Hop til indhold

Udstilling for første gang


Recommended Posts

Ja jeg ved jo godt han skal være vant til det - og herhjemme er han jo som smør.. Det eneste problem var at han satte sig ned!

 

Det startede mega godt derude - og så gik hun amok.. Pia optog det, så måske I får det at se.. hvor langt man kan overskride en hunds grænser..

 

Hun kunne for pokker da bare smide os ud.. for fanden..

Jeg kunne også være hurtigere til at trække ham.. *suk*

 

Det har uden tvivl været en træls oplevelse for Jer begge :cry: og jeg vil give Löwchen helt ret i, at du bør gå videre med det hvis det har været så voldsomt!

 

Men op på hesten igen, få trænet lidt mere og så afsted. Dolph er jo gudesmuk, og har et lækkert temperament.. Jeg tror han ville tilføre noget godt til racen hvis han kunne blive avlgodkendt og derefter far!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 150
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg snakkede med en fra bestyrelsen i aftes og hun vil meget gerne se videoen. For så skal de have fat i den dommer.

De andre chihuahuaudstillere jeg har snakket med har ikke set noget. Og heller ikke selv oplevet det. Og sådan en dommer skal stoppes.

Vi havde den dommer om fredagen og hun var bare så sød og blid ved hundene. Gav sig tid til at snakke og nusse dem. Men derfor kan hun godt have haft en dårlig dag igår.

Da Bella bed hende havde hun ikke rusket hende eller noget. På billederne Rasmus tog kan man se at hun snapper ud da dommeren tager fat om hende. Hun snappede også ud efter mig da jeg klippede hende. Det er noget Camilla er opmærksom på og vil arbejde på at stoppe. Men Bella er en hvalp. Og det er forståeligt (ikke at man skal acceptere det) i baby/hvalpeklasse, men Dolph er "voksen" og skal ikke snappe/bide. Det er helt efter reglerne at han bliver diskvalificeret. Der er så mange, især chihuahuaer, med dårligt temperament.

Til gengæld reverse sneezing kan jeg ikke forstå at så mange skulle have haft i ringen. Hunde der bliver ved med med det i ringen bliver udvist. Jeg vil gå hen i chihuahuaringen i dag og tjekke. For så skal det påtales.

Fik du ikke en kritik på ham? Man plejer at få en kritik selvom man bliver diskvalificeret.

Har du meldt ham til Vejen?

 

Jeg er også totalt med på at Dolph ikke skal snappe - også selvom han sendte SÅ mange signaler.. Så videoen som Pia havde optaget, og der var så mange ting jeg ikke havde set.. Dolph giver hende så mange beskeder..

 

Hun skulle jo bare have sendt os ud med det samme - det ville jeg jo synes var totalt fair og Dolph var ikke blevet presset så..

 

Pia vælger at indgive en klage - jeg ved slet ikke hvad jeg skulle skrive! Det er jo også hendes video.. har vist den til "Flaffy, Zozo og Luna" som jeg også gerne ville have en kommentar fra..

 

Idag var vi så hos Pia for at få det bearbejdet - og selvom han virkede helt ok herhjemme så var det tydeligt at han bare slet ikke ville røres eller holdes på bord længere..

Da vi gik 1½ time senere var han afslappet og lod Pia løfte ham lidt på bordet.. Så arbejde skal der til bare for at få ham over chokket..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Ej, Theresa, hvor er jeg ked af at høre at det blev sådan en dårlig oplevelse :ae: Stakkels søde Dolph! Hvor er det dejligt dig og Pia allerede er ved at afdramatisere udstillingsborde. Hun lyder godt nok helt forfærdelig, hende dommeren. Pero var flippet skråt hvis det var ham - hun ville sandsynligvis ende med blodige hænder er jeg bange for..

 

Jeg er mere og mere sikker på at Pero simpelthen ikke skal udstilles - jeg vil virkelig ikke risikere, at han kom i sådan en situation. Især fordi jeg ikke ved om han ville tænde af.. Hvis nu dommeren fx begyndte at holde ham fast hvis han begyndte at snappe ud :shock: Pero har så nok heller ikke et temperament, der umiddelbart er godt at avle videre på...

