Hop til indhold

Lexus kommer IKKE på udstilling i Vejen


Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

Ei, øv...! Nu havde jeg lige glædet mig til måske at se Lexus (det kommer an på om jeg når at tage kørekort :roll: )! Jeg synes virkelig det lyder mærkeligt, at DKK ikke vil tillade, at Lexus går på din højre side?! Synes vitterligt ikke det kan være rigtigt, de risikerer jo at lade en god hund "gå ud af avlen" på den konto :stupid: Nå, men synes, ligesom de andre, at du skal skrive ind til dem igen og nævne at det er tilladt blandt selskabshundene at de er på højre side og så bare går "modsat om"...! De kan da vitterligt ikke diskvalifecere en hund for at have lært at være på ejerens højre side, i stedet for venste...! :confused:

 

Men ellers, så held og lykke med træningen, selvom jeg synes at det simpelthen er for meget (for dumt) forlangt af DKK! :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 85
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hej Birthe Dinesen.

 

Jeg vil gerne udstille min Dogue de Bordeaux i Vejen til August. Men mit problem ligger i at jeg er funktionelt en armet og min hund går ved min højre side.

Er det muligt at få lov til at gå med min hund på højre side på udstillinger.

 

Med venlig hilsen

Frank

 

DKK svar.:

Kære Frank,

 

Din forespørgsel har været forlagt for formanden for vores udstillingsudvalg.

 

Da det ikke vil være muligt for dommeren at se din hund i bl.a. konkurrencebedømmelsen, kan vi desværre ikke give dig lov til at vise hunden på din højre side.

Hvis det ikke er muligt for dig at fremvise hunden på din venstre side, håber vi naturligvis, at du i stedet kan finde frem til en person, som vil hjælpe med at fremvise hunden for dig.

 

Med venlig hilsen

DANSK KENNEL KLUB

 

Birthe Dinesen

 

Ja men du godeste:roll:

Ejere med et handicap er åbenbart ikke velkommen.:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej hvor grimt... Hos selskabshundene siger de ikke noget til at vi går "modsat om" så hunden bliver vist ind mod dommeren alligevel...

 

Det der ville jeg klage over.. Dansk kennel klub for hundeejere? men altså kun dem der kan bruge begge arme??

Også min tanke, det bør kommer en tur i BT eller Ekstrabladet:-)

 

Yep, derfor har jeg også meldt mig ud i dag

Kan jeg godt forstå. Jeg synes det er ærgeligt og jeg er ret gal på dine vegne

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Hvad med at prøve at forhøre dig en gang mere...

Og argumentere, at man faktisk løser problemet hos de små selskabshunde ved at lade dem gå den anden vej rundt?

 

For jeg kan godt se problemet: Hvis du har Lexus på din højre side og løber samme vej rundt som de andre hunde, så vil du hele tiden være imellem Lexus og dommeren. :???:

Forklar dem samtidig, at Lexus ALTID går på højre side, på grund af dit handicap. Så det ville hæmme fremførelsen af Lexus at han skulle gå med en fremmed person, -og på dennes venstre side.

 

 

---Ved fremførelsen til kvalitetsbedømmelsen betyder det ikke så meget, for der kikker dommeren på den enkelte hund mens de andre står stille. Så måske kunne du få lov til at løbe modsat der.

Men netop ved konkurrencebedømmelsen skal dommeren jo se hundene løbe efter hinanden i en bestemt rækkefølge. Og han anbringer dem så som nr. 1, 2 og 3 efter deres placering i konkurrencen. --Det kan han jo ikke hvis du løber den modsatte vej..

Måske kunne du få lov at fremføre Lexus ved højre side under den første del af bedømmelse..

 

Ved DKK lydighed ville du sikkert GODT kunne få lov til at lave øvelserne med Lexus på højre side... Men det er selvfølgelig osse noget andet. :lol:

Ja det ved jeg, jeg talte med en dommer ved en fox-cup i klubben. Jeg drømmer lidt om at lexus endag skal op til BHP1, om ikke andet så bare for prøvens skyld.. det kunne da være sjovt

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv hvor er det bare noget møg!!! :evil: De må sgu da have prøvet før, at nogle er funktionelt enarmede (eller fysisk for den sags skyld)???

