Hop til indhold

DKK vs DRU


Gæst Kahlia
 Share

Recommended Posts

Tak for belæringen; der var ikke så meget som jeg ikke vidste í forvejen, men meningen var muligvis god nok. Dejligt for dig at du er så tilfreds med DKK.

 

Belæringen?

 

 

 

Jeg er ikke tilfreds med hverken DKK eller specialklubberne... Så langt fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 158
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Der vil altid både være fortalere for DKK & DRU ..

 

Mine forældre og jeg har 2 sheltier, den ene med stambog i DKK, dog kan han ikke bruges til avl fordi han har grimme tænder og vores tæve har stambog i en helt tredje klub ; DDH (Den Danske Hundeforening) ..

 

Jeg har ikke onde ord at sige om nogle at klubberne, men jeg synes det virker dumt hvis du vælger hund ud fra hvilken stambog den får, fremfor hvilken hund du forelsker dig i, og føler det ville være rigtigt at have.

 

Stambøger & klubber er ikke alt.

- Og desuden kan blandingshunde være ligeså skønne (:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der vil altid både være fortalere for DKK & DRU ..

 

Mine forældre og jeg har 2 sheltier, den ene med stambog i DKK, dog kan han ikke bruges til avl fordi han har grimme tænder og vores tæve har stambog i en helt tredje klub ; DDH (Den Danske Hundeforening) ..

 

Jeg har ikke onde ord at sige om nogle at klubberne, men jeg synes det virker dumt hvis du vælger hund ud fra hvilken stambog den får, fremfor hvilken hund du forelsker dig i, og føler det ville være rigtigt at have.

 

Stambøger & klubber er ikke alt.

- Og desuden kan blandingshunde være ligeså skønne (:

Jeg har haft en DDH hund, og det gør jeg ADLRIG igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en DDH hund, og det gør jeg ADLRIG igen.

 

Jamen tillykke til dig så?

- Vores tæve lever i bedste velgående og har det bedste sind og et smukt udseende.

 

Så jeg kan ikke se problemet.

 

Men smag og behag er jo forskelligt.

 

EDIT :

Jeg kan så fortælle dig, at de 2 hunde vi har/har haft med "fancy" DKK stambøger (den ene døde for 2 år siden) har lidt af præcis den samme sygdom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen tillykke til dig så?

- Vores tæve lever i bedste velgående og har det bedste sind og et smukt udseende.

 

Så jeg kan ikke se problemet.

 

Men smag og behag er jo forskelligt.

 

EDIT :

Jeg kan så fortælle dig, at de 2 hunde vi har/har haft med "fancy" DKK stambøger (den ene døde for 2 år siden) har lidt af præcis den samme sygdom.

min hund var bestemt både smuk og rigtig rigtig dejlig, hun havde desværre epilepsi, og må aflives 7 år gammel. En skammelig ung alder for racen, fordi avleren ikke havde lavet sit hjemmearbejde godt nok. Det kunne også være sket med en DKK stambog, men der er det nemmere som køber sat tjekke linjer og finde ud af hvad der ligger bagude i ens hund. Nu har jeg jo slet ikke tavlehunde længere, det siger mig slet ingenting, mine hunde er fra "genbrugsen" :mrgreen: og kan derfor risikerer at fejle alverden, men jeg har heller ikke betalt en avler for en sund hund, så det tager jeg som det kommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se det er en gammel tråd der er blevet taget op igen, men det er den evige diskussion hvad er bedst DKK eller andre klubber.

Som en hvalpekøber der ikke har ambitioner for at skulle udstille, avle, gå til prøver, gå på jagt, gå til træning osv. Så er der ingen tvivl om at jeg vil anbefale DKK, og det har ikke noget at gøre med at DKK’s hunde er bedre eller sundere, for man kan få lige så god og sund hvalp andre steder end DKK, eller sagt på en anden måde, man kan få lige så dårlig eller syg hvalp i DKK som andre steder. Men det er af den simple årsag at DKK er for hundeejere, dvs. de hjælper hvis der bliver problemer opdrætter og køber imellem, DRU ”praler” nærmest med at de kun er for opdrættere:

Citat fra DRU’s hjemmeside http://www.dru.dk/nyt_fra_bestyrelsen.htm

”Der er også mange henvendelser hvor køber og sælger efterfølgende er blevet uenige i en reklamation, over det købte, hvor køber så mener DRU skal løse det for dem.

