Hop til indhold

DKK vs DRU


Gæst Kahlia
 Share

Recommended Posts

Du skal ikke stole på den indavlskoefficient over en dørtærskel, selvom den siger 0%. Hvis du klikker på moderdyret og ser hendes stamtavler er der allerede nogle tomme led. Det længste var max 10 generationer or so (talte ikke).

 

Giver det mening? :genert:

 

Det giver mening, ja, men der lyder stadig bedre end en indavlskoefficient på 20%, ikke? :mrgreen:

Hvis der længe har været rene linjer, så er risikoen for, at de dårlige recessive gener er "forsvundet". Man kan jo krydse fingre. Og med sådan en sjælden hunderace kan det næppe kræves en indavlskoefficient på 0% samt klarlægning af alle de tidligere generationer. Hvis mavefornemmelsen er rigtig, også når jeg ser hvalpenes kommende stamtavle, jamen så er der ingen tvivl. :mrgreen: Jeg har desværre ikke fået spurgt hvem faderen til kuldet skal være, da jeg regnede med at skulle møde ham i Vejen, men kan desværre ikke komme om søndagen hvor de skal udstilles, da mit kommende Gudbarn skal døbes. :mrgreen:

 

Er det ikke noget med at den svenske kennelklub har et lignende system man kan søge i? synes at Lykkeliv var ude i noget af den slags på et tidspunkt...

 

Til trådstarter - man kan faktisk spilde utroligt meget tid på hundeweb ved at sidde og studere stamtavler og lave "parringer", så man kan se hvordan to hunde sammen vil se ud i indavlskoefficient, HD-index osv.. :mrgreen: det er lidt nørdet, men også ret spændende...

 

Uhh, måske man skulle søge lidt på det?

 

Jamen, helt sikkert, jeg kunne med garanti få meget tid til at gå derinde. Måske er det meget godt at jeg venter med at blive medlem, så jeg ikke spilder min tid på dér. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 158
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

:klap::klap::klap:

Jeg sidder her og klapper i mine små hænder af begejstring.

 

Bare husk, at det kun er eksteriør, som man kan stole på at blive bedømt på en udstilling. Nogle dommere tager sig desværre ikke specielt af temperamentet (taler af bitter erfaring :evil: )...

 

 

 

Jeg har været rigtig nørdet. :roll: Jeg har tjekket den italienske kennel, som Hedehuset køber sine hvalpe fra, lidt ud, og så har jeg også kigget på den svenske, hvor Thisbe kommer fra. Synes dog den er lidt uoverskuelig. :roll:

Ja ja, jeg har forsøgt at sætte mig så godt ind i hundene som overhovedet muligt!

 

Må jeg prøve at få links, hvis du lige har dem (jo, nu kom nørden op i mig :genert:)

 

Og super, at du undersøger!

 

 

Jeg tror det desværre ikke. En så sjælden race vil let blive indavlet, og der er større risiko for at parre hunde, med gener der bærer en recessiv sygdom, og dermed få en syg hund.

Og det kan være svært at følge med i indavlede sygdomme, da det recessive (vigende) gen kan opstå ved en mutation i kønscellerne (såvidt jeg ved, er svær dværgvækst hos mennesker en dominerende sygdom, der opstår som en mutation i kønscellerne, men jeg er i tvivl) og nedarves til hvalpene, hvalpe fra de kommende kuld vil sandsynligvis også arve de recessive gener, og grundet indavlen vil to hunde, der nedstammer fra første generation af syge hunde og som begge bærer det syge gen, blive parret, og pludselig vil du stå med en syg hund, hvor sygdommen kan være svær at identificere. Da sygdommen da ikke har været udbredt blandt andre af racen, vil det ikke være en sygdom som racen har problemer med, og den vil ikke blive undersøgt...

Ja, jeg går ret meget op i det, må jeg nok indrømme. :roll: Men det er desværre meget svært at gardere sig imod.

 

Kender godt til alt det der - har haft biologi på gym og har selv en fanatisk interesse i alt hvad angår hunde - derunder også avl og genetik :mrgreen:

 

Men kender som sagt ikke racen og fordi den (måske!) stadig er meget oprindelig, så kan der være en god chance for sunde hunde. Derudover så kunne den jo sagtens være vildt populær i sit hjemland :blink: Men som sagt kun måske, hvis du er heldig, som i super vildt meget heldig.

 

Tænkte kun på den som sjælden i DK :lol:

 

Jeg tror, at der er andre der kan forklare det bedre end mig, hvis det er... :mrgreen:

 

Du klarede det somend ganske fint - i hvert fald for mig, men jeg kender jo så også til det :genert:

 

Thisbes ejer har blot sagt, at hun og andre Volpino-ejere virkelig har prøvet at tage kontakt til Kennel Hedehuset og få et samarbejde op at køre, men at Kennel Hedehuset enten ikke er interesseret eller slet ikke svarer.

