Hop til indhold

Trænede hanhunde mk II.


KimC
 Share

Recommended Posts

For mig er kastrering ikke er fy-ord (som er den generelle holdning herinde). For mig gælder det om at hund og ejer skal have et forhold baseret på gensidig tillid og det forsvinder hvis der er alt for mange konflikter. Hvis hanhundens adfærd f.eks. pga. stress skaber for meget irritation/ frustration hos ejeren, synes jeg helt klart at kastration kan være den bedste løsning. Det er muligt at det kan trænes væk, men det kræver jo at der er overskud til det....

 

Det kan måske godt læses, som om jeg aldrig går ind for kastration, det gør jeg nu hvis jeg synes det passer til hunden og situationen.

Men jeg vil ikke selv kastrere en hvalp/stor hvalp/unghund, men det er der andre der gør, og de fleste har som regel en ganske gennemtænkt grund til det.

 

 

Zaz-zaz, mjhauarhh. Jeg ved ikke, man kan da godt få sig lidt af et chok når ens lille yndige sag pludselig står med fråde om munden og blodskudte øjne :mrgreen: Jeg var heldig, at vores naboer godt gider leve med larmen, så heldige er andre måske ikke.

Kommer måske også an på hvad filan man har tænkt, da man stod og kiggede på hundehvalp :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 142
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Altså, først og fremmest syns jeg liiiige, at alle skal tage en dyb indånding og tælle til 20, før de skriver flere indlæg! Synes I farer lidt i flint :blink:

 

Ok, at nogen synes, at det er klamt, det forslag, KimC giver. Men folk har vel lov til at gøre det, dyret lider sq da ingen overlast og det er for dyret, at det bliver gjort!

 

Nogen synes, kastration er et for stort overgreb (og det er vel egentlig også værre, da hunden her rent faktisk lider?! Den har smerter, skal gå rundt med skærm i flere dage osv!) og forsøger derved af andre veje - og andre synes ikke.

 

Man behøver vel ikke at "råbe" op om, at man synes det er klamt, at nogen gør noget og dermed støde andre eller deklarere andre som dårlige hundetrænere (ikke adfærdsbehandlere), fordi de ikke har noget imod at foreslå kastraktion til hundeejere, der ikke formår at tage læring ordentligt til sig...? Nogen mennesker er altså nærmest umulige at snakke til fornuft og derudover kan man vel ikke forvente alverdens overskud af alle, imo. Og så kan der være alverdens andre grunde, vi ikke lige tænker på (som eksempelvis naboer).

 

Jeg har personligt ikke det store imod kastration, kun hvis det bliver gjort uden nogen egentlig grund (og det er så individuelt, hvad folk synes, er en grund - men jeg tolker ikke et forholdsvist normal drive for en grund). Jeg har ikke tænkt mig at kastrere Møffe, der er han simpelthen for nem (han mangler næsten drive, haha - men han bliver altså kaldt maskulin på udstillinger anyways :cool:). Men havde jeg en overliderlig hanhund, så tror jeg nu ikke, at jeg ville være bleg for det. For hundens skyld (lettere træning --> mere frihed), for tævernes skyld og ja, rent faktisk til dels (dvs. ikke alene) også for min skyld, totalt tabu, men sådan er det - og fordi, at hvis min træning skulle glippe, så er det sq ikke nogen gener, der skal videre i avlen :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan måske godt læses, som om jeg aldrig går ind for kastration, det gør jeg nu hvis jeg synes det passer til hunden og situationen.

Men jeg vil ikke selv kastrere en hvalp/stor hvalp/unghund, men det er der andre der gør, og de fleste har som regel en ganske gennemtænkt grund til det.

 

 

Zaz-zaz, mjhauarhh. Jeg ved ikke, man kan da godt få sig lidt af et chok når ens lille yndige sag pludselig står med fråde om munden og blodskudte øjne :mrgreen: Jeg var heldig, at vores naboer godt gider leve med larmen, så heldige er andre måske ikke.

