Hop til indhold

BARF - det naturlige valg


Gæst Chicca
 Share

Recommended Posts

Ja selvfølgelig:-D

 

Jeg vil gerne lige skynde mig at skrive, at mine hunde på intet tidspunkt har fungeret dårligt på tørfoder:-D

 

Og forandringen er nok størst, når man også har set sine hunde på tørfoder, i det at tørfoderet er noget længere om at blive fordøjet ( 24 timer ) end det rå ( 4 timer)

Mine hunde drak meget vand, og sov i flere timer efter fodring, og hvis ikke de sov, så var de direkte dovne, ide man tydeligt kunne mærke at energien blev brugt på fordøjelsen.

 

På det rå foder har de ikke de store energi udsving, de virker ikke tynget af at have spist, de leger og laver spillopper efter måltidet.

 

De dufter anderledes, mere neutralt, ikke at de lugtede grimt før, men alligevel.

 

De springer aldrig et måltid over:mrgreen:

 

Mængden af afføring er reduceret til 1/4 del ca. og ingen dårlige maver, på tørfoderet kunne de godt danne for meget mavesyre, som så blev kastet op.

 

De prutter og bøvser ikke mere.

 

Og ikke at forglemme, den glæde man ser lyse i deres øjne, når der er mad:mrgreen:

 

 

Ok og tak for svar. Jeg tror ikke, at jeg ville vinde noget ved at skifte, men derfor kan det nu godt være at det skal prøves, når han engang bliver voksen. Det er jo lidt kunstigt at udtale sig om noget man ikke har prøvet. Tak igen for svar :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 344
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har råfodret (BARF'et) mine hunde, i ca en måneds tid..

 

Ikke nogen positive ord herfra.. :oops: Og især ikke om de "BARF-pølser" de sælger i butikkerne..

 

I starten synes jeg det gik ok med BARF, men maverne var ikke superduper.. men troede at der bare skulle lidt tid til, før maverne vænnede sig til det.. og det hjalp jo på min hunds allergi, så jeg troede det gik meget godt!

 

Men efter en månede stoppede jeg med råfodringen - hundenes maverne var ikke kommet i orden og min westie kastede op flere gange ugentlig.. :???:

Og efter min ene hund havde været ekstrem tæt på at blive kvalt, af en grisehale, var frygten for at opleve det samme, der også hver gang der skulle serveres rå mad.. da hun var ved at blive kvalt, faldt hun om på jorden, lå og rystede og kunne slet ikke få vejret! :cry:

 

Må også lige sige at jeg bestemt IKKE savner at stå med råt kød kl 7 om morgenen - føj! :badr::shock: Blev svimmel hver eneste gang..

 

Nu bliver mine hunde fodret med hjemmelavet hundemad - bestående af kød, ris og grøntsager (og så vitaminer og olie ved siden af) - og det fungere de super godt på! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalp; tørfodder og kød?

 

og skal man så have dyrelægen til at hjælpe?

For så er der jo pludselig noget som han kommer til at få for meget og for lidt af i tørfodderet?

Eller skulle vi bare tage og vente indtil han burde gå over til voksen fodder?

min usikkerhed gør nok at det bliver sidste valg, men jeg må jo se om jeg kan finde noget læsning om det og lærer lidt :D

 

tak for svar, det var dejligt at hører forskellige erfaringer :blink: og så er der da noget til tænkeboksen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Hvalp; tørfodder og kød?

 

og skal man så have dyrelægen til at hjælpe?

For så er der jo pludselig noget som han kommer til at få for meget og for lidt af i tørfodderet?

Eller skulle vi bare tage og vente indtil han burde gå over til voksen fodder?

min usikkerhed gør nok at det bliver sidste valg, men jeg må jo se om jeg kan finde noget læsning om det og lærer lidt :D

 

tak for svar, det var dejligt at hører forskellige erfaringer :blink: og så er der da noget til tænkeboksen :-D

 

 

Jeg tror desværre at du nemt kan risikere at få forkerte svar fra dyrelægen, da de for det meste ikke har megen viden indefor ernæring - selvom nogle gerne udtaler sig som om de har og sælger specifikke foderprodukter. Jeg startede selv med et foder anbefalet af dyrelæge, som jeg senere fandt ud af, ikke var den bedste kvalitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
OT og dog :hmm:

