Hop til indhold

hård metode er bedre??


linda-hvid
 Share

Recommended Posts

Altså jeg er nødt til at lave det her indlæg selv om jeg ikke er synderlig stolt af det.

Tacco har den sidste tid virkelig været træls at gå med. Han trækker helt vildt og er ved at være temmelig stærk. Jeg har hele tiden brugt metoden med at stoppe op når han trak og vente på han trådte lidt tilbage og det har virket nogenlunde. Nu er han bare så ligeglad og rykker rundt med mig som det passer ham, næsten :-) ( mit problem er lidt at jeg har gået med ondt i ryggen så når han trækker kan jeg ikke stoppe op og vente for jeg kan ikke holde ham )

Nå vi mødes med en dame som vi ser tit og som jeg har stor respekt for. Hun fortæller at bløde metoder jo ikke altid er vejen frem og foreslår at vi rykker i Tacco hver gang han trækker. Hun prøver at gå mig ham og første gang han trækker rykker hun ham hårdt tilbage. Efter det så får han en advarsel hver gang snoren er lide ved at være stram så har han mulighed for at sætte farten ned. Bliver snoren stram så rykker hun igen.

Så er det jo mit hjerte bløder for det har jeg slet ikke lyst til at gøre men jeg kan se det virker???

 

Så er jeg jo lidt i tvivl for jeg kan godt se at jeg er nødt til at gøre noget og den metode virker og det mest mærkelige er at til træning i går rykkede jeg bare et par gange, så var han helt opmærksom på mig og træning gik meget bedre end det plejer.

 

Så nu spørger jeg jer hvad i syntes jeg skal gøre for folk herinde er så søde til at komme med gode råd :-D

 

jeg vil helst ikke være hård ved ham men når ærligheden skal frem så er jeg meget blød og vi er nok mere "venner" end vi er overhund og underhund eller hvad jeg skal kalde det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 54
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Altså jeg er nødt til at lave det her indlæg selv om jeg ikke er synderlig stolt af det.

Tacco har den sidste tid virkelig været træls at gå med. Han trækker helt vildt og er ved at være temmelig stærk. Jeg har hele tiden brugt metoden med at stoppe op når han trak og vente på han trådte lidt tilbage og det har virket nogenlunde. Nu er han bare så ligeglad og rykker rundt med mig som det passer ham, næsten :-) ( mit problem er lidt at jeg har gået med ondt i ryggen så når han trækker kan jeg ikke stoppe op og vente for jeg kan ikke holde ham )

Nå vi mødes med en dame som vi ser tit og som jeg har stor respekt for. Hun fortæller at bløde metoder jo ikke altid er vejen frem og foreslår at vi rykker i Tacco hver gang han trækker. Hun prøver at gå mig ham og første gang han trækker rykker hun ham hårdt tilbage. Efter det så får han en advarsel hver gang snoren er lide ved at være stram så har han mulighed for at sætte farten ned. Bliver snoren stram så rykker hun igen.

Så er det jo mit hjerte bløder for det har jeg slet ikke lyst til at gøre men jeg kan se det virker???

 

Så er jeg jo lidt i tvivl for jeg kan godt se at jeg er nødt til at gøre noget og den metode virker og det mest mærkelige er at til træning i går rykkede jeg bare et par gange, så var han helt opmærksom på mig og træning gik meget bedre end det plejer.

 

Så nu spørger jeg jer hvad i syntes jeg skal gøre for folk herinde er så søde til at komme med gode råd :-D

 

jeg vil helst ikke være hård ved ham men når ærligheden skal frem så er jeg meget blød og vi er nok mere "venner" end vi er overhund og underhund eller hvad jeg skal kalde det :-)

 

Det er synd for dig.

Og jeg er selv så glad for at jeg lærte om bløde metoder gennem Silke.

 

Det drejer sig om respekt.

Det er afgørende for at få et godt forhold til sin hund.

 

Respekten kan du opnå på flere måder.