Kommer måske også an på hvad filan man har tænkt, da man stod og kiggede på hundehvalp :vedikke:

 

Visse-vasse. Det er da så hyggeligt, når de søøøøde små hvalpe over en nat trasformerer sig til unghunden fra helvede :mrgreen: Nej, det jeg mener er, at det måske er lidt uovervejet at købe sig et levende væsen uden at sætte sig ind i konsekvensen af det køb. En af konsekvenserne er f.eks. at hvalpen bliver teenager på et tidspunkt og at det kan give noget bølgeskvulp i dammen, men det må man ligesom bare tage med. At lave et operativt indgreb på dyret for lige at lette ens egen tilværelse (og ja, det tror jeg 9 ud af 10 gange er den faktisk baggrund) er efter min menig bare ikke god nok grund. Ens egen afmagt behøves man vel ikke tørre af på dyret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo men har man ikke lidt valgt, at man har det overskud, hvis man har valgt en hanhund. Den slags kan - i hvert i perioder - være lidt et andet sted henne og det er vel ikke noget, der kommer som en overraskelse. Man har vel undersøgt, hvad man køber, før man køber det ?

Der kan jo være et hav af andre grunde til at man har valgt hanhund og personligt mener jeg faktisk at man skal have ligeså meget overskud til at have en tæve,.... det er bare på nogle andre områder. F.eks. skal man have overskud til at være kyskhedsdame for alle andres sexfikserede hanhunde og det kan der altså også godt komme nogle rigtig dumme situationer ud af.

 

PS: Det er ikke fordi jeg er anti-kasterations-freak eller noget dér. Det er - i mine øjne - bare ikke en løsning bare fordi overskudet nu ikke lige er der til alt det hanhunde-pjat.

 

Nu skal jeg se om jeg kan lade være med at tage det alt for personligt, men hvis man har trænet røven ud af bukserne med en hund, hvor tæveinteresse bare er en lille del af den samlede mængde af problemer (og sådan kan det jo godt være),... så er det altså ikke så let at finde overskudet, som du får det til at lyde. For slet ikke at tale om hvor svært det er at styre begivenheder man ikke er herre over eller kan lugte (og dermed følge med i).

Link til indlæg
Del på andre sites

Man behøver vel ikke at "råbe" op om, at man synes det er klamt, at nogen gør noget og dermed støde andre eller deklarere andre som dårlige hundetrænere (ikke adfærdsbehandlere), fordi de ikke har noget imod at foreslå kastraktion til hundeejere, der ikke formår at tage læring ordentligt til sig...? Nogen mennesker er altså nærmest umulige at snakke til fornuft og derudover kan man vel ikke forvente alverdens overskud af alle, imo. Og så kan der være alverdens andre grunde, vi ikke lige tænker på (som eksempelvis naboer).

 

Jeg vil gerne understrege at jeg er tilhænger af kastration af hanhunde, der ikke skal avles på - men det skal gøres rettidigt og af de rigtige årsager, ikke som en patentløsning på alle mulige adfærdsproblemer som folk ikke har evner eller overskud til at tage sig af.

 

Og jeg vil da gerne fastholde at en instruktør, der stiller sig op foran sine elever med den holdning at XX% af dem sikkert er tåber, der alligevel aldrig kommer til at fatte hvad der bliver sagt, nok burde finde sig noget andet at lave.

Jeg fatter slet ikke at man som underviser kan være tilfreds med sig selv, hvis folk går hjem uden at have lært noget :confused:

 

Jeg er hverken instruktør eller adfærdsbehandler, men jeg hjælper af og til andre hundeejere, hvis jeg bliver bedt om det, og jeg har én gang oplevet en person, der overhovedet ikke forstod klikkertræning, uanset hvor mange gange eller på hvor mange måder, det blev forklaret for hende.