 

Jeg skal lige forstå noget: Vil det gøre den store forskel om han løber på højre eller venstre side? Forstået på den måde, om du skal holde ham meget tilbage eller noget? Nu har jeg ikke lige styr på, hvordan en DDB skal løbe i en ring, men hvis han "bare" (siger jeg *GG*) skal løbe med løs snor ved siden af dig på venstre side, gør det så nogen forskel om du har snoren i højre eller venstre hånd? (Jeg har nok ikke helt forstået problemstillingen :oops: ud over at han er vant til at løbe på højre side altså :oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Øv hvor er det bare noget møg!!! :evil: De må sgu da have prøvet før, at nogle er funktionelt enarmede (eller fysisk for den sags skyld)???

 

Jeg skal lige forstå noget: Vil det gøre den store forskel om han løber på højre eller venstre side? Forstået på den måde, om du skal holde ham meget tilbage eller noget? Nu har jeg ikke lige styr på, hvordan en DDB skal løbe i en ring, men hvis han "bare" (siger jeg *GG*) skal løbe med løs snor ved siden af dig på venstre side, gør det så nogen forskel om du har snoren i højre eller venstre hånd? (Jeg har nok ikke helt forstået problemstillingen :oops: ud over at han er vant til at løbe på højre side altså :oops:)

DDB skal gå+lunte rundt i ringen så dommeren kan vuderer bevægelserne som skal være smidige.

Problemet ligger som sådan ikke i at han skal gå på venstre side, bortset fra at han har lært at gå på højre side, af den grund at jeg har kontrol over ham der HVIS han skulle lave et udfald, eller gå/lunte for hurtigt.

Hvor imod at på min venstre side skal jeg krydsholde linen og selvfølgelig ikke har den kontrol og ikke nogen væselig styrke i venstre. Det vil jo sige at når jeg krydsholder og hvis han går ud til venstre eller han går eller lunter for hurtigt har jeg ikke samme mulighed for at styre ham der jo så være et problem. Men på højre side har jeg kroppen/benet og linene til at korigere ham. Jeg mener ikke det er forsvarligt nettop fordi jeg mangler 75-80% af føreligheden og muskelmasse i venstre skulder.

Giver det mening.

At få en anden til at gå med ham er selvfølgelig en mulighed, men han er så på mig og lene at det ville gå helt galt når han er i ringen og vi er på sidelinjen. Den sidste mulighed er jo så at Lene går med ham, og det er den mulighed vi går efter+ han nu skal lære at gå plads helt forfra på venstre side.

Når nu det er sådan det skal være tror jeg det bliver lidt en opgave for både lexus og mig når vi går ture...Kan du se problem stillingen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Humankind

Hmmm hvor tåbeligt af DKK! >.<

 

DKK for hunde-ejere der gør som vi siger!

 

Noget helt andet er nu at det med at lære at gå på højre/venstre side skulle næppe blive noget problem. Mine går venstre når vi går og højre når vi cykler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Hmmm hvor tåbeligt af DKK! >.<

 

DKK for hunde-ejere der gør som vi siger!

 

Noget helt andet er nu at det med at lære at gå på højre/venstre side skulle næppe blive noget problem. Mine går venstre når vi går og højre når vi cykler.

Vi prøvede sammen med en af trænerene i går da vi var til sportræning.

..Lexus meldte pas (overspringshandlinger) efter 3 skridt på venstre side, det kunne han slet ikke administrere:( Der er laaaang vej til enden.

Klart nok kan han lære det lige så vel som at gå på højre, det tager bare tid. Det er jo en molosse og ikke en "hvad skal vi nu lære? lær mig noget nyt" race;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

DDB skal gå+lunte rundt i ringen så dommeren kan vuderer bevægelserne som skal være smidige.

Problemet ligger som sådan ikke i at han skal gå på venstre side, bortset fra at han har lært at gå på højre side, af den grund at jeg har kontrol over ham der HVIS han skulle lave et udfald, eller gå/lunte for hurtigt.

Hvor imod at på min venstre side skal jeg krydsholde linen og selvfølgelig ikke har den kontrol og ikke nogen væselig styrke i venstre. Det vil jo sige at når jeg krydsholder og hvis han går ud til venstre eller han går eller lunter for hurtigt har jeg ikke samme mulighed for at styre ham der jo så være et problem. Men på højre side har jeg kroppen/benet og linene til at korigere ham. Jeg mener ikke det er forsvarligt nettop fordi jeg mangler 75-80% af føreligheden og muskelmasse i venstre skulder.

Giver det mening.

At få en anden til at gå med ham er selvfølgelig en mulighed, men han er så på mig og lene at det ville gå helt galt når han er i ringen og vi er på sidelinjen. Den sidste mulighed er jo så at Lene går med ham, og det er den mulighed vi går efter+ han nu skal lære at gå plads helt forfra på venstre side.

