Hop til indhold

Gør af alt og går ikke pænt!


Gæst WhoLetTheDogsOut
 Share

Recommended Posts

Narh... Hvis du er sikker på, at han har fuldstændig sunde hofter og led, så kan det da være, at han kan slippe godt fra at vokse op i en lejlighed.

 

Derfor er jeg også interesseret i svaret på mit tidligere spørgsmål:

 

Hvor har du købt ham?

Om det er en anerkendt opdrætter med et seriøst avlsarbejde bag sine hvalpe, eller er det stueavl med en enkelt tæve, der er blevet parret med en sød hanhund?

 

Har din hund DKK stamtavle, så vil jeg da meget gerne checke for dig, om der er sunde hofter i hvalpens nærmeste familie.

 

Problemet er, at det er DEN ENESTE mulighed du har for at chekke, om din hvalp skulle være i fare for at få HD eller AA. Hvis du ikke har en DKK stambog, så kan du ikke vide spor om sandsynligheden for, at din hund bliver smerteplaget allerede inden han er et år gammel.

Og især de store racer HAR altså mange ledproblemer.

Og såvidt jeg kan skønne, så begynder selv raske GD hunde at vise tegn på gigt allerede når de er bare 3-4 år gamle. Jeg håber I er ude af lejligheden til den tid? En gigtplaget hund kan simpelthen nægte at gå på trapper. :roll: SÅ har I altså et problem!

 

Hvis man vil have en speciel hund, så må man også tage de specielle hensyn til den, som den kræver.

 

 

Surprice, surprice! Det er IKKE en menneskeret at holde hund. Mange steder MÅ man ikke holde hund. Andre steder er der regler for, hvilke hunde, man må holde. Det er så et spørgsmål om love og regler.

 

Men endnu vigtigere synes jeg det er, at man overholder de ETISKE regler for hundehold. Og det omfatter jo selvfølgelig at man ikke anskaffer sig en hund, hvis man hverken har tid eller lyst til at beskæftige sig med den. Hvis man er hjemmefra hver dag i f.eks. 10 timer. Eller hvis man egentlig ikke har råd til at give den mad og sørge for pleje og dyrlæge og forsikringer. Man lader heller ikke sin tæve få hvalpe hver eneste løbetid for at tjene penge på hende, ---og man udsætter altså heller ikke en hvalp for gentagne ensformige bevægelser. Hverken ved at cykle med den eller ved at lade den gå op og ned af trapper flere gange hver eneste dag. Ja, man går ikke engang lange ture med hvalpen i snor af hensyn til dens fysiske udvikling.

 

Bevares! Ingen af de ting er der forbud imod. Og alle de regler er der hundeejere, der overtræder. Men det er usædvanligt, at det skulle være noget at HF bakker op om:shock:!

 

Uanset hvad I andre synes, så synes jeg at det er forkasteligt at have en GD-hvalp i en lejlighed udelukkende med trappeadgang. Og det er selv om jeg ikke ved om der er tale om 1-2-3-4-5 eller 6 sal.

Der er IKKE tale om en voksen hund, der kan få "trænet musklerne op". Der er tale om en meget ung hvalp, der skal vokse og udvikle sig i knogler og led især i det næste år. Den skal ikke ret gerne "trænes" til nogetsomhelst fysisk. Den skal udvikle sig stille og roligt i sit eget tempo!

 

Og jeg tror slet ikke, at TS har forstået risikoen.

 

Jeg tror du har en eller anden ide om, at hvis bare hvalpen ikke træder forkert eller snubler ned af trappen, så sker der ikke noget med leddene.

Jeg tror ikke du har forstået, at det er de fine regelmæssige men unaturlige trin op og ned, der kan sætte gang i en spirende HD.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Jeg syntes bestemt også at i skal kaste jer ud i noget hvalpe træning, både for hundens men også for jeres skyld.