 

Jeg håber virkelig at Pias indberetning hjælper noget!! Og jeg håber at både dig og Dolph får mod på udstilling igen på et tidspunkt, så du kan få avlsgodkendt skønheden!:ae: :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men altså - Bella HAR jo taget sig af den dommer ... på forhånd endda ;D ... Arj ... ja hun var hård - det var hun også ved Bella ... men faktisk mest i stemmen - hun sagde fyyyhhh til Bella og tog hende i skægget - da Bella bed hul i hende - og det synes jeg egentlig er i orden ... og så stod hun og talte med Bella og kørte sin finger op og ned over næsen på hende til Bella faldt til ro ... mens jeg holdt lidt fast i Bella - hvortil dommeren sprøger mig: "du klemmer hende ikke hårdt vel?" ... det virker jo meget tilforladeligt ...

 

Men i bund og grund så er det vi skal lære hundene, inden de skal udstilles jo faktisk, at det er ok at fremmede mennesker begår overgreb på dem og at det ikke er farligt ... og det er skisme da noget sært noget at lære sin hund ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men i bund og grund så er det vi skal lære hundene, inden de skal udstilles jo faktisk, at det er ok at fremmede mennesker begår overgreb på dem og at det ikke er farligt ... og det er skisme da noget sært noget at lære sin hund ...

 

Helt enig!

 

Og det ér da værd at tænke over, at af alle de fremmede mennesker vores hunde møder og forholder sig til igennem deres liv, at det så lige er hundemenneskerne der til tider stiller os de største udfordringer.

 

Når det er sagt så tror jeg fuldt og fast på at det både bør og kan indlæres. Jeg ved godt er er let for mig at sige, da jeg pt. kun har haft en hund for hvem det mest naturlige i verden er at kaste sig i armene på fremmede, men jeg holder stadig fast i mit udsagn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om hun gav Bella en meget længere line end Dolph - hun tog fat i nakken og holdte ham fast mens hun skældte ham ud og "fyyyyede" dybt af ham..

 

Jeg ved også godt han han bare skulle kunne det der - og det kunne han så ikke, det skulle bare ikke været gået så langt.. hun skulle ikke stå og opdrage på ham..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om hun gav Bella en meget længere line end Dolph - hun tog fat i nakken og holdte ham fast mens hun skældte ham ud og "fyyyyede" dybt af ham..

 

Jeg ved også godt han han bare skulle kunne det der - og det kunne han så ikke, det skulle bare ikke været gået så langt.. hun skulle ikke stå og opdrage på ham..

 

Det har helt klart noget at sige, at Bella er hvalp og Dolph ikke er ... og måske Chi'erne har et "ry" som løverne ikke har? ... Det er jo ingen hemmelighed, at der blandt Chi'erne er blevet avlet på revl og krat ... og det kan ha givet nogle temperementsproblemer i racen som man gerne vil af med ... så en chi der bider ud efter en dommer er pr. def. en chi med dårligt temperement? ... Det er rent gætværk ... men uanset hvad - så underskylder det ikke at hun tar fat i ham på den måde ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har helt klart noget at sige, at Bella er hvalp og Dolph ikke er ... og måske Chi'erne har et "ry" som løverne ikke har? ... Det er jo ingen hemmelighed, at der blandt Chi'erne er blevet avlet på revl og krat ... og det kan ha givet nogle temperementsproblemer i racen som man gerne vil af med ... så en chi der bider ud efter en dommer er pr. def. en chi med dårligt temperement? ... Det er rent gætværk ... men uanset hvad - så underskylder det ikke at hun tar fat i ham på den måde ...

 

 

Nej det er jo det - for han giver hende faktisk en enooormt lang line.. Fortæller hende igen og igen det ikke går.. Han bruger metoder som Pia ikke engang havde set "live" før..

Så altså... jeg vælger at se det som det modsatte - at han faktisk HAR et godt temperement - Bitten havde hugget til med det samme ;-) (og derfor bliver hun IKKE udstillet.. bla.)

 

Det var lidt skræmmende at se oplevelsen havde sat sig idag, men med Pias hjælp kom vi heldigvis langt med at vende oplevelsen - vi mangler at hun går hen og tager fat og løfter ham.. Og så at hun viser tænder..

Men eftersom han panikkede da hun lagde hånden hen til ham først, så kom vi langt ;-)

 

Men hey - kritikken var god! Så det var da noget hehe..

Link til indlæg
Del på andre sites

Må vi høre? :mrgreen:

 

Velansatte øre, mørke øjne, tilstrækkelig hals, gode benstammer, god ryglinje, lidt lavt ansat hale (det vidste jeg godt), gerne mere stabil i sine bevægelser (kunne jeg se da vi gik rundt, men det kunne blive bedre med træning) men har et godt langt steg (?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velansatte øre, mørke øjne, tilstrækkelig hals, gode benstammer, god ryglinje, lidt lavt ansat hale (det vidste jeg godt), gerne mere stabil i sine bevægelser (kunne jeg se da vi gik rundt, men det kunne blive bedre med træning) men har et godt langt steg (?)