 

Mulline : Jeg mener at kunne huske at have læst, at I laver hjemmelavet tørret guffer uden brug af varme - hvordan gør I det :confused::engel:

 

Jeg kunne også huske forkert, det ville ikke være første gang :genert:

 

Nu ved jeg jo ikke lige hvordan Mulline gør, men mange steder i verden bruges der masser af udendørs frisk luft og evt. overdækning ved hjælp af net :-)

 

Jeg har en udenlandsk veninde, der tørrer kød på denne måde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Min holdning/mening er så at det ikke er så forbasket vanskeligt at fodre råt:mrgreen:

 

Som jeg skrev, så bruger jeg ikke grønt eller frugt i foderet, de får da noget hvis de vil ha det, når vi andre spiser det, men kun som snack.

 

Kvaliteten af kødet, er samme kvalitet som vi andre spiser, størsteparten er frilands kød, men det kan skam også være en aldi kylling i ny og næ.

 

Jeg vil vove den påstand, at uanset kvaliteten af det kød man fodre med, vil det altid være bedre kvalitet, end det der puttes i tørfoderet af producenten.

 

Kød og ben mængden er som den naturligt findes i dyret, det er derfor jeg siger at kommer man hele vejen rundt om dyret, så er hunden dækket 100% ind:-D

Jeg synes stadig, det er meget interessant med det råfodring. :5up:

 

Hvordan var det I regnede ud hvor meget kød/ben en hund skulle have?

Undskyld, hvis du har skrevet det herinde, men jeg er bare ikke lige stødt på det. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
OT og dog :hmm:

 

Mulline : Jeg mener at kunne huske at have læst, at I laver hjemmelavet tørret guffer uden brug af varme - hvordan gør I det :confused::engel:

 

Jeg kunne også huske forkert, det ville ikke være første gang :genert:

 

God hukommelse:5up:

 

Jeg skære kødet i tern og tørre det i ovnen ( varmluft) uden at tænde for temperaturen, så bliver kødet lufttørret:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
God hukommelse:5up:

 

Jeg skære kødet i tern og tørre det i ovnen ( varmluft) uden at tænde for temperaturen, så bliver kødet lufttørret:-D

 

Spændende - det havde jeg ikke selv tænkt på at gøre :-D

 

Hvor lang tid tager det ca? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Spændende - det havde jeg ikke selv tænkt på at gøre :-D

 

Hvor lang tid tager det ca? :-)

 

Det tager ca 2-2½ time, men det kommer an på om de skal være gennemtørre og hvor store stykker du laver:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Det tager ca 2-2½ time, men det kommer an på om de skal være gennemtørre og hvor store stykker du laver:-D

 

De 2 - 2½ time - hvor store er de stykker og hvor tørre er de.

 

I ovnen (varmluft 125 grader) med skiver af lever eller hjerte (½ cm tykke) og 5 - 8 cm lange bliver de tørre på 2½ time, men skal have 3 - 3½ time for at blive så tørre, at de kan gemmes i en lufttæt dåse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
De 2 - 2½ time - hvor store er de stykker og hvor tørre er de.

 

I ovnen (varmluft 125 grader) med skiver af lever eller hjerte (½ cm tykke) og 5 - 8 cm lange bliver de tørre på 2½ time, men skal have 3 - 3½ time for at blive så tørre, at de kan gemmes i en lufttæt dåse.

 

Stykkerne er ½ x ½ cm.

 

Jeg har kun haft tørret dem, så jeg kunne have dem i en pose i lommen, uden at de klistrede sammen.

Hvis de skal kunne gemmes i en dåse, så ville jeg nok give dem 50 graders varme noget af tiden, og mærke mig frem.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Jeg synes stadig, det er meget interessant med det råfodring. :5up:

 

Hvordan var det I regnede ud hvor meget kød/ben en hund skulle have?

Undskyld, hvis du har skrevet det herinde, men jeg er bare ikke lige stødt på det. :oops:

 

Hej T_Martinsen

 

Ups undskyld..... jeg har overset dit spørgsmål:oops:

 

Vi tog udgangspunkt i barfernes procenter. (2-3 %) af hundens vægt, som voksen.

