Hop til indhold

Fodersøg - hvad gør i ?


Gæst Gucci
 Share

Recommended Posts

Gæst Gucci

Vi laver fodersøg med Douglas, når vi går tur med ham :-D Han er jo labber og synes det er skønt at stikke snuden i jorden og søge :blink:

 

Vi bruger hans diætfoder, der er ret små i størrelsen, men går fint. Jeg har dog ikke prøvet endnu at fordele ud over mere end 25-30 m2, han er ikke vant til det så ofte med familien, så vi starter "nemt ud". I næste uge regner jeg med at tage hele aftensmaden med og prøve et større areal, da jeg så har mere mad med end i denne uge :-D

 

Over hvor store arealer laver i fodersøg med jeres hunde ? Er der langt imellem foderet ? Kan de fleste hunde finde små guffere selv i højt græs ? Hvor ofte laver i søg ?

 

 

Endnu en nysgerrigshedstråd fra mig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vi laver fodersøg med Douglas, når vi går tur med ham :-D Han er jo labber og synes det er skønt at stikke snuden i jorden og søge :blink:

 

Vi bruger hans diætfoder, der er ret små i størrelsen, men går fint. Jeg har dog ikke prøvet endnu at fordele ud over mere end 25-30 m2, han er ikke vant til det så ofte med familien, så vi starter "nemt ud". I næste uge regner jeg med at tage hele aftensmaden med og prøve et større areal, da jeg så har mere mad med end i denne uge :-D

 

Over hvor store arealer laver i fodersøg med jeres hunde ? Er der langt imellem foderet ? Kan de fleste hunde finde små guffere selv i højt græs ? Hvor ofte laver i søg ?

 

 

Endnu en nysgerrigshedstråd fra mig :blink:

 

Nysgerighedstråde er dejlige :-D

 

Mine hunde vokser op med dagligt fodersøg

Jeg har et notat fra Rasmus dagbog, som viser at han som 10 ugers hvalp kunne søge koncentreret i 10 minutter, hvilket er flot, synes jeg.

 

Jeg synes dagligt fodersøg er en rigtig god basisaktivering.

 

Jeg øger gradvist størrelsen af området søget foregår på

til jeg kommer op på ca ½ forboldbane.

 

Når jeg når dertil lægger jeg foderet forskelligt: I små bunker med stor afstand = Hunden løber mellem bunkerne med høj næse = vindfært hvorefter hunden søger mere koncentreret efter bunken (3 - 5 foderkugler).

 

Bredsøg = Hunden går stille og roligt rundt med dyb næse og begyndet evt. at løbe med lidt højere næse, når der ikke er ret meget foder tilbage = Krævende af hunden og derfor trættende.

 

Større bunker med endnu større afstand = Hunden galopperer rundt mellem bunkerne med høj næse = vindfært som kræver mindst af hunden. Men til gengæld giver motion.

 

Bittesmå guffer (hakket svitset og smuldret kød) lægger jeg i starten meget tæt for at få en koncentreret søg, så hunden nærmest bliver stående på stedet med meget dyb næse = Meget koncentreret søg som trætter, men til gengæld kan tilbydes uden at have de store arealer til rådighed.

 

Disse forskellige modeller kræver, som du kan se, forskelligt af hunden, så hvis der er noget specielt man vil lade sin hund erfare mht. næsen, så kan man faktisk sagtens bruge foder/godbidsøg til dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Nysgerighedstråde er dejlige :-D

 

Mine hunde vokser op med dagligt fodersøg

Jeg har et notat fra Rasmus dagbog, som viser at han som 10 ugers hvalp kunne søge koncentreret i 10 minutter, hvilket er flot, synes jeg.

 

Jeg synes dagligt fodersøg er en rigtig god basisaktivering.

 

Jeg øger gradvist størrelsen af området søget foregår på

til jeg kommer op på ca ½ forboldbane.

 

Når jeg når dertil lægger jeg foderet forskelligt: I små bunker med stor afstand = Hunden løber mellem bunkerne med høj næse = vindfært hvorefter hunden søger mere koncentreret efter bunken (3 - 5 foderkugler).

 

Bredsøg = Hunden går stille og roligt rundt med dyb næse og begyndet evt. at løbe med lidt højere næse, når der ikke er ret meget foder tilbage = Krævende af hunden og derfor trættende.

 

Større bunker med endnu større afstand = Hunden galopperer rundt mellem bunkerne med høj næse = vindfært som kræver mindst af hunden. Men til gengæld giver motion.

 

Bittesmå guffer (hakket svitset og smuldret kød) lægger jeg i starten meget tæt for at få en koncentreret søg, så hunden nærmest bliver stående på stedet med meget dyb næse = Meget koncentreret søg som trætter, men til gengæld kan tilbydes uden at have de store arealer til rådighed.