Jeg skrev til Hedehuset for et stykke tid siden, men har endnu ikke fået svar.

Men det er fra hundeejere, der har haft erfaringer med Hedehuset, og som er herinde, der har sagt, at jeg skal holde mig derfra. Og jeg har også fået historier og forklaringer på det, og da der ikke er noget i det for dem, så tror jeg da 100% på det - ikke at folk ikke kan ændre sig, men Hedehuset opdrætter altså hele fire sjældne racer, den ene har dog fået sin egen hjemmeside.

 

Ok, ja, det kan jeg godt se. At opdrætte fire forskellige racer er en lidt af en alarmklokke hos mig også.

 

Lyder ikke som det bedste, selvom det selvfølgelig ikke er sikkert :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver mening, ja, men der lyder stadig bedre end en indavlskoefficient på 20%, ikke? :mrgreen:

 

Helt sikkert! :lol:

 

Hvis der længe har været rene linjer, så er risikoen for, at de dårlige recessive gener er "forsvundet".

 

Som i raske eller som i ikke-udavlet eller som i indavlstestet (altså, at linierne er testet ved at avle ind)? :genert:

 

Man kan jo krydse fingre. Og med sådan en sjælden hunderace kan det næppe kræves en indavlskoefficient på 0% samt klarlægning af alle de tidligere generationer.

 

0% er umuligt for de fleste racer. I nogle få, meget udbredte racer kan man dog få noget der minder MEGET derom :mrgreen:

 

Men selv en forholdsvist stor race som berner sennen - umuligt.

 

Hvis mavefornemmelsen er rigtig, også når jeg ser hvalpenes kommende stamtavle, jamen så er der ingen tvivl. :mrgreen: Jeg har desværre ikke fået spurgt hvem faderen til kuldet skal være, da jeg regnede med at skulle møde ham i Vejen, men kan desværre ikke komme om søndagen hvor de skal udstilles, da mit kommende Gudbarn skal døbes. :mrgreen:

 

Øv da, den barnedåb må flyttes :mrgreen:

 

Ej.

 

Men ja, mavefornemmelsen er super vigtig! Er den i orden viser resten sig for det meste også at være i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare husk, at det kun er eksteriør, som man kan stole på at blive bedømt på en udstilling. Nogle dommere tager sig desværre ikke specielt af temperamentet (taler af bitter erfaring :evil: )...

 

Opdrætter har været så sød at sige, at vi kan aftale en dato hvor jeg kommer forbi (hvis jeg ikke kom forbi Vejen), hvor jeg kan møde de kommende forældre, inden hvalpene selvfølgelig, og så kan jeg jo heldigvis selv bedømme deres temperament. :-D

 

 

Må jeg prøve at få links, hvis du lige har dem (jo, nu kom nørden op i mig :genert:)

 

Og super, at du undersøger!

 

De røde fra Hedehuset er herfra:

Allevamento del Monte Frondoso - Il Volpino Italiano

Jeg har ikke rigtigt undersøgt andre fra Hedehuset, da de mistede min interesse. Men derfor var de røde stadig super smukke, og havde overvejet at skrive til den italienske opdrætter.

 

Thisbe er herfra:

uppfödninga av Golden retriever och Volpino Italiano

 

 

Kender godt til alt det der - har haft biologi på gym og har selv en fanatisk interesse i alt hvad angår hunde - derunder også avl og genetik :mrgreen:

 

Jeg synes bare genetik er super spændende generelt, jeg har også læst meget om det med hensyn til katte, især fordi min kats mor var gråstribet, men alle dens killinger blev, mærkeligt nok, hvide, og jeg er sikker på at faren er langpelset, men det er recessivt, så har leget lidt med tanken om mulighed for at lave hvide, langhårede katte... :roll: Men det var lidt et sidespring.

Men nu vil jeg så overføre min sære interesse til hunde i stedet. :mrgreen:

 

 

Men kender som sagt ikke racen og fordi den (måske!) stadig er meget oprindelig, så kan der være en god chance for sunde hunde. Derudover så kunne den jo sagtens være vildt populær i sit hjemland :blink: Men som sagt kun måske, hvis du er heldig, som i super vildt meget heldig.

 

Tænkte kun på den som sjælden i DK :lol:

 

500-600 individer på verdensplan... :roll: Det ville jeg kalde meget sjælden... den røde er næsten forsvundet.

Men det er jo en chance jeg tager, når jeg vælger så sjælden en hund, og det må jeg så leve med. Min eneste "garanti" mod indavl er altså stamtavlen og indavlskoefficienten, derfor ville jeg ALDRIG vælge en Volpino uden stamtavle, hvis muligheden bød sig, og deraf mit spørgsmål om DKK eller DRU.. :-D

 

 

Ok, ja, det kan jeg godt se. At opdrætte fire forskellige racer er en lidt af en alarmklokke hos mig også.