Når nu det er sådan det skal være tror jeg det bliver lidt en opgave for både lexus og mig når vi går ture...Kan du se problem stillingen:-)

 

Jeg kan godt se det. Kunne det være en mulighed at have linen bag ryggen, sådan at hvis han går for hurtigt, så strammer den? Som jeg opfatter Lexus ud fra det du har skrevet om ham, så laver han da ikke udfald, det skulle lige være hvis han gerne vil lege med en ;-):-D Men det kan selvfølgelig også være slemt nok i en udstillingsring :shock:

 

Jeg synes at det er dumt af DKK at være så stejle på det punkt, så du må endelig ikke opfatte mine indlæg som kritik, sådan er det SLET ikke ment, jeg prøver bare at forstå og evt. komme med nogle bud på, hvordan det kan løses når DKK åbenbart ikke er så forhandlingsvenlige :cry:

Redigeret af Nollike
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Jeg kan godt se det. Kunne det være en mulighed at have linen bag ryggen, sådan at hvis han går for hurtigt, så strammer den?

Ja det kunne jo være en mulighed :5up::-D

Som jeg opfatter Lexus ud fra det du har skrevet om ham, så laver han da ikke udfald, det skulle lige være hvis han gerne vil lege med en ;-):-D

Nej han laver ikke udfald som sådan. Men det er et levende dyr vi har med at gøre, så jeg mener at muligheden er tilstede og den skal med regnes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Jeg synes at det er dumt af DKK at være så stejle på det punkt, så du må endelig ikke opfatte mine indlæg som kritik, sådan er det SLET ikke ment, jeg prøver bare at forstå og evt. komme med nogle bud på, hvordan det kan løses når DKK åbenbart ikke er så forhandlingsvenlige :cry:

Over hovedet ikke taget som kritik:-)

Gode ider og forslag modtages da også med kyshånd:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jeg kan godt forstå at det er praktisk for dem at alle vises på venstre side, men det er da en praktikalitet man kan komme forbi ville jeg mene. Jeg ville også være irriteret, hvis det var mig, og er faktisk lidt harm på dine og lexus vegne. Også med tanke for hvor meget i begge to arbejder sammen for at gøre et fint stykke arbejde.

 

Jeg kan godt forstå, at du gerne selv vil gå med Lexus - for det er jo jeres oplevelse sammen, og han kender dig jo. Det ville jeg heller ikke gerne gå glip af.

 

Jeg synes egentlig at det er ok, at han lærer at gå på begge sider, men at du bør have lov til at have ham på højre side når det gælder. Jeg synes kun det er fair, at du har samme vilkår som andre: Du burde kunne få valget at kunne gå med din egen hund, og du burde kunne få lov til dette på samme vilkår som andre, som har fuld føring og kontrol mht hunden. Ellers er i jo allerede sat på en hårdere opgave end de andre, hvilket ikke er et fair sammenligningsgrundlag.

 

Hvis det var mig, ville jeg kontake dem igen og se, om du kan klage over bestemmelsen. Selvfølgelig på en ordentlig måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede kun, det var i juniorhandling, at der var krav om, at man ikke måtte gå i vejen for dommeren????

 

Dommeren og DKK kan vel være lidt ligeglade med om du går på højre eller venstre side af hunden, såfremt du er indstillet på, at han måske ikke dømmes så korrekt i fællesløb og om du løber den ene eller den anden vej rundt under den individuelle bedømmelse kan vel være ligegyldigt *suk*

 

Jeg har da set en, der løb "den forkerte vej" rundt i ringen; det var godt nok af uvidenhed, men alligevel... Jeg har da også set en, der fik lov at stille sin hund og siddende i kørestol (altså handleren)....

 

Jeg forstår ikke hvorfor de skal være så stive og umeddelgørlige.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan altså slet ikke komme mig over den gimpe hos DKK :evil:

 

Var lige et smut inde på DKK hjemmeside - og kan intet finde om at hunden skal fremvises fra venstre side :confused:

 

Fremvisning af hunden

 

Ingen hund må skifte fører under fremvisningen i udstillingsringen, medmindre ringpersonalet har accepteret det, f.eks. hvis føreren er bevægelsesbesværet, eller en hund eventuelt ikke vil "vise sig" i ringen med den fungerende fører.

Føreren skal under fremføringen bære hundens nummerskilt tydeligt synligt og i øvrigt rette sig efter ringpersonalets anvisninger.

