Hop til indhold

Trænede hanhunde mk II.


KimC
 Share

Recommended Posts

Gæst Malene Nielsen
Skriver jeg sort? Det var ikke for at stoppe tråden :oops:

 

Er det en langt ude tanke, om hvorvidt det egentlig er fair at tvinge hunden til at leve i cølibat? Den kan jo sagtens lære det åbenbart, men ja, ved ikke, på den ene side er det måske at menneskeliggøre den, på den anden side er det jo dens naturlige instinkt.

 

'Tvinger' man ikke hunde til det meste?

 

At gå i line, ikke hilse på alt og alle, fodring på bestemte tidspunkter, ikke selv jage bytte, begrænser deres plads, bestemmer hvor hunden skal sove (ude/inde), lærer hunden forskellige ting (lydighed) osv osv...

 

Jeg har svært ved at se, at det så skulle være grimmere, at lade den leve i cølibat eller som mange vælger at neutralisere...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 142
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

'Tvinger' man ikke hunde til det meste?

 

At gå i line, ikke hilse på alt og alle, fodring på bestemte tidspunkter, ikke selv jage bytte, begrænser deres plads, bestemmer hvor hunden skal sove (ude/inde), lærer hunden forskellige ting (lydighed) osv osv...

 

Jeg har svært ved at se, at det så skulle være grimmere, at lade den leve i cølibat eller som mange vælger at neutralisere...

 

Jo vi tvinger dem til det meste - gør det det så bedre at tvinge dem til alt :vedikke: Og er der ikke bare lidt forskel på tingene? Mener, sæt dig udløser en godbid, forsøge at parre en hunhund udløser som regel nogle mindre venlige ord.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jo vi tvinger dem til det meste - gør det det så bedre at tvinge dem til alt :vedikke: Og er der ikke bare lidt forskel på tingene? Mener, sæt dig udløser en godbid, forsøge at parre en hunhund udløser som regel nogle mindre venlige ord.

 

Jamen vi tvinger dem jo til alt - hundene er indrettet efter vores hverdag, uanset hvordan man vender og drejer den og det gør jo ikke umiddelbart hundene mindre lykkelige af den grund, så længe vi sørger for ikke at sætte dem i situationer som de ikke kan håndtere eller ikke har lært at håndtere.

 

'Sæt dig' udløser ikke en godbid her i huset.. jo under indlæring, men ellers meget sjældent. Fy ord kommer der hvis hunden laver noget jeg ikke vil have.. alt fra grave urtehaven op til at hugge bøffen på bordet...men det er jo igen mig, der så ikke har været dygtig eller konsekvent nok til at lære hunden, at det gør man ikke.

 

Og nej, jeg syntes ikke der er forskel på tingene... vores hunde får ikke lov at parre, selvom alt i dem måske fortæller dem, at de bør... tilgengæld får de så lov at følge et andet instinkt, nemlig at hyrde...stod valget mellem hyrdning/agility eller parring, så er jeg overbevist om, at parring vil være et godt stykke nede på listen - men det får vi fx. syn for sagen for i aften, for der kommer Trine med Kimmi, der er i løbetid og vi skal hyrde...jeg er overbevist om, at Bravo vælger fårene, når det er hans tur, men måske jeg bliver overrasket :blink:

 

Skulle Bravo nu vælge fårene, er vi så ude i at det er synd for resten af landets BC´ere, der ikke får lov at hyrde?!

Ikke efter min mening :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen vi tvinger dem jo til alt - hundene er indrettet efter vores hverdag, uanset hvordan man vender og drejer den og det gør jo ikke umiddelbart hundene mindre lykkelige af den grund, så længe vi sørger for ikke at sætte dem i situationer som de ikke kan håndtere eller ikke har lært at håndtere.

 

'Sæt dig' udløser ikke en godbid her i huset.. jo under indlæring, men ellers meget sjældent. Fy ord kommer der hvis hunden laver noget jeg ikke vil have.. alt fra grave urtehaven op til at hugge bøffen på bordet...men det er jo igen mig, der så ikke har været dygtig eller konsekvent nok til at lære hunden, at det gør man ikke.

