Hop til indhold

Tanker omkring træningsmetoder


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Vi kommer lige fra hvalpemotivation, det kører super godt for skipper og mig for tiden så ingen problemer der :engel: jeg har også efter en lidt hård start fået et udmærket forhold til træneren.

 

Men jeg har altså lige brug for at vende nogle tanker omkring hendes træningsmetoder overfor de andre hunde med jer...

 

Her til aften hører jeg 2 af de andre på holdet snakke om hvor godt "nej sprayen" som træneren havde lært dem at bruge virkede. Jeg spurgte lige ind til det og det viste sig at træneren har fortalt dem at hvis de vil lære hunden nej skal de sige det og samtidig sprøjte hunden i hovedet med en vandflaske :confused: og som de sagde så virkede det helt fantastisk! De behøvede kun at tage sprayen frem før hunden stoppede med det den havde gang i...

 

Er det kun mig der synes det er en forkert måde at indlære nej til hvalpe på?? Det svarer vel til de der forfærdelige anti-gø halsbånd bortset fra at her forbinder hvalpen det negative med ejeren :hmm:

 

Det er IKKE fordi jeg har tænkt mig at afprøve det, min hund har lært nej helt uden nej spray :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det mener jeg bestemt er en helt forkert måde at indlære nej på... nej skal jo ikke forbindes med noget negativt for hunden, det skal være en kommando på linje med alle mulige andre, der bare betyder, at hunden skal stoppe det, den er i gang med/skal til at gøre.

 

Sammenholdt med noget af det, du fortalte efter jeres første træningsgang, er jeg altså ikke imponeret af jeres træner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er ikke kun dig, der synes at det er forkert..

Det gør en masse her på HF.

 

Men ifølge gamle træningsmetoder, så er det en mild måde at STRAFFE sin hvalp/hund på for at gøre noget, som man ikke vil have.

 

Jeg foretrækker at bruge ros og godbidder. Eller bolden. Silke er min ven. Hun skal ikke straffes fordi jeg ikke har forstået at forklare tydeligt nok for hende, hvad hun skal gøre.

Hvis hun gør noget forkert, så er det MIN fejl.

 

 

Men det er Silke, der har lært mig det. Alle mine tidligere hunde er opdraget anderledes:cry:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det mener jeg bestemt er en helt forkert måde at indlære nej på... nej skal jo ikke forbindes med noget negativt for hunden, det skal være en kommando på linje med alle mulige andre, der bare betyder, at hunden skal stoppe det, den er i gang med/skal til at gøre.

 

Sammenholdt med noget af det, du fortalte efter jeres første træningsgang, er jeg altså ikke imponeret af jeres træner.

 

Nej det er jeg jo heller ikke... vi starter på unghundehold et andet sted så jeg kommer væk fra det, men jeg synes bare det er synd at de andre nu synes den vand spray er et genialt middel :???:

 

Samtidig føler jeg mig nu heller ikke kompetent nok til at tage diskussionen op med hende, jeg har kun haft hund i knapt 3 måneder og har ikke nogen større viden omkring hundetræning så jeg kunne nemt blive "sat på plads" af hendes argumenter... og nu er det heller ikke noget hun har anbefalet mig ellers skulle jeg nok sige fra!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tip har vi også fået fra en DCH hundekonsulent. Det var ren og skær symptombehandling. Han brugte det selv til sine egne hunde, som havde en tendens til at gø voldsomt af andre hunde. Han sprøjtede dem derfor med vand, hvilket fik dem til at stoppe. Og som han sagde til os, nu behøvede han kun at hive vandpistolen frem, så stoppede de, når de så den...men det er jo så kun, når han lige er der, at det virker. Og når han har vandpistolen på sig altså.

 

Ren og skær symptombehandling i mine øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tip har vi også fået fra en DCH hundekonsulent. Det var ren og skær symptombehandling. Han brugte det selv til sine egne hunde, som havde en tendens til at gø voldsomt af andre hunde. Han sprøjtede dem derfor med vand, hvilket fik dem til at stoppe. Og som han sagde til os, nu behøvede han kun at hive vandpistolen frem, så stoppede de, når de så den...men det er jo så kun, når han lige er der, at det virker. Og når han har vandpistolen på sig altså.

 

Ren og skær symptombehandling i mine øjne.

 

Ja fuldstændig! Det har da taget tid at lære skipper hvad ordet nej betyder, men det sidder bare nu :engel: hvis altså ikke han er i gang med at lege med en anden hund :genert: men vi behøver netop ikke stå at true med en vandflaske og den gider man vel ikke rende rundt med hele hundens liv :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tænker det samme som jer andre....

 

Hvad pokker gør man så, når hunden opføre sig "dumt" et sted man ikke lige har vandpistol med :hmm:

Det må da være ret så irriterende konstant at rende rundt med den, fordi man er så dårlig en træner at man ikke kan lære sin hund en egentlig ret simpel "nej" øvelse :vedikke:

 

En sådan person der mener at det er den bedste måde at træne "nej", bør ikke have titlen eller ansvaret som træner, for vedkommende har tilsyneladende ikke engang styr på de allermest basale ting indenfor hvalpetræning :evil:

 

Jaja . Træningsmetoder udvikler sig, men har man man som træner ikke ansvaret for at holde sig up to date med "nye" metoder?