 

I får en masse redskaber til hvordan i kan træne jeres hund, hunden får lov at møde andre hunde i samme alders gruppe og i kan måske være så heldige at der er nogen andre mennesker med en jævnalderende hund, som i kunne blive venner/bekendte med, hvilket jo vil give jeres hund en legekammerat på længere sigt.. :blink:

 

Altså Kan kun se det positive ved at gå til hvalpe træning..

 

Jeg skal selv starte på Dorthes hundeskole, her d. 14/8, hvor hun starter nye hvalpe hold op.

 

Jeg har ikke selv gået der før, men har været med og kigge på for et par år siden, da min veninde trænede hos hende, og syntes rigtig godt om hendes undervisning..

 

Det er i Søborg, men ved ikke om det er for langt væk fra jer?? Ellers kan i kigge på hendes hjemmeside, og se om det skulle være noget for jer..

 

www.dortheshundeskole.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen denne holdning til at HD og trappegang er nært sammenhængende - hvor stammer det fra? Og hvor er undersøgelserne til at bakke det op?!?

 

Der er mange ting man kan gøre for at få bedst mulige HD resultat, og mange ting man samtidig kan undgå. Men trappegang er ikke en af dem. Trappegang optræner muskler. Skulle der endelig være problemer med trapperne, så er det altså skuldre/albuer vi skal være nervøse for. Ikke hofterne.

 

Når det angår HD og trapper så er meningerne jo utroligt delte. Søger jeg på information så dukker der ligeså meget information om, at det er usundt som at det er en skrøne. :vedikke:

Jeg kan ganske vist ingen undersøgelser finde om, at trappegang skulle være en medvirkende faktor til udviklingen af HD/AD, men jeg kan heller ikke finde det modsatte, synes jeg?

Jeg har intet at basere min påpassenhed over for trapper på som sådan, netop fordi der ingen undersøgelser kan findes, men det er jo ofte det man hører - også fra dyrlæger.

Link til indlæg
Del på andre sites

man skal bare huske ikke det kun er trapperne der gør det :mrgreen:

De skal ikke være for stejle hvis de skal bruges i trænings medføre, altså opbygning af muskler. Ens hjemmetrappe er tit for stejle.

 

Men nu har cujo gået på trapper siden maj 2008 og hans seneste røgtenbilled viste fine hofter og knæ.

Vi har beklædt trappen med stof stykker så han står fast.

 

jeg vil tror, bemærk tror, at sunde hunde (ikke har knogle probs) ikke tager skade af det så længe de ellers er i form mht. musklerne.

 

og hunde med HD eller andet ikke har godt af varig trappe gang, og med varig mener jeg ikke op og ned 2-3 i døgnet for at komme op på første sal og sove i sove værelse eller lign.

 

ingen videnskabelig test, bare tanker.

 

(trapper belaster læn musklen mest)

 

skal siges at mine udtalelser vedrørende træning af muskler (hovedsageligt læn)på ikke stejle trapper (plus mere terræn gåture) er efter vores trænings skema vi har fået, netop for at træne vores hunds læn af et vet. sygeplejerske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst WhoLetTheDogsOut

Hm, så tager jeg lille den stramme støvle på og siger at nu har jeg hørt så meget om det hele med trapperne. Men vi kan jo ikke rigtig gøre noget. Vi har ikke lige planer om at skulle flytte, så nu må den lille Basse leve med trapperne, koste hvad det vil og til den tid han får gigt, led problemer osv som I alle sammen skriver - så finder vi en løsning til den tid! :genert:

 

Nu har jeg læst om hunde-sokker? De skulle vidst også være gode til hvis man bare ikke KAN bærer den tykke op og ned af trapperne, netop fordi de holder poterne på plads på trappen og så glider de ikke - så vi får da ikke noget problem med at falde? Lyder det godt for jer, eller spild af penge? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, så tager jeg lille den stramme støvle på og siger at nu har jeg hørt så meget om det hele med trapperne. Men vi kan jo ikke rigtig gøre noget. Vi har ikke lige planer om at skulle flytte, så nu må den lille Basse leve med trapperne, koste hvad det vil og til den tid han får gigt, led problemer osv som I alle sammen skriver - så finder vi en løsning til den tid! :genert:

 

Nu har jeg læst om hunde-sokker? De skulle vidst også være gode til hvis man bare ikke KAN bærer den tykke op og ned af trapperne, netop fordi de holder poterne på plads på trappen og så glider de ikke - så vi får da ikke noget problem med at falde? Lyder det godt for jer, eller spild af penge? :-)

 

Har du et link? Jeg har ikke hørt om dem.