 

Og nej, jeg syntes ikke der er forskel på tingene... vores hunde får ikke lov at parre, selvom alt i dem måske fortæller dem, at de bør... tilgengæld får de så lov at følge et andet instinkt, nemlig at hyrde...stod valget mellem hyrdning/agility eller parring, så er jeg overbevist om, at parring vil være et godt stykke nede på listen - men det får vi fx. syn for sagen for i aften, for der kommer Trine med Kimmi, der er i løbetid og vi skal hyrde...jeg er overbevist om, at Bravo vælger fårene, når det er hans tur, men måske jeg bliver overrasket :blink:

 

Skulle Bravo nu vælge fårene, er vi så ude i at det er synd for resten af landets BC´ere, der ikke får lov at hyrde?!

Ikke efter min mening :-)

 

Med risiko for at blive beskyldt for at ændre emne, vil jeg meget gerne rose dig for dit indlæg.

For JO, vi tvinger vore hunde til stort set alt, og det vi ikke tvinger dem er som oftest noget, vi ikke ønsker de gør.

Men der er så tilgengæld ikke noget galt i at tvinge vore hunde, for det er det de bliver produceret til.

OK, med moderne opdragelse metoder vil nogle måske sige, at det er hunden selv der vælger, men vælger den ikke lige det vi ønsker, beder vi den vælge om igen.

Så al den snak om at hunden skal leve et naturligt liv og have naturlige drifter, glem det !!

Det kan hverken vi eller vore hunde finde ud af.

Så derfor synes jeg også det er fint, hvis vi kan hjælpe vore hunde på de punkter, hvor det generer hunden ikke at være et naturligt dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med risiko for at blive beskyldt for at ændre emne, vil jeg meget gerne rose dig for dit indlæg.

For JO, vi tvinger vore hunde til stort set alt, og det vi ikke tvinger dem er som oftest noget, vi ikke ønsker de gør.

Men der er så tilgengæld ikke noget galt i at tvinge vore hunde, for det er det de bliver produceret til.

OK, med moderne opdragelse metoder vil nogle måske sige, at det er hunden selv der vælger, men vælger den ikke lige det vi ønsker, beder vi den vælge om igen.

Så al den snak om at hunden skal leve et naturligt liv og have naturlige drifter, glem det !!

Det kan hverken vi eller vore hunde finde ud af.

Så derfor synes jeg også det er fint, hvis vi kan hjælpe vore hunde på de punkter, hvor det generer hunden ikke at være et naturligt dyr.

 

 

 

Naaaajjjjj, det kunne ingen da finde på :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

For er det egentlig ikke ret meget at forlange, at en hund skal lære at leve i cølibat? Der er højst sandsynligt stor forskel på parringsbehovet for de forskellige hunde, men min har åbenlyst pænt meget lyst til det.

Man kan selvfølgelig vælge kastration, men jeg personligt vil ikke tage stilling til det før Motor er 2 års tid (siger jeg nu :mrgreen:).

 

Jo det kan virke strengt. I det "virkelige" liv havde de fleste af vore hanhunde såmænd heller ikke fået afløb for deres lyster, så den frustration er naturlig hos dem.

Det der er det unaturlige er frekvensen af løbetider hos domesticerede hunde.

 

Min erfaring er at det bliver nemmere for hanhunden med tiden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Med risiko for at blive beskyldt for at ændre emne, vil jeg meget gerne rose dig for dit indlæg.

For JO, vi tvinger vore hunde til stort set alt, og det vi ikke tvinger dem er som oftest noget, vi ikke ønsker de gør.

Men der er så tilgengæld ikke noget galt i at tvinge vore hunde, for det er det de bliver produceret til.

OK, med moderne opdragelse metoder vil nogle måske sige, at det er hunden selv der vælger, men vælger den ikke lige det vi ønsker, beder vi den vælge om igen.

Så al den snak om at hunden skal leve et naturligt liv og have naturlige drifter, glem det !!

Det kan hverken vi eller vore hunde finde ud af.

Så derfor synes jeg også det er fint, hvis vi kan hjælpe vore hunde på de punkter, hvor det generer hunden ikke at være et naturligt dyr.

