Hop til indhold

Hvad laver I til daglig?


CrazyDogLady
 Share

Recommended Posts

  • Svar 150
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er uddannet SOSU-hjælper i 2005, og har siden arbejdet indenfor det område.

 

Men da jeg var utilfreds over forholdene på mit arbdejde, søgte jeg i et anfald af raseri ind på uddannelsen som SOSU-assistent. Gik egentlig og fortrød det, men da jeg kom ind og oven i købet kunne få voksenelevløn, slog jeg alligevel til, hvilket jeg ikke har fortrudt.:mrgreen:

Lige nu er jeg på skole, men om et par uger skal jeg tilbage til min praktikplads på hjerte, lunge og karkirougisk afdeling. Det er rigtig spændende, og noget helt andet end plejehjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er uddannet SOSU-hjælper i 2005, og har siden arbejdet indenfor det område.

 

Men da jeg var utilfreds over forholdene på mit arbdejde, søgte jeg i et anfald af raseri ind på uddannelsen som SOSU-assistent. Gik egentlig og fortrød det, men da jeg kom ind og oven i købet kunne få voksenelevløn, slog jeg alligevel til, hvilket jeg ikke har fortrudt.:mrgreen:

Lige nu er jeg på skole, men om et par uger skal jeg tilbage til min praktikplads på hjerte, lunge og karkirougisk afdeling. Det er rigtig spændende, og noget helt andet end plejehjem.

 

Bliver nød til at spørge - hvad er forskellen på SOSU-hjælper og SOSU-assistent?

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver nød til at spørge - hvad er forskellen på SOSU-hjælper og SOSU-assistent?

 

Kort fortalt, så er hjælperen uddannet til alt det grundlæggende såsom personlig pleje og dagligdags aktiviteter omkring en borger/beboer der har brug for hjælp. Lyder umiddelbart meget enkelt og nemt, men det er et stort ansvar, især når man ikke har al den tid til at yde omsorg, aktivere og observere, som man lærer en masse oom, når man tager uddannelsen.

Hjælperen ansættes kun på plejehjem og i hjemmeplejen.

 

Assistenten er en overbygning til hjælperen, og man skal have en autorisation for at kalde sig assistent. (man kan dog springe hjælperen over hvis man har noget gymnasie og/eller erhvervserfaring.)

Som assistent, har man også sygeplejeopgaver, og på uddannelsen går man mere i dybden både indenfor sygeplejefag, psykologi og psykiatri.

Assistenter ansættes på plejehjem, i hjemmeplejen, på sygehuse, i psykiatrien og på rehabiliteringscentre, og sikkert også andre steder.

 

Har dog lagt mærke til at der i medierne ikke er noget der hedder en SOSU-hjælper. Alle er SOSU-assistenter (og nogle værre plattenslagere og svindlere), så jeg forstår godt hvis folk bliver forvirrede over de titler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Sikke en god idé med sådan en tråd :klap:

 

Jeg er sygeplejerske på et akut afsnit i Århus. Jeg har til tider været i tvivl om hele uddannelsen men nu kan jeg ikke forestille mig være andre steder.

Det akutte er lige mig :5up:

Dog er de rammer man arbejder ud fra knap så fantastiske - håber (men tvivler) på at det bliver en tand bedre når det hele flyttes på Skejby.

Når jeg ikke arbejder så takker jeg aldrig nej til en god bog, jeg kan godt li' at lave mad og og vidst bare en hyggefis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kort fortalt, så er hjælperen uddannet til alt det grundlæggende såsom personlig pleje og dagligdags aktiviteter omkring en borger/beboer der har brug for hjælp. Lyder umiddelbart meget enkelt og nemt, men det er et stort ansvar, især når man ikke har al den tid til at yde omsorg, aktivere og observere, som man lærer en masse oom, når man tager uddannelsen.

Hjælperen ansættes kun på plejehjem og i hjemmeplejen.

 

Assistenten er en overbygning til hjælperen, og man skal have en autorisation for at kalde sig assistent. (man kan dog springe hjælperen over hvis man har noget gymnasie og/eller erhvervserfaring.)

Som assistent, har man også sygeplejeopgaver, og på uddannelsen går man mere i dybden både indenfor sygeplejefag, psykologi og psykiatri.

Assistenter ansættes på plejehjem, i hjemmeplejen, på sygehuse, i psykiatrien og på rehabiliteringscentre, og sikkert også andre steder.

 

Har dog lagt mærke til at der i medierne ikke er noget der hedder en SOSU-hjælper. Alle er SOSU-assistenter (og nogle værre plattenslagere og svindlere), så jeg forstår godt hvis folk bliver forvirrede over de titler.

 

Aha...så blev jeg det klogere:-D.

Og du har ganske ret i, at alle i medierne bliver skåret over en kam - kald det bare dårlig journalistik! Men ej super at være i en branche, som bliver hængt ud i pressen - desværre vil der altid være brodne kar i alle brancher, og det er der gode i historier i:cry:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Aha...så blev jeg det klogere:-D.