De sokker jeg har set er for at beskytte poterne hvis hunden er kommet til skade. Jeg er ikke sikker på, aty den kår mere sikkert op og ned af trapper med dem. Tværtimod.....

Men måske er det sokker specielt til at gå på trapper med? :hmm:

 

Umiddelbart ville jeg tro, at hunden mistede noget af følingen med trappen, og derfor ville have lettere ved at falde..... Men som sagt, jeg har ikke set sokkerne.......

---Ligesom små børn vil have lettere ved at gå på bare tæer end med sokker...

 

Hvor mange trapper drejer det sig egentlig om? :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst WhoLetTheDogsOut

Mhm, jeg var inde og søge på google om det var skadeligt for vovser at gå på trapper og så kom jeg ind på et link hvor en kvinde havde spurgt en der har forstand på hunde angående trapperne og damen svarede så meget tilbage, men det her lød en smule interessant.

 

"Derfor er min anbefaling, at du bærer din hvalp så længe, det er dig muligt! Når hvalpen bliver for stor til dette, skal den altid holdes i snor, når den bevæger sig op og ned ad trapperne. Ved at holde hvalpen i snoren kan du sagtne hvalpens fart og iver efter at komme ud og derved mindske belastningen af hvalpens led, når den bevæger sig ned.

 

Glatte trapper, hvor hvalpen skrider ud, giver ligeledes en unødig belastning af ledene. For at undgå, at hvalpen skrider ud, kan du med fordel give den skridsikre sokker på."

 

Hm? :hmm: . Jeg har selv prøvet at kigge lidt efter dem, men kan ikke rigtig finde noget udover sko til hunde? Jeg prøver at lede lidt mere efter.

 

- Men det er cirka... 18 trappetrin. Med 2 gange mellemrum på cirka en meter. (Håber du forstår, hvis jeg ikke er den bedste til at forklarer. :stupid:)

 

6 trappetrin ned, går lige en lille meter cirka, 6 trappetrin, går en lille meter cirka og så de sidste 6 trappetrin. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst WhoLetTheDogsOut
Bare af ren nygerrighed: hvor er Basse fra - altså fra hvilken kennel?

 

Han er fra Great-Bel. Opdrætteren er blevet kåret som "årets-opdrætter" i mange år. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst WhoLetTheDogsOut
Tak for info - min kæreste vil gerne have en GD en dag, derfor har jeg kigget lidt på kenneler. :-D

 

Det var da så lidt. Det er en rigtig god kennel hvis jeg skal være ærlig! Opdrætteren siger tingene ligeud og er ikke bange for at sige sin mening og hjælper en rigtig godt på vej. :-)

De har en harlekin pige til salg, hende fik jeg set på og hun er også rigtig dejlig! Ellers har de planer om at det næste kuld bliver født cirka d. 24 august.

 

Lige en tilføjelse - lad være med at købe hos Wikkis-hundepension.dk

Vi snakkede med vores opdrætter og det er noget værre rod. :???:

Jeg læste i hendes gæstebog (wikkis) om at hun skylder 11.000 kr og der er blevet lavet en kontrakt som er over et år gammelt, hun har ikke Dansk-kennel mærke og ifølge vores opdrætter avler hun simpelthen på dem alle sammen for pengenes skyld. :shock:

Redigeret af WhoLetTheDogsOut
Stavefejl.
Link til indlæg
Del på andre sites

Narh... Hvis du er sikker på, at han har fuldstændig sunde hofter og led, så kan det da være, at han kan slippe godt fra at vokse op i en lejlighed.

 

Derfor er jeg også interesseret i svaret på mit tidligere spørgsmål:

 

Hvor har du købt ham?