 

Vi opstiller nogle valgmuligheder som hunden kan vælge eller fravælge og belønner den så for at vælge det vi ønsker.

 

Det kalder jeg ikke for tvang.

Som du selv skriver, beder vi hunden foretage et andet valg og for at sætte skub i dette valg motiveres hunden (i den moderne opdragelse/træning) positivt.

 

Hvor kommer tvang ind i billedet der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det kan virke strengt. I det "virkelige" liv havde de fleste af vore hanhunde såmænd heller ikke fået afløb for deres lyster, så den frustration er naturlig hos dem.

Det der er det unaturlige er frekvensen af løbetider hos domesticerede hunde.

 

Min erfaring er at det bliver nemmere for hanhunden med tiden :-D

 

Men hvad med humpe bamsen? Det var der mine tanker egentlig kørte, om det - hvis man nu er rimelig sikker på, at det ikke er humpen grundet stress - egentlig ikke kan være en fin måde for hunden at få noget ud på?!

 

I det "virkelige" liv havde nogle hanner sikkert fået lov at humpe andre hanner, og andre igen havde nok givet en ordentlig skideballe for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi opstiller nogle valgmuligheder som hunden kan vælge eller fravælge og belønner den så for at vælge det vi ønsker.

 

Det kalder jeg ikke for tvang.

Som du selv skriver, beder vi hunden foretage et andet valg og for at sætte skub i dette valg motiveres hunden (i den moderne opdragelse/træning) positivt.

 

Hvor kommer tvang ind i billedet der?

 

Lad os tage det emne i en anden tråd.

Det var nok min fejl at bringe dette emne på bane i denne tråd. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen vi tvinger dem jo til alt - hundene er indrettet efter vores hverdag, uanset hvordan man vender og drejer den og det gør jo ikke umiddelbart hundene mindre lykkelige af den grund, så længe vi sørger for ikke at sætte dem i situationer som de ikke kan håndtere eller ikke har lært at håndtere.

 

Der er stor forskel på hvordan forskellige hundeejere ser på sameksistensen med deres hund.

For mig forekommer det at schæferhundeejere nærmest hader deres hunde af et godt hjerte - sådan sat lidt på kanten.

Border Collie folk elsker at de kan styre deres hund totalt med en fjernbetjening - også sat lidt på kanten.

I begge tilfælde er hunden mest af alt et slags redskab.

 

De af os der har hunde som er af mere selsvstændig natur har nok en tilbøjelighed til at lade vores hunde være mere selvstændige - ind imellem lade hunde foreslå noget, lytte til den - se hunden som et mere ligeværdigt medlem af familien.

 

Jeg har haft en af mine hunde med på en festplads, hvor hunden tilkendegav at hanhavde lyst til at prøve en tur med et minitog. Efter lidt overtalelse af tivolimanden lykkes det. Mere vil have mere, hunden fik også en tur i pariserhjulet, med linen bundet forsvarligt til midterstoplen i gondolen.

Tivolifolkene fandt ud af at den der skøre hund skabte mere belægning på turene, og så gik det hele meget nemere.

F.eks at lade hunden hente pakker i fiskedammen til børnene, det øgede omsætningen totalt meget.

Jeg kan kun sige at alle involverede havde en god dag ud af det.

 

Jeg tror at "brugshundefolk" vil se det som meget grænseoverskridende at lade deres hund (redskab) vise et sådant initiativ, eller de ville afvise det hvis det skete.

 

Os andre der vælger de mere selvstændige hunde, som bliver behandlet som mere ligeværdige individer har nemmere ved den slags, og selv om tanken om at "gribe til gummihandsken" nok stadig er lidt grænseoverskridende i de kredse også, så er forståelsen helt klart større for denne erstatningshandling.

 

Skulle Bravo nu vælge fårene, er vi så ude i at det er synd for resten af landets BC´ere, der ikke får lov at hyrde?!

