Hop til indhold

BARF - det naturlige valg


Gæst Chicca
 Share

Recommended Posts

Gæst snevinter
Det er bestemt interessant :-)

 

Det min dyrlæge har fortalt mig er at tilberedt mad, som fx det hjemmelavede kræver mindre energi at fordøje, man hjælpe med fordøjelsen ved at tilberede.

Dvs at hunden så har energi til at blive rask fx..

 

Hun siger også at råt kød (som hun ikke er imod), bruger mere energi at fordøje end fx tilberedt mad og tørfoder, så hvis hun har ret så lyder en fordøjelses tid på 4 timer heller ikke helt rigtigt :hmm:

 

Hvordan det lige er med tørfoder ved jeg ikke, jeg har ikke spurt :-D

 

Hov. Mit svar til dig er forsvundet. :cool:

 

Prøver igen ;)

 

Man kan vel sige, at der er nogle ting som man giver hunden...

 

- der tager mere/mindre tid at fordøje,

- brænder mere/mindre energi i forbindelse med fordøjning,

- og som hunden får mere/mindre ernæring ud af.

 

Jeg er enig i, at det er en fordel for hunden at den også får ting, som ikke kræver en masse energi at fordøje, så den blandt andet ikke 'belastes' hele tiden ved fodring.

 

Men fokusen skal ikke kun ligge der. Man kan give en masse, som ikke kræver en masse forbrænding af energi, men hvor meget ernæring og energi får hunden ud af det?

 

En is er noget der fordøjes let, og ikke belaster kroppen meget, men hvad får man ud af den mht vedvarende energi og ernæring.

 

Jeg ved godt, at det ikke er hvad du foreslår og at du inkludere ting i Mika og Susis hjemmelavede mad, som netop giver den god ernæring.

 

Jeg skriver det mere, fordi det er lidt som om at det overses nogle gange ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 344
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Priceman

Hanne Hjelmer skriver det så fint i hendes artikel omkring vom indhold.

 

VITAMINER

 

 

Hvis ulven åd byttedyrets vom indhold, så ville den få de vitaminer, som kommer fra de planter, som byttedyret har ædt. Hunde- og antagelig også ulve

  • - danner selv C-vitamin i leveren, så de behøver ikke C-vitamin tilført.
  • - K-vitamin dannes af bakterier i tarmen og findes desuden i æggeblomme.
  • -A-vitamin findes i lever.
  • -D-vitamin findes også i lever, og desuden konverterer solens ultraviolette stråler forstadier til D-vitamin til aktivt D-vitamin i hudens yderste lag.
  • -E-vitamin findes i lever og i fedt.
  • -Vitamin B1 findes i kød,
  • -vitamin B2 findes i kød og indmad,
  • - vitamin B3 findes i kød og æg,
  • - vitamin B5 findes i lever og i nyre,
  • -vitamin B6 findes i indmad og i fisk( ulve æder også fisk),
  • -vitamin B11 findes i lever og i nyre
  • -B12 findes i kød, fisk, fjerkræ, lever og hjerne.

Ulven behøver altså ikke at æde vom indholdet eller andre grøntsager for at få de vitaminer, som den ikke selv kan danne. Dette gælder naturligvis også for vore hunde.

 

MINERALER

 

 

Hvis ulven åd byttedyrets vom indhold, ville ulven få de mineraler, som kommer fra de planter, som byttedyret har ædt. Men:

  • Der er kalk, fosfor og natrium i knogler.
  • Der er klor, kalium og magnesium i kød.
  • Der er jern i indmad og i kød,
  • Der er zink og kobber i kød og indmad samt i fisk.
  • Der er mangan i lever, nyre og knogler.
  • Der er selen i kød og i fisk.
  • Og der jod i fisk( f.eks. laks og ørred) og i æg.

Ulven behøver altså ikke at æde vom indhold eller andre grøntsager for at få mineraler. Dette gælder naturligvis også for vore hunde.

