Hop til indhold

Cocker spaniel han søges


Gæst Twiggy
 Share

Recommended Posts

HHej.

 

Jeg søger en cocker spaniel han til at parre min tæve betty.

 

Da jeg er studerende vil prisen være en hvalp.

Skal prisen være penge blir' det på afbetaling.

 

Hun har ikke stamtavle, men er en super dejlig og fantaktisk hund der bare virkelig trænger til at få lov til at blive mor (: .

 

Håber der er nogen der ude der er intereserede selvom hun ikke har stamtavle.

 

I er velkommen til at skrive hvis i har spørgsmål.

 

 

kh

Karoline....

Redigeret af Twiggy
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Twiggy! :-D

 

Hvis du ikke har råd til at betale hanhundeejeren andet end en hvalp fra kuldet, hvordan har du så tænkt dig at finansiere det?

 

Tænker, du skal jo både sørge for sundhedstjek af hvalpene, de første ormekure og vaccinationer, chipning, kvalitetshvalpefoder o.a. Derudover de mange risici, som kejsersnit og at tæven går tom/kun føder én eller to hvalpe? Syge hvalpe er jo også en risiko...

 

Derudover kan du, i yderste tilfælde, risikere at miste din hund :???:

 

Hvorfor mener du, at din tæve trænger til at få hvalpe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det sådan at hun er i løbetid nu, og sker det ikke nu sker det nok aldrig da hun er 4 år..og jeg har ikke pengene til at betale for det lige pt. det betyder jo ikke at jeg ikke får dem senere, men der er det jo for sent..som jeg jo skriver i indlæget er jeg villig til at betale hvad det koster, bare ikke lige pt, da jeg simpelthen ikke har pengene, men først får dem senere....

 

 

Nu kender ingen jo min hund bedre end jeg selv gør, og jeg syntes jeg kan mærke det på hende..og tror at det ville være en god ting for hende at få hvalpe..(:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det sådan at hun er i løbetid nu, og sker det ikke nu sker det nok aldrig da hun er 4 år..og jeg har ikke pengene til at betale for det lige pt. det betyder jo ikke at jeg ikke får dem senere, men der er det jo for sent..som jeg jo skriver i indlæget er jeg villig til at betale hvad det koster, bare ikke lige pt, da jeg simpelthen ikke har pengene, men først får dem senere....

 

Ok, du skriver altså ikke i indlægget, at du får pengene senere ;-) Afbetaling er et vidt begreb i den sammenhæng og du skal jo have skrabet de nødvendige mange tusinde kr. sammen inden hun skal føde...

 

Nu kender ingen jo min hund bedre end jeg selv gør, og jeg syntes jeg kan mærke det på hende..og tror at det ville være en god ting for hende at få hvalpe..(:

 

Jeg håber ikke, at det er på grund af falsk drægtighed? Det opstår ca. en to mdr. efter endt løbetid (tidspunktet, hvor hvalpene skulle fødes). Det er en praktisk foranstaltning, der gør, at alle tæverne i ulveflokken kan tage sig af hvalpene.

Graden af det er arvelig, da det afhænger af kønshormonproduktionen (arvelig)... Så hvis det er tilfældet, så hjælper et kuld hvalpe intet sted din tæve og den eneste vej ud, er sterilisation, hvis det er slemt.

 

Men hvis du holder fast i, at din tæve skal have hvalpe (jeg kan jo ikke forbyde det), så synes jeg, du skal søge en anden race end din egens. Dette synes jeg af to grunde: Fordi, at der er så mange, der laver et VIRKELIG seriøst avlsarbejde for at lave fysisk og mentalt sunde og racetypiske cockere - og avl uden stamtavle vil underminere dette grundet mangel på undersøgelsesmateriale. Derudover, sidst, men absolut ikke mindst, risikoen for, at du indavler, hvilket kan medfølge nogle dumme ting, både sindsmæssigt og fysisk :cry:

 

Derudover bør du forresten få din tæve fotograferet for HD og øjenlyst - racen har desværre problemer med disse ting :cry: 12,7% af alle cockere har HD i én eller anden grad... Alt andet ville være uansvarligt overfor hvalpene, der kan lide under seriøse smerter og hvalpekøberne, der måske skal sige farvel til deres lille uldtot alt for tidligt :cry: Og ja, den kommer lidt sent, men andet har jo ikke været muligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror da at de fleste ville forstå ordet afbetaling som om at de nok skal få deres penge..ellers kan man jo altid spørge..

