Hop til indhold

Udstilling for første gang


Recommended Posts

Nu er jeg jo til større hunde, så jeg har ingen personlig erfaring med små på udstilling......

Men jeg har indtryk af, at der ER temperamentsproblemer i nogle af de små racer. præcis som man også har oplevet med nogle af de store hunde, f.eks. rottweiler og schæfer.

 

De store hunde KAN bare ikke få "tilladelse" til at snappe eller bide hvis deres grænser bliver overskredet. Det GÅR bare ikke. Og man ser det sjældent hos en stor racehund i dag. For det er for farligt og giver racen et dårligt ry.

 

Med de små hunde ved jeg ikke, om der er tale om en arvelig tilbøjelighed, ---som kan udavles--- eller om det hænger sammen med den måde, mange mennesker behandler deres små hunde.

(nu får jeg nok klø igen) Jeg synes, at en normal hund SKAL kunne tåle at dens privatsfære bliver overskredet. Det er helt indlysende med en stor hund, men det er nok også væsentligt med de helt små.

 

Når jeg har fået min hvalp, så gør jeg et seriøst stykke arbejde for at den i de allerførste uger bliver udsat for en masse ting, som ER grænseoverskridende. Især også noget med at hilse på helt frmmede mennesker i alle størrelser og på alle måder. Jo værre, jo bedre. Jeg opsøger fulde folk og handicappede og børn i alle temperamenter og størrelser.

Selvfølgelig passer jeg på, at min hvalp ikke kommer fysisk til skade. Men selve det at blive fjernet fra sin mor og sine søskende er da så stort et overgreb, at alt andet er vand ved siden af. Og netop i 8-ugers alderen er hvalpen rigtig godt egnet til at klare alverdens udfordringer.

 

Jeg kender mange små hunde. Og de har på samme måde været nødt til at møde verden på egne poter. Sådan GØR man altså bare her omkring.

 

Men der ER en enkelt lille powder puff som har været meget reserveret lige fras starten af. Hun er HELLER ikke blevet særlig beskyttet, men når man bliver --faktisk angrebet-- af en hund flere gange, så har man mindre lyst til at hilse på hende. Og det er HUN meget godt tilfreds med... Men det bekymrer da hendes mor, der aldrig har haft den slags problemer med sine tidligere små hunde.

 

KAN der ikke i nogle tilfælde være tale om for meget overbærenhed med den helt unge hvalp? --Og i andre tilfælde kan der måske være tale om en arvelig reserverthed/aggression som man selvfølgelig ikke skal avle på?

 

MÅSKE kan dommerne skelne mellem de to typer adfærd... Men jeg tror altså at ejeren selv kan gøre mere for at undgå at problemet opstår....

 

Men som sagt: Jeg har aldrig selv haft små hunde. Jeg har bare kendt rigtig mange, som der ingen problemer er med...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 150
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...