 

FIBRE

 

Hvis ulven åd byttedyrets vom indhold, så ville den få de fibre (cellulose), som mikroorganismerne ikke har nedbrudt og ikke kan nedbryde (lignin). Men ulve æder græs, og desuden kan de æde frugt og bær, og på den måde få kostfibre. Den frugt, der er fundet i ulve ekskrementer omfatter kirsebær, forskellige former for bær (i Nordamerika er det ikke ualmindeligt at finde frø fra hindbær og blåbær i ulveekskrementer), æbler, fersken, figner, blommer, vindruer, meloner og vandmeloner. Ulven behøver altså ikke at æde vom indhold for at få fibre.

 

 

Så en god solid middag bestående af kød og ben med et let dessert af frugt ser ud til at være en god ide til hunden. :-D

 

Alle mulige og umulige former for korn,ris ,pasta, kartofler osv osv er ting, der er medvirkende til livsstils-sygdomme hos os mennesker og jeg er overbevist om at de nævnte ting bidrager til de samme problemer hos vore hunde.

 

 

Hanna Hjelmer fortsætter:

 

LINOLSYRE

 

Hvis ulven åd byttedyrets vom indhold, så ville den få de 3 fedtsyrer :eddikesyre, smørsyre og propionsyre i sig.

Disse 3 fedtsyrer er ikke essentielle fedtsyrer, dvs. fedtsyrer som er livsnødvendige og som skal tilføres via kosten. Hunde –og antagelig også ulve - har kun behov for én essentiel fedtsyre, nemlig omega 6 fedtsyren, linolsyre, og måske også for arachidonic syre, men i hvert fald for linolsyre.

 

Hvis linolsyre tilføres i passende mængde, kan hunde – og antagelig også ulve - selv producere alle de andre fedtsyrer de har behov for. Det kan måske være et problem for ulven at få passende mængder linolsyre, da linolsyre mest findes i kyllingefedt og i mindre grad i andet dyrisk fedt.

Og kyllinger hører ikke til ulvens naturlige byttedyr. Laboratorieanalyser foretaget af Woodson-Tenent laboratorierne i Georgia, USA, af prøver af rå, ubehandlet kallun ( green tripe) viser, at rå kallun indeholder 2,7% linolsyre .

Ulven vil altså kunne få linolsyre ved at æde vom væggen, men ikke ved at æde vom indholdet .

 

Der er altså meget lille belæg for at give hunden alle mulige former for grøntsager andet end for at strække på kødet.

At det skulle kræve mindre energi at fordøje grøntsager er en sandhed med modifikationer. For der er muligt at det kræver mindre energi ,men det tilfører så sandeligt også mindre energi. Med mindre vi taler om grøntsager med et højt indhold af mono-sakkarid

(druesukker) der slet ikke kræver energi at omsætte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Hanne Hjelmer skriver det så fint i hendes artikel omkring vom indhold.

 

 

Så en god solid middag bestående af kød og ben med et let dessert af frugt ser ud til at være en god ide til hunden. :-D

 

Alle mulige og umulige former for korn,ris ,pasta, kartofler osv osv er ting, der er medvirkende til livsstils-sygdomme hos os mennesker og jeg er overbevist om at de nævnte ting bidrager til de samme problemer hos vore hunde.

 

 

Hanna Hjelmer fortsætter:

 

 

 

Der er altså meget lille belæg for at give hunden alle mulige former for grøntsager andet end for at strække på kødet.

At det skulle kræve mindre energi at fordøje grøntsager er en sandhed med modifikationer. For der er muligt at det kræver mindre energi ,men det tilfører så sandeligt også mindre energi. Med mindre vi taler om grøntsager med et højt indhold af mono-sakkarid

(druesukker) der slet ikke kræver energi at omsætte.

 

Jeg er enig i, at ulven ikke æder vom indholdet.

 

Men mine tanker går henimod - fordi hunden ikke har behov for vom inholdet (eller korn o.l.), betyder det så nødvendigvis, at den ikke kan få nytte af det....og at det eventuelt kunne forbedre dens liv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er et eller andet der ikke stemmer... Som det næsten nævnes her, så skal korn produkter kun være fuld i tørfoder= noget hunden ikke kan optage?

