Hop til indhold

Trænede hanhunde, tak


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Det er ikke det at træne hunden til parring der er problemet... (selv om jeg personligt også synes det er lidt underligt...) Men det at tvinge hunden til parring, mod dens vilje. Der er en stor forskel!

 

Kodeordet her er nok positiv træning...

Jeg har en retriever, og ja jeg træner den til bære ting, MEN dette bygger på lyst. Det hedder positiv træning. Hvis vi skal kaster følelser til side og kikke kynisk på parring. Så vil jeg da også her fokusere på positiv træning, hvis det var. Så nej, det er ikke helt det samme, hvis man dyrker positiv træning...

 

Jamen selvfølgelig skal træningen da være positiv, ingen tvivl om det.

Jeg kan nævne at jeg bl.a. havde en tæve, som det var meget svært at få parret første gang, og det endte da med, at jeg måtte holde hende fast. Men det forgik da stadig med beroligende tale og rosende ord.

Da hun skulle parres til andet kuld blev det meget nemmere, og da hun var klar til tredie kuld klarede hun det helt selv.

Så som jeg har skrevet det tidligere, så glem alt om menneskelige tanker om voldtægt og dyremishandlinger, det er bare et spørgsmål om at træne sine hunde, som vi jo alle gør på så mange andre måder.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 235
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jamen selvfølgelig skal træningen da være positiv, ingen tvivl om det.

Jeg kan nævne at jeg bl.a. havde en tæve, som det var meget svært at få parret første gang, og det endte da med, at jeg måtte holde hende fast. Men det forgik da stadig med beroligende tale og rosende ord.

Da hun skulle parres til andet kuld blev det meget nemmere, og da hun var klar til tredie kuld klarede hun det helt selv.

Så som jeg har skrevet det tidligere, så glem alt om menneskelige tanker om voldtægt og dyremishandlinger, det er bare et spørgsmål om at træne sine hunde, som vi jo alle gør på så mange andre måder.

 

Så har du misforstået hele konceptet omkring positiv træning...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen selvfølgelig skal træningen da være positiv, ingen tvivl om det.

Jeg kan nævne at jeg bl.a. havde en tæve, som det var meget svært at få parret første gang, og det endte da med, at jeg måtte holde hende fast. Men det forgik da stadig med beroligende tale og rosende ord.

Da hun skulle parres til andet kuld blev det meget nemmere, og da hun var klar til tredie kuld klarede hun det helt selv.

Så som jeg har skrevet det tidligere, så glem alt om menneskelige tanker om voldtægt og dyremishandlinger, det er bare et spørgsmål om at træne sine hunde, som vi jo alle gør på så mange andre måder.

 

Det du beskriver her har jo intet med positiv træning at gøre - det er derimod positiv straf fordi du tilfører hunden ubehag.

 

Altså hele tanken om at vi skal "træne" vores hanhunde til at parre finder jeg helt komplet hen i vejret. Hanhunde skal hjælpes og guides de første gange, men reel træning kan jeg på ingen måde se er mulig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor får jeg ordet "tvangsægteskab" ind ?

 

Ja, gu er det da det nemmeste at lade tæven voldtage ift. at skulle afsted igen eller finde en anden hanhund.

Men det nemmeste er ikke nødvendigvis det bedste eller det mest etisk korrekte.

 

Hvis du ikke mener at hunde har et "sind" står det værre til med dig end jeg havde troet :shock:

 

Med "sind" mener jeg følelser og en form for tankevirksomhed.

 

Tvangsægteskaber !! Voldtægter !!

Får du ikke lige menneskeliggjort vore hunde "en tand " for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du beskriver her har jo intet med positiv træning at gøre - det er derimod positiv straf fordi du tilfører hunden ubehag.

 

Altså hele tanken om at vi skal "træne" vores hanhunde til at parre finder jeg helt komplet hen i vejret. Hanhunde skal hjælpes og guides de første gange, men reel træning kan jeg på ingen måde se er mulig.

 

Jeg tror det er et spørgsmål om hvordan man bruger - og hvad man lægger i ordene, træning eller guiding kan for mig være det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi hvalpene bliver "bedre" ved at du tvinger tæven til parring? Det forstår jeg intet af.