 

Disse forskellige modeller kræver, som du kan se, forskelligt af hunden, så hvis der er noget specielt man vil lade sin hund erfare mht. næsen, så kan man faktisk sagtens bruge foder/godbidsøg til dette.

 

Sikke spændende læsning, tak :-D Dejligt at høre om lidt forskellige muligheder at træne med ham på :-D Kan være jeg skal bede hans familie om at jeg "altid" får hele hans aftenmadsportion med - så han får mere ud af det :-D

 

Det lyder virkeligt flot at Rasmus kunne dette i en så ung alder :shock::-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Sikke spændende læsning, tak :-D Dejligt at høre om lidt forskellige muligheder at træne med ham på :-D Kan være jeg skal bede hans familie om at jeg "altid" får hele hans aftenmadsportion med - så han får mere ud af det :-D

 

Sikkert en god ide.

HVilken diæt er han på?

 

Det lyder virkeligt flot at Rasmus kunne dette i en så ung alder :shock::-D

 

Bestemt. I dag ville jeg nok ikke gå så målrettet til værks, men han var en rigtig, rigtig god hund, sådan en overskudsagtig hund, så han tog nok ikke skade :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Sikkert en god ide.

HVilken diæt er han på?

 

 

 

Bestemt. I dag ville jeg nok ikke gå så målrettet til værks, men han var en rigtig, rigtig god hund, sådan en overskudsagtig hund, så han tog nok ikke skade :-D

 

Jeg ved faktisk ikke, hvilket mærke foderet er :-D Tror det er fra dyrlægen. Kan kigge når jeg henter foder til søg i næste uge inden turen :-D Ved bare det er for at forhindre, han ikke bliver for tyk - han vejer 38 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg ved faktisk ikke, hvilket mærke foderet er :-D Tror det er fra dyrlægen. Kan kigge når jeg henter foder til søg i næste uge inden turen :-D Ved bare det er for at forhindre, han ikke bliver for tyk - han vejer 38 kg.

 

Nåe.. affedningsfoder :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Nåe.. affedningsfoder :-P

 

Haha jeg synes nu ikke han er fed - bare stor :lol: Men har så heller ikke så meget forstand på, hvordan en hanhund på hans størrelse skal se ud :oops:

 

Jeg synes han er fiiiin :blink:

 

Douglaslille1.jpg

 

Douglaslille.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Han ser nu ikke fed ud :hmm:

 

Kalkunbryst eller hakket svitset kyllingehak feder jo heller ikke overhovedet, det giver bare lige en mere spændende smag.

 

Når han nu får mere motion får han også et øget energibehov :-)

 

Det er dejligt du vil lave søg med ham hver gang :5up:

 

Igår lavede jeg et rigtigt spændende søg med mine, det var en ret stejl skråning med tottet højt græs, jeg spredte kogte kalkunstykker og de måtte kravle og balancere en del :-)

 

De synes det var sjovt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Han ser nu ikke fed ud :hmm:

 

Kalkunbryst eller hakket svitset kyllingehak feder jo heller ikke overhovedet, det giver bare lige en mere spændende smag.

 

Når han nu får mere motion får han også et øget energibehov :-)

 

Det er dejligt du vil lave søg med ham hver gang :5up:

 

Igår lavede jeg et rigtigt spændende søg med mine, det var en ret stejl skråning med tottet højt græs, jeg spredte kogte kalkunstykker og de måtte kravle og balancere en del :-)

 

De synes det var sjovt :-D

 

Han er heller ikke tyk nu :-D Men tror bare han var i fare for at blive det, derfor er han nu på det diætfoder. Var ejernes forklaring :blink:

 

Ja jeg kan høre om det er ok, jeg prøver lidt andet en del af gangene :-D Jeg beskæftiger dem i hvert fald med idéer og spørgsmål :oops:

 

 

Det lyder rigtigt sjovt for hundene med det søg :mrgreen: Tog det dem længe at finde ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Han er heller ikke tyk nu :-D Men tror bare han var i fare for at blive det, derfor er han nu på det diætfoder. Var ejernes forklaring :blink:

 

Ja jeg kan høre om det er ok, jeg prøver lidt andet en del af gangene :-D Jeg beskæftiger dem i hvert fald med idéer og spørgsmål :oops:

 

 

Det lyder rigtigt sjovt for hundene med det søg :mrgreen: Tog det dem længe at finde ?