 

Hvis det er rigtigt, hvordan kan hunde så leve godt af et tørfoder der kun består af korn produkter?? Og det uden at skulle have mere at spise end ved andet tørfoder?

Ja, der er manipuleret med kornet, så hunden netop kan udnytte det og for de letoptagelige proteiner der er i feks hvede..

 

Jer er ikke tilhænger af at fodre med et sådan produkt, med mindre hunden har store problemer med kødprotein, men jeg undre mig da bare. For så KAN hunde jo udnytte kornprodukter...

 

Men hva´.. I saudi arabien i gamle dage, gav man hestene tørret kamelkød, når der ikke var andet foder tilgængeligt og det overlevede de, selvom det ikke er særlig naturligt:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Det er bla antioxidanter i tomater der virker (man kan købe det som kosttilskud til hunde nu, lavet på tomat), mit hjemmelavede hundemad er altid tilsat et par økologiske små tomater, det er let da jeg altid har dem i huset :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Det er bla antioxidanter i tomater der virker (man kan købe det som kosttilskud til hunde nu, lavet på tomat), mit hjemmelavede hundemad er altid tilsat et par økologiske små tomater, det er let da jeg altid har dem i huset :-)

 

Der er antioxidanter i alt grønt og frugt, ( det er derfor man skal spise 6 om dagen) de forhindre/opløser kolesterolen på indersiden af vores blodkar, de antioxidanter der kan købes i pilleform som kosttilskud, er uden virkning:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg er enig i, at ulven ikke æder vom indholdet.

 

Men mine tanker går henimod - fordi hunden ikke har behov for vom inholdet (eller korn o.l.), betyder det så nødvendigvis, at den ikke kan få nytte af det....og at det eventuelt kunne forbedre dens liv?

 

Her ville jeg så sætte min lid til evolutionen. Hvis en forfader til ulven på et tidspunkt var begyndt udelukkende at spise vom indholdet og havde haft suces med det så ville sagen have gået sin gang og ulvene ville leve af det idag.

Det er den smarteste/stærkeste der overlever.

Om det ville forbedre dens liv kan man så måle på flere punkter, for hvad er en forbedring? Flere hvalpe? Større størelse? Eller noget helt tredje.

 

Nu er naturen så finurligt indrettet at jeg stiller mig tvivlende overfor at en ulv skulle nedlægge et bytte for kun at spise maveindholdet. Det ville være et recourcespild, som ikke passer ind i naturens normale mønster.

 

 

Til gængæld er naturen så smart indrettet at en ulv kan overleve/leve på en udelukkende vegetabilsk kost,når der er knaphed pådet den plejer at spise, men her må man så vende dit spørgsmål om og spørge om det er en forbedring af dens liv i forhold til dens normale kost.

 

Samtidigt skal man ikke være blind for at ulven gennem evolutionen har fået en endog meget kort fordøjelses kanal som ikke tilgodeser spaltningen af korn og andre cellulose holdige foderstoffer.

Industrien er så behjælpelig med at spalte cellulosen så den er fordøjelig for húnden ,meeen det er da ikke for hundens skyld at de gør det, det er for forbrugeren og deres egen pengepungs skyld, og så lige at et fuld-tør-foder ikke kan have de mængder protein i sig der er nødvendigt for at tilgodese hundens behov , uden at det vil begynde at blive dårligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Men igen. Behanldlet rigtigt så kan hunde få næring ud af en kulhydrat holdig kost.

 

Det er de langsigtede følgevirkninger vi ikke kender til.

Vi kan jo spørge og selv om der kan ske nedarvning af problematikker omkring for stort indtag af kulhydrater. :hmm:

 

 

Der nævnes Tomaters indflydelse på hunde med forhudsbetændelse.

 

Jeg paster lige fra en bog.

 

[ATTACH]1044[/ATTACH]

Titel: Din mad er din medicin

f.gif

Fofatter: Per Westergaard Hansen. 2003.

 

 

Fødevarer til indvortes brug:

Man skal være opmærksom på at få tilstrækkelig med antioxidanter i den daglige kost, idet mangel kan medføre degeneration i bindevævet, så det mister elasticitet og styrke og dermed øger risikoen for skader i bevægeapparatet.

