Hop til indhold

DKK vs DRU


Gæst Kahlia
 Share

Recommended Posts

Selvfølgelig er det altid sørgeligt at miste en skøn hvalp. Men interessen for at få hundene undersøgt burde da være større blandt opdrættere, medmindre det ikke er så kendt, at hundene lider under sygdommen, så måske en kampagne på specialklubbernes hjemmeside kunne gøre det? Det ville da være et forsøg værd.

Og jo hurtigere man får øjnene op for problemet, jo lettere er det vel at komme problemet til livs. :hmm:

 

Jeg håber da at folk får øjnene op for problemet på et tidspunkt...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 158
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Desværre er der ingen hjælp at hente i specialklubberne, den har været oppe at vende, på generalforsamlingen både i Danmark og Holland.

Jeg har virkelig rodet, med et ømt punkt, og modtaget trusler.:shock:

Men nogen skal jo gøre det. Jeg har kendskab til 2 opdrættere der simpelt hen er blevet truet og lukket ude, pga. at de rodede i det samme, for 10 år siden, men det er en længere Mafia historie ;) Jeg kunne lave en tv- serie, med gode seer tal, hvis det skulle være :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det jo at man kommer til at tvivle på, om Specialklubberne overhovedet interreserer sig for racens ve og vel, når man hører sådan en historie. :shock:

 

Vi må krydse fingre for, at opdrættere får øjnene op for sygdommen hurtigst muligt. :mrgreen: For jeg synes virkelig ikke at det giver mening, at de sådan kan gå og være ligeglade... det giver jo ingen fordele for dem.:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre er der ingen hjælp at hente i specialklubberne, den har været oppe at vende, på generalforsamlingen både i Danmark og Holland.

Jeg har virkelig rodet, med et ømt punkt, og modtaget trusler.:shock:

Men nogen skal jo gøre det. Jeg har kendskab til 2 opdrættere der simpelt hen er blevet truet og lukket ude, pga. at de rodede i det samme, for 10 år siden, men det er en længere Mafia historie ;) Jeg kunne lave en tv- serie, med gode seer tal, hvis det skulle være :blink:

 

Det tror jeg at man kan opleve inden for flere racer.

Det virker meget Sovjet agtigt. "Vi afviser at der nogensinde har været noget problem med den atomreaktor"

En organisation der har den slags problemer burde se at få dem løst inden de begynder at kritisere andre organisationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg at man kan opleve inden for flere racer.

Det virker meget Sovjet agtigt. "Vi afviser at der nogensinde har været noget problem med den atomreaktor"

En organisation der har den slags problemer burde se at få dem løst inden de begynder at kritisere andre organisationer.

 

Ja det med Sovjet kan du nu have ret i.

Men hvis du mener organisation= DKK, så er det jo ikke dem i det her tilfælde, men special klubberne, for hvis specialklubberne reagerer og opstiller ændrede avlskriterier, er det jo først der, at DKK kommer ind i billedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Mimi har stamtavle i/fra DRU og det er jeg fint tilfreds med (jeg kan se hendes aner 3 generationer tilbage og der er redegjort for hjerte/hofter/knæ - racetypiske sygdomme hos en cavalier)

 

Min næste hund kan have stamtavle ved enten DKK eller DRU jeg er ligeglad (dog skal jeg stadigvæk kunne se tre generationer tilbage)

 

Hvis nu jeg ville udstille (hvilket jeg ikke vil ) så ville jeg vælge en hund med stamtavle hos DKK, da det er mit indtryk at udstillinger der er mere anderkendt (og det kan jeg jo også se af denne tråd)

 

Ang. pris, så er det altså ikke derfor jeg har en hund med DRU stamtavle, da prisen for en cavalier var den samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det med Sovjet kan du nu have ret i.

Men hvis du mener organisation= DKK, så er det jo ikke dem i det her tilfælde, men special klubberne, for hvis specialklubberne reagerer og opstiller ændrede avlskriterier, er det jo først der, at DKK kommer ind i billedet.