Ikke efter min mening :-)

 

Der findes helt sikkert mange understimulerede BC'ere, det er en af de racer der kræver allermest aktivering. Men man behøver ikke at have får for at kunne aktivere en BC, der findes andre måder. Det er også en slags erstatningshandling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad med humpe bamsen? Det var der mine tanker egentlig kørte, om det - hvis man nu er rimelig sikker på, at det ikke er humpen grundet stress - egentlig ikke kan være en fin måde for hunden at få noget ud på?!

 

I det "virkelige" liv havde nogle hanner sikkert fået lov at humpe andre hanner, og andre igen havde nok givet en ordentlig skideballe for det.

 

Hvis en "humpebamse" bare letter trykket i stedet for at opildne til øget sexuel adfærd er det vel i orden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er stor forskel på hvordan forskellige hundeejere ser på sameksistensen med deres hund.

For mig forekommer det at schæferhundeejere nærmest hader deres hunde af et godt hjerte - sådan sat lidt på kanten.

Border Collie folk elsker at de kan styre deres hund totalt med en fjernbetjening - også sat lidt på kanten.

I begge tilfælde er hunden mest af alt et slags redskab.

Nu kender jeg personligt kun to mennesker, der har schæferhunde og jeg kan med sikkerhed sige, at hos dem ville jeg gerne være hund - i mit næste liv. De trænes med stor forståelse og glæde og er rigtig dygtige til både lydighed og de mere selvstændige discipliner (spor, felt, rundering). Og de er bestemt ligeværdige medlemmer af familien.

 

Men okay - du nævnte selv, at det var sat "lidt på kanten".

 

De af os der har hunde som er af mere selvstændig natur har nok en tilbøjelighed til at lade vores hunde være mere selvstændige -

Jamen, det er vi jo da næsten også nødt til. :banan:

 

Men det var nogle skægge eksempler, du kom med fra festpladsen. Så kreative har mine airedales godt nok aldrig været. Jeg må straks ind og give Sofus en opsang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Der er stor forskel på hvordan forskellige hundeejere ser på sameksistensen med deres hund.

For mig forekommer det at schæferhundeejere nærmest hader deres hunde af et godt hjerte - sådan sat lidt på kanten.

Border Collie folk elsker at de kan styre deres hund totalt med en fjernbetjening - også sat lidt på kanten.

I begge tilfælde er hunden mest af alt et slags redskab.

 

De af os der har hunde som er af mere selsvstændig natur har nok en tilbøjelighed til at lade vores hunde være mere selvstændige - ind imellem lade hunde foreslå noget, lytte til den - se hunden som et mere ligeværdigt medlem af familien.

 

Jeg har haft en af mine hunde med på en festplads, hvor hunden tilkendegav at hanhavde lyst til at prøve en tur med et minitog. Efter lidt overtalelse af tivolimanden lykkes det. Mere vil have mere, hunden fik også en tur i pariserhjulet, med linen bundet forsvarligt til midterstoplen i gondolen.

Tivolifolkene fandt ud af at den der skøre hund skabte mere belægning på turene, og så gik det hele meget nemere.

F.eks at lade hunden hente pakker i fiskedammen til børnene, det øgede omsætningen totalt meget.

Jeg kan kun sige at alle involverede havde en god dag ud af det.

 

Jeg tror at "brugshundefolk" vil se det som meget grænseoverskridende at lade deres hund (redskab) vise et sådant initiativ, eller de ville afvise det hvis det skete.

 

Os andre der vælger de mere selvstændige hunde, som bliver behandlet som mere ligeværdige individer har nemmere ved den slags, og selv om tanken om at "gribe til gummihandsken" nok stadig er lidt grænseoverskridende i de kredse også, så er forståelsen helt klart større for denne erstatningshandling.

 

 

 

Der findes helt sikkert mange understimulerede BC'ere, det er en af de racer der kræver allermest aktivering. Men man behøver ikke at have får for at kunne aktivere en BC, der findes andre måder. Det er også en slags erstatningshandling.

 

Dit indlæg viser med al tydelighed, at du ikke aner en dyt om BC´ere og hvordan de bruges og arbejder :stupid:

 

Selvstændighed og initiativ er netop 2 ting, som vægtes enormt højt indenfor den race...hvordan skulle hunden ellers kunne arbejde på flere 100 meters afstand af hyrden...det kræver selvstændighed og overblik fra hundens side.