Det er naturligvis ikke DRU, der kan løse en sådan tvist, en sådan er altid en sag køber og sælger imellem, hvilket jo også burde være naturligt, DRU har ikke solgt en hvalp, men stambogført den efter de regler der findes, i øvrigt findes der her i landet udmærket lovgivning på området, her er tale om købeloven.

En stambog siger ikke noget om hvalpens sundhed, men kun om ægtheden af racen.”

DKK har både en jurist samt et klagenævn til at hjælpe både opdrættere og købere, læs mere her: ”hvem holder DKK med”

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Hvem_holder_DKK_med.pdf

ps. Faktisk mener jeg at ligegyldigt hvad man skal bruge sin hvalp til så er DKK den eneste jeg vil overveje, selvom der også i DKK er problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske der er en sammenhæng, jeg har bare mødt alt for mange DRU hunde, af alt for mange racer, med alt for tåbelige sygdomme, der kunne være undgået.

 

Hvilken sammenhæng???

 

min hund var bestemt både smuk og rigtig rigtig dejlig, hun havde desværre epilepsi, og må aflives 7 år gammel. En skammelig ung alder for racen, fordi avleren ikke havde lavet sit hjemmearbejde godt nok. Det kunne også være sket med en DKK stambog, men der er det nemmere som køber sat tjekke linjer og finde ud af hvad der ligger bagude i ens hund. Nu har jeg jo slet ikke tavlehunde længere, det siger mig slet ingenting, mine hunde er fra "genbrugsen" og kan derfor risikerer at fejle alverden, men jeg har heller ikke betalt en avler for en sund hund, så det tager jeg som det kommer.

 

Uhm, så fordi at begge vores tavle hunde har fået "Akut bueskytskirtelbetændelse" så er det også avlers skyld og hende der ikke har lagt nok arbejde i det? Epilepsi er også en sygdom der kan fremkaldes, ligesom sukkersyge og astma.

 

Jeg kan godt se det er en gammel tråd der er blevet taget op igen, men det er den evige diskussion hvad er bedst DKK eller andre klubber.

Som en hvalpekøber der ikke har ambitioner for at skulle udstille, avle, gå til prøver, gå på jagt, gå til træning osv. Så er der ingen tvivl om at jeg vil anbefale DKK, og det har ikke noget at gøre med at DKK’s hunde er bedre eller sundere, for man kan få lige så god og sund hvalp andre steder end DKK, eller sagt på en anden måde, man kan få lige så dårlig eller syg hvalp i DKK som andre steder. Men det er af den simple årsag at DKK er for hundeejere, dvs. de hjælper hvis der bliver problemer opdrætter og køber imellem, DRU ”praler” nærmest med at de kun er for opdrættere:

 

Citat fra DRU’s hjemmeside

 

”Der er også mange henvendelser hvor køber og sælger efterfølgende er blevet uenige i en reklamation, over det købte, hvor køber så mener DRU skal løse det for dem.

Det er naturligvis ikke DRU, der kan løse en sådan tvist, en sådan er altid en sag køber og sælger imellem, hvilket jo også burde være naturligt, DRU har ikke solgt en hvalp, men stambogført den efter de regler der findes, i øvrigt findes der her i landet udmærket lovgivning på området, her er tale om købeloven.

En stambog siger ikke noget om hvalpens sundhed, men kun om ægtheden af racen.”

 

DKK har både en jurist samt et klagenævn til at hjælpe både opdrættere og købere, læs mere her: ”hvem holder DKK med”

 

ps. Faktisk mener jeg at ligegyldigt hvad man skal bruge sin hvalp til så er DKK den eneste jeg vil overveje, selvom der også i DKK er problemer.

 

Nu har mine forældre købt en tæve (sheltie) som er i DDH, godt nok har vi ingen interesse i at gå på udstillinger og avle seriøst.

- Men vi vil gerne have hvalpe på hende for at opleve hvordan det er og for hyggens skyld, og fordi vi synes hun er en smuk hund og skal have lov at opleve det.