 

og ja, nu kan jeg godt høre du ved en masse om hunde, men ikke alting kan forklares i stats og %.....det har intet med falsk graviditet at gøre, jeg under bare min hund den oplevelse, og mener at hun har ligeså meget ret til det som en hund med stamtavle, nu når jeg jo ved at hun ikke fejler noget..

 

Nu er det jo mit valg a hun skal have hvalpe, det står jeg da ved, men havde ikke overvejet det et sekund hvis jeg mente det var direkte skadeligt for hende eller de hvalpe der måtte komme ud af det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Velkommen til Twiggy,:vinken:

 

En ting som du skal have med i dine overvejelser er din hunds alder.

 

4 år, er faktisk en sen alder at blive første gangs mor i. Man fraråder at lave hvalpe på en tæve første gang efter den er blevet 3½-4 år, idet at hele bagparten ikke længere er så smidig som på en ung hund på 2 år.

 

Dette gælder dog ikke for tæver som før har født.

 

Denne stivhed i bagparten vil ofte ende ud med et kejsersnit. Jeg ved godt at man kan planlægge sig til et kejsersnit, men uheld sker. En af mine bekendte har netop mistet sin 4 år gamle tæve (første gangs mor). Fødslen gik i stå og de måtte akut afsted til dyrelægen.

 

Dyrelægen gæv tæven for meget narkose, så hun overlevede ikke. 6 ud af de 8 hvalpe i hende overlevede heller ikke:cry:... Nu står hun tilbage med to hvalpe som hun skal passe i døgndrift og fodre med sutteflaske.

 

Der er ikke fryd og gammen altid. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Derudover bør du forresten få din tæve fotograferet for HD og øjenlyst - racen har desværre problemer med disse ting :cry: 12,7% af alle cockere har HD i én eller anden grad...

 

 

Nej, der tager du fejl. Racen har faktisk ikke de store problemer med ovenstående ting. Faktisk arbejdes der pt. fra specialklubbens side for at afskaffe øjenlysningerne og hd-fotograferingerne. -øjenlysning skal istedet erstattes af gentest. Der findes pt. kun en for prcd-Pra (den mest almindelige), men der arbejdes på at finde en for cataract. Stort set ingen af de cockere der øjenlyses har arvelig cataract. De der øjenlyses med cataract er ikke af den arvelige type.

 

HD- er mere komplekst. Cockerne skal HD-fotograferes, men til trods for at enkelte (det er faktisk den race der set over de sidste 10 år har den bedste statistik) kommer ud med dårlige hofter, så hører det til absolut sjældenhederne at hundene får fysiske problemer. Dette skyldes cockeren er en meget lille hund og anderledes designet end de store racer, så de får ikke de samme belastningsskader som de større racer.

 

Der er andre ting jeg mener man bør tage mere højde for hos cockerne end hd og øjenlysninger. Ser vi på sundhed, så synes jeg at hængeøjne er et af de store problemer, da dette ofte giver infektion i øjenregionerne, endvidere så skal man være ekstremt opmærksom på allergi som er en potentiel bombe under racen. Begge lidelser bør ofres langt større opmærksomhed end hofter og øjne.

 

Derudover er der vores store hovedproblem, -temperamentet. Og der vil jeg gerne advare trådstarter mod at kaste sig ud i den første og bedste hanhund der melder sig på banen. Jeg synes, hvis du vitterligt har tænkt dig at få hvalpe på din tæve, at du skal tænke dig rigtig godt om, og undersøge alt omkring temperamenter. Det er ikke nok at hanhunden er en sød og rar familiehund. Du skal virkelig have de store antenner ude, specielt har vi store problemer med ressourceforsvar inden for racen. -og det gælder både de stambogsførte og de ikke stambogsførte.