Om det er en anerkendt opdrætter med et seriøst avlsarbejde bag sine hvalpe, eller er det stueavl med en enkelt tæve, der er blevet parret med en sød hanhund?

 

Har din hund DKK stamtavle, så vil jeg da meget gerne checke for dig, om der er sunde hofter i hvalpens nærmeste familie.

 

Problemet er, at det er DEN ENESTE mulighed du har for at chekke, om din hvalp skulle være i fare for at få HD eller AA. Hvis du ikke har en DKK stambog, så kan du ikke vide spor om sandsynligheden for, at din hund bliver smerteplaget allerede inden han er et år gammel.

Og især de store racer HAR altså mange ledproblemer.

Og såvidt jeg kan skønne, så begynder selv raske GD hunde at vise tegn på gigt allerede når de er bare 3-4 år gamle. Jeg håber I er ude af lejligheden til den tid? En gigtplaget hund kan simpelthen nægte at gå på trapper. :roll: SÅ har I altså et problem!

 

Hvis man vil have en speciel hund, så må man også tage de specielle hensyn til den, som den kræver.

 

 

Surprice, surprice! Det er IKKE en menneskeret at holde hund. Mange steder MÅ man ikke holde hund. Andre steder er der regler for, hvilke hunde, man må holde. Det er så et spørgsmål om love og regler.

 

Men endnu vigtigere synes jeg det er, at man overholder de ETISKE regler for hundehold. Og det omfatter jo selvfølgelig at man ikke anskaffer sig en hund, hvis man hverken har tid eller lyst til at beskæftige sig med den. Hvis man er hjemmefra hver dag i f.eks. 10 timer. Eller hvis man egentlig ikke har råd til at give den mad og sørge for pleje og dyrlæge og forsikringer. Man lader heller ikke sin tæve få hvalpe hver eneste løbetid for at tjene penge på hende, ---og man udsætter altså heller ikke en hvalp for gentagne ensformige bevægelser. Hverken ved at cykle med den eller ved at lade den gå op og ned af trapper flere gange hver eneste dag. Ja, man går ikke engang lange ture med hvalpen i snor af hensyn til dens fysiske udvikling.

 

Bevares! Ingen af de ting er der forbud imod. Og alle de regler er der hundeejere, der overtræder. Men det er usædvanligt, at det skulle være noget at HF bakker op om:shock:!

 

Uanset hvad I andre synes, så synes jeg at det er forkasteligt at have en GD-hvalp i en lejlighed udelukkende med trappeadgang. Og det er selv om jeg ikke ved om der er tale om 1-2-3-4-5 eller 6 sal.

Der er IKKE tale om en voksen hund, der kan få "trænet musklerne op". Der er tale om en meget ung hvalp, der skal vokse og udvikle sig i knogler og led især i det næste år. Den skal ikke ret gerne "trænes" til nogetsomhelst fysisk. Den skal udvikle sig stille og roligt i sit eget tempo!

 

Og jeg tror slet ikke, at TS har forstået risikoen.

 

Jeg tror du har en eller anden ide om, at hvis bare hvalpen ikke træder forkert eller snubler ned af trappen, så sker der ikke noget med leddene.

Jeg tror ikke du har forstået, at det er de fine regelmæssige men unaturlige trin op og ned, der kan sætte gang i en spirende HD.

 

Arhh... så er det vist heller ikke værre :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, så tager jeg lille den stramme støvle på og siger at nu har jeg hørt så meget om det hele med trapperne. Men vi kan jo ikke rigtig gøre noget. Vi har ikke lige planer om at skulle flytte, så nu må den lille Basse leve med trapperne, koste hvad det vil og til den tid han får gigt, led problemer osv som I alle sammen skriver - så finder vi en løsning til den tid! :genert:

 

Nu har jeg læst om hunde-sokker? De skulle vidst også være gode til hvis man bare ikke KAN bærer den tykke op og ned af trapperne, netop fordi de holder poterne på plads på trappen og så glider de ikke - så vi får da ikke noget problem med at falde? Lyder det godt for jer, eller spild af penge? :-)

Alle de gange, jeg er væltet ned af en trappe, skyldes det, at jeg har haft sokker på :mrgreen: Siger det bare hehe.