 

Og nu bliver jeg/vi så sikkert skudt ned med dumme bemærkninger, ikke at jeg siger i er det, men i lyder rigtig meget som de sædvanlige DKK snobber der bare synes at alle hunde der ikke har en DKK stambog er gadekrys og burde neutraliseres.. Skuffende at mennesker kan opføre sig sådan pga. en klub.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og nu bliver jeg/vi så sikkert skudt ned med dumme bemærkninger, ikke at jeg siger i er det, men i lyder rigtig meget som de sædvanlige DKK snobber der bare synes at alle hunde der ikke har en DKK stambog er gadekrys og burde neutraliseres.. Skuffende at mennesker kan opføre sig sådan pga. en klub.

 

Jeg ville ikke købe en tavlehund uden DKK tavle. Fordi de så vidt jeg ved bliver tjekket for en del mere end de gør i andre klubber. Og som en anden også skriver, at der er hjælp at få, hvis hvalpen skulle vise sig at fejle noget. Tror ikke at DKK er perfekt, men jeg tror at det er det bedste alternativ som det ser ud nu og der hvor man får mest for sine penge.

For hvalpe fra DRU er så vidt jeg ved ikke specielt billigere, på trods af der stilles færre krav til avlsdyrene?

Jeg har ikke noget imod at give 10.000 kr. for en DKK hund, men når man betaler så mange penge, så synes jeg også man skal vælge det sted hvor opdrætterne er mest kritiske...

 

Og jeg er forresten ikke nogen snob, jeg går og venter på en lille bastard, som hverken er ægte uden tavle, blanding af tavledyr eller andre fine ting :mrgreen:

Synes ikke der er noget galt med blandingshunde eller hunde fra foreninger som ikke stiller så mange krav. Man skal bare vide hvad det er man betaler for, og prisen skal helst stemme med "produktet", hvis man synes den gør det, så er det jo fint:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Epilepsi er også en sygdom der kan fremkaldes, ligesom sukkersyge og astma.

 

men i lyder rigtig meget som de sædvanlige DKK snobber der bare synes at alle hunde der ikke har en DKK stambog er gadekrys og burde neutraliseres.. Skuffende at mennesker kan opføre sig sådan pga. en klub.

epilepsi i den race jeg havde er desværre udbredt og arveligt.

 

Ved ikke om du læste mit indlæg færdigt, men mine nuværende hunde er begge blandinger fra internat, og har ikke det der ligner en stamtavle, så at kalde mig DKK snob er nok at presse citronen (men jo, de er da heldigvis neutraliserede :lol:).

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Og nu bliver jeg/vi så sikkert skudt ned med dumme bemærkninger, ikke at jeg siger i er det, men i lyder rigtig meget som de sædvanlige DKK snobber der bare synes at alle hunde der ikke har en DKK stambog er gadekrys og burde neutraliseres.. Skuffende at mennesker kan opføre sig sådan pga. en klub.

Kunne du ikke vente med at blive fornærmet til det rent faktisk skete. Dine bemærkninger kommer til at fremstå som ret fordomsfulde. Lidt morsomt når det er det du anklager os andre for at være:-)

Men - der skal nok komme nogle bemærkninger om planerne om et kuld; ikke fordi folk er en flok DKK-snobber, men fordi der er en del her, der tager avl meget seriøst;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne du ikke vente med at blive fornærmet til det rent faktisk skete. Dine bemærkninger kommer til at fremstå som ret fordomsfulde. Lidt morsomt når det er det du anklager os andre for at være:-)

Men - der skal nok komme nogle bemærkninger om planerne om et kuld; ikke fordi folk er en flok DKK-snobber, men fordi der er en del her, der tager avl meget seriøst;-)

 

Ja fordi nu har jeg både profil her, og på Hundegalleriet, og derinde er folk med DKK hunde præcis ligeså snobbede som i er og skyder folk ned ligeså snart de har blandingshunde eller hunde med anden stamtavle end DKK.

 

Også hvad med at vi ikke tager avl viildt seriøst? Gør det at hvalpene bliver hurtigere syge? At de bliver mindre sociale? At de bliver genetisk dårlige?

- Det synes jeg bestemt ikke.