 

Som de andre skriver, så synes jeg lige du skal overveje dit projekt igen, for der er mange udgifter forbundet med hvalpe inden der kommer penge i kassen, og hanhunden er bare en lille del af de udgifter. -og lad mig sige det med det samme. Cockeren er IKKE en modehund, og opdrættere har virkelig svært ved at komme af med hvalpene pt. Der har aldrig været så mange usolgte hvalpekuld på hvalpelisterne som der er nu. Økonomisk har mine hvalpekuld været tilsætning.

 

Din hund er i øvrigt fuldstændig helt og aldeles ligeglad med om den får hvalpe eller ej. Det er kun dig selv du glæder ved at få hvalpene. De tæver jeg har der aldrig skal have hvalpe eller aldrig har fået, lever lige så gode liv som dem der har fået hvalpe. Faktisk siges det at hvert hvalpekuld forkorter tævens liv med 1 år. Jeg ved ikke om det passer, men når jeg ser på mine tæver, så bliver de der har fået hvalpe bare mere grå og lade i det, end dem der aldrig får.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror da at de fleste ville forstå ordet afbetaling som om at de nok skal få deres penge..ellers kan man jo altid spørge..

 

Jeg forstår udmærket godt ordet afbetaling - men afbetaling over hvor lang tid? Det kan jo være ganske få måneder til år. Deraf kan jeg absolut intet vide om din økonomi ift. et kuld hvalpe.

 

og ja, nu kan jeg godt høre du ved en masse om hunde, men ikke alting kan forklares i stats og %.....det har intet med falsk graviditet at gøre, jeg under bare min hund den oplevelse, og mener at hun har ligeså meget ret til det som en hund med stamtavle, nu når jeg jo ved at hun ikke fejler noget..

 

Jeg har intet imod blandinger og selvfølgelig har du lige så meget ret til at avle som alle andre. Jeg vil ikke snakke om en tæve eller hanhund har "retten" til at få hvalpe - de er totalt ligeglade, det kører på instinkter for dem. Det er os ejere, der må evaluere, om de har noget (nok) at bidrage med.

 

Men der er også ting, der hedder sund fornuft og ansvar. Deraf min modvilje mod "raceavl" uden stamtavle - og opfordringer til omtanke/tjek vedrørende sundhed.

 

Hvis der nu intet krav havde været om hofteledsfotografering hos berner sennen kunne jeg højst syndsynligt få min avlsgodkendt fra på søndag i Dansk Berner Sennen Klub - allerede nu i Dansk Kennel Klub.

 

For jeg havde ALDRIG overvejet, at han havde hofteledsdysplasi i svær grad. Han har ingen smerter, ingen problemer, nothing whatsoever. Alligevel viste fotografering at han har de løseste hofter muligt nærmest - hvilket er det, der skaber slidet/skaderne.

 

Dette kunne jeg, uden at vide noget, have avlet videre på, fordi jeg ikke havde skænket det en tanke! Han var jo sund og rask - og så ikke alligevel åbenbart..

 

Håber du kan følge mig?

 

Nej, der tager du fejl. Racen har faktisk ikke de store problemer med ovenstående ting. Faktisk arbejdes der pt. fra specialklubbens side for at afskaffe øjenlysningerne og hd-fotograferingerne. -øjenlysning skal istedet erstattes af gentest. Der findes pt. kun en for prcd-Pra (den mest almindelige), men der arbejdes på at finde en for cataract. Stort set ingen af de cockere der øjenlyses har arvelig cataract. De der øjenlyses med cataract er ikke af den arvelige type.

 

Nu kunne jeg jo ikke se det på hundeweb ;-) Tænkte bare, der må være en grund til kravet - hvilket er så også er ved PRA.

 

Nu sidder jeg ved en vold-langsom pc lige nu, så orker ikke at gå ind at tjekke (tog mig flere minutter bare at åbne denne tråd :shock:), men tjekkede ikke hvilke øjensygdomme, der skulle undersøges for i første omgang. Der ville jeg bare gøre opmærksom på, at der var noget, der skal tjekkes for.