 

Nå, men bortset fra det:

http://www.*******.dk/paa-tur-461/potesokker-og-sko-161/jolly-potesokker-i-neopren-212.html?gclid=CP3tjPLWn6MCFVErDgoddTxRow

 

Jeg tvivler dog på, at du skal være bekymret for om han glider ned af trappen. Vores hund løber i fuld fart ned af trappen, og han har en kropsform, der om noget gør, at han vil have problemer med at holde balancen nedad, og han gør det uden problemer.

 

Jeg tror ikke du skal gå i panik her og nu. Vent og se om han ser ud til at have problemer med at holde sig fast på trappen. Og ellers lær ham, at man går stille og roligt ned af trapper. Det er jo en uskik, om det er mennesker eller hunde, at løbe op og ned af trapper :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst WhoLetTheDogsOut
Alle de gange, jeg er væltet ned af en trappe, skyldes det, at jeg har haft sokker på :mrgreen: Siger det bare hehe.

 

Nå, men bortset fra det:

http://www.*******.dk/paa-tur-461/potesokker-og-sko-161/jolly-potesokker-i-neopren-212.html?gclid=CP3tjPLWn6MCFVErDgoddTxRow

 

Jeg tvivler dog på, at du skal være bekymret for om han glider ned af trappen. Vores hund løber i fuld fart ned af trappen, og han har en kropsform, der om noget gør, at han vil have problemer med at holde balancen nedad, og han gør det uden problemer.

 

Jeg tror ikke du skal gå i panik her og nu. Vent og se om han ser ud til at have problemer med at holde sig fast på trappen. Og ellers lær ham, at man går stille og roligt ned af trapper. Det er jo en uskik, om det er mennesker eller hunde, at løbe op og ned af trapper :blink:

 

Tak. :mrgreen:

Min kæreste har haft hund hele sit liv og han siger at de kunne løbe fint op og ned af trapperne. Uanset om de var store eller små, de gav dem bare lov til at lærer det og lige så snart det var lært - så løb de op og ned uden problemer. Jeg tror altså ikke at man skal tage trapperne så dybt seriøst. Jeg kunne forstå hvis jeg mishandlede ham, men det gør vi jo heller ikke.

Vi holder ham i snor når han skal ned og så står jeg ved siden af og vi tager ét skridt af gangen imens jeg står og siger "Rolig, rolig" som en halv-idiot. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Linket virker vist ikke rigtig.. Men udfra linket har jeg fundet demher:

 

http://www.*******.dk/paa-tur-461/potesokker-og-sko-161/jolly-potesokker-i-neopren-212.html

 

Men der står i beskrivelsen:

 

Vælg potesokker hvis din hund har behov for at beskytte poten i et par dage eller uger. De er billige og beskytter godt, men er ikke særligt slidstærke eller skridsikre. OBS. Ikke velegnede til at gå på glatte overflader.

 

 

Nårh... linket virker stadig ikke, fordi det er et link fra "dog" "city" "dk"..

--som ikke kan videregives på HF.

Men indsæt selv de famøse bogstaver i linket i adresselinien, så skulle du kunne komme frem til sokkerne.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Linket virker vist ikke rigtig.. Men udfra linket har jeg fundet demher:

 

http://www.*******.dk/paa-tur-461/potesokker-og-sko-161/jolly-potesokker-i-neopren-212.html

 

Men der står i beskrivelsen:

 

 

 

 

Nårh... linket virker stadig ikke, fordi det er et link fra "dog" "city" "dk"..

--som ikke kan videregives på HF.

Men indsæt selv de famøse bogstaver i linket i adresselinien, så skulle du kunne komme frem til sokkerne.. :mrgreen:

hvorfor må man ikke linke til lige *******? Det plejer da ikke at give problemer ved andre webshops, synes jeg?

 

EDIT: haha, jeg må ikke engang skrive D O G C I T Y

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...