 

Ja, stakkels DKK lader som de ikke kan styre de ustyrlige specialklubber. DKK er i meget høj grad topstyret, Formanden er ikke en man siger imod, men på den anden side heller ikke en der kan tilføre DKK noget nyt længere.

Hvis viljen var tilstede fra DKK's side til at stille generelle krav til specialkluberne mht sygdomsbekæmpelse, mafiametooder og lignende kunne de gøre det.

Man foretrækker at rakke ned på andre organisationer i stedet, fremhæver fejl og mangler ved disse som man faktisk også har i egne rækker.

 

Man kan anskue det sådan:

At bekæmpe sygdomme i egne specialklubber vil koste penge, og indebære en risiko for nedgang i stambogsføringer fordi der vil blive færre egnede avlsdyr = Udgifter + Tab af indtægter.

 

At rakke ned på andre organisationer og klandre dem for noget somogså er et problem i egen regi kan i længden skade de andre organisationer, og få egen organisation til at fremstå som troværdig = Bedre indtjeningsmuligheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kim du har bestemt ret, men hvis en specialklub stiller sig på bagbenene over for DKK, eller bare ikke er enig i deres dispositioner, kan DKK ikke lovligt gøre noget.

Jeg har selv siddet i bestyrelsen i 2 specialklubber.

Men ja det er bestemt en kedelig ledelse, der sidder på stolen lige nu, jeg ved ikke lige om den tidligere formand blev "kuppet", men der var meget stille, omkring hendes afgang.

Jeg er i DKK pga. de tilbud de kan give mig i form af uddannelse og kurser, og fordi at det er den eneste FCI godkendte.

Dukkede der et tilsvarende tilbud op, var der nok mange der skiftede, men desværre er der, trods topstyring og "penge gridskhed", ikke og kommer nok heller ikke noget alternativt, der overhovedet kommer op på siden af DKK.

Men håber bestemt, at den næste formand og bestyrelse, lytter til deres medlemmer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er DKK der udsteder stamtavlerne. I yderste konsekvens kan de jo nægte klubben tilsutning til DKK hvis visse retningslinjer ikke overholdes. En ting er at kunne gøre det, noget andet er virkeligt at gøre det.

 

Jeg tror også at Pia Kjærsgaard kan styre de enkelte DF vælgerforeninger ude i landet. Jeg ved ikke lige hvad jeg vil med den sammenligning. Men forskellen er vel at hun gør det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mimi har stamtavle i/fra DRU og det er jeg fint tilfreds med (jeg kan se hendes aner 3 generationer tilbage og der er redegjort for hjerte/hofter/knæ - racetypiske sygdomme hos en cavalier)

 

Min næste hund kan have stamtavle ved enten DKK eller DRU jeg er ligeglad (dog skal jeg stadigvæk kunne se tre generationer tilbage)

 

Hvis nu jeg ville udstille (hvilket jeg ikke vil ) så ville jeg vælge en hund med stamtavle hos DKK, da det er mit indtryk at udstillinger der er mere anderkendt (og det kan jeg jo også se af denne tråd)

 

Ang. pris, så er det altså ikke derfor jeg har en hund med DRU stamtavle, da prisen for en cavalier var den samme.

 

Min hund er i DDH. Hendes stamtavle går langt tilbage på begge sider til mormorsmor og mormorsfar. Det samme på faderens side. Så det behøver ikke at have noget at gøre med hvor ens hund er registreret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er DKK der udsteder stamtavlerne. I yderste konsekvens kan de jo nægte klubben tilsutning til DKK hvis visse retningslinjer ikke overholdes. En ting er at kunne gøre det, noget andet er virkeligt at gøre det.

 

Jeg tror også at Pia Kjærsgaard kan styre de enkelte DF vælgerforeninger ude i landet. Jeg ved ikke lige hvad jeg vil med den sammenligning. Men forskellen er vel at hun gør det?