 

Lyder ikke som det bedste, selvom det selvfølgelig ikke er sikkert :-D

 

Nej, det var netop også noget, jeg har kunne læse mig til, at man skulle holde sig fra. Altså, opdrættere med mange racer. Og nu har jeg jo også fået advarsler fra folk herinde, så jeg tror bestemt at der er hold i det, desværre...

 

 

Og som svar til det næste indlæg...

 

Rene linjer som at hundene her ikke er parret med hinanden, og at man har en lang række på begge sider, hvor ingen hunde går igen. Hvis det giver mening. :-D

 

0% står der jo ofte på en DKK-stambog, men jeg har hørt meget negativ snak om, at de ikke går nok aner tilbage, og derfor er indavlskvoetienten upræcis.

Men den gennemsnitlige indavlskvoetien på mennesker skulle vidst være 0,4 eller 0,04%, har jeg engang hørt... så, nej, det er ikke muligt at undgå en smule indavl. :mrgreen:

 

Jeg har lidt overvejet det samme, mht. barnedåben, men... min Gudsøn er vigtigere end en hundeudstilling, må jeg jo nok erkende. :mrgreen:

Og opdrætterens mavefornemmelse omkring mig skal jo også være i orden. Så jeg krydser fingre. :-D Jeg forstår godt, hvis man har sine tvivl med at sælge sådan en sjælden race, der lige er taske-størrelse, og som endda har medvirket i 2900 Hapiness, til unge mennesker...

Link til indlæg
Del på andre sites

Opdrætter har været så sød at sige, at vi kan aftale en dato hvor jeg kommer forbi (hvis jeg ikke kom forbi Vejen), hvor jeg kan møde de kommende forældre, inden hvalpene selvfølgelig, og så kan jeg jo heldigvis selv bedømme deres temperament. :-D

 

Super, det er jo i hvert fald et godt tegn! :-D

 

 

 

 

De røde fra Hedehuset er herfra:

Allevamento del Monte Frondoso - Il Volpino Italiano

Jeg har ikke rigtigt undersøgt andre fra Hedehuset, da de mistede min interesse. Men derfor var de røde stadig super smukke, og havde overvejet at skrive til den italienske opdrætter.

 

Thisbe er herfra:

uppfödninga av Golden retriever och Volpino Italiano

 

Ok, kunne intet finde på den italienske af interesse.

 

Men på den svenske har de i hvert fald tjekket alle deres hunde for en øjensygdom

 

(ögonlysd ua) Øjenlyst uden anmærkning - hvilket vil sige, at det i hvert fald ikke er påvist, selvom de godt kan få det senere.

 

Jeg synes bare genetik er super spændende generelt, jeg har også læst meget om det med hensyn til katte, især fordi min kats mor var gråstribet, men alle dens killinger blev, mærkeligt nok, hvide, og jeg er sikker på at faren er langpelset, men det er recessivt, så har leget lidt med tanken om mulighed for at lave hvide, langhårede katte... :roll: Men det var lidt et sidespring.

Men nu vil jeg så overføre min sære interesse til hunde i stedet. :mrgreen:

 

Helt klart, genetik er generelt spændende!

 

Men gider ikke undersøge det med andre dur - kender "reglerne" for genetik, om man så må sige. Så det er bare sygdommene, der skal være styr på nu :cool:

 

 

 

500-600 individer på verdensplan... :roll: Det ville jeg kalde meget sjælden... den røde er næsten forsvundet.

 

Hm, engelske Wikipedia sagde nu 2000 på verdensplan (som jeg sagde, nørden gik op i mig :genert:)? Og at 120 fødes i Italien hvert år.

 

Og her snakkede de vidst kom om de "store" stambøger, under FCI. Og så KC i England og de store, amerikanske.

 

Men det er jo en chance jeg tager, når jeg vælger så sjælden en hund, og det må jeg så leve med. Min eneste "garanti" mod indavl er altså stamtavlen og indavlskoefficienten, derfor ville jeg ALDRIG vælge en Volpino uden stamtavle, hvis muligheden bød sig, og deraf mit spørgsmål om DKK eller DRU.. :-D

 

Kan jeg udmærket godt forstå!

 

 

Nej, det var netop også noget, jeg har kunne læse mig til, at man skulle holde sig fra. Altså, opdrættere med mange racer. Og nu har jeg jo også fået advarsler fra folk herinde, så jeg tror bestemt at der er hold i det, desværre...

 

Jeps.

 

Jeg siger ikke, at alle opdrættere med mange racer er sådan - men risikoen er overhængende...

 

 

Og som svar til det næste indlæg...

