Hop til indhold

Tanker omkring træningsmetoder


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

jo det har du helt ret i :-D men som jeg skriver så er træningen egentlig god nok, jeg ville aldrig have gættet at træneren gik ind for den slags metoder hvis ikke jeg tilfældigvis havde hørt 2 af de andre snakke om det...

 

Hvis jeg var blevet bedt om at benytte den slags metoder overfor skipper så havde jeg sagt fra med det samme! Det skal der ikke være nogen tvivl om :-D

 

 

...men bare det, at du skiftevis bruger ordet "motivation" og "træning", det gør, at jeg bliver forvirret.

 

I min ordbog er "motivation" en slags legestue, hvor man lærer at lave sjove ting sammen med sin hvalp. VI kravlede og trillede og hoppede og fik enorm god kontakt med vores hvalpe dengang.

 

Og hvalpetræning er et sted, hvor man lærer sin hvalp den aller- allerførste basale lydighed, som hvordan man kan undgå de værste unoder som at springe op, trække, bide osvosv.

 

Egentlig træning hører først til i "begynderlydighed", hvor hundene kan være lidt ældre hvalpe eller unge voksne hunde.

 

---men man kan da godt lære sin hvalp derhjemme hvad "sit" og "dæk" betyder. Det hører bare ikke til i hvalpemotivation..

 

Uanset hvad holdet hedder, så når man ikke ret langt med straf.

Link til indlæg
Del på andre sites

...men bare det, at du skiftevis bruger ordet "motivation" og "træning", det gør, at jeg bliver forvirret.

 

I min ordbog er "motivation" en slags legestue, hvor man lærer at lave sjove ting sammen med sin hvalp. VI kravlede og trillede og hoppede og fik enorm god kontakt med vores hvalpe dengang.

 

Og hvalpetræning er et sted, hvor man lærer sin hvalp den aller- allerførste basale lydighed, som hvordan man kan undgå de værste unoder som at springe op, trække, bide osvosv.

 

Egentlig træning hører først til i "begynderlydighed", hvor hundene kan være lidt ældre hvalpe eller unge voksne hunde.

 

---men man kan da godt lære sin hvalp derhjemme hvad "sit" og "dæk" betyder. Det hører bare ikke til i hvalpemotivation..

 

Uanset hvad holdet hedder, så når man ikke ret langt med straf.

 

Hov havde ikke set dit svar :genert:

 

Jeg mener altså at dkk kalder det hvalpemotivation (uden at være helt sikker på det), men det er bestemt begyndertræning, sit, dæk, indkald osv. :hmm:jeg troede egentlig bare at det var sådan hvalpemotivation skulle være :vedikke:

 

EDIT: har lige tjekket, det er hvalpemotivation det hedder, de har til gengæld noget de kalder for hvalpelegestue som nok svarer til det du kalder for hvalpemotivation...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 9 years later...
På 4.8.2010 den 21:02 , sonja77 skrev:

Det mener jeg bestemt er en helt forkert måde at indlære nej på... nej skal jo ikke forbindes med noget negativt for hunden, det skal være en kommando på linje med alle mulige andre, der bare betyder, at hunden skal stoppe det, den er i gang med/skal til at gøre.

 

Sammenholdt med noget af det, du fortalte efter jeres første træningsgang, er jeg altså ikke imponeret af jeres træner.

Hej. Vi overvejer godt nok vand spray. Vi har prøvet med masser af godbidder og legetøj men hun meget aggressiv efter fingre og tæer. Det er temmelig voldsom. Ved ikke rigtig hvad vi ellers skal gøre 

Link til indlæg
Del på andre sites

17 timer siden, Brian skrev:

Hej. Vi overvejer godt nok vand spray. Vi har prøvet med masser af godbidder og legetøj men hun meget aggressiv efter fingre og tæer. Det er temmelig voldsom. Ved ikke rigtig hvad vi ellers skal gøre 

Byt, når hunden bider i jer så stikker i dens legetøj i munden i stedet.
Det der med at sprøjte vand er ikke ok.
Afsted til hundetræning. Lær at stimulere jeres hund, lær at indlære et nej, lær at træne positiv træning (altså ingen straf såsom at hive i nakkeskind, sprøjte vand og hvad ved jeg).

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

21 timer siden, Brian skrev:

Hej. Vi overvejer godt nok vand spray. Vi har prøvet med masser af godbidder og legetøj men hun meget aggressiv efter fingre og tæer. Det er temmelig voldsom. Ved ikke rigtig hvad vi ellers skal gøre 

En hundehvalp er ikke aggressiv! Den kan være voldsom fordi den endnu ikke har lært at styre sig i legen. Men man kommer ingen vegne med vold/overgreb - og vandsprøjt i hovedet ER et overgreb!

Men hvad laver I af aktiviteter ud over voldsom leg? Jeg tænker, at når der er terrier i hende (læste jeg i den anden tråd) så skal der aktiviteter til. Hun skal adspredes på den sunde måde, skal bruge sit hoved, og blive træt.
Prøv med nogle simple søgeøvelser eller anden stimulering - der findes utallige forslag på FB - og så som Piv skriver afsted til noget hvlpetræning, hvor I lærer at gøre tingene sådan at I får den gode relation hund og ejer imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay tak for jeres bud. Men først vil jeg gerne lige sige at vold kunne vi aldrig drømme om. Om vores lille prinsesse har masser af legetøj vi hele tiden aktiverer hende med. Vi har haft en del hvalpe efterhånden. Det eneste udfordring vi har her er at når vi prøver at sige fra tænder det hende endnu mere og det bliver ret voldsom. Men vi skal nok komme godt over den hump 👍

Link til indlæg
Del på andre sites

På 13.3.2020 den 13:47 , Brian skrev:

Okay tak for jeres bud. Men først vil jeg gerne lige sige at vold kunne vi aldrig drømme om. Om vores lille prinsesse har masser af legetøj vi hele tiden aktiverer hende med. Vi har haft en del hvalpe efterhånden. Det eneste udfordring vi har her er at når vi prøver at sige fra tænder det hende endnu mere og det bliver ret voldsom. Men vi skal nok komme godt over den hump 👍

Hvad metoder bruger I når I siger fra?
Altså du nævner vand og det går heller ikke under positiv træning

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...