Hop til indhold

Tørfoder og allergi


Gæst buller777
 Share

Recommended Posts

Gæst buller777

Hejsa! Jeg er stadig meget i tvivl om hvad jeg skal give min hund at spise. Han har allergi overfor lager-mider, men er der nogen der har erfaring med tørfoder der er lavet til hunde med allergi:?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa! Jeg er stadig meget i tvivl om hvad jeg skal give min hund at spise. Han har allergi overfor lager-mider, men er der nogen der har erfaring med tørfoder der er lavet til hunde med allergi:?:

 

Jeg kan kun sige hvad jeg fik fortalt af en tilfreds kunde. Hun var begyndt på royal canin exclusive protein og det gik super godt. Hunden var lagermide allergiker.

 

Men ellers har både royal canin og hills en hypoallergenic hundefoder.

 

Er det kun lagermider han ikke kan tåle? For i så fald har jeg også hørt godt om både hjemmelavet kogt mad og hjemmelavet råt mad. Det sidste kan du finde mere om ved at søge på barf:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en hund, der er konstateret allergisk overfor støvmider og lagermider i flere forskellige versioner.

 

Hun er blevet hyposensibiliteret mod støvmider og dette skulle også have en lille effekt på lagermiderne.

 

Hun bliver fodret på Hills Z/D Ultra og hun får et tilskud af hjemmelavet mad med laks, blomkål, gulerødder og kartofler.

Hun reagerer på nogle former for ris, da der er "lagermider" (=deres afføring) i ris, men da ris fabrikeres under mange forskellige måder og derved er nogle ris næsten lagermidefri, hvor andre er fyldt med dem.

 

Du skal være opmærksom på, at hunde ikke kan leve på Z/D'en (eller andre såkaldte allergifodertyper) alene; det er så forarbejdet, at deres tarmsystem bliver slapt og ikke i stand til at arbejde efter længere tids brug.

 

Hvis hun bliver ved med at vise de takter hun er godt i gang med, så håber jeg på at kunne føre hende over på hjemmelavet mad tilsat vitaminer, da jeg syntes det er direkte næsvist med priserne på allergifodertyper sammenlignet med kvaliteten (det er altså noget junk uanset hvad dyrlægerne nu end siger).

 

Det vigtigste for dig er finde et foder netop din hund kan fungere symptomfrit på og lad være med at eksperimentere alt for meget, da mange foderskift kan få allergien til at bryde op.

 

Vi (min hund og jeg) har været hele turen igennem med op- og nedture, forsøg med forskellige typer foder osv. osv. og på de seneste har der været flere nedture end opture - men der er en begrænset optimisme at spore lige pt. og vi håber selvfølgelig, at vi har fundet kuren mod netop min hunds allergi (jævnlige allergisprøjter og en stram kostkontrol).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa! Jeg er stadig meget i tvivl om hvad jeg skal give min hund at spise. Han har allergi overfor lager-mider, men er der nogen der har erfaring med tørfoder der er lavet til hunde med allergi:?:

 

Hvis du vælger at give ham tørfoder, så er det meget vigtigt at opbevare foderet i en fuldstændig lufttæt beholder. Og den beholder skal være fuldstændig ren og tør inden du kommer ny foder i.

 

Producenten kan garantere, at der ikke er lagermider i deres produkt. Men så snart posen er lukket op, så kan du selv komme til at forurene foderet. F.eks hvis du har lidt mel på hånden. Og der skal kun få lagermider til for at skabe en stor familie.:mrgreen:

 

Hvis din hund ikke er ret gammel, så synes jeg, du skal snakke med dyrlægen om desensibilisering: Man giver hunden indsprøjtninger med en meget tynd opløsning af det, den ikke kan tåle. Når hunden ikke reagerer på indsprøjtningen, så får den næste gang en lidt stærkere opløsning.

 

Hvis du vil give din hund hjemmelavet mad, så KAN du godt bruge ris. Du skal bare skylle risene mindst 3 gange i rigeligt vand inden du koger dem.

Kartofler er osse fri for lagermider. Men brød/kornprodukter kan der være proteiner fra lagermider i. Og dem kan du jo ikke skylle. --Alle tørrede vegetabilske produkter kan der være lagermider i.

 

Måske er det derfor, at mange mide-allergiske hunde opnår en bedring hvis de går over til BARF.

Det kræver bare, at hunden kan tåle det høje proteinindhold, der er i BARF.

 

Hvad er det for en hund, du har?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst buller777
Hvis du vælger at give ham tørfoder, så er det meget vigtigt at opbevare foderet i en fuldstændig lufttæt beholder. Og den beholder skal være fuldstændig ren og tør inden du kommer ny foder i.