 

Rene linjer som at hundene her ikke er parret med hinanden, og at man har en lang række på begge sider, hvor ingen hunde går igen. Hvis det giver mening. :-D

 

Jeps, det giver mening :5up:

 

0% står der jo ofte på en DKK-stambog, men jeg har hørt meget negativ snak om, at de ikke går nok aner tilbage, og derfor er indavlskvoetienten upræcis.

 

De går så mange aner tilbage, som det er dem muligt. Desværre findes der ikke et internationalt stamtavle-register (hvilket jeg synes er temmelig meget for dumt, at der ikke gør), så det er kun de hunde, som menig dansker har haft en grund til at registrere i DKK, som er der...

 

Men den gennemsnitlige indavlskvoetien på mennesker skulle vidst være 0,4 eller 0,04%, har jeg engang hørt... så, nej, det er ikke muligt at undgå en smule indavl. :mrgreen:

 

Nix, vi stammer jo alle sammen fra ganske få individer :lol:

 

Jeg har lidt overvejet det samme, mht. barnedåben, men... min Gudsøn er vigtigere end en hundeudstilling, må jeg jo nok erkende. :mrgreen:

Og opdrætterens mavefornemmelse omkring mig skal jo også være i orden. Så jeg krydser fingre. :-D Jeg forstår godt, hvis man har sine tvivl med at sælge sådan en sjælden race, der lige er taske-størrelse, og som endda har medvirket i 2900 Hapiness, til unge mennesker...

 

Hehe, trods alt :lol: Ja, det har du jo nok ret i i bund og grund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, kunne intet finde på den italienske af interesse.

 

Men på den svenske har de i hvert fald tjekket alle deres hunde for en øjensygdom

 

(ögonlysd ua) Øjenlyst uden anmærkning - hvilket vil sige, at det i hvert fald ikke er påvist, selvom de godt kan få det senere.

 

Åh, ja det er jo meget rart at vide, så er risikoen for at hvalpen arver det i hvert så meget mindre. :-D

 

 

 

Hm, engelske Wikipedia sagde nu 2000 på verdensplan (som jeg sagde, nørden gik op i mig :genert:)? Og at 120 fødes i Italien hvert år.

 

Og her snakkede de vidst kom om de "store" stambøger, under FCI. Og så KC i England og de store, amerikanske.

 

Det er jo et fremskridt! :-D Men læste et par steder, at det var 600, blandt andet end artikel på Vi Med Hund og så tror jeg også, at det stod på Hedehusets hjemmeside. Men hvad ved jeg. At der er flere hunde nu er jo kun positivt, men jeg vil stadig mene, at der er forholdsvis få hunde, også på verdensplan. :-D

 

 

De går så mange aner tilbage, som det er dem muligt. Desværre findes der ikke et internationalt stamtavle-register (hvilket jeg synes er temmelig meget for dumt, at der ikke gør), så det er kun de hunde, som menig dansker har haft en grund til at registrere i DKK, som er der...

 

Okay, det vidste jeg ikke, men det lyder da som om, at det er noget der burde komme op at køre. Det ville da gøre det meget lettere, især med sjældne racer, hvor der netop er nød til at være meget samarbejde over grænserne.

Det må vi så begynde at arbejde på! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, ja det er jo meget rart at vide, så er risikoen for at hvalpen arver det i hvert så meget mindre. :-D

 

Jeps :-D

 

Men, det er selvfølgelig også en recessiv sygdom, ligesom snart sagt alt andet :damn:

 

 

 

 

 

Det er jo et fremskridt! :-D Men læste et par steder, at det var 600, blandt andet end artikel på Vi Med Hund og så tror jeg også, at det stod på Hedehusets hjemmeside. Men hvad ved jeg. At der er flere hunde nu er jo kun positivt, men jeg vil stadig mene, at der er forholdsvis få hunde, også på verdensplan. :-D

 

Jeg skal ikke kunne sige det, wikipedia er jo ikke den mest pålidelige kilde :-D

 

Okay, det vidste jeg ikke, men det lyder da som om, at det er noget der burde komme op at køre. Det ville da gøre det meget lettere, især med sjældne racer, hvor der netop er nød til at være meget samarbejde over grænserne.

 

Helt klart!

 

Og også andre racer...

 

Tag min Møffe for eksempel. Han har ifølge hundeweb en indavlskoefficient på 0%. Men Kai V. Tonisbach opdræder flere gange både på fædrene og mødrene side - sådan en 6-10 generationer tilbage :lol:

 

Det må vi så begynde at arbejde på! :mrgreen:

 

Det ville være fedt, hvis det kom i hvert fald! Så ville det fungere 1000xbedre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvad der er bedst. Har hørt en del skidt om DKK fra andre debatter. Har selv en hund der er i DDH. DKK har mange gode ting at tilbyde sine medlemmer og det er sikkert godt, men i og med at de er så store har de meget magt, hvilket jeg ikke bryder mig om.