 

Ja, du kan jo bearbejde dem :mrgreen:

 

Uha, jeg tager ikke tid på det, men ja de var travlt optagede og næserne kunne jeg høre tydeligt, jeg kunne se de arbejdede på det og synes det var rigtigt godt :-)

Da der var sol og varmt lavede jeg det på en skråning med skygge :-)

 

Jeg tog også nogle billeder men de ligger stadig på mobilen sammen med ca 300 andre billeder :lol:

 

Det er sådan at når man får kamara mobil med mange pixel så tager man voldsomt mange billeder :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Jeg tror de fleste hundeejere bliver overrasket over, hvor dygtige deres hunde er til at bruge næsen:-)

 

Mine tøser er jo "bare selskabshunde" og de er fremragende til at bruge deres næser. Frida har været med på legen, helt fra hun kunne kravle ud af fødekassen:-D

 

Jeg laver søg med dem udendørs, men også indendørs. Jeg synes selv det sidste er sjovest:lol: Det ser sjovt ud, når de skal nå godbidder på bogreolen, stikkontakter og hvor man ellers kan lægge små godbidder:engel:og det mest suveræne er jo at hundene eeeelsker det;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Ja, du kan jo bearbejde dem :mrgreen:

 

Uha, jeg tager ikke tid på det, men ja de var travlt optagede og næserne kunne jeg høre tydeligt, jeg kunne se de arbejdede på det og synes det var rigtigt godt :-)

Da der var sol og varmt lavede jeg det på en skråning med skygge :-)

 

Jeg tog også nogle billeder men de ligger stadig på mobilen sammen med ca 300 andre billeder :lol:

 

Det er sådan at når man får kamara mobil med mange pixel så tager man voldsomt mange billeder :lol:

 

Det lyder altså super med dine to vuffere :-D Er syg med cairner :oops: Det eneste jeg er ret sart med er gnavere (ikke mine marsvin self :mrgreen:), men mus, rotter, mosegrise osv - UFFFF :badr: Og derfor det nok ikk er en super ide at få mig en hund, der er så obs på at jage :lol:

 

Jeg tror de fleste hundeejere bliver overrasket over, hvor dygtige deres hunde er til at bruge næsen:-)

 

Mine tøser er jo "bare selskabshunde" og de er fremragende til at bruge deres næser. Frida har været med på legen, helt fra hun kunne kravle ud af fødekassen:-D

 

Jeg laver søg med dem udendørs, men også indendørs. Jeg synes selv det sidste er sjovest:lol: Det ser sjovt ud, når de skal nå godbidder på bogreolen, stikkontakter og hvor man ellers kan lægge små godbidder:engel:og det mest suveræne er jo at hundene eeeelsker det;-)

 

 

Det lyder fedt med indendørs søg :-D Nu er Douglas jo en låner og tror ikke det går, så æder han bare mine 4 små bavianer i deres åbne bure :blink:

 

 

 

I er begge velkomne til at vise billeder af jeres hundes søgeri :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg laver også både udendørs og indendørs søg.

 

Indendørs bliver det også gemt forskellige steder i forskellige højder osv:-)

 

Udenfor plejer jeg bare at kaste det udover græsset:cool: Ellers så får hun det på en træstamme, eller nogle sten f.eks.

 

På amagerfællede er der sådan nogle små træer, der har jeg også hængt kød osv på ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
Jeg laver også både udendørs og indendørs søg.

 

Indendørs bliver det også gemt forskellige steder i forskellige højder osv:-)

 

Udenfor plejer jeg bare at kaste det udover græsset:cool: Ellers så får hun det på en træstamme, eller nogle sten f.eks.

 

På amagerfællede er der sådan nogle små træer, der har jeg også hængt kød osv på ;-)

Jeg har, uheldigvis, også fået lært mine at det giver godbidder på træstammer. Jeg havde nær fået et hjertetilfælde en dag vi var i kongelunden, og Nanna løb op på en brændestabel der var en 4-5 meter høj. Hverken manden eller jeg kunne have hentet hende ned derfra:shock:

Heldigvis kunne hun lokkes ned med en godbid, inden hun kom hele vejen op. Men jeg er godt nok blevet forsigtig med hvor jeg lægger godbidder:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har, uheldigvis, også fået lært mine at det giver godbidder på træstammer. Jeg havde nær fået et hjertetilfælde en dag vi var i kongelunden, og Nanna løb op på en brændestabel der var en 4-5 meter høj. Hverken manden eller jeg kunne have hentet hende ned derfra:shock:

Heldigvis kunne hun lokkes ned med en godbid, inden hun kom hele vejen op. Men jeg er godt nok blevet forsigtig med hvor jeg lægger godbidder:oops:

 

Det gør mine osse, de må dog godt :lol:

 

Her er et billede af Susi oppe i en 3-4 m højde, jeg står på en skråning og tager det :-D

 

Jeg glemte at nævne noget vedr søg.

 

Jeg laver søg for mine hunde i mørke, jeg spreder foder/godbidder på græsplænen, og det kræver i hvert fald næse, der er ingen muligheder for snyd :-D

 

De får det hver aften, og de elsker det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør mine osse, de må dog godt :lol:

 

Her er et billede af Susi oppe i en 3-4 m højde, jeg står på en skråning og tager det :-D

 

Jeg glemte at nævne noget vedr søg.