 

Tværtimod synes jeg tit at hunde fra stueavl/hyggeavl er meget "bedre" end hunde fra "seriøse" avlere der desværre tit er all in for the money..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en bastard og er ikke blevet skudt ned ;-)

 

Har læst dit indlæg om dit hyggekuld og du er jo fuldstændigt ansvarlig og klart en jeg ville købe hvalp af - selvom jeg er inkarneret DKK-medlem (så foragter jeg jo også DKK for alle deres fejl, intet er sort/hvid)

 

Giv os en chance, hundeforum er slet ikke som galleriet :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja fordi nu har jeg både profil her, og på Hundegalleriet, og derinde er folk med DKK hunde præcis ligeså snobbede som i er og skyder folk ned ligeså snart de har blandingshunde eller hunde med anden stamtavle end DKK.

 

Også hvad med at vi ikke tager avl viildt seriøst? Gør det at hvalpene bliver hurtigere syge? At de bliver mindre sociale? At de bliver genetisk dårlige?

- Det synes jeg bestemt ikke.

 

Tværtimod synes jeg tit at hunde fra stueavl/hyggeavl er meget "bedre" end hunde fra "seriøse" avlere der desværre tit er all in for the money..

 

mine hunde er stue/hygge/køkkenavl:klap:

De er også med DKK stamtavle ;-)

de er forresten også fra en DKK kennel;-)

Hov jeg har da forresten også selv kennel i DKK:5up:

Sjovt som det ene ikke udelukker det andet:shock:

Dvs man kan sagtens have hyge/køkkenopdræt selv om man har kennelnavn, kennel betyder ikke storopdræt:5up:

DKK betyder ikke at hundene opholder sig i en stald;-)

DKK betyder bare at der er mange krav, såvel sundheds som udstillings som skal overholdes for at du kan få en DKK stamtavle:5up:

Så faktisk er DKK stamtavlen et kvalitetsstempel, en garanti for at opdrætteren har overhold nogle bestemte ting i deres opdræt, en sikkerhed for dig som hvalpekøber og fremtidig hundeejer:5up:

DKK derfor:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja fordi nu har jeg både profil her, og på Hundegalleriet, og derinde er folk med DKK hunde præcis ligeså snobbede som i er og skyder folk ned ligeså snart de har blandingshunde eller hunde med anden stamtavle end DKK.

 

Også hvad med at vi ikke tager avl viildt seriøst? Gør det at hvalpene bliver hurtigere syge? At de bliver mindre sociale? At de bliver genetisk dårlige?

- Det synes jeg bestemt ikke.

 

Tværtimod synes jeg tit at hunde fra stueavl/hyggeavl er meget "bedre" end hunde fra "seriøse" avlere der desværre tit er all in for the money..

Jeg forstår ikke hvad du skriver

Jeg forstår ikke din vrede

Jeg forstår ikke at du langer sådan ud efter folk der taler pænt til dig

Jeg forstår ikke hvad du vil på et debatforum hvis du ikke vil modsiges på nogen måde

og nu takker jeg af. Livet er for kort til den slags s...:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke hvad du skriver

Jeg forstår ikke din vrede

Jeg forstår ikke at du langer sådan ud efter folk der taler pænt til dig

Jeg forstår ikke hvad du vil på et debatforum hvis du ikke vil modsiges på nogen måde

og nu takker jeg af. Livet er for kort til den slags s...:vinken:

 

Og jeg forstår ikke du overhovedet kommentere med den slags dumme kommentare ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja fordi nu har jeg både profil her, og på Hundegalleriet, og derinde er folk med DKK hunde præcis ligeså snobbede som i er og skyder folk ned ligeså snart de har blandingshunde eller hunde med anden stamtavle end DKK.

 

Også hvad med at vi ikke tager avl viildt seriøst? Gør det at hvalpene bliver hurtigere syge? At de bliver mindre sociale? At de bliver genetisk dårlige?

- Det synes jeg bestemt ikke.

 

Tværtimod synes jeg tit at hunde fra stueavl/hyggeavl er meget "bedre" end hunde fra "seriøse" avlere der desværre tit er all in for the money..

 

Arhhh den synes jeg ikke helt holder...

 

Jeg har tre beagler - alle fra DKK opdrættere. Jeg har selv kennelmærke i DKK - for det er i mine øjne den eneste rigtige klub at have stambog i.

 

Jeg skal selv have hvalpe om nogle år, men det er da absolut stueopdræt/hyggeopdræt der vil komme fra mig. Jeg beholder da sandsynligvis en tæve der skal udstilles - men det kan en hund fra stueopdræt jo altså også!