 

Det er ærgeligt de andre klubber ikke er støre. Det ville være godt hvis DKK fik noget modspil og dem der er i DRU eller DDH havde muligheder som dem der i DKK. Det er surt at dem der udstiller og tager til udlandet mere eller mindre er "bundet" til DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Min hund er i DDH. Hendes stamtavle går langt tilbage på begge sider til mormorsmor og mormorsfar. Det samme på faderens side. Så det behøver ikke at have noget at gøre med hvor ens hund er registreret.

Selvfølgelig ikke - Kendte bare ikke til DDH :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 months later...
Gæst frederikkefr

Jeg har en DRU avlshan. Jeg har kun mødt venlighed og imødekommenhed i klubben (i modsætning til i DKK, sorry!) og kan ikke genkende alle de negative ting der florerer om DRU på nettet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg lægger mest vægt på er, at indavlskvotienten ikke er høj, da det jo er en meget sjælden race.

sådan hænger det nu kun sjældent sammen.

Ihvertfald i teorien er det snarere tværtimod.

 

edit. Ok. Kan se i et senere indlæg at dét har du også tænkt på.

 

Og jeg har desværre læst alt for meget biologi i gymnasiet til at kunne ignorere indavlsproblemer, også rent etisk. :roll:

...Og ikke nok til at kunne se fordelene, kan jeg så forstå. :blink:

Indavl eller linieavl eller hvad man vælger at kalde det er ikke pr. definition af "det onde". Hvad man også ved når man har biologi og avlsrelateret fagundervisning på lidt højere niveau end gymnasiet.

 

 

 

 

 

 

topic:

 

Spørgsmålet handler imo mere om hvad man vil kunne med sin hund. Hvad man får for pengene så at sige.

Og der er ingen tvivl om at man ganske enkelt får mere for sine penge ved at købbe DKK end ved at købe andre steder.

Ikke mere "hund", men flere muligheder. Hvadend man er til udstillinger, kurser eller prøver, er der ikke blot mere at komme efter ved DKK. Der er MEGET mere, end ved nogen anden stambogsførende klub.

 

 

 

Så til alt det her med at man vil være sikker på at man får en sund racetypisk hund, derfor køber man DKK.... Sludder!!

En DKK stamtavle garanterer ikke for at hunden er hverken racetypisk eller sund.

Det eneste der tilnærmelsesvis kan garantere dét, er det forarbejde man lægger for dagen INDEN man køber sin hvalp.

Og det gælder uanset om det er DKK-hvalpe DRU-hvalpe DJR-hvalpe DDH-hvalpe eller hvad man nu vælger at købe hvalp fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en DRU avlshan. Jeg har kun mødt venlighed og imødekommenhed i klubben (i modsætning til i DKK, sorry!) og kan ikke genkende alle de negative ting der florerer om DRU på nettet :)

 

Jeps, alle er venlige og vil avle på hvad som helst, blev spurgt om de måtte bruge min hanhund, de var overhovedet ikke interesseret i hans øjen og knæ-status!

 

Petrine er fra DRU, de har ingen krav om øjentjek, så Petrine ender som blind, for begge forældre bærer åbenbart PRA, en sygdom der er ret udbredt blandt papilloner i DRU, men stort set udryddet hos DKK-papilloner!

 

Jeg foragter DRU og deres nytteløse stamtavle, fx bliver den udfyldt i hånden af avleren, når man henter hvalpen, der er ingen kontrol, intet register, ingen opfølgning når jeg henvendte mig og gjorde opmærksom på dårlige forhold hos avleren.

 

DKK er klart pengene værd, nr 2 papillon er fra DKK så jeg ved han har fine knæ og ihvertfald ikke bliver blind af noget, der kunne være undgået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, alle er venlige og vil avle på hvad som helst, blev spurgt om de måtte bruge min hanhund, de var overhovedet ikke interesseret i hans øjen og knæ-status!