 

Jeg laver søg for mine hunde i mørke, jeg spreder foder/godbidder på græsplænen, og det kræver i hvert fald næse, der er ingen muligheder for snyd :-D

 

De får det hver aften, og de elsker det :-D

 

Hvor ser hun fin ud:hjerte:

 

Lua får også søg i mørke:-) Om morgenen når vi er ude fra 3.30- ca 4;-)

Det er sjovt for pludselig kommer der meget mere lyd på:lol::lol:

Lyder som en hel helikopter:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hvor ser hun fin ud:hjerte:

 

Lua får også søg i mørke:-) Om morgenen når vi er ude fra 3.30- ca 4;-)

Det er sjovt for pludselig kommer der meget mere lyd på:lol::lol:

Lyder som en hel helikopter:lol::lol:

 

Ja, der kommer meget mere lyd på :lol:

 

Du står næsten op når jeg slukker lyset:shock:

 

De elsker daglige rutiner hundene og når de har spist de konger de kan få ned (fyldet ;-)), så skal de have deres aftensøg, uha det er vigtigt :-P

 

Bagefter er det leoen med kød i de mener de skal have :-D

 

Og det får de selvfølgelig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst scheindel

mine hunde plejer få morgenmaden serveret spredt ud over haven hvis det ikke regner. lige som Ninjamor synes jeg det er en supergod måde at aktivere på.

 

jeg smider det på marken, i huller, nogle gange med lidt jord over, lægger det under buske, på grene i æbletræer...

 

jeg ved ikke om de altid finder det hele, lader dem bare blive ved ind til de holder op af sig selv. hvis der ligger noget tilbage tar de det bare neste gang de kommer derud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
Det gør mine osse, de må dog godt :lol:

 

Her er et billede af Susi oppe i en 3-4 m højde, jeg står på en skråning og tager det :-D

 

Jeg glemte at nævne noget vedr søg.

 

Jeg laver søg for mine hunde i mørke, jeg spreder foder/godbidder på græsplænen, og det kræver i hvert fald næse, der er ingen muligheder for snyd :-D

 

De får det hver aften, og de elsker det :-D

 

Jeg tager ingen chancer, for mine tøser er ikke blege for at springe ned fra de højder og jeg gider ikke unødvendige dyrlægeregninger:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Vi laver indendørs og udendørs søg. F.eks indendørs:

 

Hurtig søg: vinter skal ikke vente men jeg løber og hun følger gennem huset og jeg kaster søg godbidder hist og pist, hvorefter hun sakker lidt bagud. Nogle gange springer hun nogle over for at samle op efter mig, andre gange holder hun sig til området.

Det er et meget kort søg, og jeg tror ikke man skal gøre det, hvis man har en hund som stresser nemt. Men jeg kan se, at vinter synes, at det er sjovt.

 

Ufordrings søg: Lige nu er det mest indendøres. Jeg ligger søg højt og på f.eks. mobile steder. En nøgle i en åben dør (som hun ikke kan læne sig op ad, uden at den bevæger sig). Vinter skal finde ud af at sætte næsen i luften og ikke kun jorden. Hun skal samtidigt finde ud af, derefter, at balancere, og få fat i godbidden. En anden version er, hvor hun laver normalt søg indenfor, men et par godbidder er placeret på, eller (først) i nærheden af noget som hun er lidt usikker overfor (engang var det støvsugeren).

 

Husk rækkefølgen: Jeg kan godt lide, at vinter generelt ikke ser hvor hendes godbidder er, og bruger næsen. Men jeg synes, også, at det er interresant (bruger det mest indenfor) at se om hun kan huske specifikke steder hvor jeg ligger søg. Kan ikke helt forklare det. Men godbidder bliver lagt i rækkefølge på bestemte steder og hun 'husker så' i stedet for at 'søge' hvor de findes.

 

Pakke ud eller finde søg: Her skal vinter finde en godbid, som er pakket ind i f.eks. mælkekarton eller tom køkkenrulle et eller andet sted i lejligheden. En anden version er, at hun står foran flere skåle der er vendt på hovedet og hun skal vise hvilken skål gemmer på en godbid, hvorefter den vendes. Det kan også være, at jeg lader hende 'snif' noget, som jeg gemmer. Hun skal finde det, aflevere det, og jeg giver hende en godbid.

 

Jeg kan se, at jeg ofte kommer ind i en rutine. F.eks. ligenu kan jeg godt lide at lave høje søg (stole, dørhåndtag, badeværelsevæg (klistrede ting kan godt hænge fast :oops: osv). Jeg undrer mig om vinter ser dette mønster, og om det gør det nemmere for hende, og jeg derfor bør tage det i betragtning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...