 

Eks. 40 kg hund

 

40-2% = 0,8 altså 800g foder:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg Barf`er ikke, men kunne godt tænke mig, at vide om man kan bruge ben der har været i fryseren?

Jeg slagter ind imellem geder, og der kan godt være nogle stykker med ben på , som vi ikke får brugt, kan hundene godt få dem, jeg ved at benene ikke må være tilberedt på nogen måde. Men fra frost?

 

 

Ja .Det kan du sagtens . Frosten i en almindelig fryser(-18) gør intet ved benene.

 

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Hej T_Martinsen

 

Ups undskyld..... jeg har overset dit spørgsmål:oops:

Helt i orden, jeg er vant til at blive overset :cry:;-)

 

Vi tog udgangspunkt i barfernes procenter. (2-3 %) af hundens vægt, som voksen.

 

Eks. 40 kg hund

 

40-2% = 0,8 altså 800g foder:-D

Tusind tak :mrgreen: :5up:
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Grøntsager...........er det ikke bare fyld ved hunde? Er det ikke noget med at de ikke optager det og at det bare går gennem systemet?

 

Byttet efter størrelse af hund, hvad mon vores nye naboer siger når der ligger et rådyr i haven hehe

 

Man kan godt bruge grøntsager, frugt, korn, og lignende. Grøntsagerne skal blendes (i høj grad) eller koges, fordi cellevæggen derved nedbrydes og hunden kan optage ernæring fra disse.

 

Jeg undrer mig dog lidt.

 

Bare fordi en gulerod passerer hundens fordøjelsessystem, delvist hel, betyder det så nødvendigvis at ingen vitaminer og mineraler er udnyttet fra den?

 

Jeg har selv givet min hund gulerod i forbindelse med en afføringstest, og den passerede ikke 'hel', men man kunne se noget orange hist og pist.

 

En anden grund til at jeg undrer mig lidt, er at folk blandt andet fodrer tomater (frugt) til hunde mod forhudsbetændelse. Hvorfor synes folk at det virker, hvis hunden i reglen ikke bør kunne optage noget fra tomater?

 

Jeg har ikke undersøgt det, men tror, at hunde kan optage nogen ernæring fra grøntsager, men mere hvis de er tilberedte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Og forandringen er nok størst, når man også har set sine hunde på tørfoder, i det at tørfoderet er noget længere om at blive fordøjet ( 24 timer ) end det rå ( 4 timer)

 

Jeg ved ikke en masse om det endnu. Men har blandt andet læst, at hunden - fra den indtager noget, til det kommer ud - bruger cirka 24 timer på foderet.

 

Jeg lavede en test på vinter. Hun får et måltid omkring kl 8 om morgenen og et mere omkring kl 4 om eftermiddagen. Jeg puttede en gulerod i morgenmåltidet og ærter i eftermiddagsmåltidet.

 

Kan forresten ikke anbefale ærter, hvis andre har lyst til at samme 'projekt' ;-), da de er næsten umulige at se i afføring.

 

Det måltid (tørfoder) vinter fik kl 8 om morgenen kom ud omkring samme tid dagen efter - altså 24 timer.

 

Det er det samme, nu hvor hun får en blanding af råt kød/ben/indmad og tilberedt grønt og korn, også på rene kød dage.

 

Jeg tror ikke, at det kan tage så lidt som 4 timer. Hvad hunden spiser, bliver cirka 5-8 timer i maven og kommer så videre derfra til tarmene.

 

Jeg tror der er en forskel i hvor meget optages af hunden, når den fodres med råt, men er ikke sikker på at jeg er enig i at der er stor forskel på hvor hurtigt det kommer igennem kroppen.

 

En lille forskel måske, men ikke noget som tilstopper hunden.

 

Hvad sker der når hunden får en gang ben om morgenen, og fisk om eftermiddagen. Er der ikke også forskel på hvor megen tid disse to tager? Jeg ville tro, at ben er hårdere at fordøje end tørfoder og tørfoder (og ben) tager længere tid end fisk, men det hele kommer ud alligevel uden problemer.

 

Hvis man tænker over det, så er tørfoder jo ... foder der er tørt (og tilberedt). Det alene bør ikke give grund til at det tager flere timer ekstra at fordøje...