 

Ja BC´eren er en pleaser, men det pleasende træk har ikke noget at gøre med, at hunden ikke kan arbejde selvstændigt... det har noget at gøre med samarbejde!

 

Mht at lade hunden foreslå noget og lytte til den, så er det da netop det der sker, når man fx hyrder... det er samarbejde til fingerspidserne.

 

Nu har vi selv haft Whippets, så jeg kender godt forskellen mellem den type hund og en BC og jeg kan ikke få øje på forskellen i selvstændigheden... tilgengæld har har jeg kendt mange Whippetejere, der ikke har fattet hvordan vi har kunnet lære vores hunde indkald og at gå løse...og jeg kan næsten forstå, at du ser selvstændighed som = ligegyldighed overfor ejeren.... jeg ser det som dårlig træning fra ejerens side..."men nu kan mynder jo heller ikke lære at gå løse"

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er stor forskel på hvordan forskellige hundeejere ser på sameksistensen med deres hund.

For mig forekommer det at schæferhundeejere nærmest hader deres hunde af et godt hjerte - sådan sat lidt på kanten.

Border Collie folk elsker at de kan styre deres hund totalt med en fjernbetjening - også sat lidt på kanten.

I begge tilfælde er hunden mest af alt et slags redskab.

 

De af os der har hunde som er af mere selsvstændig natur har nok en tilbøjelighed til at lade vores hunde være mere selvstændige - ind imellem lade hunde foreslå noget, lytte til den - se hunden som et mere ligeværdigt medlem af familien.

 

Jeg har haft en af mine hunde med på en festplads, hvor hunden tilkendegav at hanhavde lyst til at prøve en tur med et minitog. Efter lidt overtalelse af tivolimanden lykkes det. Mere vil have mere, hunden fik også en tur i pariserhjulet, med linen bundet forsvarligt til midterstoplen i gondolen.

Tivolifolkene fandt ud af at den der skøre hund skabte mere belægning på turene, og så gik det hele meget nemere.

F.eks at lade hunden hente pakker i fiskedammen til børnene, det øgede omsætningen totalt meget.

Jeg kan kun sige at alle involverede havde en god dag ud af det.

 

Jeg tror at "brugshundefolk" vil se det som meget grænseoverskridende at lade deres hund (redskab) vise et sådant initiativ, eller de ville afvise det hvis det skete.

 

Os andre der vælger de mere selvstændige hunde, som bliver behandlet som mere ligeværdige individer har nemmere ved den slags, og selv om tanken om at "gribe til gummihandsken" nok stadig er lidt grænseoverskridende i de kredse også, så er forståelsen helt klart større for denne erstatningshandling.

 

 

Altså grundlæggende så synes jeg din "metode" er vildt grænseoverskridende og decideret klam. Jeg er dybt, dybt rystet!

 

For det andet så har du åbenbart ikke en dyt forstand på BC'er. Der er i hvert tilfælde noget du helt har misforstået! Ingen hunde kan styres med en fjernbetjening. De hunde, der kan styres totalt kan kun styres i sådan en grad pga. træning. En border collie er en pleaser - og en selvstændig hund der tager initiativ. Ellers er den værdiløs i det arbejde den er avlet til at udføre.

 

Kan du forklare den her for mig?:

Jeg har haft en af mine hunde med på en festplads, hvor hunden tilkendegav at hanhavde lyst til at prøve en tur med et minitog.

 

Det er muligvis noget af det tåbeligste jeg nogensinde har hørt. Hvordan i alverden kan din hund "tilkendegive" at den vil køre en tur i et minitog. Ja, din hund har sikkert vist interesse i toget, men at du så tolker at din hund "tilkendegiver" at den har lyst til at prøve en tur - ja, det siger for mig noget om din forståelse af en hund.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Dit indlæg viser med al tydelighed, at du ikke aner en dyt om BC´ere og hvordan de bruges og arbejder :stupid:

 

Og du overser at det er menneskets relation til hunden jeg beskriver - ved at sætte det på kanten.