 

Ang. HD så er det for mig ubegribeligt at de tillader avl på c-hofter. Der er man allerde ude i hunde der ikke er raske. Det betyder ikke at hvalpene får det, men det at man har lov fatter jeg ikke. Jeg har selv haft 2 schæfere der ikke blev ret gamle pga. af E-hofter. Da de var 7 og 8 måneder da de blev aflivet er det næppe noget der er kommet fra miljø, foder eller overbelastning. Det ved jeg, for det har været i top. Opdrætterne viste sig også at være ligeglad, hvilket jeg heller ikke forstår. Det er jo deres avl.

 

Jeg går ikke så højt op i hvor tavlen kommer fra. Bare jeg har et godt indtryk af opdrætterne, hundene, deres omgivelser og evt. sygdom hos racen og ikke mindst hos dem jeg køber hund hos. Nu håber jeg at være heldig med hende jeg har nu. Jeg var det også med min forige hund, en tervueren. Ha var godt nok en DKK hund, men i klubben tillader man ikke avl på forældrehunde med c-hofter. Der er sikkert også andre racer hvor klubberne har nogle restektioner, selvom DKK har mere lempelige krav. Også med andre sygdomme. Det kommer jo an på den race ma vil købe. De har alle en svaghed for noget. Nogle mere end andre.

 

Skal man udstille og være med ude i verden er det nok DKK man skal have sin hund hos. Det er så fordelen ved at de er store.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hoppet let og elegant fra side 2 og hertil, så hvis jeg nævner noget I allerede har dækket, så undskylder jeg straks.

 

Så vidt jeg kan se for volpino nævnes det, at der bør tjekkes for cataract. På de racer hvor det er en avlsrestrektion, må øjenlysningen ikke være mere end et år gammel ved parringstidspunkt.

 

Og i forhold til tavle, ville jeg til enhver tid vælge DKK. Uden tvivl!!! De andre klubber er for mig voldsomt useriøse, og der eksisterer stort set ikke noget samarbejde i racerne på tværs af lande. Der er mange ting der kunne ønskes bedre i DKK, men for mig er der kun en rigtig kennel klub i hvert land, og de organiseres under (det ægte og rigtige) FCI.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, recessive sygdomme er skønne. :roll:Eller.. ikke.

Med hensyn til HD, så er det jo udemærket, at man i det mindste kan finde hundens HD-status, og så kan man jo, som kommende hvalpe-mor, undgå hunde med C-status. :-D Værre er det jo ikke.

Og med f.eks. islandsk fårehund har jeg læst, at de ikke er specielt mærkede af HD, da de er meget smidige hunde, og hvis hunden alligevel ikke mærker forskel på C-hofter og A-hofter, så synes jeg det er fint nok.

 

Desuden virker det til, at arvefølgen på HD er MEGET svær at følge, der er ikke samme system i det, som f.eks. Von Wildebrands sygdom (stavet rigtigt?).

 

Jeg må tage en snak med opdrætteren, hvis det bliver Volpinoen. :-D Men jeg går da udfra, at div. øjensygdomme vil man, som ejer, selv bemærke, i form af forringet syn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, recessive sygdomme er skønne. :roll:Eller.. ikke.

 

Med hensyn til HD, så er det jo udemærket, at man i det mindste kan finde hundens HD-status, og så kan man jo, som kommende hvalpe-mor, undgå hunde med C-status. :-D Værre er det jo ikke.

Og med f.eks. islandsk fårehund har jeg læst, at de ikke er specielt mærkede af HD, da de er meget smidige hunde, og hvis hunden alligevel ikke mærker forskel på C-hofter og A-hofter, så synes jeg det er fint nok.

 

Desuden virker det til, at arvefølgen på HD er MEGET svær at følge, der er ikke samme system i det, som f.eks. Von Wildebrands sygdom (stavet rigtigt?).

 

Jeps, den er hammer svær at følge. Det afhænger af flere forskellige genpar og ikke kun et, ligesom øjenfarve (hvor der vist faktisk også er et eller andet sært ang. grønne øjne, som faktisk sidder på et helt andet kromosom - så vidt jeg husker).

 

Men ja, HD er uden tvivl arveligt - men derudover er der heller ingen tvivl om, at foder og aktivitet har noget at skulle have sagt.

 

Ang. HD, så ville jeg ikke kigge på statussen alene. Kig på HD-indekset (hvis racen har det) og søskende, forældredyr osv.. En hund med status C KAN være bedre i avl end en hund med status A. Det kommer an på, hvilke linier den kommer fra :-D Og hvis den har bevist sit værd i avl, dvs. har afkom - så kig for alt i verden på det, bedre bevis på hundens avlsværdi finder du ikke.

 

Jeg må tage en snak med opdrætteren, hvis det bliver Volpinoen. :-D Men jeg går da udfra, at div. øjensygdomme vil man, som ejer, selv bemærke, i form af forringet syn?