Al kunstfærdig eller for vidtgående "showing" ved fremføring af hund er ikke tilladt. Det er ikke tilladt under bedømmelsen at forringe eller ødelægge andre deltagende hundes chancer, hvorfor ukontrollerede og meget støjende hunde kan bortvises fra udstillingsringene. Ligeledes er det ikke tilladt personer ved ringsiden at søge at påkalde sig den fremførte hunds opmærksomhed i forsøg på at forbedre dens chancer, og et sådant forhold skal omgående påtales af dommer eller ringpersonale.

Under bedømmelsen er det ikke tilladt at tiltale dommeren. Man kan henvende sig til ringpersona-let, hvis det er nødvendigt.

Man har pligt til at fremføre en anmeldt hund til bedømmelse til hele racen er færdigbedømt.

 

Jeg ville lige forhøre mig igen, og bede om en henvisning til hvor det står at hunden SKAL fremvises fra venstre side

:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Jeg tror jeg ville tage telefonen og ringe til DKK. Det er altså set før at man får en underlig besked i første omgang. Jeg kan ikke tro at man ikke kan få dispensation for at handle på den "forkerte side" når årsagen er et handicap.

Jeg vil tro dette er DKKs endegyldige svar..:

 

Kære Frank

Vi kan kun meddele, at det så vil være op til dommeren at afgøre, om han/hun vil acceptere, at du viser hunden på din højre side.

Det betyder, at du inden bedømmelsen af din race påbegyndes, skal kontakte ringseretæren med din forespørgsel, hvorefter det så vil være dommerens afgørelse. Dommereens afgørelse, vil du altid være nødsaget til at tage til efterretning.

 

Men vi må så for god ordens skyld samtidig gøre dig opmærksom på, at såfremt dommeren afviser din anmodning, så vil det ikke efterfølgende være muligt, at få udstillingsgebyret refunderet.

Det er således op til dig, hvorvidt du vil anmelde din hund på de betingelser.

 

Med venlig hilsen

DANSK KENNEL KLUB

 

Birthe Dinesen

 

 

 

Sendt: 26. maj 2008 15:55

Til: Birthe Dinesen

Emne: SV: Ang. udstillinger

 

 

Problemet ligger jo i at hunden er nu 10½ månede gammel og altid har gået på højre side. Eftersom det er det eneste forsvarlige at gøre pga mit handicap.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ... er jeg lidt forvirret... Er det din VENSTRE arm, du har nedsat styrke i?

 

Sagen er, at når jeg går med Silke på venstre side, så er det fordi det har vi lært til træning.

 

Men årsagen til at vi har lært det, det er jo ikke fordi vores venstre arm er stærkest eller vi bedst kan holde hunden med venstre arm.....

 

Næ. Vi har lært at holde snoren med højre hånd, og så "styrer" vi den bare med venstre hvis der er brug for det. Men ideelt løber hunden på venstre side, mens snoren hænger i en løs bue fra HØJRE hånd.... Så bruger man slet ikke venstre arm...

Dengang jeg brugte ryk i snoren, så var det HØJRE arm, der rykkede. Venstre hjalp bare til ved at styre.

 

Så løsningen må være, at I træner at løbe "lydighedsmæssigt korrekt". Venstre side, og løs snor.

 

:shock:--Sig mig engang, træner du ikke blød træning? Hvad skal du så med en stram snor?? :lol:

 

Du har jo lov til at snakke en masse med fyren mens du løber, så der skulle jo helst slet ikke blive nogen stram snor. En hund løber jo smukkest, hvis den løber frit og hverken bliver holdt tilbage eller trukket frem...

 

Og er udstillingen ikke først i midten af august? Så kan I godt nå at lære det, ikk'?...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Nu ... er jeg lidt forvirret... Er det din VENSTRE arm, du har nedsat styrke i?

Jo det er min venstre skulder der er lam.

Sagen er, at når jeg går med Silke på venstre side, så er det fordi det har vi lært til træning.

 

Men årsagen til at vi har lært det, det er jo ikke fordi vores venstre arm er stærkest eller vi bedst kan holde hunden med venstre arm.....

Grunden til hunden føres ved venstre side er at våben hånden altid skal være fri og klar til brug. Men jeg vil jo mene at som civil hundeføre er det ligegyldigt;-)

Næ. Vi har lært at holde snoren med højre hånd, og så "styrer" vi den bare med venstre hvis der er brug for det.

Det er jo så den mulighed jeg ikke har.

Men ideelt løber hunden på venstre side, mens snoren hænger i en løs bue fra HØJRE hånd.... Så bruger man slet ikke venstre arm...