Bioflavonoider fremmer ophelingsprocesser og reducere vævsødelæggelse ved skader i bevægeapparatet. Mange bioflavonoider har kraftig antioxidant virkning. De findes naturligt i solbær, blåbær, pærer, grøn peber, hindbær, hyben, citrusfrugter, tomater, blommer, abrikoser og broccoli.

Løg indeholder en type flavonoid, quercetin, som kan reducere inflammationsprocesser og reducere vævsødelæggelse.

Ananas indeholder enzymet bromelain som har antiinflamatorisk virkning. Mest effektivt er det, hvis man tager det som tilskud, men det kan ikke købes i Danmark. Chili og rød peber indeholder forbindelser der reducerer smerte. (Capsaicin)

 

 

I stedet for tomater som immervæk kan være giftige i for store mængder ( natskygge familien) så kunne man vælge en frugt eller et bær der finder Au Naturel i vores del af verden, så som solbær, blåbær, pærer,hindbær, hyben og blommer.

 

Så selvfølgelig er der masser af tilfælde hvor hunde kan optage masser af næring fra planter.

Jeg mener bare ikke det er deres normale hovedføde kilde og når vi nu prøver at give hunden et så "naturligt" liv som muligt uden stress , masser af udfordringer, ulve-moderlig opfostring og træning. Burde vi så ikke lige tænke over om maden skal være en skål ris eller en halv kylling.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst milder batmusen

jeg er skam enig i at hunde har det langt bedre på råt end tørt

min ene hund er opvokset på det dyre tørkost til store racer ( sikken noget lort) hans forben er skæve samt skæve ribben hvilket er pga det tørkost

hvalpe på råt vokser i det tempo de skal og hverken mere eller mindre

min næste hvalp skal klart have råt men med en vejleder som har prøvet det før :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Jeg har en stor og positiv erfaring ved at fodre hvalpe på BARF fra de er 8 uger gamle. Jeg kender opdrættere som fodre hvalpe fra de er 4 uger gamle med råt kød, og de er de sundeste hunde.

 

Jeg stoler ikke på tørkostfabrikanterne. Udfra den lovgivning vi har i dag, er der ingen der kan stole på, hvad der bliver proppet i en pose med piller.

 

Rigtighundemad som forhandler barf produkter mener jeg, har de bedste produkter, fordi at det seriøse svar jeg fik omkring deres produkter var dette:

 

Alt vores kød kommer friskt fra slagteri. Slagtedyrene, som jo er beregnet til at ende på vores køkkenborde og herefter i vores maver, bliver lige inden slagtning kontrolleret af en dyrlæge, 3 minutter efter slagtning bliver indmad og indvolde kontrolleret, ”slag” (det ydre lagt kød) og hoved får udtaget prøver, som herefter sendes til Salmonella og BSE (Kreutzfeldt-Jakobs) kontrol.

Alt dette, fordi det er menneskemad, der slagtes! Og ikke på små hjemmeslagterier, men på bl.a. Danish Crown i Sønderborg.

 

Herefter køres vores kød direkte til Pansen Express, hvor det omgående kommes på køl, og herefter hakkes og pakkes og lynindfryses.

Selve produktionsgangen hos Pansen Express findes der fine officielle tegninger over, som kan rekvireres.

Brødrene Clausen, som ejer og driver Pansen Express, er begge udlært slagtere, og de ved, hvad de har med at gøre. De levere jo ikke kun til lille Danmark, for så var de døde af sult for længe siden, men også til hele Nordtyskland, hvor det er en helt naturlig ting at BARFE.

 

Så kort og godt:

RigtigHundemad’s produkter er reelt ”renere”, end det kød, du finder i delikatessen eller i køledisken i supermarkedet, da arbejdsgangen er meget kortere, og færre har haft mulighed for at røre ved eller ånde på vores hundemad i forhold til din flæskesteg eller hakkebøf.

Vi sælger kyllingehalsene, men resten af kyllingerne ligger altså i disken i supermarkedet, og hvorfor skulle halsene være inficeret med salmonella, hvis resten af kyllingen ikke er?