 

...:-PMon ikke den "steg" han har er hans skridt (steg på svenska) :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velansatte øre, mørke øjne, tilstrækkelig hals, gode benstammer, god ryglinje, lidt lavt ansat hale (det vidste jeg godt), gerne mere stabil i sine bevægelser (kunne jeg se da vi gik rundt, men det kunne blive bedre med træning) men har et godt langt steg (?)

 

Det var da en god kritik :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Nej det er jo det - for han giver hende faktisk en enooormt lang line.. Fortæller hende igen og igen det ikke går.. Han bruger metoder som Pia ikke engang havde set "live" før..

Så altså... jeg vælger at se det som det modsatte - at han faktisk HAR et godt temperement - Bitten havde hugget til med det samme ;-) (og derfor bliver hun IKKE udstillet.. bla.)

 

Det var lidt skræmmende at se oplevelsen havde sat sig idag, men med Pias hjælp kom vi heldigvis langt med at vende oplevelsen - vi mangler at hun går hen og tager fat og løfter ham.. Og så at hun viser tænder..

Men eftersom han panikkede da hun lagde hånden hen til ham først, så kom vi langt ;-)

 

Men hey - kritikken var god! Så det var da noget hehe..

 

SOm jeg har hørt historier osv. om pia, så kender dolph da hende så godt at hun ikke længere tæller som en fremmed? Men det er vel godt at starte med en "halvfremmed" og så tage en helt fremmed senere.

 

 

Jeg tror bare jeg har været heldig med jason - han havde været med på dyrehospitalet flere timer flere gange ugentligt og havde hilst rundt på dyrelæger, kontorassistenter, venlige patienter og deres ejere og jeg har aldrig tænkt på at han kunne være bange for at få tjekket tænder og blive mærket på af en fremmed, så da han kom til udstilling havde vi kun trænet "tå" (han satte sig på s'et hver gang jeg begyndte at sige stå, så det blev ændret til "tå") og begge dommere var meget rolige og tænkte på hans alder (hvalpe og unghunde har større snor pga. deres alder og kan få lov til mere) - den første lod ham stå på jorden mens han tjekkede ham (jason hoppede så op i favnen på ham, da han begyndte at føle på kroppen og samtidig rose) og den anden stod lidt på afstand til han var sat på bordet og hun tjekkede ham stille og roligt og meget af det var kæl og nussen

Link til indlæg
Del på andre sites

SOm jeg har hørt historier osv. om pia, så kender dolph da hende så godt at hun ikke længere tæller som en fremmed? Men det er vel godt at starte med en "halvfremmed" og så tage en helt fremmed senere.

 

Hun var ihvertfald fremmed nok idag ;-) Hun håndterer sjældent Dolph sådan med at pille ved ham - så det var ihvertfald nok til at han var særdeles utryg..

Nu skal jeg bare selv pille pille pille - og så finde "modige" fremmede ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Trist oplevelse.

Af de mange chi´er jeg har mødt gennem de sidste 2 år er Dolph betsemt ikke den med det dårligste temperament.

Hvad med de andre chi´er der blev bedømt, var de bare så trænede udi udstillingskonceptet at de var ligeglade med om dommeren overskred grænser?

Mig bekendt er det kendetegnende for chi´er at de har en stor privatsfære, og det er altså lettere at overskride deres grænser end så mange andre racers.

 

Jeg er glad for at jeg ikke udstiller Toffi. Hun ville i den situation have krøbet og dæmpet vildt med ørerne og med lavt smålogrende hale, og når hun havde fået nok ville hun formentlig have sagt haps, præcist som Dolph :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Trist oplevelse.

Af de mange chi´er jeg har mødt gennem de sidste 2 år er Dolph betsemt ikke den med det dårligste temperament.

Hvad med de andre chi´er der blev bedømt, var de bare så trænede udi udstillingskonceptet at de var ligeglade med om dommeren overskred grænser?

Mig bekendt er det kendetegnende for chi´er at de har en stor privatsfære, og det er altså lettere at overskride deres grænser end så mange andre racers.