Skal jeg lunte med hunden på venstre side vil min hånd "dappe" hunden i hovedet hvergang jeg tager et skridt, for jeg har ikke fin motorrig nok i albuen til at holde underarmen stille eller væk fra min side.

:shock:--Sig mig engang, træner du ikke blød træning? Hvad skal du så med en stram snor?? :lol:

Jo det gør jeg da.

Jeg har vist ikke nævt at han skal gå i stram snor!?;-)

Du har jo lov til at snakke en masse med fyren mens du løber, så der skulle jo helst slet ikke blive nogen stram snor. En hund løber jo smukkest, hvis den løber frit og hverken bliver holdt tilbage eller trukket frem...

 

Og er udstillingen ikke først i midten af august? Så kan I godt nå at lære det, ikk'?...

Jeg tvivler på at han på små 2 måneder kan lære at acceptere at blive "dappet" i hovedet hver gang vi tager et skridt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jo det er min venstre skulder der er lam.

 

Grunden til hunden føres ved venstre side er at våben hånden altid skal være fri og klar til brug. Men jeg vil jo mene at som civil hundeføre er det ligegyldigt;-)

 

Det er jo så den mulighed jeg ikke har.

 

Skal jeg lunte med hunden på venstre side vil min hånd "dappe" hunden i hovedet hvergang jeg tager et skridt, for jeg har ikke fin motorrig nok i albuen til at holde underarmen stille eller væk fra min side.

 

Jo det gør jeg da.

Jeg har vist ikke nævt at han skal gå i stram snor!?;-)

 

Jeg tvivler på at han på små 2 måneder kan lære at acceptere at blive "dappet" i hovedet hver gang vi tager et skridt.

 

Jamen må han ikke gå foran dig?

 

Kan du have hånden i lommen og så alligevel løbe?

 

Jeg vil påstå, at han kan lære næsten hvadsomhelst på to måneder især med klikker.

 

OP med humøret, det var bare en midlertidig forhindring. Du KAN godt :-D

 

Kom så...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Jamen må han ikke gå foran dig?

 

Kan du have hånden i lommen og så alligevel løbe?

Det jeg kan se og høre på udstillingerne er at de skal være op siden af handleren.

Tjo det kan jeg jo egentlig godt:5up:

Jeg vil påstå, at han kan lære næsten hvadsomhelst på to måneder især med klikker.

Irene du har selv arbejdet med ddb ikk;-) Så 2 måndeder er ikek ret lang tid

OP med humøret, det var bare en midlertidig forhindring. Du KAN godt :-D

 

Kom så...

Ja, ja Mor skal nok:lol:;-).....Altså gøre mit for at det går godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det jeg kan se og høre på udstillingerne er at de skal være op siden af handleren.

Tjo det kan jeg jo egentlig godt:5up:

 

Irene du har selv arbejdet med ddb ikk;-) Så 2 måndeder er ikek ret lang tid

 

Jo og med klikker! Det kan gå lynendes hurtigt

 

Ja, ja Mor skal nok:lol:;-).....Altså gøre mit for at det går godt.

 

Godt min dreng :-D bare "op på hesten igen" :lol::lol:

Det kan ikke være rigtigt at det ikke kan lykkes...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har begået den fejl at skrive til DKK. For uerfarne kommer da rask væk og løber på kryds og tværs uden det nogensinde har været noget problem.

 

Men når I/du nu står til forbedømmelse, så skal I jo alle løbe rundt, så nytter det ikke noget du løber mod uret når alle andre løber med uret.

 

Når hunden løber på din yderside, så kan man jo ikke se dens bevægelser ordentligt, og derfor vil du automatisk blive dømt tilbage i forhold til en hund der viser gode bevægelser på den rigtige side, det siger sig selv.

 

Når du løber en trekant, kan det i og for sig være ligegyldigt hvilket ben du starter på, ligesom det også er ligegyldigt når du løber frem og tilbage.

 

Men når du skal løbe rundt, så er det altså mest hensigtsmæssigt din hund er på venstre side. Take it or leave it. Det du finder mest hensigtsmæssigt i hverdagen er ikke nødvendigvis det der er mest hensigtsmæssigt i udstillingsøjemed.

 

Og nu siger jeg måske noget grimt, men laver din hund udfald mod andre, så bør du nok slet ikke have den med.

 

Man kan sagtens lære en hund at løbe på venstre/højre side efter behov. Jeg låner ofte mine hunde ud til juniorhandlere, og de har ikke noget problem med at vise de på den ene eller den anden side. Så hvis din hund er nogenlunde vant til at gå i snor, så kan jeg ikke se hvorfor der skal gøres et stort problem ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...