Hop til indhold

Jan Fennells metoder


Amocca
 Share

Recommended Posts

Det er egentlig meget underligt for på den ene side tillægges hundene at ville "bestemme" (og hvad ER det de vil bestemme? Det har jeg aldrig rigtigt fået svar på) på den anden side mener hundeejeren åbenbart at hunden må være langt mere intelligent end ham selv siden den sådan skal "holdes nede", så den ikke kommer for højt på strå og dermed ikke kan kontrolleres?

 

Og det pudsige i det er så, at VI holder hunde, at vi, dem som hunden kan snøre trods alt er dem, som styrer alt i verden...

Hvordan hænger det sammen?

Du er ikke den eneste der undrer sig:-)

Jeg ved heller ikke hvad det er hunden bestemmer. groa får tit færten af et eller andet, og så følger jeg efter for at se hvad det er hun kan lugte. Hun gør det rigtig meget efter vi har gået til sportræning. I mine øjne bestemmer hun ikke, hun følger blot sit instinkt.

Hende jeg tidligere omtalte har set lyset i JF, og må indrømme jeg ikke orker flere diskutioner med hende. Ellers er hun en person jeg holder meget af, men hvad angår opdragelse af hunde er vi ret uenige.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 87
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror at årsagen til at en del danskere kan falde for Jan Fennell har noget med janteloven at gøre.

Vores hunde skal ikke tro de er noget.

En dag havde jeg besøg af en ven, hvis hund gerne ville et par meter om bag mit hus i sin flexline, der var vel nogle gode dufte hunden gerne ville undersøge. Men ejeren gav ikke hunden lov, for "det skal den ikke bestemme". :confused:

Det er så fjernt fra min tankegang at hunden ville gøre det for at bestemme. Men ejeren har Jan Fennell på sin bogreol.

 

Jeg tror mere danskerne falder for JF på grund af nemheden - det er ihvertfald det indtryk jeg har fået, hvis jeg har spurgt ind til valg af metode hos JF-tilhængere.

 

Der er ikke så meget, der kan gå galt, hvis bare man følger de der 5 (er det ikke?) nemme regler og det kan enhver klare; selv hvis man har børn.

Nye hundeejere, der "kun" ville have en familiehund, bliver nemt overrasket/skræmt af det kæmpe arbejde, der skal ligges i en hund og der kommer JF jo som en ren åbenbaring med nemme metoder, der ikke skal tænkes for meget over.

 

Derudover er hun en rigtig entertainer - hun er medlevende og inspirerende at høre på og hendes bøger er letlæst.

 

Jeg var til et foredrag med hende engang bare for at se "giraffen" og jeg opdagede, at jeg blev meget påvirket af hendes væremåde, selvom jeg på det tidspunkt var langt ovre JF.

 

Jeg synes desuden også, at hendes DVD'er og tv-programmer er langt bedre og mere fyldestgørende end f.eks. Jarnved's og Stillwell - måske netop fordi hendes metoder er så nemme at gå til eller måske fordi, der intet er i dem - what you see is what you get, hvor Jarnved's programmer f.eks. mangler en del i hvorfor hun valgte den metode osv..

At jeg så ikke bryder mig om JF's metode, hendes baggrund og hendes begrundelser for brug af metoden er en anden ting.

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tror mere danskerne falder for JF på grund af nemheden - det er ihvertfald det indtryk jeg har fået, hvis jeg har spurgt ind til valg af metode hos JF-tilhængere.

 

Der er ikke så meget, der kan gå galt, hvis bare man følger de der 5 (er det ikke?) nemme regler og det kan enhver klare; selv hvis man har børn.

Nye hundeejere, der "kun" ville have en familiehund, bliver nemt overrasket/skræmt af det kæmpe arbejde, der skal ligges i en hund og der kommer JF jo som en ren åbenbaring med nemme metoder, der ikke skal tænkes for meget over.

 

Derudover er hun en rigtig entertainer - hun er medlevende og inspirerende at høre på og hendes bøger er letlæst.

 

Jeg var til et foredrag med hende engang bare for at se "giraffen" og jeg opdagede, at jeg blev meget påvirket af hendes væremåde, selvom jeg på det tidspunkt var langt ovre JF.