 

Jeg er glad for at jeg ikke udstiller Toffi. Hun ville i den situation have krøbet og dæmpet vildt med ørerne og med lavt smålogrende hale, og når hun havde fået nok ville hun formentlig have sagt haps, præcist som Dolph :engel:

 

Jeg blev også lidt trist af at se at mange af chihuahuaerne dæmpede voldsomt når deres ejer bøjede sig ned for at samle dem op - halen under maven, numsen skubbet ind, hovedet ned og til siden og slikken om munden..

Men ok - så en lille sort chi blive hevet op i nakkeskindet til den pev og så smidt ned på ryggen i en ægte CM stil.. :cry: Så kan den jo rigtig lære at gå pænt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blev også lidt trist af at se at mange af chihuahuaerne dæmpede voldsomt når deres ejer bøjede sig ned for at samle dem op - halen under maven, numsen skubbet ind, hovedet ned og til siden og slikken om munden..

Men ok - så en lille sort chi blive hevet op i nakkeskindet til den pev og så smidt ned på ryggen i en ægte CM stil.. :cry: Så kan den jo rigtig lære at gå pænt..

 

Jeg undres lige meget hver gang jeg støder på nogen der ikke "kan" hundesprog. Når man har lært det er det så naturligt at man læser sin hund, men det er åbenbart stadig nyt for mange. Fandeme synd for de små hunde, for ja, de er specielt udsat, fordi folk kan håndtere dem som det passer dem. Og bare løfte dem op sådan vupti, det er jo meget hurtigere end at sige: "Kom her" :(

 

Den lille sorte chi´s ejer havde måske bare fået et "godt råd" af en dyrlæge ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undres lige meget hver gang jeg støder på nogen der ikke "kan" hundesprog. Når man har lært det er det så naturligt at man læser sin hund, men det er åbenbart stadig nyt for mange. Fandeme synd for de små hunde, for ja, de er specielt udsat, fordi folk kan håndtere dem som det passer dem. Og bare løfte dem op sådan vupti, det er jo meget hurtigere end at sige: "Kom her" :(

 

Den lille sorte chi´s ejer havde måske bare fået et "godt råd" af en dyrlæge ;-)

 

Ja jeg kan slet heller ikke forstå man kan overhøre hunde i sådan en grad længere - det er jo tydeligt når hunde siger fra..

 

Jeg så også en chi på pladsen i dag som umiddelbart ved første øjekast slet ikke havde nogen hale :shock: Men så kiggede jeg lidt mere ... så var det bare fordi den var klistret fast under maven på den ... stakkels hund ...

 

Puha da - det slog mig at det faktisk var chi'erne som virkede mest kuede.. Gik man over til Tibetansk Spaniel, Løwchen eller Bolognese så så jeg ingen bange hunde - måske jeg bare ikke var der på "rette tidspunkt" men de virkede altså..gladere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så også en chi på pladsen i dag som umiddelbart ved første øjekast slet ikke havde nogen hale :shock: Men så kiggede jeg lidt mere ... så var det bare fordi den var klistret fast under maven på den ... stakkels hund ...

 

Så er der en ting jeg -totalt udstillingsuvidende- kunne tænke mig at vide. Trækker det ned hvis en hund er bange, f.eks. har halen mellem benene? For det synes jeg det burde.

 

Eller er det sådan at hvis den er så tilpas bange at den bare lader stå til, altså er passiv angst (må det vel hedde?) At så kan den få en fin bedømmelse, fordi den lader dommeren gøre alt pga undertrykkelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Så er der en ting jeg -totalt udstillingsuvidende- kunne tænke mig at vide. Trækker det ned hvis en hund er bange, f.eks. har halen mellem benene? For det synes jeg det burde.

 

Eller er det sådan at hvis den er så tilpas bange at den bare lader stå til, altså er passiv angst (må det vel hedde?) At så kan den få en fin bedømmelse, fordi den lader dommeren gøre alt pga undertrykkelse?

 

Desværre ser nogle dommere kun en flot hund og beslutter sig for at den skal vinde :(

Det passer jo ikke med racestandarden så det burde trække ned, men har set en pudel der forsøgte at flygte ud af ringen flere gange, trak sig væk når den så en hånd nærme sig, rullede med øjnene, slikkede sig om munden, smaskede, forsøgte at flygte ffra handleren og dommeren og bed ud efter dommeren et par gange vinde BIR overfor den sødeste, kærligste mest tillidsfulde hund (det var faktisk denne hund der, for et år siden i vejen, gjorde det fast at jeg ville have en pudel :rolleyes:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...