 

Du kan f.eks. rykke i snoren når Tacco trækker. Så holder han op med at trække, fordi han ikke har lyst til at du rykker igen. Masser af mennesker lærer deres hunde at gå pænt på den måde. Og de har alligevel en sød og rar hund, der trives i familien uden problemer.

Jeg har selv haft en hel stribe hunde, der er blevet opdraget på den måde, -- og som der aldrig har været synderlige problemer med.

 

Men du kan også opnå respekten på samme måde som du også kan få et respektfuldt forhold til et andet menneske: Ved at arbejde sammen om nogle projekter hvor I er afhængige af hinanden. Så ser I hinandens styrker og uundværlighed i forholdet. Og I lærer at forstå hinanden.

 

---Det er et dejligt forhold, man får til sin hund når det bygger på samarbejde og gensidig forståelse og respekt.

 

Men man kan altså også sagtens få et godt forhold til sin hund selv om man rykker i snoren for at slippe for at få dårlig ryg.;-) Tacco er jo heller ikke tjent med, at du må opgive at gå med ham fordi du har ondt i ryggen..

Jeg har selv haft en hel stribe dejlige hunde, der alle er blevet opdraget med ryk i halsbåndet. Og det har ikke givet nævneværdige problemer på længere sigt. Det er først Silke som har "villet det anderledes":lol:

 

I sidste ende ER det ejeren af hunden der har det overordnede ansvar. Og derfor også må være den, der bestemmer og træffer beslutningerne. Beslutningerne kan sagtens også indebære, at vi lader hunden bestemme nogle ting.

Så hundens respekt skal vi have. På en eller anden måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar, jeg håber det bare er en periode han skal igennem for det er godt nok træls, syntes jo jeg har prøvet at gøre alt "lige efter bogen" men tacco og jeg har vist ikke læst samme bog. Ingen tvivl om at det er mig der sender signaler han ikke helt forstår, det må jeg tage på min kappe og få ændret på.

Hvis nogen har et forslag til hvad jeg kan gøre i stede for bare at rykke i snoren, for det er jeg slet ikke tilhænger af, så kom endelig med dem. Men stop og vent metoden virker ikke for tiden desværre :(

 

Nogle kloge mennesker siger til mig at bløde metoder er fine men de må ikke være så bløde at hunden ikke ser os som ligeværdige så jeg syntes det kan være svært at finde balancen.

Nogle gange ville jeg ønske at han var en tøjhund :-D meen nå han så kigger med sine store brunde øjne og kommer med sin yndlingsklud og vil putte i sofaen så er jeg jo helt solgt igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en 70-kilos unghund, som ikke var helt nem at gå tur med. Men det var så heldigt at det hjalp da jeg satte mit gåtempo lidt op og fylde lommerne med godbidder.

Det var nemlig meget mere rart for mig end at rykke i linen, hvilket man brugte i stor stil dengang, oven i købet ofte med pighalsbånd! :(

 

Jeg følte mig som en sur madamme med alle de ryk.

 

Jeg ved godt at den løsning med at gå lidt stærkere slet ikke virker på alle hunde, men jeg håber du får nogle gode input/idéer her i tråden, som er endnu bedre end at rykke :-)

 

Hvor gammel er det Tacco er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en 70-kilos unghund, som ikke var helt nem at gå tur med. Men det var så heldigt at det hjalp da jeg satte mit gåtempo lidt op og fylde lommerne med godbidder.

Det var nemlig meget mere rart for mig end at rykke i linen, hvilket man brugte i stor stil dengang, oven i købet ofte med pighalsbånd! :(

 

Jeg følte mig som en sur madamme med alle de ryk.

 

Jeg ved godt at den løsning med at gå lidt stærkere slet ikke virker på alle hunde, men jeg håber du får nogle gode input/idéer her i tråden, som er endnu bedre end at rykke :-)

 

Hvor gammel er det Tacco er?