 

Ville ønske jeg var blevet læge, så jeg bedre kunne forstå alt det her, for det er ret spændende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg ved ikke en masse om det endnu. Men har blandt andet læst, at hunden - fra den indtager noget, til det kommer ud - bruger cirka 24 timer på foderet.

 

Jeg lavede en test på vinter. Hun får et måltid omkring kl 8 om morgenen og et mere omkring kl 4 om eftermiddagen. Jeg puttede en gulerod i morgenmåltidet og ærter i eftermiddagsmåltidet.

 

Kan forresten ikke anbefale ærter, hvis andre har lyst til at samme 'projekt' ;-), da de er næsten umulige at se i afføring.

 

Det måltid (tørfoder) vinter fik kl 8 om morgenen kom ud omkring samme tid dagen efter - altså 24 timer.

 

Det er det samme, nu hvor hun får en blanding af råt kød/ben/indmad og tilberedt grønt og korn.

 

Jeg tror ikke, at det kan tage så lidt som 4 timer. Hvad hunden spiser, bliver cirka 5-8 timer i maven og kommer så videre derfra til tarmene.

 

Jeg tror der er en forskel i hvor meget optages af hunden, når den fodres med råt, men er ikke sikker på at jeg er enig i at der er stor forskel på hvor hurtigt det kommer igennem kroppen.

 

En lille forskel måske, men ikke noget som tilstopper hunden.

 

Hvad så når hunden får en gang ben om morgenen, og fisk om eftermiddagen. Er der ikke også forskel på hvor megen tid disse to tager? Jeg ville tro, at ben er hårdere at fordøje end tørfoder, men det hele kommer ud alligevel uden problemer.

 

Hvis man tænker over det, så er tørfoder jo ... foder der er tørt (og tilberedt). Det alene bør ikke give grund til at det tager flere timer ekstra at fordøje...

 

Ville ønske jeg var blevet læge, så jeg bedre kunne forstå alt det her, for det er ret spændende.

 

Det er bestemt interessant :-)

 

Det min dyrlæge har fortalt mig er at tilberedt mad, som fx det hjemmelavede kræver mindre energi at fordøje, man hjælpe med fordøjelsen ved at tilberede.

Dvs at hunden så har energi til at blive rask fx..

 

Hun siger også at råt kød (som hun ikke er imod), bruger mere energi at fordøje end fx tilberedt mad og tørfoder, så hvis hun har ret så lyder en fordøjelses tid på 4 timer heller ikke helt rigtigt :hmm:

 

Hvordan det lige er med tørfoder ved jeg ikke, jeg har ikke spurt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Man kan godt bruge grøntsager, frugt, korn, og lignende. Grøntsagerne skal blendes (i høj grad) eller koges, fordi cellevæggen derved nedbrydes og hunden kan optage ernæring fra disse.

 

For at hunden kan udnytte noget fra grønt, skal cellevæggene smadres, dette sker først ved 15000 omdrejninger i blenderen, det er der ingen alm. husholdningsblender der kan....... men man kan bruge en saftpresser, den skiller dog pulpen fra saften, men det kan man jo blande igen.:-D

Jeg undrer mig dog lidt.

 

Bare fordi en gulerod passerer hundens fordøjelsessystem, delvist hel, betyder det så nødvendigvis at ingen vitaminer og mineraler er udnyttet fra den?

 

Ja det betyder det, hunden har ingen enzymer der kan klare dette:-D

 

Jeg har selv givet min hund gulerod i forbindelse med en afføringstest, og den passerede ikke 'hel', men man kunne se noget orange hist og pist.

 

En anden grund til at jeg undrer mig lidt, er at folk blandt andet fodrer tomater (frugt) til hunde mod forhudsbetændelse. Hvorfor synes folk at det virker, hvis hunden i reglen ikke bør kunne optage noget fra tomater?

Der er nogle kemiske stoffer i tomaten, ud over vitaminer osv. som kan have den virkning:-D

 

Jeg har ikke undersøgt det, men tror, at hunde kan optage nogen ernæring fra grøntsager, men mere hvis de er tilberedte.

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Jeg ved ikke en masse om det endnu. Men har blandt andet læst, at hunden - fra den indtager noget, til det kommer ud - bruger cirka 24 timer på foderet.