 

Petrine er fra DRU, de har ingen krav om øjentjek, så Petrine ender som blind, for begge forældre bærer åbenbart PRA, en sygdom der er ret udbredt blandt papilloner i DRU, men stort set udryddet hos DKK-papilloner!

 

Jeg foragter DRU og deres nytteløse stamtavle, fx bliver den udfyldt i hånden af avleren, når man henter hvalpen, der er ingen kontrol, intet register, ingen opfølgning når jeg henvendte mig og gjorde opmærksom på dårlige forhold hos avleren.

 

DKK er klart pengene værd, nr 2 papillon er fra DKK så jeg ved han har fine knæ og ihvertfald ikke bliver blind af noget, der kunne være undgået.

 

Ligesom dig har jeg en DRU hund og har efterfølgende fået en DKK hund. Jeg skal aldrig have andet end DKK. Min tæve (DRU) fik hvalpe, hvoraf en blev aflivet som 4 ugers. MÅske pga. arvelig sygdom, måske ikke. Jeg kontaktede DRU, som ikke mente det var noget at bekymre sig om. Så jeg kunne bare avle videre.

 

Tæven blev steriliseret og er nu ved at blive overflyttet til DKK. Jeg har igennem de sidste par år også set en del DRU hunde på træningspladsen, som er så langt fra racetypiske at jeg faktisk slet ikke har kunnet gætte racen på dem, før jeg har fået det fortalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

I min bog er den eneste stamtavle en DKK stamtavle. Hvis du skal betale ekstra for en stambog, så sørg for at det er en DKK tavle - de andre foreninger virker på mig mere eller mindre useriøse.

 

Nu kan jeg jo se du har cocker, så at påstå den enste stamtavle er en DKK tavle er nok lidt en overdrivelse. Der findes jagtliner af cockere som er mindst lige så gamle anemæssigt som de i DKK registrerede standardtyper og de registreres desværre i DJR.

Så vil man have en cocker til jagt er DKK desværre ikke den eneste stamtavle, for her kommer man altså ikke uden om DJR :confused:

 

Ellers er jeg bestemt og DKK fan - ingen tvivl om det :5up:

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

 

topic:

 

Spørgsmålet handler imo mere om hvad man vil kunne med sin hund. Hvad man får for pengene så at sige.

Og der er ingen tvivl om at man ganske enkelt får mere for sine penge ved at købbe DKK end ved at købe andre steder.

Ikke mere "hund", men flere muligheder. Hvadend man er til udstillinger, kurser eller prøver, er der ikke blot mere at komme efter ved DKK. Der er MEGET mere, end ved nogen anden stambogsførende klub.

 

.

 

Der tager du helt fejl hvad angår spaniels. Hvis man vil bruge hunden til jagt og man er interesseret i prøver overgår DJR langt DKK - desværre.

 

Alene det at Klubben for FT spaniels er dobbelt så stor (med kun to racer) som hele spanielklubben under DKK, fortæller jo at dem der vil bruge hunden til jagt køber en DJR hund og ikke en DKK hund. Herudover holder SPK (Specialklubben under DKK) Måske fire eller fem markprøver om året, hvis det går højt. FT klubben holder til sammenligning mellem 40 og 50, alle om efteråret.

 

Når det så er sagt er jeg fortsat DKK fan, bare ikke med min jagthund :5up:

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligesom dig har jeg en DRU hund og har efterfølgende fået en DKK hund. Jeg skal aldrig have andet end DKK. Min tæve (DRU) fik hvalpe, hvoraf en blev aflivet som 4 ugers. MÅske pga. arvelig sygdom, måske ikke. Jeg kontaktede DRU, som ikke mente det var noget at bekymre sig om. Så jeg kunne bare avle videre.

 

Tæven blev steriliseret og er nu ved at blive overflyttet til DKK. Jeg har igennem de sidste par år også set en del DRU hunde på træningspladsen, som er så langt fra racetypiske at jeg faktisk slet ikke har kunnet gætte racen på dem, før jeg har fået det fortalt.