 

HD- er mere komplekst. Cockerne skal HD-fotograferes, men til trods for at enkelte (det er faktisk den race der set over de sidste 10 år har den bedste statistik) kommer ud med dårlige hofter, så hører det til absolut sjældenhederne at hundene får fysiske problemer. Dette skyldes cockeren er en meget lille hund og anderledes designet end de store racer, så de får ikke de samme belastningsskader som de større racer.

 

Tjah, nogenlunde samme siges om bernere, at de sjældent har problemer med det :vedikke: Og ja, der er også tusind andre ting, at tage hensyn til...

 

Ellers, enig med resten af dit indlæg - du har nok også en del mere forstand på racen end jeg har :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

HHej.

 

Jeg søger en cocker spaniel han til at parre min tæve betty.

 

Da jeg er studerende vil prisen være en hvalp.

Skal prisen være penge blir' det på afbetaling.

 

Hun har ikke stamtavle, men er en super dejlig og fantaktisk hund der bare virkelig trænger til at få lov til at blive mor (: .

 

Håber der er nogen der ude der er intereserede selvom hun ikke har stamtavle.

 

I er velkommen til at skrive hvis i har spørgsmål.

 

 

kh

Karoline....

 

For det første, ingen hund "trænger til at blive mor", hunde har absolut ingen ønsker i den retning, tværtimod tager det ganske hårdt på en tæve at få hvalpe -og på ejeren ;-)

Hvalpene er DIT ønske, ikke din hunds, hun vil leve lige så fint, eller bedre uden.. Men det er naturligvis dit valg.

 

For det andet, at man ikke lige har så mange penge er ingen skam, men det er temmelig problematisk, når man planlægger et kuld hvalpe, det kan blive en rigtig dyr historie, selv havde jeg et kuld hvalpe i efteråret 2008, og fra tæven blev parret og til hvalpene flyttede hjemmefra, kom jeg af med alt i alt små 40.000kr. Hvilket blandt andet skyldes at hvalpene måtte forløses ved kejsersnit en lørdag morgen, pris: 12.000kr. der til kom så foder til tæve og hvalpe, ormekure, registrering af hvalpene, sundhedstjek og vaccination af hvalpe, øjenlysning af hvalpe, dyrlægebesøg med hvalpene da de var knap 8 uger pga. mave infektion, hvalpepakker osv.

 

Jeg var i Belgien at få parret tæven hvilket kostede lige godt 10.000kr. inkl. transport osv., derudover kan du trække lidt fra til øjenlysning og stambogsføring (men i stedet skal du jo så betale chipning af hvalpene, hvor den udgift for mig var med i stambogsføringsprisen), men selv med de ting trukket fra, kan sådan et kuld hvalpe hurtigt komme til at koste dig 25.000kr. -som du jo skal betale INDEN du får nogle penge for hvalpene, hvis du ellers overhovdet kan finde købere til dem...

 

Udgiften til parringen er det mindste af det, når man avler et kuld hvalpe, så jeg ville nok tænke mig om en ekstra gang hvis økonomien er lidt stram i øjeblikket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

wow! utroligt..

læste første tråd i går, da den blev oprettet, men vidste ikke lige om jeg skulle komme på banen.. fordi det nok ikke var blevet et specielt konstruktivt indlæg, som kunne bruges til noget så..

 

Det bliver det nok heller ikke lige nu, men.. bliver helt overrasket over, at man ønsker et kuld på en tæve fordi "hun har fortjent det"?..

sådan et kuld tager enormt på kræfterne, så det er noget du skal tænke over om du vil byde din hund, og glæde dig selv med...

 

kan heller ikke se du sætter nogle kriterier til din hanhund?

skal han ikke leve op til noget, men istedet kun "glæde" din hund?..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gennem de sidste 15 år haft 3 stk cockerer med svær HD, dog alle DKK hunde.

Men de cockerer, der avles idag uden stambog er jeg da nervøs for, ofte stadig er bærer af denne hæslige skavank,fordi ingen aner normalt checkes.

Min veninde kender en cocker uden stambog, ca 2 år , hvor den pludselig blev lidt spids overfor familiens børn. Den lider at medfødt grå stær.Og må sikkert aflives, da de nok ikke tør beholde den.

Til denne ønskede parring vil jeg sige , at mine 2 sidste kuld har givet underskud.