 

Til hundetræning bruger vi meget det med at variere i tempo og det kan godt virke lidt nogle gange men hvis han først er kommet lidt op fart og så kaster sig ind til siden fordi han lige er kommet i tanke om niget godt derinde så kan jeg næsten ikke holde ham.

 

Han er 13 måneder så lidt kan måske tilskrives puberteten men det må også væer nu det er super vigtigt at det ikke går galt og det er også derfor jeg skriver herinde, inden det bliver et kæmpe problem. Nogle dage er selvfølgelig værre end andre og indimellem gåt hanogså super pænt og så roser jeg selvfølgelig helt vildt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det helt præcist du selv har gjort før?

 

 

Der har jeg stoppet op HVER gang snoren strammede og ventet på han tog kontakt til mig, givet godbid og rost og gået videre. Så fandt han ud af det med godbidderne og begyndte at hoppe ud til snoren strammede og så tilbage for at få sin godbid. Så droppede jeg godbidder hver gang :-) Så fik jeg råd herinde om at han ikke behøvede at tage kontakt hver gang men at det var nok at snoren løsnede og så ros og gå videre. Så det er vel stort set det jeg har gjort :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

At trække i snoren handler ikke om hvem der bestemmer efter min mening. Hvis det gjorde det, hvorfor trækker hunde så mest i begyndelsen af turen og ikke på vej hjem?

 

Tacco er teenager ikke sandt? Han har meget andet end bare at gå og tøffe på hjernen når han går tur. Men med dette mener jeg ikke at det går væk af sig selv, hvis det gør det er det først om ca 10 år når han ikke gidder mere;-)

 

Prøv at tænke lidt over følgende:

 

Hvad får Tacco ud af at trække? Kommer han hen til at det spændende, duftende, hundene, folk?

 

Hvad får han ud af IKKE at trække? Ikke noget der er helt så spændende vel?

 

Hun gør det der virker og det er vores opgave at arrangere det således at de kun får det de vil have, hvis de gør det VI vil have. Det er det man arbejder med når man anvender bløde metoder, hvis det skal virke og ikke gå fløjten så snart godbidderne ikke er helt så spændende;-)

 

Så du skal være ultra konsekvent, hver gang. Han må ikke have lov at trække dig nogen som helst steder, heller ikke bare de 10 cm over til lygtepælen for at tisse!

 

Og da dette er svært at udføre i praksis, når man gerne vil gå en almindleig tur, vil jeg foreslå dig at bruge halsbånd når han ikke må trække og sele og lidt længere snor, når han holder "fri".

 

Og virker det ikke godt nok, bare at stoppe op, så forstærk effekten ved at vende om og gå den anden vej HVER gang han trækker. Ros ham stille når snoren er løs og beløn med at gå "den rigtige" vej igen. Træn når i møder lygtepæle og andre spændende ting man gerne vil frem til. han kommmer først frem når snoren er slap hele vejen. hjælp ham evt ved at løbe de sidste meter, så du undgår stram snor.

 

træn hjemme i haven hvor du "lokker" ham til at trække ved at stille noget lækkert mad nogle meter fra ham og så gå i mod det. han må først tage det, når han kan gå først 1 skridt, så 2 skridt ovs i løs line.:-D

 

Pøj pøj og spørg bare hvis der er noget af det du ikke forstår:-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar, jeg håber det bare er en periode han skal igennem for det er godt nok træls, syntes jo jeg har prøvet at gøre alt "lige efter bogen" men tacco og jeg har vist ikke læst samme bog. Ingen tvivl om at det er mig der sender signaler han ikke helt forstår, det må jeg tage på min kappe og få ændret på.

Hvis nogen har et forslag til hvad jeg kan gøre i stede for bare at rykke i snoren, for det er jeg slet ikke tilhænger af, så kom endelig med dem. Men stop og vent metoden virker ikke for tiden desværre :(

 

Nogle kloge mennesker siger til mig at bløde metoder er fine men de må ikke være så bløde at hunden ikke ser os som ligeværdige så jeg syntes det kan være svært at finde balancen.