Til sidst bad jeg hende om at være "hund" og sendte hende på skattejagt i hendes egen stue, medens jeg klikkede hende - og hun fattede det stadig ikke :stupid:

Hendes mand sad i en lænestol og grinede. Jeg trøstede mig selv med at han i hvert fald havde fattet det, og tog hjem. Det ærgrer jeg mig stadig over - og det er 2 år siden. Jeg vil stadig fastholde at hvis folk ikke forstår noget, så er det fordi man ikke har forklaret det godt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne understrege at jeg er tilhænger af kastration af hanhunde, der ikke skal avles på - men det skal gøres rettidigt og af de rigtige årsager, ikke som en patentløsning på alle mulige adfærdsproblemer som folk ikke har evner eller overskud til at tage sig af.

 

Jeg ser så ikke noget problem i, at en person bliver hjulpet på vej med træningen via en kastraktion, hvis vedkommende vitterligt har svært ved det. Og Siri skriver jo også, at katraktionen aldrig må stå alene.

 

Og jeg vil da gerne fastholde at en instruktør, der stiller sig op foran sine elever med den holdning at XX% af dem sikkert er tåber, der alligevel aldrig kommer til at fatte hvad der bliver sagt, nok burde finde sig noget andet at lave.

 

Det har hun da heller aldrig skrevet :confused: Hun har skrevet, at nogle har svært ved det. Hun har aldrig nævnt, hvor mange.

 

Jeg fatter slet ikke at man som underviser kan være tilfreds med sig selv, hvis folk går hjem uden at have lært noget :confused:

 

Hvor får du det ud af det hun skriver?

 

Jeg er hverken instruktør eller adfærdsbehandler, men jeg hjælper af og til andre hundeejere, hvis jeg bliver bedt om det, og jeg har én gang oplevet en person, der overhovedet ikke forstod klikkertræning, uanset hvor mange gange eller på hvor mange måder, det blev forklaret for hende.

Til sidst bad jeg hende om at være "hund" og sendte hende på skattejagt i hendes egen stue, medens jeg klikkede hende - og hun fattede det stadig ikke :stupid:

Hendes mand sad i en lænestol og grinede. Jeg trøstede mig selv med at han i hvert fald havde fattet det, og tog hjem. Det ærgrer jeg mig stadig over - og det er 2 år siden.

 

:lol::lol::lol:

 

Ok, hun havde da så også bare virkelig svært ved det!

 

Men én ting er jo også at forstå det - en helt anden ting er praksis! (det her skal så knyttes til den sidste sætning, jeg kom til at slette)

 

Jeg mener selv, at jeg er rimelig godt inde i klikkertræningens verden/positiv motivation. Alligevel er jeg da ikke bare nær så god til det i praksis, som i teorien. Og ville da virkelig have haft kæmp til tænderne, hvis Møffe havde været "overliderlig".

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Og jeg vil da gerne fastholde at en instruktør, der stiller sig op foran sine elever med den holdning at XX% af dem sikkert er tåber, der alligevel aldrig kommer til at fatte hvad der bliver sagt, nok burde finde sig noget andet at lave.

Jeg fatter slet ikke at man som underviser kan være tilfreds med sig selv, hvis folk går hjem uden at have lært noget :confused:

 

Nu må du simpelthen stoppe. Hvordan kan du tillade dig at være så ubehagelig overfor andre mennesker? Hvem i alverden har sagt at jeg står og siger at de folk der kommer på træningspladsen er tåber og at mine kursister går hjem uden at have lært noget?

 

Jeg står på træningspladsen to timer om ugen i regn, rusk, snestorm og blæst uden at få en flad øre for det. Jeg står der fordi jeg brænder for det og fordi jeg synes langt de fleste af mine kursister gennemgår en udvikling på kurserne. Og det er det hele værd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan jo være et hav af andre grunde til at man har valgt hanhund og personligt mener jeg faktisk at man skal have ligeså meget overskud til at have en tæve,.... det er bare på nogle andre områder. F.eks. skal man have overskud til at være kyskhedsdame for alle andres sexfikserede hanhunde og det kan der altså også godt komme nogle rigtig dumme situationer ud af.