Dette tilsidesætter naturligvis ikke reglen om god køkkenhygiejne, når man håndterer råt kød!

 

- men som Steen siger i sit interview til Randers Amts Avis, så ville han ikke have betænkeligheder ved at servere RigtigHundemad for sine gæster, - dog har han ikke gjort det endnu!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Tænk at tørfoder industrien har fået skovlen så godt under os, at vi tvivler på om hundens naturlige fødekilde, kan dække hundens behov:mrgreen:

 

Rigtig meget af det som fyldes i tørfoderet, har hunden slet ingen glæde af, det fungere som ren fyldstof.

Kommer man hele vejen rundt om byttedyret, altså giver ben, kød og indmad, så er hunden fuldt og helt dækket ind:-D

 

Jeg barfer ikke, jeg rå fodre, udelukkende med kød,ben og indmad.

 

Ingen grøntsager eller anden tilsætning, og den meget lille mængde kulhydrat hunden har brug for, danner den selv i leveren, ved at spise kød:-D

 

 

hold da op hvor er jeg enig

mange er meget bange for at man ikke skal komme rundt og sørge for hunden får dækket sit behov det kan da så vidst også ske

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg ville aldrig drømme om at sætte hundene tilbage på tørkost medmindre de ikke gad og spise råt mad

 

jeg køber selv lidt hos RHM som der bliver spurgt om men ikke ret meget men det er mere grundet prisen :???:

 

jeg har råfodret i over 4 år efterhånden og har stort set kun positivt og sige men der er da ulemper men ikke nok til jeg villle gå tilbage til tørt :confused:

 

 

den næste hvalp jeg får vil jeg klart råfodre da det sætter væksten i balance så hunden vokser jævnt over det hele og ikke skævt som de ofte gør på tørkost isæt store racer ligemeget om foderet hedder til store racer

så er fejludviklingen i hundenes knogler over 60-70% skyld i den måde der fodres på dvs fejlfodring og overfodring og avlen kun er skyld i 30% af tilfældene de sidste 70% er fodring især og miljø

Link til indlæg
Del på andre sites

Der ligger en BARF-butik tæt på hvor jeg bor og de fraråder at man BARF'er hvalpe, man skal vente til de er 1 år, fordi det er svært at sikre sig at hvalpen får det den har brug for...

 

Det er det samme vi har hørt, at indtil de er pænt udvokset skal man vente.

Men jeg vil da ikke udelukke at jeg kunne finde på det når aslan er udvokset HELT (ja jeg er pyller)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det samme vi har hørt, at indtil de er pænt udvokset skal man vente.

Men jeg vil da ikke udelukke at jeg kunne finde på det når aslan er udvokset HELT (ja jeg er pyller)

 

Jeg kunne da også godt overveje det når Noomi er blevet voksen, om ikke andet så for at se om det ville gøre en forskel for hende, når hun nu er småt spisende, men indtil da tør jeg ikke :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

min næste hvalp bliver råfodret fra hvalp af der er ikke større chancer for at fejlfodre end på tørkost men lidt baggrundsviden

 

man kan bare kigge på alle de hunde som idag har hd og ad som er fodret på tørkost

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en skrøne at man skal vente til hvalpe er udvokset, hvorfor ikke fodre en hvalp med naturlig kost, når man ved det gavner en hvalp?

 

Der er da ingen ulve i naturen, der venter med at brække mad op til deres hvalpe eller fange byttedyr til dem før de er udvoksne...

 

Det er jo ren logik...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en skrøne at man skal vente til hvalpe er udvokset, hvorfor ikke fodre en hvalp med naturlig kost, når man ved det gavner en hvalp?

 

Der er da ingen ulve i naturen, der venter med at brække mad op til deres hvalpe eller fange byttedyr til dem før de er udvoksne...

 

Det er jo ren logik...

 

Det synes jeg da at du skal smutte forbi og gøre ham i BARF-butikken opmærksom på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Er HD og AD da ikke arveligt/genbestemt?