Nogle gange ville jeg ønske at han var en tøjhund :-D meen nå han så kigger med sine store brunde øjne og kommer med sin yndlingsklud og vil putte i sofaen så er jeg jo helt solgt igen :-)

 

Det er lidt ligesom med et barn...

Nogle gange ER man nødt til at sige, at "det er sådan fordi jeg siger det!".

Og det kan være ok... Men hvis man gør det hele tiden, så er man pludselig en tyrrannisk forælder/leder, der ikke tager hensyn til barnets/hundens behov.

Tacco skal anstrenge sig for at forstå DIG, --du kan hjælpe ham ved at være tydelig i dine krav.

Og DU skal anstrenge dig for at forstå HAM. --Og du kan jo ikke forlange, at HAN skal være tydeligere...:lol: Så du må gøre dig mere umage med at forstå, hvorfor han gør som han gør. Hvorfor er det så vigtigt for ham at trække? Kan du ikke tilbyde noget der er bedre end det, han får ved pludselig at trække?

Men Silke brugte jeg også pludselige lyde, --i det hele taget kunne jeg fange hendes opmærksomhed meget ved at pippe eller klukke eller hvad man nu kan kalde det.. Høje, lyse lyde, som fangede hendes interesse.... Og så naturligvis godbidder, når hun viste mig opmærksomhed.

Du må finde ud af, hvad Tacco tænder på, hvad der kan fange hans interesse.. For Silke er der stemmen og bolden. For Tacco er det måske godter, --eller noget helt andet... Har han ikke et yndlingslegetøj i overkommelig størrelse? Hvis det liige kommer op af lommen på strategiske tidspunkter, så glemmer han måske, hvad han trækker for?

 

Når vi går forbi en hund, som Silke gerne vil æde, så får hun bolden i munden, og så har hun egentlig ikke tid til at ænse kræet.... :mrgreen:

 

Det kunne være, at du skulle læse bogen højt for ham..:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

At trække i snoren handler ikke om hvem der bestemmer efter min mening. Hvis det gjorde det, hvorfor trækker hunde så mest i begyndelsen af turen og ikke på vej hjem?

 

Tacco er teenager ikke sandt? Han har meget andet end bare at gå og tøffe på hjernen når han går tur. Men med dette mener jeg ikke at det går væk af sig selv, hvis det gør det er det først om ca 10 år når han ikke gidder mere;-)

 

Prøv at tænke lidt over følgende:

 

Hvad får Tacco ud af at trække? Kommer han hen til at det spændende, duftende, hundene, folk?

 

Hvad får han ud af IKKE at trække? Ikke noget der er helt så spændende vel?

 

Hun gør det der virker og det er vores opgave at arrangere det således at de kun får det de vil have, hvis de gør det VI vil have. Det er det man arbejder med når man anvender bløde metoder, hvis det skal virke og ikke gå fløjten så snart godbidderne ikke er helt så spændende;-)

 

Så du skal være ultra konsekvent, hver gang. Han må ikke have lov at trække dig nogen som helst steder, heller ikke bare de 10 cm over til lygtepælen for at tisse!

 

Og da dette er svært at udføre i praksis, når man gerne vil gå en almindleig tur, vil jeg foreslå dig at bruge halsbånd når han ikke må trække og sele og lidt længere snor, når han holder "fri".

 

Og virker det ikke godt nok, bare at stoppe op, så forstærk effekten ved at vende om og gå den anden vej HVER gang han trækker. Ros ham stille når snoren er løs og beløn med at gå "den rigtige" vej igen. Træn når i møder lygtepæle og andre spændende ting man gerne vil frem til. han kommmer først frem når snoren er slap hele vejen. hjælp ham evt ved at løbe de sidste meter, så du undgår stram snor.

