Hop til indhold

De er begyndt at slås for alvor, hvad gør jeg.

Recommended Posts

Gæst lillian53

Jeg har en flatcoat på 20 mdr og en mellempuddel på ½ år. Indtil nu har det fungeret upåklageligt mellem dem, men i den sidste tid, hvor Marley er ved at blive unghund i stedet for hvalp, er de begyndt at knurre og slås når det er ben eller okseører i farvandet. :shock:

Jeg har lige oplevet et af de mere alvorlige af slagsen og er ret rystet.

Marley lå med et okseøre som jeg havde givet den og Kira havde spist sit, Kira forsøger at tage det fra ham men han forsvarer det og går væk. Kira accepterer det i første omgang men angriber så Marley endnu voldsommere og han søger om bag min stol. Jeg tror Kira accepterer det men nej hun farer i flæsket på ham og jeg kan ikke se hvad der sker, men Marley skriger og har ikke ville i nærheden af hende siden.:vedikke:

Grunden til at jeg overhovdet lod det ske er at jeg i går genlæste Irene Jarnveds bog "Fra hvalp til hund" og heri står det at de skal finde en balance helst selv.:vedikke:

Jeg trænger virkelig til hjælp, så please udøs af jeres erfaringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

I første omgang ville jeg fjerne de ting der kan udløse konflikter.

Det lyder meget voldsomt og jeg ville afgjort gå imellem for at fortælle du ikke vil acceptere slåskampe.

Jeg har haft to tæver som sloges om spiselige ting. Jeg gik i mellem hver gang, og i en periode havde de ingeting de kunne slås om. Da der kom ro på fik de hver især anvist en plads hvor de kunne ligge med deres gnaveben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillian53

Synes jeg lyder som en god ide, men det er svært at overbevise min mand, men han ser jo heller ikke alt.

Jeg vil prøve det, men har du/I erfaringer med de konflikter der kommer i al almindelighed når den yngste bliver ældre og hvordan takler du/I det?

Link til indlæg
Del på andre sites

For mange år siden, havde jeg også uro mellem to tæver. Jeg spurgte en erfaren flerhundejer om hendes hunde aldrig kom i kamp. Hendes svar har jeg brugt lige siden.

Det var: Nej, det får de ikke lov til.

Så hvis kampen ikke stopper meget hurtigtnaf sig selv, må du fortælle begge hunde, at det er en uønsket adfærd, når man skal leve som flok.

Selvfølgelig skal man også søge at undgå konflikt muligheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jo de skal helst finde ud af det selv, men kan de ikke det, skal de have hjælp.

Kira har åbenbart haft behov for at statuere et eksempel og det gør hun ret så voldsomt lyder det til.

Når du skriver at Kira angreb Marley, hvad mener du så? Hvordan så det ud helt nøjagtigt? Blev Marley savlet til? Fik han skrammer?

Hvordan har det set ud indtil nu, har nogen forsøgt at bremse Kira i at sige fra overfor Marley eller har de altid selv fundet ud af det?

Hvor er Kira i sin løbetidscyklus?

Der kan være så mange faktorer som medvirker til at fremprovokere adfærd, så det er svært bare at give et råd uden at vide mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så ikke tæver - men han hunde - 3 stk hvoraf den ene er 5 måneder. De to ældste er 6 og 3 år.

Sådan nogle konflikter bliver ikke tolereret her hos os. Vores hunde får ganske enkelt ikke lov til at sloges om den slags ting.

Når de får ben og lign. får de det hver for sig. Det samme gælder når der spises ingen af dem får lov at røre den andens mad.

Skulle det komme til en konflikt så går vi i mellem og stopper "legen" med det samme. Mine hunde spiser i deres bure - men lågen står åben og her er det heller tilladt at nærme sig når den anden spiser.

Det skal så lige siges at de i de fleste tilfælde selv finder melodien - hvis en af dem går over mens den anden spiser så bliver han sat på plads - det samme gælder med ben og lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillian53

Både Kira og Marley er neutraliserede.Og ja vi har grebet ind når Kira ville tage noget fra Marley(usmart).

Vi har villet beskytte den lille:damn: Menneskesyndrom.

Jeg så som sagt ikke den sidste del da det foregik bag min stol, men der var knurren og udfald fra begge sider. Kira starter med at nedstirre Marley, når dette ikke hjælper knurrer den og gør et udfald først mod godbiden og hjælper det ikke går den efter at nappe Marley.

Jeg kan ikke se nogen fysisk skade, men der er ingen tvivl om at Marley er blevet bange. Kira har et andet tidspunkt hvor den marker overfor ham og det er når vi om aftenen lægger os til at sove. Her vil hun ikke ha Marley ind på det område hun har besluttet er hendes også dette kan blive et problem især når hun lægger sig i døråbningen.:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så ikke tæver - men han hunde - 3 stk hvoraf den ene er 5 måneder. De to ældste er 6 og 3 år.