 

Altså - Så nyt er det da heller ikke, at lære sin hund "nej" uden brug af afstraffelse og div. mærkelige hjælpemidler :vedikke:

Vi snakker jo ikke noget så "kompliceret" som klikkertræning og shaping, men ganske alm. indlæring af basisøvelser.

 

Eller er jeg helt gal på den? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sjove/mærkelige er at hun jo faktisk har lært os en "korrekt" nej øvelse i træningen :hmm: Altså holde en godbid hen foran hunden og sige nej og så belønne når den kigger væk.

 

Men det har selvfølgelig taget lidt tid for hvalpene at fatte det så det er måske derfor de andre har bedt om alternativer :vedikke: ej jeg ved det jo ikke jeg har ikke hørt samtalen mellem dem og træneren.

Men har svært ved at forstå hvorfor hun ikke bare har bedt dem øve den anden metode noget mere og være tålmodige :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor i al verden går du til træning :shock::confused:

 

Nej, jeg syntes absolut ikke at det er ok at lære hvalpe 'nej' på den måde! Og har godt nok heller aldrig hørt det anbefalet som decideret indlæringsmetode før :vedikke:

 

Når det er sagt skal jeg da gerne indrømme at jeg har brugt vand på Flica to-tre gange, da hun fik den dårlige vane at gø når hade-hunden løb på agilitybanen til træning, men det drejede sig om en voksen hund, der udmærket forstod et nej, men som lukkede af når hade-hunden var på banen, så vandflasken blev brugt et par gange til at stoppe hende og få hende ned i et gear hvor, hvor hun rent faktisk hørte efter, så jeg kunne aflede og rose, hende for at holde mund. Men det er godt nok ikke noget jeg nogensinde vil bruge til en hvalp og da slet ikke til at indlære en kommando -som nej kommandoen jo dybest set er, med :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sender dig lige en pb, vil helst ikke hænge hende ud da jeg jo ikke selv har hørt hende give de her træningsråd :-D men tror du bor for langt væk til at gide køre derud :blink:

 

Det kan man aldrig vide, jeg bor på midtfyn, men daffer til Assens for at komme til hvalpetræning, selvom både Odense og Fåborg er væsentlig tættere på :blink:

 

Jeg vil nu også gerne vide hvor det er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder lige og tænker lidt over det :hmm:

 

Jeg tror egentlig hendes træning er god nok, altså der bruger vi masser af positiv forstærkning osv sådan som jeg kan læse mig til i bøgerne at træning bør være. Bortset fra den første træningsgang så synes jeg egentlig træningen har kørt rigtig fint og jeg har ikke følt at hun fik os til at gøre noget forkert overfor hvalpene.

 

Problemet er nok når hun kommer med "private" adfærdsråd altså fx hvis en hvalpeejer spørger hvordan får jeg dog hunden til at stoppe med det her eller noget lignende. Der virker det som om hun ikke helt er fulgt med tiden :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det sjove/mærkelige er at hun jo faktisk har lært os en "korrekt" nej øvelse i træningen :hmm: Altså holde en godbid hen foran hunden og sige nej og så belønne når den kigger væk.

 

Men det har selvfølgelig taget lidt tid for hvalpene at fatte det så det er måske derfor de andre har bedt om alternativer :vedikke: ej jeg ved det jo ikke jeg har ikke hørt samtalen mellem dem og træneren.

Men har svært ved at forstå hvorfor hun ikke bare har bedt dem øve den anden metode noget mere og være tålmodige :hmm:

Nej, nej og atter NEJ!!

 

Det lugter simpelthen så grumt af en træner, der gør nogle ting på pladsen, fordi vedkommende har fået at vide at sådan gør man - Men ikke helt er enig i, at det er den korrekte måde at gøre det på.

 

Det er en træner, der glemmer alt om, at størstedelen af det at være træner er at lære sine kursister, at udføre øvelserne korrekt og lære dem tålmodighed - Det er så godt som aldrig hunden man lære noget!

 

Selvfølgelig kan man komme ud i, at man overfor nogle hunde skal have en anden tilgang til øvelsen, for at det fungere - Men ikke en helt anden indlæringsmetode, der bygger på straf og symptom behandling.

 

Uanset hvordan man vender og drejer det, så er det tegn på at træneren er dybt inkompetent og ikke formår at tilpasse metoderne til den enkelte hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sjove/mærkelige er at hun jo faktisk har lært os en "korrekt" nej øvelse i træningen :hmm: Altså holde en godbid hen foran hunden og sige nej og så belønne når den kigger væk.

 

Men det har selvfølgelig taget lidt tid for hvalpene at fatte det så det er måske derfor de andre har bedt om alternativer :vedikke: ej jeg ved det jo ikke jeg har ikke hørt samtalen mellem dem og træneren.