 

træn hjemme i haven hvor du "lokker" ham til at trække ved at stille noget lækkert mad nogle meter fra ham og så gå i mod det. han må først tage det, når han kan gå først 1 skridt, så 2 skridt ovs i løs line.:-D

 

Pøj pøj og spørg bare hvis der er noget af det du ikke forstår:-D

 

 

Jeg tror ikke tacco trækker for at vise det er ham der bestemmer, han bliver bare så ivrig :-)

Han er 13 måneder og som det er nu får han helt klart mere ud af at trække end af at lede være fordi mig ryg driller så jeg ikke kan "stå imod"

Det med at vende om igen havde jeg ikke lige tænkt men det er nok en super ide for det skåner måske også ryggen lidt. Vi bruger det egentlig lidt træning hvor vi går et par skridt baglæns for at "tvinge" hunden tl at væer mere opmærksom, havde ikke lige overvejet at det oså kunne bruges på gåture.

Det med at være konsekvent kan jeg sagtens holde, er stædig som et æsel :-) jeg bliver lidt modarbejdet af minmand som sagtens kan holde trækkeriet ud og ikke gider træne det, han er lidt tykhovedet men det bliver bedre lige så stille :-) Vi var nået til et punkt hvor tacco kunne trække helt vildt meget med min mand når vi gik tur, så kunne jeg tage snoren og stoppe op to gange når han rtak og så gik han lige så pænt resten af vejen.

 

Det var et rigtig godt svar, tak for det, nu må jeg se om jeg kan få det til at virke i praksis :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt ligesom med et barn...

Nogle gange ER man nødt til at sige, at "det er sådan fordi jeg siger det!".

Og det kan være ok... Men hvis man gør det hele tiden, så er man pludselig en tyrrannisk forælder/leder, der ikke tager hensyn til barnets/hundens behov.

Tacco skal anstrenge sig for at forstå DIG, --du kan hjælpe ham ved at være tydelig i dine krav.

Og DU skal anstrenge dig for at forstå HAM. --Og du kan jo ikke forlange, at HAN skal være tydeligere...:lol: Så du må gøre dig mere umage med at forstå, hvorfor han gør som han gør. Hvorfor er det så vigtigt for ham at trække? Kan du ikke tilbyde noget der er bedre end det, han får ved pludselig at trække?

Men Silke brugte jeg også pludselige lyde, --i det hele taget kunne jeg fange hendes opmærksomhed meget ved at pippe eller klukke eller hvad man nu kan kalde det.. Høje, lyse lyde, som fangede hendes interesse.... Og så naturligvis godbidder, når hun viste mig opmærksomhed.

Du må finde ud af, hvad Tacco tænder på, hvad der kan fange hans interesse.. For Silke er der stemmen og bolden. For Tacco er det måske godter, --eller noget helt andet... Har han ikke et yndlingslegetøj i overkommelig størrelse? Hvis det liige kommer op af lommen på strategiske tidspunkter, så glemmer han måske, hvad han trækker for?

 

Når vi går forbi en hund, som Silke gerne vil æde, så får hun bolden i munden, og så har hun egentlig ikke tid til at ænse kræet.... :mrgreen:

 

Det kunne være, at du skulle læse bogen højt for ham..:lol::lol:

 

 

Mit svar til dig er meget ens med det jeg har skrevet til luckyluna så er du ikke sød at læse det også :-D Jeg prøver alt hvad jeg kan at forstå ham og gør hvad jeg kan for at sende tydelige signaler og jeg er helt klar over at når det ikke lykkedes så er det mig der har fejlet, han er trods alt et produkt af min opdragelse :-) møde med andre hunde det er vi blevet bedre til for der kan jeg holde ham hen med guf og snak og en pind at lege med, måske det kunne virke på trækkeri, når du bruger bold som belønning hvornår tager du den så igen?

 

Jeg har skam både læst bogen og vist billeder for tacco ligesom jeg viser ham alle indlæg herfra :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
En helt almindelig dressur line, tror jeg det hedder, sådan en med ringe det kan variere en lille smule i længden.

 

Jeg tænkte nemlig på, at mange hunde som trækker vildt, går pænere hvis de får længere line.

Det er ikke sikkert det hjælper på Tacco, men er mnåske værd at prøve?