 

Jeg synes desuden også, at hendes DVD'er og tv-programmer er langt bedre og mere fyldestgørende end f.eks. Jarnved's og Stillwell - måske netop fordi hendes metoder er så nemme at gå til eller måske fordi, der intet er i dem - what you see is what you get, hvor Jarnved's programmer f.eks. mangler en del i hvorfor hun valgte den metode osv..

At jeg så ikke bryder mig om JF's metode, hendes baggrund og hendes begrundelser for brug af metoden er en anden ting.

 

MVH

Wivian.

 

Meget af det JF skriver lyder også plausibelt og fornuftigt hvis hundeejeren ikke har en forhåndsviden. Og så er det, som du siger, nemt at gå til.

 

Måske bør man som hundeejer tænke, som i mange andre situationer, at hvis det næsten lyder for godt til at være sandt - så er det det også.

 

Der er jo tradition for holdningen at dyr ikke har følelser og dermed er dyr blevet behandlet rædselsfuldt i mange år - og bliver det stadig, så for eksempel at separere den en times tid lyder ikke slemt. Tværtimod.

 

Man ser også det med de nemme løsninger på hundeejeres valg af bur eller hundegård i stedet for at lære hunden at kunne være alene, grime eller antitræksele i stedet for at lære hunden ikke at trække, vandsprøjt som straf for uønskede adfærd i stedet for at lære hunden en alternativ adfærd, citronhalsbånd ved uønsket gøen i haven i stedet for at lære hunden at den ikke behøver gø.

Jeg ser det lidt som mickrobølgeovnsmiddage - hurtigt og nemt, men ikke specielt nærende.

Alt skal gå hurtigt og være nemt at gå til ellers er der ikke overskud til det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget af det JF skriver lyder også plausibelt og fornuftigt hvis hundeejeren ikke har en forhåndsviden. Og så er det, som du siger, nemt at gå til.

 

Måske bør man som hundeejer tænke, som i mange andre situationer, at hvis det næsten lyder for godt til at være sandt - så er det det også.

 

Der er jo tradition for holdningen at dyr ikke har følelser og dermed er dyr blevet behandlet rædselsfuldt i mange år - og bliver det stadig, så for eksempel at separere den en times tid lyder ikke slemt. Tværtimod.

 

Man ser også det med de nemme løsninger på hundeejeres valg af bur eller hundegård i stedet for at lære hunden at kunne være alene, grime eller antitræksele i stedet for at lære hunden ikke at trække, vandsprøjt som straf for uønskede adfærd i stedet for at lære hunden en alternativ adfærd, citronhalsbånd ved uønsket gøen i haven i stedet for at lære hunden at den ikke behøver gø.

Jeg ser det lidt som mickrobølgeovnsmiddage - hurtigt og nemt, men ikke specielt nærende.

Alt skal gå hurtigt og være nemt at gå til ellers er der ikke overskud til det...

 

Vi er helt enige og hvor er det en god sammenligning med mickromad - det er da en sammenligning almindelige mennesker kan forstå.

 

Jeg tror mange "almindelige" hundeejere (du ved dem med to børn, villa, volvo og vovhund, hvor vovhunden er mere statussymbol og hvor hunden måske er købt som underholdning til ungerne) bare ikke tænker nærmere over det, da JF jo selv mener hun ved hvad hun snakker om og det må jo være "godt nok", når en person, der har studeret ulve og er "ekspert", siger det.

 

Men jo, dyr har ikke følelser i det danske samfund... Jeg bliver tit kigget mærkeligt på, hvis jeg kommer til at sige f.eks. at Mollie blev fornærmet over et eller andet eller at Rosie blev lidt deprimeret over Jessie's ankomst i hjemmet.

 

Og nu hvor vi snakker om regler og reglesætning: Det går fremad med Mollie indendøre nu hvor hun har fået sat nogle tydelige grænser for hvad vi/jeg vil finde os i af handlinger, men jeg kæmper en kamp udendørs; Mollie er med på ideen, men det kniber lidt med at "sælge" ideen om den form for træning til den bedre halvdel, der jo også tager dem med ud. Han er fysisk stærkere end mig og korter bare snoren, så hun ikke fysisk kan komme frem.

Jeg er så småt begyndt på motionstræning med hende (øhhh, os :mrgreen:).

