Hop til indhold

Okay at "hyrde" andre hunde?


Trei
 Share

Recommended Posts

Ozzie har en legekammerat, en hyrdehundeblanding, han har meget med at løbe ind og bide/nappe andre hunde, når de leger fangeleg. Er der nogen, der har en mening om det er okay? Lader I jeres egen eller andres hunde "hyrde" andre?

 

Ham her får ikke lov med Ozzie. Legen standser med det samme, hvis han gør det, og som regel får vi den standset inden han kommer i det mode, men det er så også fordi han bider for hårdt.

 

Men jeg er kommet til at tænke på om jeg egentlig ville tolere det, hvis han ikke bed så hårdt... og så er det jeres input kunne være spændende.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville se på hvordan den hund "det går ud over" ser ud til at opfatte situationen og tror egentlig at den selv ville standse sin leg, hvis den synes det er for voldsomt. Hvis den stopper op og den "hyrdende" hund fortsætter, ville jeg tage min hund og gå.

 

Sommetider kan man se at hunde nærmest prøver at hage sig fast i den anden hund, når de ikke kan følge med. Mon det er det der sker?. Der synes jeg tit at hunden det går ud over, tager det stille og roligt. Thailo har ofte unge hunde hængende efter sig i ørerne og viser dem en venlig henstilling når han synes det bliver for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville se på hvordan den hund "det går ud over" ser ud til at opfatte situationen og tror egentlig at den selv ville standse sin leg, hvis den synes det er for voldsomt. Hvis den stopper op og den "hyrdende" hund fortsætter, ville jeg tage min hund og gå.

 

Sommetider kan man se at hunde nærmest prøver at hage sig fast i den anden hund, når de ikke kan følge med. Mon det er det der sker?. Der synes jeg tit at hunden det går ud over, tager det stille og roligt. Thailo har ofte unge hunde hængende efter sig i ørerne og viser dem en venlig henstilling når han synes det bliver for meget.

 

Hva'???? Hvem kan det dog være, som er SÅ bisset????? :engel::engel:

 

Undskyld for spam :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ozzie har en legekammerat, en hyrdehundeblanding, han har meget med at løbe ind og bide/nappe andre hunde, når de leger fangeleg. Er der nogen, der har en mening om det er okay? Lader I jeres egen eller andres hunde "hyrde" andre?

 

Ham her får ikke lov med Ozzie. Legen standser med det samme, hvis han gør det, og som regel får vi den standset inden han kommer i det mode, men det er så også fordi han bider for hårdt.

 

Men jeg er kommet til at tænke på om jeg egentlig ville tolere det, hvis han ikke bed så hårdt... og så er det jeres input kunne være spændende.:-)

 

Nej, jeg lader det ikke ske med mine!

 

Vi har gået ture med en borderblandning, men det gør vi ikke mere :-)

 

Mine hunde er supergode til at læse og respektere andre hunde, de er selvstændige og ret frie og det er da møgirriterende med en hund der render rundt og vil hyrde, så det lader jeg ikke ske :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvis jeg på træningspladsen ser en hund begynde at hyrde de øvrige stopper den frie leg der.

 

Hyrdning er hæmmet jagt, de andre hunde genkender jagtadfærden og kan blive rigtigt forskrækkede over det og bange for hyrdehunden.

Hvis den bange hund oplever hyrdningen som rigtig slem kan den alene på baggrund af denne ene oplevelse generalisere sin frygt over på alle hunde af samme type som hyrdehunden.

 

Muligvis er jeg "for" pylret, men jeg vil ikke have det...

Link til indlæg
Del på andre sites

mysla synes det er helt ok også at hægte sig fast under løb;-) Sheila synes som regel der ok, så får man jo chancen for at spille monster farlig dræberhund:shock::lol:

 

Men andre hunde skal lige vende sig til myslas legeteknik, selvom hun ikke er så grov ved fremmede hunde, som ved sheila. Men hun EEEELsker at ligge på lur og så fange dem der kommer løbende imod hende. DET er sjaww. Jeg stoppe hende dog hvis hun går over gevind og den anden hund ikke kan få fred eller føler sig jagtet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Jeg har selv border collier og de får IKKE lov at hyrde andre hunde, biler, cykler, joggere mv.. hvis man ikke skal bruge hunden på får så bør man standse deres adfærd da det jo som du også har opdaget dels kan gøre ondt men det kan også være farligt hvis det er biler de hyrder... og andre hunde synes heller ikke det er sjovt da hyrde racerne jo bruger deres øjne til at "nedstirre"..

 

Og på får ville man også standse en hund der bed... da fårene er bytte og er hyrdens bytte.. ikke hundens.. ;-)

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Ozzie har en legekammerat, en hyrdehundeblanding, han har meget med at løbe ind og bide/nappe andre hunde, når de leger fangeleg. Er der nogen, der har en mening om det er okay? Lader I jeres egen eller andres hunde "hyrde" andre?

 

Ham her får ikke lov med Ozzie. Legen standser med det samme, hvis han gør det, og som regel får vi den standset inden han kommer i det mode, men det er så også fordi han bider for hårdt.

 

Men jeg er kommet til at tænke på om jeg egentlig ville tolere det, hvis han ikke bed så hårdt... og så er det jeres input kunne være spændende.:-)

 

Jeg ville ikke lade mine border collies hyrde på andre hunde, hvis det problem en dag skulle opstå - jeg har til dato dog aldrig oberveret den tendens ved dem.

 

De vil begge gerne hyrde på hestene og fårene og det får de af og til lov til, når der er brug for det (Joey er selvfølgelig for lille endnu til, at flytte rundt på dem, men med tiden kommer teknikken og størrelsen til det forhåbentlig :-D)

Dog får de kun lov til det under kommando - og skulle de gøre det i andre situationer får de et 'nej' :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar! :-D

 

Min første tanke er også at jeg ikke ville tillade at andre hunde hyrdede Ozzie, selv hvis de ikke nappede så hårdt, så det er meget rart at læse jeres svar og se at jeg ikke er den eneste der "pylrer". :-) Selvfølgelig er der sikkert hunde, hvor de begge to synes det er sjovt, men for de fleste hundes vedkommende tror jeg ikke at den hyrdede synes det er sjovt at blive nappet og dirigeret rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...