 

 

Hvalpene bliver bedre fordi jeg bestemmer hvem der skal være forældre til dem.

Mine tævehunde har nemlig endnu ikke lært at slå op på Hundeweb, Rasdata eller lignende informationssider. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpene bliver bedre fordi jeg bestemmer hvem der skal være forældre til dem.

Mine tævehunde har nemlig endnu ikke lært at slå op på Hundeweb, Rasdata eller lignende informationssider. :-)

 

Hvorfor gør andre opdrættere ikke det? Jeg kan slet ikke følge dig. Nu er det jo sjældent hunden der bestemmer hvem magen skal være, det er jo heldigvis oftest føreren/ejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tvangsægteskaber !! Voldtægter !!

Får du ikke lige menneskeliggjort vore hunde "en tand " for meget.

 

Ordbog:

voldtægt = det at tiltvinge sig samleje med vold eller under trusler om vold.

 

----

Dvs. voldtægt har intet med mennesker at gøre, men omhandler det at det foregår uden den enes ellers begges sammentygge... Så lige præcis dét ord er faktisk ganske korrekt brugt i denne sammenhæng, hvor vi diskutere om det er det værd at lade sin hund voldtage/tiltvinge samleje med vold for at få hunden drægtig hurtigere end hvis man lader dem varme op til hinanden.

Og vold er desværre også blot det at fastholde en mod dens vilje. Beklager. Hvis du ikke kan lide ordet voldtægt, skulle du nok tænke lidt over at det rent faktisk er det der foregår om du vil det eller ej. Beklager...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor gør andre opdrættere ikke det? Jeg kan slet ikke følge dig. Nu er det jo sjældent hunden der bestemmer hvem magen skal være, det er jo heldigvis oftest føreren/ejeren.

 

Det gør andre opdrættere også, de fortæller det bare ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpene bliver bedre fordi jeg bestemmer hvem der skal være forældre til dem.

Mine tævehunde har nemlig endnu ikke lært at slå op på Hundeweb, Rasdata eller lignende informationssider. :-)

 

Men har de databaser den eneste sandhed om hvordan man laver sunde hvalpe - eller er det mere at få et produkt der matcher "standarden"?

De standarder har jo smadret adskillige hunderacer, og kommer til at ødelægge endnu flere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg siddet og fulgt det her, og jeg forstår stadig ikke, hvordan man kan træne sin hanhund op til en parring, det er jo ikke alle racer, der har uendeligt mange tæver, der bare kan parres, for at hanhundene kan blive trænet.

Og man parrer vel ikke, bare for træningens skyld. :hmm:

Hjælp mig, så jeg kan forstå hvordan. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ordbog:

voldtægt = det at tiltvinge sig samleje med vold eller under trusler om vold.

 

----

Dvs. voldtægt har intet med mennesker at gøre, men omhandler det at det foregår uden den enes ellers begges sammentygge... Så lige præcis dét ord er faktisk ganske korrekt brugt i denne sammenhæng, hvor vi diskutere om det er det værd at lade sin hund voldtage/tiltvinge samleje med vold for at få hunden drægtig hurtigere end hvis man lader dem varme op til hinanden.

Og vold er desværre også blot det at fastholde en mod dens vilje. Beklager. Hvis du ikke kan lide ordet voldtægt, skulle du nok tænke lidt over at det rent faktisk er det der foregår om du vil det eller ej. Beklager...

 

Jamen så kalder vi det da voldtægt, det har jeg ingen problemer med.

Men tvangsægteskab er vel stadig lige "et nr." for meget ikke ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør andre opdrættere også, de fortæller det bare ikke.

 

Nu snakker du om noget helt andet. Jeg snakker stadig om at vælge den rette hanhund til tæven. Det siger du at du gør og det lyder som om det er noget ekseptionelt. Men nu er det faktisk sådan at de fleste, der avler, nøje udvælger hanhund til deres tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men har de databaser den eneste sandhed om hvordan man laver sunde hvalpe - eller er det mere at få et produkt der matcher "standarden"?