Sådan 3m eller mere kan hjælpe enormt. Bare til du igen er i orden i ryggen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte nemlig på, at mange hunde som trækker vildt, går pænere hvis de får længere line.

Det er ikke sikkert det hjælper på Tacco, men er mnåske værd at prøve?

Sådan 3m eller mere kan hjælpe enormt. Bare til du igen er i orden i ryggen.

 

 

Han har en flexi line og den går han pænere i, måske fordi der går flere meter før det føles som om han trækker og når han er lidt langt ude i den kan jeg bare lige fløjte lidt så stopper han op og venter på vi kommer tættere på.

Men den blev vi frarådet fordi "hunde der ikke kan gå pænt i snor lærer det ikke hvis de bliver luftet i flexi line" men den kunne måske være meget god alligevel, måske bare at have med i rygsækken når jeg trænget til en lille pause i ryggen. Eller? kom endelig med forslag, jeg er lidt desperat for tiden fordi jeg hele tiden har ondt.

 

Skal lige for en god ordens skyld sige at mine rygproblemer kommer af et forkert løft på arbejdet og ikke af taccos trækkeri :-D selv om det så heller ikke hjælper på ryggen at han trækker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis flexien skal bruges, så brug den i sele. Problemet med dem er at en hund faktisk skal trække en del for at få snoren ud og så bliver hunden jo automatisk forstærket for at trække;-)

 

I sele mærker de det ikke helt så meget:)

 

 

hov glemte da også at kommentere på det du skrev ang sele, jeg bruger nemlig begge dele, sele til hygge og halsbånd når jeg forventer at han hører efter.

 

Uh jeg skal intet gøre for at forstærke ham i at trække, så ender han som bryggerhest ved tuborg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Hvis man har brug for hjælpe midler, synes jeg denne her er det bedste http://loppetjansen.dk/traeningsudstyr_jagt_agility/halsbaand_og_halti/halti_traenings_sele_small_1899_da.html

 

 

Der kan du evt bruge flexlinen som ''fri'' bag på selen og når du går med kortere line bruge selen foran på hundens bryst, den fungerer sådan at hunden så vender sig imod dig ved træk.

Det vil måske være godt nu med din ryg :hmm:

 

Det er bedre end de der ryk, det er så hårdt for hunden fysisk og er meget negativt, jeg bryder mig ikke om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har brug for hjælpe midler, synes jeg denne her er det bedste http://loppetjansen.dk/traeningsudstyr_jagt_agility/halsbaand_og_halti/halti_traenings_sele_small_1899_da.html

 

 

Der kan du evt bruge flexlinen som ''fri'' bag på selen og når du går med kortere line bruge selen foran på hundens bryst, den fungerer sådan at hunden så vender sig imod dig ved træk.

Det vil måske være godt nu med din ryg :hmm:

 

Det er bedre end de der ryk, det er så hårdt for hunden fysisk og er meget negativt, jeg bryder mig ikke om det.

 

Den ser smart ud og senere ville man måske kunne bruge den som almindelig sele og undlade de foran som må være det der er "hårdt"

ved hunden.

jeg bryder mig overhovedet heller ikke om de hårde ryg, jeg er lige ved at græde når jeg gør det.Det r også derfor jeg skriver herinde for at få en bedre løsning. manden er vildt begejstret, han er militærmand så kæft trir og retning gør ham tryg :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har brug for hjælpe midler, synes jeg denne her er det bedste http://loppetjansen.dk/traeningsudstyr_jagt_agility/halsbaand_og_halti/halti_traenings_sele_small_1899_da.html

 

 

Der kan du evt bruge flexlinen som ''fri'' bag på selen og når du går med kortere line bruge selen foran på hundens bryst, den fungerer sådan at hunden så vender sig imod dig ved træk.

Det vil måske være godt nu med din ryg :hmm:

 

Det er bedre end de der ryk, det er så hårdt for hunden fysisk og er meget negativt, jeg bryder mig ikke om det.

