Hop til indhold

Trænede hanhunde, tak


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

I en naturlig bestand af whatsoever vil det (incest) også forekomme.

Muligvis får afkommet derved nogen skavanker som gør at det ikke kan overleve og forplante sig.

Eller i nogen tilfælde kan afkommet få andre/bedre egenskaber end resten af bestanden, og dets chancer for at forplante sig stiger, hvorved arten på sigt styrkes, eller en ny underart kan opstå.

Det kaldes evolution.

 

På mange områder har mennesker sat evolutionen ud af kraft. De tror f.eks. at de kan gøre tingene bedre i en udstillingsring. Den slags plejer ikke at gå godt.

 

Næ, anderledes kan man jo rationalisere at når det kommer til menneskeheden selv, så avler man jo på kryds og tværs efter forgodtbefindende uden (ret meget) hensyntagen til arvelige skavanker osv. , og se hvor vi er henne nu???

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 235
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

 

På mange områder har mennesker sat evolutionen ud af kraft. De tror f.eks. at de kan gøre tingene bedre i en udstillingsring. Den slags plejer ikke at gå godt.

 

Nu kan jeg naturligvis ikke tale på alles racers vegne, men at påstå at hundeavl kun foregår på baggrund at resultaterne i en udstillingsring, må være et udtryk for manglende kendskab til avlsarbejde.

Selvfølgelig har racens udseende en betydning, køberne forventer jo en hund med et udseende der ligner racens, når de køber en hund med stamtavle, men at der lægges væk på udseende, behøver da så langt fra betyde, at der ikke også lægges vægt på andre ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ, anderledes kan man jo rationalisere at når det kommer til menneskeheden selv, så avler man jo på kryds og tværs efter forgodtbefindende uden (ret meget) hensyntagen til arvelige skavanker osv. , og se hvor vi er henne nu???

 

Mon ikke også menneskeavl er styret af

New perspectives on mate choice and the MHC. [Heredity. 1998] - PubMed result

 

Personligt synes jeg da helt bestemt at nogle personer dufter bedre end andre. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg naturligvis ikke tale på alles racers vegne, men at påstå at hundeavl kun foregår på baggrund at resultaterne i en udstillingsring, må være et udtryk for manglende kendskab til avlsarbejde.

Selvfølgelig har racens udseende en betydning, køberne forventer jo en hund med et udseende der ligner racens, når de køber en hund med stamtavle, men at der lægges væk på udseende, behøver da så langt fra betyde, at der ikke også lægges vægt på andre ting.

 

Tager vi nu de stakkels schæferhunde som eksempel, med deres hængende bagkroppe og dinglende bagben.. Jeg har svært ved at se hvordan det har gavnet racen, men schæferhundefolkene mener nu at det har det.

Jeg har svært ved at se hvad en brugshunderace har ud af en nærmest uanvendelig bagkrop.

Men nu har de jo den der svage bagkrop, og det er mit helt klare indtryk at det er udstillingsringen der har bestemt at den skal se sådan ud, når det nu ikke giver nogen fordel i hundens anvendelse, tværtimod.

 

Det er også udstillingsringen der efterhånden har givet visse hunderacer så korte snuder at de har svært ved at trække vejret.

 

I naturen ville disse "skravl" hurtigt uddø, det ville evolutionen sørge for.

I hundeverdenen er de sunde eksemplarer af visse racer uddøde, det har udstillingsringen sørget for.

 

Selvom brugsegenskaberne måske har lidt indflydelse for visse racer, er det udstillingsringen der har det sidste ord at skulle have sagt.

Jaaa, den kære udstillingsring er jo nødvendigt for at standarden kan holdes. Men hvis standarden - som ofte er lidt vagt formuleret - overfortolkes, eller som udgangspunkt mere tager højde for udseende end sundhed giver det ikke noget godt resultat.

 

Her kan vi blive uenige om hvad et godt resultat er.

Er et godt resultat en sund race der kan anvendes til det den oprindelig skulle bruges til?

Eller er et godt resultat at man forlader udstillingsringen med nogle røde bånd og rosetter og et stykke papir hvor der står CAC?

Link til indlæg
Del på andre sites

I naturen ville disse "skravl" hurtigt uddø, det ville evolutionen sørge for.

Her kan vi blive uenige om hvad et godt resultat er.

Er et godt resultat en sund race der kan anvendes til det den oprindelig skulle bruges til?

Eller er et godt resultat at man forlader udstillingsringen med nogle røde bånd og rosetter og et stykke papir hvor der står CAC?

 

Først vil jeg mene at et emne som dette vel egentlig fortjener sin egen tråd. Derfor bliver mit svar måske lidt (for) kort.