Og så er hun forresten blevet forelsket i Jessie, så reaktioner som du så eksisterere ikke mere.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vi er helt enige og hvor er det en god sammenligning med mickromad - det er da en sammenligning almindelige mennesker kan forstå.

 

Jeg tror mange "almindelige" hundeejere (du ved dem med to børn, villa, volvo og vovhund, hvor vovhunden er mere statussymbol og hvor hunden måske er købt som underholdning til ungerne) bare ikke tænker nærmere over det, da JF jo selv mener hun ved hvad hun snakker om og det må jo være "godt nok", når en person, der har studeret ulve og er "ekspert", siger det.

 

Men jo, dyr har ikke følelser i det danske samfund... Jeg bliver tit kigget mærkeligt på, hvis jeg kommer til at sige f.eks. at Mollie blev fornærmet over et eller andet eller at Rosie blev lidt deprimeret over Jessie's ankomst i hjemmet.

 

Og nu hvor vi snakker om regler og reglesætning: Det går fremad med Mollie indendøre nu hvor hun har fået sat nogle tydelige grænser for hvad vi/jeg vil finde os i af handlinger, men jeg kæmper en kamp udendørs; Mollie er med på ideen, men det kniber lidt med at "sælge" ideen om den form for træning til den bedre halvdel, der jo også tager dem med ud. Han er fysisk stærkere end mig og korter bare snoren, så hun ikke fysisk kan komme frem.

Jeg er så småt begyndt på motionstræning med hende (øhhh, os :mrgreen:).

Og så er hun forresten blevet forelsket i Jessie, så reaktioner som du så eksisterere ikke mere.

 

MVH

Wivian

 

Hvor lyder det godt :5up: Du arbejdede også rigtig flot med hende, da jeg så det.

Mænd er desværre ofte sådan, for de oplever ikke problemerne på samme måde som os.

Fedt hun er blevet så glad for Jessie!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor lyder det godt :5up: Du arbejdede også rigtig flot med hende, da jeg så det.

Mænd er desværre ofte sådan, for de oplever ikke problemerne på samme måde som os.

Fedt hun er blevet så glad for Jessie!

 

Takker :oops:

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO
Jeg tror mere danskerne falder for JF på grund af nemheden - det er ihvertfald det indtryk jeg har fået, hvis jeg har spurgt ind til valg af metode hos JF-tilhængere.

 

Der er ikke så meget, der kan gå galt, hvis bare man følger de der 5 (er det ikke?) nemme regler og det kan enhver klare; selv hvis man har børn.

Nye hundeejere, der "kun" ville have en familiehund, bliver nemt overrasket/skræmt af det kæmpe arbejde, der skal ligges i en hund og der kommer JF jo som en ren åbenbaring med nemme metoder, der ikke skal tænkes for meget over.

 

Derudover er hun en rigtig entertainer - hun er medlevende og inspirerende at høre på og hendes bøger er letlæst.

 

Jeg var til et foredrag med hende engang bare for at se "giraffen" og jeg opdagede, at jeg blev meget påvirket af hendes væremåde, selvom jeg på det tidspunkt var langt ovre JF.

 

Jeg synes desuden også, at hendes DVD'er og tv-programmer er langt bedre og mere fyldestgørende end f.eks. Jarnved's og Stillwell - måske netop fordi hendes metoder er så nemme at gå til eller måske fordi, der intet er i dem - what you see is what you get, hvor Jarnved's programmer f.eks. mangler en del i hvorfor hun valgte den metode osv..

At jeg så ikke bryder mig om JF's metode, hendes baggrund og hendes begrundelser for brug af metoden er en anden ting.

 

MVH

Wivian.

 

Ja, det der med nem at gå til, tror jeg der kan være noget om. Med JFs metoder lyder det som om man får en nærmest 'idiotsikret' hund: tag det med hund/børn f.eks... JF tildeler hunden en plads nederst på en rangstige, dvs. børnene har til enhver tid ret, for de står over hunden. Der er ikke så meget at diskutere, hunden skal bare kende sin plads og 'roll with the punches' som man siger.