Og jeg turde aldrig lave et kuld uden ca. 20.000 kr sat af til projektet.

F.eks koster et weekendkejsersnit vel ca de 12.000 kr. Evt undersøgelse lige op til fødsel ca 1000 kr. Evt efterfødselskontrol af tæve + hvalpe = 1000 kr.

I mit sidste kuld var en ellers sund, smuk hvalp ,med et lidt mærkværdigt bevægelsesmønster.Igen dyrlægekontrol, der intet fandt, så viderer til CT skanning = 3400 kr, der intet galt fandt, og så en kiropraktor , der kom 2 gange og han blev helt fin og fejlfri.Sikkert et fødseltryk.

Og så lige- ingen seriøse hvalpekøberer, så sidste hvalp er her endnu , nu 8 mdr gammel.

Og jeg er ikke den eneste med store hvalpe i huset, uden hvalpekøberer.

OK - min hvalp er ikke til salg mere, jeg må beholde ham.

Så tænk dig om, du kan ikke lave noget på din tæve, der vil kunne forbedre racen uden stor kontrol af alle forældrehunde og deres familier.

Og så kræves der masser af tid i flere uger.

Dette er ikke for at jeg kun kan lide DKK hunde, har skam selv 2 mixhunde, men de skal da ikke i avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK...

 

Jeg har åbenbart begået en fejl da jeg gik ud fra at det her forum var for alle, for det er jo tydeligvis ikke sådan det forholder sig....og det her er ikke første gang jeg ser alle kaste sig over en person der går mere op i selve hunden end papirene....i modsætning til mange af jer...

 

Sidste indlæg herfra, i hvert fald så længe der ikke bliver gjort noget ved den snobbede attitude der er herinde omkring den slags....tænk over hvordan i behandler de nye herinde....

 

-Man får jo ikke en chance....

 

 

Vh.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla Sjelhøj

tror nu ikke du skal tage de svar du har fået som snobbede men nærmere som hjælp til dig og din hund... synes nu nok at det var gode grundige svar der fortæller at avl på en hund ikke er en lyserød lykkelig periode. men faktisk kan koste mange mange mange penge og koste din lille hund livet.... så der er meget at forholde sig til hvad det angår...

 

men held og lykke fremover håber du vælger den rigtige beslutning for DIN HUND og DENS HVALPE!

Link til indlæg
Del på andre sites

OK...

 

Jeg har åbenbart begået en fejl da jeg gik ud fra at det her forum var for alle, for det er jo tydeligvis ikke sådan det forholder sig....og det her er ikke første gang jeg ser alle kaste sig over en person der går mere op i selve hunden end papirene....i modsætning til mange af jer...

 

Sidste indlæg herfra, i hvert fald så længe der ikke bliver gjort noget ved den snobbede attitude der er herinde omkring den slags....tænk over hvordan i behandler de nye herinde....

 

-Man får jo ikke en chance....

 

 

Vh.

 

Jeg vil mene at det sådan set lige præcis er hunden folk går op i, og det er iøvrigt langt fra første gang vi har hørt erfarne og gode opdrættere stå tilbage med flere hvalpe de ikke kan komme af med grundet markedet generelt - og de kan vifte med stamtavler og linjer så meget de vil, det er pisse umuligt at sælge hvalpe idag..

 

Det bliver IKKE nemmere med en ikke-gennemtjekket og tavleløs hund, desværre..

 

Det er iøvrigt heller ikke første gang folk her støder på "jeg synes min hund skal være forældre" eller "jeg kan mærke hun gerne vil"..

Mine hunde er intakte, og jeg ved at deres liv ikke vil ændres en tøddel af et hvalpekuld.. Tilgengæld risikerer jeg kejsersnit, kæmpe udgifter, dødfødte hvalpe, gabende sort økonomisk hul..

Jeg har, efter at have fulgt utroligt mange tråde, erfaret een ting - at et hvalpekuld virkelig sjældent skaber et overskud, af nogen som helst art..

 

Jeg bliver til gengæld rimelig træls over at nye brugere ikke formår at gribe i egen barm, og indse at hvis man stikke næsen frem så kan man risikere at folk IKKE er enige med en..