 

Ja, synet vil forringes på et tidspunkt. Men det er ikke til at sige hvornår. Det kan være når hunden er tre år - det kan også først være, når den er 10.

 

Det er derfor, at øjenlysningen ikke må være ældre end et år ved parring, er det vist.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, jeg er glad for, at de racer jeg leder efter ikke døjer med svære Hd-problemer. Det er simpelthen noget, jeg ville have alt for svært med at skulle tage stilling til på nuværende tidspunkt. :shock:

 

Jeg har virkelig kigget meget på det, da det var den islandske fårehund der stod højest på ønskelisten, men det er så svært at tage stilling til. Jeg har også fulgt med i debatter, hvor hundejere har fået at vide af dr. dyr, at hundens hofter ligner A-hofter, men har fået C eller D at vide af DKK (eller hvem det er der bedømmer det), og derefter fået en revurdering af svenske eller norske dyrlæger, der siger A.

 

 

Puha, det er noget jeg må tage en snak med opdrætteren om, så. Men, igen, hvis mavefornemmelsen er god, så skal det ikke komme an på om Thisbe er øjenlyst eller ej, når det ikke er et krav. Så må jeg tage det som det kommer. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, jeg er glad for, at de racer jeg leder efter ikke døjer med svære Hd-problemer. Det er simpelthen noget, jeg ville have alt for svært med at skulle tage stilling til på nuværende tidspunkt. :shock:

 

Jeg har virkelig kigget meget på det, da det var den islandske fårehund der stod højest på ønskelisten, men det er så svært at tage stilling til. Jeg har også fulgt med i debatter, hvor hundejere har fået at vide af dr. dyr, at hundens hofter ligner A-hofter, men har fået C eller D at vide af DKK (eller hvem det er der bedømmer det), og derefter fået en revurdering af svenske eller norske dyrlæger, der siger A.

 

 

Puha, det er noget jeg må tage en snak med opdrætteren om, så. Men, igen, hvis mavefornemmelsen er god, så skal det ikke komme an på om Thisbe er øjenlyst eller ej, når det ikke er et krav. Så må jeg tage det som det kommer. :-D

 

DKK bedømmer for det meste HD pænt hårdt.

 

Dyrlægen sagde D om Møffes hofter - på en "heldig" dag C. DKK bedømte dem til D/E hofter :shock:

 

Har så fundet ud af, at det er fordi at DKK går "imod" FCI og også tolker løshed i leddene som HD i større grad. Hvis de havde bedømt efter FCI-standard havde Møffe fået C-hofter, da der ikke er noget slid på knoglerne - det skal der være for D og E-hofter.

 

Problemet er bare, at det er løsheden, så vidt jeg har forstået, og ikke "slidet", der er det arvelige. Så al respekt for DKK på det punkt.

 

Møffes hofter er så også helt ekstremt løse. Det kan nogle gange ses på hans venstre bagben, når han går i et bestemt tempo :???:

 

Men han har ingen smerter og håber på, at det forbedres gennem kosttilskud, svømning og afpasset motion (det kan det nemlig, da han stadig vokser).

Link til indlæg
Del på andre sites

WAAAAAAAAAH! Jeg var lige inde på Møffes hjemmeside, hvor jeg så dit fulde navn, og nu ved jeg godt hvem du er. :mrgreen: Jeg spillede kortspil med Tine, Diana og dig dengang I gik i 2. g. :slem:

Det synes jeg er meget skægt. :mrgreen:

 

Med hensyn til HD har jeg slet ikke sat mig nok ind i det , da det ikke synes relevant nu hvor jeg kigger på mindre racer, men det er da ærgeligt at han har så dårlige hofter. :( Man må da håbe på, at det ikke kommer til at påvirke ham, men han bliver jo en stor hund..

Link til indlæg
Del på andre sites

WAAAAAAAAAH! Jeg var lige inde på Møffes hjemmeside, hvor jeg så dit fulde navn, og nu ved jeg godt hvem du er. :mrgreen: Jeg spillede kortspil med Tine, Diana og dig dengang I gik i 2. g. :slem:

Det synes jeg er meget skægt. :mrgreen:

 

Det da løgn!

 

Hvad heeeeedder duuuuuuuuu?! :oops:

 

Kan huske Katrine af navn (noget med K, så kiggede lige på FB :genert: )... Men der var vist også en anden... Kan ikke huske om Katrine hjemsøgte os i 2. eller 3.g :confused: Eller begge årgange... Nok 3.g eller begge...

 

Men hun står på FB som gående på Sankt Annæ nu? Så det er vist ikke dig...

 

Iiiih, nu bliver jeg frustreret! :mrgreen::oops:

 

Med hensyn til HD har jeg slet ikke sat mig nok ind i det , da det ikke synes relevant nu hvor jeg kigger på mindre racer, men det er da ærgeligt at han har så dårlige hofter. :( Man må da håbe på, at det ikke kommer til at påvirke ham, men han bliver jo en stor hund..