 

 

jo det kan sagtens være arveligt disse ting men når man ser på % i hvad der giver problemer medm hofterne er det ikke det arvemæssige som spiller først ind det er kun 30% der er arveligt de resterende 70% er fodring og miljø hvor miljøet så vidt muligt er nogenlunde og kontrollere

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Er HD og AD da ikke arveligt/genbestemt?

 

Man kan også vende den om.

 

Er det ikke underligt at flere og flere hunderacer skal undersøges for de nævnte lidelser. Det er jo ligesom først kommet efter at hundene siden 50érne begyndte at få netop tørfoder. Undersøgelserne og mulighedderne er self også blevet væsentligt forbedret siden , meeeen . tænk lige ove det.

 

For selvfølgelig er der visse arvelige tendenser, men jeg syntes ikke udfaldet er konsekvent. Både arv og miljø og herunder foder har en indvirkning.

Desværre vil det tage en små 50+ år at vide om det forholder sig sådan, og det ville kræve at alle de hunde + alle deres efterkommere skulle fodres råt i 50 + år for at vi ville kunne vide det med en vis sikkerhed.

 

Ind under samme kategori hører i mine øjne også diverse former for livsstilssygdomme så som fedme ,hjerte kar sygdomme, allergi, høfeber etc samt diabetes. Alle som een et resultat af arv og miljø, og her mener jeg især foderet har en nøgle position.

 

Det er så sjovt når vi snakker om tørfoder, for der er altid en eller anden der kender en hund der har levet af det billigste tørfoder og rester fra middags bordet og som blev 18-20 år gammel. Nuvel læser man herinde og på jubii hunde debat så er det ikke ligefrem den type historier der skinner mest igennem. Næ det er allergier, dårlig fordøjelse,hunde der ikke kan tåle hverken vådt eller tørt. De bliver sgu snart overfølsomme overfor dem selv. Jeg mener kan i lige se det for jer ,, en hund der ikke kan tåle sin egen pels.!!!!. Halli Hallo hvad sker der lige for imunforsvaret når det opstår.

 

Foder fabrikanterne tilsætter både stoffer der gør både det ene og det andet gode for hunden. Det næste bliver vel at vi køber foder med indbygget insulin til hunde med sukkersyge, med indbygget antihistamin til hunde med allergi, osv osv.

 

Giv nu de hunde det deres krop er beregnet til at fordøje. Og vil man ikke fodre med råt kød og ben hver dag så lad dem da endelig æde de gulerødder,rødbeder, jordbær, ribs og hvad den danske fauna eller tilbyder ad naturlig vej.

 

Tag en ting som C vitamin. Egentligt ikke noget en hund har brug for at få tilført. Men alligevel. De fleste mennesker mener at appelsiner er fulde af C vitaminer og der er de såmend også. Men de indeholder faktisk mindre C vitamin en jordbær, som så tillige er fulde af D vitamin og folat. Ting som vi nordboere har brug for at fylde i os om sommeren så vi har til hele vinteren.

Og hunden kan da sikkert også bruge en gang ekstra C vitamin m.m, om sommeren, og så skader det i hvertfald ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

jo det kan sagtens være arveligt disse ting men når man ser på % i hvad der giver problemer medm hofterne er det ikke det arvemæssige som spiller først ind det er kun 30% der er arveligt de resterende 70% er fodring og miljø hvor miljøet så vidt muligt er nogenlunde og kontrollere

 

Er det noget du har dokumentation for ? Og jeg spørger af nysgerrighed og ikke for at provokere :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne da også godt overveje det når Noomi er blevet voksen, om ikke andet så for at se om det ville gøre en forskel for hende, når hun nu er småt spisende, men indtil da tør jeg ikke :oops:

 

:kys: godt jeg ikke er alene

Jeg tror det kunne hjælpe på småtspisende, der er da ingen tvivl om at putter vi fisk i aslans mad, så spiser han da 5-7% mere :-D

Men spørgsmålet er om de begynder at spise mere når de er voksne måske?

 

Det er en skrøne at man skal vente til hvalpe er udvokset, hvorfor ikke fodre en hvalp med naturlig kost, når man ved det gavner en hvalp?