De standarder har jo smadret adskillige hunderacer, og kommer til at ødelægge endnu flere.

 

Det har du jo lov at mene, for mig er det primært sundheden der tæller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så kalder vi det da voldtægt, det har jeg ingen problemer med.

Men tvangsægteskab er vel stadig lige "et nr." for meget ikke ??

 

Tak. Det er bare det jeg mener, du bør ikke kalde det positiv træning, når det er positiv straf, der er din træningsform. Og du bør kalde det voldtægt når det faktisk er det der foregår. Så kan man dernæst diskutere om der er enighed heri...

 

Tror også det blev sagt i ironi, for at forklare personens stemning omkring emnet:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør andre opdrættere også, de fortæller det bare ikke.

Selvfølgelig bruger vi hundeweb til at finde matchende partnere, så der har du helt ret, hvad skulle vi ellers bruge det til.

Det er som regel der man finder de oplysninger, man skal bruge om hundene, og så på udstillinger, så man kan se om eksteriøret også passer sammen.

Så der giver jeg sigurd ret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu snakker du om noget helt andet. Jeg snakker stadig om at vælge den rette hanhund til tæven. Det siger du at du gør og det lyder som om det er noget ekseptionelt. Men nu er det faktisk sådan at de fleste, der avler, nøje udvælger hanhund til deres tæve.

 

Jamen det har du helt ret i, og hvor mange opdrættere tror du opgiver en sådan planlagt og aftalt parring, fordi hundene ikke lige klan finde ud af det.

Alle vil da gå ind og hjælpe, holde osv. i forsøg på at få parringen til at lykkes, det kan jeg altså stadig ikke se noget forkert i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tvangsægteskaber !! Voldtægter !!

Får du ikke lige menneskeliggjort vore hunde "en tand " for meget.

 

Hør nu her: Vi taler om dyr som har samme nervesystem som vi, har samme områder i hjernen der fungerer ligesom vores omkring oplevelser mm.

Hundens følelseshjerne er ligesom din.

 

Hunde tænker - kan rationalisere eller hvad du ellers vil kalde det. Hvis de ikke kunne dette ville de ikke kunne lære.

 

Du taler positiv træning. Nuvel. I dette koncept ligger der den holdning at positiv = hunden oplever velbehag som respons på en given handling.

 

Hunde, ja du giver jo ikke rigtigt noget af dig, så jeg ved ikke hvad du tænker, men hunde har nogle klart definerede "høflighedsregler" angående deres kropszone, ejendele mm.

I dette ligger der at hunden forventer at få respekteret disse grænser i social sammenhæng.

 

Når vi lægger en hund ned med magt og klipper neglene på den er det tvang uanset vi taler opmuntrende og roser den. (Roser den for hvad iøvrigt, den gør intet og den har intet valg).

 

Når du fastholder en uvillig tæve så en parring kan gennemføres er det en overskridelse af tævens naturlige instinkter og grænser, som en anden hund ikke var sluppet godt af med.

Hvis dette ikke er tvang, hvad er det så?

 

Voldtægt, ja det er et et stærkt ord og du bruger nok ikke ligefrem vold, som vi forstår ordet. Men det er tvang og overskridelse af grænser alligevel. Og ordet var ment som en provokation og for at anskueliggøre hvad tvangsparring indeholder.

 

Hvis vi nu har billedet af en uvillig tæve som er så uvillig at hun bider fra sig, hvad er dit næste skridt så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi nu har billedet af en uvillig tæve som er så uvillig at hun bider fra sig, hvad er dit næste skridt så?

 

Nu har jeg heldigvis aldrig været ude for en tæve som har bidt, men kun sagt fra på anden måde.

Men, under forudsætning af at jeg er 200 % sikker på at tidspunktet er det rigtige, ville jeg nok give hende mundkurv på, og så bare se at få det overstået.

Du har da sikkert ret i, at hunde har følelser osv. men nu er det altså os mennesker der har ansvaret for, at de hvalpe der produceres er sunde og raske dyr, derfor må man en gang imellem sætte "frøkenens primadonnanøkker" lidt til side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...