Sådan er det for os alle, hvis jeg skriver jeg er pisse ligeglad med hvad der er i det foder jeg giver mine hunde, så må jeg være klar til at tage de modargumenter der kommer, også de grimme - hvis man ikke kan klare at argumentere sig sag så skal man ærlig talt nok holde sig fra diskussionsforaer..

 

Held og lykke med hvad der så end sker..

Link til indlæg
Del på andre sites

OK...

 

Jeg har åbenbart begået en fejl da jeg gik ud fra at det her forum var for alle, for det er jo tydeligvis ikke sådan det forholder sig....og det her er ikke første gang jeg ser alle kaste sig over en person der går mere op i selve hunden end papirene....i modsætning til mange af jer...

 

Sidste indlæg herfra, i hvert fald så længe der ikke bliver gjort noget ved den snobbede attitude der er herinde omkring den slags....tænk over hvordan i behandler de nye herinde....

 

-Man får jo ikke en chance....

 

 

Vh.

 

Jeg synes ikke der er noget som helst i mit indlæg der indikerer snobberi. Om du så havde en hund med stamtavle ville mit svar stadig være det samme til dig.

 

Jeg er fuldstændig fløjtende ligeglad med om du tager et kuld hvalpe på din tæve eller ej, der går ingen skår af mig fordi der findes hunde uden stamtavle. Jeg giver dig bare en objektiv beskrivelse af hvad du skal tage højde for.

 

Men nu hvor du har kommet med din bandbulle, så lad mig komme med en til dig:

 

Du skriver du går mere op i hunden end du gør i papirerne.... Så er min påstand, nej, det gør du ikke. Du går mere op i egen egoisme end i din hund. For ret beset er det det der sker når VI vælger at tage hvalpe på vores hunde. Hundene har ikke noget ønske om at få hvalpe. Det er DIG der har ønsket, og så overfører DU det til din hund. Eftersom DU tager valget for din hund, så er det også DIT ansvar at gøre det bedst muligt, og det gør du ikke ved bare at finde en tilfældig hanhund. Du skriver du vil afbetale parringen, men hvad med dyrlægen? Hvad med foderet? Hvad med de hvalpe du ikke får solgt? Skal din studenterøkonomi være faktor for hvor gode gener hundene skal have, om din tæve får den rette behandling hos dyrlægen, får det rigtige foder? Tænk dig nu grundigt om inden du giver dig i kast med projektet.

 

Hvad gør du hvis hvalpekøberne finder ud af at ungerne har allergi og alligevel ikke kan tåle hunden, eller hunden udviser aggressiv adfærd, viser sig at have en arvelig sygdom. Er du klar til at tage hvalpen/unghunden/den voksne hund tilbage? At være opdrætter er ligesom at få børn. Hvalpene forsvinder ikke ud af dit liv efter 8 uger (forhåbentlig da), hvalpekøberne vil vende tilbage til dig og bede om råd og vejledning, og de ser dig som et alvidende orakel. Er du klar til at bruge din tid på det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke deltaget i denne tråd da jeg ikke har erfaring med avl, men jeg synes faktisk folk har skrevet ret pænt til dig.

 

Jeg kan godt forstå det ikke er sjovt når nu man har en drøm om noget at man så får en masse negative kommentarer, men hvis nu du prøver at læse dem igennem igen så siger de:

 

1) Du siger selv du ingen penge har lige nu, folk påpeger at en fødsel kan blive frygtelig dyr hvis noget går galt.

2) Din hund kan være fuldstændig rask og føde sunde hvalpe, du ved det bare ikke med sikkerhed og så kan du måske stå med sure hvalpekøbere og et evt erstatningskrav

3) Der er alt for mange hvalpe på markedet lige nu og alt for få købere. Jeg har fx kendskab til en opdrætter som står med 3 store hanhvalpe med tavle og alting som hun bare ikke kan komme af med.

 

Jeg ser egentlig folks kommentarer som et venligt vink om at du risikerer store økonomiske problemer hvis du prøver det her...

 

Og så ser jeg altså slet ikke at folk har et problem med hunde uden stamtavle, de har bare et problem med hunde der bliver avlet på uden de er sundhedsmæssigt tjekkede...