 

Han bliver heldigvis ikke meget større og det siges at bernere er gode til at bære det (pyha).

 

Der er nu også mange mindre racer, der døjer med det. Og så rygtes det, at der er problemer indenfor nogle racer, selvom det ikke er fastsat som et problem (ikke at jeg vil skræmme dig, men :genert: )

 

Kender en cavalier king charles spaniel, som slet ikke har nogle lårhoveder til hofteskålen :cry: Men den ved det heldigvis ikke, da den har bygget muskler op, som bære bagparten i stedet!

Ejer indrømmer så også, at de har købt den fra den værste eksisterende opdrætter, da de ikke vidste bedre dengang - hvilket jeg kun kan give ret i, efter jeg fik kennel navnet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender godt Katrine, det høje stankelben. :mrgreen: Ej, jeg har også siddet og underholdt det til Victoria og Josies "Vi tager til Miami"-fest. :fornaermet:

 

Jeg må krydse fingre for, at de hunde jeg vil have, ikke har de problemer. :slem:

Men det er da godt at høre, at din vuffer i det mindste kan bære det. :-D

Men der er jo så meget at holde styr på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender godt Katrine, det høje stankelben. :mrgreen: Ej, jeg har også siddet og underholdt det til Victoria og Josies "Vi tager til Miami"-fest. :fornaermet:

 

Iih altså, nu har du jo fået mig helt rundt på gulvet :mrgreen:

 

Og ja, det er rigtig, det var Victorias og Diosys fest! Fnis, og så kom de tilbage :klap:

 

Sad du ikke også sammen med os lidt i 3.g? Det syntes jeg altså...! Vi spillede i hvert fald stadig kort der :mrgreen:

 

Señior Rikke... Ham har du mødt ikke? Du kan ikke andet, fnis... Men du har også hørt om ham ikke? Kan ikke tro andet end, at Tine og Diana også gik amok i dit selskab, haha!

 

Nøj, totalt flashback nu!

 

Jeg må krydse fingre for, at de hunde jeg vil have, ikke har de problemer. :slem:

 

Jeg :x: med!

 

Men det er da godt at høre, at din vuffer i det mindste kan bære det. :-D

Men der er jo så meget at holde styr på

 

Brrr, ja, og lige meget hvor meget man undersøger... Så er der stadig meget mere tilbage, end man har undersøgt :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er kommet lidt off topic. :lol:

 

Hva'? OT? Mig? Aaaaaldrig! Mås jeg ikk'! Ups :oops::mrgreen:

 

Forum her er vist kendt for OT-debatter :genert:

 

Men ved ikke, hvad Seniõr Rikke er... :vedikke:

 

Ai, troede ALLE der havde været bare det mindste i selskab med mig, Tine og Diana kendte ham!

 

Det er jo mig :fornaermet: Som Diana engang kom til at kalde Señior i stedet for Señorita og så kørte den ellers derudaf med tusind historie resten af gymnasietiden, inkluderende en spansk hat og en flirtende mig i hankøn :confused:

 

Hvad helvede, det var sjovt :mrgreen:

 

Det er nok umuligt at gardere sig 100% mod sygdomme og medfødte skavanker, desværre... :(

 

Det er desværre umuligt, ja :cry: Men man kan heldigvis øge sandsynligheden for en sund vapper :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg tror det desværre ikke. En så sjælden race vil let blive indavlet, og der er større risiko for at parre hunde, med gener der bærer en recessiv sygdom, og dermed få en syg hund.

Og det kan være svært at følge med i indavlede sygdomme, da det recessive (vigende) gen kan opstå ved en mutation i kønscellerne (såvidt jeg ved, er svær dværgvækst hos mennesker en dominerende sygdom, der opstår som en mutation i kønscellerne, men jeg er i tvivl) og nedarves til hvalpene, hvalpe fra de kommende kuld vil sandsynligvis også arve de recessive gener, og grundet indavlen vil to hunde, der nedstammer fra første generation af syge hunde og som begge bærer det syge gen, blive parret, og pludselig vil du stå med en syg hund, hvor sygdommen kan være svær at identificere. Da sygdommen da ikke har været udbredt blandt andre af racen, vil det ikke være en sygdom som racen har problemer med, og den vil ikke blive undersøgt...

Ja, jeg går ret meget op i det, må jeg nok indrømme. :roll: Men det er desværre meget svært at gardere sig imod.

 

Det er nemlig faren ved genetisk små racer, jeg har i det sidste år kæmpet en kamp, med den hollandske og danske klub af den ene af mine racer, de nægter simpelt hen, at gøre noget ved sygdommen vonWillebrand i racen, da det som de siger, er en genetisk krølle i race.