Du nævter "i naturen" Der findes mig bekendt ikke tamhunde i naturen, med mindre man regner gadehunde som værende naturlige ?

Men hensyn til ekstremer inden for hundes udseende tror jeg egentlig altid der har kunnet findes eksempler på det. Det er som om man i forsøg på at udvikle hundene, måske kommer for langt ud, men hen over årene finder de fleste racer dog tilbage til en mere fornuftig linie.

For mig er et godt resultat en både fysisk og psykisk sund hund, som har det udseende som køber forventer af den race. Hvis hunden sælges som brugshund skal den naturligvis have sine brugsevner i behold, men sælges den som familiehund er dette ikke så vigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom brugsegenskaberne måske har lidt indflydelse for visse racer, er det udstillingsringen der har det sidste ord at skulle have sagt.

Jaaa, den kære udstillingsring er jo nødvendigt for at standarden kan holdes. Men hvis standarden - som ofte er lidt vagt formuleret - overfortolkes, eller som udgangspunkt mere tager højde for udseende end sundhed giver det ikke noget godt resultat.

 

Her kan vi blive uenige om hvad et godt resultat er.

Er et godt resultat en sund race der kan anvendes til det den oprindelig skulle bruges til?

Eller er et godt resultat at man forlader udstillingsringen med nogle røde bånd og rosetter og et stykke papir hvor der står CAC?

 

Med dommere som bedømmer subjektivt og udstillere derfor, naturligvis, udstiller hos netop de dommere som kan lide deres type hund(e), så man kan opnå de eftertragtede bånd og titler.

 

Så selvom der er standarder spiller udstillingsdommerne en stor rolle i avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også udstillingsringen der efterhånden har givet visse hunderacer så korte snuder at de har svært ved at trække vejret.

 

Jeg er nu lidt halvuenig i din betragtning. For også før der blev afholdt udstillinger, havde mennesket en stor glæde ved at avle hunde med runde hoveder, korte snuder og udstående øjne.

 

At sige al udstilling er noget skidt og udelukkende ødelægger avlen er jeg ikke enig i. Og kommer altid til at stejle lidt, når udsagnet lyder af en direkte genafspilning af det britiske program der efterhånden har et par år på bagen.

 

Uanset hvilke avlsprincipper man går efter, syntes jeg altid en overfortolkning af en standard (hvad enten den påpeger temperament, udseende eller brugsegenskaber) kan gå hen og give problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvilke avlsprincipper man går efter, syntes jeg altid en overfortolkning af en standard (hvad enten den påpeger temperament, udseende eller brugsegenskaber) kan gå hen og give problemer.

Helt enig!

 

Al udstilling er ikke noget skidt, men al "overfortolkning" er i den grad noget skidt. Og der er schæferhundene et skræmmende godt eksempel, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nu lidt halvuenig i din betragtning. For også før der blev afholdt udstillinger, havde mennesket en stor glæde ved at avle hunde med runde hoveder, korte snuder og udstående øjne.

 

Korte snuder og runde hoveder, udstående øjne etc er i sig selv ikke noget problem, hundene kan være sunde nok af den grund.

Menmere vil have mere, og snuderne bliver kortere og kortere, øjnene mere og mere udstående, og til sidst dratter de helt ud - det er her det går galt - for det er disse hunde der forlader udstlillingsringem med de bedste resultater = dem der kan forplante sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Korte snuder og runde hoveder, udstående øjne etc er i sig selv ikke noget problem, hundene kan være sunde nok af den grund.

Menmere vil have mere, og snuderne bliver kortere og kortere, øjnene mere og mere udstående, og til sidst dratter de helt ud - det er her det går galt - for det er disse hunde der forlader udstlillingsringem med de bedste resultater = dem der kan forplante sig.

 

Nu skal der jo ikke så meget af et udstillingsresultat til for at en hund kan avlsgodkendes i f.eks. DKK. Et blåt bånd....en anden premie...og det kan de fleste hunde nok opnå.

 

Det er ikke dér skoen trykker i udstillingsøjemed - efter min mening. Det, der går galt, det er når et eller andet flip som f.eks. de korte snuder pludselig bliver opprioriteret hos dommerstaben, så det er dét der skal til for at få lilla bånd, certer osv. Visse folk, der udstiller og opdrætter udstillingshunde kan måske fristes til at lægge vægten dér i deres valg af hund og i deres opdræt.

 

Det du glemmer er, at for de fleste racer er udstillingsresultatet kun et stykke på vejen mod en avlsgodkendelse. Der er også diverse sundhedstests hos dyrlægen, brugsprøver osv osv osv.

 

Det er lidt fjantet at tro at alt det onde udgår fra den firkantede ring. Noget gør selvfølgelig, men altså man må også lige prøve at se tingene i forhold til hinanden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...