Hop til indhold

Spørgsmål fra nybagte hundeejere

Gæst Helenaogbriansboxer
 Share

Recommended Posts

Gæst Helenaogbriansboxer

Hej alle hundeelskere :) - vi er lidt nye herinde og har nogle spørgsmål angående vores helt nye boxer hvalp.

I lang tid har vi villet have en hund og vi forelskede os i boxerrracen.

Efter lang tids overvejelse og informationssøgning fik vi så vores lille hvalp i går.

Jeg er så gået hen og blevet lidt nervøs for vores kære hvalp; den blev køresyg i går på bilturen hjem og brækkede sig. Den fik meget lidt vand og mad i går. Da vi vågnede klokken syv i morges havde den igen brækket sig. Den har stort set ikke spist eller drukket noget hele dagen i dag. Den sover det meste af tiden, men den har været ude og se sit nye hus og var vældig nysgerrig og glad. Den har skidt 3 gange, det har set så normalt ud som det nu kan for hvalp. - den vil dog stadig hverken drikke eller spise. Er det normalt for en ny hvalp og er der noget vi kan gøre? - skal vi tage den til dyrelægen?

På forhånd tak

Mvh. Helena og Brian

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et stort skridt for en ny lille hvalp at skifte familie - så det kan være alt muligt - fordi det er nyt - er han lige blevet vaccineret - så kan vaccinen gøre ham dårlig - måske har han forspist sig - jeg ville kontakte opdrætter og høre af og ellers er det dyrlægen for sådan en lille fyr må jo ikke helst ikke komme i væske underskud

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helenaogbriansboxer

Nu har vores lille Michlo endelig spist lidt! Jeg ringede til opdrætteren og fik at vide hvad han havde fået at spise derude. Han havde fået leverpostej :hmm: - hvilket der jo slet ikke er nok kraft i til en lille voksende hvalp. Vi har prøvet at blande lidt leverpostej i dens tørfoder, men det vil den ikke have!! Kun ren leverpostej og kun meget lidt ad gangen. Så mit spørgsmål er; hvordan kommer vi videre herfra?

- Vand kniber det stadig med, jeg ved ikke om han er bange for skålen eller hvad det er, og han ignorerer isterninger totalt!! han vil gerne drikke det af en sprøjte, heldigvis :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op det lyder som en uansvarlig opdrætter, fodre med leverpostej :shock: :damn:

Prøv at blød hans tørfoder op i vand, han er jo åbenbart ikke vandt til tørføder, så det vil muligvis hjælpe at bløde det op så det ikke er så hårdt for bisserne, og derudover så tilføre det ham også lidt ekstra væske :blink:

Hvis han heller ikke vil spise tørfodret rent, selv om det er opbøldt, hvilket ikke ville undre mig, så prøv at blande en lille smule leverpostej i -eller endnu bedre, lidt tun eller torskerogn i, og fade så langsomt tilsætningen af ekstra guf i maden ud, efterhånden som han vænner sig til at spise.

Held og lykke med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vores lille Michlo endelig spist lidt! Jeg ringede til opdrætteren og fik at vide hvad han havde fået at spise derude. Han havde fået leverpostej :hmm: - hvilket der jo slet ikke er nok kraft i til en lille voksende hvalp. Vi har prøvet at blande lidt leverpostej i dens tørfoder, men det vil den ikke have!! Kun ren leverpostej og kun meget lidt ad gangen. Så mit spørgsmål er; hvordan kommer vi videre herfra?

- Vand kniber det stadig med, jeg ved ikke om han er bange for skålen eller hvad det er, og han ignorerer isterninger totalt!! han vil gerne drikke det af en sprøjte, heldigvis :)

Jeg skal lige være sikker på at jeg har forstået dit indlæg korrekt... har hvalpen udelukkende fået leverpostej? (udover hvad den har fået ved sin mor)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er jo sørgeligt at den har levet af leverpostej - forstår ikke lige den opdrætter (undskyld):confused::oops:

Men I må jo i gang med at afvænne ham så han kan få et ordentligt foder at vokse sig stærk på.

Blød foderet op og rør lidt leverpostej rundt i det - efterhånden tilsætter I mindre og mindre leverpostej så han vænner sig til en ny smag - jeg er ret sikker på at I også kan kombinere det med torskerogn, tun som en har foreslået eller lidt kogt kylling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er jo sørgeligt at den har levet af leverpostej - forstår ikke lige den opdrætter (undskyld):confused::oops:

Men I må jo i gang med at afvænne ham så han kan få et ordentligt foder at vokse sig stærk på.

Blød foderet op og rør lidt leverpostej rundt i det - efterhånden tilsætter I mindre og mindre leverpostej så han vænner sig til en ny smag - jeg er ret sikker på at I også kan kombinere det med torskerogn, tun som en har foreslået eller lidt kogt kylling.

Enig:5up:

Hvilket hvalpefoder giver i ham? Han har behov for et godt kvallitetfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg forstod det som hovedsageligt leverpostejsmadder!

Ja jeg tvivler bestemt ikke på at du har forstået ham, jeg håbede bare at jeg havde misforstået dig, for jeg troede faktisk ikke at en opdrætter kunne finde på at fodre hvalpe sådan :shock:

Nå I har fået nogle rigtigt gode råd fra nogle meget erfarne hundeejere så det skal nok lykkes for jer :5up:

Held og lykke med det! Og vil da gerne se lidt billeder af den lille :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus

I kan også prøve at bløde foderet op og så putte noget A38 i, det kan de fleste hvalpe lide.. Håber at han snart begynder at spise det, så han kan få noget rigtig næring at vokse af...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helenaogbriansboxer

Gode nyheder :) Han er blevet meget mere frisk inden for den sidste time og drikker nu selv!! Jeg vil prøve jeres råd med at bløde tørfoderet og putte lidt lækkerier i her til at starte med! Han spiser nu :D, så det går hurtigt fremad. - bare han ikke brækker sig igen (er a38 godt til det?)

Han får mad fra Eukanuba(puppy 1-12 month, large breed) så maden skulle ikke fejle noget!

Jeg ligger nogle billeder ind i løbet af næste uge :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal komme lidt koldt vand på - ikke så det svupper rundt i vand - men bare som en "sovs" der hænger på. Lad det stå 10-15 min. før du servere det.

A-38 er udmærket men hvis han har noget med balancen i maven - så er mælkesyrebakterierne i A-38 ikke nok - så skal der lidt canikur eller zoolac eller endnu bedre probiotic til

Link til indlæg
Del på andre sites

Til sådanne små hvalpe opbløder jeg i en skål natten over og luner så portionen i microovn. Det lyder højst besønderligt, hvis opdrætter har opfostret dem på rugbrød og leverpåsteg, så mangler han da noget kalk +phosfor + andre ting. men det kan sagtens indhentes, blot han ikke får for dårlig mave. Husk så også lige at få at vide, om han er af-ormet flere gange med 3 ugers mellemrum.

Og sørg for at have et brugbart termometer+ vaseline, så du kan kontrollerer temperatur, hvis han bliver for slap.

Foderskift kan give dårlig mave på små hvalpe, så hold øje og gå til dr DYR, hvis han får diarre.

Du kan kontrollerer dehydrering ved at tage ham blid i nakkeskindet med 2 fingre, og slipså,og hvis huden ikke falder på plads straks, er han dehydreret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Christ en opdætter der opfodrer små hvalpe på leverpostejsmadder...:damn:

Lad os håbe at de har kunne die længe hos moderen så de har fået en lille smule af det de har brug for.

Suk altså...

Link til indlæg
Del på andre sites