 

Hverken jeg, eller de tre opdrættere jeg har hunde fra har lavet hvalpe for pengenes skyld... Det gør en seriøs opdrætter ikke - en seriøs opdrætter laver hvalpe for racens skyld...

 

Det kan godt være at du mener vi er DKK snobber herinde - det holder dog ikke, da det er utrolig mange der har blandingshunde herinde. Derudover er der da bestemt ingen grund til at generalisere på den måde...

Link til indlæg
Del på andre sites

[quote name=Zivah;Nu har mine forældre købt en tæve (sheltie) som er i DDH' date=' godt nok har vi ingen interesse i at gå på udstillinger og avle seriøst.

- Men vi vil gerne have hvalpe på hende for at opleve hvordan det er og for hyggens skyld, og fordi vi synes hun er en smuk hund og skal have lov at opleve det.

 

Og nu bliver jeg/vi så sikkert skudt ned med dumme bemærkninger, ikke at jeg siger i er det, men i lyder rigtig meget som de sædvanlige DKK snobber der bare synes at alle hunde der ikke har en DKK stambog er gadekrys og burde neutraliseres.. Skuffende at mennesker kan opføre sig sådan pga. en klub.[/quote]

 

Jeg gav eksempel på hvorfor det er betydelig bedre for ”almindelige” hvalpekøbere, at købe DKK hvalp i stedet for de andre klubber, hvordan kan du få det til snobberi?

Jeg synes også det er meget skuffende at DRU ikke vil stå ved sine hvalpe, men bare tage imod betaling for stambogsføringen.

Jeg kan ikke i dit svar se hvad din argumentation er for at DKK er dårligere end andre, jeg kan sagtens flyttes hvis der er ordentlige forståelige argumenter, så kom med dem.

Tværtimod synes jeg tit at hunde fra stueavl/hyggeavl er meget "bedre" end hunde fra "seriøse" avlere der desværre tit er all in for the money.
[/color]

vil du ikke godt definere hvad stueavl' date=' hyggeavl og seriøs avl, er efter din mening?[/font']

det er lidt svært at diskutere/kommentere hvis en taler om æbler og en anden taler om pærer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke den ene klub er bedre end den anden, i mine øjne er hvilken klub man foretrækker smag og behag, som heldigvis er forskelligt.

- Som seriøs avler kan jeg godt se fordelen i DKK, da den er størst, men hvis man bare vil have en klappe/kæle hund kan klubben stambogen kommer fra da være fuldstændig ligegyldig.

 

Du har - i mine øjne - ligeså stor chance for at få en syg hvalp hvis den er fra DKK, som hvis den er fra DRU eller DDH eller hvilken somhelst anden klub.

 

Stue/hyggeavl i mine øjne, er folk som ikke har deres egen kennel, men måske bare får et kuld hvalpe i ny & næ. Folk som får hvalpe fordi det giver dem og hunden en fantastisk og anderledes oplevelse eller bare for at prøve det.

- Så længe man har tjekket sine egne hunde og sikre sig de er sundhedsmæssigt i orden.

Folk der ikke sidder og planlægger ned i detaljer omkring tæven og dens kommende kuld.

 

Og ja Stjernetosse, det kan godt være du har været heldig med dine hunde.

- Men nu har jeg allerede 4 venner der har hunde fra DKK med arvelige sygdomme som PRA & CEA, fordi avleren tænkte mere på pengene ved at parre 2 præmierede hunde end sundheden på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

men hvis man bare vil have en klappe/kæle hund kan klubben stambogen kommer fra da være fuldstændig ligegyldig.

 

Petrine bliver blind, af en sygdom, der ikke eksisterer i hendes race hos DKK - det er rent sjusk og grådighed, at DRU tillader avl på forældredyr der bærer anlæg for sygdommen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine bliver blind, af en sygdom, der ikke eksisterer i hendes race hos DKK - det er rent sjusk og grådighed, at DRU tillader avl på forældredyr der bærer anlæg for sygdommen!

 

Det vil jeg give dig fuldstændig ret i, men er det ikke ligeså meget avler der er noget galt med, altså jeg mener bare, man tjekker jo sine hunde for om de er raske og hvis man så får en tilbage melding med at hunde er bærer af en sygdom burde man så ikke bare tænke "det var da trist men så ved jeg at den IKKE skal avles på"

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...