdt fast ved standarptypen længe med den begrundelse at man må da kunne avle både udstillingshund og jagthund i samme individ. For tre år siden købte jeg en FT springer og nu skal jeg aldrig have standardspringer igen, der er himmelvid forskel. Jeg kan kun beklage at jeg ikke kan få FT typen med en DKK stambog.

 

Med hensyn til sundhedd er den midst ligeså god som hos standardspringeren. Ovennævnte opdrætter har selv fortalt mig de har gemt sæd efter en hanhund som er kendt bærer af arvelig PRA, så efter min bedste overbevisning hjælper al den øjenlysning kun på dyrlægernes økonomi.

Der er i øvrigt mange FT opdrættere som frivilligt både øjenlyser og HD fotograferer, hvilket man kan læse om på deres hjemmesider, så det med sundheden er bare endnu en undskyldning for ikke at tillade typen.

 

Nu tror jeg slet ikke Klubben for FT spaniels er interesseret i et samarbejde. Den er jo stor nok til at klare sig selv.

 

Og så undrer jeg mig også over de mange stambogsførende klubber i DK som du nævner og forslaget med pris efter meriter lyder ikke så tosset.

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

 

Først og fremmest mener jeg med "ægte uden tavle" netop det. Altså hverken hunde med DKK eller DJR tavle. PRA diskussionen har vi haft før - og nej, hvis man ser på hvalpelisten over FT spaniels er det under 10% af forældredyrende der er HD-fotograferet eller øjenlyst.

 

Og så gider jeg egentlig ikke hoppe med på navngivent fingerpegeri, så undlader at respondere yderligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest mener jeg med "ægte uden tavle" netop det. Altså hverken hunde med DKK eller DJR tavle. PRA diskussionen har vi haft før - og nej, hvis man ser på hvalpelisten over FT spaniels er det under 10% af forældredyrende der er HD-fotograferet eller øjenlyst.

 

Og så gider jeg egentlig ikke hoppe med på navngivent fingerpegeri, så undlader at respondere yderligere.

 

 

Jeg så da også gerne HD fotografering indført i DJR; men som det også var i spk så indfører man det ikke som tvang før man mener der er et problem.

Indførelse af øjenlysning har ingen praktisk betydning så det vil være vanvittigt at indføre det (det kan som sagt kun glæde dyrlægerne)

 

Jeg er personlig helt tryg ved sundheden i FT typen og mener den er mindst ligeså god som hos standardtypen

 

Og navngiven fingerpegeri er der ikke tale om. Jeg konstaterer fakta og indrømmer gerne at jeg synes Spanielklubben er på helt gal kurs !

 

:vinken: venig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

MK101 - Det er da ærgeligt at du ikke har mødt en FT'er, som kan slappe af i hjemmet. Jeg har heldigvis aldrig mødt en FT'er, som IKKE kan slappe af i hjemmet. Jeg har en FT hvalp, på 4 måneder, som er ganske klar over at man slapper af inde og brænder energien af ude :) (hvilket også er hvad jeg hører fra andre, er ganske normalt for FT'ere).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ft cocker, standard cocker, border collies og golden retriever. Ft cockerne er klart de mest aktive, og dem der hurtigst mangler aktivering. Jeg træner mine hunde næsten hver dag og går lange ture med dem, lige nu ligger mine 3 ft for fødderne af mig og er helt rolige, som de altid er når vi er inde. Men f.eks sidste sommer var jeg syg 3 mdr, så er det nogle køtere at være i nærheden af. Border collierne og golden går ligesom bare i dvale, men ftérne kræver lidt mere

 

PS historierne om Border collies aktivitets niveau er stærk opreklameret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må jeg gøre ved lejlighed - så vidt jeg ved er du i den anden ende af landet end jeg (København)?

 

Men der må HELT sikkert være nogle FT'ere der netop er som de skal være; fart på udendørs og - hvis korrekt aktiveret - rolige hjemme. Forklaringen i mine oplevelser skyldes måske, at de jeg har mødt var holdt som jagthunde, og ikke fik meget andet end gåture udenfor sæsonen - hvor jeg har mødt dem.

 

Vi bor i ringsted hvis du vil se en FT Springer hjemme:)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 years later...

Spændende debat som jeg har læst fra ende til anden.

 

Jeg har 2 FT Springere og kan genkende at det er ganske rolige og magelige familiehunde.

 

Jeg mener ikke engang de kræver specielt meget aktivering. 3 X 15 minutter dagligt med lidt luftning, lidt søg og vigtigst lidt blinde apporteringer. Så er de såmænd yderst behagelige og rolige hunde. Jeg tror faktisk - mindst så rolige som Standard Springere. Men det er rigtigt at når man beder den arbejde kommer der lynhurtigt fuld damp på.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...