 

 

Så syntes jeg at alle de BARF folk skal til at få styr på hvad det er deres salgstaler går ud på, for det er ikke hvad ALLE siger.

 

Better safe than sorry :blink:

Er HD og AD da ikke arveligt/genbestemt?

 

Ifølge vores yrelæge er det både og.

Du kan gå så meget med din hvalp at den udvikler det, men det er også arveligt.

 

Aslans mor har C1....så vi er generalt meget påpasselige .

 

Det er VORES valg, og det er et valg folk ikke kan lave om på :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Man kan også vende den om.

 

Er det ikke underligt at flere og flere hunderacer skal undersøges for de nævnte lidelser. Det er jo ligesom først kommet efter at hundene siden 50érne begyndte at få netop tørfoder. Undersøgelserne og mulighedderne er self også blevet væsentligt forbedret siden , meeeen . tænk lige ove det.

 

For selvfølgelig er der visse arvelige tendenser, men jeg syntes ikke udfaldet er konsekvent. Både arv og miljø og herunder foder har en indvirkning.

Desværre vil det tage en små 50+ år at vide om det forholder sig sådan, og det ville kræve at alle de hunde + alle deres efterkommere skulle fodres råt i 50 + år for at vi ville kunne vide det med en vis sikkerhed.

 

Ind under samme kategori hører i mine øjne også diverse former for livsstilssygdomme så som fedme ,hjerte kar sygdomme, allergi, høfeber etc samt diabetes. Alle som een et resultat af arv og miljø, og her mener jeg især foderet har en nøgle position.

 

Det er så sjovt når vi snakker om tørfoder, for der er altid en eller anden der kender en hund der har levet af det billigste tørfoder og rester fra middags bordet og som blev 18-20 år gammel. Nuvel læser man herinde og på jubii hunde debat så er det ikke ligefrem den type historier der skinner mest igennem. Næ det er allergier, dårlig fordøjelse,hunde der ikke kan tåle hverken vådt eller tørt. De bliver sgu snart overfølsomme overfor dem selv. Jeg mener kan i lige se det for jer ,, en hund der ikke kan tåle sin egen pels.!!!!. Halli Hallo hvad sker der lige for imunforsvaret når det opstår.

 

Foder fabrikanterne tilsætter både stoffer der gør både det ene og det andet gode for hunden. Det næste bliver vel at vi køber foder med indbygget insulin til hunde med sukkersyge, med indbygget antihistamin til hunde med allergi, osv osv.

 

Giv nu de hunde det deres krop er beregnet til at fordøje. Og vil man ikke fodre med råt kød og ben hver dag så lad dem da endelig æde de gulerødder,rødbeder, jordbær, ribs og hvad den danske fauna eller tilbyder ad naturlig vej.

 

Tag en ting som C vitamin. Egentligt ikke noget en hund har brug for at få tilført. Men alligevel. De fleste mennesker mener at appelsiner er fulde af C vitaminer og der er de såmend også. Men de indeholder faktisk mindre C vitamin en jordbær, som så tillige er fulde af D vitamin og folat. Ting som vi nordboere har brug for at fylde i os om sommeren så vi har til hele vinteren.

Og hunden kan da sikkert også bruge en gang ekstra C vitamin m.m, om sommeren, og så skader det i hvertfald ikke.

 

 

 

er meget enig hunde idag er ikke mere raske end i gamle dage selvom man siger de lever længere nej lægevidenskaben er udviklet så man lan mere idag end i gamle dage

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Er det noget du har dokumentation for ? Og jeg spørger af nysgerrighed og ikke for at provokere :-D

 

 

 

jeg har haft kontakt til en af landet førende specialister indenfor knogler og led samt været til foredrag om dette emne

og det er de resultater som ligger verden rundt

at det er

avl=30% arveligt ca

resten er fodring og miljø

 

når vi så tager de racer som langt fra er naturlige som gigant racer og andre hunde som ikke efterlever naturen feks de store tunge hunde som ofte har problemer ligger det ofte i den måde den skal se ud på at knoglerne simpelthen ikke holder til den unaturlige måde og skal se ud på

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...