I forhold til dette, er AH, IJ og andre jo ekstremt komplicerede, for her kommer jo pludselig dynamik ind i forholdet. Uden en fast hakkeorden kan man ikke bare sådan udbasunere, at den og den har ret, alene baseret på rang. Alle har såvel rettigheder som pligter. Børn kan IKKE bare hive hunden i halen hvis de har lyst til det "for de står over hunden". Og dette tror jeg meget vel kan være en meget vigtig ting: forældre kan/vil ofte ikke sørge for, at deres børn lærer at omgås hunden på en ordentlig, respektfuld måde. Uden at give konkrete eksempler (af diskretionshensyn) kan jeg roligt sige, at vi tit oplever den slags på internatet - forældre der vil af med deres hunde fordi de har opført sig 'betænkeligt' overfor børnene. Ofte viser det sig, at børnene kort og godt har behandlet hundene som legetøj, indtil disse på et eller andet tidspunkt er kommet til at ytre sig (i mere eller mindre udtalt grad) om, at

de faktisk ikke er så pokkers begejstrede for at blive hevet i halen. "Jamen mit barn er for lille til at forstå den slags", hører man også ofte. "Lille Brian er kun 5 år, så han forstår altså slet ikke, at han ikke må banke Wuffi i hovedet med sin skovl". Forældrene kan da (heldigvis) som regel godt se, at børnene helst ikke skulle banke hunden i hovedet med skovlen, men de er altså for små til at forstå og - så kommer dødsstødet - hunden BURDE ALTSÅ OGSÅ FINDE SIG I DET når det nu er.

 

Det er denne fantastiske 'sovepille' faste rangstiger leverer: kan vi behandle hunden ordentligt er det da dejligt, men kan vi ikke, så er det bare ærgerligt for hunden, for vi står over den og den har bare at rette ind. MED JFs metoder, kan vi næsten altid udråbe hunden som syndebukken hvis noget går galt. Under nye, bløde metoder risikerer mennesket at skulle pege på sig selv... og det har man ikke lyst til!

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget af det JF skriver lyder også plausibelt og fornuftigt hvis hundeejeren ikke har en forhåndsviden. Og så er det, som du siger, nemt at gå til.

 

Og så er der vel også noget autoritetstro i det? Når damen nu lyder klog og siger, at hun er ekspert, så har hun jo nok ret... sådan tror jeg, at mange tænker. Jeg begyndte selv at læse en af hendes bøger, inden jeg skulle have hund, og jeg begyndte allerede at tænke "gud, jeg må hellere huske altid at spise først, altid at gå ud af døren først osv." Det føltes ikke helt rigtig i maven, men jeg ville jo ikke gøre noget forkert, og når hun nu var ekspert, vidste hun jo nok bedre end min mave...

 

Heldigvis begyndte jeg så at læse Lone Greva i stedet for, og det føltes rigtigt i maven. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja, det der med nem at gå til, tror jeg der kan være noget om. Med JFs metoder lyder det som om man får en nærmest 'idiotsikret' hund: tag det med hund/børn f.eks... JF tildeler hunden en plads nederst på en rangstige, dvs. børnene har til enhver tid ret, for de står over hunden. Der er ikke så meget at diskutere, hunden skal bare kende sin plads og 'roll with the punches' som man siger.

I forhold til dette, er AH, IJ og andre jo ekstremt komplicerede, for her kommer jo pludselig dynamik ind i forholdet. Uden en fast hakkeorden kan man ikke bare sådan udbasunere, at den og den har ret, alene baseret på rang. Alle har såvel rettigheder som pligter. Børn kan IKKE bare hive hunden i halen hvis de har lyst til det "for de står over hunden". Og dette tror jeg meget vel kan være en meget vigtig ting: forældre kan/vil ofte ikke sørge for, at deres børn lærer at omgås hunden på en ordentlig, respektfuld måde. Uden at give konkrete eksempler (af diskretionshensyn) kan jeg roligt sige, at vi tit oplever den slags på internatet - forældre der vil af med deres hunde fordi de har opført sig 'betænkeligt' overfor børnene. Ofte viser det sig, at børnene kort og godt har behandlet hundene som legetøj, indtil disse på et eller andet tidspunkt er kommet til at ytre sig (i mere eller mindre udtalt grad) om, at

de faktisk ikke er så pokkers begejstrede for at blive hevet i halen. "Jamen mit barn er for lille til at forstå den slags", hører man også ofte. "Lille Brian er kun 5 år, så han forstår altså slet ikke, at han ikke må banke Wuffi i hovedet med sin skovl". Forældrene kan da (heldigvis) som regel godt se, at børnene helst ikke skulle banke hunden i hovedet med skovlen, men de er altså for små til at forstå og - så kommer dødsstødet - hunden BURDE ALTSÅ OGSÅ FINDE SIG I DET når det nu er.