Men har svært ved at forstå hvorfor hun ikke bare har bedt dem øve den anden metode noget mere og være tålmodige :hmm:

 

Jeg var med min mor til hvalpetræning med Baloo da de lærte "Nej" på den måde med godbidden. Det tog mindre end 10 min, så havde Baloo på 10 uger fattet at han skulle kigge op på min mor for at få sin guf, ellers sagde hun nej, hvis han ville tage den fra hendes hånd.

Hvis folk beder om alternativer til den øvelse, må de have en dårlig timing, så hundene ikke fatter at de ikke må tage godbidden, når der bliver sagt nej.

 

Og hvalpene der bliver sprøjtet vand på, har jo ikke fattet at "Nej" betyder de skal hode op med det de har gang i. Næ, man skal have vandpistolen frem. Sørgeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Argumenter du kan bruge, Skipper: Vandsprøjt når hunden gør noget uønsket er anvendelse af det som kaldes "positiv straf" = påført ubehag.

 

Det er bevist igen og igen, at positiv straf ikke virker i længden, men skal "opdateres" fra tid til anden.

 

Samtidig lærer hunden ikke at respektere ejeren, men den lærer at holde øje med om flasken er til stede og er den ikke det, gør den som den har lyst.

 

Flasken = mulighed for straf om lidt, er at sammenligne med psykisk terror idet hvalpen dels ikke ved hvad den risikerer astraffelse for dels bliver den nedstemt ved synet af flasken. Glæden fratages hvalpen og i stedet for positive endorfiner oplever hunden frustration/frygt og den grå stress dette medfører.

 

Derved kan man ved at bruge positiv straf ofte og uvarslet faktisk forkorte sin hunds liv pga stress og de skader der opstår fysisk pga stressen.

 

Til sidst: Ved at betinge hvalpen negativt på vand (vand og nej i sammenhæng) vil hvalpen, når den efterfølgende hører "nej", komme i den stemning den var i når den fik vandsprøjtet. Dette betyder, at alene ordet straffer hvalpen. Man har nu ikke et virksomt stopord, som man kan bruge for at forhindre hvalpen i noget uønsket og derefter rose/belønne fordi den hørte efter.

"Nej" er selve straffen - også selvom hvalpen stopper ved ordet får den straffen psykisk.

 

Ganske ligesom vore hunde elsker at høre klikket fordi dette er positivt betinget vha. godbidder.

 

Dette er ikke ordentlig dyrevelfærd i mine øjne og det er uværdigt for hundeejeren at bruge sådanne midler.

 

Men det er en nem løsning :cry: og desværre har jeg netop hørt om et træningssted her på Sjælland, hvor man også anvender vand som straf i hvalpetræning :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til KarinaO: Jeg må også indrømme jeg synes det er en meget nem løsning af ejerne i stedet for at kigge på hvad de selv gør forkert.

 

Til eksempel så kunne jeg simpelthen ikke få skipper til at lære dæk, jeg prøvede og prøvede og var ved at være lidt frustreret over min retarderede hund :genert: så genlæste jeg øvelsen i hvalpen og opdagede at jeg førte min hånd forkert ned :stupid::oops:

 

Men jeg kan da også godt forstå at man følger de råd man får af en træner som burde have den bedste viden omkring hvalpeopdragelse...

 

Til Ninjamor: Mange tak for de argumenter! :5up: Det er jo det jeg havde en ide om, men ikke kunne formulere. Jeg må indrømme at jeg nok ikke får det sagt medmindre det kommer op i samtale igen :oops: men jeg vil se om jeg ikke kan styre samtalen med de andre hvalpeejere i den retning :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes altså.......

 

I dit første indlæg, skipper-odense, skriver du at I er startet til "hvalpemotivation".........:shock:

 

Er ordet "motivation" ikke et argument for ikke at straffe??? :stupid: Man bliver da ikke "motiveret" af straf??

 

Jeg har altså, uanset Silkes alder, krævet, at min hund skal synes det er SJOVT at gå til træning!

 

Men okay, jeg er en sej gammel hunderotte på 62, så jeg er ikke bleg for at irettesætte gud og hvermand hvis jeg er uenig i noget. :evil:

 

Og det HAR jeg været, da Silke var ganske ung.. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes altså.......

 

I dit første indlæg, skipper-odense, skriver du at I er startet til "hvalpemotivation".........:shock:

 

Er ordet "motivation" ikke et argument for ikke at straffe??? :stupid: Man bliver da ikke "motiveret" af straf??

 

Jeg har altså, uanset Silkes alder, krævet, at min hund skal synes det er SJOVT at gå til træning!

 

Men okay, jeg er en sej gammel hunderotte på 62, så jeg er ikke bleg for at irettesætte gud og hvermand hvis jeg er uenig i noget. :evil:

 

Og det HAR jeg været, da Silke var ganske ung.. :lol:

 

jo det har du helt ret i :-D men som jeg skriver så er træningen egentlig god nok, jeg ville aldrig have gættet at træneren gik ind for den slags metoder hvis ikke jeg tilfældigvis havde hørt 2 af de andre snakke om det...

 

Hvis jeg var blevet bedt om at benytte den slags metoder overfor skipper så havde jeg sagt fra med det samme! Det skal der ikke være nogen tvivl om :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...