Og du har ganske ret i, at alle i medierne bliver skåret over en kam - kald det bare dårlig journalistik! Men ej super at være i en branche, som bliver hængt ud i pressen - desværre vil der altid være brodne kar i alle brancher, og det er der gode i historier i:cry:.

 

:cool: Siger også tit til min gamle mors hjælpende ånd, hun betegnes som doven, sådan for at få glæden frem i hendes øjne, forstår bare ikke hvor tit jeg skal gentage det før det virker:slem:

 

Stadig nogen der vil kalde lømlen (mig) sød :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bam Bam

Jeg er uddannet Markedsføringsøkonom og har læst lidt HD. Jeg har arbejdet både i en akasse, forsikringsselskab og produktionsvirksomhed. De sidste 3 år har jeg arbejdet som sessionsleder i Forsvaret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er pensionist ... det er jeg ik videre stolt af - men sårn blev det - og jeg undrer mig stadig over hvorfor ...

 

Lige nu laver jeg ik noget - men regner med at tage noget HF-fag igen når jeg lige har fået ro på det der privatliv ... eller måske noget job-noget ... hvem ved hvad jeg finder på ... jeg skal i hvert fald ik blive ved med at lave ik noget ... det blir jeg jo (endnu mere) bims i roen af

 

Der ud over træner jeg hunde - de andres ... ik så meget mine egne ... og jeg elsker det :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Jeg er pensionist ... det er jeg ik videre stolt af - men sårn blev det - og jeg undrer mig stadig over hvorfor ...

 

Lige nu laver jeg ik noget - men regner med at tage noget HF-fag igen når jeg lige har fået ro på det der privatliv ... eller måske noget job-noget ... hvem ved hvad jeg finder på ... jeg skal i hvert fald ik blive ved med at lave ik noget ... det blir jeg jo (endnu mere) bims i roen af

 

Der ud over træner jeg hunde - de andres ... ik så meget mine egne ... og jeg elsker det :lun:

 

:hmm::cool:Jeg er også pensionist, og så så jeg fornylig den der dogmefilm Små ulykker, og hørte at det pensionist noget oversat til Statsautoriseret krøbling, det gav mig et løft, tænk sig jeg er blevet Statsautoriseret, jeg er steget så højt, vaaau jeg troede ikke det kunne ske :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej - men det kan være rigtig svært at accpetere - både for en selv og for andre - når man nu ikke lige mangler både arme og ben og syn og hørelse og forstand :genert:

 

ja det ved jeg også godt....var bare et udslag af min selvironi ;-)

 

Men det er nu ingen skam at være førtidspensionist - man har ikke selv valgt ikke at kunne arbejde. Med med det sagt, så ja, så kan det være umådeligt svært at acceptere.

Jeg håber jo også selv at jeg ikke forbliver pensionist...både for at komme igang med noget, men også fordi det er jo umuligt at spare op til at kunne få det lille rækkehus jeg drømmer om :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Ork - det er ingen skam at være pensionist :mrgreen:

Kan I slå min alder? Blev pensionist som..bum bum bum...24 årig tror jeg :lol:

 

Ja det kan jeg desværre.

 

Jeg var ude for en ret grim arbejdsulykke da jeg var 21 år. Jeg blev lam i højre side, var indlagt på hospital og genoptræningscenter i 1 1/2 år og blev udskrevet i kørestol...heldigvis og stik mod lægernes vurdering er jeg i dag gående, men min ryg bliver aldrig god igen - nogle dage har jeg det ret godt, andre dage not so much.

 

Så jeg er førtidspensionist og syntes stadig ikke det er vildt fedt - min drøm var et velfungerende dyreetisk landbrug..uddannelsen nåede jeg at få, men jeg kom aldrig videre... nu har jeg så et meget lille hobbylandbrug sammen med min kæreste - han tager sig af alt det der kræver kræfter og jeg går så og kan nyde det :-)

 

Selvfølgelig er det en OK tilværelse i forhold til mange andre mennesker, men jeg skal ikke tænke for meget over, hvad jeg kunne have lavet med mit liv, hvis ulykken ikke var sket... heldigvis er jeg af sind et positivt menneske og jeg har fået fyldt livet ud med nogle interesser, som er sunde og giver overskud.

Men alle har drømme og desværre er vendingen 'man er herre over sit eget liv' bare ikke altid passende :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kan jeg desværre.

 

Jeg var ude for en ret grim arbejdsulykke da jeg var 21 år. Jeg blev lam i højre side, var indlagt på hospital og genoptræningscenter i 1 1/2 år og blev udskrevet i kørestol...heldigvis og stik mod lægernes vurdering er jeg i dag gående, men min ryg bliver aldrig god igen - nogle dage har jeg det ret godt, andre dage not so much.