 

Det er denne fantastiske 'sovepille' faste rangstiger leverer: kan vi behandle hunden ordentligt er det da dejligt, men kan vi ikke, så er det bare ærgerligt for hunden, for vi står over den og den har bare at rette ind. MED JFs metoder, kan vi næsten altid udråbe hunden som syndebukken hvis noget går galt. Under nye, bløde metoder risikerer mennesket at skulle pege på sig selv... og det har man ikke lyst til!

 

 

Jeg plejer gerne at sige til forældre at hvis de kan lære deres barn ikke at røre noget farligt som f.eks. brændeovnen og stikkontakter kan de også lære barnet ikke at røre hunden.

Det er IGEN pudsigt at hunden skal være nederst og alligevel mener man, at den bør være klogere end børn og lære at lade sig blive behandlet skidt :roll::shock::evil:

 

Da min datter var lille havde jeg i sagens natur ikke den hundeviden og erfaring jeg har nu hvor hun er 34, men jeg husker meget tydeligt, at jeg lærte hende at "når Diddi knurrer siger han NEJ".

Da var hun ikke ret gammel og hun fattede budskabet.

Det var ikke fordi hun fik lov at forulempe ham, men han have en ret stor kropszone og knurrede lavmælt, når hun kom for tæt på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer gerne at sige til forældre at hvis de kan lære deres barn ikke at røre noget farligt som f.eks. brændeovnen og stikkontakter kan de også lære barnet ikke at røre hunden.

Det er IGEN pudsigt at hunden skal være nederst og alligevel mener man, at den bør være klogere end børn og lære at lade sig blive behandlet skidt :roll::shock::evil:

 

 

Logik:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Logik:klap:

 

 

Åbenbart ikke for alle.

 

Jeg trænede engang på hold med en far, som i fuld alvor mente, at hvis hans hund nappede/bed ungerne når de trængte sig ind på den, så ville den blive aflivet! Det SKAL en hund finde sig i!

Basta!

Link til indlæg
Del på andre sites

Åbenbart ikke for alle.

 

Jeg trænede engang på hold med en far, som i fuld alvor mente, at hvis hans hund nappede/bed ungerne når de trængte sig ind på den, så ville den blive aflivet! Det SKAL en hund finde sig i!

Basta!

 

Man skal høre meget før ørene falder af. Det er da utrolig hvad hunde nogen gange skal finde sig i og leve op til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er noget jeg har undret mig over.. Hvis det er så vigtigt, at man er "over" hunden på JF's rangstie, burde man så ikke tisse oveni når hunden har tisset??? Det kunne da være super sjovt at se alle JF-tilhængerne (især kvinderne :lol:) lave det stunt!!! e025.gifo045.gif

Redigeret af Nollike
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne anbefale en lille bog eller det er nærmere et hæfte til læsning. Det hedder 'Dominans og lederskab, Fakta eller overtro?' og er skrevet af Barry Eaton. Den kan fås hos www.Canis.no og stiller rigtig mange gode spørgsmålstegn ved bl.a. de teorier Jan Fannell står for.

Han stiller bl.a. sprøgsmålet om hunden virkelig er ude efter at blive chefen i familien ? Er det dominas når man jager hunden ned af sofaen og den knorrer af en, eller er det ikke snarer recourseforsvar ?

Læs den og gi' den evt. til Jan Fennells tilhængere hvis man kender sådan nogen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina
Vi er helt enige og hvor er det en god sammenligning med mickromad - det er da en sammenligning almindelige mennesker kan forstå.

 

Jeg tror mange "almindelige" hundeejere (du ved dem med to børn, villa, volvo og vovhund, hvor vovhunden er mere statussymbol og hvor hunden måske er købt som underholdning til ungerne) bare ikke tænker nærmere over det, da JF jo selv mener hun ved hvad hun snakker om og det må jo være "godt nok", når en person, der har studeret ulve og er "ekspert", siger det.