Der findes brugshundefolk der kræver fuld perfektion af deres hund = fuld kontrol over hver eneste bevægelse - det er det jeg omtaler som fjernbetjening. Og her gøres hunden til et redskab.

Det er et lignende forhold mange hestefolk har til deres heste, det er et rideredskab, og heller ikke mere. Ryger der et led, skal man af med krikken fordi den ikke kan bruges. Selvfølgelig helst på en måde så forsikringen betaler.

Jeg har ikke haft en BC og skal heller ikke have en. Detaljerne i visse discipliner er ikke det jeg vil fremhæve, det er menneskets relation til hunden.

 

...og jeg kan næsten forstå, at du ser selvstændighed som = ligegyldighed overfor ejeren.... jeg ser det som dårlig træning fra ejerens side..."men nu kan mynder jo heller ikke lære at gå løse"

 

Og jeg kan forstå at du med vilje misfortolker det meste af det jeg har skrevet i denne tråd. Det jeg vil frem til er venskab frem for dominans. Og på den måde kan man også godt lære mynder at gå løse, og ikke være ligegyldige over for ejeren.

 

Groft oversat:

 

Der findes to måder at lægge en hund i dæk på.

 

A: Man giver den et pighalsbånd på, og jokker hårdt på linen et splitsekund efter at man har råbt dæk.

B: Man lokker hunden ned med en godbid, og belønner den for at blive liggende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligvis noget af det tåbeligste jeg nogensinde har hørt. Hvordan i alverden kan din hund "tilkendegive" at den vil køre en tur i et minitog. Ja, din hund har sikkert vist interesse i toget, men at du så tolker at din hund "tilkendegiver" at den har lyst til at prøve en tur - ja, det siger for mig noget om din forståelse af en hund.

 

Det lader til at du kender alt til mine hunde, og ved præcist hvoordan samarbejdet fungerer mellem mig og dem.

Jeg mener ellers ikke at jeg skulle kende dig på nogen måde.

Men der findes jo eksperter som virkelig ved hvad de taler om, og dem er det svært for os almindelige hundeejere at modsige.

Næste gang du iagttager hvordan jeg arbejde rmed mine hunde må du gerne give dig til kende. Det der med at luske uset rundt finder jeg frastødende.

 

Jeg kan forstå at du har overværet situationen med det tivolitog, så her vil jeg gerne have din detaljerede udredning af hvad der skete.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt med KimC - er så begejstret når Petrine VIL noget, af egen fri vilje.

 

Tror det er en egenskab hos mynderne, som er ægte selvstændige, deres funktion er / var jo at jage på egen hånd, uden nogen form for opbakkende kommandoer (direkte modsat BC, når de hyrder er de da fuldstændigt under menneskelig kontrol, eller har jeg misforstået det?).

 

Petrine elsker svanerne på Bakken, så hun får tit en tur i dem (det er noget med sjaskende vand, Petrines store interesse), det er såmænd ikke så svært at se, hvad hun vil, det er noget med at stå stille, stirre, viffe interesseret med halen og så trække over mod det hun vil :mrgreen: bilder mig ind, Petrines frie vilje blomstrer, fordi der ikke er så mange forbud herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Og du overser at det er menneskets relation til hunden jeg beskriver - ved at sætte det på kanten.

Der findes brugshundefolk der kræver fuld perfektion af deres hund = fuld kontrol over hver eneste bevægelse - det er det jeg omtaler som fjernbetjening. Og her gøres hunden til et redskab.

Det er et lignende forhold mange hestefolk har til deres heste, det er et rideredskab, og heller ikke mere. Ryger der et led, skal man af med krikken fordi den ikke kan bruges. Selvfølgelig helst på en måde så forsikringen betaler.

Jeg har ikke haft en BC og skal heller ikke have en. Detaljerne i visse discipliner er ikke det jeg vil fremhæve, det er menneskets relation til hunden.

 

 

 

Og jeg kan forstå at du med vilje misfortolker det meste af det jeg har skrevet i denne tråd. Det jeg vil frem til er venskab frem for dominans. Og på den måde kan man også godt lære mynder at gå løse, og ikke være ligegyldige over for ejeren.