 

Men det er jo stadig et frit land så du kan jo bare ignorere det der er skrevet og få nogle hvalpe alligevel :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

OK...

 

Jeg har åbenbart begået en fejl da jeg gik ud fra at det her forum var for alle, for det er jo tydeligvis ikke sådan det forholder sig....og det her er ikke første gang jeg ser alle kaste sig over en person der går mere op i selve hunden end papirene....i modsætning til mange af jer...

 

Sidste indlæg herfra, i hvert fald så længe der ikke bliver gjort noget ved den snobbede attitude der er herinde omkring den slags....tænk over hvordan i behandler de nye herinde....

 

-Man får jo ikke en chance....

 

 

Vh.

 

 

Det der gider jeg simpelthen ikke at høre på, i særdeleshed eftersom det intet hold har i virkeligheden! Ikke én eneste her i tråden mener at du ikke skal avle på din hund bare fordi den ikke har stamtavle, det vi siger, hvis du ellers gad at høre efter, er at det er en dårlig idé at avle på en hund der ikke er gennemtjekket for arvelige lidelser, og dette gælder ved alt avl, stamtavle eller ej! Der ud over siger vi at du skal tænke dig om, rent økonomisk, hvis du ikke har så mange penge i øjeblikket, da et hvalpe kuld kan blive en rigtig dyr historie, igen, det gælder for kuld både med og uden stambog! Og endelig pointere vi at ingen hund, stamtavle eller ej, har noget ønske om, behov for, eller fornøjelse af at blive mor, ergo er det ikke ligefrem en god grund til at avle!

 

Hvorfor hulen er det at os der tilfældigvis har valgt at have hunde med stamtavle, absolut skal have stukket der der snobbe-kort i næsen, hver gang ejeren af en ikke stambogsført hund ikke er enig i hvad vi siger?! Det er simpelthen så trættende :evil:

Ja, dette er et forum for alle, med og uden stambog og der er maaange ikke-stambogsførte hunde herinde, og vi følger dem med nøjagtig lige så stor glæde og begjestring som de stambogsførte!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Twiggy

Jeg er da også ked af, at du føler dig hængt ud eller ikke forstået.

Men du må forstå, at et hvalpekuld er hårdt, også tidsmæssig.

Jeg har en uge fri før fødsel, og ihverfald i første uge efter fødsel.

Senere ved 3 ugers alderen kan de små ofte ikke klare sig uden tilskud, ca hver 4 time tilskudsfoder, og så må man være i huset.Efter 3 ugers alderen kræver de små plads til udfoldelse, skider alle hver 3-4 time og tisser i en uendelighed, så rengøring er altid bagud.

Det er ikke helt uanmindeligt at tæver dør efter en fødsel. Så står ejeren med de små under en uge, der mindst hver 4 time døgnet rundt skal hjælpes og det tager meget tid /hvalp.

Sidste år fik jeg 4 moderløse på lidt under en uge. Og tro mig , selv om min ene tæve tog en del af moderopgaven i stiv pote, så sov jeg sjældent 2-3 timer i træk i flere uger. Hvalpene var også en anden størrelse og med stor vægtøgning , så det var tilskudsflaske døgnet rundt.

Man har ansvaret ved en parring mange år frem for hundenes trivsel.

Jeg har prøvet at få en 5 1/2 årig tilbage pga skildsmisse, ikke sjovt at stå med en lidt forsømt hund, der nu ikke ligner sine forældre af sind og du skal finde et godt hjem, eller sprøjten til den.

Det vi giver er advarsel , ikke at du ikke kan accepteres.

Kig på DKK listen over hvalpe og se efter hvornår de er født, der er vild overproduktion og selv de avlerer, der ofte kan sælge udenlands, har for store hvalpe gående.

Hvis folk så ikke har tid til socialisering , kan de ikke sælges overhovedet,

Så man skal nærmest være pensionist eller efterlønner for at turde lave hvalpe lige nu.

Kender en superkennel , hvor der ofte også har været RUN fra udlandet, går 8-9 dejlige supergenetiske sunde hvalpe over 8 uger, bare ingen seriøse køberer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay..tak Ulla, og ja, føler mig meget misforstået.