Den ligegyldighed har jeg så lige oplevet i DKK. Min hund og et antal kuldsøskende er aflivet indenfor meget kort tid pga. en arvelig sygdom. Hvad siger DKK: vi kan ikke tage os af hver eneste lille ting. Hvad siger specialklubben: nej det ville blive alt for omfattende at foretage sig noget i den anledning.

Der går raske bærere rundt og nogle vil blive brugt i avlen.

Jeg bliver i DKK fordi det er den organisation der er størst, men jeg giver ikke 5 potter pis for deres såkaldte ansvarlighed og jeg kunne aldrig drømme om at stole på en opdrætter fordi h*n var DKK opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ligegyldighed har jeg så lige oplevet i DKK. Min hund og et antal kuldsøskende er aflivet indenfor meget kort tid pga. en arvelig sygdom. Hvad siger DKK: vi kan ikke tage os af hver eneste lille ting. Hvad siger specialklubben: nej det ville blive alt for omfattende at foretage sig noget i den anledning.

Der går raske bærere rundt og nogle vil blive brugt i avlen.

Jeg bliver i DKK fordi det er den organisation der er størst, men jeg giver ikke 5 potter pis for deres såkaldte ansvarlighed og jeg kunne aldrig drømme om at stole på en opdrætter fordi h*n var DKK opdrætter.

 

 

Nej, desværre er DKK logoet ikke en garanti i sig selv.

Det er godt nok ærgerligt, at de ikke tager hånd om en arvelig sygdom, når den dukker op. Der kunne altså i mine øjne godt trænge til en god gang udlugning i DKK organisationen. Det ville være klædeligt med nye kræfter og nye folk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ligegyldighed har jeg så lige oplevet i DKK. Min hund og et antal kuldsøskende er aflivet indenfor meget kort tid pga. en arvelig sygdom. Hvad siger DKK: vi kan ikke tage os af hver eneste lille ting. Hvad siger specialklubben: nej det ville blive alt for omfattende at foretage sig noget i den anledning.

Skriftlige klager bliver, og skal blive behandlet af hhv. specialklub eller DKK.

Så kan det stadig være der ikke gøres noget i første omgang, men så er det, på skrift, i systemet, og vil ved efterfølgende tilfælde blive fundet frem igen....

Og så handles der også.

 

Der går raske bærere rundt og nogle vil blive brugt i avlen.

Jaaa......... og det er der som sådan heller ikke noget galt i. AFhængig af hvilken sygdom der er tale om.

For flere sygdomme sker der ikke noget ved at parre bærer med fri. Bærer med bærer derimod.....

Man skal bare vide det, og testes der ikke for den slags, så har man et problem.

Dog er det igen afhængig af om der er et reelt problem med en sygdom i en given race, om der reelt er behov for at teste. Så vidt jeg kan bedømme det så er de fleste gode til at teste just in case, som man siger.

 

 

............jeg kunne aldrig drømme om at stole på en opdrætter fordi h*n var DKK opdrætter.

Dét bør man heller aldrig.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Skriftlige klager bliver, og skal blive behandlet af hhv. specialklub eller DKK.

Så kan det stadig være der ikke gøres noget i første omgang, men så er det, på skrift, i systemet, og vil ved efterfølgende tilfælde blive fundet frem igen....

Og så handles der også.

 

 

Jaaa......... og det er der som sådan heller ikke noget galt i. AFhængig af hvilken sygdom der er tale om.

For flere sygdomme sker der ikke noget ved at parre bærer med fri. Bærer med bærer derimod.....

Man skal bare vide det, og testes der ikke for den slags, så har man et problem.

Dog er det igen afhængig af om der er et reelt problem med en sygdom i en given race, om der reelt er behov for at teste. Så vidt jeg kan bedømme det så er de fleste gode til at teste just in case, som man siger.

 

 

 

Dét bør man heller aldrig.

Tak for belæringen; der var ikke så meget som jeg ikke vidste í forvejen, men meningen var muligvis god nok. Dejligt for dig at du er så tilfreds med DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...