 

Producenten kan garantere, at der ikke er lagermider i deres produkt. Men så snart posen er lukket op, så kan du selv komme til at forurene foderet. F.eks hvis du har lidt mel på hånden. Og der skal kun få lagermider til for at skabe en stor familie.:mrgreen:

 

Hvis din hund ikke er ret gammel, så synes jeg, du skal snakke med dyrlægen om desensibilisering: Man giver hunden indsprøjtninger med en meget tynd opløsning af det, den ikke kan tåle. Når hunden ikke reagerer på indsprøjtningen, så får den næste gang en lidt stærkere opløsning.

 

Hvis du vil give din hund hjemmelavet mad, så KAN du godt bruge ris. Du skal bare skylle risene mindst 3 gange i rigeligt vand inden du koger dem.

Kartofler er osse fri for lagermider. Men brød/kornprodukter kan der være proteiner fra lagermider i. Og dem kan du jo ikke skylle. --Alle tørrede vegetabilske produkter kan der være lagermider i.

 

Måske er det derfor, at mange mide-allergiske hunde opnår en bedring hvis de går over til BARF.

Det kræver bare, at hunden kan tåle det høje proteinindhold, der er i BARF.

 

Hvad er det for en hund, du har?

 

Hej og undskyld jeg har været så længe om at svare!!! Tak for dit svar.... har prøvet med barf og jeg er ikk så vild med det....Det er besværligt og synes heller ikke min hund er så vild med det!!! Jeg har lavet hjemmelavet mad i en uges tid nu, og det er jo bar lækkert sys han;-)

 

Det er en østrigsk pinscher jeg har!!! Du kan se et par billeder af ham...har oprette et fotoalbum!!!

 

Go weekend.

Mvh Belinda

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hej Belinda og velkommen.

 

Har du været omkring alternativ behandling?

 

Eksempelvis kan forskubbede ryghvirvler forårsage mange lidelser heriblandt overfølsomhed og allergi.

 

Dette kan en hundekiropraktor rette op på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og undskyld jeg har været så længe om at svare!!! Tak for dit svar.... har prøvet med barf og jeg er ikk så vild med det....Det er besværligt og synes heller ikke min hund er så vild med det!!! Jeg har lavet hjemmelavet mad i en uges tid nu, og det er jo bar lækkert sys han;-)

 

Det er en østrigsk pinscher jeg har!!! Du kan se et par billeder af ham...har oprette et fotoalbum!!!

 

Go weekend.

Mvh Belinda

 

DET var da en sjov hund... Den ligner en typisk schæferblanding:lol:... Men ved lidt research på racen kan jeg da se, at det er det langtfra...

 

...Dejlig ser han ud.. Og sjælden er han vist også her i Danmark.. Hvor har du fået ham fra?

 

Jeg kan se, at det er en race, der er god til at arbejde med.. Hvad laver du sammen med ham?

 

Nå, men det er da rigtig godt, hvis du kan få hans allergisymptomer under kontrol ved hjælp af hjemmelavet mad. Hvis han ikke er helt udvokset, så vil det nok være en ide at drøfte jeres kostplan med din dyrlæge, så han ikke kommer til at mangle væsentlige næringsstoffer. Tit er det godt at give et tilskud af fiskeolie hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst buller777
DET var da en sjov hund... Den ligner en typisk schæferblanding:lol:... Men ved lidt research på racen kan jeg da se, at det er det langtfra...

 

...Dejlig ser han ud.. Og sjælden er han vist også her i Danmark.. Hvor har du fået ham fra?

 

Jeg kan se, at det er en race, der er god til at arbejde med.. Hvad laver du sammen med ham?

 

Nå, men det er da rigtig godt, hvis du kan få hans allergisymptomer under kontrol ved hjælp af hjemmelavet mad. Hvis han ikke er helt udvokset, så vil det nok være en ide at drøfte jeres kostplan med din dyrlæge, så han ikke kommer til at mangle væsentlige næringsstoffer. Tit er det godt at give et tilskud af fiskeolie hver dag.

 

 

Ja han er dejlig...er meget glad for ham! Han er meget loyal og behag-syg. Han kan ikke fordrage at få skæld ud:-) Men hvem kan oz det.

En familie her i odense havde en hvalp på det tidspunkt hvor jeg skulle ha´hund så det var jo perfekt. Men ellers er der en masse oplysninger på denne hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/Kennel_Lillekjaer

 

Jeg har i lang tid ønsket at gå til aguily med ham, men han er meget glad for andre hunde og kan slet ikke koncentrere sig om andet end dem....så det ville komme til at koste en masse træning, og jeg har desværre ikke overskud til det! Så hovedsageligt er han bar en del af familien og han er med alle de steder det kan lade sig gøre.

Men han er nem at lære tricks osv. Det elsker han:-)

 

Jeg har læst at man kan købe hunde-vitaminer på apoteket, så det skal jeg li ha gjort og så får han lakseolie hver dag. Det er nemlig også det værste ved at lave maden selv.... Jeg er så bange for at han kommer i underskud eller får for meget af noget!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja han er dejlig...er meget glad for ham! Han er meget loyal og behag-syg. Han kan ikke fordrage at få skæld ud:-) Men hvem kan oz det.