 

Groft oversat:

 

Der findes to måder at lægge en hund i dæk på.

 

A: Man giver den et pighalsbånd på, og jokker hårdt på linen et splitsekund efter at man har råbt dæk.

B: Man lokker hunden ned med en godbid, og belønner den for at blive liggende.

 

Ok, jamen så er jeg nok brugshundeejertypen - når jeg siger dæk, så mener jeg dæk, ikke om 2 minutter eller hvornår det nu lige passer, men med det samme... det forventer jeg af min hund..og jeg ved den kan, fordi det har jeg lært den...jeg regner ikke med at den gør det fordi den godt kan lide mig, men fordi den har lært, at det giver bonus i vores samarbejde.

 

Min hund er et redskab for mig - den er købt med henblik på, at jeg gerne vil bruge den til visse sportsgrene, jeg er gået efter netop de egenskaber denne race har og jeg er gået efter forældredyr og kennel, der har vist at de avler tophunde...men det gør da ikke at jeg holder mindre af min hund, end dem der køber en hund fordi den ser sød eller anderledes ud.

 

Jeg har valgt at ligge et stort arbejde og engagement i træningen af min hund - med henblik på at vores samarbejde bliver så tæt på perfekt som muligt. Det gør også at Bravo´s og mit forhold til hinanden er meget tæt - han ved hvor han har mig og jeg ved hvor jeg har ham.

 

Mine heste er også et redskab for mig - de er alle købt og avlet efter deres egenskaber. Jeg har haft flere heste gennem tiden, der har givet mig meget på flere områder - nogle af dem er blevet solgt til andre mennesker, der også har fået stor fornøjelse af dem, andre er blevet aflivet og en enkelt er også blevet slagtet herhjemme og spist....resten går lige uden for døren og giver mig dagligt stor glæde.

 

Mine heste er ikke mine venner - jeg holder utrolig meget af dem og jeg vil gøre alt for at de lever et godt liv, hvor der bliver taget hensyn til deres behov for selskab af artsfæller, motion og godt foder... og når de ikke kan mere eller jeg ikke kan bruge dem mere vil jeg gøre alt for at finde gode nye hjem eller afslutte deres liv på en ordentlig og human måde.

 

Mht hunde (og heste) og træning af dem, så vælger jeg i min træning at bruge metoder, der gør at hunden udfører de øvelser og det arbejde jeg giver den af lyst og ikke fordi den ikke tør andet... jeg kan ikke bruge angst til noget i mit samarbejde med hunden, da jeg har brug for initiativ, glæde og samarbejdsvilje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg er helt med KimC - er så begejstret når Petrine VIL noget, af egen fri vilje.

 

Tror det er en egenskab hos mynderne, som er ægte selvstændige, deres funktion er / var jo at jage på egen hånd, uden nogen form for opbakkende kommandoer (direkte modsat BC, når de hyrder er de da fuldstændigt under menneskelig kontrol, eller har jeg misforstået det?).

 

Petrine elsker svanerne på Bakken, så hun får tit en tur i dem (det er noget med sjaskende vand, Petrines store interesse), det er såmænd ikke så svært at se, hvad hun vil, det er noget med at stå stille, stirre, viffe interesseret med halen og så trække over mod det hun vil :mrgreen: bilder mig ind, Petrines frie vilje blomstrer, fordi der ikke er så mange forbud herhjemme.

 

En uddannet hyrdehund hyrder i samarbejde med hyrden - den kræver som sådan ikke nogle kommandoer... dens ansvar kan fx være at have kontrol over den 'bagerste' ende af fåreflokken og hyrden har kontrollen og skal styre den forreste ende af fåreflokken - forestil dig, at en fåreflok er som et ur... hyrdehunden har ansvar for 'fra kl 9 til kl 3' og hyrden har ansvar for 'fra kl 3 til kl 9'.. altså hver deres halvdel.

 

Når hunden er uddannet, så har den lært, at have kontrol over flokken - løber et eller flere får ud af flokken, vil hunden selvstændigt styre disse får tilbage i flokken - uden kommando er nødvendigt.