En meget lang og grim historie, som jeg ikke lige vil spamme din tråd med.

Men hvis man vil have en "lille" race, og måske gerne vil føre den videre, er det så vigtigt at vide de ting, som du nu også skriver om.

Jeg har opgivet min drøm, om at opdrætte lige den race, netop pga. en genetisk lille pulje på verdensplan.

Men du lyder til at have styr på det "pjat", held og lykke med at finde, ligepræcis din drømmehund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemlig faren ved genetisk små racer, jeg har i det sidste år kæmpet en kamp, med den hollandske og danske klub af den ene af mine racer, de nægter simpelt hen, at gøre noget ved sygdommen vonWillebrand i racen, da det som de siger, er en genetisk krølle i race.

En meget lang og grim historie, som jeg ikke lige vil spamme din tråd med.

Men hvis man vil have en "lille" race, og måske gerne vil føre den videre, er det så vigtigt at vide de ting, som du nu også skriver om.

Jeg har opgivet min drøm, om at opdrætte lige den race, netop pga. en genetisk lille pulje på verdensplan.

Men du lyder til at have styr på det "pjat", held og lykke med at finde, ligepræcis din drømmehund.

 

 

Men så vidt jeg har forstået, er vonWillebrand en recissiv sygdom, der kan testes for, både om hunden er bærer eller ej? Jeg læste om sygdommen hos Dobermann.

Så selvom genpuljen er lille, burde det stadig være muligt at parre bærere med raske hunde? :confused: Eller syge hunde med raske, så afkommet kun vil være bærere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt rigtigt, at man kan lave en bærer/fri parring, men da alt det her "rod" i racen opstod, begyndte opdrættere i DK at teste deres hunde, samtlige hunde, der blev testet var positive enten som autosomal dominant eller autosomal recessiv, og det var hunde ud af forskellige linier.

Jeg importerede eks. en hund fra hjemlandet Holland, der ikke var nært beslægtet til de linier vi havde her, og surprise hun var bærer, fandt senere ud af at hendes far og farfar var bærer, det kunne så være hvad det var, men det viste sig at opdrætterne især de store i Holland, godt var klar over risikoen, men valgte ikke at teste deres avlsdyr, da det betød at de måske skulle tage nogle valg, der ikke lige passede.

Grunden til at jeg har gået så meget op i det, var da jeg på et tidspunkt fik hvalpe, og den ene hvalp døde, inden at den blev et år af blødninger.

Så begyndte jeg jo at tænke mit, fik mine hunde testet og de var bærere af vW, det viste sig jo også, at der i linierne på hanhundens side, var nogle få testede hunde, der var bare lukket for alt information, ingen ville åbne Pandoras æske, så det gjorde jeg.

Hvalpens død skyldtes ifølge rigtig mange dyrlæger ( der har været mange dyrlæger ind over det her, og ikke kun mine egne ), en mutation af vW.

Og det er jo lige præcis det , at der sker en mutation, hvis man ikke vil teste, når problemet nu er der.

Hvis den hanhund nu var blevet et år ældre, kunne han snildt have blevet far til et par kuld.

Genpuljen er så utrolig lille i den her race, at enhver svaghed er dobbelt i styrke, her i landet kommer der på gode år 30 hvalpe, og nogle år måske kun 6.

Vi kan ikke finde totalt ubeslægtede hunde, nogen steder i verden. Og der findes kun en håndfuld opdrættere der tester, alle andre avler videre, mange uden faktisk at vide at der er et problem, da klubberne lægger låg på.

Nå jeg kunne blive ved :blink: men det gør jeg ikke, det er brunch tid.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Som hvalpekøber må man så hellere sikre sig, at forældrene er testet... :shock:

 

Jeg ville da være knust over, at min lille putte-nutte-gøj døde inden den fyldte 1 år. Og oven i det, har køber så ikke erstatningskrav hvis hunden dør grundet en medfødt sygdom? Det kunne jo være undgået ved at teste, så er det ikke i opdrætters bedste interesse at tjekke sine hunde?

 

Hvis det er stort set umuligt at finde raske hunde, så må man jo tage chancen og krydse bærere, der burde jo også komme helt raske hunde ud af det.

 

 

Det er da bestemt muligt at tage sin forholdsregler, hvis man gør noget for det.. :-D Så det er da latterligt at der netop ikke gøres noget for det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jeg erstattede også hvalpen, men derfor er sorgen desværre ikke, mindre af den grund.

Jeg har bestemt kæmpet, for at få alle hunde testet, for så kan vi avle os, ud af det over en årrække, istedet for at lukke øjnene, og ligepludselig stå med et endnu større problem. Men desværre er ussel mammon, en svær størrelse at have som modstander.

Det skal lige siges, at det er først inden for det sidste ½ år, at opdrætterne ( desværre ikke alle :( ) i DK er begyndt at teste, så der er mange års kamp endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...