Sådan nogle konflikter bliver ikke tolereret her hos os. Vores hunde får ganske enkelt ikke lov til at sloges om den slags ting.

Når de får ben og lign. får de det hver for sig. Det samme gælder når der spises ingen af dem får lov at røre den andens mad.

Skulle det komme til en konflikt så går vi i mellem og stopper "legen" med det samme. Mine hunde spiser i deres bure - men lågen står åben og her er det heller tilladt at nærme sig når den anden spiser.

Det skal så lige siges at de i de fleste tilfælde selv finder melodien - hvis en af dem går over mens den anden spiser så bliver han sat på plads - det samme gælder med ben og lign.

Sådan foregår det også hos os, bortset fra de ikke spiser i bure, men i hver deres rum.

Der er ikke noget som kødben og tyggeting der kan starte et slagsmål.

Vi har 5 hunde, to små og tre store.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er gammeldags / hysterisk, jeg VIL ikke gemme alt væk og lade dem spise separat, de må simpelthen finde ud af det.

Når du skriver 'for alvor' forventede jeg at der var fløjet pels og dryppet blod ;-)

Jeg har valgt, at jeg ikke for evigt vil gå og være på vagt, så de må finde en rangorden, den kan jeg ikke diktere.

Passer to vældigt madaggresive hvalpe, pt er Petrine overhunde, men den ene hvalp er terrier og jeg går stærkt ud fra, at den overtager på et tidspunkt, det er sørgeligt for mig, men de er dyr og ikke demokratiske væsner. For Petrine og den ene hvalp to det to dage, så opgav de slagsmålet og skiftedes til det ene kødben og der var fred....indtil hvalpen en dag opdager, at den er blevet større.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Både Kira og Marley er neutraliserede.Og ja vi har grebet ind når Kira ville tage noget fra Marley(usmart).

Vi har villet beskytte den lille:damn: Menneskesyndrom.

Jeg så som sagt ikke den sidste del da det foregik bag min stol, men der var knurren og udfald fra begge sider. Kira starter med at nedstirre Marley, når dette ikke hjælper knurrer den og gør et udfald først mod godbiden og hjælper det ikke går den efter at nappe Marley.

Jeg kan ikke se nogen fysisk skade, men der er ingen tvivl om at Marley er blevet bange. Kira har et andet tidspunkt hvor den marker overfor ham og det er når vi om aftenen lægger os til at sove. Her vil hun ikke ha Marley ind på det område hun har besluttet er hendes også dette kan blive et problem især når hun lægger sig i døråbningen.:megaked:

Som du selv er inde på, er det ofte usmart at holde den opdragende hund tilbage. Ofte opstår der store frustrationer hos den ældste, plus at den yngste ikke lærer at respektere at den ældste siger fra.

Det ender desværre tit der hvor I er nu, med at frustrationen tager overhånd og ældste hund siger at NU er det sgu nok. Hvis yngstehunden ikke har lært at respektere ældstehund står man med noget værre rod.

Som andre har foreslået vil det være en god ide at give hver hund sin "tyggebenplads" fremover og så overvåge situationen.

Indtil det virker vil jeg ud far dine oplysninger foreslå at I undlader fritliggende ressourcer og animerer hundene til at lege så meget som muligt så balancen og respekten genoprettet eller nyetableres gennem leg og grænsesætning.

De kan forhåbentlig lege sammen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillian53

Tak for jeres mange svar, har lige gået en lang tur med dem uden snor og her legede de igen som om intet var sket. Så ingen store godbidder sammen. Vil lige vise min mand jeres svar:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...

Din hvalp er begyndt at udfordre den ældre hund, men du skal lade dine hunde finde deres balance selv. Det er ikke noget vi mennesker kan finde ud af, og hundene har det bedst når de kender deres plads i hierarkiet.

Vi har oplevet det samme, og hvalpen, som er en langt større race, blev efterhånden voksen, og krævede sin plads i hierarkiet. Det krævede 3-4 slåskampe før den lille, og ældre, hund accepterede sin nye plads. Som du skriver, kan det se rigtig dramatisk og barskt ud, men jeg tror man skal bide tænderne sammen og lade hundene finde ud af positionerne selv. Hunde skader ikke hinanden for alvor. På et tidspunkt vil den ene hund overgive sig, og så sker der ikke mere.

Hos os er der typisk ballade når vi giver dem kødben eller gnaveben. Den dominerende hund tager simpelthen begge ben, og så tør den anden ikke spise sit :-( . Men nu binder vi den dominerende hund til et træ i haven (el. lign.), og lader den anden være løs, så kan de begge nyde deres ben i fred og ro, og der er harmoni og hygge. Som de allerøverste i hierarkiet griber vi mennesker ind med den løsning, og hundene accepterer det.

Link til indlæg
Del på andre sites