 

 

 

Nu skal jeg se om jeg kan lade være med at tage det alt for personligt, men hvis man har trænet røven ud af bukserne med en hund, hvor tæveinteresse bare er en lille del af den samlede mængde af problemer (og sådan kan det jo godt være),... så er det altså ikke så let at finde overskudet, som du får det til at lyde. For slet ikke at tale om hvor svært det er at styre begivenheder man ikke er herre over eller kan lugte (og dermed følge med i).

 

Ascha, det her er en tråd om...sex...overtryk i en driftig hanhund. Det er IKKE en kritik af dig eller nogen anden, der har fået sin hanhund kastereret pga adfærdsproblemer (og oven i hatten dame-begejstring). Det er en forundrig over, at folk anskaffer sig en hanhund uden at ane, at den lille hvalp bliver teenager på et tidspunkt og det kan medføre diverse problemer. Det er kort og godt ideen om, at det er pisse besværligt med alt det hanhunde vås, så kræet bliver bare kastereret, der egentlig er det jeg taler imod.

 

Der er virkelig ingen god grund til at tage det her personligt. Du skriver jo selv: "hvor tæveinteresse bare er en lille del af den samlede mængde af problemer". Det er jo noget lidt andet end bare en hanhund, der hellere vil gå og snuse end høre på sit, dæk og stå. Det er efter min mening en helt anden problemstilling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu må du simpelthen stoppe. Hvordan kan du tillade dig at være så ubehagelig overfor andre mennesker? Hvem i alverden har sagt at jeg står og siger at de folk der kommer på træningspladsen er tåber og at mine kursister går hjem uden at have lært noget?

 

Det har du selv.

 

Hr. og Fru Jensen kan altså ikke altid lære at håndtere sådan en hund - heller ikke selvom de får træning.

 

selvom der findes mange tilpasningsdygtige og kompetente ejere, så er det bare ikke altid at Sofus er endt med sådanne.

 

"Hr. og Fru Jensen" - hvem er det? Og hvad er det modsatte af "tilpasningsdygtig og kompetent"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du selv.

 

 

 

"Hr. og Fru Jensen" - hvem er det? Og hvad er det modsatte af "tilpasningsdygtig og kompetent"?

 

 

Hr. og Fru jensen er en betegnelse jeg i denne sammenhæng har brugt som synonym for et par tilfældige hundeejere. Jeg kunne sådan set også have sagt Lone og Per. Det betegner to tilfældige hundeejere.

 

Det modsatte af kompetent og dygtig (tilpasningsdygtig er måske forkert ordvalg her) er en hundeejere der er uinteresseret og uengageret.

 

Jeg har aldrig, aldrig sagt at mine kursister er dumme - du lægger konstant ordene i munden på mig og jeg har på ingen måde lyst til at debattere med folk, der vælger at svine fremmede folk til på vagt grundlag. Du er direkte ubehagelig og jeg synes du skal overveje at det rent faktisk er mennesker, bag avatarerne, som du taler sådan til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, det her er en tråd om...sex...overtryk i en driftig hanhund. Det er IKKE en kritik af dig eller nogen anden, der har fået sin hanhund kastereret pga adfærdsproblemer (og oven i hatten dame-begejstring). Det er en forundrig over, at folk anskaffer sig en hanhund uden at ane, at den lille hvalp bliver teenager på et tidspunkt og det kan medføre diverse problemer. Det er kort og godt ideen om, at det er pisse besværligt med alt det hanhunde vås, så kræet bliver bare kastereret, der egentlig er det jeg taler imod.

 

Der er virkelig ingen god grund til at tage det her personligt. Du skriver jo selv: "hvor tæveinteresse bare er en lille del af den samlede mængde af problemer". Det er jo noget lidt andet end bare en hanhund, der hellere vil gå og snuse end høre på sit, dæk og stå. Det er efter min mening en helt anden problemstilling.

 

Okay, men jeg kender ikke mange hanhunde der har et problem med at holde fokus på ejer pga. tæver, uden at der er andre issues inde over også. Så måske taler vi bare forbi hinanden, som sædvane.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåmen tilbage til sex overtrykket.

 

Hvad med hunhunde? Bliver de ikke også avlet for tæve-agtige?