En familie her i odense havde en hvalp på det tidspunkt hvor jeg skulle ha´hund så det var jo perfekt. Men ellers er der en masse oplysninger på denne hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/Kennel_Lillekjaer

 

Jeg har i lang tid ønsket at gå til aguily med ham, men han er meget glad for andre hunde og kan slet ikke koncentrere sig om andet end dem....så det ville komme til at koste en masse træning, og jeg har desværre ikke overskud til det! Så hovedsageligt er han bar en del af familien og han er med alle de steder det kan lade sig gøre.

Men han er nem at lære tricks osv. Det elsker han:-)

 

Jeg har læst at man kan købe hunde-vitaminer på apoteket, så det skal jeg li ha gjort og så får han lakseolie hver dag. Det er nemlig også det værste ved at lave maden selv.... Jeg er så bange for at han kommer i underskud eller får for meget af noget!!!!

 

Jaha... Kennel Lillekjaer har jeg lige netop kikket på, da jeg researchede på racen. --Som jeg da er blevet helt forelsket i.. Det ser ud til at være en kvik hund i en god størrelse... :-P

 

---Forresten, -det burde da være en sund race, --så det undrer mig lidt med den allergi? Har han stambog? Ejerne af både moderen og faderen bør nok have at vide, at han har fået konstateret allergi. For når racen er SÅ lille, så kan et enkelt avls-dyr med arvelig allergi gøre ubodelig skade for hele racen fremover...

 

Risikoen ved hjemmelavet mad er jo netop mangelsygdomme. Så derfor er det en god ide at skrive kostplanen ned for en uge, f.eks. og så vise den til din dyrlæge ved næste besøg. Dyrlægen kan så give dig råd om der er noget, du helst skal ændre.

--Grøntsager optages nemmere hvis de er findelte. Jeg blender gulerødder til Silke og mig med en stavblender. Det tager kun et øjeblik med en kraftig blender.

 

Hvor gammel er han egentlig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja han er dejlig...er meget glad for ham! Han er meget loyal og behag-syg. Han kan ikke fordrage at få skæld ud:-) Men hvem kan oz det.

En familie her i odense havde en hvalp på det tidspunkt hvor jeg skulle ha´hund så det var jo perfekt. Men ellers er der en masse oplysninger på denne hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/Kennel_Lillekjaer

 

Jeg har i lang tid ønsket at gå til aguily med ham, men han er meget glad for andre hunde og kan slet ikke koncentrere sig om andet end dem....så det ville komme til at koste en masse træning, og jeg har desværre ikke overskud til det! Så hovedsageligt er han bar en del af familien og han er med alle de steder det kan lade sig gøre.

Men han er nem at lære tricks osv. Det elsker han:-)

 

Jeg har læst at man kan købe hunde-vitaminer på apoteket, så det skal jeg li ha gjort og så får han lakseolie hver dag. Det er nemlig også det værste ved at lave maden selv.... Jeg er så bange for at han kommer i underskud eller får for meget af noget!!!!

 

Har du set tråden om hjemmelavet mad?

 

Opsrkifterne er lavet sammen med en dyrlæge der behandler med mad, og ja, du skal købe hundevitaminer til ham og huske at give både vegetabilske olier og fiskeolier, mine hunde er fodret med udelukkende hjemmelavet mad i over et år, de trives rigtigt godt og elsker deres mad :-D

 

Hvis du tager udgangspunkt i de opskrifter her http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html

 

Så husk at varier kød og fisk indholdet samt grønt indholdet :-)

 

Som Ninjamor skriver så kan behandling hos en kiropraktiker evt afhjælpe problemerne, selv går jeg hos en alternativ dyrlæge ved Århus som også ofte kan hjælpe og finde årsagen til symptomerne :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Priceman
jeg ville klart give råt

det indeholder ingen lagermider i det og masser af fordele :vinken:

 

:5up:

Jeg har ikke oplevet en eneste ulempe ved at fodre råt.

Det er imo hunden og ikke mine behov der skal dækkes. Også om jeg så skulle stå med et stykke rå kylling om morgenen som nogen finder er forfærdeligt.

Råt kød lugter da ikke så slemt som fuldfoder gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej!

 

Min hund har allergi - hun bliver fodret med CANIDAE - tørfoder som er udviklet til allergiske hunde. Super godt produkt. :-)

 

MVH Alberto

 

Velkommen alberto :-D

 

Jeg oplever også canidae som et rigtigt godt foder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej!

 

Min hund har allergi - hun bliver fodret med CANIDAE - tørfoder som er udviklet til allergiske hunde. Super godt produkt. :-)

 

MVH Alberto

 

Velkommen til, hvilken hund har du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...