 

Men jo, dyr har ikke følelser i det danske samfund... Jeg bliver tit kigget mærkeligt på, hvis jeg kommer til at sige f.eks. at Mollie blev fornærmet over et eller andet eller at Rosie blev lidt deprimeret over Jessie's ankomst i hjemmet.

 

Og nu hvor vi snakker om regler og reglesætning: Det går fremad med Mollie indendøre nu hvor hun har fået sat nogle tydelige grænser for hvad vi/jeg vil finde os i af handlinger, men jeg kæmper en kamp udendørs; Mollie er med på ideen, men det kniber lidt med at "sælge" ideen om den form for træning til den bedre halvdel, der jo også tager dem med ud. Han er fysisk stærkere end mig og korter bare snoren, så hun ikke fysisk kan komme frem.

Jeg er så småt begyndt på motionstræning med hende (øhhh, os :mrgreen:).

Og så er hun forresten blevet forelsket i Jessie, så reaktioner som du så eksisterere ikke mere.

 

MVH

Wivian

 

Ja, man hører tit den der med, at dyr ikke har følelser. Og hvis man siger, at ens hund var f.eks. bange, så menneskeliggør man den, eller overfører sine egne følelser på den :rolleyes:

 

Faktisk er det nu videnskabeligt bevist, at mange pattedyr har følelser, der minder om menneskets. Dyrenes Beskyttelse har haft et par artikler om det i deres blad. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig har dyr følelser. Men jeg ved ikke om de kan samlignes med menneskelige følelser. Men ingen kan være i tvivl om at dyr kan føle angst, vrede, glæde, sorg, had og kærlighed.

 

Jeg tror at de følelser er så basale at de er et vigtig redskab til vores overlevelse som individer på denne planet.

 

Det der adskiller os fra dyrene, er vores evne til at tænke kreativ. Vi kan se ting for os, inden det er der. Vi startede med at jage med spyd i dag har vi rifler. Med vores kreative tankegang er vi i stand til at udvikle nye ideer og føre dem ud i livet.

 

At menneskeliggøre sin hund, det er når vi mener at den skal finde sig i alt fra vores side, uden at må sige fra. Hvilket menneske vil finde sig i alt?. Det vil altså sige at vi forlanger mere af vore hunde end vi selv kan leve op til.

 

At gå først ud af døren og spise først gør ikke en til leder. I hundens verden er lederen den der kommer med de gode og sjove ideer til spændende oplevelser og som giver plads til hunden at den også må tager initertiver (staves). En god leder er en som hunden føler sig tryg ved og kan stole på i enhver situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Angående det med at dyr har følelser, så fik jeg at vide i psykologi, at det har alle pattedyr. Der findes tre hjerner, hvoraf mennesket har dem alle sammen. Den første er krybdyrhjernen - det er den der står for eksempelvis instinkter. Så kom pattedyrshjernen, som så vidt jeg husker, 'står for' psykiske og fysiske følelser og så 'vores', kulturhjernen. Aner egentlig ikke hvad den står for :confused: Længe leve min store interesse i psykologitimerne :stupid: Slår det lige op...:

"Det oprindelige lag af hjernen kaldes ofte reflekshjernen, fordi det varetager basale funktioner. Det har også fået betegnelsen krybdyrhjernen, da denne del af hjernen varetager de funktioner, som mennesker har til fælles med krybdyrene.

Krybdyrhjernen varetager funktioner som vejrtrækning, parring, kamp for og om sociale hierakier og territorier, mekanismer som frygt og flugt. Denne del af hjernen har ingen tidsfornemmelse. Krokodillen er et eksempel på et dyr, der har disse egenskaber og ingen højere kognitive funktioner. Den dræber, spiser, parrer sig, hviler - uden nogen højere erkendelse.

Det næste lag af hjernen, der kom til gennem menneskets udvikling, er den limbiske hjerne, der ofte kaldes pattedyrshjernen. Den har fået sit navn, fordi det er den del af hjernen, vi har til fælles med de pattedyr, vi gerne omgiver os med som kæledyr. Med pattedyrhjernen har vi fået det følelsesmæssige lag, som fungerer sammen med reflekshjernen. Pattedyrshjernen tager sig af funktioner som følelser, sult, tørst, smerte, velvære, seksualitet og motivation. Vi kan lide at holde katte og hunde som husdyr, fordi vi deler nogle af disse følelser med dem - og så har de ikke det veludviklede sprog, som mennesker har - det kommer med sidste del af hjernens udvikling - så vi behøver ikke skændes og diskutere med dem."