 

Jeg lavede en test på vinter. Hun får et måltid omkring kl 8 om morgenen og et mere omkring kl 4 om eftermiddagen. Jeg puttede en gulerod i morgenmåltidet og ærter i eftermiddagsmåltidet.

 

Kan forresten ikke anbefale ærter, hvis andre har lyst til at samme 'projekt' ;-), da de er næsten umulige at se i afføring.

 

Det måltid (tørfoder) vinter fik kl 8 om morgenen kom ud omkring samme tid dagen efter - altså 24 timer.

 

Det du forhåbentligt har læst, er at fra tørfoder er hunden 24 timer om at optage næringen, mod kun 4-8 timer ved fodring med råt kød og ben:-D

 

Det er et fint lille forsøg du har lavet, men da hunden´s tarmsystem ikke har været tømt inden, kan du ikke helt regne med det...... jeg har da forøvrigt selv set majs først komme ud 2 døgn efter indtagelsen:-D

 

Det er det samme, nu hvor hun får en blanding af råt kød/ben/indmad og tilberedt grønt og korn, også på rene kød dage.

 

Jeg tror ikke, at det kan tage så lidt som 4 timer. Hvad hunden spiser, bliver cirka 5-8 timer i maven og kommer så videre derfra til tarmene.

 

Jeg tror der er en forskel i hvor meget optages af hunden, når den fodres med råt, men er ikke sikker på at jeg er enig i at der er stor forskel på hvor hurtigt det kommer igennem kroppen.

 

En lille forskel måske, men ikke noget som tilstopper hunden.

 

Hvad sker der når hunden får en gang ben om morgenen, og fisk om eftermiddagen. Er der ikke også forskel på hvor megen tid disse to tager? Jeg ville tro, at ben er hårdere at fordøje end tørfoder og tørfoder (og ben) tager længere tid end fisk, men det hele kommer ud alligevel uden problemer.

 

Kan du se nøjagtigt hvad der er i din hunds afføring om det er fisk eller ben ??? jeg kan altså ikke:mrgreen:

 

Hvis man tænker over det, så er tørfoder jo ... foder der er tørt (og tilberedt). Det alene bør ikke give grund til at det tager flere timer ekstra at fordøje...

 

Tørfoderet skal først blødes op med væske i maven, inden der kan starte en egentlig fordøjelse, dernæst er der meget fyld i som hunden ikke kan bearbejde så den får noget ud af det, anatomisk er den ikke bygget til det, så det i sig selv er en stor belastning:-D

 

Ville ønske jeg var blevet læge, så jeg bedre kunne forstå alt det her, for det er ret spændende.

Du skulle hellere været blevet biokemiker, så havde det været lettere:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det du forhåbentligt har læst, er at fra tørfoder er hunden 24 timer om at optage næringen, mod kun 4-8 timer ved fodring med råt kød og ben:-D

 

nej. netop at det tager 24 timer for foderet at komme hele vejen og ud af døren :)

 

Det er et fint lille forsøg du har lavet, men da hunden´s tarmsystem ikke har været tømt inden, kan du ikke helt regne med det...... jeg har da forøvrigt selv set majs først komme ud 2 døgn efter indtagelsen:-D

 

jeg gjorde det over to dage, altså 4 måltider. Jeg er helt sikker på at man nogle gange kan se afvigelser. Der er nogle som siger, at hundens fordøjese minimum tager 24 timer, men generelt tager 24-48 timer.

Mange ting kan have indvirkning, tror jeg. Hvor stor hunden er? Om den er stresset, har spist noget underligt, har drukket meget vand, er blevet aktiveret meget, osv.

 

 

Kan du se nøjagtigt hvad der er i din hunds afføring om det er fisk eller ben ??? jeg kan altså ikke:mrgreen:

 

Tørfoderet skal først blødes op med væske i maven, inden der kan starte en egentlig fordøjelse, dernæst er der meget fyld i som hunden ikke kan bearbejde så den får noget ud af det, anatomisk er den ikke bygget til det, så det i sig selv er en stor belastning:-D

 

Du skulle hellere været blevet biokemiker, så havde det været lettere:mrgreen:

 

snevinter,

biokemiker

 

:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...