 

Så jeg er førtidspensionist og syntes stadig ikke det er vildt fedt - min drøm var et velfungerende dyreetisk landbrug..uddannelsen nåede jeg at få, men jeg kom aldrig videre... nu har jeg så et meget lille hobbylandbrug sammen med min kæreste - han tager sig af alt det der kræver kræfter og jeg går så og kan nyde det :-)

 

Selvfølgelig er det en OK tilværelse i forhold til mange andre mennesker, men jeg skal ikke tænke for meget over, hvad jeg kunne have lavet med mit liv, hvis ulykken ikke var sket... heldigvis er jeg af sind et positivt menneske og jeg har fået fyldt livet ud med nogle interesser, som er sunde og giver overskud.

Men alle har drømme og desværre er vendingen 'man er herre over sit eget liv' bare ikke altid passende :vedikke:

 

Puha en omvæltning dit liv har taget sig - er flot at du har kæmpet dig til hvor du er idag :5up:

Jeg har ikke prøvet at leve med smerter, men har en tanke om at det må være langt værre end at være fysisk begrænset. Er ked af at høre du stadig har dårlige dage :ae:

 

Det stinker, når ens forventninger skal skrues ned, fordi man ikke fysisk kan det man ønsker. Det har altid været svært fra mig - hvad angår job, såvel som barn, sport o.l.

 

Men det er dejligt at høre at I har et hjemme-landbrug, så du får dyrket din lidenskab for det!! Og at din kæreste og du er fælles om det :-D

 

Jeg elsker selv at rejse og hvis ikke det var for min kærestes hjælp, så ville jeg ikke bare kunne rejse hist og her - og det er FANTASTISK at kunne rejse jorden flad, selvfølgelig med begrænsninger, men det er der jo i alt hvad man laver. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

hold op hvor er der mange pædagoer på denne tråd, så man bliver jo helt i tvivl om, om det kun var tiltænkt den udd?:hmm:

men jeg er butiksassistent på 25 timer, vi har to børn på 14 og 18 år, samt to hunde...vi elsker naturen og fodbold og hundeleg...:lun: er lykkeligt gift:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

jamen så kommer der lige endnu en pædagogstuderende til. Er da helt vildt ja hehe.

Men er på 3. semester og er pt i praktik i en sfo med de dejligste børn. Derudover arbejder jeg som omsoorgs og pædagogmedhjælper på en døgninstitution i kolding for børn og unge med sociale og emotionelle problemer. Så er jeg afløser i et køkken :) Al min overskydende tid går med min hund og min kat og så bruger jeg en del tid med min brors hund, da vi bor sammen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har søgt arbejde 2 meget forskellige steder....

 

1. som vikar på et botilbud her i Holstebro, for sent hjerneskadede

 

2. som garderobepige på yndlings diskoteket.

 

Vil faktisk helst nr 2, for Nala sover alligevel om natten (Dah :stupid:) og så er det bare liiiidt sjovere :genert:

 

 

Kryds fingre!

Uh uh, hvilket diskotek :slem: ? Buddy eller EE eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

EE :mrgreen:

 

Uh ddet kan være du går i byen i Holstebro? Kunne være lidt sjovt at mødes :blink:

Uuh, det er også min yndlings :D Ja, jeg går stort set altid i by i Holstebro, der sker sku ikke noget i Lemvig, med mindre man kan lide gamle fordrukne fiskere eller mærkelige typer :genert:

Kunne være ret sjovt, jeg skal afsted i weekenden faktisk. Til standup på kielgasten og EE om lørdagen, regner jeg med :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uuh, det er også min yndlings :D Ja, jeg går stort set altid i by i Holstebro, der sker sku ikke noget i Lemvig, med mindre man kan lide gamle fordrukne fiskere eller mærkelige typer :genert:

Kunne være ret sjovt, jeg skal afsted i weekenden faktisk. Til standup på kielgasten og EE om lørdagen, regner jeg med :-)

 

 

Så godt der var stand up, men jeg har en døgnvagt fra fredag-lørdag, og jeg skal passe venindes hund fra lørdag-søndag, så det bliver nok ikke lige i denne weekend jeg kommer afsted.... Selvom jeg allerede har abstinenser :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så godt der var stand up, men jeg har en døgnvagt fra fredag-lørdag, og jeg skal passe venindes hund fra lørdag-søndag, så det bliver nok ikke lige i denne weekend jeg kommer afsted.... Selvom jeg allerede har abstinenser :genert:

Årh det lyder som en presset weekend :-) Kender godt det med abstinenserne, jeg er først lige "begyndt" at drikke igen, efter sådan ca.... 15 måneder uden alkohol :mrgreen::genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh det lyder som en presset weekend :-) Kender godt det med abstinenserne, jeg er først lige "begyndt" at drikke igen, efter sådan ca.... 15 måneder uden alkohol :mrgreen::genert:

 

 

 

Tja det er ikke så galt. Ekstra-vovsen er vant til at være her, så det er nu ikke fordi jeg ikke kan tage hjemmefra.... Alle veninderne har kærester og prioriterer deres tid/penge anderledes end mig, så tror ikke der er nogen der vil med mig...

 

 

Hold da op, det var længe :shock: Jeg er nu ikke typen der drikker mig under bordet hver gang, bare lige så jeg er påvirket og hæmningerne er væk, ooooog så på dansegulvet :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...