Den Nye Psykologi Håndbog (2000), s. 112-113

 

 

Så kom det vist på plads (i hvert fald for mig vedkommende :-P ).

 

Btw - nogle som kan fortælle mig, hvad det nu er kognitiv betyder? Jeg glemmer det altid.. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Btw - nogle som kan fortælle mig, hvad det nu er kognitiv betyder? Jeg glemmer det altid.. :oops:

 

Kognitiv betyder: De processer, der foregår i hjernen.

Når man, som min mand, har kognitive skader, betyder det simpelthen at man har fået nogle skader i hjernen, som igen kan give skader på hukommelse, følelsesmæssige skader og meget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Der er noget jeg har undret mig over.. Hvis det er så vigtigt, at man er "over" hunden på JF's rangstie, burde man så ikke tisse oveni når hunden har tisset??? Det kunne da være super sjovt at se alle JF-tilhængerne (især kvinderne :lol:) lave det stunt!!! e025.gifo045.gif

 

Jo, det tror jeg du har ret i :hmm:

 

Det følger fint den øvrige logik :-D

 

Så kan man da tydeligt osse kende dem fra andre hundeejere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Jeg kan huske første gang jeg stiftede bekendtskab med Jan Fennell... Det var i tv hor hun startede med at forklare hvad hun så i en hundeflok (4 hysteriske hunde, hvor én af dem fik hylet de 3 andre ud af den og så også en stor hund) og jeg kunne ikke lade være med at tænke ihh hor lyder det da logisk det hun siger (altså at det var den ene hund der ar skld i de 3 andres adfærd), men så begyndte hun at forklare om lederskab og dominans og hvordan de skulle takle det og der knækkede kæden altså for mmig (selvom hun stadig forklarer på en måde som får en til at tænke "hun vil sgu det rigtige og mener virkelig det her er den bedste metode")

 

mht dyrs følelser så var der en artikel i dyrlægemagasinet sidste år hvor dyrenes følelser var blevet "fastsat" eller - de havde fundet ud af hor tæt følelserne ligger op ad menneskets (ved at se på hvor udviklet det område hvor følelserne sidder er hos mennesker, katte, hunde og andre dyr) og det viste tydeligt at mennesker og hunde faktisk er meget tæt på hinanden (selvfølgelig ikke på samme niveau, men de ER der også selvom man vælger at kalde jalousi for "ressourceforsvar" fordi det ikke skal ære en menneskefølelse hunden har:roll: ) og menneskets og kattens var utrolig tæt på hinanden (jep, kattens "følelser" "ligger tættere" på menneskets end hundens gør :vinken:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Der er noget jeg har undret mig over.. Hvis det er så vigtigt, at man er "over" hunden på JF's rangstie, burde man så ikke tisse oveni når hunden har tisset??? Det kunne da være super sjovt at se alle JF-tilhængerne (især kvinderne :lol:) lave det stunt!!! e025.gifo045.gif

 

 

hehe har lige et sjovt billede i hoedet af en mand og hans labrador der står og "pisser om kap" fordi manden skal hae fastsat at han er bossen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
hehe har lige et sjovt billede i hoedet af en mand og hans labrador der står og "pisser om kap" fordi manden skal hae fastsat at han er bossen :lol:

Ja, og han skal så 'gemme' noget tis så han kan hele tiden :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Ja, og han skal så 'gemme' noget tis så han kan hele tiden :lol:

Nemlig! og billedet er nu erstattet af den lille bitte udstillingsklippede toypudel jeg så sidste år gå tur med sin ejermand der var stor, muskuløs, tatoveringer over alt på arme og nakke, var skaldet og bar lædervest -kæææææft hvor var de et ømt par de to!!!!!:klovn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nemlig! og billedet er nu erstattet af den lille bitte udstillingsklippede toypudel jeg så sidste år gå tur med sin ejermand der var stor, muskuløs, tatoveringer over alt på arme og nakke, var skaldet og bar lædervest -kæææææft hvor var de et ømt par de to!!!!!:klovn:

 

En rigtig mand der tør det :5up:

 

Uanset hvordan han så ser ud :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...