 

nåh ja, det er rigtigt med den sele der:-D

 

Og så kan du linda lige afprøve noget for mig. ved en tilfældighed fik sheila hovedet imellem linerne på sin snor. Hun har en 4 meter lnag læder snor der der kan lægges dobbelt så den kun er 2 meter. Og hun fik altså hovedet imellem, så snoren kom ned og ligge på brystet af hende med en snor på hver side af halsen og hun holdt promte op med at trække over mod den snuseplet hun ville hen til... Så var det nemlig jeg gik og tænkte på om dette kunne bruges som sådan en nu og her løsning hvis hunden trækker??

Link til indlæg
Del på andre sites

nåh ja, det er rigtigt med den sele der:-D

 

Og så kan du linda lige afprøve noget for mig. ved en tilfældighed fik sheila hovedet imellem linerne på sin snor. Hun har en 4 meter lnag læder snor der der kan lægges dobbelt så den kun er 2 meter. Og hun fik altså hovedet imellem, så snoren kom ned og ligge på brystet af hende med en snor på hver side af halsen og hun holdt promte op med at trække over mod den snuseplet hun ville hen til... Så var det nemlig jeg gik og tænkte på om dette kunne bruges som sådan en nu og her løsning hvis hunden trækker??

 

Det kan jeg svare på lige med det samme for det er mit "slappe af trick" hvis jeg skal have ro i rygge., snoren dobbelt om halsen og så lade linen falde lidt længere ned end halsbåndet, så trækker han slet ikke, men det er ikke så nemt hvis han vil snuse for der er min snor lige kort nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg svare på lige med det samme for det er mit "slappe af trick" hvis jeg skal have ro i rygge., snoren dobbelt om halsen og så lade linen falde lidt længere ned end halsbåndet, så trækker han slet ikke, men det er ikke så nemt hvis han vil snuse for der er min snor lige kort nok.

 

sejt:5up: Længere snor må du have:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci

Douglas jeg går med trækker også mest lige i starten af turen, det er dog på ingen måde "slemt" :-D

 

Mon det kunne hjælpe at give ham lidt næseopgaver inden du går tur med ham ?

 

Vi prøvede med fodersøg på en græsplæne tæt på hjemmet i torsdags. Tog ham vel 10 min og så var alt den "overskudsenergi" mindre :-D

 

Jeg oplever også at hunden trækker mindre, jo længere snor den har. Douglas stopper automatisk op og går fint, hvis han fx har 3-4 meter og mærker at nu kan han ikke løbe længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Den ser smart ud og senere ville man måske kunne bruge den som almindelig sele og undlade de foran som må være det der er "hårdt"

ved hunden.

jeg bryder mig overhovedet heller ikke om de hårde ryg, jeg er lige ved at græde når jeg gør det.Det r også derfor jeg skriver herinde for at få en bedre løsning. manden er vildt begejstret, han er militærmand så kæft trir og retning gør ham tryg :confused:

 

 

Ja, den kan bruges som almindelig sele :-)

 

Den er ikke hård som sådan, den vender bare hunden imod dig, den skal selvfølgelig bruges rigtigt :-)

 

Så kam man kombinere med godbidder og ros m.m..

 

Men din ryg vil blive belastet langt mindre og det at i skal gå tur vil fylde mindre hos dig som noget negativt, for alene den ting kan påvirke jer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Douglas jeg går med trækker også mest lige i starten af turen, det er dog på ingen måde "slemt" :-D

 

Mon det kunne hjælpe at give ham lidt næseopgaver inden du går tur med ham ?

 

Vi prøvede med fodersøg på en græsplæne tæt på hjemmet i torsdags. Tog ham vel 10 min og så var alt den "overskudsenergi" mindre :-D

 

Jeg oplever også at hunden trækker mindre, jo længere snor den har. Douglas stopper automatisk op og går fint, hvis han fx har 3-4 meter og mærker at nu kan han ikke løbe længere.

 

Det er rigtigt godt at starte med aktivering i haven inden, som fx fodersøg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...