 

En fuldstændig rå BC (der har sit hyrdeinstinkt i behold) vil løbe ud til en fåreflok og enten løbe rundt om flokken til den er samlet eller løbe ud i 'kl 12' (i forhold til hyrden) og ligge sig og glo på fårene indtil der er bevægelse fra fårenes side.

 

Da Bravo var små 4 mdr og var med på markvandring (jeg gik og hev uønskede planter op med røven i højeste position :genert:) løb han selvstændigt 300 meter op på marken og kom retur med hele vores fåreflok - jeg opdagede intet, før jeg kunne høre flokken komme luntende...selvstændighed eller instinkt...:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt med KimC - er så begejstret når Petrine VIL noget, af egen fri vilje.

 

Tror det er en egenskab hos mynderne, som er ægte selvstændige, deres funktion er / var jo at jage på egen hånd, uden nogen form for opbakkende kommandoer (direkte modsat BC, når de hyrder er de da fuldstændigt under menneskelig kontrol, eller har jeg misforstået det?).

 

Petrine elsker svanerne på Bakken, så hun får tit en tur i dem (det er noget med sjaskende vand, Petrines store interesse), det er såmænd ikke så svært at se, hvad hun vil, det er noget med at stå stille, stirre, viffe interesseret med halen og så trække over mod det hun vil :mrgreen: bilder mig ind, Petrines frie vilje blomstrer, fordi der ikke er så mange forbud herhjemme.

Ork jo det kan de sagtens, det ligger i jagtindstinktet på dem, som vi så har udnyttet ligesom hos labben, hvor vi jo også har brugt en del af jagtindstinktet. Det er når de er uden opsyn der går kage i den og de finder nogle uskyldige sagesløse dyr at smadre rundt med, men sådan er det jo også med jagthunde. Mener det var Thy lam, der mistede 6 lam til nogle BC'er og deres tumpede ejer sidste forår...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lader til at du kender alt til mine hunde, og ved præcist hvoordan samarbejdet fungerer mellem mig og dem.

Jeg mener ellers ikke at jeg skulle kende dig på nogen måde.

Men der findes jo eksperter som virkelig ved hvad de taler om, og dem er det svært for os almindelige hundeejere at modsige.

Næste gang du iagttager hvordan jeg arbejde rmed mine hunde må du gerne give dig til kende. Det der med at luske uset rundt finder jeg frastødende.

 

Jeg kan forstå at du har overværet situationen med det tivolitog, så her vil jeg gerne have din detaljerede udredning af hvad der skete.

 

 

En hund kan ikke tilkendegive at den har lyst til noget. Når du beskriver situationen sådan som du gør, så tillægger du din hund nogle egenskaber som ingen hund - uanset race - ejer! Ingen hund siger "jeg har lyst til en tur i det tog". Hunden udviser interesse og resten står altså for din regning - eller tolkning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har for laaaang tid siden hørt historien om en hund der slikkede sig selv på dilleren indtil den kom. Om det var en røver, aner jeg ikke.

Lillefod postede engang en video af en Berner, der lavede det der stunt...ingen der har set den video vil nogensinde glemme den....tror jeg :mrgreen:

 

Det er ikke en røver og han kunne/kan levere en del gange om dagen :mrgreen:

Sidenhen er han blevet så fin at han nu må bruge rigtige pigehunde, indimellem :blink:

 

Der gælds særlige regler for Lillefod, så må desværre ikke poste videoen her. Men kan sende et link pr. PB hvis nogen gerne vil genopleve Moggi's 16 seconds :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund kan ikke tilkendegive at den har lyst til noget. Når du beskriver situationen sådan som du gør, så tillægger du din hund nogle egenskaber som ingen hund - uanset race - ejer! Ingen hund siger "jeg har lyst til en tur i det tog". Hunden udviser interesse og resten står altså for din regning - eller tolkning.

 

Måske forstår jeg ikke helt hvad du forsøger at sige her, men hvad mener du er forskellen på at udvise stor interesse og tilkendegive at man har lyst til noget? Hvorfor kan en hund ikke vise at den har lyst til noget, det vil jeg da mene at Luna gør ret ofte?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...