 

Jeg har al den tid i verden hvis der skulle komme hvalpe, fordi jeg er syg og går hjemme, som jeg snart har gjort i 2 år..så tiden er ikke problemet..

 

Og alle de ting folk skriver har jeg jo taget med i mine overvejelser inden jeg overhovedet skrev annoncen..jeg er altså ikke totalt uvidende på området..

 

Og jeg har før skrevet en annonce med mange flere detaljer, så nu prøvede jeg at lave en mere enkel, hvor folk bare kunne spørge hvis der var nogen interesse.

Det er ikke fordi jeg ikke har nogen krav til hannen eller ikke ved mere om min egen hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Hej Twiggy,

 

Jeg synes bestemt ikke at du er blevet taget dårligt imod:vedikke:... Tvært imod. Vi har alle prøvet at hjælpe med nogle svar. Der er jo altid for og imod ved enhver hændelse i livet, og jeg er SIKKER på at dem der har svaret dig (inkl mig selv) blot har villet dig det bedste.. så du ikke risikerer at stå tilbage med 5 hvalpe på 5 mrd og en gæld uden lige. :cry:

 

Selv kunne jeg da vanvittig godt tænke mig at få en lille tøs efter min egen pige... men jeg TØR IKKE!... Jeg ville aldrig kunne tilgive mig selv hvis der sker hende noget. Men det skal man være klar til at gøre hvis man vil have hvalpe.

 

Som beskrevet mistede en af mine bekendte sin tæve pga. narkosefejl under kejsersnit. Den risiko skal man opveje. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Twigga

jeg synes bare jeres tid til hvalpe er forkert lige nu. Simpelthen, fordi der er så stor overproduktion, at adskillige må aflives hver dag.

Min hvalp fra jan har været annonceret i 5 mdr uden en seriøs henvendelse og uden at være dyr. Hans far er fra superkendte familie, svensk og med 9 championater, dnatestet, Hd frie i flere generationer, osv som moderen , der kommer fra en af de største ,også svenske kennelser , meget vindende. Morfar en superdejlig dygtig skotsk import, både udstilling og agility champion.

Moder, mormor , bedste og oldemor er udstilllet med meget fine resultater.

Hvad hjælper alt dette når hvalpekøberne ingen penge har og ikke har lyst til hund lige nu.

Det gælder mange racer og ikke kun cockerer.

Jeg står kun tilbage med en , og han er da også en ønskehund for mig, men hvis jeg som nogle havde 9 stk over 8 uger + de voksne , var jeg da på spanden også over tid og foderudgifter,.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes at der er blevet svaret dig pænt herinde og de råd der er givet, er givet som en hjælp, for at du ikke skal risikere at stå med hvalpe, du ikke kan afsætte og at du ikke skal komme i økonomiske vanskeligheder.

 

Vi er hundemennesker herinde og vi vil altid se på hundens tarv. Det er ikke for din hunds tarv, at du vil avle på hende. Det er og bliver for din egen skyld.

 

De skræksenarier der er blevet fortalt i denne tråd, er ikke noget der kun sker meget sjældent, det er noget der er stor risiko for, at der kan ske.

 

Hvordan ville du have det med at skulle gå på kompromis med dine krav til hvalpekøberne? Fordi du ikke kan afsætte hvalpene.

 

Jeg har svær ved at forstå, at du kan skrive at du har sat dig ind i alt det som du har fået at vide i denne tråd og alligevel kan overveje at avle. Særlig med den økonomiske situation som du står i lige nu. Ja for mig lyder det meget panikagtig. Nærmest som om at du absolut vil have hvalpe på din tæve og pga hendes alder , så er det sidste udkald og at problemerne tager du hen ad vejen, uden anelse om, at det kan koste dig dyrt i kroner og øre. Men det værste er, at du vil risikere din hunds og hvalpenes liv og helbred, fordi du ikke har råd til at betale hvad det kan komme til at koste.

 

Nyd din hund og giv hende et godt liv. Det er hvad hun ønsker og ikke en kuld hvalpe. Det er det bedste du kan gøre for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...