Hvornår begyndte de at komme i løb 2 gange årligt? Det må da også påvirke dem på nogle områder. Og hvorfor kommer de egentlig i løbetid 2 gange årligt når de ikke gør i naturen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåmen tilbage til sex overtrykket.

 

Hvad med hunhunde? Bliver de ikke også avlet for tæve-agtige?

Hvornår begyndte de at komme i løb 2 gange årligt? Det må da også påvirke dem på nogle områder. Og hvorfor kommer de egentlig i løbetid 2 gange årligt når de ikke gør i naturen?

 

Små hunde kommer i løb 3 gange om året :shock:

 

Synes ikke de bliver avlet for tæve-agtige, synes det er ok med drifter :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Små hunde kommer i løb 3 gange om året :shock:

 

Synes ikke de bliver avlet for tæve-agtige, synes det er ok med drifter :oops:

 

Det var mange gange...

 

Drifter er vel en ting, der MÅ da være andre ting - ekstra hys måske, større tendens til falsk drægtighed og efterfølgende depression, kører i højt gear etc etc. Hvis hanhundens drifter kan være altopslugende i 3 uger, må der osse ske andet end hunhunden er ekstra mandeglad, efter min logik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf

Puha.... Kunne vi ikke allesammen være flinke og lade være med at hælde så meget lort i hovedet på hinanden? Jeg synes godt nok i er modbydelige ved hinanden - Det kunne ellers være blevet en rigtig interessant debat, men med lidt held kan vi komme ud af mudderkastningen :-D.

 

Jeg må indrømme at da jeg først læste indlægget fik jeg altså også en grim smag i munden, og så blev den endnu grimmere da folk påpegede at dyrlæger gør den slags rutinemæssigt (er lige begyndt på vet. studiet :blink:)

Men i virkeligheden er det vel ikke så sært, som flere også har sagt, vi gør sgu så mange sære og halvklamme ting for vores kræer, jeg arbejder stadig på at håndtere opkast, så tror der går laaaaang tid før jeg finder en gummihandske frem:).

 

Mht. kastration synes jeg altså i overreagerer lidt, det er rigtig nok at hvis det bliver foretaget meget sent kan det give hormonforstyrrelser og jeg synes heller ikke at det er smart at når man har en voksen hund så lige pludselig komme i tanke om at forresten, det har vi ikke overskud til, vi kastrerer ham - det burde man måske have overvejet lidt før.

Det er forøvrigt ikke rigtigt at kastrater mister deres seksualitet, eller også er det bare min hund der har misforstået det, han prøver da ivrigt, selvom han blev kastreret før kønsmodningen. Og ja der er hanhunde der har prøvet at humpe ham og hunhunde og han har prøvet at humpe både hun og hanhunde og jeg har set hanhunde humpe intakte hanhunde. Så synes måske at det er lidt groft at sige at det specielt er dem det går ud over, jeg har sådan set kun set det som dominans-display og når du (KimC) ikke har kastrater selv (går jeg stærkt ud fra) kan du så være sikker på at det ikke bare var det?

Kastration er desuden en glimrende middel til at undgå for mange ups-hvalpe, det er en del mere sikkert end at satse på at folk fik styr på deres hunde.

Forøvrigt findes der både neutraliserede mænd og kvinder (oftest kræft-relateret) og det virker altså ikke som om at de ikke har et godt liv, det kan godt være at vi fjerne noget fra dyrene, men hvis man har en hund som ikke får lov til at parre sig nogensinde, er det så ikke værre at lade dem være ekstra-frustrerede (min bliver altså også tosset når tæver er i løbetid) end at erkende at han aldrig bliver far og så skåne ham for den stress?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nååå - jo, Petrine var vild, hun er jo ikke interesseret i andre hunde, men under løbetiden (alle 3 uger) var hun fuldstændigt han-gal, vi tog hende op, men kunne næsten ikke holde hende fast, så meget sprællede hun :-D og så var hun rablende sindsyg både før og efter.

 

Det værste var at hun ikke spiste i 3-5 dage og tabte 20% af sin vægt, det var virkeligt uhyggeligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...